“Teatra ancaq əyləncə
vasitəsi kimi baxmaq lazım deyil”
“Milli Dram Teatrına
30 ilin davamını qurmağa gəldim”
“Paradoks ondadır ki, kənardan gələn hər hansı yeniliyi ayaq üstə alqışlayırıq...”
Müsahibimiz Akademik Milli Dram Teatrının
Bədii rəhbəri,
rejissor, Əməkdar
İncəsənət Xadimi
Mehriban Ələkbərzadədir. Uzun illər öncədən aparıcı,
araşdırmaçı kimi
insanların sevimlisinə
çevrilən Mehriban xanımla
müsahibəmizdə “Azdrama”dakı fəaliyyəti,
ümumiyyətlə Azərbaycan
teatrının durumu haqda suallara cavab tapmağa çalışdıq.
- “Azdrama”ya rəhbər
təyin olunmağınız
teatrsevərlər üçün
sevinclə qarşılandı.
Sənət adamları
da inanır ki, siz çoxsaylı tamaşaçısı
olan “Azdrama”nı
əvvəlki səviyyəsinə
qaytara biləcəksiniz.
Hazırda bu istiqamətdə nə kimi planlarınız var?
- Mən bu teatrda
1986-ci ildən çalışıram.
2010-cu ilə qədər,
təxminən 30 ilə
yaxın bu teatrda çalışmışam.
Sonra on illik gediş oldu. Mən müxtəlif teatrlarda baş rejissor kimi çalışdım.
Əvvəl elə başa düşürdüm
ki, getməyim düzgün
deyil, çünki bura mənim öz ana teatrımdır.
Amma getməyimlə Azərbaycan
teatrlarına bacardığım
qədər öz töhfəmi verib, yardımımı edə
bildim. Bağlanmaqda olan "Yuğ" Teatrını ayaq üstə saxladım. Daha sonra Gənc
Tamaşaçılar Teatrına
getdim. O teatrın çox böyük heyəti var, 80 nəfərdən
artıqdır. Bütün
heyəti yığaraq,
tamaşa hazırladım.
Ən xırda, ən kiçik rolları oynaya bilən və ya bilməyən aktyorlara meydan verildi. Çox möhtəşəm tamaşa
alındı. Musiqili Teatrda da tamaşa hazırladım. Düşünürəm
ki, 10 ilə yaxın müddəti çox səmərəli istifadə
etdim.
Yəqin
bunlar lazım idi ki, dövr edib, təzədən bura qayıdım. “Azdrama”, yəni Milli Dram Teatrı mənim doğma evim kimidir. Mən öz doğma evimə qayıtdım.
Bura 30 ilin davamını
qurmağa gəldim. Hansı ki, məqsədimiz,
məramımız teatrı
doğrudan da ana teatra
çevirməkdir. Azərbaycan
teatrları içində
ən ali mərtəbədə dayanan
bu teatrı yenidən həmin o pilləyə qaldırmaqdır.
Bunun üçün, dediyim
kimi, repertuar siyasətimizdə qüsursuz
əsər seçimi
var. Bədii şura
var. Teatr daxilində studiya yaradırıq. Universitetlərdən seçilən
aktyorları da həmin
studiyaya gətirərək,
bizim teatrın aktyorlarından, teatrımızın
korifeylərindən ustad
dərsləri almasına
şərait yaradacağıq.
Onlar bizim ustad sənətkarlarımızla
səhnədə yanaşı
dayana bilmək təcrübəsi qazanacaqlar.
Bu işləri həyata
keçiririk.
Bundan başqa, texniki təchizat anlamında da xeyli dəyişikliklər
etdik. Müəyyən
işçiləri dəyişdik,
daha peşəkar mütəxəsislərin işə
cəlb edilməsi işini aparırıq. Başqa ölkələrdən
teatrımıza sənətkarların
cəlb edilməsi nəzərdə tutulub. Ölkə daxilində, həmçinin xarici ölkələrdən fərqli
rejissorların dəvəti
nəzərə alınıb.
Bu ilin sonunda xaricdən iki rejissor dəvət edəcəyik. Gələn
il isə 3 rejissor dəvət etməyi nəzərə almışıq.
Əlbəttə, bunların
məqsədi Azərbaycan
Milli Dram Teatrının daha
örnək bir yaradıcılığa sahib olduğunu,
nələrə qadir
olduğunu göstərə
bilməkdir.
- Bir rejissor kimi istədiyiniz
nəticəni xarici, yoxsa yerli dramaturgiyadan
ala bilirsiniz?
- Mən belə bölüm etməzdim. Ümumiyyətlə, yaxşı
dramaturgiya, mükəmməl
dramaturgiya və pis dramaturgiya var. Pis dramaturgiyadan danışmaq istəmirəm.
Əslində hamı
yazır, hamı öz əsərini cilid-cilid göndərir, israrla tamaşanın hazırlanmasını istəyir.
Amma onların çoxu
unudur ki, bura Akademik Milli Dram Teatrıdır.
Dramaturgiya çox çətin janrdır. Hamı yaza bilər, amma dramaturq olmaq çox çətin işdir. Bu teatrda əsasən qüsursuz
repertuar, qüsursuz əsər olmalıdır.
Əlbəttə, klassikadan
danışmaq, onların
əsərlərinə qiymət
vermək artıqdır.
Çünki onlar klassikadır, mükəmməldir.
Gertsin deyirdi ki: Teatr həyati vacib olan sualların cavab tapdığı yüksək instansiya və məkandır. Dramaturq bizi o məkana cəzb edən məzmundur. Rejissor isə, sözlər arxasında həqiqətlə təxəyyülü
birləşdirən Şəxsdir.
Mən xarici dramaturgiya sevən adamam. Çünki universitet illərində hazırladığım
səhnə əsərlərinin
99 faizi xarici dramaturgiyaya aid idi. Amma teatrlarda vəziyyət başqadır.
- Reallıq nədir?
- Reallıq odur ki, Azərbaycan tamaşaçısı
xarici dramaturgiyaya meylli deyil. Xarici
dramaturqun adı onu cəlb etmir.
Tutaq ki, mənim çox sevdiyim Artur Miller intellektual dramaturqdur. O, bu gün bizim
tamaşaçını heç
bir çağırışla,
heç bir vədlə, heç bir cazibə qüvvəsilə özünə
çəkmir. Amma nə
xoş ki, Cəlil Məmmədquluzadə çəkir.
Mən Tennisi Uilymsı sevirəm. Bilirəm ki, onun əsərləri özü
bir bitkin, kamil daramaturgiya nümunəsidir. Amma Azərbaycan
tamaşaçısı onu
anlamaq istəməyəcək.
Düzdür, yaxşı
mənada ən elit tamaşaçı gələcək, bu, zalın yarısı, üçdə biri olacaq. Mən populizmə işləməsəm
də, daha çox insanları məşğul edə biləcək, onların ürəyinə, fikrinə,
beyinlərinə sirayət
edə biləcək müəlliflərin əsərlərilə
işləməyə məcburam.
Hələ, təbii
ki, Şekspirdən danışmıram.
Amma çox gözəl
dramaturqlar da var ki, onları
hələ səhnəyə
gətirmək böyük
mənada tamaşaçıya
soyuq münasibətə
çevrilə bilər. Əlbəttə
ki, hər şeyə
rəğmən mütləq
hazırlanacaq intellektual
əsərlər də
olacaq.
Mənim
arzusunda olduğum ən azı 6-7 əsər var. Tolstoy, Bulqakov,
Milleri, Ulyams, Edvard Olbi, Şekspir. Bu müəlliflər bütün
teatrlar üçün
lazımdır. İllah
da Akademik teatrlar üçün lazımdır.
Doğrudur, bu milli teatrdır, amma düşünürəm ki, gələcəkdə
biz xarici dramaturgiyaya müraciət etməli olsaq, ən azı seçilmiş yüksək dəyərli
əsər olmalıdır.
Çünki bu Avropa düşüncəsinə
transferdir. Əlbəttə
ki, bu mənada yunan faciələri xüsusi dəyərə
malikdir. Və yunan faciələri Azərbaycan teatrı üçün həmişə
maraqlı olub, amma orda bir
balaca ehtiyat siqnalı yanır. Yeni dövrdə teatr antik dövrdə mövcud olmuş xəttdən o qədər
də kənara çıxmır. Teatr səhnələrinin mövzusu
bu ərəfədə
naturalizm, dadaizm, ekspressionalizm, sürrealizm,
absurdizm və postmodernizm kimi cərəyanların təsirinə
məruz qalır. Bəlkə də bu normaldır.
Əsas
məsələ kimi,
mən düşünürəm
ki, bu gün Azərbaycan klassiklərinə
yeni baxış mütləqdir.
İstər Hüseyn
Cavidə, istər Cəfər Cabbarlıya, istər Axundzadəyə və s. Bunlar yeni rejissor, yeni təxəyyül
baxışına, yeni oxunuşa,
bəlli əsərləri
müasir insana maraqlı edə biləcək təsvirə
ehtiyac olan əsərlərdir. Mənim
yanaşmama gəlincə,
müasir teatrda klassika önəmlidir. Və bütün klassik əsərlərə
yeni, kreativ yanaşma lazımdır. Klassik əsərlərə sabaha
daşımağın yolu
ancaq bundadır. Bu gün gənclik nəyi görmək istəyirsə, ona baxır. Biz tək yaşlı nəsillə
deyil, yeni nəsillə
işləməliyik. Ətrafımızda
ancaq nostalji səbəbdən deyil, maraqlı və təxəyyül inkaasına
maraq edən gənc tamaşaçılar
cəlb etməliyik. Gələcək onlarladır.
Və yaxud hazırlanan tamaşanın
keçən əsrə
aid olması primitivliyindən
azad olmalıdır. Və bu təkcə
görüntü məsələsi
yox, beyinlərdəki
sıçrayışa da aiddir. Bunları edə bilsək, gələcəkdə hədəflərimizə
çıxa biləcəyik.
- Bu vaxta kimi çoxlu
tamaşalar hazırlamısınız.
Təbii ki, o tamaşaların
içində qadın
obrazları da çoxdur.
Hansı obraz Mehriban xanımın baxışında,
onun aləmində özünün prototipi
ola bilər?
- Niyə məhz qadın? Mən qadınam, ona görə? Sevib, həsəd apardığım
insan nümunələri
var. Bunların da çoxu
kişi obrazlarıdır.
Bilirsiniz, mən dəfələrlə demişəm
ki, bu sənətdə qadın-kişi
yoxdur. Rejissor beyin və intellekt
göstəricisidir. Axı
rejissorluq fiziki güc, yəni əzələ peşəsi
deyil. Mükəmməl
fiziki gücə sahib
olan kişi rejissor var ki... əslində
peşə etibarı
ilə rejissuraya aidiyyəti yoxdur. O kişinin rejissor intellekti, duyumu, fəhmi yoxdur. Yəni bu, qadın-kişi
peşəsi deyil. Biz
burda beyin gücüylə, beyin fırtınasıyla işləyirik.
Bunun qadına, kişiyə
dəxli yoxdur, bu, beyinlə, ağılla, zəkayla, intellektlə, fantaziyayla bağlı bir peşədir.
Mənim
sevdiyim obrazlar daha çox kişi obrazlarıdır.
Hərçənd ki, həmkarlarımın
99 faizi kişilərdir.
Onlar da mənə bu intellekti, bu ağılı, bacarığı bağışlaya
bilmirlər. Bu dünyada
hamıya fərqli baxış, fərqli düşüncə, ağıl,
düşünmək tərzi
verilib. Tutaq ki, ona verilən həssaslığı mənə,
mənə verdiyi ağlı, istedadı ona verməyib. Mən üstünlüyü-aşağılığı
heç cür qəbul edə bilmirəm. Qadın-kişini
də qəbul etmirəm.
“Qadın rejissurası” deyilən söz var. O sözdən acığım
gəlir. Ola bilsin ki, mən qadın obrazlarına qarşı daha həssasam. Bu qədər. Bütün qəhrəmanlarımı
sevirəm. Özümdən
də mütləq onlara nəsə əlavə edirəm. Bütün qəhrəmanlarımda
məndən nəsə
bir parça var. İstər “Mənəm Mən”də, istər “Kod adı V.X.A”da, istər "Qatil”də, istər "Qatar altına
atılan qadın"da,
istər "Əmir Teymur"da. Lap “Əsrə
bərabər gün”də də. İstənilən halda mənim tamaşalarımdan
bir parça olmalıdır.
İndi sizə necə gələcək, bilmirəm,
qadın deyil, amma bütün tamaşalarımın qəhrəmanlarında
- Nəsimidə də,
İsgəndərdə də,
V.X.A-da, 37-ci qadında da məhz
mən idim. "Əsrə bərabər gün"də, Yedigeydə
də mən mütləq var idim.
- Söhbətimizin əvvəlində
“bizim millət teatral millət deyil” dediniz. Nəyə əsasən bu qənaətə gəlmisiniz?
- Biz teatra aludə xalq deyilik. Azərbaycanda
teatr sənətinin kökləri xalqın fəaliyyəti, məişəti,
şənlik və
toy ənənələri, həmçinin dünyagörüşü
ilə bağlıdır.
Mərasim, ayin və oyunlardakı tamaşa səndən anacaq iştirakçı olmağı
istəyir. Bəlkə
bu səbəbdəndir
ki, biz teatra hazırlıqlı
getmirik. Məsələn,
"Kosa-kosa" oyunu
bizim üçün
əsl teatr örnəyidir. Biz teatra çox zaman əyləncə
görməyə gedirik.
Biz filmi, konserti, əyləncəni,
əylənməyi sevirik.
Teatr isə hazırlıq tələb
edir. Gəlib 2 saat, 4 saat, yeri
gələndə 6 saat
oturub rejissorun təqdim etdiyi dünyaya baxmağa ağıl, səbr, istək olmalıdır. Bunların üçü
bir yerdə deyil. Bu mənada, “düşünmək və
görmək” mənasında
biz teatral deyilik. Biz kilimarası, qaragöz teatra, əyləncəyə,
oyun-məzhəkə janrında
olan əyləncələrə
meylli xalqıq. Bilmirəm, bunun qüsurudur, nədir, amma bizim peşənin
rakursundan baxanda bu normal deyil.
Mədəniyyətin (Teatrın) fərdiliyinin qorunub saxlanması naminə teatrlara
dövlət qayğısı,
dövlətin teatr fəaliyyətini himayə
etməsi, teatrı bir kassa olaraq
deyil, bir sənət ocağı kimi yaşatmaq fürsətidir. Nə qədər özünü
maliyyələşdirmə bizə də tətbiq edilməyib, sənət naminə çalışmaq fürsəti
var - deyə dəyərləndirirəm.
Qeyd etdim ki, bizdə çox az sayda intellektual
tamaşaçıdan başqa,
əksər tamaşaçı
nəyə meyllidir. Yoxsa tamaşıçı
toplamaq məcburiyyəti
bizi sənətdən
fərqli məqsədlərə
aparacaq.
Mən sizə kiçik bir səyahətimdən danışım. Biz “Cəza”
tamaşası ilə
böyük bir yol qət etdik.
Əvvəlcə Ufaya,
sonra Kazana, ordan Fuceyroya (Birləşmiş Ərəb
Əmirliyi), ordan Dehli və Kalkutta (Hindistan),
daha sonra Tehrana gəldik… Təbii, Rusiya teatrlarında tamaşaçının
teatra necə yanaşmasını bilirsiniz.
Ən azından yeni teatra meyllənərək,
yeni düşüncə tərzinə
maraq göstərirlər,
baxırlar, müzakirə
edirlər. Onlar teatral xalqdır, aydındır. Yeni nəsil
bəlkə də elə olmayacaq. Amma sizə bir şey
deyim, Tehrandakı teatral tamaşaçını
heç bir yanda görməmişəm.
700 nəfərlik zal dolu idi, 500 nəfər
də çöldə
dayanmışdı, ikinci,
üçüncü “seansı”
gözləyirdilər. Bax,
teatrallıq budur.
Düzdür, “Kod adı
V.X.A” adlı tamaşamda
“teatral xalq deyilik” sözünün
tam əksini gördüm.
Niyə? Çünki
tamaşa Azərbaycan
teatr tarixində ilk dəfə dörd saatlıq tamaşaya gələn tamaşaçı
məni yaxşı mənada təəccübləndirdi.
Antraktla nəzərə
alsaq, tamaşaçı
beş saatını teatra həsr edir. Bu adamlara teatral deməmək mümkün deyil. Çünki iki saatdan sonra gedən
tamaşaçı da var, bezir,
yorulur, tab gətirə
bilmir. Amma bu tamaşada “biz teatral deyilik” sözünü geri götürməyə
vadar oldum. “Özü də Kod adı V.X A” ağır tamaşadır,
əyləncə adında
söhbət, dincəlmək
yoxdur. Beyin işləyir. Çünki
faktların realığı,
inkaasıdır. Amma tamaşaçı
baxır və əsas da dəyərləndirir.
Eynən,
"Əsrə bərabər
gün" də tamaşaçıdan intellektual
yanaşma istəyir. Mütləq öyrənmək
istəyi, maarifçiliyə
meylilik, Aytmatov dahiliyinə cigar tələb
edir. Amma sonucda biz əyləncəyə, indi
də seriallara daha çox meylli xalqıq. Müasir teatr həyatilik illuziyasından
çıxıb, real olanı
həyatdan qopardıb,
spesfik düşüncəni
dağıtmalı... və
yenisini yaratmalıdır.
Yeni insan baxışını
sərgiləməlidir. Bu mənada
tamaşaçı hazır
olmalıdır.
(Ardı var)
MEHRİBAN ƏLƏKBƏRZADƏ
Söhbətləşdi: Fuad BİLƏSUVARLI
Hürriyyət. - 2024.- 30 aprel, ¹16.- S.5.