Elçibəy XX əsrin 2-ci
yarısından
sonrakı Azərbaycan deməkdir
Elçibəy: demokratiya
döyüşçüsü, azadlıq aşiqi
Yazımın mövzusu XX əsrin
sonlarında Azərbaycanda fenomenal şəxsiyyətə
çevrilən Elçibəydir. Ona görə fenomenaldır ki, özünün
bütün müsbət və mənfi, çatışan və
çatışmayan tərəfləri ilə əslində
Elçibəy elə XX əsrin 2-ci yarısından
sonrakı Azərbaycan deməkdir.
Elçibəy
kim idi, nə arzulayırdı, bu cəmiyyətə
nə vermək istəyirdi? Bu suallar adekvat olaraq başqa
suallara meydan açır: Biz kimik, tarixdəki yerimiz nədir
və bu gün nə istəyirik? Bütün
bu suallara cavablar verilir, doğru və ya yanlış
mövqelər, obyektiv və ya subyektiv yanaşmalar olur. Onların bəziləri səmimi, bəziləri
sifarişli, bəziləri qərəzli, əksəriyyəti
sevgi doludur. Amma ən əsası,
bütün cavablar axtarış deməkdir.
Elçibəy şəxsiyyətinə münasibət
heç vaxt birmənalı olmayıb, onu sevənlər və
sevməyənlər var idi. Sevməyənlərin
niyə sevmədiyini bu gün müzakirə etməyək.
Sual oluna bilər: Niyə Elçibəy şəxsiyyətinə
bu qədər maraq var? Onu bütləşdirməyə
ehtiyac varmı? Əlbəttə,
qüsursuz lider yoxdur. Bu dünyada gəlmiş-keçmiş
bütün liderlərin qüsurları, yoldan sapmaları olub
və var. Bu, təbiidir! Lakin bütün xalqlar
özgüvənlərini qorumaqdan ötrü siyasi liderlərinə
sahib çıxıb, onların bəşəri xidmətlərini
önə çəkiblər. Öz
liderlərinin, tarixi şəxsiyyətlərinin yalnız
qüsurlarını önə çıxaran xalqlarda
natamamlıq kompleksi yaranır, vətəndaşları
özünə güvənmir, fərdlər birlikdə
yararsız bır topluma çevrilir.
Məhz bu səbəbdən biz Elçibəy şəxsiyyətinin
bütün tərəfləri ilə müzakirə edilməsini
lazımlı bilirik.
Əlbəttə, Elçibəyi sevənlərin də
ona münasibəti birmənalı deyildi. Bəzən
onu sevənlərdən eşitdiyimiz bir fikrin üzərində
dayanmaq və elə burdan yola çıxmaq istəyirəm.
Deyirdilər ki, Bəy siyasət adamı,
prezidentlik üçün uyğun şəxs deyildi, o, sadəcə
milli dava adamı, sadə, millətini sevən bir ruh adamı,
yaxşı ideoloq idi. Həqiqətən də,
Elçibəyin boynunda bir neçə ağır vəzifə
vardı: o, həm ideoloji xəttin lideri, həm siyasət
adamı, həm partiya rəhbəri, həm bütöv Azərbaycan
davaçısı, həm Turan yolçusu idi. Və eyni zamanda da böyük bir demokrat idi. Hətta
bir az irəli gedib deyə bilərik ki,
demokratiya döyüşçüsü idi. Milli
davaçının həm də demokrat olması çətin
idi. İnqilabdan sonra hakimiyyətə gələn
kəsin var gücü ilə demokratik dəyərləri cəmiyyətə
yeritmək istəməsi mümkünsüz
görünürdü. Elçibəy
bunu başa düşürdü, lakin inadla
döyüşürdü. Elə
özü deyirdi ki, “demokratiya bizim varlığımız deməkdir,
mənəviyyatımız deməkdir. Əgər
demokratiya inkişaf etməyəcəksə, bu dünyada
heç nə qazana bilməyəcəyik,
qazandıqlarımzı da hissə-hissə itərəcəyik”.
Məhz inadla döyüşməsi onu bəzən bu qədər
xəyalpərvər, reallıqdan uzaq kimi göstərirdi. O da başa
düşürdü ki, inqilablardan sonra hakimiyyətə gələnlər
sərt qanunlar tətbiq edirlər. Düşmənlərini
əzir, rəqiblərini yox edirlər. Əks
halda həmin rəqiblər baş qaldırıb üsyan edəcəklər
ki, biz bunu 4 iyun qiyamında gördük. Bu labüd idi və
bizim 4 iyunda yaşayaraq gördüyümüzü Elçibəy
1 il əvvəlcədən
görmüş və parlamentdə söyləmişdi:
“3 aydan sonra seçdiyiniz prezidenti 1 ildən sonra
yıxacaqsınız. Mümkün deyil saxlamaq. Bunun
qaydası var. Prezident o ölkədə seçilir ki, həm
onu əldə saxlaya bilsin, həm də bu prezident nə vaxtsa
diktatora çevrilmək istəyəndə onu saxlayan,
qarşısını alan mexanizm olsun. Yoxdu axı bizdə. Yoxdusa,
olmayacaq, özünüzü yormayın. Prezident
saxlamaq üçün institutlar olmalıdır. Hakimiyyəti 3 yerə bölərlər, hər biri
də müstəqildir. Biri qanun
hazırlayır, biri icra edir, biri də tam müstəqil
prezident olur. İstənilən vaxt
aşağı təbəqənin nümayəndəsi
prezidenti məhkəməyə verir və istədiyini
alır, yoxdu axı bu institut. Kimi
seçirsiniz-seçin, 1 il sonra yıxacaqsınız”.
O, onu
devirmək istəyənləri əzə bilərdi, lakin
yaxşı bilirdi ki, bu gün sərtləşən
Elçibəy təkcə düşmənlərini əzməyəcək,
eyni zamanda, nə vaxtsa cücərəcək demokratik dəyərləri
də məhv edəcək. O, şəxsən siyasi meydanda məğlub
ola bilərdi və oldu da, amma demokratik dəyərlərin
məğlub olmasına və demokratiya adı altında
hakimiyyətə gəlmiş qüvvələrin həmin
demokratiyanı boğmasına izin verməzdi və vermədi
də. Çünki Elçibəy
yaxşı bilirdi ki, sonda qalib gələn şəxslər
deyil, fikirlər olur. Bir gün onun gətirdiyi
fikir meydanın tək qalibi olacaq.
Özü
bu barədə belə deyirdi: “Məgər mən Əhməd
Cavaddan, Hüseyn Caviddən, Hadidən artıq oğulam? Səttərxan,
Xiyabani, Rəsulzadə nə bəlalar, faciələr
görmədilər… Ancaq Azərbaycanın
xoşbəxtliyi uğrunda mübarizədən geri çəkilmədilər.
Onları gedər-gəlməzə göndərib, ondan sonra
da 40-50 il yaşayıb fəxri ad alanlar,
döşlərini orden-medalla dolduran əqidəsizlər
cismani yoxluqlarıyla, eyni zamanda, mənəvi ölümə
də düçar oldular. Cavid və Cavad kimi
dühalar isə əqidədən dönməmək naminə
cismani yoxluğunu qurban verərək şərəfli əbədiyyət
qazandı”.
Məhz böyük fikirlər yaşadığı
üçün Elçibəy və onun həmfikirləri,
təməli XX əsrin əvvəllərində qoyulmuş o
böyük fikrin – müasirləşməklə milli kimliyin
qorunmasının bir arada olmasının vacibliyini çox
gözəl başa düşürdülər. Tarixin
axışından asılı olaraq, siyasi hadisələr və
hətta hakimiyyətlər tez-tez dəyişə bilər.
Lakin bir dövlətin var olması, bir millətin
özünü ifadə etməsi üçün mütləq
milli fikir olmalıdır.
Dövlət quruculuğu anlayışı olduğu
kimi, millət quruculuğu anlayışı da var. Dövlət
və millət quruculuğunda milli fikir həyatımızı
Elçibəysiz təsəvvür etmək mümkün
deyil.
Əgər
milli azadlıq hərəkatında Elçibəy formulunu
müəyyən etmək mümkün olsaydı, belə deyərdik:
“İmperializmin əsarətindən azad olmaq üçün
millət haqqındakı fikirlərinin, tarix, tarixi şəxsiyyətlər,
dil birliyinin rolu haqqındakı fikirlərinin, onun
“Bütövləşmə, Millətləşmə,
Dövlətləşmə” şüarının, “Azərbaycan
xalqı türklüyünü dərk edəndən sonra
milli problemlərini həll etməyə çalışacaq”
düsturunun cəmi. Çox uzatmadan Bəyin azadlıq barədə
fikirlərindən bir sitatı qeyd edirəm:
“Azadlq mənəvi tələbatdır, ideya tələbatıdır. Azadlıq təmtəraqlı
materialist yaşayışı yox, sadəcə,
başqasının köləsi olmamaq, öz
düşüncə və əməllərini
özünün istədiyi kimi sərbəst gerçəkləşdirməkdir.
Budur problemin kökü və bunu insanların
bir hissəsi hələ mənimsəməyib. Deyirlər ki, doğrudur, azadlığı
qazandıq, ancaq nə olsun, çörək bahalaşdı,
hər şeyin qiyməti qalxdı. Çörəyin
bahalaşmasının azadlığa nə dəxli var?
Ümumiyyətlə, azadlığın dəyərini
ürəklə deyil, qarınla müəyyənləşdirmək
həm ayrı-ayrı insanların, həm də insan
toplumlarının faciəsidir”.
Azərbaycanın milli kimliyinə qarşı savaş
açan ruslar ona görə Azərbaycanda milli kimliyə
qarşı çıxa bilmədilər ki, sovət hakimiyyəti
qurulanda artıq müsavatçılıq ideologiya kimi ortada
idi. XX əsrin sonlarında da hakimiyyət dəyişikliyinə
baxmayaraq, xalq hərəkatının gətirdiyi milli
azadlıq sevdası və demokratik cəmiyyət qurmaq istəyi
bu gün də hər kəsin dilə gətirdiyi və
görmək istədiyi bir reallıqdır. Elçibəy
və silahdaşlarının başladıqları yol da məhz
buna söykənirdi: demokratiya və milli azadlıq. Onlar yaxşı başa düşürdülər
ki, bir millətin var olması üçün hər iki fikrin
bir arada gerçəkləşməsi labüddür.
Hər bir xalqın bir millət kimi formalaşıb
tarixi səhnəyə çıxması üçün
dövlət qurması vacib şərtdir. Əks halda, yəni
dövlətsiz bir xalq, sadəcə, bir toplum halında
yaşamağa və assimilyasiya olunmağa məhkumdur.
Lakin dava təkcə demokratiya və Azərbaycanın
müstəqillik davası deyildi. O qədər boşluqlar var idi ki,
Elçibəy bunların hamısını tamamlamağa
çalışırdı. Güney Azərbaycan
davası, dünyada türk kimliyindən xəbərsiz
yaşayan çoxsaylı türklər – bütün bunlar
Elçibəyi bir fikir adamı kimi düşündürməyə
bilməzdi. Məhz bu səbəbdəndir
ki, Kələkidən qayıdan kimi siyasi mübarizə ilə
bərabər böyük bir ideoloji mübarizəyə də
qol qoydu – Bütöv Azərbaycan Birliyini yaratdı. Bilirdi ki, bu, yenə ittihamlarla qarşılanacaq.
Bilirdi ki, onu yenə xəyalpərəstlikdə
ittiham edəcək, ironiya ilə yanaşacaqlar. Və o ərəfədə
həm də bunları o qədər incəliyi ilə bilirdi
ki, 4 il 4 ay hər gün bu ittihamlarla
üz-üzə idi. Lakin bunu o etməsəydi,
başqa kimsə etməyəcəkdi və necə ki bu
gün də etmir. Bu boşluğu
Elçibəydən başqa kimsə doldura bilsəydi,
Elçibəy yolu sevə-sevə ona verərdi. Lakin hər şeyi yaxşı görən Bəy
bu boşluğu da görürdü. Sual oluna bilər:
bir siyasi lider hakimiyyətə gəlmək kimi hədəfin
olduğu bir zamanda niyə bu ideyaya əlavə vaxt, enerji xərcləyirdi?
Əbülfəz bəy anlayırdı ki,
Meydan hərəkatından artıq 10 ilə yaxın bir vaxt
keçir, qarşıda ciddi bir nəsil dəyişimi
baş verəcək və yeni yetişən nəsli siyasi cəhətdən
ciddi yetişdirmək lazımdır.
Bəy hökumətə qarşı narazılıqla
dövlətə qarşı xəyanət arasındakı
incə cizgini gənclərimizə aşılamaq istəyirdi. Bu baxımdan
da Bütöv Azərbaycan Birliyinin hər şənbə
günü ideoloji təbliğat məqsədi ilə təşkil
etdiyi tədbirlər güclü siyasi tərbiyəvi əhəmiyyət
daşıyırdı. Saf millətçi
gənclər ilk addımlarını düzgün siyasi kursu
anlayaraq atırdılar. Azərbaycanda nəinki
İran və Rusiya, heç bir yad qüvvə və dövlət
ideoloji baxımdan at oynada bilməzdi. Heç
bir qüvvə öz tulalarını burda yalançı qəhrəmana
çevirə bilməzdi. Gəncliyin bu
ruhda yetişdirilməsini həm də ona görə çox
istəyirdi ki, ölkənin gələcəyi ilə
bağlı bütün ümidlərini yanında dayanan bu
intellektual gəncliyə bağlamışdı. Tarixçi alim olaraq dərk edirdi ki, cəmiyyətdə
gedən bütün proseslərin qazancı adətən
intellektuallar və gənclik olur.
Bəy bu cəmiyyəti həm də radikal
çıxışlardan qoruyurdu. Məhz bu səbəbdən
Azərbaycanda heç bir radikal dini qurum meydan sulaya bilmirdi.
Misal
üçün, son illər ölkəmizdə İran əlaltılarının
meydanda at oynatması və eyni zamanda, Azərbaycan siyasi
partiyalarının və xüsusən də müxalif
düşərgənin bir hissəsinin buna loyal
yanaşması acı bir həqiqətdən xəbər
verir: ölkədə ideoloji boşluq var və bu boşluq cəmiyyətlə
siyasətçilər arasında uçurumu dərinləşdirir.
Milli
kimlik məsələsindəki boşluq sovetlər
dağılandan sonra özünü daha çox büruzə
verdi. Xalq hərəkatının
cəmiyyətdəki rolu azaldıqca bəzi ölkələrin
yetişdirdiyi “yeni dindarlar” dalğası rüzgar əsdirməyə
başladı. Bu baxımdan, nə vaxta
kimi ki milli məfkurə xalqın ziyalıları tərəfindən
cəmiyyətə lazım olan səviyyədə
çatdırılmayacaq, təbliğ edilməyəcək,
bu kimi neqativ hallar davam edəcək. Gah
xristian missionerləri meydanda at oynadacaq, gah sünni-şiə
qarşıdurması baş alıb gedəcək, gah da
havadan kommunizm qoxusu gələcək. Və
bütün bu mənfi halların nəticəsi kimi biz
qarşımızda öz milli kimliyinə ironiya ilə baxan,
irreal “dünyəvi, bəşəri” ideyaların
daşıyıcıları olan indiki gəncliyi görəcəyik.
Bu prosesdə də ən çox itirən elə
məhz həmin gənclik olacaq.
(Ardı var)
Anar ƏSƏDLİ,
Azərbaycan Yüksəliş
Partiyası Başqanı
Redaksiyadan: İyunun 24-də Milli
Azadlıq Hərəkatının lideri, Azərbaycan Respublikasının
ikinci prezidenti (1992-1993) Əbülfəz Elçibəyin
doğum günü idi. Əbülfəz Qədirqulu
oğlu Əliyev (Elçibəy) 24 iyun 1938-ci ildə
Naxçıvan MR-nin Ordubad rayonunun Kələki kəndində
anadan olub.
Elçibəy yolunun
davamçıları və onu sevənlər 24 iyun tarixini
Türklük günü kimi qeyd edirlər!
Hürriyyət.-
2021.- 26-28 iyun.- S.5.