Sevgi həsrətinin
sonsuzluğu...
Yaradıcılığın
şərtiliyi: qəribəlikləri bu gün də adi
ovqatla qarşılanır, xüsusi-lə, şeir aləmində.
Ona görə də mən bu psixologiyaya təəccüb
etmirəm: enişə və yo-xuşa! İstedadında
ilahiliyini qoruyan xalq şairi Vahid Əzizin son
yaradıcılığını da izlədiyim əhval –
ruhiyyəmdə qalmağım təəccüblü deyil.
Amma arada bir-iki şeiri-ni oxuyub çiyinlərimi çəkdimsə
ruhdan düşmədim və əlli illik münasibətlərimdə
əmindim ki, şairliyə ötəri hisslə gəlməmişdir,
ilahinin verdiyi "payla” poeziyaya varid olmuşdur. "Ədəbiyyat”
qəzeti”ndə (19 fevral 2022) çap etdirdiyi silsilə
şeir-lərini oxuyanda sakitləşdim – nə gizlədim.
Bu şeirlər öncə ritorikadan uzaqdır – is-rarla deyirəm.
Axı, poeziyada ritorika cılız balıq kimi daha tez suyun
üzünə çıxır, zəif dalğalar da onu
tapır. Şair üçün bu, çox çətindir,
ona görə ki, şeirdə obyektin ani ötüb keçən
predmetin, hadisənin təsirinin poetikləşdirilməsi,
lirik – hissi mə-cazların tapılması sənətkarlıqdır.
Əlbəttə, şairin ritorik məcazın çərçivəsindən
çıxa bilməməsi fəlakətdir, bir poetik məqam
kimi yaradıcı təxəyyülün "bişirmək”
im-kansızlığının nəticəsidir. Lakin Vahid
Əziz 20-30, bəlkə də daha irəli yazdığı
şeir-lərdəki saf və nikbin həsrəti
unutmamışdır, unutmağa hacət varmı? Yox, əgər
ge-dərsə necə?
Gedirsənsə,
nə cür səni saxlayım?
Darıxacam,
özümü də apar, get.
Dönməyinə
nədən ümid bağlayım?
Həsrətini
ürəyimdən qopar get.
Həsrət
nə qədər ağır – acı olsa da şair
qıymır sevgisi uğursuzluğa düçar ol-sun, bu
sevgi üşüsün, bu sevgi dona bilər.
O tərəfdə
hava soyuq, bura get,
Sel olunca
gözlərimdə qora, get!
Tap həsrətin
çarəsini – sonra get,
Göynəməsin
qəlbindəki qabar, get.
Çiliklənsə
sevgimizin aynası,
Sənə
mütləq agah olar sədası.
Gedirsənsə,
di ləngimə, qadası,
Yazıq-yazıq
nə baxırsan, nə var – get!
Aramızda
bir qiyamət qopar, get.
Şairin
sevgi motivli misralarında Vahid Əziz ritorik ovqatdan
uzaqlaşır, təs-vir obyekti fiziki mənada çəkisiz
predmet olsa da, sevginin oyatdığı hiss şair duyu-mundan
qidalanır, oxucu əhvalını "əsir” edir. Vahid
Əzizdə sevgi həsrəti o qədər saf və
güclüdür iztirablardan qaçmaq üçün
ölüb canını qurtarmaq istər, amma onu yaşadan
xatirələrə sığınır.
Keçər
xəyalında gecəm, səhərim,
Qəlb
deyil – yaşadan xatirələrim.
Tapsaydım,
dünyanı yük eləyərdim
Səni də
üstündə aparmaq üçün.
Sevgisinə
qovuşmaq üçün şair çəməni
seçir, bəxtəvərlik sorağında:
Çəmənə
gəldim ki, vəslinə yetəm,
Ətrinə
uyuyub, yanında bitəm,
Çiçəyim,
gəldim ki bəxtəvər edəm,
Düşünmə,
gəlmişəm yalvarmaq üçün.
Bəs
şair nə etməli? Hey bu soraqlamı yaşamalı? Bəslədiyi
ümidlər puç olub?
Gəzirəm
ormanı, çölü, çəməni,
İmanı
yanmışlar biçdi gülşəni.
Bilsəydim
bu qədər sevəcəm səni,
Ölərdim
– canımı qurtarmaq üçün...
"Lakin”in
ömrü bununla qurtarmır. – Bu təəssüratlar bir
oxucu olaraq "Ge-dirsənsə” və "Bilsəydim bu qədər
sevəcəm səni” şeirlərindəndir. Sevgi bəs
hansı yaşda çəkilir uzaqlara, təsəllisini xatirələrdə
tapır. Vahid Əzizlə 50 illik sönməyən münasibətimdə o, heç
vaxt ruhunda, iradəsində əyilməmişdir nə
yaşı, nə də sosial təzyiqlərdə, şeir
yazmaqda İlahidən gələn səsin
pıçıltısını gözləmişdir. Olub
ki, ge-cə saat birdə, ikidə onun telefon zənginə
oyanmışam, şeirlərini dinləmişəm: –
"Pro-fessor, indicə yazmışam bu şeirləri”, –
demişdir, səsin titrəyişində...
Poeziya
şairin ilahidən qopartdığı yeganə imkan olmuş
ki, qarşılaşdığı olay-larda, proseslərdə,
hətta ani baxışın təxəyyülündə
oyatdığı əks – səda şeirin
doğul-masında "mamaça” rolunu oynamışdır.
Adətən, belə məqamlarda şair(lər) iki yolu
seçir: ya mövzunu ritorik nida, ya da poetik tərənnümlə
başa çatdırır. Birinci də, ikinci də eyni səlahiyyətə
malikdir, lakin şeirin yuvasında dünyaya gələn balalar
– misralar sağlamdırmı, uçmaq vərdişinə
malikdirmi? Əslində poetik əsərdirsə istər lirik,
istərsə epik olsun – subyektin bədii – patetik
funksiyasını ödəməlidir. Oxucu-da ehtiras, həyəcan
hissini oyatmalıdır. Başqa sözlə, forma ilə qayənin
harmonik vəhdəti təmin olunmalıdır. Deyək ki, hər
birimiz qonaq qarşılamaq həvəsilə "xoş gəlmisən”
deyirik və gələnin kimliyindən asılı olaraq xatirələrə
qapılırıq. Vahid Əziz bir sevginin ölməzliyini
ötən – arxada qalan illərindən soraqlayır.
Geri
baxdım, doldu gözlər,
Soruşmayın
"nəyim qaldı?”
Hayıf
sizə, ötən illər,
Sizlərdə
gəncliyim qaldı.
Çəkilmədim
heç nəyindən,
Keçdim
vaxtın ətəyindən,
Yüyrükdəki
bələyimdə
Körpə
nadincliyim qaldı.
Əqidəmdən
dönməz oldum,
Kül
tutsam da, sönməz oldum,
Geri
baxdım, gözüm doldu,
Qarşıda
heç nəyim qaldı...
Son misra
ilə razılaşan deyiləm, Vahid Əziz. Sən həmişə
sevmisən, sevgində totallıq – bütövlük
axtarmısan, ulitarlıq – faydalıq yox. Hisslərini yenidən
oyatmağa nə ehtiyac var? – Sualı ilə üz-üzə
gələndə təəssüf də edirsən. Təbiətin
bütün predmetləri məgər yaza
çıxırlar? Alov sinə gərir qışa, ayaza
"əlvida” deyib ayrılır-sa "tərgidib getməyə
nə ehtiyac var” – Suallar heç də ritorik səslənmir.
Budaq
sızıltısı qopduğu yerdə,
Kəpənək
xoşbəxtdi qonduğu yerdə.
Şoran
göz yaşları hopduğu yerdə
Yenidən
bitməyə nə ehtiyac var?
Hər kəs
bir tərəfə dərdlərlə varıb,
Qənimət
bilərək eşqi aparıb,
Qəlbdəki
Tanrını yaddan çıxarıb
Qisməti
güdməyə nə ehtiyac var?
Yaşın
ötməsi niyə bu qədər kədər gətirir
insana, ona görəmi canın – ruhun sevgi əzabından
usanıb çəkilir, emosiya yerini təfəkkür
qüvvəsinə – potensiyaya verir. Sual işarəsini
yazmadım. Heç də belə olmur, xüsusilə,
şairlər sevgisi ilə "dia-loqa” girir, gileyini dövrana
edir. Şair Vahid Əziz, buna giley – güzar deməzdim,
etirafın səsidir.
Gülüm
tanıyarsan məni külümdən,
Tüstülər
içində haçansa görsən?
Yansaq
ayrı-ayrı, bir ocaqda sən –
Başqa
birində mən – dözə bilərsən?
Neynərsən
puç olmuş arzularında,
Xəzələ
dönəndə ilk baharında?
Sən
soyuq həsrətin qalın torunda
Bir
qaçaq sevginin tilovunda mən.
Dərdlər
danışdırıb? Yenə lalmısan?
Mən
öldüm qaldınsa, nə cür qalmısan?
Sən
özgə bir oxdan şikar olmusan,
İzi
itirilmiş eşq ovunda mən.
Elə deyil,
şair, səndəki o sevgi, o eşq var, hansı səmtə
fırlansa izi sənin vü-cudundadır!
Vahid
Əzizin silsilə şeirləri poeziyanın ötkəm səsidir,
şeirin müxalif tərəfin-dən
danışırıqsa, bu qeyri-adi yanaşma – ovqat və tərənnüm
aktından söz salırıqsa, şair forma aludəçiliyindən,
mövzunun ritorik biçimindən uzaqdır, bədii
qavrayışın və duyğuların mənbəyi olan qəlbin
pıçıltılarıdır.
Mən
Vahid Əzizin son bir neçə ildə yazdığı
şeirləri haqqında yazmaq istəmi-şəm, nədənsə
səhhətimlə bağlı imkan tapmamışam.
Görünür, susmağa üstünlük vermişəm:
söz demək üçün can – ruh sağlam
olmalıdır. Bu fikrimi şairlərə də şamil edərdim.
Şeirdə vəzn də, qafiyə də, ahəng də ola
bilər, amma poetik fikir şeirin "nəzəri
atributları” ilə ölçüdə
qoşalaşmırsa şeir lokaldır, ölüdür. Bu
məqamda da müəllifi aldadan cazibəli pafosdur,
ritorikadır Bu, elə bir anlamdır ki, saysız şairlə-ri
sözçülük bazarına çəkib şeirini
ucuz qiymətə satdırır. Vahid Əzizin son şeirlərin-də
epiklik yox deyilsə də, poetik çəki bu çərçivəni
adlayıb şeirin hüququnu özünə qaytarır:
Hələ
də gülünü özgələr dərir,
Gözümün
yaşını güzgülər dərir.
Necə kəfənsən
ki, sənə bükülmür,
Nə qoca, nə də ki, cavan – Qarabağ?..
Yaxud:
Hər kəs
bir bəlayla dünyadan gedir,
Ömrün
halalı var, naməhrəmi var.
Torpaq
etibarlı dostum kimidir –
"Ətimi
yesə də, sümüyüm qalar”.
Vahid
Əziz poeziyası əlli ildən artıqdır mənimlə
yol gəlir, oxuyuram və dü-şünürəm ki, nə
yaxşı bu poeziya nümunələri "qocalmır”, təravətini
saxlayır, oxucu-sunu qidalandırır – başqa cür də
ola bilməz, çünki İlahinin pıçıltısıdır...
Allahverdi Eminov
Hürriyyət.- 2022.- 19 aprel.-
S.15.