Tənəzzüldən
tərəqqiyə: Heydər Əliyevin inkişaf
doktrinası
Qiymətli Kağızlar
üzrə Dövlət Komitəsinin sədri Rüfət
Aslanlının www.yap.org.az saytına
müsahibəsi
- Rüfət müəllim,
bu günlər Azərbaycan xalqı ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin anadan olmasının 90 illik yubileyi təntənəsini
yaşayır. Azərbaycanın çətin məqamlarında
hakimiyyətə gələn ulu öndərimizin
xilaskarlıq missiyasını necə dəyərləndirirsiniz?
-
İkinci dünya
müharibəsindən sonra
formalaşmış ikiqütblü
dünyanın episentrlərindən biri olan Sovet
İttifaqının süqutu nəticəsində
Avrasiya məkanında və
bütövlükdə qlobal siyasi coğrafiyada unikal bir vəziyyət
formalaşmışdı: baş verən
tektonik proseslər cəmiyyətin bütün
sferalarında - siyasi, iqtisadi,
sosial sahələrdə onilliklər ərzində
formalaşmış ənənəvi institutlar
və münasibətlər sistemlərində köklü
islahatlar zərurəti
yaratmışdı. Bu situasiya
dövlətlər, xalqlar və hətta
fərdlər üçün yeni institusional landşafta uyğunlaşma
ilə bağlı çox ciddi
çağırışlar səsləndirsə
də, strateji məqamdan faydalanma
baxımından mühüm tarixi imkanlar da açmışdı. Restrospektiv
prizmadan baxdıqda xalqımızın həmin
dövrün
çağırışlarını düzgün
dəyərləndirərək onun strateji imkanlarından faydalanan
az saylı xalqlardan biri olduğunu əminliklə
demək olar.
Həmin
dövrdə Azərbaycanın üzləşdiyi spesifika ondan ibarət idi ki, fundamental
islahatlar yeni ideoloji kontekstdə müasir
dövlət quruculuğu ilə paralel həyata keçirilməli idi. Bu proseslər xarici hərbi təcavüz
və ərazilərin işğalı, ölkə vətəndaşlarının
passionar tərkibinin quruculuq
proseslərinə deyil, dövlət
müstəqilliyinin saxlanması və ərazilərin
müdafiəsinə mobilizasiyası, əhalinin hər 8 nəfərindən
birinin qaçqın və ya məcburi köçkün olması və ölkə
iqtisadiyyatının kəskin tənəzzülü şəraitində
həyata keçirilməli idi. Belə bir şəraitdə, bəzi daxili
qüvvələrin xarici təhdidlərə
qarşı səfərbər olmaqdansa,
irticaçı mövqe tutması əlavə
maneələr törədirdi.
Bu problemlər Azərbaycan
xalqını dövlətin təcavüzdən xilas edilməsi və müstəqilliyin
davamlılığının təmin edilməsi kimi ideoloji konsensus
ətrafında birləşdirilmişdi. Lakin
bu konsensusun vahid milli dövlətçilik
ideologiyasına çevrilməsi də sosial
sifariş olaraq mövcud idi ki, bu da
yalnız güclü, uzaqgörən və
cəsarətli bir liderin
rəhbərliyi altında mümkün idi. Məhz belə bir şəraitdə ümummilli
lider Heydər Əliyev xalqın iradəsi
ilə hakimiyyətə qayıdaraq ayrı-ayrı milli təşəbbüslərin vahid milli doktrinaya
çevrilməsini, xalqımızın yaranmış kritik tarixi məqamdan
yararlanmasını və müstəqil dövlətçilik
arzusunun dönüşsüz
reallaşmasını təmin etdi.
- Ulu
öndər Heydər Əliyev hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra ilk
ölaraq ölkəmizdə ictimai-siyasi sabitliyi təmin
etdi. Bu sabitlik Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişafında özünü nə dərəcədə
göstərmişdir?
-
Müstəqilliyimizin ilk dekadası ərzində
ümummilli liderin rəhbərliyi
altında həyata keçirilmiş quruculuq və islahat tədbirləri
nəticəsində Azərbaycanda bütün
zəruri dövlətçilik təsisatları
yaradıldı və hüquqi dövlət
institutları formalaşdırıldı. Ölkənin təhlükəsizliyini
təmin edə
biləcək güclü ordu
və müdafiə sistemi quruldu,
müstəqilliyin ilk illərində əldən
verilmiş mövqeləri bərpa edən
xarici siyasət xətti təşkil edildi.
Hərbi
və siyasi sabitliyin bərpa
edilməsi növbəti mərhələdə köklü iqtisadi
islahatların keçirilməsinə ilkin
zəmin yaratdı. Azad bazar
münasibətləri, fərdi sahibkarlıq prinsipləri əsasında
yeni iqtisadi sistemin baza institutları
formalaşdırıldı. Ötən iki
dekada ərzində nail
olunmuş iqtisadi uğurların
təhlili göstərir ki, Heydər Əliyev
inkişaf etməkdə olan
ölkələrdə bazar iqtisadiyyatı
sisteminin formalaşması üçün
yol xəritəsi kimi
hazırlanmış Vaşinqton konsensusunun Azərbaycanın milli
dövlətçilik maraqlarına uyğun
olan adaptiv modelini hazırlayaraq tətbiq etmişdir.
Bu yanaşma ölkə
iqtisadiyyatının, onun
dayanıqlığının və geniş
mənada suverenliyimizin əsas qarantı olmuşdur.
Dayanıqlı
rifah və güclü
iqtisadiyyatın ən fundamental
institutlarından birini də məhz inkişaf etmiş və
şaxələndirilmiş maliyyə sektoru
təşkil edir. Bu əsasda
qısa bir müddətdə maliyyə sektorunun yeni iqtisadi sistemə uyğun quruculuğu strategiyasının
realizasiyasına başlanıldı.
Milli Bankın vahid
monetar siyasət orqanına çevrilməsi,
fiskal tarazlığın təmin
olunması, dövlət borclanması və maliyyəsi proseslərinin
sistemləşdirilməsi makroiqtisadi sabitliyin təmin olunmasına zəmin
yaratdı. Dövlət banklarının restruktrizasiyası, problemli borclarının həll edilməsi və
yenidən kapitallaşdırılması ilə maliyyə sektorunun keçmişdən qalmış
problemləri həll edildi. Kapital tələblərinin
mərhələli artımı və maliyyə sistemi üzərində tənzimlənmə
və nəzarətin mütərəqqi prinsip
və təcrübələr əsasında
optimallaşdırılması ilə özəl bank sektorunun quruculuğu və inkişafı təmin edildi.
- Azərbaycanda həyata
keçirilən pul-kredit siyasətinin
uğurlarının təmin olunmasında maliyyə
münasibətlərinin və sisteminin
formalaşdırılması nə kimi rol oynamışdır? Eyni
zamanda, Ulu öndər
Heydər Əliyev tərəfindən Qiymətli
Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsinin
yaradılmasının əhəmiyyəti nədən ibarətdir?
- Diversifikasiya olunmuş
maliyə sektorunun yaradılması özəl
mülkiyyət hüquqi prinsiplərinin ən
xarakterik elementlərini özündə əks
etdirən qiymətli kağızlar bazarının da formalaşdırılmasını tələb
edirdi. Azərbaycanda qiymətli
kağızlar bazarının yaranması əksər post sosialist ölkələrində
olduğu kimi özəlləşdirmə
proseslərinin başlanması ilə üst-üstə düşdü. Ölkədə həyata keçirilmiş iqtisadi
islahatların ən mühüm istiqamətlərindən
biri kimi 1995-ci ildə
özəlləşdirmə proseslərinə start verildi. Bu dövrdə
səhmlərin buraxılışı və tədavülünə
dair qanunvericilik
bazası və infrastruktur təsisatları
formalaşmağa başladı. Nəticədə,
1000-dən çox səhmdar cəmiyyəti,
70 minədək səhmdar təbəqəsinin
formalaşması qiymətli kağızlarla pərakəndə
ticarətin intensivləşməsinə səbəb oldu.
Yeni formalaşan
mülkiyyət münasibətlərinin tənzimlənməsi,
habelə inkişaf etməkdə olan özəl sektorun
maliyyə xidmətlərinə
çıxışının genişləndirilməsi vəzifələri
qiymətli kağızlar bazarının keyfiyyətcə yeni inkişaf mərhələsinə
çatdırılmasını və bu istiqamətdə
dövlət siyasətinin koordinasiyasını tələb edirdi. 1998-ci il dekabrın
30-da Heydər Əliyev tərəfindən “Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Qiymətli
Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsinin
yaradılması haqqında” Fərmanın imzalanması ilə
ölkədə mütəşəkkil qiymətli
kağızlar bazarının inkişafının yeni mərhələsi başlandı.
İlk növbədə,
bazarın tənzimləyicisi olan Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Qiymətli
Kağızlar üzrə Dövlət Komitəsi təşkil
edildi. İlk gündən
yüksək statusa malik
olan Komitə tərəfindən qiymətli
kağızlar bazarının inkişafı istiqamətində
kompleks təşəbbüslər həyata keçirilməyə
başladı. Normativ hüquqi
baza təkmilləşdirildi və ölkədə
qiymətli kağızlar bazarının fəaliyyəti və
tənzimlənməsinə dair yeni nəsil qanunvericilik
yaradıldı.
Yeni qanunvericilik
əsasında mütəşəkkil qiymətli
kağızlar bazarının əsas institutları
formalaşdırıldı. Qiymətli kağızların uçotu və qeydiyyatı sistemi
təkmilləşdirildi. Bu dövrdə
ölkənin qabaqcıl maliyyə institutlarının təsisçiliyi
və 100 faiz özəl sərmayə əsasında
Bakı Fond Birjası yaradıldı və
beləliklə də, qiymətli kağızlarla ticarətin
mütəşəkkil meydançası təşkil edildi. Bilavasitə fond
birjasının aktiv iştirakı ilə
maliyyə vasitəçiliyi institutları - broker
və dilerlər formalaşdırıldı. Beləliklə
də, özəlləşmə infrastrukturu
institutlarının klassik fond
bazarı təsisatlarına transformasiyası prosesi
tamamlandı.
- Heydər Əliyev siyasətinin
bugünkü uğurları və nəticələri
haqqında nə deyə bilərsiniz?
-
2003-cü ildə Azərbaycan Respublikası özünün
dövlət quruculuğu və suverenlik tarixində yeni mərhələyə
qədəm qoydu. Cənab Prezident
İlham Əliyev Azərbaycan
Respublikasının dayanıqlı inkişafının əsas
doktrinası kimi Heydər Əliyev
dövlətçilik ideologiyasının davam
etdiriləcəyini bəyan etdi. Yeni dövrün iqtisadi strategiyası dinamik
və dayanıqlı artımın təmin olunması, sosial rifahın əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəldilməsi və ölkənin iqtisadi
müstəqilliyin gücləndirilməsinə hədəflənmişdi.
Bu strategiyanın realizasiyası yolları
kimi isə iqtisadiyyatın sahəvi və
coğrafi şaxələndirilməsi, əlverişli
biznes mühitinin təmin
olunması, ixrac potensialının
genişləndirilməsi və insan
kapitalının gücləndirilməsi müəyyən olundu.
Yeni əsrdə Heydər Əliyev
dövlətçilik doktrinasının ölkə
başçısı cənab İlham Əliyev
tərəfindən uğurla davam etdirilməsi ölkəmizi keyfiyyətcə
yeni bir səviyyəyə
qalxmasını şərtləndirdi. Bazar
yönümlü iqtisadiyyatın baza institutlarının quruculuq
proseslərinin tamamlanması ilə ölkədə iqtisadi keçid prosesləri
başa çatdı və bu institutların effektiv fəaliyyət
göstərməklə davamlı rifahı dəstəkləməsi
təmin olundu.
Bu dövrdə Azərbaycan
ən sürətlə inkişaf edən
iqtisadiyyatlardan birinə çevrilərək
orta gəlirli ölkələrin
siyahısına daxil oldu.
Ölkəmiz insan kapitalının
inkişafına, iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətinə,
qabaqcıl innovasiyaların tətbiqi göstəricilərinə
görə regionda qabaqcıl ölkəyə çevrildi. Formalaşdırılmış uğurlu xarici siyasət xətti
nəticəsində Azərbaycan beynəlxalq siyasi
səhnədə də öz mövqeyini möhkəmləndirməyə nail oldu. Qısa
müddət ərzində həyata keçirilən kompleks tədbirlər qlobal
kollaps və itkilər şəraitində
belə Azərbaycan iqtisadiyyatına dəyərlər yaratmaq və bu dəyərləri
xalqın hər bir fərdi arasında optimal bölüşdürmək imkanları
təqdim edir.
Müstəqilliyin
3-cü dekadasında da Azərbaycanın
inkişafı Heydər Əliyev iqtisadi siyasi kursu əsasında davam edəcəkdir. Cənab İlham
Əliyev ölkə iqtisadiyyatının keyfiyyətcə yeni səviyyəyə qaldırılması və
davamlı iqtisadi artım və yüksək
sosial rifahın təmin edilməsini
Hökumət qarşısına prioritet
vəzifə kimi qoymuşdur.
Gələcək dekada ərzində
səmərəli dövlət tənzimlənməsi, ixrac yönümlü iqtisadiyyata transformasiya, insan kapitalının gücləndirilməsi
və innovasiyaların dəstəklənməsi ən mühüm iqtisadi inkişaf prinsipləri kimi
müəyyən edilmişdir. Məhz
Heydər Əliyev dövlətçilik ideologiyasına Azərbaycan
xalqının sadiqliyi onun
dilindən desək - Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyinin
davamlığını, dönməzliyini və əbədiliyini
təmin edəcəkdir.
İki
sahil.- 2013.- 16 aprel.- S.18.