Ermənilərin
müsəlmanlara, xristianlara və yəhudilərə
qarşı soyqırımı
ERMƏNİ TARİXİ VƏ
ERMƏNİ – GÜRCÜ ZİDDİYYƏTLƏRİ.
GÜRCÜLƏRİN SOYQIRIMI
Tanınmış
araşdırmaçı yazar Xaqani İsmayılın “Ermənilərin
müsəlmanlara, xristianlara və yəhudilərə
qarşı soyqırımı” kitabı bədnam qonşumuzun
bütün yalanlarını ifşa edən,
onların xislətini ortaya çıxaran və bir çox
tarixi faktlara işıq tutan ən mükəmməl vəsaitlərdən
biridir. Müəllifin böyük zəhməti hesabına 3
dildə – Azərbaycan türkcəsi, rus və ingiliscə
çap olunan kitabın, xüsusən də bütün
dünyanın diqqətinin Qarabağa yönəldiyi indiki ərəfədə,
geniş yayılmasına ciddi ehtiyac duyuruq. Odur
ki, AMEA Tarix İnstitutunun və İnsan Hüqüqları
İnstitutunun rəyi və tövsiyəsi ilə nəşr
olunan bu kitabın “Hürriyyət” qəzetində hissə-hissə
dərcinə qərar verdik. Buyurun, oxuyun.
(Əvvəli
ötən saylarımızda)
Gürcü alimləri Şota Tetvadze və Otar
Tetvadzenin araşdırmalarına görə, ermənilərin
qədim əcdadlarının Orta Asiyanın quzey-doğusunda
məskunlaşmış əhali olduğu qəbul edilmiş
elmi araşdırmaçılar tərəfindən artıq
bəlirlənib. Bu əhali
e.ə. XVI-XV yüzilliklərə aid Hett əlyazmalarında
armatanlar, sonra, e.ə. XIV-XIII yüzilliklərdə isə
xayasadlar (hayasadlar) adlanıb. Ermənilərin
bu əcdadları urumlar kimi tanınır, onlar e.ə. XII
yüzillikdə Van gölünün güney-doğu yörəsindəki
assuriyalıların Şupriya əyalətinə soxulmuşlar.
Bundan sonra Şupriya assuriyalılarda Urumad kimi
xatırlanır.
Vatikanın
özəl ödülünü almış, haqqında 50-dən
artıq rezenziya yayınlanmış “Gürcü kilsəsi:
yaradılışından günümüzədək”
[(fransızca), (Roma, 1910)] kitabının müəllifi
gürcü alimi M.Tamaraşvilinin ermənilərin mənşəyi
haqda təqdim etdiyi faktlar və bu məsələ üzərindəki
düşüncələri Avropada böyük əks-səda
doğurmuşdu. (Əsər 1995-ci ildə
Tbilisidə (rusca) təkrar yayınlanmışdır). M.Tamaraşvili yabançı qaynaqlara dayanaraq təsdiq
edir ki, Ermənistanın ilk əhalisi gürcü mənşəli
olmuşdur. Van mixi yazılarını
ciddi-cəhdlə öyrənmiş olan F.Lenormana görə,
Ermənistanın ilk əhalisi o irqin nümayəndələridir
ki, həmin irqə gürcülər və Ermənistanın
bir sıra xalqları da aiddir. Mixi
yazılardakı idiomların, özəlliklə göstərmək
olar ki, “ermənilərə (erməni dili və
yazısına) heç bir aidiyyatı, hətta uzaq
qohumluğu yoxdur… və yalnız Van yazılarının
sonuncuları da həkk olunandan sonra ermənilər oraya gələ
bilərdilər; onlar yerli əhalini quzeyə doğru
atdılar, o ölkəyə ki, ora əskilərdə
İberiya adlanırdı, indi isə – Gürcüstan
adlanır”.
M.Tamaraşvilinin
qənaətinə görə, Ermənistan və Kabadokiya b.e.ə.
VII əsrdə gürcülərlə məskunlaşmışdı.
Onların içərisində
“Xristianlığın qəhrəmanı müqəddəs
Georgi və böyük əzabkeş, müqəddəs
Böyük Basil də var idilər”.
N.Marrın yazdığına görə, əhəmiyyətli
hərbi-strateji və ticarət yollarının cəmləşdiyi
tarixi Ermənistan ərazisi həm doğudan, həm
batıdan işğalçı savaşların səhnəsi
olduğu üçün, hələ türk-səlcuqların
gəlişindən öncələr ermənilərin əhəmiyyətli
hissəsi öz doğma yurdlarını buraxıb
bütün dünyaya səpələnmişdi.
Gürcü
alimləri Şota Tetvadze və Otar Tetvadzenin mülahizələrinə
görə, David Aqmaşenebelinin çarlıq dönəmindən
etibarən Gürcüstan kiçik, ancaq güclü dövlət
kimi müsəlmanların köləliyində olan bölgədəki
bütün xristian xalqları və ilk sırada, erməniləri
himayə etmiş və qurtarmışdır. Onların
bu qənaətləri tanınmış gürcü
tarixçi alimi İvane Cavaxişvilinin də fikirləri ilə
səsləşir.
Erməni-gürcü ilişgiləri və ermənilərin
Gürcüstana köçləri haqqında bir sıra ilkin
gürcü və erməni qaynaqlarında maraqlı materiallar
vardır.
İvane Cavaxişvili də qədim erməni qaynaqlarını yüksək dəyərləndirərək,
o mənbələrdə Persiya, Bizans, Ərəbistan,
Türkiyə, Monqolustan, hətta Gürcüstan haqqında bəzən
həryönlü xronoloji (ardıcıl) bilgilər
bulunduğunu dilə gətirmişdir. Ancaq bəzi
erməni salnaməçiləri bu məsələlərdə
təhrifçi mövqe tutmuşlar. İohann
Draskanakerteli və b. buna əyani nümunədir.
Erməni Baqratunların ideoloqları erməni-gürcü
ilişgilərinə əyri güzgü tutaraq
çalışırlar ki, qədim dövrlərdən,
özəlliklə də Arşakunların
çarlığı dönəmindən,
Gürcüstanın Ermənistana tabe olduğunu sübut
etsinlər.
Bənzər məsələlərdə XII-XIV
yüzilliklər dönəminə dair erməni və
gürcü alimlərinin fikirləri isə tamamilə əkslik
təşkil edir. “Gürcü
tarixşünaslığına görə, XII yüzillikdə
Ermənistanın böyük hissəsi gürcü dövlətinin
tərkibindəydi. Erməni
tarixşünaslığına görə, həqiqətən
də XII yüzillikdə Ermənistanın böyük hissəsi
Gürcüstanın tərkibindəydi, ancaq bu sadəcə
formal olaraq beləydi, əslində guya Ermənistanın
güclü özünüidarəsi vardı. Gürcüstan erməni dövlətinin tərkibindəydi”.
Əslində isə XII yüzillikdə Ermənistanın
heç bir siyasi muxtariyyəti yox idi. Ona görə də
erməni tarixçilərinin hadisələri saxta və
gülünc şəkildə yorumlaması ancaq və ancaq
acı təəssüf doğurur.
***
İndi isə ermənilərin gürcülərə
qarşı törətdikləri soyqırım aktlarına və
erməni-gürcü münasibətlərini müəyyənləşdirən,
Qafqaz xalqlarının istiqlal əldə etdiyi dövrdəki
zidliklərə diqqət yetirək.
Erməni
terrorçu təşkilatı “Daşnaksütyun”un
yaraqlı dəstələri hələ ötən əsrin əvvəllərindən
başlayaraq gürcülərə qarşı silahlı təcavüz,
terror və etnik “təmizləmə” siyasəti aparmaqda idi: 21
noyabr 1905-ci il tarixində Tiflisin dinc sakinləri erməni saqqallıları tərəfindən
görünməmiş qanlı və amansız
qırğınlara məruz qalmışdı. Gürcü kəndlilərini və Tiflisdəki məhəllələri
qırıb-“təmizləyərək” burada erməni gəlmələrini
yerləşdirmək istəyirdilər. Uşaq,
qadın, qoca və əlillərə də aman vermirdilər.
Rəsmi mənbələrə görə, qətl
edilən Tiflis sakinləri sırasında xeyli sayda azərbaycanlılar
da var idi.
1918-ci
ilin noyabrında isə ermənilər dövrün müasir
silahları ilə, xüsusən də toplarla silahlanaraq Axalkələk
və Axalsix bölgələrinə hücuma keçib,
oradakı gürcüləri “təmizləyərək” (Axalkələk
və Borçalıya da iddia etməklə) yeni etnik sərhədlərlə
1919-cu ilin yazında açılmalı olan Paris Sülh
Konfrasına hazırlaşırdılar…
I Dünya Savaşından sonra Gürcüstanda və eləcə
də Qafqazda gedən mürəkkəb prosesləri
araşdıran Şota Vadaçkoriya o dövrün mətbuatı
və tarixi qaynaqları əsasında o xüsusda bir sıra
ciddi məsələlərə aydınlıq gətirə
bilmişdir.
Gürcü
müəllifi Şota Vadaçkoriya XX əsrin əvvəllərinə
aid Gürcüstan qaynaqlarından istifadə edərək ermənilərin
bu ölkə içərisində bir çox qorxulu, məkrli
niyyətlərini ifşa etmişdir…
Bir
sıra tarixi qaynaqlardan da bəlli olduğu kimi,
ağıllarının və bəd niyyətlərinin bəlasına
düşərək, sonra qaçqın
“yazıqlığı” ilə külli miqdarda humanitar
yardım alan ermənilər bu pulun da
böyük hissəsini gizli silahlanmaya sərf edərək
Gürcüstan, Acarıstan, Azərbaycan, Türkiyə və
Dağlı xalqlarının torpaqlarına qarşı yeni
silahlı üsyanlar və təcavüzlər
planlayırdılar.
Şota
Vadaçkoriya ermənilərin bu “qibtəedici” özəlliyi
haqda tarixi bir örnək gətirərək yazır: 1918-ci
ildə Zaqafqaziya – Qafqaz cəbhəsinin qaçqınlar komitəsinə
15 milyon rubl ayırdıqda, N.Jordaniyanın Gürcüstan parlamentində
çıxışına görə, bu pulun böyük
hissəsini – 10 milyon 252 min rublunu erməni qaçqınlar təşkilatı
almışdı. Parlamentdə onun bu sözlərini dinləyər-dinləməz
Q.Veşapelinin atmacası eşidildi: “Yəqin çoxlu
tüfəng alıblar”.
Daşnakların
xüsusi canfəşanlıqla fərqlənən “Orizon”,
“Aşxatavor” kimi qəzetləri isə qabaqdangəlmişlik
edərək qaçqınları siyasi məqsədlərinə
alət edib:
– “Ənvər Türkiyədə, Xan Xoyski Azərbaycanda,
N.Jordaniya Gürcüstanda erməniləri
qırıb-çapırlar.”
– “Gürcüstanda yeni Mesopotamiya yaratmayın!” – kimi
ifadələrlə siyasi şivən qaldırırdılar.
Müəllifin
bildirdiyinə görə, o vaxtlar “Ertoba” qəzeti erməni mətbuatının
bu böhtan dolu “hərbə-zorbalarına” “Gürcüstan
Mesopotamiyası” və “Daşnaksütyunun yeni fitnələri”
tipli məqalələri ilə layiqli cavablar verirdi.
“Daşnaksütyunun
yeni fitnələri” məqaləsinin müəllifi nəticə
çıxarmaları üçün ermənilərə
deyirdi: “Elə bir ləyaqətli düşmən olun ki,
qarşı tərəf sizlərə hörmətlə
yanaşa bilsin”.
“Ertoba” qəzetində
daşnakların Axalkələkdə törətdikləri vəhşiliklərə
toxunan, “Cavaxeli” ləqəbli imza ilə yayınlanmış
“Qana bulaşmış əllər” məqaləsində
Xospiy kəndinin əhalisinin, həm də Poladaşvili
soyadlı gürcü müsəlman ailəsinin tamam
qırılmasından bəhs edilirdi. Bu cinayət aktı 10
may 1918-ci ildə Gürcüstan Milli Şurasının
iclasında da dartışıldı. Həmin
məsələ ilə bağlı Ermənistan Milli
Şurasına ünvanlanan müraciət isə cavabsız
qaldı.
Ermənilər öz iddialarından əl çəkmir,
“Gürcüstan ikinci Mesopotamiyadır!” deyə
bağıraraq, siyasi vay-şivənlərinə davam edirdilər. Məsələn,
daşnaqların “Orizon” qəzeti yalan xəbər dərc edərək
yazırdı ki, “…Osmanlı hökuməti ilə
(uluslararası –X.İ.) razılaşmalara baxmayaraq,
gürcü hakim dairələri qaçqınların
köhnə yaşayış yerlərinə
qayıtmasına maneçilik törədirlər.” Eyni ittihamı erməni nümayəndə heyətinin
başçısı Yekcanyan da Gürcüstan parlamenti sədrinə
qarşı yönəltmişdi.
Erməni təhdidlərinin getdikcə
artdığını görən Gürcüstan hökumətinin
yetkililərindən Sp. Cediya erməni
qaçqınlarının geriyə qaytarılmasını tək
çözüm yolu saydığını bildirirdi. “Əgər Ermənistan rəhbərliyi
özünə gəlib Gürcüstanın müstəqilliyini
laxlatmaq, dövlətin daxilində hərbi üsyan
hazırlamaq əvəzinə öz xalqının güzəranının
bərpasına çalışsaydı, o zaman
Gürcüstan da, bütün Zaqafqaziya, o sıradan, ermənilərin
özləri də rahatlanıb uduşda olardılar,”-deyə
Sp. Cediya Ermənistanla ilgili bu acı həqiqəti təəssüflə
bəyan edirdi.
Diqqətəlayiq haldır ki, gürcü hökumətinin
Gürcüstandakı erməni qaçqınlarının
1/3-ni Ermənistanda yerləşdirmək təklifinə erməni
hökuməti rədd cavabı vermişdi. Erməni
qaçqınlarını Borçalıdakı erməni kəndlərinə
köçürmək təklifi də Ermənistan hökuməti
tərəfindən etirazla qarşılandı.
“Ertoba” qəzeti
daşnakların belə etirazlarını
aşağıdakı kimi şərh edirdi: daşnaklar
qorxurdular ki, o zaman Axalkələkdə ermənilər azalar və
onların bu rayona gələcəkdəki iddialarına əsas
olmaz, ona görə də bu məsələyə indidən
etiraz edirdilər. Həmin qəzet “Erməni vəkillərinin
nəzakəti” məqaləsində isə yazırdı: “Erməni
qaçqınları daşnaklardan ötrü elə bir
ağır artilleriyadır ki, onun “nüvəsi”
Gürcüstan Respublikasının ürəyini
parçalaya bilər. Məgər bundan imtina etməkmi olar?!”.
Ermənistan hökumətinin başlıca vəzifəsi
gürcü liderlərini təsir altında saxlamaq, öz
“vacib” planlarını həyata keçirmək – beləliklə
də öz qaçqınlarını Gürcüstandan
köçürməmək idi.
Erməni
liderlərinin əsl simasını açan Tiflisdə
yayınlanan “Ertoba” qəzeti yazırdı: “Erməni
daşnakları ikili siyasətə qulluq edən
ikiüzlü bir partiyadır. Hamı ilə
mübarizə apardığı halda, hamı
qarşısında “quyruq bulayır”. Hamı ilə
dostluq edir və hamıya xəyanət edir”…
Parlament
iclasında A. Cacenaşvili daşnak liderlərindən birini
belə xarakterizə etmişdir: “İkili siyasət
yürüdən Xatisov Rusiyaya sədaqətli olduğuna and
içirdi. Bu gün, durum dəyişdikdə,
öz sədaqətini Osmanlılara bildirir, halbuki, qabaqlar
onlara qarşı satqınlıq siyasəti aparırdı.
Xatisov qaçqınlığı törədən
ənənəvi siyasətçilərin tipik nümayəndəsidir.
Onlar əbəs yerə düşünürlər
ki, insanları müharibə qaçqına çevirir,
onları bu hala avantürizm və siyasi kallıq gətirib
çıxarır”.
Hürriyyət.-
2021.- 27 fevral-1 mart. S.11.