Yada satarıq,
itə atmarıq…
Və ya Azərbaycan xalçaları
xaricə necə daşınır?
Azərbaycan xalqına
dünya şöhrəti
gətirən sənət
növləri arasında
xalçaçılıq mühüm yer tutur. Hələ
Azərbaycanda eneolit dövrü abidələrindən tapılmış
ip ucluqları bu dövrdə də əhalinin toxuculuqla məşğul olmasının bariz nümunəsidir. Ölkənin zəngin təbiəti qədimdən
qoyunçuluğun, bununla
birlikdə xalçaçılığın
da yayılması üçün yaxşı
şərait yaratmışdır.
Xalçaçılığın lap əvvəllərdən
başlayaraq, sevimli məşğuliyyətə çevrilməsinin
əsas səbəbi əgər ilk dövrlərdə
yalnız onun məişətdə mühüm
rol oynaması ilə bağlı idisə, sonrakı mərhələdə bu sənət növünün
həm də insanların, obrazlı dillə desək, «Çörək ağacına»,
iqtisadi ehtiyaclarının
təminatçısına çevrildi. Bütün bunların nəticəsində
Azərbaycan dünyanın
ən məşhur xalçaçılıq mərkəzinə
çevrilmişdi.
Arxeoloji materiallara
əsasən, I hələ
e.ə II minillikdə
Azərbaycanda xalçaçılığın
yüksək inkişaf
mərhələsi keçdiyinin
şahidi oluruq. Hər gün Allaha pənah aparan azərbaycanlı mü-səlmanların xalça
üzərində namaz
qılması da bu sənətə olan ehtiramın göstəricisidir. Bir vaxtlar toxuculuq qabiliyyətini keçə
və həsir toxumaqla ifadə edən qədim azərbaycanlıların xalçaçılığın
növlərini getdikcə
genişləndirməsi də
təbiidir. Beləcə,
məişətimizə həsir,
palaz, xovlu və xovsuz xalçalar, onunla birlikdə gündəlik həyatımızda namazlıq,
heybə, xurcun, kəmər, duzqabı, məfrə və s. əşyalar daxil olur. Bir çox
Azərbaycan klassiklərinin
əsərlərində (Q.Təbrizi,
N.Gəncəvi, X.Şirvani),
eləcə də tarixin atası sayılan Heredotun qeydlərində Azərbaycan
xalçalarının dəyərli
olması barədə
məlumatlar vardır.
Bir çox Avropa rəssamlarının
əsərlərində, Şərq
minia-türlərində də
Azərbaycan xalçalarının
təsvirinə rast gəlinir.
Azərbaycan xalçaları
başlıca texnoloji
xüsusiyyətlərinə görə 4 növə bölünür. Texnoloji
baxımdan xalçalar
xovsuz və xovlu olur. Xalçaçılığın
ilkin mərhələsi
sayıla biləcək
birinci növə: - palaz, kilim, cecim,
şəddə, mərmi,
zili, sumaq və s. aiddir. Hələ qədim zamanlarda çadırların,
alaçıqların bəzədilməsində
xovsuz xalçalar geniş istifadə olunmuşdur. Xovsuz xalçalar texnoloji baxımdan sadə toxunuşlu olub, çox vaxt istifadə olunan toxunma üslubunun adı ilə adlandırılıb. Belə
nümunələr ölkənin
ayrı-ayrı yerlərində
toxunub. Bu yerlərdə toxunan xovlu xalçalar da bədii
xüsusiyyətlərinə və ilmələrin
sıxlığına görə 4 qrupa bölünürlər.
Hər qrupa bir neçə xalça daxil olur ki, onlar da bir
qayda olaraq toxunduğu yerin adını daşıyır:
1.Quba-Şirvan, 2.Gəncə-Qazax,
3.Qarabağ, 4.Təbriz xalçaları və s.
Quba-Şirvan
xalçaları üçün böyük və
kiçik naxışlar, güllər, təkrarlanan həndəsi
və nəbati naxış elementləri səciyyəvidir. Rəngləri
nisbətən yığcam olsa da, xalçalar isti və soyuq
rənglərin vəhdəti ilə yadda qalır. Bu qrupun məşhur
nümunəsi sayılan, adətən kiçik
ölçülü (4 m-ə qədər), cecim, afurca,
qorankənd, Şirvan, Şilyan, Pirədil, Xirəbuta, Xirəaxşana
çeşidli Quba-Şirvan xalçaları sıx,
yumşaq və qısa xovlu olur. 1 kv.metrdə 400 min ilməsi
olan bu xalçalarda ilmələrin hündürlüyü
3-6 millimetrə qədər olur.
Qarabağ qrupu - bu
xalçaların ara sahə adlanan yerində həndəsi
formalı iri güllər və nəfis naxışlar
üstünlük təşkil edir. Bu xalçalarda daha
çox qara, tünd sürməyi, qırmızı rənglərdən
istifadə olunur. Buynuz, ləmbəran, ləmpə, malbəyli,
açma-yumma, balıq çeşidləri bu qrupun geniş
yayılan nümunələridir. Qarabağ xalçaları
başqa tip xalçalara nisbətən daha böyük
ölçüdə olur (təxminən 20 kv.m). Hər
kv.metrdə ən çoxu 200 minə qədər ilmə
olur. Onların
hündürlüyü 6-10 mm-ə çatır.
Qarabağda bir neçə nümunədən ibarət Xəli-Gəbə
dəsti də geniş yayılıb.
Gəncə-Qazax
xalçalarının
kompozisiyaları sadə naxış elementləri ilə Quba-Şirvan
xalçalarına nisbətən daha həndəsidir. Bu
xalçalarda şux sarı, yaşıl, narıncı rənglərə
daha çox rast gəlinir. Onların böyüklüyü
adətən 10 kv.metrə qədər
olur. 1 kv.metrdə ən çox
160 min ilmə olur. Hündürlüyü də 6-12 mm-ə
çatır. Salahlı, Gəncə, Səhralı,
Çıraxlı, Şıxlı, Qarayazı,
Qaraçöl bu qrupun ən məşhur çeşidlərindəndir.
Təbriz
xalçaları isə kompozisiya baxımından mürəkkəbliyi,
naxışlarının incə və nəfisliyi, ən
başlıcası, dinamikliyi ilə göz oxşayır. Bu
xalça qrupu naxışlı kompozisiyalarla yanaşı, həm
də sujetli xalçaların toxunması ilə seçilir.
Məsələn, «Dərvişlər», «Dörd fəsil»,
«Leyli və Məcnun» və s. Belə xalçalarda 1 kv.metrdə
ilmələrin sıxlığı 700-800 minə
çatır. Şeyx Səfi, ləçəytimik,
ağaclı, Səra-bel, açma-yumma, kompozisiyaların
adlarıdır.
Müasir dövrdə də
Azərbaycan xalçaçılığını
inkişaf etdirən sənətkarlar vardır. Belə sənətkarların
sırasında Lətif Kərimovun, Kamil Əliyevin, Cəfər
Miçurinin, Eldar Mikayılzadənin, Aydın Rəcəbovun,
Məmmədhüseyn Əliyevin adlarını çəkmək
olar.
Bildiyimiz kimi, indi
xalçalarımız muzeylərdən başqa əsasən
İçərişəhərdə də satılır və
nümayiş etdirilir. Burada xalçaların
satışı və bizi maraqlandıran digər bu kimi
suallara cavab tapmaq üçün İçərişəhərdəki
xalça dükanlarını gəzmək qərarına gəldik.
İçərişəhərdə
kitabxananın yanında yerləşən xalça
dükanında çalışan Famin İsmayılovun
sözlərinə görə, hazırda hökm sürən
maliyyə böhranı hər şeydə olduğu kimi
xalçaların satışına da mənfi təsir
göstərib. «Həftədə iki-üç xalça
güclə satılır ki, müştərilərin də əksəriyyəti
amerikalılar və italyanlardır. Krizisdən öncə isə
ingilislər, hətta azərbaycanlılar da xalça
alırdılar». F.İsmayılovdan xalçanı aradan
aldığı ilə maraqlandıq. Onun sözlərinə
görə, xalçaları əsasən camaat özü gətirib
satır: «Bəzən isə, biz özümüz də
köhnə xalçaların çeşmində yeni-yeni
xalçalar toxumaq üçün «Azərxalçaya»
müraciət edirik. Belə xalçaları əsasən azərbaycanlılar
alır. Azərbaycanlılar köhnə xalçalara nisbətən
belə yenidən işlənmiş xalçaları
almağı daha üstün tuturlar». Famin bəy onu da əlavə
etdi ki, Bərdənin uşaq evində uşaqlar tərəfindən
tikilmiş kuklaları alıb, üzərinə heç bir əlavə
gəlir qoymadan satırlar.
Burada satılan ən
bahalı xalça barəsində soruşduqda,
F.İsmayılov bildirdi ki, ən bahalı xalça ipək
xalçalar, Qazax antik xalçaları (kilsə
xalçaları) hesab olunur.
Tarazlığı
pozmamaq üçün Azərbaycan xalçalarını
alıb xaricə aparan əcnəbilərdən biri ilə də
danışmağı qərara aldıq. Müsahibim olan Maykl
adlı bir amerikalı Azərbaycan xalçalarının
xarici ölkələrdə çox bəyənildiyini
söylədi. Ondan bu xalçaları nə üçün
aldığını soruşduqda qeyd etdi ki, Azərbaycan xalçalarını
onlar daha çox şəxsi kolleksiya və ya evin interyerinin bəzədilməsi
üçün alırlar. Maykıl hətta bu
xalçaların qiymətlərindən də razı
olduğunu bildirdi.
Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, əcnəbilər məhz tarixə
çox bağlı olduğundan, tarix qədər dəyərli
olan qədim Azərbaycan xalçalarını alaraq öz mədəniyyətlərinin
inkişafına müsbət təsir göstərirlər.
P.S. Bu yerdə məşhur «İtə ataram, yada
satmaram» deyimi yada düşür...
Aygün Qasımova
Hürriyyət.- 2009.- 2-5 mart.- S.
12.