HƏYATININ QROSSMEYSTERİ
Servantesin vaxtilə dediyi
“həyat - şahmat partiyasıdır” fikri həqiqətdirsə, onda
hər bir adam bu partiyada
oyunun taleyini həll edən yeganə qrossmeysterdir... Və hər bir adamın həyatının dəyəri
öz partiyasını
nə dərəcədə
bacarıqla oynaması
ilə ölçülə
bilər.
XX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq, universal elm yenidən
tarix səhnəsinə
qayıdır. Bu elmin
fərqi təcrübədə
tam kimi təqdim olunan idrak obyektini
eyni anda hərtərəfli, yəni
müxtəlif elm sahələrinin
vəhdətində öyrənməkdən
ibarətdir. Universallıq
dilimizdə müxtəlif
cəhətli, hərcəhətli,
hərtərəfli, hər
şeyi qavrayan, öz sənətinin bütün ixtisaslarına
yaxşı bələd
olan işçi mənalarını verir.
Yeni dövrdə Azərbaycanda
universal elmin tarixi çox da zəngin deyil. Azad Mirzəcanzadənin
başçılıq etdiyi
universalistlərin siyahısına
çox az adamın adını yazmaq olar. Belə
alimlərdən biri də geologiya-mineralogiya elmləri doktoru, əməkdar idman və bədən tərbiyəsi xadimi, əməkdar məşqçi,
Azərbaycanın maarif
əlaçısı, Dünya
Şahmat Federasiyasının
məktəb və kompüter komissiyalarının
üzvü Çapay
Əli oglu Sultanovdur. Çapay müəllimin universallıq
keyfiyyətinə həm
də “Azərbaycanın
görkəmli politoloqu”
adını da əlavə
etmək lazım gəlir. Belə ki, Çapay Sultanov özünün geologiya-minerologiya
sahəsindəki elmi və qrossmeysterlik bilgilərini siyasi təcrübəyə tətbiq
edərək, bir-birindən
dəyərli “Neft”,
”İblis damğalı”, ”Yarımçıq
qalmış ucuş:
ikinci cəhd”, ”Basqın”, ”Bakı neftini itirsəydi, SSRİ
və Avropa faşizmə qarşı
dura bilərdimi?”, ”XXİ əsrdə
neft-qaz strategiyası və siyasəti”, ”İmperiyanın son zərbəsi:
Bakı 20 yanvar 1990” kimi çox möhtəşəm, yaxın
tarixin yerli və qlobal siyasi hadisələrinə
həsr edilmiş kitablarını ərsəyə
gətirmişdir.
Çapay müəllimin kitablarını
oxuduqca, onun nə qədər geniş diapazona malik alim olmasının, nə qədər zəngin biliyə, məlumata və kəskin mühakimə qabiliyətinə,
strukturalist dünyagörüşünə,
milli, regional və qlobal
çərçivədə baş verənlər arasında məntiqi rabitəni doğru-düzgün
müəyyən etdiyinin,
həm də bu zaman öz millətinə, xalqına
və dövlətinə
nə qədər sevgi və canıyananlıq
nümayiş etdirdiyinin
şahidi olursan.
Məncə, Azərbaycanda Çapay
müəllim qədər
20 Yanvar soyqırımına
aparan yolu ən incə detalları ilə bilən və dəyərləndirən ikinci
bir müəllif tapmaq çətindir. Onun dünya imperiyalarının müqayisəli
təhlilində çar
və sovet, eləcə də Qorbaçov Rusiyasının
Azərbaycanla bağlı
imperiya siyasətini aydın və təkzibedilməz faktlarla
izahı Azərbaycan politoloji ədəbiyyatına
xüsusi töhfə
kimi dəyərləndirilməlidir.
Çapay müəllim neftin
dünya və regional
siyasətdə rolu ilə bağlı həddən artıq çoxlu elmi faktlara söykənərək
XIX-XXI əsrlərdə qlobal
siyasətin kommunikasiya
və karbohidrat yataqları üzərində
nəzarət uğrunda
mübarizədən ibarət
olduğunu çox aydın bir şəkildə sübut
edə bilmişdir.
“Əsrimiz kompüter əsridir” fikri Azərbaycanda hamıya
hakim olsa da, çox az adam bilir
ki, Azərbaycanın kompüterləşdirilməsində
Çapay müəllimin
müstəsna xidmətləri
vardır. Məhz buna
görə o, Dünya
Şahmat Federasiyasının
kompüter komitəsinə
üzv seçilmişdir.
Məncə, Çapay
müəllimin kompüter
texnologiyasına xüsusi
marağı da bu texnoloji yeniliyin fəlsəfəsinin şahmat
fəlsəfəsinə yaxın
olmasıdır.
Çapay Sultanovun hər
kitabı ilə bağlı bir dissertasiya müdafiə etmək və ya monoqrafiya yazmaq mümkündür. Dəyərinə görə
bu kitabları sıralamaq da mümkün
deyil, çünki onun bütün kitabları dəyəri və əhəmiyyətinə
görə yalnız birinci sıranı təşkil edir. Yüzlərlə kitabın
verdiyi bilgiləri bir kitabda ifadə
etməsinə görə,
əslində Çapay
müəllimin 10-15 kitabı
bütöv bir kitabxanaya bərabər politoloji bilgi təqdim edir...
Mən Çapay müəllimin kitabları içərisindən
hər bir praktik siyasətçi üçün stolüstü
kitab olacaq, “Şahmat prizmasının içindən...”
adlı kitabı haqda qısa da olsa bəzi fikirlərimi bildirmək istəyirəm.
Əslində, siyasi fəaliyyətin
bir “oyun olması”nı Amerikanın məşhur psixoloqu və mütəfəkkiri Bernin,
“Oyun oynayan insanlar, insanların oynadığı oyunlar” adlı kitabında elmi şəkildə sübut edilmişdir. Digər bir alim, Niderland tarixçisi və mədəniyyətşünası
Yohan Heyzink “Homo Ludens”
oynayan adam adlı kitabında tarixin və mədəniyyətin insan
oyunlarının nəticəsi
kimi meydana çıxdığını geniş və hərtəfəli şəkildə
şərh etmişdir.
Hətta insanlığın
bir tarixi forması “Oyun oynayan insan” kimi təyin edilmişdir. Bütün bunlardan cıxış edib demək olar ki, hər bir insanın həyatı həmin insanın yaşam boyu oynadığı ictimai-siyasi oyunların məcmusundan ibarətdir.
Bu baxımdan Çapay
müəllimin siyasi fəaliyyətlə şahmat
oyunu arasında apardığı paralellik
elmi nöqteyi-nəzərdən
doğru və düzgündür.
Haşiyə cıxım ki, şahmat
və siyasət arasında paralellik aparılması təzə
bir ideya deyil. Hətta şahmatın bir hökmdarın sifarişi
ilə kəsf edildiyi, oyunun dövlətlər arasında
hakimiyyət uğrunda
mübarizəni özündə
simvolizə etdiyini, bəlkə də buna görə ən çox hakimiyyət nümayəndələrinin hakimiyyət
əzmini nümayiş
etdirmək üçün
oynadıqları bir oyun olması da bunun politoloji bir oyun olduğunu
söyləməyə əsas
verir.
Məlumdur ki, Çapay Sultanovdan
xeyli qabaq ABŞ siyasətinə uzun illər yön verən, praktik təcrübəsi və nəzəri-siyasi baxışları
ilə dünyada məşhur olan Zbiqnev Bjezinskinin “Böyük şahmat taxtası” adlı kitabında qlobal siyasəti şahmat fəlsəfəsinə uygun
şərh edərək
dünya şöhrəti
qazanmış və bununla bir politoloji
elm zirvəsini fəth
etmişdir… Çapay
Sultanov “Şahmat prizmasının içindən...”
adlı kitabı ilə sübut etdi ki, elmdə konkret bir zirvə
yoxdur. Hər bir fəth edilmiş
zirvədən sonra öz fatehini gözləyən başqa
zirvələr gəlir.
Bu kitabın Bzejinsikinin
kitabından fərqi müəllifin qrossmeyster,
yəni şahmat idman növünün bütün incəliklərini
bilən bir alim olmasıdır.
Şahmat
oyunu şahmat taxtasından, şahmat füqurlarından və şahmat oynayan qrossmeysterlərdən ibarətdir.
Tarixdə baş verən siyasi hadisələrə məhz
şahmat prizmasının
içindən baxıldıqda
ayrı-ayrı siyasi coğrafiyaların şahmat
taxtasına oxşadığı,
həmin coğrafiyada
iştirak edən dövlətlərin və
siyasi liderlərin şahmat füqurlarına
uyğun siyasət aparması, regional siyasətə
pərdə arxasından
yön verən, istqamətləndirən süper
güclərin qrossmeysterlər
kimi çıxış
etdiyini asanlıqla görmək olur. Baxmayaraq ki, analogiya qüsurlu məntiq üsuludur və ciddi elmlər analogiya məntiq üsülündan uzaq dururlar, amma şahmatla siyasət arasındakı əlaqələri
analogiya məntiq üsulundan fərqli bir üsulla dərk etmək mümkün deyil və heç bir məntiq üsulu bu əlaqələri
izah etmək baxımından belə əlverişli deyil.
Çapay müəllim şahmatın
ən qədim intellektual oyun olmasını, özündə
idman, elm və incəsənətə xas
elementləri birləşdirdiyini
qeyd edərək, bu oyunun məntiqinə
uyğun ictimai-siyasi həyatın ən müxtəlif və mürəkkəb hadisələrini
idrak etməyə imkan verdiyi qənaətinə
gəlir. Çapay müəlim yazır: ”Bu oyun şəxsiyyətin
formalaşmasına yardım
edir, məntiqi düşünməni öyrədir
və öz fəaliyyətini planlaşdırmağı,
diqqəti cəmləşdirməyi
və səbrliliyi öyrədir”. Zatən,
yeni dövrün məşhur
alman siyasi nəzəriyyəçilərindən
Maks Veber də siyasətçi üçün üç
əsas keyfiyyət - ehtiras-hadisələrə nüfuz
etmək qabiliyyəti
(məntiqi düşünmə),
göz ölçüsü
(planlaşdırma və
zamanlama) və məsuliyyət hissini (səbrlilik) müəyyən
etmişdir. Buradan aydın olur ki, siyasi işlə şahmat oyununun həddən artıq ortaq tərəfləri vardır və şahmatın məntiqindən
çıxış edib
siyasi hadisələri
planlaşdırmaq, həyata
keçirmək, nəticələrini
proqnozlaşdırmaq və
siyasi mübarizədə
qələbəni təmin
edəcək taktiki (şahmatda qambit) və strategiya (sahmatda debüt) siyasəti düzğün
qurmaq mümkündür.
Çapay müəllimə görə,
“şahmat oyunu həm də psixologiya və pedaqogikada elmi tədqiqatları modelləşdirmək,
mümkün elementlər
arasından ən yaxşısını seçmək
imkanı verir”. Psixologiya ilə sıx bağlı olan siyasi fəaliyyəti
də məhz buna görə şahmata uyğun modelləşdirmək
və konkret situasiya üçün ən məqbul siyasi gedişi seçmək mümkündür.
Kitabın birinci “Siyasi şahmatlar” adlı fəslində Çapay müəllim dünyanın
ən nəhəng tanınmış mütəfəkkir
və siyasətçilərin
şahmat və siyasət arasındakı
əlaqə ilə bağlı fikirlərini araşdırır. Və
belə qənaətə
gəlir ki, şahmatla
siyasət, siyasətlə
iqtisadiyyat bir-biri ilə sıx bağlı olan faktorlardır. Müəllifin
hərb işi ilə şahmatı əlaqələndirməsi də
düzgün bir fikirdir. O yazır: “Hərbi leksiondakı “minalı sahələr” ifadəsi şahmatda da yaxşı məlumdur - bu onda olur
ki, rəqibə “minalanmış”
şahmat sahəsinə
girməsi təklif edilir, bundan sonra onun mövqeyi
dağılırr”. Həqiqətən,
hərb elmi tarixində özündən
çox-çox güclü
rəqibini istədiyi
müstəviyə çəkərək,
yalnız bundan sonra onun uzərində
möhtəşəm qələbə
çalan sərkərdələr
haqqında kifayət qədər bilgilər vardır. O, vaxtı ilə Kirovun “erməni dilində danışan hər bir kənd Ermənistana,
Azərbaycan dilində
danışan hər bir kənd Azərbaycana
verilməlidir” fikrini Cənubi Qafqazın rus siyasətçilər
tərəfindən necə
siyasi minalanmasına nümunə göstərir.
Tarixin sonrakı mərhələlərində Qarabağa
muxtariyyat statusunun verilməsinin necə təhlükəli siyasi minalanma olduğu son Qarabağ uğrunda çoxillik Ermənistan-Azərbaycan
qarşıdurmasında bir
daha üzə çıxdı.
Bu fəsildə şahmatın
tarixi ilə bağlı verilən məlumatlar da olduqca maraqlıdır. Çapay
müəllim yaxşı
şahmat oynayan siyasətçilərin həm
də yaxşı siyasətçi olması
ilə bağlı müxtəlif dövlətlərin
və liderlərin tarixindən, xüsusən
Azərbaycan və sovet siyasətçilərinin
həyatından xeyli maraqlı faktları oxuculara təqdim etməklə, oxucunu ana mövzunun düzgün müəyyən edilməsinə
və praktika üçün əhəmiyyətinə
inandırmağa çalışır.
Müəllif özünün
nəzəri mülahizələrini
həm də Azərbaycanda baş verən hadisələrlə
əlaqələndirdiyindən, hər bir azərbaycanlı
üçün bu kitabın əhəmiyyətini
bir qədər də artırır.
(Ardı var)
Sərdar CƏLALOĞLU
Hürriyyət.-
2025.- 7 yanvar, №1.- S.3.