Heydər Əliyevin
zəngin dövlətçilik irsi əbədidir
1969-cu
ildən başlayan böyük
inkişaf yolu
1969-cu ilədək
Azərbaycan SSRİ-nin tərkibində bütün sahə və
istiqamətlər üzrə ən geridə qalmış
ölkələrin başında gəlirdi. Respublikamızın
inkişafı üçün əhəmiyyətli resurs və
potensial mövcud olsa da, onlardan səmərəli surətdə
istifadə edilməməsi tənəzzül meyillərinin əsasında
dayanan başlıca faktor idi. Amma Azərbaycan Kommunist
Partiyası Mərkəzi Komitəsinin 1969-cu il iyul plenumunda
Heydər Əliyevin Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin birinci katibi seçilərək respublikanın rəhbəri
olması ölkəmizin Sovet dövrü tarixində
dönüş nöqtəsi oldu. Məhz bu tarixdən sonra
bütün sahələrdə həyata keçirilən
islahatlar, görülən tədbirlər
respublikamızın inkişafını təmin edən
substrat oldu.
Həmin
dövrə qədər Azərbaycan SSRİ miqyasında
xammal mənbəyi qismində çıxış edən
aqrar respublika kimi tanınırdı. Odur ki, ölkəmizin
yalnız xammal mənbəyi kimi çıxış etməsi
ənənəsini aradan qaldırmaq və davamlı, sürətli
inkişafı təmin etmək üçün kompleks səciyyəli
strateji islahatlar aparmaq, genişmiqyaslı tədbirlər
görmək zəruri idi. Bunun üçünsə ilk
növbədə sosial-iqtisadi islahatlar həyata keçirməklə,
milli inkişafın maddi bazasını formalaşdırmaq
lazım idi. Ulu öndər Heydər Əliyev də məhz
bu istiqamətdə fundamental strateji tədbirlər görməklə,
davamlı və nizamlı inkişafı təmin etməyi
bacardı. Sürətli sənayeləşmə kursu
seçildi və qısa zaman kəsiyində sənaye sahəsinin
inkişafında mühüm irəliləyişlər qeydə
alındı. Ardıcıl surətdə sənaye müəssisələri
tikilib istifadəyə verildi ki, bu da davamlı inkişaf
konsepsiyasının həyata keçirilməsini təmin edən
əsaslardan biri oldu. Qısa müddətdə Azərbaycan
İttifaq səviyyəsində sənaye istehsalının
artım sürətinə görə ilk yerdə qərarlaşdı.
Bununla yanaşı, kənd təsərrüfatı sənaye
təməli üzərində inkişaf etdirildi və
istehsal olunan məhsulların orta illik həcmi mütəmadi
surətdə artırıldı. Artıq 1982-ci ildə kənd
təsərrüfatı məhsullarının istehsal həcmi
ilk dövrlərlə müqayisədə 6 dəfə
artırılmışdı ki, bu da aqrar sektorun
inkişafı yönündə həyata keçirilən
siyasətin səmərəliliyindən xəbər verirdi.
Eyni zamanda, ulu öndər Heydər Əliyevin respublikaya rəhbərlik
etdiyi dövrdə neft sənayesində də tənəzzül
meyilləri aradan qaldırıldı və bəhs edilən
sahədə ehtiyatlardan səmərəli istifadə etməklə
davamlı və nizamlı inkişafın əsası qoyuldu.
Nəticə etibarilə, neft hasilatı xeyli
artırıldı.
Beləliklə,
görülən tədbirlərin fonunda tənəzzül
meyillərinə son qoyuldu və respublikamızın
sosial-iqtisadi inkişafına, dirçəlişinə start
verildi. Sosial-iqtisadi inkişafın təmin edilməsi mədəniyyət,
təhsil, səhiyyə və digər sahələrdə də
görülən fundamental strateji tədbirlərin
uğurluluğunu şərtləndirdi ki, bu da Azərbaycanın
SSRİ səviyyəsində ən yüksək inkişaf
tempinə malik olan ölkəyə çevrilməsinin təminatçısı
qismində çıxış etdi.
Beləliklə,
ulu öndər Heydər Əliyevin 1969-1982-ci illər ərzində
ölkəyə rəhbərlik etdiyi dövrdə həyata
keçirilən islahatlar və görülən strateji tədbirlərin
fonunda respublikamız sürətlə inkişaf edərək
SSRİ miqyasında xüsusi çəkiyə malik olan
respublikaya çevrildi. Əgər o zamanadək Azərbaycan
SSRİ miqyasında yalnız xammal mənbəyi kimi
çıxış edərək inkişaf tempinə görə
ən geridə qalmış ölkə kimi səciyyələndirilirdisə,
ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata
keçirilən işlərin fonunda ölkəmiz sürətli
inkişaf tempinə malik oldu və 70-ci illərin sonu-80-ci illərin
əvvəlində bütün sahələrdə mütəmadi
inkişaf meyilləri qeydə alındı.
Bununla
yanaşı, siyasi-ideoloji müstəvidə görülən
işlər də milli inkişaf və həmrəyliyimizin təminatçı
qismində çıxış etdi. Milli ideoloji siyasətin tərkib
hissəsi kimi, 1978-ci ildə Heydər Əliyevin cəhdləri
və təşəbbüsü sayəsində Azərbaycan
SSR-in Konstitusiyasına “Azərbaycan dili Azərbaycan SSR-in rəsmi
dövlət dilidir” maddəsi daxil edildi. Bu, milli
ideologiyamızın funksional vahidi olan milli dilimizin mühafizəsi
və təbliği baxımından mühüm tarixi strateji
addım oldu. Bunun ardınca “Müasir Azərbaycan dili” və
“Azərbaycan dili” dərslikləri hazırlandı ki, bu da bəhs
edilən siyasətin ideoloji substratı səciyyəsi
daşıdı.
Xalqın
və dövlətçiliyin xilaskarı...
Sirr deyil
ki, 18 oktyabr 1991-ci il tarixində Azərbaycan Respublikası Ali
Sovetinin cari sessiyasında qəbul edilmiş “Azərbaycan
Respublikasının Dövlət müstəqilliyi
haqqında” Konstitusiya Aktına müvafiq olaraq formal müstəqillik
əldə etmiş Azərbaycan Respublikası müstəqilliyin
ilk illərində kompleks problemlər və dərin kataklizmlərlə
üzləşdi. Əvvəla, həmin dövrdə cərəyan
edən proseslər və ortaya çıxan mənzərə
onu göstərdi ki, Azərbaycan digər keçmiş
SSRİ respublikaları ilə müqayisədə öz
müstəqilliyini olduqca gec elan etmişdi. Məsələn,
Litva 11 mart 1990, Rusiya 12 iyul 1990, Gürcüstan 9 aprel 1991,
Estoniya 20 avqust 1991, Qırğızıstan 31 avqust 1991,
Özbəkistan 1 sentyabr 1991-ci il, nəhayət, Tacikistan 9
sentyabr 1991-ci ildə öz müstəqilliyini elan etdiyi halda,
Azərbaycan buna yalnız 1991-ci il oktyabrın 18-də nail ola
bildi. Təbii ki, bunun bir sıra obyektiv və subyektiv səciyyə
daşıyan fundamental səbəbləri var idi. Bu səbəblərin
başında isə həmin vaxt Respublikaya “rəhbərlik”
edən subyektlərin qətiyyətsizliyi, Moskvanın kölgəsi
altında, “kölə psixologiyası” ilə yaşamaq niyyətləri
və bu rəhbərlərin xalqın ali mənafeyini mərkəzin
imperialist maraqlarına qurban vermələri dayanırdı. Yəni
keçmiş SSRİ-yə daxil olan respublikalarda öz
müstəqillikləri uğrunda mübarizə aparan xalqlara
həmin respublikaların rəhbərləri də bu və ya
digər formada dəstək verdikləri halda, başda Ayaz
Mütəllibov olmaqla o zamankı Azərbaycan rəhbərliyi
öz funksiyasını normal qaydada yerinə yetirə bilməyən
mərkəzin təlimatlarını gözləyir və onun
tapşırıqları əsasında hərəkət
edirdi. Eyni zamanda, özlərini xalqın təmsilçiləri
adlandıran bir qrup dırnaqarası demokratlar
aralarındakı anarxist və ambisioz münasibətlərə
görə məqsədyönlü fəaliyyət göstərə
bilmir, konkret nəticə əldə etmək
üçün ardıcıl mübarizə apara bilmirdilər.
Bu da nəticə etibarilə Azərbaycan xalqının
müstəqillik arzularının mərkəzin imperialist
tapşırıqları əsasında boğulması ilə
nəticələnirdi.
Təcavüzkar
Ermənistan isə həmin dövrdə strateji baxımdan ən
əlverişli ərazilərimizi anneksiya etdi. Hələ bu,
son deyildi. Xalqımızın bir sıra ictimai-siyasi xadimlərinin
terror aktlarına məruz qalmaları, dövlət
strukturları arasında çəkişmələrə
start verilməsi və bunların daha kəskin xarakter
alması Azərbaycanın bir dövlət kimi
varlığını sual altına almışdı. Formal
qaydada əldə edilən müstəqilliyin itirilməsi təhlükəsi
həyəcan təbillərini daha da artırmışdı.
Mövcud vəziyyətdən çıxışı təmin
edə bilməyəcəyini anlayan Mütəllibov hakimiyyəti
çarəni istefa verməkdə gördü. Amma bu
heç də ölkənin qurtulması mənasına gəlmirdi.
Bundan sonra
hakimiyyətə gəlmiş AXC-Müsavat cütlüyü
Azərbaycanı sözün əsl mənasında xarici kəşfiyyat
orqanlarının mübarizə meydanına çevirdi. Ölkədə
tam bir anarxiya yarandı və daxili çəkişmələr
özünün pik nöqtəsinə çatdı.
Artıq “əlinə silah alan” hakimiyyəti ələ
keçirməyə çalışırdı və
bölücü meyillər olduqca güclənmişdi. Ermənistanın
təcavüzü davam edir və xarici dövlətlər beynəlxalq
münasibətlər sistemində Azərbaycanı müstəqil
subyekt kimi qəbul etmirdilər. Həmin ərəfədə
güclü siyasi liderin nüfuzuna söykənən mütəşəkkil
siyasi subyektlər lazım idi ki, Azərbaycanı anarxiya meyilləri
ilə müşayiət edilən xaotik durumdan xilas etsin. Amma
1993-cü ilədək ölkəyə rəhbərlik edən
şəxslər xarici qüvvələrin “piyadası” kimi
çıxış etməkdən başqa, xalqımız,
dövlətçiliyimiz üçün heç bir önəm
kəsb edə bilmədilər.
Beləliklə,
müstəqilliyin ilk illərində Azərbaycan çox
ciddi problemlərlə üzləşdi və sistematik strategiyanın
həyata keçirilməməsi nəticəsində
kataklizmlər iqtisadi, siyasi, sosial, hüquqi və digər sahələri
iflic etdi.
Beləliklə,
bütün bunların fonunda ölkədaxili xaos və
destabilliklə müşayiət edilən
dağıdıcı tendensiyalar daha da sürətləndi. Artıq
ölkədə vətəndaş qarşıdurması səviyyəsində
təzahür edən kataklizm və konfrantasiyalar şiddətləndi,
eləcə də aqonist və antoqonist daxili qüvvələrin
dağıdıcı mübarizəsi etnik
bölücülük aktlarının yayılmasını
şərtləndirdi. Əlbəttə, mövcud institusional
kataklizmlərin dərinləşməsi etnik
bölücülüyü sürətləndirməklə bərabər,
üfüqi və şaquli münaqişələrin əhatə
dairəsinin genişlənməsinə də təkan
vermiş oldu. Bütün bunlar o zamankı hakimiyyət
daxilindəki qarşıdurmaların açıq müstəviyə
keçməsi ilə davam etdi.
Həmin
tarixi dövrün reallıqlarına analitik surətdə
yanaşdıqda belə bir nəticəyə gəlmək
olur ki, müstəqilliyin əldə edilməsindən sonra Azərbaycanın
qarşısında çox ciddi strateji vəzifələr
dururdu. Belə ki, ilk növbədə formal müstəqillik əldə
etmiş dövlətin təməl komponentləri və
atributları formalaşdırılmalı, dirçəldilməli,
daha sonra isə ictimai, siyasi, ideoloji və iqtisadi münasibətlər
sisteminin substratlarını müəyyənləşdirəcək
sistem-struktur islahatları həyata keçirilməli idi. Ulu
öndər Heydər Əliyevin qeyd etdiyi kimi, müstəqilliyin
əldə olunması nə qədər çətindirsə,
onun saxlanılması, daimi, əbədi olması bundan da
çətindir. Bunun üçünsə ilk növbədə
uzun müddət SSRİ mühitində və şəraitində
dominant və vahid ideologiya və idarəetmə rejimi olan
totalitarizmin qalıqlarından (əslində,
hökmranlığından) qurtulmalı, ideoloji-siyasi rejim
transformasiyasını milli münasibətlər və dəyərlər
sisteminə və mövcud duruma müvafiq olaraq həyata
keçirməli, ictimai-siyasi münasibətləri yeni şəraitə
uyğun formada tənzimləmək üçün sosial strukturlar
və siyasi təsisatların fəaliyyətinə legitim
şərait yaradılmalı, milli identiklik və
özünüdərk üçün təməl komponent və
mexanizm olan universal ideoloji formula - milli ideologiya
formalaşdırılmalı, ondan siyasi-ideoloji və etnosiyasi
bütövlüyü təmin edəcək resurs qismində
istifadə edilməli, cəmiyyətdaxili inteqrasiya prosesi
sürətləndirilməli, sosial stratifikasiyalararası
ictimai münasibətlər sağlam dəyərlər əsasında
təşkil edilməli və nəticə etibarilə
qeyri-formal milli dövlət quruculuğu prosesi tədrici
transformasiyanın fonunda davam etdirilməli idi.
Bütün
bunlara real əlverişli zəmin yaradacaq başlıca amil isə
özündə yeni və daha təkmil struktur elementlərini,
sağlam milli münasibətləri və dəyərləri
birləşdirən, ehtiva edən siyasi sistemin təşəkkül
tapması idi. Belə ki, bunun üçün rasional
seçim strategiyası əsasında ictimai-siyasi təsisatlanma
prosesi formalaşdırmalı, bu, tendensiya halını
almalı, ictimai, siyasi, hüquqi, informativ, normativ resurslar
sistemindən səmərəli istifadə mexanizmi təşəkkül
tapmalı, idarəetmə forması və onun xüsusiyyətlərində
kardinal reformativ dəyişikliklər edilməli, sərvətlərin
(dəyərlərin) simmetrik bölgüsü həyata
keçirilməli və bu kimi bir çox fundamental səciyyə
daşıyan vəzifələr həyata keçirilməli
idi. Bununla da təşəkkül tapmış siyasi sistemin
fonunda milli dövlət və yeni cəmiyyət quruculuğu
prosesinin əsası qoyulmalı və bu tendensiya real şəraitin
qanunauyğunluqlarına və tələblərinə
müvafiq surətdə davam etdirilməli idi.
Beləliklə,
bütün bu vəzifələrin yerinə yetirilməsi yeni
müstəqillik əldə etmiş Azərbaycan dövlətinin
siyasi-hüquqi əsaslarının təşəkkül
tapması və davamlı xarakter alması, tendensiya
halını almış kataklizmlərin
neytrallaşdırılması və aradan
qaldırılması, sistem transformasiyasının milli
münasibətlərə və mövcud dəyərlərə
müvafiq surətdə həyata keçirilməsi
üçün xüsusi önəm kəsb edirdi. Burada əsas
məsuliyyət isə o zamankı ölkə rəhbərliyinin
üzərinə düşürdü.
Amma qeyd
etdiyimiz kimi, müstəqilliyin ilk illərində ölkəyə
“rəhbərlik” edən qüvvələrin totalitar təfəkkürlə
hərəkət etmələri və xarici imperialist güclərin
maraqlarına xidmət etmələri nəinki qeyri-formal milli
dövlət quruculuğunun həyata keçirilməsini
mümkün etmədi, eləcə də ölkəni fərqli
korporativ maraqlara malik olan subyektlərin mübarizə meydanına
və ideoloji poliqonuna çevirdi. Bunun fonunda ictimai-siyasi
münasibətlərdə meydana çıxan xaos daha da dərinləşdi
və kataklizmlər, dissonanslar bütün sahələrə
sirayət etdi. Bunun təməlində duran əsas amil isə
qeyd etdiyimiz kimi, hakimiyyətdə olan qüvvələrin
sistem transformasiyası vəzifəsinin əksinə mövqe
sərgiləmələri, yəni birpartiyalı idarəetmə
sisteminə əsaslanan totalitar rejimin saxlanılması
yönündə mövqe tutmaları idi. Həmin qüvvələr
Azərbaycanı idarəetmə xüsusiyyətlərinə
görə, fiaskoya uğrayan imperiyanın kiçik ideoloji
modeli kimi mühafizə etmək niyyətlərini gizlətmirdilər.
Daha doğrusu, bəhs edilən “marionetka”lar imperialist güclərin
tapşırıqlarına əsasən hərəkət etməklə,
Azərbaycanın müstəqilliyini sual altına almaqdan
çəkinmirdilər.
Bu durum
1993-cü ilə, ulu öndər Heydər Əliyevin
xalqın tələbi ilə ikinci dəfə hakimiyyətə
gəlməsinədək davam etdi. Ölkəmizdə hökm
sürən xaotik və anarxist meyillərin
neytrallaşdırılmasında, mürəkkəb
siyasi-hüquqi kataklizmlərin qarşısının
alınmasında və ictimai-siyasi sabitliyin əldə edilməsində
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin
liderlik keyfiyyətləri birinci dərəcəli amil kimi
xüsusi rol oynadı. Məhz o cür mürəkkəb
situasiyanın fonunda milli-etnik və subyektlərarası
barışmaz ziddiyyətləri aradan qaldırmaq, simmetrik
sosial inteqrasiyanı və onun davamlılığını təmin
etmək, xalqla hakimiyyətin kommunikasiyasını və milli
ideoloji həmrəyliyi təmin etmək kimi zəruri strateji
missiya və funksiyaları müvəffəqiyyətlə
yerinə yetirən Heydər Əliyev Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri, əbədiyaşar lideri
olmasını ölkəmizin müstəqilliyini qoruyub
saxlamaqla və yeni inkişaf üfüqləri açmaqla bir
daha sübut etdi.
İki
sahil.- 8 dekabr.- S. 6.