“Mənim
üçün ən böyük mükafat ulu öndər
Heydər Əliyevin “Şahlar filosofdur” fikridir”
Ömrünün yeddinci onilliyini
arxada qoyan professor Şahlar Əsgərov bildirir ki, elmi nəticələr
həyata vəsiqə alanda, həmkarlar elmi konfranslarda fikir
sahibi kimi sənə yanaşanda, yazdığın məqalələrə
istinad ediləndə, onda elmdə düz yol seçdiyini
düşünürsən.
Bir
dövlətin dünyada tanınmasında elminin, ziyalı
potensialının böyük rol oynadığını nəzərə
alaraq, bu günlərdə ömrünün yeddinci onilliyini
arxada qoyan, Azərbaycan elminin inkişafına verdiyi töhfələri
ilə tanınan və əməyi daim yüksək dəyərləndirilən
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor Şahlar Əsgərovla
söhbətimizdə bizi düşündürən məsələlərə
aydınlıq gətirdik, keçilən yolun gələcək
planlara nə kimi stimul verdiyini öyrəndik.
- Şahlar müəllim, öncə
sizi yubileyiniz münasibətilə təbrik edir,
cansağlığı, uzun ömür, yeni-yeni uğurlar
arzulayırıq. İnsan ömrünü zənginləşdirən
illərlə yanaşı, izlərdir. 70 il Şahlar müəllimin
həyatında hansı izlərlə yadda qalıb?
- İnsanın doğulduğu və
dünyasını dəyişdiyi gün əlində deyil.
Bu iki nöqtə arasındakı dövrü necə
yaşamaq, hansı izləri qoymaq insanın özündən
asılıdır. Hər kəs bu zamanı necə
yaşayırsa, o cür də iz qoyur. Düşünürəm
ki, bu zamanı şüurla yaşadım. Vaxt itkisinə yol vermədim.
Öncə diqqətimi təhsil almağa yönəltdim.
Orta, ardınca ali məktəbi, daha sonra isə
aspiranturanı bitirdim. Bu dövr insanın 18 il vaxtını
alır. Qurani-Kərimdə deyildiyi kimi, beşikdən qəbirə
kimi təhsil almalı, öyrənməliyik. Aspiranturadan sonra
Danimarkada, Finlandiyada, Rusiyada, Ukraynada işlədiyim, eyni
zamanda Bakı Dövlət Universitetində dərs deyə-deyə
marksizm-leninizm universitetinin fəlsəfə kursunu, Xarici Dillər
Universitetinin ingilis dili üzrə gecə məktəbini
oxuduğum illəri də nəzərə alsaq, demək olar
ki, ömrümün 30 ili təhsillə, elmlə
bağlıdır. Təbii ki, bunlar da sonrakı fəaliyyətimdə
öz izini qoyub. İngilis dilini öyrəndim ki, xarici ədəbiyyatdan
istifadə edə bilim. Çünki fizika bəşəri
elmdir. Bəşəri elm olmaqdan da əlavə əsas
ingilisdilli elmdir. Bütün dünya alimləri öz əsərlərini
ingilis dilində çap edirlər. Dili öyrəndiyim
üçün xaricdə işləmək də mənim
üçün çətin olmadı.
Elmi nəticələr həyata vəsiqə
alanda, həmkarlar elmi konfranslarda fikir sahibi kimi sənə
yanaşanda, yazdığın məqalələrə istinad
edəndə, düşünürsən ki, elmdə düz
yoldasan. Onda tədqiqatın miqyasını genişləndirmək
üçün aspirantlar, dissertantlar götürüb,
köməkçilərinin sayını artırırsan.
Geri baxanda təqribən 200-dən çox elmi məqalənin,
700-ə yaxın publisistik məqalənin, 11-ə yaxın
kitabın müəllifiyəm, 20-yə yaxın elmlər
namizədi və doktora, yüzlərlə diplom işinə rəhbərlik
etmişəm. Bu mənim professional həyatımdır.
Ailə həyatına gəldikdə
isə övladlarım, nəvələrim var. Bunlar da
yaşanan ömrü zənginləşdirən, mənalı
edən amillərdəndir. Bir məqamı da qeyd etmək istərdim
ki, təbiət qoynunda olub, gözəllikləri duymaq,
bunlardan mənəvi zövq almaq da yaşanan ömrə
öz müsbət təsirini göstərir. Bağımda yaratdığım
yaşıllıqlara əsərim kimi baxıram.
- Azərbaycan elminin bugünkü
inkişaf səviyyəsini qaneedici hesab edirsinizmi?
- Elmlə həyatın əlaqəsi
görünməz bir zəncirlə bağlıdır. Elmə
xərclənən bir manat vəsait 10-15 ildən sonra 15-20 qat
gəlirini verir.
Elmin zəncir olduğunu
açıqlayaq. Dövlətin inkişafı iqtisadi göstəricilərlə
xarakterizə olunur. Hər il büdcənin artması
iqtisadiyyatın inkişafına dəlalət edir. 1995-ci ildə
büdcəmiz 300 milyon dollar həcmində idi. Sonrakı
dövrdə ulu öndər Heydər Əliyevin titanik əməyi
nəticəsində büdcəmiz 2000-ci ildə bir milyard
dollara çatdı. Bu gün dövlət büdcəmiz 20
milyard dollardan artıqdır. Bu inkişaf reallıqdır.
İqtisadi göstəricilər tərəqqiyə təsir
göstərir. Deməli, tərəqqi iqtisadi yüksəlişin
törəməsidir. İqtisadiyyatın zamana görə dəyişməsi
törəmədir və o tərəqqini müəyyən
edir. Demək, iqtisadiyyat yüksəlirsə, tərəqqi
var. Amma 2005-ci ilin tərəqqisi ilə 2010-cu ilin tərəqqisi
bərabər olsa, bu da inkişafın geri qalması deməkdir.
Yəni tərəqqinin özü də inkişaf etməlidir.
Tərəqqi zamana görə dəyişməlidir. Tərəqqinin
zamana görə dəyişməsi texnologiyadır. Yeni
texnologiya tətbiq olunmalıdır ki, tərəqqi daha
yüksək olsun. Texnologiyanı inkişaf etdirən faktor
elmdir. Görün, elm harda gizlənir? Ona görə
inkişaf etməkdə olan ölkələrdə elm
çox gec dərk olunan bir sahədir. Tərsinə qeyd edək.
Elm texnologiya, texnologiya isə tərəqqi yaradacaq. Tərəqqi
iqtisadiyyatı yüksəldəcək, əhali daha firavan
yaşayacaq.
“Azərbaycan Respublikasında
2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli
Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı
Dövlət Proqramı”nın təsdiqlənməsi dövlətimizin
elmin, təhsilin inkişafına xüsusi diqqət və
qayğısının bariz nümunələrindəndir. Sənəddə
də bu amil önə çəkilir ki, dövlətin
sosial-iqtisadi qüdrəti, müdafiə qabiliyyəti və
milli təhlükəsizliyi, cəmiyyətin mədəni-mənəvi
tərəqqisi və xalqın rifahı elmin inkişaf səviyyəsi
ilə birbaşa əlaqəlidir. Cəmiyyətin
inkişafında elmin fəal iştirakının təmin
olunması elmin özünün təkmilləşdirilmiş
təşkilati strukturunun yaradılmasını zəruri edir.
-Elmi inkişaf etdirən faktor nədir?
- Elmi inkişaf etdirən ideyalardır.
Elm durduğu yerdə inkişaf edə bilməz. Yeni ideya yeni
qanunlar yaradır.
- Azərbaycan təhsili ilə
bağlı nə deyərdiniz?
- Mən ömür boyu təhsildə
olmuşam. Daim uğurlardan çox, problemlərə
diqqət yetirmişəm. Uğurların miqyasını
genişləndirmək üçün problemləri
vaxtında aradan qaldırmaq lazımdır. Təhsildə
görüləsi işlər çoxdur.
-
Təhsilin inkişafı ilə bağlı yeni
ideyalarınız varmı?
-
Universitetlərin şəhər kənarına
köçürülməsi vacibdir. Bu, Təhsil Nazirliyi tərəfindən
də bildirilir. Bu məsafənin seçilməsi mütləqdir.
Çünki bir var tələbə 20 dəqiqə nəqliyyatdan
istifadə edə, bir də var 40 dəqiqə. Deməli, yük
artacaq. Bəs, səbəb nədir ki, bu praktikadan Qərb
yüz illərdir ki, istifadə edir? Təhsil mühiti deyilən
bir anlayış var. Balığın yaşaması
üçün vacib olan su mühitidirsə, təhsil almaq
üçün də təhsil mühiti lazımdır. Bu
mühit bir çox komponentlərdən təşkil olunur. Əsas
komponent isə zamandan istifadə etmək əmsalıdır. Tələbə əsas diqqətini
elmə, təhsilə yönəltməlidir. Avropada təhsil
sistemi elə qurulub ki, təhsil mühiti təqribən 14-15
saatdır. Azərbaycanda təhsil mühitinin müddəti təqribən
6 saatdır. 12-13 saat təhsil mühitində yetişən tələbənin
səviyyəsi təbii ki, yüksək olacaq. Bu mühiti
yaratmaq üçün ciddi düşünməliyik.
Universitetlə şəhər arasında məsafə o qədər
olmalıdır ki, tələbə şəhərə
qayıtmağa meyilli olmasın, universitet yataqxanasında
qalmağa üstünlük versin. Tələbə
yaradılan təhsil mühitindən istifadə etdikdən,
müəyyən uğurlar qazandıqdan sonra atılan bu kimi
addımların əhəmiyyətini yüksək dəyərləndirə
bilər.
-
Siz eyni zamanda siyasi fəaliyyətlə məşğulsunuz. Siyasətə
gəlişiniz necə oldu?
-
İctimai-siyasi fəaliyyətlə məşğul
olmağım zamanla bağlıdır. Müstəqilliyimizin
ilk illərində ölkəyə rəhbərlik edənlərin
yarıtmaz siyasəti nəticəsində Azərbaycanın
düşdüyü ağır vəziyyət hər birimizə
aydındır. Mənim siyasətə gəlişim də bu
ağır durumla, böhranla bağlıdır. Bir Azərbaycan
vətəndaşı, ziyalısı kimi, ölkədə
baş verən ictimai-siyasi proseslərdən kənarda qala
bilməzdim. “Azərbaycan sizin sözünüzü gözləyir”.
19 il bundan əvvəl ulu öndər Heydər Əliyevə
bu sözlərlə müraciət edən Azərbaycan
ziyalılarından biri də mən olmuşam. “91-lər”dən
biri kimi bu gün ölkənin ictimai-siyasi həyatında
aparıcı rol oynayan Yeni Azərbaycan Partiyasının
yaradılmasında fəal iştirak etmişəm. YAP İdarə Heyətinin
və Siyasi Şuranın üzvüyəm.
YAP aparıcı partiyadır.
Parlamentdə çoxluq təşkil edir. YAP tarixi zərurətdən
yaranmış partiyadır. Həyata keçirdiyi uğurlu
siyasətin nəticəsi olaraq milyonların partiyasına
çevrilən YAP-ın gələcəyinə inam
böyükdür. Partiyanın sıralarının günbəgün
artması Heydər Əliyev ideyalarına sədaqətin,
Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi siyasətin
gələcəyinə inamın təsdiqidir.
YAP qələbələr
partiyasıdır. Ölkədə keçirilən
seçkilərdən daim uğurla çıxır.
İki çağırış
Milli Məclisə deputat seçilmişəm. 2000-2005-ci illərdə
parlamentin Elm və təhsil daimi komissiyasına rəhbərlik
etmişəm.
-
Doğum gününüz olan 15 iyun 1993-cü ildən
tariximizə Milli Qurtuluş Günü kimi daxil olub. Bu hadisəni
necə dəyərləndirirsiniz?
-
Bu tarix ailəmizdə ikiqat bayramdır. Xoş təsadüfdür.
Qurtuluş Azərbaycana bugünkü reallıqları bəxş
etdi. Azərbaycan müstəqilliyimizin ilk illərində
böhranlar sisteminə daxil olmuşdur. Ulu öndər Heydər
Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə
qayıdışından sonra böhranlar sistemindən, vətəndaş
qarşıdurmasından qurtulduq. Ulu öndər Heydər Əliyev
Azərbaycanı uğurlu yola çıxardı. Atəşkəs
sazişi imzalandı. Qurtuluşun nəticəsidir ki, bu gün
inkişaf sürətlə gedir.
- Həyatınızda xoş təsadüflər
çox olubmu?
- Çox olub. Birini xüsusi qeyd etmək
istərdim. Bu günlərdə 70 illiyimlə əlaqədar
Bakı Dövlət Universitetində tədbir keçirildi.
Universitetin rektoru Abel Məhərrəmov məni təqdim edəndə
bu əhvalatı danışdı. Bildirdi ki, bir gün ulu
öndər Heydər Əliyev məndən soruşdu ki,
filosof Şahlar Əsgərov Bakı Dövlət Universitetində
işləyir? Dedim bəli, amma o, filosof deyil, fizikdir. Bu
cavabıma çox sərt şəkildə bildirdi ki, sən
bilmirsən o, filosofdur. Bu mənim həyatımın xoş
anlarından biridir.
- İnsan ömrü onun uzunluğu
ilə deyil, mənalılığı ilə
ölçülür. 70 illik ömür yolunu vərəqlədikcə
Şahlar müəllimin ömrünün mənalılığı
aydın sezilir. Bu günə kimi keçdiyiniz yol, əldə
etdiyiniz uğurlar sizə qarşıdakı illərdə
hansı məqsədləri reallaşdırmağa stimul
verir?
- Uğurlar çoxdur. Alim
ömrünü mənalı edən onun elmi
araşdırmaları, əldə olunan nəticələrdən
beynəlxalq səviyyədə istifadə olunması və
s-dir. Bir alim kimi özümü xoşbəxt sanıram.
Sovetlər birliyi dövründə Sov.İKP və SSRİ
Nazirlər Sovetinin Mikroelektronikanın inkişafı ilə
bağlı 30 iyun 1980-ci il tarixli qərarına əsasən
Azərbaycan Dövlət Universiteti mənim işlərimin
bazasında “Çox böyük inteqral sxemlərin ion-plazma
texnologiyası əsasında istehsalının elmi əsaslarını
hazırlamaq” probleminin həllinə baş müəssisə
kimi cəlb edilmişdir. Universitet əməkdaşları
mikroelektronikanın və onun texnoloji problemlərinin həllində
yaxından iştirak etmişlər.
Alimin həyatında belə anlar
çox olanda ömür mənalı sayılır. Ukrayna və
Moldova Akademiyasının alimlərinin yazdığı
kitabda metal yarımkeçirici kontaktının
yaradıcıları olan 12 dünya alimlərindən biri kimi
qeyd edilmişəm. Rusiyada çap olunan 6 cildlik “Dahi rus alimləri”
kitabının 6-cı cildinə mənim də adım
salınıb.
Bir-birini əvəzləyən
uğurlar, eyni zamanda yeni dövrün
çağırışları qarşıya yeni vəzifələr
qoyur. Məni düşündürən ideyalar çoxdur. Bu
gün məni daha çox maraqlandıran ideya təhsilin fəlsəfəsi
və biliyin qiymətləndirilməsidir.
Eyni zamanda, bir məqamı da qeyd etmək
istərdim. İyunun 22-də AMEA-nın Kibernetika institutunun
Elmi Şurasında məruzəm dinlənildi. Məruzəmi
bitirdikdən sonra akademik Telman Əliyev məni təbrik edərək
bildirdi ki, yubileyinə ən böyük hədiyyəni
özünüz özünüzə təqdim etdiniz. Həqiqətən
də belədir. Alim öz yubileyində elmi məruzələrlə
çıxış edirsə, bu onun üçün
böyük uğurdur.
- Daim mətbuatla təmasda olan
Şahlar müəllim ötən bu müddətdə onu
düşündürən sualla
qarşılaşıbmı? Jurnalistlərdən daha
çox hansı mövzu ilə bağlı sual gözləyirsiniz?
- Daim istəmişəm ki, suallar
ağrılı problemimiz olan Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ məsələsi ilə əlaqədar
olsun. Dağlıq Qarabağı hər gün yada salmasaq
yadlaşar. “İki sahil” qəzetində Dağlıq
Qarabağla bağlı fikirlərim dərc olunub. Bu məsələ
ilə bağlı təkliflərim var. Bunlardan ən
mühümü odur ki, informasiya əsrinin imkanlarından
istifadə edib, Qarabağ problemini həll etməliyik.
- Şahlar müəllimin elmi fəaliyyəti
necə qiymətləndirilib?
- Əməyimə verilən qiymətdən
çox razıyam. “Şöhrət” ordeni ilə təltif
olunmuşam. “Əməkdar elm xadimi” adını
almışam. Mənim üçün ən böyük
mükafat ulu öndər Heydər Əliyevin “Şahlar
filosofdur” fikridir. Bu, mənim bütün həyatıma kifayətdir.
Yeganə
Əliyeva
İki sahil.- 2011.- 29 iyun.- S. 10.