Milli yer adlarımızın etno-morfogenezisi…
IV yazı
Qərbi Azərbaycanın (30 min kv.km-ə qədər ərazi) ayrı-ayrı mahallarında
(Zəngəzur, Basarkeçər,
Dərələyəz, Zəngibasar,
Ağbaba, Şirəyer,
Dilican, Dağ Borçalı, Göyçə…) əski milli-mənəvi və tarixi-maddi irsinin, coğrafi landşaft strukturlarının, şifahi
və yazılı xalq folklorunun… etnogenezisi, morfoloji və genetik əsaslarının sırf
müsəlman-türk mənşəli
olmasını yerli, milli toponimik klassifikasiya çox aydın ifadə edir.
Bu baxımdan Dərələyəz
mahalı üzrə yerləşən, yaşı
miniiliklərə bərabər
olan yaşayış-ərazi
vahidləri və onlara bitişik olan təbii-coğrafi yer-yurd adlarının etno-morfoloji təhlili tarixi-coğrafi məlumatların
zənginliyi və elmi-nəzəri əhəmiyyətinə
görə maraq doğurur.
Mahalın Paşalı nahiyəsində
Köçbəy (“bəylər
məskəni, bəylərin
köç edib məskunlaçdığı və bəylərin köç etdiyi yer”), Leyliqaçan (3 km aralıdakı Gümüşxana
kəndindən olan cavanın bu obadan (10 evli, 235 km-lik İrəvan-Gorus yolu bu kəndin
ortasından keçir)
Leyli adlı qızı qaçırdığına
görə belə adlanıb), Almalı
(1920-ci ildən sonra boşalmış bu kəndə xaricdən hay
sürüsü köçürülüb,
“alma bağları ilə
zəngin, örtülü
ərazi” mənasındadır),
Mərətüs (“tüstüləyən
çökəklik”), Söylan
(“söylənən, sakit
olmayan, igid, döyüşkən qövmün
yaşadığı yer”),
Tərp və Hərhər (əski Alban
xalqları birliyinə
daxil olan Qarqar (Gərgər, Xarxar) tayfasının adının yerli dialekt, şivə təhrifi, antro-oro və hidrotoponimdir), Qayalı, Çul, Göyərçin, Çaykənd
… kəndlərinin təbii-coğrafi
şəraiti də bu toponimlərlə ifadə olunmuşdur.
Adı çəkilən yaşayış
məntəqələrinə bitişik relyef-meşə
örtüyü, çay
şəbəkəsi, maddi-tarixi
irs nümunələri…də əski müsəlman-türk dünyagörüşünün,
milli təfəkkürünün
minilliklər-yüzilliklər boyunca formalaşmasını bildirir, etno-morfoloji xüsusiyyətlərini əks
etdirir.
Mərətüs (bu kəndin əhalsi 1926-cı ildə
qonşu kəndlərə
köçürülərək boşaldıldı) və
Köçbəy kəndləri
arasında (5 km) yerləşən Diblər dağının kollu-koslu,
qayalı zirvəsi Buzxana adlanırdı (dağın qaşındakı
soyuq, buzlu yuvadan bir şey
atanda dağın cənubundakı, 2 km aralıda
relikt Qanlı göldə üzə çıxırdı). Köçbəy kəndinin cənub-qərbində
Ağyarğan dağı
(2528) yaranmışdır.
Köçbəy kəndinin (2025 m hündürlükdə
yerləşir) günbatan
tərəfində, 1,5-2
km-də, Leyliqaçan
kəndinin cənubunda
(bu kəndlərin arası 3-4 km idi) qalın, sıx “Abutalıb meşəliyi”
(palıd, vələs,
alma, alça ağacları,
itbirnu… kolları bürümüş), ona
bitişik “Leyliqaçan
meşəsi” uzanırdı.
Kəndin içindən
axan Kilsə çayı, quzey qırağındakı Dərəyurd
çayı qoynu güllü-çiçəkli yaylaqlarla örtülü
Pənik (“yatmış
çoban itinin xatırladırdı
uzaqdan baxanda”) dağında üzə çıxan çeşmələrdən
(“Çınqıllı bulaq”,
“Payızyurdu bulağı”,
“Haça bulaq”, “Hacı Şavaş bulağı”, Hacı Fərhad bulağı”, “Məmmədölən bulağı”…)
qaynaqlanırdı.
Haça dağından da axan bulaqlar da
Kilsə çayına
tökülürdü.
Dərəyurd və Kilsə çayları Qısıryurd
dağı yaxınlığında
birləşərək 10 km-dən sonra Arpaçay çayına
qovuşurdu.
Köçbəy kənd qəbirstanlığında
qəbirüstü qoç,
dəvə təsvirli
baş daşlarında
ərəb əlifbası
ilə yazılan nəsihəti axund-müəllim
Xəlil Əlirza oğlu Hacıyev
(1900-1974) oxumuşdur:
burda nələr yaşadım, hər rəngdən yüz etdim.
axırda bir bardaq qaldı, aldım belimə, apardım,
yolda sındı, para-para oldu…
Leyliqaçan kəndinin quzeyini
Qonqazdı meşəsi
bürümüşdü, kəndin içindən axan çayın mənbəyi, Köçbəy
kəındindən şimal-şərqə,
3-4 km aralıda yerləşən
Qısıryurd dağında
(2968 m, eyni adlı yaylaqda) idi. Bu dağın simsarında yerləşən (200-300 m aralıda)
Gümüşxana dağındakı
(zəngin filiz yataqları var idi, burada əski
yurd yerlərinin kalafaları da qalırdı) bulaqların
da suyu axıb
bu çaya tökülürdü, kəndlə
dağın arası
3 km olardı.
Qısıryurd dağının şimal-şərq
yamacından başlayan
Arxaşan çayı
30-40 km məsafədə Həkəri
çayına qovuşurdu. 1970-ci illərdə haylar bu çayın üstündə süni göl yaratdılar, yeraltı tunel açıb suyunu Göyçə gölünə
axıtdılar.
“Vədə yeri qayası” Qısıryurd
dağının üstündə,
qövsvari şəkildə
şimal-cənub istiqamətindəki
çılpaq, sal yüksəklik idi, uzunluğu 7-8 m, hündürlüyü
5 m olardı, ortasında
çıxıntı, altında
kaha vardı. Tərəkəmə elatı günün
vaxtını həmin
çıxıntının kölgəsi istiqamətinə
uyğun müəyyən
edir, işlərini o vaxtla aparır və möminlər namazlarını dəqiq vaxtında qılardılar.
Qısıryurd dağının ətəyi
əkin-biçin yeri
(10 hektar) kimi istifadə edilirdi. Köçbəy
kəndinin 3 km-də,
cənub-qərbə tərəf
Ağyarğan dağı,
Arpaçay çayının
sağ sahilindəki Tərp kəndinin qərbində (2,5 km-də)
isə Çirişli
dağı (1865 m) ucalırdı.
Qısıryurd dağının şərqində,
2 km-lik məsafədə
Bərgüşad çayı
(mənbəyi Qarabağ
yaylasındakı, 3062 m hündürlükdə
olan Zalxagöldən başlayır, uzunluğu
179 km, Həkəri çayının
sağ qolu) axır.
Keşişkənd nahiyə mərkəzinin
çənub-şərqində, 30 km aralıda olan Köçbəy kəndi
Naxçıvan MR-nın
Şahbuz rayonunun Qızıl-Qışlaq (21 km), Keçili (34 km) və Sirab (46 km) kəndləri ilə qonşudur.
Tərp kəndi 1720 m yüksəklikdə,
qədim Keşişkənd
şəhərindən 35 km cənub-şərqdə salınıb
(Köçbəy kəndindən
şimal-qərbə 10 km aralıda). Əski,
tarixi müsəlman-türk mədəniyyətinin
maddi abidələrini
(XVII əsr məbədi,
qəbirüstü daş
abidə) yaşadan coğrafi məkandır
Pənik dağında eyni adlı yaylaq və bulaq vardı. Ona yaxın Hacı Fərhad yaylağı və bulağı, Məmmədölən yaylağı
və bulağı tərəkəmə
elatının ixtiyarında
idi. Bu bulaqların suyu axıb Köçbəy kəndinin
altında, qərbə
tərəf 500 m aralıda
birləşirdi, bu yerdə qədim yaşayış məskəninin olması barədə yaşlı sakinlərdən Məmiş
Xanlar oğlu Xanlarov (1901-1975)…. həmişə
danışırdı.
Hacı
Fərhad Cəbrayıl
qəzasının Böyük
Mərcanlı kəndindən,
imkanlı tərəkəmə
olub, öz adına olan
yaylaqda binələnirmiş.
Bu yurdda mamırlaşmış,
çox hissəsi torpağa batmış qəbir daşları da var idi.
Söylan
kəndi Arpaçayının
sağ sahilində yerləşir.
Almalı
kəndi Naxçıvançayın
sağ qolu olan Cəhri çayının sahilində
yerləşməklə qədim
tarixə malikdir, ərazidə XIII əsrə
aid məbəd, 2 km cənubunda
isə əski yurd ocaqları, şimal-qərbdə isə
Oxbin (“min oxlu”) kəndinin qalıqları
qalır.
1920-ci ilədək Şərur-Dərələyəz
qəzasının tərkibində
olan bu kənddə
“Qafqaz təqvimi”nin məlumatına görə yalnız müsəlman-türk əhalisi
(313 nəfər) yaşayıb.
Nahiyənin Çaykənd kəndinin
əhalisi 1949-ci ildə
Azərbaycana köçürüldükdən
sonra əski yurd-yuva ocaqları hay sürüsü tərəfindən
dağıdılmış və yox edilmişdir.
Hərhər kəndi 1728-ci ildən yaşayış məntəqəsi
kimi qeyd edilsə də, etno-morfoloji baxımdan yaşı 3000 ildən çoxdur. Hay kilsəsinin və quldurlarının
1904-1906-cı və 1918-1920-ci illərdə bu kəndə basqınından
sonraq kənd əhalisi soyqırıma məruz qalsa da bir hissəsi
kəndi tərk etmiş və 1922-ci ildən sonra yenidən öz yurd-yuvalarına qayıtmışlar.
Növbəti məcburi köçürülmə
və kəndin “erməniləşdirilməsi” 1948-1952-ci illərdə
olmuşdur.
R.S. 1956-cı ildə
hay kilsəsi və
hay sürüsü Söylan
kəndinin adını
Əzizbəyov,1995-ci ildə isə dəyişərək
Vayk, Almalı kəndini 1946-cı ildən
Xndzorut, 1995-ci ildən
sonra Tərp kəndini Saravan, Köçbəy kəndini
Uxedzor, Arpa kəndi (1930-cu ilədək
Naxçıvan MR-nın
Şərur-Dərələyəz qəzasının tərkibində
olub, 1897-ci il məlumatına görə 294 nəfər
əhalisi yalnız müsəlman-türk mənşəli
idi, e.ə. VI-V minilliklərə aid qədim
insan yaşayış
məskəni (“Arpa mağarası”) ilə tanınır, Paşalı
nahiyəsindən 12 km cənub-şərqdə
yerləşir) 1946-cı ildən
sonra Areni, Göyərçin kəndi (e.ə. I minillikdə hun əsilli peçeneq-Koyerçi
(Kuyerçi) tayfalarının
adı daşıyır,
Qazax qəzasının
İcevan nahiyəsində
Göyərçin kəndi,
Qobustanda Göyərçin
dağı, Cəbrayıl
və Qubadlı rayonlarında Göyərçin-Veysəlli və Göyərcik kəndləri,
Türkiyənin Qars vilayətində eyni adlı kənd və dağ vardır) isə 1918-ci il qətliamından sonra dağıdılmışdır, Çul kəndi (əski Göy türklərin Çol (Çul) tayfalarının adını
yaşadan antrotopnimdir,
Zərdab rayonunda Çallı kəndi də var) 1950-ci ildən sonra Artavan adlanır.
(Yazının hazırlanmasında
həm də Qərbi Azərbaycanın Dərələyəz
mahalının Paşalı nahiyəsinin Köçbəy kənd
sakini Kimran Məmiş oğlu Xanlarovun (1947) məlumatlarından
istifadə edilmişdir.)
Qismət
Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Hürriyyət.- 2021.- 6-8 mart.-
S.13.