Həsən Seyidbəylinin müəmmalı
ölümü
Əməkdar
artist Xalidə Quliyeva: “Ondan acıq çıxmaq
üçün hər an pusquda duran adamlar vardı...”
"Telefonçu
qız", "Möcüzələr adası", "Sən
niyə susursan?", "Bizim Cəbiş müəllim",
"O qızı tapın", "Xoşbəxtlik
qayğıları", "Nəsimi"... Hər dəfə
milli kinomuzun bu şedevrlərini ekranlardan izləyəndə
ürəyimizdən bir söz keçir: "Allah sizə rəhmət
eləsin, Həsən Seyidbəyli". Doğrudan da Azərbaycan
milli kinomuzda məktəb qoyub getmiş çox az sayda
rejissorlarımız var ki, onların çəkdikləri
filmlər kino tarixinə qızıl hərflərlə
yazılıb.
Mərhum aktyorumuz Yaşar Nuridən tez-tez sitat gətirdiyim bu ifadəni yenə də təkrarlamaq istəyirəm. O deyirdi ki, yaradıcı insanların iki ömrü olur: biri bu həyatda yaşadıqları ömür, digəri də yaradıcılıq taleyində davam edən ömrü. Adını çəkdiyim xalq artisti Həsən Seyidbəyli də bu qəbildən olan sənətkarlardandır. O, ikinci ömrünü çəkdiyi filmlərdə davam etdirir. Yadda qalan sənətkarımızın sevimli aktrisa, əməkdar artist Xalidə Quliyeva ilə onu bir daha yad edəcəyik.
- Xalidə xanım, rejissor Həsən Seyidbəyli haqqında danışacağıq. Bildiyimizə görə, siz onun sevimli aktrisalarından olmuşunuz. Hətta "Xoşbəxtlik qayğıları" filminin ssenarisini məhz sizin üçün yazıb?
- Həsən Seyidbəyli sıradan bir rejissor deyildi, məktəb
yaradan rejissor idi. O Azərbaycan kinosuna pafosdan uzaq, həyati kino
estetikası gətirmişdi. O, eyni zamanda şəxsiyyət
idi, buna görə də xalq tərəfindən sevilirdi. Elə
sənətkar var ki, bütün titulları var, amma xalq tərəfindən
sevilmir, Həsən Seyidbəyli şəxsiyyət olduğu
üçün cəmiyyətdə sevilirdi. Seyidbəyli
paxıl insan deyildi, gənc rejissorlara böyük dəstək
olurdu. Rəhmətlik Rasim Ocaqov həmişə hər yerdə
Seyidbəyli məktəbini keçdiyini qürurla söyləyirdi.
Rasim Ocaqov
Həsən müəllimin çəkdiyi "Sən niyə
susursan" filmində operator idi. Amma Seyidbəyli qəsdən
ona deyirmiş ki, Rasim mən dincəlmək istəyirəm, sən
çək. Yəni, bununla ona şərait
yaradırdı.
- O, eyni zamanda gənc aktyorlara və
aktrisalara da yaşıl işıq yandıran rejissor olub...
- Bəli.
Seyidbəli məni ilk dəfə Tofiq
Tağızadənin "Qızıl qaz" filmində
görüb bəyənmişdi və məni rəhbərlik
etdiyi Kinemotoqrafçılar İttifaqına dəvət
etmişdi. Mən getdim yanına, qarşıma "Nəsimi"
filminin ssenarisini qoydu və dedi ki, oxu, hansı rolu istəyirsənsə,
onu da götür. Gəldim evə və
ssenarini oxuyub, Fatimə rolunu bəyəndim. Elə o rola da təsdiqləndim.
- O, xaraktercə necə insan idi?
-
Mülayim, həssas, bir qədər də romantik.
- Bəs çəkiliş meydançasında?
- Çəkiliş
zamanı o çox tələbkar, nizam-intizamı sevən, hər
şeyin yerli-yataqlı olmasını tələb edən bir
rejissor idi. Ola bilməzdi ki, çəkilişə
başladığımız zaman kamerada lent qurtarsın, yaxud
da aktyor, aktrisa çəkilişə geciksin. O, məsuliyyətli
rejissor idi və özü kimi aktyorlara üstünlük
verirdi. Yadımdadır ki, mənə xasiyyətnamə verəndə
belə yazmışdı: "İşgüzar, tələbkar,
məsuliyyətli". Eyni zamanda, istedada önəm
verirdi.
- Çəkiliş
meydançasında hansısa aktyorun improvizəsini qəbul
edirdi?
- Onun bir
sözünü iki eləmək mümkün deyildi. O, hətta
kiminsə üstünə qışqıra bilərdi. Qışqırırdı da. Rasim
Balayev nəyisə düz oynamayanda dərhal səsini
qaldırırdı. Amma bir xasiyyəti
vardı, hər kəslə öz dilində
danışmağı bacarırdı. Mənimlə
çox mülayim idi. Yadımdadır ki,
"Nəsimi" filminə çəkiləndə
qrimçi hörüklərimi kəsmək istəyirdi.
Onda da uzun, qalın hörüklərim
vardı. Həsən müəllim desəydi,
bəlkə də kəsdirməyə razı olardım.
Amma o mənim üzümə baxan anda başa
düşdü ki, bunu istəmirəm. Qrimçiyə
dedi ki, Xalidənin bir telinə də toxunmayacaqsan, gətirin
başına şinyon taxın. Filmdə bir səhnə
də vardı. Yusif paltarlarımı gətirir
ki, əynimi dəyişim. Orda Həsən
Seyidbəyli istəyirmiş ki, mən paltarı
soyunub-geyindiyim səhnəni çəksin. Mən çox sonralar bunu başa düşdüm.
O mənə dedi ki, Xalidə elə et ki,
paltarın sürüşsün, çiynin
görünsün. Nə qədər əlləşdim,
utandığımdan paltarımı sürüşdürə
bilmədim. Seyidbəyli bunu başa
düşdü və heç üzümə də vurmadan
qayıtdı ki, artıq çəkildin. Film ekranlara çıxanda heç o səhnə yox
idi, anladım ki, həmin səhnə alınmadığı
üçün filmə daxil etməyiblər.
- Görün sizi nə qədər
çox istəyib ki, bunu sizə irad tutmayıb. Onun rəğbətini necə
qazanmışdınız?
- Məncə,
xarakterimlə. Həsən müəllim
aktrisalarda abır-həyaya çox önəm verirdi. Mən də çox qapalı, qaradinməz, həm
də qürurlu qız idim. O əxlaqlı qadınlara
hörmətlə yanaşırdı. Xaraktercə
özü də əxlaqlı, abırlı insan idi axı.
- Yəni açıq-saçıq
aktrisaları bəyənmirdi?
- Mənə
olan münasibəti onlara münasibətindən fərqlənirdi.
O cür tələbkar rejissor mənimlə həssaslıqla
davranırdı. Çəkiliş zamanı nəyəsə
məcbur eləmirdi.
- Həmin dövrdə elə
rejissorlar vardı ki, kimlərinsə xahişi,
tapşırığı ilə hansısa aktyoru, ya
aktrisanı filmə çəkirdilər. Həsən müəllim,
tapşırığa-xahişə fikir verən adam idi?
- O,
heç vaxt sənətdə güzəştə gedən adam olmayıb. Ona nəyisə
diktə etmək mümkün deyildi. Aktyorları
özü seçirdi və heç vaxt da seçimində
yanılmırdı. Bax onda belə zərgər
dəqiqliyi vardı. "Nəsimi"
filminə Rasim Balayevi çəkəndə Mərkəzi
Komitədən ona qarşı çıxmışdılar.
Hər kəs Rasimin bu filmə çəkilməsinin
əleyhinə idi. Amma Seydbəyli qərarını verdi və sözündən dönmədi. O qədər
etirazlara baxmayaraq, Rasim "Nəsimi" roluna çəkildi
və film gözlənildiyindən də artıq uğur
qazandı. Həmin vaxt film Sovetlər ölkəsində
ən gözəl film kimi saysız- hesabsız mükafatlara
layiq görüldü.
- Filmin bu uğurundan sonra ona
qarşı çıxanlar peşman oldumu?
- Əksinə, Seyidbəylini hədəfə
götürdülər. Onunla açıq və gizlin mübarizəyə
başladılar. Ona qarşı təzyiqlər,
hücumlar başlandı. Artıq ona film
çəkməyə imkan vermək istəmirdilər.
- Bu təzyiqlərin əsasında nə
dayanırdı ki, əsas olan ümumi işin xeyri deyildi?
-
Görünür belə deyilmiş. Əvvəl
ona görə etiraz edirdilər ki, Rasim bu film
üçün gənc və təcrübəsizdir, film
uğurlu alınmayacaq. Amma film uğurlu
alınandan sonra belə məlum oldu ki, onların dərdi
uğur deyil, sadəcə Həsən Seyidbəylini həzm
edə bilmirlər.
- Bəlkə, həmin rola hansısa
aktyoru təsdiq etdirə bilmədikləri üçün
Seydbəylidən qisas almaq qərarına gəlmişdilər?
- Bilmirəm,
amma bu qisas ondan alındı. Özü də
çox sərt və insafsızcasına.
- Yəni, necə?
- "Nəsimi"dən sonra o, "Babək"
filmini çəkmək istədi. Hətta filmin
hazırlıqlarına da başlandı. Amma
çəkiliş başlamamış filmi onun əlindən
aldılar. Bu gizlin baş verdi. Həmin
vaxt ona yaşatdıqları stress nəticəsində Seyidbəyli
xəstəxanaya düşdü.
- Hansı diaqnozla?
- Onun
şəkər xəstəliyi vardı və necə hirsləndirmişdilərsə,
şəkəri qalxmışdı və təcili olaraq xəstəxanaya
yerləşdirmişdilər. Onu xəstəxanaya
salan adamlar həmin vəziyyətdən bəhrələnərək
filmi də əlindən almışdılar. Bu hadisədən sarsılan Həsən müəllim
elə xəstəxanada da dünyasını dəyişdi.
Çox az yaşadı, cəmi 59 il. "Babək"i başqa rejissor çəkdi və
o film ekranlara çıxanda artıq Həsən Seyidbəyli
həyatda deyildi. Ona qarşı çox
haqsızlıq etdilər. Xəstəxanada
olan bir insanın sağalmasını gözləmədən
filmi əlindən almaq insanlığa sığışan hərəkət
deyildi. Çünki bu onun xəstəliyini daha da
şiddətləndirdi və ölümünə nail oldular.
- Belə çıxır ki,
düşmənləri də az
deyilmiş?
- Mən
qeybət etməyi xoşlamıram, amma bu həqiqətən
də belə idi. Onun tələbkarlığını qəbul
etməyən, ondan acıq çıxmaq üçün hər
an pusquda duran adamlar vardı.
- Elə insanlara qarşı
reaksiyası necə olurdu?
- Elə
ölümü ilə reaksiya verdi. Elə
şəxsiyyətlər çox az olur.
- Ailəsində necə həyat
yoldaşı, ata idi?
-
Çox gözəl. Həyat yoldaşı dəfələrlə
gəlib çəkiliş meydançasında ona qulluq
edirdi, yemək gətirirdi, Həsən müəllimin
qayğısını çəkirdi. Ailəsinə
bağlı insan idi.
- Deyilənə görə, gözəl
geyinməyi xoşlayardı?
- Həmişə
sadə, təmiz, səliqəli geyinərdi. Çəkiliş
meydançasında sərbəst geyimlərə
üstünlük verirdi.
- Doğrudurmu ki, yalnız sevdiyi
aktyorları filminə çəkirdi?
- Sevdiyi və
inandığı. "Babək" filminin
hazırlıqları zamanı məni çağırdı
və dedi ki, Xalidə birdən məndən inciyərsən
ha! Bu filmdə sənə uyğun rol görmədim.
Belə nəzakətli insan idi. Hələ neçə gözəl filmlər
çəkəcəkdi, qismət olmadı. Amma çəkdiyi hər film milli kinomuzun misilsiz
nümunəsidir.
Mürsəl İRƏVANLI
Hürriyyət.-
2021.- 23 noyabr.- S.15.