Azərbaycan Respublikası Dövlət Müstəqilliyi – 20
Azərbaycanda yeni iqtisadi münasibətlər
sisteminin formalaşması
mərhələləri
Hazırkı yüksək
inkişaf və tərəqqi mərhələsinə qədəm
qoymuş Azərbaycan bu tarixi mərhələyə heç
də qısa zaman kəsiyində və asan yolla
çatmayıb. Respublikamız qazandığı
sosial-iqtisadi uğurlara və bu sahədə nümayiş
etdirdiyi artım templərinə yerli resursların səmərəli
istifadəsi və sosial ədalət prinsiplərinə
uyğun bərabər bölüşdürülməsi,
xüsusən də, düşünülmüş mükəmməl
iqtisadi strategiyanın həyata keçirilməsi yolu ilə
nail olub. Müstəqilliyini yenidən bərpa etmiş Azərbaycanın
dinamik templərlə iqtisadi tərəqqisini özündə
ehtiva edən inkişaf strategiyasının hazırlanaraq həyata
keçirilməsi yalnız ümummilli lider Heydər Əliyevin
xalqın tələbi ilə ikinci dəfə hakimiyyətə
qayıdışından sonra mümkün olub. 1992-ci ildə
dövlət suverenliyini bərpa edən Azərbaycan
Respublikasında demokratik dövlət quruculuğu və
kompleks institusional islahatların həyata keçirilməsi,
azad bazar münasibətlərinə əsaslanan milli
iqtisadiyyatın formalaşdırılması, yeni iqtisadi
dövrün tələblərinə uyğun təsərrüfat
sisteminin yaradılması və digər köklü dəyişikliklər
obyektiv zərurətə çevrilmişdi.
90-cı
illərin əvvəllərində Azərbaycan ağır
iqtisadi-siyasi-sosial fəlakətlə üzləşmişdi...
Yenicə müstəqilliyini
bərpa etmiş bütün sovet respublikaları kimi Azərbaycanın
da qarşısında yeni formasiyanın mühüm zəruri
siyasi, sosial, iqtisadi, hüquqi qanunauyğunluqları dururdu. İnkişaf
etmiş dünya ölkələrinin təcrübəsi
göstərir ki, hər bir cəmiyyətin davamlı
sosial-iqtisadi inkişafı və yeniləşməsi,
dünya birliyinə inteqrasiyası, yeni iqtisadi münasibətlərin
formalaşması yalnız çoxmülkiyyətli bazar
iqtisadiyyatı, azad rəqabətin və liberal qiymətlərin
üstünlük təşkil etdiyi şəraitdə
mümkündür. Məhz bu nöqteyi-nəzərdən
ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
müstəqil Azərbaycan dövləti həddindən
artıq çətin bir vəziyyətlə üzləşmişdi
və qeyd etdiyimiz sferalar üzrə əsaslı dəyişiklikləri
həyata keçirmək əzmində olan siyasi rəhbərlik
lazım idi.
Çox təəssüf
ki, olduqca mürəkkəb siyasi və sosial-iqtisadi vəziyyətin
səciyyəvi olduğu 90-cı illərin əvvəlində
hakimiyyətə səriştəsiz qüvvələrin gəlməsi
bu islahatların həyata keçirilməsini mümkün edə
bilmədi və hətta Azərbaycanın demokratik dövlət
quruculuğu istiqamətində geriyə doğru addımlar
atıldı. İlk növbədə, hakimiyyəti zorla ələ
keçirən siyasi rəhbərliyin səriştəsizliyi
ucbatından milli dövlət quruculuğu istiqamətində
heç bir iş görülmədi, əksinə,
respublikamızın məhv olmaq təhlükəsi meydana
çıxdı.
Məhz ümummilli lider
Heydər Əliyev yenidən hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra müstəqil Azərbaycan məhv
olmaqdan xilas oldu, ölkədə dövlətçiliyin milli
əsaslarının yaradılması istiqamətində
köklü dəyişikliklər baş verdi. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, həmin dövrdə Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin davam etməsi, 1
milyondan artıq soydaşımızın doğma
yurd-yuvasından didərgin düşməsi, Azərbaycanın
iqtisadi, siyasi, informasiya blokadasına alınması,
keçmiş sovet ittifaqının süqutu nəticəsində
respublikalardakı müəssisələr arasında
mövcud əlaqələrin pozulması və digər amillər
ölkəmizin sosial-iqtisadi həyatında xaosa gətirib
çıxarmışdı. Ona görə də, belə
bir vəziyyətdə köklü dəyişikliklərə
nail olmaq olduqca çətin və ağır bir iş idi. Ulu
öndərin ölkəyə rəhbərliyi sayəsində
siyasi sabitlik bərqərar oldu, atəşkəs əldə
edildi, irimiqyaslı iqtisadi islahatlara başlanıldı. Bunun
nəticəsində ölkədə maliyyə vəziyyəti
sabitləşdi, iqtisadiyyata cəlb olunan investisiyaların həcmi
ildən-ilə artdı, xalqın həyat səviyyəsi
yaxşılaşmağa başladı.
Ulu
öndər Heydər Əliyev ölkənin milli inkişaf
konsepsiyasını hazırladı...
Ulu öndərin hakimiyyətə
gəlişi ilə öz həqiqi dövlət müstəqilliyinə
qovuşmuş Azərbaycanın inkişaf strategiyası
müəyyən edildi. Bu strateji konsepsiya ölkəmizin
potensial imkanları, milli mənafeləri, qlobal iqtisadi meyillər,
geosiyasi reallıqlar və bu qəbildən olan digər vacib
amillər nəzərə alınmaqla hazırlandı. Ulu
öndər ilk növbədə, çoxmülkiyyətli
bazar iqtisadiyyatının başlıca tələblərinin
təmin olunması istiqamətində siyasi iradə
nümayiş etdirdi və iqtisadi transformasiyanın
qanunauyğunluqlarını nəzərə alaraq əsaslı
islahatlara start verdi. Heydər Əliyev həmin dövrdə
müstəqil dövlətin yeni transformasiyaya keçid ilə
islahatlar həyata keçirilməsinin olduqca çətin və
mürəkkəb olduğunu bildirirdi: “Azərbaycan istiqlaliyyət
əldə etdiyi vaxtdan bəri öz həyatını,
dövlətini, iqtisadiyyatını öz milli mənafelərini
əsas tutaraq, demokratiya prinsipləri əsasında qurur. Bu da
bütün iqtisadi sistemin ciddi şəkildə yenidən
qurulmasını qarşıya bir şərt kimi qoyur. Bununla əlaqədar
olaraq Azərbaycan azad iqtisadiyyat, bazar iqtisadiyyatı prinsipləri
əsasında yenidənqurma strateqiyasını elan
etmişdir və bu yolla gedir. Təbiidir ki, 70 il ərzində
başqa sosial-iqtisadi sistem şəraitində
yaşamış olan respublika üçün bu yol son dərəcə
çətin və mürəkkəbdir. Lakin bununla
yanaşı, bu iqtisadiyyatdakı çətinlikləri aradan
qaldırmaq, sosial-iqtisadi böhrandan çıxmaq və Azərbaycanı
dünya iqtisadi sisteminə qoşmaqdan ötrü
iqtisadiyyatın inkişafını beynəlxalq standartlara
müvafiq surətdə təmin etmək üçün
yeganə yoldur”.
Dünya
iqtisadiyyatının başlıca tələblərindən
biri iqtisadi transformasiya prosesinin təkamül yolu ilə
düşünülmüş və təmkinli olaraq həyata
keçirilməsindən ibarətdir. Davamlı və sistemli
bir proses olan təkamül yolu bir qayda olaraq iqtisadi münasibətlərin
bütün səviyyələrini əhatə edir. Məhz bu
mənada təmkinli, uzaqgörən siyasi xətlə
paralellik təşkil edən təkamül yolu Azərbaycanda
bazar iqtisadiyyatının təməl prinsiplərinə
çevrildi.
Liberal
bazar iqtisadiyyatı və bərpa, inkişaf mərhələsi...
Müstəqil Azərbaycanın
azad və liberal bazar iqtisadiyyatına əsaslanan inkişaf
yolunu həmin dövrdə, yəni 90-cı illərdə iki əsas
mərhələyə ayırmaqla səciyyələndirmək
olar: Birinci, 1991-1993-cü illəri əhatə edən tənəzzül
dövrü, ikinci, 1995-ci ildən başlayan bərpa və
dinamik inkişaf dövrləri.
Birinci mərhələnin
iqtisadi mənzərəsini həmin illərin makroiqtisadi
göstəricilərinə nəzər salmaqla açıq
şəkildə görmək olar. Belə ki, 1991-1993-cü
illər ərzində ölkə iqtisadiyyatında milli
inkişaf tempi hər gün aşağı düşür
və ümumi daxili məhsulun (ÜDM) kəskin azalması
baş verirdi. ÜDM hər il orta hesabla 16,5 faiz
azalırdı. Tənəzzül meyilləri həmin
dövrdə iqtisadiyyatın əsas aparıcı bölməsi
olan sənayedə xüsusilə kəskin xarakter
almışdı və bu sahədə daha dərin böhran
tsiklləri nəzərə çarpırdı. Vaxtilə
keçmiş ittifaqda aparıcı sənaye respublikası
kimi tanınan Azərbaycanın sənaye sektoru yeni müstəqil
dövlətlər içərisində ən ağır
durumu ilə xarakterizə oluna bilərdi. Məsələn,
1985-ci ilə nisbətən sənaye istehsalının həcmi
ölkəmizdə 1991-ci ildə 11 faiz, 1992-ci ildə 37,5
faiz, 1993-cü ildə isə 50,8 faiz azalmışdı. Bu,
olduqca yüksək rəqəm idi və milli iqtisadiyyatın
tamamilə tənəzzülə uğraması demək idi. Nəzərə
alsaq ki, bu dövrdə Azərbaycanın milli
iqtisadiyyatının və milli gəlirlərinin 70 faizə
yaxını məhz birbaşa sənaye sektoru ilə
bağlı idi, onda mövcud situasiyanın nə dərəcədə
ağır olması aydın olur.
1993-cü ildə Azərbaycan
istehsal potensialının demək olar ki, 2/3-ni itirmişdi və
milli gəlirin əldə olunması yox dərəcəsində
idi. Ölkə üzrə istehsal sahələrinin
böyük bir hissəsinin sıradan çıxması, digərlərinin
isə xammal qıtlığı və satış
bazarları problemi ilə üzləşməsi
iqtisadiyyatı defolt həddinə
çatdırmışdı. Belə bir dövrdə iqtisadi
xaos sosial böhranı dərinləşdirirdi, işsizlik səviyyəsi
artmışdı və ölkəni kütləvi
işsizlik təhlükəsi gözləyirdi. 1992-1993-cü
illərdə makroekonomik göstəricilər
respublikamızın acınacaqlı vəziyyətini qabarıq
şəkildə əks etdirirdi. 1992-ci ildə inflyasiya səviyyəsi
1012,3 faizə çatmışdı. Yəni, ölkədə
qiymət indeksinə və bazara nəzarət tamamilə
itmişdi və maliyyə sistemi demək olar ki, sıradan
çıxmışdı. Azərbaycan 1993-cü ildə
hiperinflyasiya mərhələsinə qədəm qoymuş və
bu dövrdə inflyasiya ən yüksək həddə, 1763,5
faizə çatmışdı. Büdcə kəsirinin
ümumi daxili məhsula nisbəti 1991-ci ildəki 0,2 faizdən
1993-cü ildə 15 faizə qədər artmışdı.
Büdcə kəsiri
bütövlükdə Milli Bank (indiki Mərkəzi Bank) tərəfindən
maliyyələşdirilirdi. 1992-1994-cü illərdə xarici
ticarət dövriyyəsinin həcmi 42 faiz azalmış,
1994-cü ilədək ölkə iqtisadiyyatına bir manat da
olsun xarici sərmayə qoyulmamışdı. Həmin
dövrdə Milli Bankın təyin etdiyi uçot dərəcəsi
250 faiz təşkil edirdi. Qeyd etdiyimiz kimi, sosial böhrana yol
açan situasiya əhalinin ağır maddi vəziyyətinin
yaranmasına səbəb olmuşdu və sosial güzəran
daha da ağırlaşırdı. 1991-1994-cü illərdə
əhalinin pul gəlirləri real ifadə ilə 3,5 dəfə,
adambaşına düşən pul gəlirləri orta hesabla
3,7 dəfə aşağı düşmüşdü. 1991-ci
ildən başlayaraq 4 il ərzində əhalinin əməkhaqqısı
isə 5,7 dəfə azalmışdı. Bütün bunlar həmin
dövrdəki Azərbaycan iqtisadiyyatının mənzərəsini
əks etdirən makroiqtisadi göstəricilər idi. Yəni
ölkə iqtisadiyyatı idarəolunmaz vəziyyətə
düşmüşdü.
Çoxmülkiyyətli
yeni iqtisadi sistemə keçidin başlıca komponentləri...
Amma bu xaos və tənəzzül
çox da davam etmədi və ulu öndər Heydər Əliyevin
siyasi hakimiyyətə gəlişi ilə Azərbaycan
xalqı bu bəladan xilas oldu. Ümummilli liderin gərgin və
əvəzolunmaz fəaliyyəti nəticəsində ölkəmizdə
siyasi sabitlik bərqərar oldu, atəşkəs əldə
edildi, irimiqyaslı iqtisadi islahatlara başlanıldı.
Ulu öndər Heydər Əliyev
mövcud ağır duruma baxmayaraq yaxın müddətdə
ölkəmizin inkişaf edəcəyinə, xalqın sosial
rifah halının yaxşılaşacağına
inandığını bəyan edirdi: “Respublika
iqtisadiyyatı, demək olar ki, tamamilə
dağıdılıb, xalqın rifah halı aşağı
düşüb. Lakin respublikanın böyük sosial-iqtisadi,
elmi-texniki potensialı var. Azərbaycanın coğrafi-siyasi vəziyyəti,
onun təbii sərvətləri, uzun illər boyu
yaranmış əsas fondları respublikanı bu ağır
böhrandan çıxarmağa imkan verir. Digər tərəfdən
yeni islahatlar aparmaq yolu ilə bazar iqtisadiyyatına keçmək
istiqamətində hərəkət etməliyik”.
Ulu öndər Heydər Əliyev
milli iqtisadiyyatın formalaşdırılmasını və ədalətli
sosial cəmiyyətə keçidi məhz ilk növbədə,
liberal iqtisadiyyatın təmin edilməsində
görürdü. Bu məqsədlə, 1994-cü ildən
planlı iqtisadi sistemdən liberal bazar iqtisadiyyatına
keçid üçün strateji qərarlar qəbul edildi. Məlum
olduğu kimi, iqtisadiyyatın liberallaşdırılması
özündə çoxsistemli tədbirləri ehtiva edir və
islahatların dinamikliyini təmin etmək üçün
kompleks tədbirlər həyata keçirilməlidir. Bazar
iqtisadiyyatına uyğun qanunvericiliyin, büdcə, vergi,
bank-maliyyə sisteminin formalaşdırılması, torpaq və
aqrar islahatların həyata keçirilməsi, dövlət əmlakının
özəlləşdirilməsi, sahibkarlığın
inkişafı üçün əlverişli biznes
mühitinin təmin edilməsi reformaların əsas komponentləridir.
Liberal bazar
iqtisadiyyatının bütün komponentlərini həyata
keçirməyi islahatların başlıca hədəflərinə
çevirən Azərbaycan hökuməti 1994-cü ildən
başlayan bərpa və dinamik inkişaf dövrünün tələblərinə
uyğun qətiyyətli addımlar atdı. Dövlətin
tabeçiliyində olan torpaq mülkiyyəti kəndlilərə
verildi ki, bu sahədə respublikamız MDB-də ilk islahat
aparan ölkə hesab olunur. Digər sahələrdə də
özəlləşdirmənin həyata keçirilməsi nəticəsində
iqtisadiyyatın strukturunda ciddi keyfiyyət dəyişiklikləri
baş verdi və liberal iqtisadiyyatın formalaşması
üçün əlverişli zəmin yarandı. Bunun nəticəsində
ölkədə maliyyə vəziyyəti sabitləşdi,
iqtisadiyyata cəlb olunan investisiyaların həcmi ildən-ilə
artdı, xalqın həyat səviyyəsi
yaxşılaşmağa başladı. İqtisadi
transformasiyanın sürətləndirilməsi sayəsində
planlı iqtisadi sistemdən liberal bazar iqtisadiyyatına
keçid üçün münbit şərait
formalaşdı. İqtisadiyyatın əsasını təşkil
edən neft sektoru ilə yanaşı, digər sahələrdə
də genişmiqyaslı islahatlara başlanıldı. Bazar
iqtisadiyyatına uyğun qanunvericiliyin, büdcə, vergi, bank
sistemlərinin formalaşdırılması, aqrar
islahatların həyata keçirilməsi, dövlət əmlakının
özəlləşdirilməsi, sahibkarlığın
inkişafı üçün əlverişli biznes
mühitinin yaradılması nəticəsində bazar
iqtisadiyyatına keçidin əsası qoyuldu və
sahibkarlıq sinfi formalaşdı.
Müstəqil
Azərbaycanın ilk Konstitusiyası iqtisadi inkişafa
böyük təminat idi...
Çoxmülkiyyətli və
liberal iqtisadiyyatı təmin etmək və kompleks islahatlar
aparmaq üçün ilk növbədə, maliyyə
resurslarının olması olduqca vacibdir. Həmin illərdə
ölkəmizin maliyyə resurslarını
formalaşdırmaq üçün zəngin xammal
ehtiyatlarının istismarı və dünya bazarlarına
çıxarılması zəruri idi. 1994-cü ilin
sentyabrın 20-də dünyanın 8 ölkəsini təmsil
edən 11 transmilli neft şirkəti ilə “Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanması və icrasına
başlanması ilə Azərbaycanın dünya iqtisadi
sisteminə inteqrasiyasının və ölkənin enerji təhlükəsizliyinin
möhkəm təməli qoyuldu. “Əsrin müqaviləsi”ni
imzalamaqla respublikamızın yaxın illər
üçün güclü maliyyə resurslarının
formalaşmasına baza yaratdı. Bir neçə ildən
sonra əldə ediləcək mənfəət nefti ölkəmizin
sosial-iqtisadi, ictimai-humanitar, elmi-mədəni həyatında əsaslı
dönüş yaradacaqdı. Bu tarixi hadisə ilə həm
də ölkəmizin enerji təhlükəsizliyinin möhkəm
təməli qoyuldu. Eyni zamanda, Azərbaycan MDB məkanında
Qərbin iri neft şirkətləri ilə böyük
miqyasda saziş imzalayan ilk dövlət olmaqla, Xəzər dənizində
beynəlxalq əməkdaşlığın əsasını
da yaratdı.
Neft-qaz sektorunda həyata
keçirilən genişmiqyaslı işlər
iqtisadiyyatın digər sahələrinin inkişafında
lokomativ rolunu oynadı. Düşünülmüş iqtisadi
siyasət nəticəsində makroiqtisadi sabitliyə nail
olundu və davamlı iqtisadi artımın əsası qoyuldu,
iqtisadiyyatın bütün sahələrində islahatlara
başlandı, əhalinin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində ciddi
addımlar atıldı. İqtisadi islahatların və liberal
bazar münasibətlərinin genişlənməsi və
sürətlənməsi ilk növbədə bu sahədə
müvafiq qanunların, baza sənədlərinin
mövcudluğu, onların təkmilləşdirilməsi ilə
sıx bağlıdır. Buna görə də, Azərbaycan
hökuməti iqtisadi qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi,
yeni iqtisadi qanunların hazırlanması ilə bağlı
bir sıra ciddi addımlar atdı. 1992-1997-ci illərdə
“Sahibkarlıq fəaliyyəti haqqında”, “Antiinhisar fəaliyyəti
haqqında”, “Haqsız rəqabət haqqında”,
“İstehlakçıların hüquqlarının müdafiəsi
haqqında” və “Maliyyə sənaye qrupları haqqında”
qanunlar qüvvəyə mindi. Bununla yanaşı, qanunvericilik
bazasının genişləndirilməsi və təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı bir sıra işlər görüldü.
Həmin illərdə
xarici investorların ölkəyə axınını sürətləndirmək,
onlara iş fəaliyyəti üçün əlverişli
şərait yaratmaq, xarici ticarəti sərbəstləşdirmək,
sahibkarlığı inkişaf etdirmək üçün
bir sıra qanunlar qəbul edildi, milli iqtisadiyyatın dünya
iqtisadi sisteminə uyğunlaşdırılmasını təmin
edən qanunvericilik bazası yaradıldı. Həmin dövrdə
qəbul olunan “Sahibkarlıq haqqında” Qanun sahibkarlıq fəaliyyətinin
əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirməklə
yanaşı, iqtisadiyyatın bazar iqtisadiyyatı yolu ilə
inkişafı üçün əlverişli hüquqi zəmin
demək idi. 1995-ci ildə qəbul olunan müstəqil Azərbaycanın
ilk Konstitusiyası isə respublikamızın siyasi-iqtisadi,
sosial-humanitar bölmələri ilə bağlı
bütün təfərrüatları özündə əks
etdirməklə strateji əhəmiyyətinə görə,
seçildi. Ulu öndər müstəqil ölkənin ilk
Konstitusiyasının iqtisadi və sosial islahatlara, milli
inkişafa böyük təminat verdiyini bildirirdi: “Ümumxalq
səsverməsi - referendum nəticəsində müstəqil
Azərbaycan Respublikasının ilk Konstitusiyası qəbul
olunubdur. Azad, demokratik seçkilər əsasında müstəqil
Azərbaycan Respublikasının ilk demokratik parlamenti
seçilibdir. Qəbul olunmuş Konstitusiya nəinki daxili
siyasi sabitliyi təmin edir, həm də
götürdüyümüz strateji xəttin həyata
keçirilməsi üçün bütün şərait
və imkanların yaradılmasını nəzərdə
tutur, buna hər cür təminat verir. Təkrar edirəm,
demokratik hüquqi dövlət qurulması, demokratik vətəndaş
cəmiyyəti yaradılması, bazar iqtisadiyyatına
uyğun dəyişikliklərin, iqtisadi islahatların həyata
keçirilməsi, xarici investisiyalar, azad sahibkarlıq
üçün şərait yaradılması və onun mənafelərinin
qorunması, xüsusi mülkiyyətin inkişafının təmin
olunması, habelə, şəxsiyyətin, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi -
bütün bunlar Konstitusiyamızın müvafiq maddələrində
kifayət qədər dolğun və konkret təcəssümünü
tapıbdır. Bununla yanaşı, Konstitusiya sahibkarlıq
üçün, xarici investisiyalar üçün, xüsusi
mülkiyyətin inkişafı üçün tam təminat
verir, xüsusi sahibkarlığın mənafelərinin
qorunmasını təmin edir”.
İki
sahil.- 2011.- 8 iyun.- S. 10.