ABŞ-ın ikili standartlar siyasəti
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət
Dəstəyi Şurasının sədri, Milli Məclisin
deputatı Azay Quliyevin www.yap.org.az saytına müsahibəsi
-
Azay müəllim, biz son 10 ildə “Azadlığa Dəstək
Aktı”na 907-ci düzəlişin ədalətsizliyi və
belə məhdudlaşdırıcı qanun müddəasının
ABŞ tərəfindən Azərbaycan kimi ciddi müttəfiq
və strateji tərəfdaşa qarşı tətbiq
olunmasının yolverilməzliyi haqqında bəyanatlara
tez-tez rast gəlirik. ABŞ-Azərbaycan münasibətlərinə
fikir bildirməzdən öncə istərdik ki, bu suala cavab
tapaq: “Azadlığa Dəstək Aktı” nədir? Kimlər üçün nəzərdə tutulub,
niyə qəbul olunub?
-
1992-ci il aprelin 3-də ABŞ prezidenti (ata) Corc Buş Konqresə
müraciət edərək, yenicə dövlət müstəqilliyi
əldə etmiş keçmiş sovet respublikalarına
yardım göstərmək barədə qanun qəbul
olunması təşəbbüsü ilə
çıxış etmişdi. “Azadlığa Dəstək
Aktı” adlanan qanun keçmiş SSRİ-nin 12 ölkəsinə
(dövlət müstəqilliyi ABŞ tərəfindən dərhal
tanınmış Baltikyanı respublikalar - Latviya, Litva,
Estoniya - 1991-ci ildən başlayaraq bu ölkədən
geniş miqyaslı yardımlar alırdılar) müstəqil
dövlət quruculuğu, demokratiya və bazar
iqtisadiyyatına keçidlə bağlı maliyyə
yardımı göstərilməsini nəzərdə tuturdu.
Amerika o vaxtadək dünyanın bir sıra ölkələrinə
analoji yardımlar edirdi və bununla bağlı hər il
Konqres tərəfindən xüsusi büdcə qanunu qəbul
olunurdu. “Azadlığa Dəstək Aktı”nın müzakirəsi
isə həm də Amerika Konqresində keçmiş sovet
respublikalarına yönəlik lobbiçilik
yarışmasının (mübarizəsinin) başlanması
demək idi.
-
Bəs 907-ci düzəliş nədir? Bu düzəliş
kim tərəfindən tətbiq olunub? Düzəlişin qəbul
olunma səbəbləri haradan qaynaqlanıb?
-
907-ci düzəliş - 1992-ci ildə erməni lobbisinin təşəbbüsü
ilə ABŞ Konqresi tərəfindən söz açdığımız
“Azadlığa Dəstək Aktı”na qəbul edilən və
Azərbaycana Amerikanın birbaşa dövlət
yardımını yasaqlayan çox ədalətsiz düzəlişdir.
Düzəliş ilk dəfə 1992-ci ildə Azərbaycan tərəfindən
Dağlıq Qarabağın “işğalı” və Ermənistana
qarşı “blokada”sını dayandırmaq məqsədilə
Senator Con Kerrinin və konqresmen Ueyn Ouens (Yuta ştatı) tərəfindən
irəli sürülmüş və Konqres tərəfindən
qəbul edilmişdir.
Ən
böyük təzad ondadır ki, qanunun qüvvəyə
mindiyi 1993-cü ilin yanvarına qədər isə Ermənistan
silahlı qüvvələri Azərbaycanın Dağlıq
Qarabağda nəzarətdə saxladığı son şəhəri
Şuşanı, vilayətdən kənardakı
Laçın rayonunu işğal etmiş, Xocalı şəhərini
tarmar edərək dinc sakinlərə qarşı dəhşətli
qırğın, soyqırımı törətmişdilər.
Üstündən
4 il keçməmiş, ABŞ Konqresindən daha bir zərbə
gəldi. Demokrat Partiyasından olan senator Con Porterin təklifi
ilə hazırlandığına görə “Porter əlavəsi”
adlandırılan həmin qanun layihəsində 1997-ci il
üçün Azərbaycana yardım nəzərdə
tutulsa da, bu əlavədə Dağlıq Qarabağ
ayrıca, müstəqil tərəf kimi qeyd olunurdu. Lakin ulu
öndər Heydər Əliyevin müdaxiləsi nəticəsində
Konqresin Azərbaycana qarşı daha bir qərar qəbul etməsinin
qarşısı alındı. Beləliklə, Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün ABŞ Konqresi tərəfindən
birbaşa şübhə altına alınma təhlükəsi
aradan qalxdı.
ABŞ
prezidentinin təmsilçiləri də bu layihə əleyhinə
çıxışlar ediblər. Nəticədə “Porter əlavəsi”nə
dəyişiklik edilərək, Dağlıq Qarabağı Azərbaycandan
ayrı, müstəqil tərəf kimi göstərən ifadə
dəyişdirilib. O, “Dağlıq Qarabağ da daxil olmaqla Azərbaycana
yardım” formasına salınıb.
Zaman
keçdikcə, daha doğrusu, Azərbaycanın xarici siyasəti
öz konturlarını daha inamla cızdıqca, ölkəmizin
ətrafında yaradılmış informasiya blokadası aradan
qaldırıldıqca vəziyyət bizim xeyrimizə dəyişməyə
doğru vüsət aldı. 1997-2000-ci illər ərzində
Klinton administrasiyası 907-ci düzəlişin Konqres tərəfindən
ləğv olunması üçün cəhdlər göstərib.
2002-ci ilin yanvarında ABŞ prezidenti ilk dəfə 907-ci
düzəlişin qüvvəsinin müvəqqəti
dayandırılması haqqında qərar qəbul edib.
Yalnız
2005-ci ildə ABŞ prezidenti Corc Buş “Azadlığa Dəstək
Aktı”na Azərbaycana Amerikanın dövlət
yardımlarını qadağan edən 907-ci düzəlişin
qüvvəsinin müvəqqəti dayandırılması barədə
memorandum imzalayıb.
-
Azərbaycan bundan nə itirib? Bu yardımlar bizə belə
lazımdırmı? Bəlkə bundan, ümumiyyətlə,
imtina edə bilərdik?
-
Məsələ fikirləşdiyimiz kimi sadə deyil. 907-ci
düzəliş kimi sankisiyalarla Azərbaycanın itkiləri
iki formada təsniflənir: birinci, iqtisadi aspektdə olan itkilərdir,
yəni maliyyə dəstəyinin kəsilməsi, ölkənin
yardımlardan kənarda qalmasıdır. İkinci, ən
vacibi isə həmin ölkəyə qarşı beynəlxalq
etimadın, ölkənin reputasiyasının zəifləndirilməsidir.
Yəni mədəni və islahata can atan ölkələr
siyahısından çıxarılma həmin ölkəyə
olan demokratik inamın itirilməsidir. Bu, sonradan onunla
müşahidə olunur ki, həmin ölkə ilə nəinki
ABŞ hökuməti əməkdaşlıq etmir, eyni zamanda,
digər əməkdaşlıq yollarının kəsilməsi
üçün də təşəbbüslər
formalaşdırılır. Həmin vəziyyətdə belə
ölkələrə, adətən, birbaşa və portfel
investisiyalar daxil olmur. Oraya maliyyə və texnoloji
resursların axmasının qarşısı alınır,
transmilli neft şirkətlərinin girişi məhdudlaşdırılır,
islahatları dəstəkləyən proqramlar
dayandırılır. Bu siyahını bir qədər də
artırmaq olar.
Ancaq
hələlik iqtisadi ziyanları araşdıraq. 907-ci düzəlişin
qəbul olunması nəticəsində yenicə dövlət
müstəqilliyi qazanmış və böyük çətinliklərlə
üzləşən Azərbaycan Respublikası 10 il ərzində
ABŞ yardımından məhrum olub. ABŞ tərəfindən
müxtəlif formalarda Azərbaycana gələn yardımlar
QHT - lər vasitəsilə həyata keçirilib. Bu, Ermənistana
edilən yardımla müqayisədə xeyli məhdud idi.
1993-cü ildə Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişi,
1994-cü ildə isə ABŞ neft şirkətləri ilə
neft müqavilələrinin imzalanmasından sonra 907-ci düzəliş
əleyhinə fəaliyyət güclənib. 1996-cı ilin
yanvarında ABŞ Konqresi “Uilson düzəlişi” adlı
qanun qəbul edib. Demokrat Partiyasından olan konqresmen Çarlz
Uilsonun adını daşıyan bu düzəliş ABŞ
prezidentinə Azərbaycana qeyri-hökumət təşkilatları
səviyyəsində yardımın kifayət etməməsi
qənaətinə gələcəyi təqdirdə
birbaşa yardım göstərmək səlahiyyəti
verirdi. Buna baxmayaraq, ABŞ-ın maliyyə yardımı məsələsində
Azərbaycana münasibətdə ayrı-seçkiliyi davam
edib. ABŞ erməni icması və lobbisinin müqaviməti
nəticəsində həmin qanunun tam ləğvinə nail
olunmasa da, 1997-2000-ci illərdə ABŞ Azərbaycana məhdud
şəkildə müxtəlif yardımlar edib.
“Azadlığı Müdafiə Aktı” qanunu çərçivəsində
1992-2005-ci illərdə ABŞ Ermənistana 1.6 milyard dollar, Azərbaycana
isə 600 milyon dollar yardım edib. Rəqəmlər
arasında uçurumu sezmək elə də çətin
deyil. Əhalinin sayına görə alınan yardımlar
baxımından postsovet ölkələri arasında lider
mövqe Ermənistana məxsusdur. Bu ölkənin hər vətəndaşının
payına ABŞ-dan alınmış $73 düşür.
Müqayisə üçün deyək ki, Gürcüstanda həmin
rəqəm $40, Qırğızıstanda - $27, Azərbaycanda
isə $15-dir.
Nəhayət,
Azərbaycanın nə itirdiyi haqda son fikrimiz: ABŞ Nümayəndələr
Palatasının sabiq spikeri Robert Livinqston Azərbaycan mətbuatına
açıqlamasında bildirib ki, 907-ci bənd 1992-ci ildə
Con Kerri tərəfindən bir gecə ərzində qanuna əlavə
edilib. O vaxt heç kim buna fikir vermədi və yoxlamadı. Ən
maraqlı faktı yenə də Livinqston xatırladır. Diqqət
yetirək: adı çəkilən düzəliş yeganə
belə bir düzəlişdir və indiyədək ABŞ-ın
heç bir dostuna və ya düşməninə qarşı
qəbul olunmayıb. Bir daha deyim ki, bu, Amerikanın xarici siyasətində
yeganə belə bir düzəlişdir.
-
Yenə də həmin suala qayıdıram, amma başqa
yöndən: bu yardımlar Ermənistana nə verdi?
-
Məsələni qəlizləşdirən o deyil ki, ABŞ
işğalçı dövləti maliyyələşdirir.
Məsələ heç onda da deyil ki,
işğalçı dövlətlə işğala məruz
qalan arasında bərabərlik işarəsi qoyulur. Məsələni
qəlizləşdirən indiyə qədər Azərbaycana
qarşı yürüdülən ədalətsiz mövqe və
Dağlıq Qarabağa ABŞ tərəfindən göstərilən
birbaşa yardımlarla Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün sual altına
alınmasıdır.
Amerikanın
erməni diasporu və Konqresdəki erməni lobbisi
Dağlıq Qarabağa ayrıca yardım göstərilməsi
üçün hələ 1993-cü ildən fəaliyyətə
başlamışdı. Bunun nəticəsi olaraq, 1998-ci ildə
ermənilər ABŞ rəhbərliyini Dağlıq
Qarabağa oradakı humanitar vəziyyəti öyrənmək
üçün xüsusi missiya göndərilməsinə
razı saldılar. 1999-cu ildən başlayaraq isə Konqresdə
qəbul olunan xarici yardımlar paketinə Dağlıq
Qarabağa dair maddə əlavə olundu.
Düzdür,
Ağ Evdən Konqresə göndərilən büdcə
layihələrində belə bir maddə olmurdu. Lakin
sıraları ilbəil genişlənən ermənipərəst
konqresmenlər həm Ermənistanın yardım
payının artmasına, həm də Dağlıq
Qarabağa yardım ayrılmasına müvəffəq oldular.
1999-2005-ci illərdə Qarabağ ermənilərinə
ayrılan yardım 2-3 milyon dollar həcmində idi. 2006-cı
ildən Dağlıq Qarabağa ayrılan yardımın məbləği
artaraq 5 milyon, 2007-2008-ci illərdə 6 milyon, 2009-cu ildə isə
8 milyon ABŞ dolları təşkil edib. Bu artım
tendensiyası həm də Amerika Konqresində, bu ölkənin
siyasi dairələrində erməni təəssübkeşliyinin
dərəcəsini göstərir.
Ümumilikdə,
ABŞ qaynaqlarının rəsmi statistikasına görə
1993-2006-cı illərdə Ermənistan Amerikadan 1,717 milyard
dollar yardım alıb ki, bunun da 1,222 milyard dolları “Freedom
Support Act” çərçivəsində həyata
keçirilib. Bu yardımı əhali üzrə
böldükdə isə Ermənistan digər postsovet ölkələrini
qat-qat üstələyir. Bu illərdə Azərbaycana
ayrılan yardım payı 45 milyon dollardan çox olmayıb.
Azərbaycan
tərəfi ABŞ-ın bütün regional və geostrateji
maraqlarını təmin etməsinə baxmayaraq, bu
superdövlətin tətbiq etdiyi ikili standartlardan yaxa qurtara
bilmir. Məntiqdən uzaq olsa da, bu gün təcavüzkar Ermənistan
isə dəstəklənir və Birləşmiş
Ştatların ayırdığı yardımlardan gen-bol bəhrələnir.
Amma
onlar unudurlar ki, Ermənistanın təcavüzü nəticəsində
etnik təmizlənmə aparılmış Dağlıq
Qarabağın əhalisi yalnız erməni icmasından ibarət
deyil. Erməni işğalı nəticəsində öz
yaşayış yerlərini tərk etməyə məcbur edilmiş
Dağlıq Qarabağın azərbaycanlı icması daha
çətin vəziyyətdə yaşamaqdadır və
ABŞ-ın humanitar yardımından istifadə etmək
imkanından məhrumdur. Belə şəraitdə
ABŞ-ın Dağlıq Qarabağın separatçı
qurumuna göstərdiyi yardım, işğal olunmuş Azərbaycan
ərazilərindəki birtərəfli addımları
Dağlıq Qarabağın azərbaycanlı və erməni
icmalarının qarşılıqlı etimad və birgə
yaşayış şərtlərinin
formalaşdırılmasına imkan vermir.
-
Belə nəticə çıxır ki, ABŞ xarici siyasətində
ikili standart hakimdir. Bu halda düzəlişin birdəfəlik
aradan qaldırılmasına yaranan şübhələr
getdikcə reallığa çevrilir.
-
Bu fikirlə razılaşmamaq olmur. Doğrudan da belə vəziyyət
enerji, regional təhlükəsizlik, beynəlxalq terrora,
kütləvi qırğın silahlarının
yayılmasına qarşı mübarizə, Əfqanıstandakı
hərbi əməliyyatlar, islam dünyası ilə dialoq və
digər sahələrdə Azərbaycan-ABŞ əməkdaşlığının
strateji tərəfdaşlıq müstəvisinə yüksəldiyi,
Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
həlli istiqamətində aparılan danışıqlar
prosesinin həssas mərhələyə daxil olduğu, ATƏT-in
Minsk qrupunun həmsədri kimi ABŞ-ın ədalətli
vasitəçi qismində çıxış etməsinə
ən çox ehtiyac olduğu dövrdə Azərbaycan-ABŞ
strateji tərəfdaşlıq münasibətinin
inkişafına xidmət etmir.
Reallıq
budur ki, hətta uzun illərdən sonra Azərbaycan həqiqətlərinin
dünyaya yayılmasına, bu ölkənin işğala məruz
qalmasına, Dağlıq Qarabağda separatçı qurumun fəaliyyət
göstərməsi faktının bir çox dairələrdə
təsdiq olunmasına baxmayaraq, 907-ci düzəliş ləğv
edilmir.
Dağlıq
Qarabağa maliyyə yardımının ayrılması,
işğalçının yerində oturdulması
üçün konkret addım atılmaması Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin tənzimlənməsi
prosesində Minsk qrupunun həmsədr dövlətlərindən
biri kimi, Birləşmiş Ştatların bütün fəaliyyətinin
mahiyyəti ilə ziddiyyət təşkil edir. Onun
obyektivliyini və tərəfsizliyini şübhə
altına alır. Bu baxımdan deyə bilərəm ki, biz ədalətli
yanaşma istəyirik, bizə yardım lazım deyil.
-
Bəlkə ABŞ Ermənistana yardım etməklə onu
sivil qanunlarla yaşamağa çağırır? Bəlkə
konqresmenlər bu xalqın azadlıq istəyinin olmamasından
narahatdırlar? Ola bilsin ki, bu sualda müəyyən kinayə
var, amma ABŞ-ın bu cür dəstəyini başqa cür
izah etmək çətindir.
-
Onda gəlin məsələyə qarşı tərəfdəki
durumla bağlı yanaşaq. Bir məsələni də qeyd
etməliyəm. Bu sənədin adı “Azadlığa dəstək
aktı”dır, elə deyilmi? Ən çox yardım alan
ölkə də Ermənistandır. Elə isə indi qeyd edəcəyim
faktlardan hansına görə, Ermənistan külli miqdarda
maliyyə ilə təltif olunur?
Erməni
qanunverici orqanlarında sui-istifadə dolu proses qaydalarına
görə? Bir ölkədə ki, axtarış
üçün müvafiq icazəsi olmayan polis vətəndaşın
evini axtarıb, onun əmlakını zəbt edə bilirsə,
orada hansı azadlıqdan danışırlar? Bir ölkədə
ki, cinayət işlərində müdafiə olunanlara əksər
hallarda şəxsi seçimi ilə vəkil tutmağa icazə
verilmir.
Ölkənin
paytaxtı İrəvan şəhərinin meri dövlət
idarələrindəki korrupsiya haqqında şikayətlənmiş
və öldürülmüşdür. Etiraz etməyə cəhd
göstərmiş çoxlu şəxs hakimiyyət dairələrinin
sui-istifadə hallarından danışmış və qətlə
yetirilmişdir.
Parlamentin
sədri və baş nazir də daxil olmaqla yeddi deputat
qanunvericilik binası olan parlamentin iclas salonundaca güllələnərək
qətlə yetirilmişdir. Ölkə prokuroru, müdafiə
nazirinin müavini və daxili işlər naziri
öldürülmüşdür. 2008-ci ilin martında
prezident seçkilərinin nəticələrinə etiraz edən
dinc nümayişçilər hakimiyyət tərəfindən
gülləbaran edilmiş və onlarla insan qətlə
yetirilmişdir.
Siyahını
uzatmaq olar. Göründüyü kimi, bu yardımlar
azadlığın deyil, despotizmin və hərbi xuntanın dəstəklənməsinə
yönəldilir.
İki sahil.- 2010.- 13
aprel.- S.12.