Bir sənətkar ömrünün
elmi araşdırması
İmran Axundovun “Ağadadaş
Qurbanov” monoqrafiyası haqqında düşünərkən
Son zamanlar müqtədir sənətkarlar
haqqında yazılan elmi monoqrafiyalar böyük oxucu kütləsinin
maraq darəsini əhatə etməklə yanaşı onlar
haqqında ilkin araşdırmaların əsas mənbəsi
hesab edilir. Məhz ilkin mənbə olaraq qələmə
alınan bu kimi monoqrafiyalar bir daha sənətkarların
yaradıcılıq yollarının daha dərindən
öyrənilməsi, daha dərin prizmalardan yanaşma mexanizmi
baxımından tədqiq edilməsi istiqamətində
mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Bu
günlərdə fəlsəfə doktoru İmran Axundovun qələmə
aldığı “Ağadadaş Qurbanov” monoqrafiyası ilə
tanış oldum. İlk öncə deyim ki, elmi monoqrafiya
Respublikasnın Xalq artisti Ağadadaş Qurbanovun
yaradıcılıq yoluna böyük işıq salmaqla
aktyorun Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrında
eləcə də Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrında həmçinin Azərbaycanfilmdə ifa etdiyi
mürəkkəb xarakterli səhnə və ekran obrazları
haqqında müvəssəl məlumat verməklə növbəti
elmi araşdırmalar üçün əsas mənbə
hesab edilə bilər. Müəllif
bu monoqrafiya ilə aktyorun böyük
yaradıcılıq yoluna fəsillərlə nəzər
yetirməklə dövrü yaradıcılıq
yollarını daha dəqiqliklə tədqiq etməyə
müvəffəq ola bilib. Qeyd etmək istərdim ki,
kitabın redaktoru Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, Respublikanın Əməkdar artisti Xəzər Gəncəlidir.
Qeyd edim ki, elmi monoqrafiya həmçinin Ağadadaş
Qurbanovun 110 illik yubileyi ərəfəsində aktyorun əziz
xatirəsinə ithaf olunur.
Xalq
artisti Ağadadaş Qurbanov teatr və kino aktyoru olmaqla
yanaşı Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrını yaradanlardan biridir. Bu
baxımdan onun yaradıcılığı haqqında elmi
monoqrafiyada tədqiqat aparıldıqda istər-istəməz
bu kimi sənətkarların yaradıcılığı
teatrın inkişaf prinsipləri ilə sıx əlaqədə
olduğu üçün çalışdığı
teatrın fəaliyyətini də daha dərindən öyrənməmək
və bütövlükdə tədqiq etməmək
mümkün deyildir. Məhz bu baxımdan müəllif
İmran Axundov aktyor yaradıcılığı ilə
üzvü surətdə bağlı olan onun fəaliyyət
göstərdiyi teatrların tarixi inkişaf mərhələlərini
monoqrafiyada tədqiqat predmetinə çevirə bilib. Müəllif
elmi monoqrafiyada teatrların tarixi inkişaf mərhələlərinin
tədqiqat predmetinə nəzər salarkən yazır: “Onlar əvvəl
teatrın özülünü qoyur, sonra onun
yükünü cəsarətlə çiyinlərində
daşıyırlar, teatrı inkişaf etdirərək,
özləri də yetkin sənətkara çevrilirlər. Azərbaycan
Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrı
yarandığı zamandan uşaq və gənclərin estetik
tərbiyyəsində mühüm rol oynamış və bu ənənə
indi də davam etməkdədir. On iki nəfər gənclə
fəaliyyətə başlayan bu teatrın səhnəsində
böyük aktyor ordusu meydana gəlmiş və
formalaşmışdır. Bu aktyorlardan ən birincisi, Azərbaycanın
görkəmli teatr və kino xadimi, Xalq artisti Ağadadaş
Qurbanov idi. Onun səhnə fəaliyyəti
Gənc Tamaşaçılar Teatrının yaranması ilə
eynidir. Bu teatrın inkişafında A. Qurbanovun müstəsna
xidmətləri olmuşdur. O, bir aktyor kimi bu teatrın səhnəsində
ilk adımlarını atmış, zaman keçdikcə
görkəmli səhnə ustası səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Böyük istedada, gözəl xarici
görünüşə, zəngin daxilə, yüksək
tembr səsə malik olan bu böyük aktyorun
yaradıcılığı haqqında danışarkən
mütləq Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının tarixinə müraciət
etmək lazımdır”.
İmran
Axundov monoqrafiyanın birinci fəslini “Aktyorun həyatı və
Bakı Uşaq Teatrının yaranması (1911-1929)”
adlandırmaqla bu dövrü geniş bir formada tədqiq edir.
Məhz bu dövürdə aktyorun səhnəyə qədəm
qoyduğu ilk günlərdən hər zaman
yaradıcılıq həvəsi ilə yaşayan, daim
novatorluq eşqi ilə alışıb-yanan bir sənətkar
olmaqla onun ömür yoluna diqqəti cəlb edir.
Ağadadaş
Qurbanov 1911-ci il mart ayının 8-də Bakıda Qurban (əksər
mənbələrdə Gülməmməd adı ilə qeyd
olunub) kişinin ailəsində dünyaya göz
açıb. Onun atası zamanının mütərəqqi
fikirli insanlarından biri hesab edilirdi. 1915-ci ildə atasını
itirən Ağadadaş, az sonra anasını da itirib. O, əvvəl
kiçik bacısı ilə babasının himayəsində
yaşayıb və 1920-ci ildən sonra təhsil almaq
imkanını əldə edib. Ağadadaş Qurbanovun
aktyorluğa olan həvəsi 12-13 yaşlarında yaranmağa
başlayıb. Aktyor özü bu barədə xatirələrində
yazır: “1923-cü ilin payızı idi. Bakının 5 ¹-li
Şura məktəbinin (indiki orta məktəblər o zaman
Şura məktəbi adlanırdı) 3-cü sinfində
oxuyurdum. Bir gün əmim Məhərrəm məni teatra
apardı. Zal adamla dolu idi. Pərdə açıldı. Mən
heyrətimdən donub qaldım. Yer yarıldı. Od
püskürdü. Alov qalxdı, oradan əcaib bir şey peyda
olub, gurultulu səslə danışmağa başladı.
Əmim həyəcanlandığımı hiss edib
qulağıma pıçıldadı ki, bu hamının
sevimlisi artist Abbas Mirzə Şərifzadədir, İblis
rolunu oynayır. Onun nəfəsindən elə bil od
tökülürdü. Pərdə endi. Camaat ayağa
qalxıb gurultulu alqışlarla onu səhnə
qarşısına çıxartdılar. Evə gələrkən
bütün yol uzunu əmimə İblis və onu oynayan aktyor
haqqında müxtəlif suallar verirdim. Beynimdə, xəyalımda
yalnız o, dolanırdı”.
Müəllif İmran Axundov bununla da aktyorun həyatına diqqəti
yönəltməklə onun teatra və səhnəyə
yaranan ilk marağının kiçik ñüñərtilərindən
söhbət açmaqla gənclik illərinin səhnə təzahürlərini
geniş şəkildə təhlil edir. Belə ki, XX əsrin
üçüncü onilliyində, yəni 1923-cü ildən
başlayaraq Bakı dəniz limanında, Toxuculuq
fabrikasında, indiki Səttərxan adına zavodda, iki
saylı uşaq evində, Neft-qaz zavodunda ilk dəfə on iki
nəfərdən ibarət pioner dəstəsinin dram dərnəyindən
başlayan fəaliyyəti oxucuların diqqətinə təqdim
olunur. Onun səhnəyə olan marağının buradan daha
da vüsətlə pərvazlanması aktyorun
yaradıcılıq imkanlarının gələcək
uğurlarının başlanğıcı kimi dəyərləndirilir.
Müəllif yazır: “Dram dərnəyində klassik və
müasir Azərbaycan yazıçılarının əsərləri
tamaşaya qoyulurdu. On iki nəfərdən ibarət olan bu dəstədə
Hacağa Abasovun “Sabirin məhkəməsi” adlı kiçik
pyesi tamaşaya hazırlanmışdı. Ağadadaş
Qurbanov bu tamaşada Sabirin oğlunu oynamaqla yanaşı
rejissor işinə də köməklik edirdi. Onun səhnədəki
sərbəstliyi, diksiyasının aydınlığı
tamaşaçıların diqqətini cəlb etdi. Bir
müddət keçdikdən sonra dram dərnəyinin fəaliyyətini
genişləndirmək zərurəti meydana
çıxır. Az müddət keçdikdən sonra
uşaqlardan ibarət dram kollektivi təşkil olunur, pioner
Ağadadaş Qurbanov kollektivə həm rəhbər, həm
də rejissor olaraq təyin edilir”.
Xüsusi
olaraq qeyd etmək lazımdır ki, gənclik illərində
Ağadadaş Qurbanov mütəmadi olaraq teatr
tamaşalarına gedər Mirzağa Əliyevin, Sidqi
Ruhullanın, Abbasmirzə Şərifzadənin, Rza Təhmasibin,
Mərziyə Davudovanın, İsmayıl Hidayətzadənin,
Ülvi Rəcəbin ifalarına baxar, imkan tapıb səhnə
arxasına keçərək, dekora, əlbəsələrə
diqqət yetirər, tamaşadan sonra aktyorların arxasınca
düşərək, onların hərəkətlərinə,
danışıqlarına göz qoyardı. Balaca Ağadadaşın səhnəyə
olan sonsuz həvəsi, aktyorluq istedadı Sidqi Ruhullanın və İsmayıl Hidayətzadənin
diqqətini cəlb etdiyindən onlar daim Ağadadaşın fəaliyyət göstərdiyi
dərnəyə gələr,
balaca “artistlərə”
yardım edərdilər.
Beləliklə, Ağadadaş Qurbanov
böyük Azərbaycan
dramaturqları Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev və Nəcəf bəy Vəzirovun məsləhəti ilə
Teatr texnikumuna daxil olur eləcə
də binası olmayan dram dərnəyinə
pəhbərlik edir.
Bu məqamda elmi monoqrafiyanın müəllifi
olan İmran Axundov araşdırmalarının
nəticəsi olaraq yazır: “Bina olmadığı üçün
tamaşaları şəhərin
klub və mədəniyyət saraylarında
göstərirlər. Tamaşanın
ərsəyə gəlməsi
üçün lazım
olan əşyaların
çatışmazlığından (dekor, rekvizit və s.) əziyyət çəkən kollektiv
S. Ruhulla və İ. Hidayətzadənin köməyi
ilə dərnəkdə
öz işlərini getdikcə artırırlar”.
Ardı var
Anar Burcəliyev
Teatrşünas-tənqidçi
Hürriyyət.- 2022.- 14 iyun.- S.15.