AZƏRBAYCAN QARMONU
BARƏDƏ
Azərbaycanın bir gənci mənə
messencer vasitəsilə müraciət etmişdi: “Niyə
qarmonumuz geniş şəkildə tanınmır,
dünyanın çalğı alətləri
sırasında deyil?”.
Əvvəlcədən bildirirəm ki, Azərbaycan
qarmonunun yaranması, tarixi mərhələləri barədə
fikir bildirməyəcəm. Çünki bu barədə
geniş məlumat çap olunaraq yayılan kitablarımda, məqalələrimdə
və elmi işimdə öz əksini tapıb.
Əksər dövlətlərdə, xalqlarda,
millətlərdə istifadə olunan çalğı alətləri
çoxdur və saysaq böyük siyahı alınacaq. Həmin
gənc fortepiano, orqan, klarnet, qoboy, fleyta, viola (violin-skripka),
kontrabas, truba, trombon, faqot, gitara və s. alətlərin
adlarını nümunə olaraq göstərir. Dünyəvi
çalğı alətləri daim simfonik və digər
orkestrlərin tərkibində, həmçinin solo olaraq
çalınmaqdadır. Bəstəkarlar belə musiqi alətlərinin
hər biri üçün əsərlər yazıblar və
bu yönümdə iş davam edir.Azərbaycan bəstəkarları
da bu istiqamətdə çox iş görüb.
Yalnız qarmon deyil, bizim digər
çalğı alətlərimiz də dünyəvi
sayılmır və yalnız bizim özümüzə məxsusdur.
Ermənilərdən başqa heç bir xalq, millət bizim
musiqi alətlərinə sahib çıxaraq demir ki, bu
bizimdir.
Bir sıra maraqlı, dəyərli işlərlə
dünyada müəyyən qədər tanınan, Amerikada
yaşayan Çin əsilli Yo Yo Ma var. Musiqiçi və
yazardır. O, 1955-ci ildə Fransanın Paris şəhərində
anadan olub. Bəstəkarların əsərlərini,
xalqların nadir musiqi nümunələrini hazırlayıb səhnələrə
çıxararkən müxtəlif xalqların
çalğı alətlərindən təşkil etdiyi
“İpək yolu” ansamblının tərkibində səsləndirir.
Belə hallarda o, dəfələrlə Azərbaycanın
musiqi alətlərindən də orkestrə daxil edərək
heyətin tərkibində bizim mahir ifaçıların da sənətini
sərgiləyib.
Nümunə olaraq qeyd edirik ki, 2000-ci illərin
əvvəllərində Yo Yo Ma Amerikada Firəngiz Əlizadənin
“Dərviş” əsərini səhnəyə qoyarkən xanəndə
Alim Qasımov ney çalan İlham Nəcəfzadə və
qanun ifaçısı Təranə Əliyevanın
müşayiəti ilə oxuyub.
Yo-Yo Ma sonralar müxtəlif illərdə dəfələrlə
Alim Qasımovu öz layihələri ilə konsertlərə
dəvət edərkən xanəndəni tarzən Malik
Mansurov və kamança ifaçısı Rauf İslamov
müşayiət edib.
Dünya ölkələrində tanınan
“Atlas” adlı musiqi qrupu var. Onu Amsterdam Konservatoriyasında
kafedra müdiri vəzifəsində çalışan Jojell
Bons 2002-ci ildə yaradıb. Həmin qrupun vasitəsilə
dünya tamaşaçılarını heyran edən
proqramlar hazırlanır. Bizim ölkəmizdən “Atlas”a mahir
kamança ifaçısı, xalq artisti Elşən
Mansurovla birlikdə tarzən, əməkdar müəllim
Elçin Nağıyev dəvət olunur. Həmin ansamblla təşkil
olunan konsertlər həm də bizim çalğı alətlərimizi
təbliğ etmək üçün bir vasitə deyilmi? 20
ildən artıqdır ki, adı çəkilən
musiqiçilərimiz “Atlas” qrupu ilə əməkdaşlıq
edir.
İnkişaf etmiş ölkələrin
böyük orkestrlərinin tərkibində Azərbaycan musiqi
alətlərindən istifadə olunmur. Nə də
oraların təhsil müəssisələrində musiqi alətlərimiz
tədris edilmir. Milliyyətindən asılı olmayaraq bizim
xalq çalğı alətləri ixtisasları üzrə
təhsil almaq istəyənlər ali musiqi ocaqlarımıza qəbul
olunaraq ödəniş vasitəsilə oxuyurlar.
Bu bir başqa məsələdir ki, qardaş
türk dövlətləri, Avropa ölkələri və ya
Amerikanın böyük konsert salonlarında, həmçinin
elm, tədris ocaqlarındakı musiqi simpoziumlarında,
konfranslarda Azərbaycan musiqisi ilə bağlı tədbirlərdə
ifaçılarımız dəvət olunaraq
çalğı alətlərimiz oranın orkestrlərinin və
ya qrupların tərkibində səsləndirilir.
Klavişli, körüklü çalğı
alətləri vardır ki, daimi olaraq dünya
xalqlarının həyatına, məişətinə, adət-ənənəsinə,
musiqisinə daxil edilərək müntəzəm istifadə
olunmaqdadır-harmon, akkordeon, bandoneon, bayan, qarmonlar (bu alətlərin
sırasında qarmoşkalar), müxtəlif növlü dodaq
qarmonları bu sıradadır. Bəzi ərəb ölkələrində,
bundan başqa Əfqanıstan, Pakistan və Hindistanda harmon
çalırlar.
Yalnız bizə aid olan deyil, keçmiş
SSRİ daxilində yaşamış xalqların hər birinin
özünəməxsus olan qarmonları da dünyəvi səviyyə
almayıb, yəni həmin xalqların özünə aid
olaraq isifadədədir. Nümunə kimi deyək ki, rus
qarmonları (qarmoşkaları) da, həmçinin, dünya
xalqlarının ifaçılığında rus
qarmonlarından deyil, akkordeonlardan istifadə olunur.
Ölkələr var ki, orada yaşayan xalqların
əksər ailələrində akkordeon var. Çay, dəniz,
şəlalə kənarına, meşəyə,
bağ-baxçaya, yaşıllıqlara, çəmənliklərə
istirahətə gedərkən, ya gəzintilərə
çıxarkən hər kəsin avtomobilində akkordeon olur
və hara gedilirsə, orada bu çalğı alətindən
layiqincə istifadə edilir.
Akkordeon ansambllar, orkestrlər və müxtəlif
qruplar tərkibində çalınmaqla bərabər həm
də solo alətidir. Dünya bəstəkarları akkordeon
üçün istər orkestrlər və istərsə də
solo ifa əsərləri yazıblar. Elə Azərbaycan bəstəkarı,
xalq artisti Firəngiz Əlizadə Avropada yaşayarkən
kontrabas və akkordeon üçün əsər bəstələyərək
səhnələrə çıxarıb.
Rusiyada və xüsusilə bir sıra Avropa
ölkələrində yüksək səviyyəli
akkordeonların istehsalı ilə məşğul olaraq
bütün dünyaya realizə edən məşhur fabriklər
fəaliyyətdədir. İllərlə bu fabriklərdə
istehsal olsa da, ölkələrdə həmin alətlərin
satışı müntəzəm davam etməkdədir.
Akkordeonlar qarmonlardan dəfələrlə
imkanlı alətdir. Burada oktava genişliyi, çox registrli
olması, sol klaviaturadakı akkord sistemi böyük əhəmiyyət
daşıyır. Dünya xalqları akkordeonu kənara qoyub
qarmondan istifadə etməyəcəklər. Azərbaycan
qarmonlarının sol klaviaturasındakı səs
ardıcıllığı bizim özümüzə məxsusdur,
bizə aiddir və musiqimizə
uyğunlaşdırılmışdır. Yəni alət
formalaşdırılanda el havaları, xalq musiqimiz və
muğamlarımızın ifası nəzərə
alınıb. Burada, sol gövdədə dünya musiqisi
üçün nəzərdə tutulan akkord sistemi yoxdur.
Qarmonumuzun solundakı unison səslər dünya musiqisinin
ifası üçün elə də əlverişli deyil. Bu
başqa məsələdir ki, bizim
ifaçılarımız usta, çox bacarıqlı
olduqları üçün qarmonun sol tərəfindən
layiqincə istifadə edirlər. Zaman-zaman bu baş verib və
davam etməkdədir.
Akkordeonların sol gövdəsindəki akkord
sistemindən istifadə etmək elə də çətin
deyildir, bir düyməyə toxunmaqla akkordu səsləndirmək
mümkündür. Hər musiqi cümləsinə, frazaya
uyğun akkord almaq olur. Bu hal, bu vəziyyət ifa olunan əsərin,
melodiyanın müşayiətini tam təmin edə bilir.
Bizim qarmonların sol klaviaturasındakı unison səslər
vasitəsilə akkordlarla çalğı yaratmaq çox
çətindir. Bir daha qeyd edirəm ki, bu işdə
ustalıq yaratmaq, əsl peşəkarlıq və pərgarlıq
göstərmək bizim çox mahir qarmon
ifaçılarımıza məxsusdur.
Təbii ki, bizim qarmonlarımızın da
öz ifa imkanları, tembr xüsusiyyətləri, milli
musiqimizin, muğamlarımızın, xalq, aşıq və bəstəkarlarımızın
mahnılarının gözəl ifasını təmin edən
doğma səslənməsi var. Bəli, bu belədir, belə
də var və bizim ruhumuzu, zövqümüzü
oxşayır. Qarmon bizim milli hisslərimizi tərənnüm
edir. Bu çalğı aləti ilə gözəl səslənmə
yaratmaq, musiqimizin çoxçalarlığını vermək,
harmoniyasını ifadə etmək mümkündür. Qarmonu
ölkəmizdəki kiçik, böyük qruplar, ansambllar və
xalq çalğı alətləri orkestrlərinin tərkibində
səsləndirmək olur. Lakin bu o demək deyil ki, Azərbaycan
qarmonları bütün dünya xalqları ilə
doğmalaşacaq. Bu yazı vasitəsilə bəzi cəhətləri,
müəyyən şərtləri izah etməyə
çalışdım.
Bu faktdır, bizim ifaçılarımız Azərbaycan
qarmonunu geniş şəkildə meydana çıxararaq,
ifaçılıq səviyyəsini imkanlı hala gətirərək
yüksəyə qaldırıblar. Bu barədə çəkinmədən
xalq artisti, virtuoz ifaçı Ənvər Sadıqovun adı
xüsusi qeyd edilməlidir.
Həm də qarmon ifasının sol əllə
(sol klaviatura) müşayiəti işində illərlə
qarmonun not tədrisinin, müəllimlər-Xeyrulla Dadaşov,
Sona İrzaquliyeva, Əlibala Ağayev, Zair Mustafayev,
Əlövsət Piriyev, Ceyhun Qəmərlinski, Natiq Rəsulov,
Sərxan Abıyev, Vüsal Qəhrəmanov, İlham
İsmayıl, Gülnarə Qasımova, Könül
Hüseynova, Xuraman Nağıyeva və başqalarının
xüsusi əməyi olub (adları qeyd olunmayanlardan üzr istəyirəm,
həm də axı kimləri isə tanımıram).
Vaxtılə yaşadığımız Sovet
dövründə bütün respublikalarda və bizdə də
akkordeon tədris edilirdi. Qeyri azərbaycanlılarının
yazıb tərtib etdiyi “Akkordeon məktəbi” kitabları, bu
ixtisas aid məcmuələr SSRİ məkanında tədrisdə
xüsusi rol oynayırdı. Həmin tədris vəsaitlərində
Sovet və xarici ölkə bəstəkarlarının əsərləri
özünə yer almışdır.
Azərbaycanda qarmonun ixtisas kimi tədrisi
inkişaf etdikcə bizdə də “Qarmon məktəbi”
kitabları, bu sahəyə aid müxtəlif not məcmuələri,
proqramlar və göstəricilər yazılaraq təhsildə
geniş şəkildə yayıldı. Bu istiqamətdə
böyük işlər görənlər sırasında
Xeyrulla Dadaşov, Sona İrzaquliyeva, filologiya elmləri doktoru,
professor Fərahim Sadıqov, əməkdar artist, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, professor Zakir Mirzə,
Natiq Rəsulov, Əli Bayramov, Zair Mustafayev, dosent Sərxan
Abıyev, əməkdar incəsənət xadimi, professor
Aydın Əzim, Əbdül Həşimov, Gülnarə
Qasımova, Könül Hüseynova, Mehriban Nəsirova, Əhsən
Rəhmanlı və başqalarının adlarını qeyd
etməliyik.
Belə tədris vəsaitlərində qammalar,
etüdlər, rus, Avropa, Azərbaycan bəstəkarlarının
əsərləri, xalq mahnıları, oyun havaları, zərbli
muğamlar, dəramədlər və rənglər öz əksini
tapır.
Xalq artisti, bəstəkar, professor Süleyman
Ələsgərov qarmon üçün iki əsər bəstələyib:-“Lirik
rəqs”, “Skerso”.
Ustad qarmon ifaçısı, pedaqoq Zair
Mustafayev qarmon tədrisində istifadə olunmaq,
çalınmaq üçün yeddi melodiya bəstələyib
və bunların fortepiano müşayiətini də
özü yazıb.
Bu məqalənin yazarı kimi deyirəm, 20 ildən
artıqdır ki, qarmon ifaçılığı sənətilə
bağlı keçirilən bütün tədbirlərdə,
elmi konfranslar və seminarlarda öz
çıxışım vasitəsilə Azərbaycan bəstəkarlarına
qarmon üçün əsərlər yazmalarını
xahiş edirəm. Bu barədə “Qarmonla fortepiano
üçün”, “Qarmonla xalq çalğı alətləri
orkestri üçün”, “Qarmonla simfonik orkestr
üçün” və “Qarmonla kamera orkestri üçün”
konsertləri nəzərdə tuturam.
Əhsən Rəhmanlı,
Tədqiqatçı, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Ardı
var
Hürriyyət.- 2024.- 28 may, ¹20.- S.15.