İnsan qəlbinin tərənnümçüsü...
Musiqimizin korifeyi Üzeyir
bəyə sonsuz sevgilərlə
Yaradıcılıqla
məşğul olduğum
təxminən 20 ilə
yaxın bir müddət ərzində
ilk dəfə idi ki, çox çətin bir duruma düşmüşdüm.
Sentyabr ayının
18 - də dünyaya göz açmış musiqi korifeyimiz, opera sənətimizin banisi Üzeyir Hacıbəylinin
doğum günü ilə əlaqədar bir yazı hazırlamaq
istəyirdim. Yazmaq məqamı gələndə
hiss etdim ki, çox çətin bir yükün altına girmişəm. Özümü
ucu-bucağı görünməyən,
qırçın ləpələri
sahili dayanmadan döyəcləyən okean
qarşısında sandım.
Hardan başlayım, nədən başlayım?!.. Bir insan ömrü
də bu qədər zəngin ola bilərmi?! Sən demə, mümkünmüş...
Ancaq gərək o şəxsin
sinəsində öz
xalqı, milləti üçün gecə-gündüz
yanan, çağlayan
Üzeyir bəy ürəyi olsun... Nə yaxşı ki, xalqımızın belə
fədakar, xalqın maariflənməsi və tərəqqisi üçün
rahatlıq nə olduğunu bir an belə xəyalına gətirməyən oğulları,
millət fədailəri
olub.Əsrin zəkalı müəllimi,
bəstəkar, görkəmli
musiqişünas və
nəzəriyyəçi, jurnalist, ədib, tanınmış ictimai -siyasi xadim Üzeyir
Hacıbəyli. Kənd
mirzəsi Əbdülhüseyn
ailəsini dolandırmaqda
çətinlik çəkdiyi
üçün Ağcabədidən
köçüb Şuşaya
gələndə, heç
ağlına da gəlməzdi
ki, o, Şuşaya köçməklə,
təkcə ailəsini
dolanışıq problemini
həll etmirdi, həm də oğlu Üzeyiri musiqi beşiyi olan bir məkana
gətirirdi.Yeniyetmə
Üzeyir Şuşanı
- musiqi ilə yatan, musiqi ilə
oyanan bu şəhəri sevdi.Qədim
Şuşa musiqi beşiyi idi. Kövrək qəlbli yeniyetmə körpə Üzeyir bu musiqi beşiyində sanki məst olmuşdu. Ürəyində
min bir arzu yatan Üzeyir daim oxumaq, öyrənmək,
öyrətmək eşqi
ilə yaşayırdı.
Elə bu arzu ilə də
taleyini Qori müəllimlər seminariyası
ilə bağladı.
Sonra da aldığı təhsil,
təmasda olduğu ziyalılar onun həyatında mühim rol oynadı. Seminariyanı bitirib müəllim kimi fəaliyyət göstərdi.
Taleyini Bakı şəhəri ilə bağladıqdan sonra qarşısında daha geniş üfüqlər
açıldı. Üzeyirin
dövrü mətbuatla
sıx əlaqəsi
onun yeni bir istedadını üzə
çıxardı. O dövrün
populyar olan mətbu orqanlarında dərc olunan felyetonları, məqalələri
əl-əl gəzirdi.
Bakı mühiti çox maraqlı və rəngarəng idi. Üzeyir həm müəllim, həm jurnalist kimi fəaliyyət göstərməklə yanaşı,
bir sıra mədəni-kütləvi tədbirlərin
təşkilatçısı kimi də çıxış
edirdi. Xüsusilə tanıdığı istedadlı
gənclərlə birlikdə
hazırladığı özfəaliyyət
tamaşaları sonsuz
maraqla qarşılanırdı.
Bu tamaşalarda əsas
rolların ifaçısı
məhz Üzeyir Hacıbəyli olurdu. Terequlovlar ailəsində,
ailənin oğlu Əli Terequlovla, yaxın dostu, gələcək bacanağı
Müslüm Maqomayevlə
görüşləri, söhbətləri
saatlarla davam edər, gələcək
arzulardan söhbət
açılardı. Terequlovlar
ziyalı ailə idi. Müslüm bu ailənin böyük qızı ilə ailə qurmuşdu. Elə Üzeyir də öz bəxt ulduzunu bu ailədə
tapdı. Məleykə
xanımla əhd-peyman
bağladılar. Üzeyir
bəy xanımını
çox sevirdi. Ancaq onun başqa
bir istəklisi də vardı: Bu musiqi idi. Fəaliyyət
sahələri onu nə qədər məşğul etsə də, o, özünü musiqidən kənarda təsəvvür edə bilmirdi. Daim axtarışlar aparır,
əqidə, və məslək dostları, xüsusilə Müslüm
Maqomayevlə bu barədə söhbətləri
çox vaxt gecədən xeyli keçənədək uzanırdı.
Üzeyir ilk Azərbaycan
operasını yazmaq istəyirdi. Bu istək onun bütün rahatlığını əlindən
almışdı. Ötən
əsrin əvvəllərində
Üzeyir ürəyinin
hökmü ilə
ilk Azərbaycan operası
üzərində işə
başlayır. Bu mövzu
çox məşhur
idi. Xalq bu nakam sevgidən
sanki riqqətə gəlirdi. Bəlkə elə Üzeyir də bir musiqiçi
kimi, elə buna görə bu mövzunu seçmişdi.
Gecə-gündüz dayanmadan
çalışmaq, yuxusuz
gecələr bəhrəsini
verdi. Cəmi bir il sonra əsər
tamaşaya qoyuldu. Bu
opera ilə Üzeyir Hacıbəyli bir bəstəkar kimi özünü təsdiq etdi. Onu daha
çox sevdilər, alqışladılar. Heç
bir il çəkmədi
ki, afişaları Üzeyir
Hacıbəylinin " Ər
və arvad" musiqili komediyasının adı bəzədi. Opera janrında əsər yazmaq bəstəkardan çox dərəcə böyük məharət,
istedad, dözüm və iradə tələb edir. Musiqi üçün doğulmuş Üzeyir bəydə də sanki anadangəlmə bütün bu istedadlar cəmlənmişdi.
Üzeyir bəy artıq bir bəstəkar kimi çox böyük nüfuz sahibi idi. Digər musiqi janrlarında da misilsiz nümunələr
yaradırdı. Elə
" Sənsiz", "Sevgili
canan" romanslarını
xatırlayaq. Etiraf edək ki, Üzeyir bəy əlavə heç nə yazmasaydı elə təkcə " Sənsiz" , " Sevgili canan" romansları ilə musiqi tariximizdə əbədi yer tutacaqdı. Üzeyir bəy isə yazırdı, yaradırdı, tamaşaçıların
və dinləyicilərin
ruhunu oxşayırdı.
Üzeyir Hacıbəyli
xalqı yeni-yeni musiqi
əsərləri ilə
sevindirmək üçün
yorulmadan, usanmadan çalışmağa hazır
idi. Onun fitri istedadı, gərgin zəhməti hesabına xalqımızın
milli qəhrəmanlıq ruhunu
əks etdirən
" Koroğlu" operası
həyata vəsiqə
aldı. Musiqi və opera sənətimizin
son dərəcə möhtəşəm,
mükəmməl abidəsi
olan, 1937 - ci ildə tamaşaya qoyulan bu opera Üzeyir bəyə misilsiz şöhrət gətirdi.
Bu əsər Üzeyir
Hacıbəylinin təxminən
30 illik bəstəkarlıq
fəaliyyətinin zirvəsi
idi. Görkəmli rus bəstəkarlarından
biri " Koroğlu"
operasına tamaşa etdikdən sonra demişdi: " Bu əsərin
təkcə üverturasında
altımış operanın
mövzusu var..." Üzeyir Hacıbəyli bəstəsinin
məhsulu olan " Əsli və Kərəm", " Ər
və arvad", "
O, olmasın, bu olsun" , " Arşın mal alan", kimi musiqi inciləri
bu gün də tamaşaçılar
tərəfindən sevilir,
ekran həyatı almış " Arşın
mal alan", " O, olmasın,
bu, olsun", filmləri böyük bəstəkara dünya şöhrəti qazandırmışdır.
Xüsusilə " Arşın
mal alan" filmi dünyanın
əksər ölkələrinin
ekranlarında ölçüyəgəlməz
anşlaq yaratmışdır.
Qızıl fondda yer almış bu əsərlər bu günün özündə də tamaşaçılar tərəfindən
sevilir, hədsiz zövqlə tamaşa edilir. Üzeyir Hacıbəyli bütün
canı-qanı ilə
əsl ziyalı idi. Onun yaxından
və birbaşa xeyriyyəçiliyi ilə
sonradan məşhur olmuş neçə-neçə
sənət adamı xarici ölkələrdə
təhsil ala bilmişdi.
Budur əsl vətənpərvərlik, budur
xalqa, millətə gərək olmaq.Dünya
arenasında bir bəstəkar kimi böyük şöhrət
qazanmış Üzeyir
Hacıbəyli xidmətlərinə
görə layiqli qiymətini almışdı.
Opera sənətimizin banisi
Azərbaycanın SSRİ adlanan
ittifaqın " Xalq artisti" kimi yüksək fəxri adlarına layiq görülmüşdü. Sinəsini
orden-medallar bəzəyirdi.
" Koroğlu" operasına
və " Arşın
mal alan" filminə
görə Üzeyir Hacıbəyli iki dəfə 1940 və 1946
- cı illər o dövrün ən yüksək təltifi olan Stalin mükafatına layiq görülmüşdü.
Sevimli şairimiz Səməd Vurğun onu " İnsan
qəlbinin tərənnümçüsü"
adlandırmışdı. Bəli, dahi Üzeyir Hacıbəyli ecazkar sənəti ilə ruhlarımızı
oxşayırdı. Onun
yaratdığı nadir musiqi
inciləri dünən
də belə idi, bu gün
də belədir, sabah da belə olacaq...
Senyabr ayının 18 - i xalqımızın bütün
musiqi sevərləri üçün çox əziz bir gündür.
1885 - ci ilin məhz həmin günündə
dünya şöhrətli
iki bəstəkar, iki məslək dostu, iki bacanaq
Üzeyir və Müslüm dünyaya göz açmışlar.
Bu da bir qəribə təsadüfdür. Amma xoş
bir təsadüf. Üzeyir sənəti heç vaxt solmayacaq, əksinə günbəgün çiçəklənən
bir sənətdir. O, musiqi üçün doğulmuşdu, dünya musiqi tarixinə də adını əbədi həkk edib. Həyata əlvida dedi.
Fuad
BİLƏSUVARLI, AYB üzvü,
AJB üzvü, Prezident mükafatçısı
Hürriyyət.-
2024.- 17 sentyabr, ¹35.- S.13.