AZƏRBAYCAN QARMONU
Əvvəli ötən sayımızda
Azərbaycanın bir gənci mənə messencer vasitəsilə müraciət etmişdi:
“Niyə qarmonumuz geniş şəkildə
tanınmır, dünyanın
çalğı alətləri
sırasında deyil?”.
Əvvəlcədən bildirirəm ki, Azərbaycan qarmonunun yaranması, tarixi mərhələləri barədə
fikir bildirməyəcəm.
Çünki bu barədə geniş məlumat çap olunaraq yayılan kitablarımda, məqalələrimdə
və elmi işimdə öz əksini tapıb.
Əksər dövlətlərdə, xalqlarda, millətlərdə
istifadə olunan çalğı alətləri
çoxdur və saysaq böyük siyahı alınacaq. Həmin gənc fortepiano, orqan, klarnet, qoboy, fleyta, viola (violin-skripka), kontrabas, truba, trombon, faqot, gitara və
s. alətlərin adlarını
nümunə olaraq göstərir. Dünyəvi
çalğı alətləri
daim simfonik və digər orkestrlərin tərkibində,
həmçinin solo olaraq
çalınmaqdadır. Bəstəkarlar
belə musiqi alətlərinin hər biri üçün əsərlər yazıblar
və bu yönümdə iş davam edir.Azərbaycan bəstəkarları da bu
istiqamətdə çox
iş görüb.
İllərlə qarmonumuzu dünya
səhnələrində səsləndirərək
yüksək səviyyədə
ifa göstərən
sənətçilərimiz olub. Səfərlərdə
müxtəlif qrupların
tərkibində, həm
də solist kimi Məmmədağa Ağayev, Zakir Mirzə, Avtandil İsrafilov, Abutalıb Sadıqov, Vaqif Əsədov, Hüseyn Həsənov, Xanlar Cəfərov, Ənvər Sadıqov (ən çox “Qaytağı” qrupu ilə), Kamil Vəzirov
SSRİ xalq artisti Rəşid Behbudovun rəhbərlik etdiyi Dövlət Mahnı Mahnı Teatrının tərkibində, Səttar
Hüseynov, Rafiq Əsgərov,
Qulam Nəzərov Dövlət rəqs ansamblının müşayiətçisi
kimi və Faiq Əlibalayev SSRİ xalq artisti Zeynəb
Xanlarovanın rəhbəri
olduğu ansamblla qarmonu sevə-sevə və məharətlə ifa ediblər.
Bu sətirlərin müəllifi
xalq artisti Baba Mahmudoğlu ilə xarici ölkələrə
səfərlərdə milli musiqimizin və Azərbaycan qarmonunun təbliğatçılarından biri olmuşdur. O, belə konsertlərdən
sonra səhnə arxasına gəlib onun qarmonu ilə
maraqlananlarla rastlaşıb.
Və onların suallarını cavablandırmaqdan,
aləti səsləndirərək
onları qarmonla daha yaxından tanış etməkdən
məmnun olaraq qürurlanıb. Qarmonla maraqlananlar təbii ki, həmin ölkələrin
ifaçıları, tədqiqatçıları
və musiqişünasları
olur. Deməli, Azərbaycandan gedib dünya səhnələrində
çıxış edən
qarmonçalanlarımız da belə hallarla qarşılaşıblar.
Söyləməliyəm ki, xarici dövlətlərdə musiqisevərlərin,
ifaçıların, musiqi
xadimlərinin diqqətini
cəlb edən Azərbaycan qarmonunun ifaçılıq qaydaları,
özünəxas texniki
imkanları, xüsusilə
melizmlər, alətin
xırdalıqlar, bər-bəzəkli
xallarla çalınması
və gözəl tembrlə səslənməsidir.
Axı bu səslənmədə xalqımızın,
onun musiqisinin ruhu var.
Azərbaycan qarmon sənətinin
çox gözəl,
güclü rəngarəng
ahəngdarlığı vardır.
Milli qarmon sənəti
daim musiqimizin zəngin ritmlərindən
güc, min bir boyalı ahəngdarlığından
gözəllik, təravət,
məlahət, yaraşıq,
bəzək alaraq könüllərə yol
tapır.
Azərbaycan qarmon sənəti
canına milli musiqimizin
harmoniyasını hopduraraq
və ruhunda coşduraraq səslənmə
yaradır.
Qeyd:
“Son dövrlərdə ölkəmizdə
hazırlanan bəzi qarmonların tembri milli musiqimizin, muğamlarımızın
ruhundan və zövqümüzdən tam uzaqdır.
Bunu mütləq nəzərə almaq borcumuz var. Yalnız XXI əsrə aid üç
və üç oktava yarım, reqistrli qarmonlar deyil, hətta klassik qarmonlarımız arasında da, xoşagəlməz
səsə, bəyənilməz,
ruhumuza yad tembrə
malik alətlərə rast
gəlirik. Belə “klassik quruluşlu”, lakin milli tembrdən kənar, zövq oxşamayan, eybəcər
səsli qarmonları ifaçı necə çala bilir? You Tubedə Azərbaycanın
bəzi ifaçılarının
əlində elə qarmonları eşidirik ki,
orada klassik milli tembr yoxdur, alətdən
uşaq oyuncaq qarmonlarının, azyaşlılar
üçün Rusiyada,
digər ölkələrdə
hazırlanan kiçik
həcmli akkordeonların,
rus qarmoşkalarının
səsi gəlir. Bu
milli qarmon sənətini
hörmətdən salmaq,
həqarət deyilmi? Belə haqqı sizə kim verib?
İfanız yaxşıdır,
çalırsınız, çalğıda
hər şey var, lakin işlətdiyiniz qarmonun səsi bizə tam yaddır”.
Qeyd:
“Bir mütəxəssis, yaradıcı
insan, uzun illər ansambllarda çalışan, ifaçılıq
sənətində təcrübə
qazanan biri kimi daim novatorluğa
üstünlük verməkdəyəm.
Üç oktava, üç oktava yarım səs ardıcıllığına malik olan qarmonların əleyhinə deyiləm.
Bu barədə ötən
illərdə bir neçə dəfə yazılarım olub. Lakin bunlardan da klassik Azərbaycan qarmonlarının
səsini eşitmək
istəyirik. Qarmonumuzdan
milli musiqimizin ətri
gəlməli, ecazkar tembr sərgiləməli,
şirin-şirin dillənməli,
ruhumuza köklənməli,
ürəyimizə yatmalı,
doğmalıq yaratmalı,
könlümüzü oynatmalı
və alətin səsi ilə daxili aləmimiz rahatlıq tapmalıdır”.
Türkiyədə qarmonumuzu sevənlər
və ifa edənlər tarixən orada yaşayan Azərbaycan türklərinin
nəsil nümayəndələridir.
Başqaları isə
akkordeondan istifadə edirlər. Güney Azərbaycanda, İranın
müxtəlif şəhərlərində,
bölgələrində yaşayan
soydaşlarımız üçün
isə qarmon ən doğma, milli və sevimli çalğı alətidir.
Özbəkistan, Türkmənistan
və Qazaxıstanda yaşayan (Sovet dönəmində sürgünə
məruz qalan) soydaşlarımızın nəsil
davamçıları digər
çalğı alətlərimizlə
birgə qarmon da çalırlar.
Ölkəmizdə qarmon ifaçılığı
ilbəil, aybaay, günbəgün irəliləməkdə,
inkişaf etməkdədir.
Buna səbəb istedadlı
nəslin yetişməsi,
qarmon sənətinə
olan dərin məhəbbət və bu ixtisasın uşaq musiqi, incəsənət məktəblərində,
kolleclərdə və
ali təhsil müəssisələrində tədris olunmasıdır.
Fikrimin bu anında bunu qeyd etməyi
lazım bilirəm.
Son dövrdə “çetvertton”larla
mahnı, muğam oxuyan müğənnilər
Azərbaycan qarmonunu sıxışdırıb kölgə
altına salaraq sintezatora üstünlük
verirlər. Müğənnilər
qarmonçalanları sintezator
ifa etməyə yönəldirlər. Qarmonçalanlar
buna getməyə yalnız
məcbur deyil, artıq məhkumdular. Əks təqdirdə işsiz və qazancsız qalacaqlar. Artıq əksər toylarımızda milli musiqidən
uzaq mahnılar səsləndiyi üçün
qarmona ehtiyac duymurlar. Əlbəttə,
bu xoşagəlməz
və eybəcər haldır. Azərbaycan qarmonu yaranıb, sevilib özünü doğruldub, təsdiq edib, formalaşıb meydanda öz sözünü deyəndən
bəri el-obanın, xalqın, cəmiyyətin,
şənliklərin, toy-büsatın
sevilən, əsas və aparıcı çalğı aləti
olub. Qarmon ifaçılığı təcrübəli,
samballı, geniş əhatəli, şan-şöhrətli,
dərin məzmunlu, zəngin repertuarlı bir yol gəlib.
Mənə sualla müraciət
edən həmin gənc oğlana mən də sual verirəm: “Daim inkişafa tərəf yol alan bir milli musiqi alətinə öz ölkəmizdə müğənnilərin, bəzi
sənət adamlarının
(hətta bir neçə bəstəkarın)
belə münasibəti
varsa, Azərbaycan qarmonu dünya çalğı alətlərinin
sırasına necə
daxil ola bilər? İllərdir ki, Azərbaycandakı
peşəkar xalq çalğı alətləri
orkestrlərinin rəhbərləri
ilə söhbət aparıb xahiş etmişəm ki, heyətin
tərkibinə təhsilli,
ixtisaslı gənc qarmon ifaçılarını
cəlb etsinlər. Demişəm ki, belə olsa səslənmə də yaxşıya doğru dəyişəcək.
Lakin onların heç
birindən müsbət
cavab almamışam. Çoxdandır ki, yığışıb
oturmuşam evdə. Axı milli qarmon ifaçılığının bu günü, sabahı barədə çalışdığım, perspektivli fikirlər söylədiyim üçün
mən heç də lazım deyiləm”.
Bir məsələyə də
toxunmalı oluram. Ermənilər harada yaşamasından asılı
olmayaraq körüklü,
dilli (klavişli) çalğı alətlərindən
akkordeona üstünlük
verərək daim bu alətdə ifa ediblər. Bu əsrdə vəziyyət
dəyişib. Şimali-Cənubi
Qafqazda, Moskva və
Sankt-Peterburqda yaşayan
erməni akkordeonçalardan
qarmon ifaçılığına
qədəm qoyanlar
var. Onlar rusların, tatarların, Qafqaz xalqlarının qarmonlarını
deyil, məhz bizim klassik qarmonumuzu
ifa edirlər. Əslində pis də çalmırlar. Sual olunur, niyə
Azərbaycan qarmonları
onları cəlb edir? Çünki, bizim klassik qarmonların
səslənməsi, tembri
onları tam qane edir. Axı erməni ifaçılar bizim xalq, bəstəkar
mahnılarını, oyun
havalarımızı, muğamlarımızdan
frazaları çalırlar.
Azərbaycanın zəngin
musiqi nümunələri
yuxarıda qeyd etdiyim xalqların qarmonlarında, akkordeonlarda
öz təsirində,
sambalında, öz əhvalında, öz şirinliyi və təsir əhvalı ilə səslənə bilməz. Ermənilər əsrlərlə çalğı
alətlərimizi, musiqimizi,
rəqslərimizi, Yallı”ları,
“Cəngi”ləri, “Qaytağı”ları
və s. öz adlarına çıxaraq
təbliğ etməkdədirlər.
Onlar müəyyən
dövrdən sonra qarmonumuza da sahib çıxaraq
deyə bilərlər
ki, bu bizimdir, erməni xalq çalğı alətidir.
Ermənilər daim hiyləgər
və məkrli olublar. Bir halda ki, qarmonçalanlar bizdə estrada müğənnilərinin
tövsiyəsilə akkordeon,
Şərq üslubu ilə çıxış
edən müğənnilərin
tələbilə sintezator
ifa edirlər, ermənilər Azərbaycan
qarmonuna daha böyük həvəs göstərəcəklər. Hə,
nə deyirsiniz, düşünməyə dəyərmi,
nəticə çıxaraqmı?
Hələlik bu qədər.
Əhsən Rəhmanlı,
Tədqiqatçı, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru
Hürriyyət.-
2024.- 4 iyun, ¹21.- S.15.