QİYMƏT İNFLYASİYASI:
Ali təhsildə görünməz,
amma
dərin problem
Ali təhsil
sisteminin dayanıqlığı
təkcə universitetlərin
infrastrukturundan və proqramlarının məzmunundan
deyil, həm də qiymətləndirmə
mədəniyyətindən asılıdır. Son illərdə isə bu mədəniyyətin ən zəif halqalarından biri getdikcə daha çox müzakirə olunur - qiymət inflyasiyası.
Bu anlayış
iqtisadiyyatdan götürülüb:
necə ki, pul inflyasiyası nəticəsində milli valyutanın dəyəri azalır, eləcə də qiymət inflyasiyası tələbə
ballarının reallıqdan
uzaqlaşması, yəni
akademik “valyutanın” dəyərdən düşməsi
deməkdir.
Qiymətlərin artımı — biliklərin
artımı demək
deyil
İlk dəfə
qiymətlərin süni
şəkildə yüksəldilməsi
haqqında Qərb universitetlərində hələ
ötən əsrin
70-ci illərində danışılmağa
başlanmışdı. Həmin
dövrdən etibarən
orta qiymətlərin illər üzrə sabit şəkildə artması müşahidə
edilir, halbuki tələbələrin faktiki
bilik səviyyəsi dəyişmir.
Bu tendensiya
artıq postsovet məkanında, o cümlədən
Azərbaycan ali təhsil sistemlərində
də özünü
göstərir. Statistik
müşahidələr göstərir
ki, tələbələrin
ümumi orta balları yüksəlir, lakin bu yüksəliş
çox vaxt onların real elmi nailiyyətlərini əks etdirmir.
Sovet ali təhsil sistemində qiymətləndirmə
prinsipləri - bilik, zəhmət və məsuliyyət ölçüsü
idi
Təhsilin keyfiyyətini
müəyyən edən
əsas amillərdən
biri qiymətləndirmə
mədəniyyətidir. Lakin
bu mədəniyyətin
tarixi inkişafına
baxdıqda, aydın olur ki, qiymət
anlayışının özü
də dövrlər üzrə dəyişib.
Sovet ali
təhsil sistemində
qiymətləndirmə prinsipləri
ciddi və sərt idi. Universitet qruplarında “əlaçı” adını
qazanmaq çox çətin idi. Bəzən 25–30 nəfərlik
qrupda cəmi 1–2 nəfər “əla” qiymətlərlə məzun
olurdu. Bu, həm müəllimlərin
yüksək tələbləri,
həm də obyektiv qiymətləndirmə
mədəniyyətindən irəli gəlirdi.
Həmin dövrdə
qiymətin tək funksiyası tələbəni
motivasiya etmək deyil, bilginin səviyyəsini real ölçmək idi. Məsələn, müəllim
tələbəni qiymətləndirərkən
onun bilik dərinliyinə, təhlil
qabiliyyətinə, məntiqinə
və elmi üslubuna əsaslanırdı.
Tələbə həm
kurs işlərində,
həm də imtahanlarda ciddi müzakirədən keçirdi.
“Əlaçı” olmaq həm müəllimlər, həm
də tələbələr
üçün ciddi
reputasiya məsələsi
idi.
Bugünkü ali təhsil mühitində vəziyyət
fərqlidir. Universitetlərdə
tələbələrin ümumi
qiymət göstəriciləri
əvvəlki illərlə
müqayisədə nəzərəçarpacaq
dərəcədə yüksəlib.
Bəzən qrupda “əlaçı” tələbələrin
sayı yarıdan çox olur.
Bu, ilk baxışda təhsilin inkişafı kimi görünə bilər,
lakin əslində bu dinamika qiymət
inflyasiyası fenomeninin
təzahürüdür — qiymətlərin
artması, lakin bilik keyfiyyətinin eyni səviyyədə qalmaması.
Sovet dövrünün
sərt qiymətləndirmə
sistemi bu gün üçün əlbəttə ki, ideal model deyil.
Lakin o dövrün bir üstünlüyü
var idi — qiymətin mənəvi və elmi çəkisi.
Bu gün ali təhsil sistemi üçün əsas çağırış
bu çəkini bərpa etməkdir, amma müasir şəraitə uyğun
formada.
Yəni məqsəd
sərtlik deyil, ədalətli və şəffaf qiymətləndirmədir.
Qiymət tələbənin
biliyini əks etdirməli, müəllimin
iş yükü isə onun obyektiv
qərar vermə imkanını məhdudlaşdırmamalıdır.
Əgər sovet
dövründə “əlaçı”
olmaq real akademik nailiyyətin göstəricisi idisə,
bu gün “əla” qiymət almaq çox vaxt sadəcə prosedur nəticəsidir. Lakin qiymət yalnız rəqəm deyil — o, akademik reputasiyanın göstəricisidir.
Qiymət inflyasiyası
problemi ilə üzləşən hər
bir universitet — əslində bir sualla qarşı-qarşıyadır:
biz tələbəyə
bilik veririk, yoxsa sadəcə diplom?
Müəllimlərin
akademik yükü — əsas səbəblərdən
biri
Rusiyalı tədqiqatçıların
apardığı bir
araşdırma (Forbes Education tərəfindən yayımlanıb)
bu hadisənin az nəzərə alınan, lakin mühüm səbəbini
aşkarlayıb — müəllimlərin
yüklənməsi.
Sankt-Peterburq Ali İqtisad Məktəbinin 2018–2021-ci illər
üzrə məlumatları
təhlil olunarkən müəyyən edilib ki, müəllim nə qədər çox kurs aparır və nə qədər çox tələbəni
qiymətləndirməli olur,
həmin fənn üzrə orta qiymət bir o qədər artır. Hər əlavə tələbə ortalama
0,007 bal fərq yaradır. Bu kiçik fərq böyük axınlarda (məsələn, 500 nəfərlik
qrupda) üç ballıq (10 ballıq sistemdə) hipotetik artıma gətirib çıxara bilər.
Bunun səbəbi
aydındır: çoxsaylı
tələbələrin işlərini
təhlil etmək və fərdi yanaşma göstərmək
üçün vaxt çatmır. Müəllim
qiymətləri bir qədər “yumşaldaraq”
həm öz yükünü azaldır,
həm də tələbə narazılığının
qarşısını almağa
çalışır.
Təcrübə, kurs tipi və akademik reputasiya
Tədqiqat göstərir ki, müəllimlərin
təcrübəsi və
fənnin tipi qiymətləndirmə
nəticələrinə əhəmiyyətli
təsir göstərir.
Təcrübəli müəllimlər adətən
daha sərt və obyektiv qiymətləndirirlər. Onlar
dərs prosesini rasional planlaşdırır,
tələbələrin bilik
səviyyəsini daha dəqiq müəyyən
edirlər.
Əksinə, gənc və ya yeni fənn tədris edən müəllimlər çox
vaxt qiymətləri şüuraltı şəkildə
yüksəldirlər, çünki
bu, konfliktlərdən
yayınmağın və
tələbə məmnuniyyətini
“süni” təmin etməyin asan yoludur.
Məcburi fənlərdə qiymətlər
adətən daha yüksək olur, çünki bu fənlər üzrə yekun orta bal
tələbənin diplom
göstəricisinə təsir
edir. Fakültativ kurslarda isə, xüsusilə öz reputasiyasına önəm
verən təcrübəli
müəllimlər daha
tələbkardır.
Qiymət inflyasiyasının mənfi
təsirləri
Bu problem təkcə universitetin daxili məsələ deyil, həm də ali təhsilin
ümumi keyfiyyətinə
və iqtisadi dəyərinə təsir
göstərən struktur
faktordur.
Birincisi,
diplomların etibarlılığı
azalır. Əgər
demək olar ki, bütün tələbələr
yüksək bal alırsa, işəgötürən
üçün bu göstəricinin differensial
dəyəri itir. Nəticədə “əlaçı”
və “zəif” tələbə arasında
fərq görünməz
olur.
İkincisi, sosial ədalətsizlik
dərinləşir. Əgər
bəzi universitetlər
və ixtisaslar qiymətləri daha çox şişirdirsə,
onların məzunları
əmək bazarında
əsassız üstünlük
əldə edirlər.
Bu, həm təhsil, həm də iqtisadi sahədə bərabər imkan prinsipini pozur.
Məsələnin həlli yolları
Qiymət
inflyasiyasını azaltmaq
üçün universitetlər
həm təşkilati,
həm də metodik səviyyədə tədbirlər görməlidirlər.
1.Akademik yükün optimallaşdırılması.
Dərs yükünün
bərabər paylanması,
xüsusilə gənc
müəllimlər üçün,
qiymətləndirmənin obyektivliyini
artırır.
2.Qrup və kurs sayına
nəzarət. Müəllim
eyni zamanda çoxsaylı fənlər
və yüzlərlə
tələbə ilə
işləməməlidir.
3.Qiymət
paylanmasının monitorinqi.
Universitet rəhbərliyi
mütəmadi şəkildə
fənlər üzrə
qiymət dinamikasını
analiz etməli, normadan kənara çıxmaları izləməlidir.
4.Vahid qiymətləndirmə meyarları.
Bütün fakültələrdə
tətbiq olunan aydın və şəffaf qiymətləndirmə
sistemi subyektiv yanaşmaları azaldır.
Akademik dürüstlük — keyfiyyətin əsası
Qiymət
inflyasiyası görünməz,
lakin dərin köklərə malik problemdir.
Onun aradan qaldırılması yalnız
tədris keyfiyyətini
deyil, həm də ali təhsilin
reputasiyasını qorumağa
xidmət edir.
Əgər qiymətlər real bilikləri
əks etdirmirsə, universitetin elmi nüfuzu, tələbənin
əməyi və diplomun dəyəri zərbə alır. Buna görə də ali təhsildə ədalətli və şəffaf qiymətləndirmə
prinsipləri yalnız
idarəetmə məsələsi
deyil, həm də akademik etika və milli intellektual kapitalın qorunması məsələsidir.
Əgər qiymət yalnız
formal göstəriciyə çevrilirsə,
universitet tədricən
intellektual keyfiyyətin
deyil, kəmiyyətin
simvoluna dönür. Ədalətli qiymətləndirmə
isə universitetin ən dəyərli kapitalıdır — onun akademik reputasiyası.
Zahid Məmmədov
Professor
Hürriyyət.-
2025.- 4 noyabr, ¹40.- S.6.