Tarixdən yox, tarixi
öyrənmək lazımdır
(Borçalının
tarixi xeyli müddətdir "gürcüləşdirilib”)
əvvəli ötən sayımızda
Əziz həmvətənlər və sayqılı
oxucular! Bəri başdan qeyd edim ki, ömrümün
yarıdan çoxunu təkərlər üstə
dünyanın müxtəlif
ölkə və şəhərlərinə səfərlərdə,
gəzinti və görüşlərdə keçirmişəm.
Hansı yana,
hansı səmtə getsəm də, mən ən çox narahat edən və düşündürən məsələ
xalqının keçmişinə
aid materialların, sənəd
və faktların ələ gətirilməsi
olub. Onlarca arxiv və kitabxanalarda toz uda-uda günlərlə, aylarla, vaxt keçirmişəm
və ömrümün
sonunadək bu işdən əl çəkəsi deyiləm.
Təki sağlıq, ən
ümdəsi isə əmin-amanlıq olsun. İstər Sovet dövründə, istərsə
də ondan sonra ən çox
səfərlərim qonşu
respublikalara olub. Xüsusən də Gürcüstana.
Aylarla gedib-gəlməkdən yorulmuşam.
Gürcü şairi və
yazıçılarından bir neçəsi ilə hələ 80-ci illərdən dostluq əlaqəsi yarada bilmişdim. V.Avaliani, N.Dumbadze,
A.Slulakauri, O.Çiladze,
Q.Pançikidze və
başqaları məni
səmimi insan və yazıçı kimi tanıyırdılar.
Qoy indi də onların sələfləri tanısınlar,
heç də pis olmaz.
Bu yaxınlarda
Borçalıdan olan
tanışlarımdan biri
mənə bir kitab göndərib. Əvvəl elə
bildim ki, hansısa müəllifin qələminə məxsus
bədii əsərdir.
Ancaq Məşədi
İbadın sözü
olmasın, çadranın
altından kişi
çıxdı.
Gürcülər də ermənilər sayağı öz tarixlərini daha da "qədimləşdirmək"
üçün müxtəlif
vasitələrə əl
atırlar. Belə ki, Midiya və ya "Medea" dövləti gürcülərin əfsanəvi
şəxsiyyətlərindən biri olan Yasonun
oğlu Medin və Kolxida kralı Aietin qızı, eyni zamanda Yasonun arvadı Medeanın adı ilə eyniləşdirirlər. Onlar həmçinin
öz etnik mənsubiyyətlərini Ön
Asiyanın qədim xalqlarından olan Hurrilər və Subarilərə (və ya Subirlərə) bağlayırlar. Bax:
(Berdzenişvili Nikoloz,
İvane Cavahişvili.
"Gürcüstan tarixi",
İstanbul, 2000-ci il, səh. 37-52, gürcü dilidə.
Öz tariximizə nəzər salaq: "...Şah Abbas 1613-cü il
oktyabrın 16-da Ön
Qafqaz xalqlarını
itaətə gətirmək
üçün böyük
ordu ilə Azərbaycanın Şimal-Qərb
vilayətlərinə və
Gürcüstana yürüşə
başladı. Səfəvi qoşunu Ərdəbildən
Qarabağ daxil oldu. Bu yürüşdə
Təbriz hakimi Pirbudaq xan öz
dəstəsi ilə,
Qarabağ əmirlərindən
Dəli Məhəmməd
Şəmsəddinli, Şirvan
bəylərbəyi Yusif
xan şahı müşayiət edirdilər.
Şah Gürcü çarlarını
itaətə gətirmək
məqsədi güdürdü.
On yeddi günlük vuruşmada Şərqi Gürcüstanı viran edən şah qoşunu geri dönərkən 30 min nəfərdən
çox (onların arasında azərbaycanlılar
gürcülərə nisbətən
çoxlu təşkil
edirlər) əsir apardı, 50 minə yaxın iri və xırdabuynuzlu mal-qara zəbt edildi. Şah gürcü əsirlərini
islamı qəbul etməyə məcbur etdi..."
Bu faktdan aydın
olur ki, Şah Abbas Borçalıya nəinki
türkləri köçürmüş,
əksinə, bu bölgədən minlərlə
ailəni Güney Azərbaycana aparmışdır.
Yeri gəlmişkən
nəzərə çatdıraq
ki, XVII-XX əsrlər
ərzində türk-azərbaycanlı
tayfaları Gürcüstana,
xüsusilə də Borçalı bölgəsinə
mühacirət etməmişlər. Ancaq təbii artımın yüksək olması baxımından Gürcüstan
əhalisində soydaşlarımızın
say tərkibi, xüsusi
çəkisi durmadan
artmışdır. Məsələn,
təkcə 1959-1989-cu illərin
siyahıya alınmasını
orta dövründə
(cəmi 30 il
ərzində) onların
sayı iki dəfə (153 min nəfərdən
307 min nəfərədək) artmışdır.
Hazırda Borçalıda yarım milyondan çox türk əhalisi yaşayır. Xatırlatsaq yerinə düşər ki, ağsaqqalların, ağbirçəklərin dilində üç
Borçalı olub – Aran Borçalısı, Bağ Borçalıçı
və Dağ Borçalısı. Aran Borçalısı: - Sarvan
və ətrafı, Yağlıca düzü,
çağdaş Bala
Muğanlı kəndinə
qədər; Bağ Borçalısı Bala Muğalıdan başlayaraq
mərkəzi Bolnisi (Ağbulaq) olmaqla Güvəc və ətrafı, Bala Dumanis qarışıq Başkeçid və ətrafı, cənubdan Şərqi Anadolu və şərqdən Bozabdal dağ silsiləsi ilə Göyçə gölünün
kənarındakı Çıvıxlı
kəndinin ətrafı
da daxil olmaqla Dağ Borçalısının əhatəsində
idi.
Nə isə...
mətləbdən uzaq
düşməyək. Borçalı
ərazisində sonradan
(1929-cu il) yaradılmış
rayonların (Qarayazı
və Qaraçöpdən
başqa) 62 kəndində
(Ağqula, Ağaməmmədli,
Arıxlı, Ağtəklə,
Baydar, Bəylər, Beytərəfçi, Qaçağan,
Qızıl Hacılı,
Qullar, Quşçu, Qoçulu, Dəmirçi
Həsənli, Dəliyə
Göyarxı, Daşla-Qullar,
Muğanlı, Mollaoğlu,
İlməzli, İmir,
Kəpənəkçi, Keşəli,
Kürdlər, Candar, Cəfərldi, Sadaxlı,
Saral, Sarvan, Saraclı, Əzizkənd,
Daştəpə, Təkəli,
Təhlə və başqa kəndlərdə
təhsil alan minlərlə şagirdə
Qarapapaq və Çin türklərinin tarixi torpaqlarına – Borçalıya gəlməli
olduqları aşılanır.
Babalarımız buna “yalanın ağı” deyiblər. Artıq 20 ildən
çoxdur ki, buna kimsə öz etirazını bildirmir və yaxud da bildirmək
istəmir. Bu kobud
şəkildə sezilməyən
yanlışlıqdı, yoxsa...
Yoxsa, görəsən niyə özümüz öz əlimizlə özümüzə
qənim kəsilirik?
Bəlkə bu addım əsrlər boyu ermənilərin çığır
saldığı yolun
davamıdır? Amma
məsələnin ən
ağrılı tərəfi
bundan ibarətdir ki, qonşularımızın
bu cinayəti öz
əlimizlə icra etməsinə şərait
yaradırıq.
Azərbaycanlı məktəblərdə tədris olunan "Gürcüstan coğrafiyası"
dərsliyindən başqa,
"Gürcüstan tarixi"
kitabında da Azərbaycan ərazilərinin
böyük bir hissəsi (şimal-qərb
bölgələri), tarixi
abidələri və
şəxsiyyətlərin adları demək olar ki, tamamilə
"gürcüləşdirilib".
2002-ci ildə çapdan çıxmış xatirədə isə Azərbaycan torpaqları
XIII əsr Gürcüstan
imperiyasının tərkibində
göstərilir. Lakin bu əslində onların təqdim etdikləri formada deyil. Türk dünyasının yer-yurd
adlarını, "özününküləşdirmək"
ən böyük qəbahətdir, sözün
əsl mənasında
tarixi cinayətdir, bir xalqın başqa xalqı saymamazlıqdır. Belə hallara
yol verən insanlar çox güman ki, həm öz tarixlərini, həm də qonşu xalqların tarixlərini yerli-yataqlı öyrənmədən
necə gəldi tarix yazırlar. Belə "tarix"i qaralamaq heç kəsə lazım deyil. Bu sadəcə olaraq
könül bulandırır,
ikrah hissi doğurur.
Bu da bir həqiqətdir ki, tarixi həqiqətlər müxtəlif istiqamətlərə
çəkilməkdə, elmi obyektivlik adından çıxış
edən tarixçilərin
böyük əksəriyyəti
əsl mənada tarix elminə zərbə vururlar. Məhz bunun nəticəsidir ki, tarixi gerçəklər təhrif edilir, elm adamlarının
bəzi nümayəndələri öz mənsub
olduğu ölkənin tarixini
(istərsə də qonşu xalqların tarixini) obyektiv materiallar əsasında deyil,
həm fərdi münasibətlərinə uyğun
olaraq, həm də kənarda
göstərilən təzyiqlər əsasında
yazmışlar və hələ də yazırlar. Hər
ölkənin tarixində belə hallar mövcuddur. Çünki
tarix elmi obyektiv deyil. Dahi yunan alimi Aristotelə görə, "tarix elmi elmlərin ən subyektividir..." Bəşəriyyət yaranandan bu günə qədər yaşanmış tarixlə
yazılmış tarixin
eyniliyi hamı tərəfindən eyni şəkildə qəbul
edilir. Bu, sadəcə olaraq maraqların bir-birinə uyğun gəlməməsi,
ortada barışmaz ziddiyyətlərin olması
ilə əlaqədardır.
Amma gürcü "tarixi"
öz xüsusiyyətlərinə
görə digər ölkələrin tarixindən
xeyli fərqlənir.
Bu fərqlilik də tarix elminin siyasətə xidmət etməsindən qaynaqlanır...
Mürsəl İRƏVANLI
Hürriyyət.- 2021.- 21 dekabr.-
S.13.