Yanacağın qiymət
artımı:
Reallıqlar, iqtisadi əsaslar
Bu
gün sürətli iqtisadi inkişaf templəri ilə irəliləyən,
dünyada ən sabit və dayanıqlı iqtisadiyyata malik olan
Azərbaycan müasir qlobal çağırışların
astanasındadır. İqtisadiyyatın böyüməsi və
inkişafın tələblərindən meydana çıxan
qanunauyğunluqlar bir sıra sənaye sektorlarında,
xüsusilə də, yanacaq emalı komlekslərinin fəaliyyətinin
liberal, bazarın konyukturasına uyğun qurulmasını tələb
edir. Liberal bazar iqtisadiyyatı prinsipləri çevik tənzimləmə
mexanizmlərinə əsaslanır. Bu mənada çevik tənzimlənmənin
əsas vasitəsi kimi tarif siyasətinin dəyişməsi
qaçılmaz iqtisadi faktora çevrilib.
Ümumilikdə,
tarif tənzimlənməsi iqtisadi cəhətdən əsaslandırılaraq,
sosial məsələlər nəzərə
alınmaqla kompleks şəkildə həyata
keçirilir və
istehlakçıların daha keyfiyyətli
xidmətlərlə təmin olunmasına, iqtisadi,
sənaye və digər təsərrüfat subyektlərinin səmərəli fəaliyyətinə yönəldilir.
Bütün bu prinsiplər mal
və xidmətlərin tarif və qiymətlərinin
bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə
uyğunlaşdırılması zəruridir. Əslində,
qiymət artımı dünya
iqtisadiyyatında baş verən liberal bazar dəyişikliklərindən
yaranan iqtisadi ehtiyac kimi dəyərləndirilməlidir.
Bunu Avropa və digər
qitə ölkələrinin iqtisadiyyatındakı liberalizasiyadan görmək olar.
Avropa Birliyi regionunda - İtaliya, Portuqaliya, İspaniya, Almaniya kimi iqtisadi
baxımdan Avropanın ən inkişaf etmiş dövlətlərində davamlı olaraq kommunal və yanacaq-enerji sektorunda tariflərin
artırılması baş verir. Məsələ ondasdır ki, bu ölkələr tarif siyasəti həyata keçirərkən
sosial məsələləri arxa plana keçirir,
təsərrüfat subyektlərinin mənafelərini əsas
götürürlər. Məsələn, son 3 ildə həmin dövlətlərin
büdcə paketində ixtisarlar,
xüsusilə də, işçilərin sosial
yaşayışına birbaşa təsir
edən sosial ixtisarlar
baş verib, bununla yanaşı, əksər sahələrdə,
əsasən də, enerji-kommunal sektorlarda qiymətlərin artımı ilə
bağlı bir neçə dəfə
qərarlar qəbul edilib.
Amma Azərbaycanda daxili bazarda
tarif dəyişikliyi həyata
keçirilərkən əhalinin sosial vəziyyətinə
mənfi təsir edə biləcək amillər əvvəlcədən
elmi-iqtisadi əsaslarla ölçülüb-biçilir,
bu dəyişikliklərin insanların sosial həyatına fəsadlarına
qarşı qabaqlayıcı tədbirlər görülür. Yəni,
dövlət bu addımları atarkən sosial-iqtisadi prosesləri təhlil edirək
qarşıya çıxa biləcək promlemlərin həllinə
yönəlmiş sosial tədbirlər görür. Bütün iqtisadi qurumların nümayəndələrinin
iştirakı ilə koordinasiyalı şəkildə
qabaqlayıcı paket hazırlanaraq tətbiq
edilir.
Bu
siyasət Azərbaycanda indiyədək kommunal
xidmətlər və enerjidaşıyıcılarının
qiymət artımı baş verən zaman həyata keçirilib,
artımların daxili istehlak
bazarına müdaxiləsinin qarşısının
alınması üçün adekvat addımlar atılıb. 2007-ci ildə
enerjidaşıyıcılarının qiymətləri artırılarkən əhatəli
siyasi-iqtisadi tədbirlərin tətbiq
olunması bunu təsdiq edir.
Məlum olduğu kimi həmin vaxt hökumət
enerji daşıyıcılarının
qiymətlərinin artımı ilə bərabər, əhalinin
əksər təbəqəsinin sosial təminatını
yaxşılaşdıran qərarlar qəbul etdi,
pensiya və müavinətlərə əlavələr
olundu, aztəminatlı ailələrə
güzəştlər edildi. Həmçinin,
yerli istehsalçılara subsidiya
və büdcədən əlavə vəsaitlər verildi. Yəni, bu siyasət
davamlı xarakter daşıyır.
2007-ci
ildən ötən dövr ərzində
ölkə iqtisadiyyatında inkişaf
meyilləri dərinləşib, xüsusilə də, sənaye
müəəsisələrinin sayının və istehsal həcmlərinin artması baş verib, yeni 10 mindən çox sənaye-emal
müəssisələri yaradılıb, nəticədə yanacaq məhsullarına tələbat 2 dəfə artıb. Bazar iqtisadiyyatının əsas qanunu tələb-təklif dialektikasına əsaslanır.
Təklifin artması tələbatın strukturuna,
tarif siyasətinə baxmağı zəruri
edir. Bu mənada Azərbaycan
iqtisadiyyatının qanunauyğunluqlarından biri
kimi sənayenin yanacağa
olan ikiqat tələbatının
artması bu malların tariflərinin dəyişikliyini
də meydana çıxarır. Dünya iqtisadiyyatında son
5-6 ildə daxili bazarlarda
baş verən tendensiyalara
diqqət yetirsək, yanacaq məhsullarına
tələbin artması yox, hətta
azalmasını görmək olar. Avropada davam edən qlobal böhran iri
maşınqayırma, metallurgiya, digər
nəhəng sənaye müəssisələrinin bəzilərinin
bağlanmasına və bunun müqabilində
yanacağın istehlakında azalmalara səbəb
olub. 2007-ci ilin
fevralından indiyədək dünyada enerji daşıyıcılarının qiymətləri
50-70 faiz civarında artıb. Azərbaycanda
isə qiymətlər eyni səviyyədə
olub.
Ümumiyyətlə,
2007-2013-cü illərdə dünya
ölkələrinin iqtisadiyyatında baş
verən dəyişiklikləri və Azərbaycan
iqtisadiyyatında qeydə alınan meyilləri təhlil etdikdə,
respublikamızda əhəmiyyətli dərəcədə
müsbət dinamikanı görmək olar.
Avropa
ölkələrində istehlak xərcləri
bir neçə dəfə artıb və
sosial müdafiə tədbirləri 25-30 faiz dinamika ilə
müşayiət olunub, nəticədə
əhalinin gəlirlərinin dinamikası qiymət
artımlarının nəticəsində azalmağa
doğru gedib. Azərbaycanda
isə 2007-ci ildən sonra iqtisadiyyatda
yeni keyfiyyət dəyişikliləri
müşahidə olunmağa
başlayıb. Qlobal böhrana
qarşı dözümlülük
nümayış etdirən ölkə iqtisadiyyatında
artım meyilləri müşahidə olunub,
xüsusilə də, neftdən kənar sahələrdə daha çox dinamik inkişaf təmin edilib. Qeyri-neft sektorunda artım ikirəqəmli həddə çatmaqla milli gəlirlərin
artmasında xüsusi rol
oynayıb. Belə ki, 2007-ci ildə qeyri-neft ÜDM-i 6,7 faiz olsa da,
sonrakı illər bu rəqəm 8-9 faizə
çatıb, 2011-ci ildən sonra isə neftdənkənar
iqtisadiyyatda ikirəqəmli inkişaf müşahidə olunub,
2012-ci ildə bu rəqəm 11 faiz təşkil edib. Bu siyasətə uyğun olaraq ölkədə son
4 ildə ÜDM-nin artımı qeyri-neft sektoru hesabına
təmin edilib, iqtisadiyyatda
rəqabətədavamlılık yüksəlib.
Həmin
illər ərzində sosial siyasətlə
bağlı həyata keçirilən proqramların mühüm əhəmiyyətini qeyd etmək olar.
2007-2013-cü illər ərzində iqtisadi
sahələrdə çalışan insanların pul gəlirlərinin artımı ilə
yanaşı, sosial bölmələrdə
təmsil olunan vətəndaşların rifah halının
yaxşılaşmasına imkan
yaradıb. Son 7 ildə iqtisadi artım və sosial dinamika ümumilikdə,
orta aylıq əmək haqqının
artımının müqabilində insanların sosial vəziyyətinin
yaxşılaşmasına səbəb olub.
İnflyasiya və iqtisadi
artım, əhalinin real gəlirləri, milli valyutanın dəyərinin qorunması, iqtisadiyyatda aktivlik əmsalının
yüksəldilməsi və digər amillər orta aylıq əməkhaqqının
dinamikasına öz mühüm
təsirini göstərib. 2000-2012-ci illər üzrə əhalinin
orta aylıq əməkhaqının
artım dinamikası inflyasiya həddini bir neçə dəfə üstələyib,
eyni zamanda, manatın
məzənnəsi dollara nisəbətən
bir neçə bənd möhkəmlənib.
2007-2013-cü illərdə
adambaşına düşən ümumi daxili məhsul 5500 dollardan
7500 dollara kimi yüksəlib
ki, bu da
regionda ən yaxşı göstərilərdən
biri sayıla bılər. Orta
illik inflyasiya birəqəmli
həddə qorunub saxlanılıb,
ölkənin strateji valyuta
ehtiyatları 30 milyard dollardan
52 milyard dollara
çatıb. Dövlət büdcəsinin gəlirləri 40
%-dən çox artıb. Bu illər ərzində əhalinin
real pul gəlirləri
100 faizdən çox artıb, əməkhaqqı
və pensiyaların məbləği 2 dəfə yüksəlib.
2007-ci ildə orta aylıq əməkhaqqı
215 manat təşkil edirdisə,
hazırda bu rəqəm təxminən
420 manatdır.
Hazırda
ölkədə əmək pensiyalarının orta aylıq məbləği 151,3 manata, o cümlədən
yaşa görə əmək
pensiyasının orta aylıq məbləği
167,7 manata çatıb. Ölkə
üzrə əmək pensiyalarının orta
aylıq məbləğinin əməkhaqlarının orta aylıq
məbləğinə nisbəti 40 faiz, yaşa görə əmək
pensiyalarının orta aylıq məbləğinin
əməkhaqlarının orta aylıq məbləğinə
nisbəti isə 45 faiz təşkil edir. Orta aylıq əməkhaqqı
göstəricisi 550 dolları ötüb.
Azərbaycan orta aylıq əməkhaqqının
məbləğinə görə MDB məkanında Rusiya və Qazaxıstandan sonra
3-cü yeri tutur.
Göründüyü kimi son
7 ildə ölkəmizdə iqtisadi
artım, aktivlik, güclü
sosial müdafiə potensialı, maliyyə
sabitliyi və artım dinamikası, rəqabətqabiliyyətlilik,
sabit daxili bazar, sənayeləşmə də digər indikatorlar iqtisadiyyatın
dayanıqlılığını, dözümlülüyünü
və nikbin gələcəyinə dərin zəmin yaradır. Eyni
zamanda, iqtisadiyyatın modernləşməsi,
yeni iqtisadi
reallıqlar, liberal bazar
institutlarının çevik tənzimlənmə
mexanizmləri bir sıra sahələrdə
mal və xidmətlərin tarif
siyasətinin dəyişməsini də zəruri edir. Azərbaycanda iri sənaye və yüksək texnologiyalar parklarının fəaliyyətə
başlaması, texnoparkların regionlarda
yaradılması, nəhəng energetika
şəbəkələrinin işə düşməsi yanacaq məhsullarıa istehlakın xeyli artmasına gətirib çıxarıb
və nəticədə bazarın tələbindən doğan zərurət - qiymət
artımı labüdlüyü
yaranıb. Indiki qiymət artımı 27 faiz təşkil etməklə yenə də dünya bazarındakı qiymət
artımından aşağı səviyyədə qalır.
Azərbaycanda yanacaq məhsullarının, konkret
olaraq benzinin və dizel yanacağının qiyməti son tariflərdən sonra
MDB ölkələri ilə müqayisədə yenə
aşağıdır. Bunun müqabilində
orata aylıq əməkhaqqı və orta aylıq pensiya məbləği
Avropa və MDB ölkələrinin əksəriyyətində
Azərbaycandan aşağıdır. Avropa
İttifaqının əksər ölkələrində qiymət
2,4 dollar təşkil edir.
Belə ki, Almaniya, İtaliya, Portuqaliya, Belçika, Danimarka, İspaniya, İsveçrə və digər Avropa ölkələrində benzin
2,2-2,4 dolar arasında dəyişir. Fransada benzin 2 dollar, Böyük Britaniyada 2,1 dollar təşkil edir. Türkiyədə 2,4 dollara bərabərdir. Norveç kimi dünyanın ən zəngin neft-qaz ölkəsində
benzinin 1 litrinin qiyməti 2 dollar 80 sentdir.
Azərbaycandan 3 dəfə bahadır.
Benzinin 1 litrinin qiyməti Moldovada 1,33
dollar, Ukraynada 1,4 dollar, Gürcüstanda
Ermənistanda 1,4 dollar, Taçikistanda
1,30 dollara bərabərdir.
Rusiyada 1,12 dollar, Belarusad
1 dollar, Qırğızıstanda 1,10
dollar, Qazaxıstanda 0,70 dollar təşkil edir.
Hökumətin iqtisadi
blokun hazırladığı
makroiqtisadi ssenariyə
görə, hazırkı
qiymət artımının
istehlak bazarına təsiri 3,8% səviyyəsində proqnozlaşdırılır.
Bu isə ərzaq,
yaxud qeyri-ərzaq məhsullarının, istehlak
mallarının qiymətinin
artması üçün
ciddi əsas yaratmır, həmin məhsulların qiymətlərinin
sabit qalması labüddür. Amma onu da nəzərə almaq gərəkdir ki, Azərbaycan dünya iqtisadiyyatının
tərkib hissəsidir
və xarici ölkələrdəki qiymət
artımının baş
verməsi idxalçı
şirkətlərin gətirdiyi
məhsullara təsir edə bilər. Xaricdən idxal olunan bəzi
növ məhsulların
(spirtli içkilər,
tütün məmulatlarının,
məişət və
s) qiymətlərində 3-5 faiz artımın baş verəcəyini istisna etmək olmaz və bunu
da benzinin qiymət artımı ilə heç bir şəkildə əlaqələndirmək düzgün
deyil.
Qiymət
artımının daxili
istehsal faktoruna təsiri üçün
ciddi bir iqtisadi əsasın olmadığına bazar subyektlərinin rentabellilik
və mövcud maliyyə potensialı şərtləndirir. İlk növbədə.
ərzaq mallarının, yerli kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalçılarına
dövlətin büdcə
və müxtəlif maliyyə fondları vasitəsilə yardım etməsi, vergi güzəştləri və
digər tədbirlər
bu malların qiymətinin qaldırılmasının
qarşısını alır.
Qeyd edək ki, kənd təsərrüfatı
məhsullarının maya
dəyərində dizel
yanacağının çəkisi
3,5% təşkil edir ki, bunun
da 1,2%-i subsidiya hesabına ödənilir. Tarif dəyişikliyindən sonra
kənd təsərrüfatı
məhsullarının qiymətində
dizel yanacağının
xüsusi çəkisi
4,7%-ə çatacaq, amma büdcəsdən ayrılan subsidiyanın çəkisi də 1,8% -ə
çatdırılacaq. Yəni,
aradakı 1,2 %-lik əmsalın yarısını - 0,6%-ni
dövlət ödəyəcək.
Qalan 0,6 %-in isə kənd təsərrüfatı məhsulunun
maya dəyərində
payı 1 qəpikdən
də az təşkil edəcək.
Qiymət artımının
əhalinin sosial vəziyyətinə təsirinə
gəlincə, bu istiqamətdə qabaqlayıcı
tədbirlər kimi dövlətin əhalinin aztəminatlı təbəqəsinə
sosial güzəştləri
davam etdirməsi, digər sosial qruplara müxtəlif dəstək xarakterli yardımların göstərilməsi,
daxili bazarda istehlak mallarının qiymətlərinə nəzarətin
gücləndirilməsi, sünü
qiymət artımına
qarşı mübarizənin
artırılması və
digər tədbirləri
həyata keçirəcəyini
qeyd etmək olar. Bununla yanaşı,
ərzaq bazarında qiymət artımına səbəb ola
biləcək halların
qarşısının alınması
qabaqlayıcı tədbirlər
sırasında olacaq.
Bir sözlə, ölkəmizdə
sosial müdafiə tədbirlərinin davamlılığını
nəzərə alsaq,
bütövlükdə, yeni
tariflərin əhalinin
sosial vəziyyətinə
ciddi təsiri gözlənilmir. Onu
da nəzərə alsaq ki, dövlət
hər il
əsas sosial təbəqəyə daxil
olan insanların ehtiyaclarını ödəmək,
pensiya və maşşlarının, müavinətlərinin
artımını təmin
etməklə bağlı
sistemli tədbirlər
həyata keçirir və qiymət artımı faktoru həmin insanların sosial durumuna mənfi təsirlər göstərməyəcək.
Aydın
Hüseynov,
YAP Siyasi Şurasının üzvü, iqtisadçı
İki
sahil.- 2013.- 6 dekabr.- S.14.