Mən hələ
tükənməmişəm
60 ildən çoxdur ki, ədəbiyyat
aləmindədir Vidadi Babanlı. Bizimlə söhbətində
dönə-dönə qeyd etdi ki, yenə yazmaq istəyir və
səhhəti imkan verən kimi ürəyində toplanan
sözlərini, obrazlarını yenə də kağıza
köçürəcək. İndiki cavan şair,
yazıçıların mövzu qıtlığı
çəkmələri qəribə gəlir Vidadi
Babanlıya. Deyir, axı ədəbiyyat adamı necə yazmaq
üçün mövzu tapmaya bilər?!
Yazıçı,
şair olmaq üçün ən vacib şərt
Zənnimcə, ən vacib şərt
istedadlı olmaqdır. İstedadsız, yaxud yarım istedadla heç
nə əldə etmək olmur. Əgər səndə istedad
yoxdursa, adi həvəslə, çoxlu bədii kitablar
mütaliə etməklə istəyinə çata bilməzsən.
Atam mənim mühəndis
olmağımı istəyirdi. Amma mən lap körpəlikdən
ədəbiyyatı sevmişəm. Tolstoyu, Dostoyevskini,
Çexovu yorulmadan oxuyurdum. Fransız
yazıçılarının əsərlərini - Viktor
Hüqo, Balzak, Stendal və başqalarını da mütaliə
edirdim. O vaxt kəndə çox kitab gəlib
çıxmırdı. Məktəbin kitabxanasında nə
vardısa, ancaq onları oxumaq imkanım olurdu. Universitetə qəbul
edildikdən sonra daha çox mütaliə etməyə, bu sənətlə
daha ciddi məşğul olmağa başladım.
Yazıçılıq
və ya şairlik adi həvəslə olmur
Bəziləri həvəsə görə
gəlirlər, sonra da yarı yolda qalırlar. Çünki
ilham bulaqları quruyur. Burda ancaq ilahi vergisi lazımdır. O
ilahi vergisi isə insanda lap uşaqlıqdan olur. Mənim
4-cü, 5-ci sinifdən şeirə marağım vardı,
şeir kitabları oxuyurdum. Özüm də cızmaqara
edirdim. Hətta “Pioner” qəzetinə, jurnalına da
yazdığım şeirlərdən göndərirdim.
Onlardan da cavab gəlirdi ki, hələ zəifdi şeirlərin,
çox oxu. Yəni dediyim odur ki, bu oxumaqla, mütaliə ilə
alınan iş deyil. İstedad olmasa, yazıçı,
şair olmaq həvəsi getdikcə sönür. Əlbəttə,
yazıçı çox oxumalıdır, bilik dairəsi
geniş olmalıdır. Amma yenə təkrarlayıram yazmaq
üçün birinci növbədə istedad və geniş
həyat biliyi lazımdır.
Hər
adam ədəbiyyatda qala bilmir
O vaxt bizimlə yüzlərlə cavan gəldi
ədəbiyyata. Bunlar - İsmayıl Şıxlı, İsa
Hüseynov, mən, Sabir Əhmədli, Bəxtiyar Vahabzadə,
Nəbi Xəzri, Hüseyn Arif, İslam Səfərli - cəmisi
9-10 nəfər bu sahədə qaldı. Qalanları isə
kimisi həkim, mühəndis, kimisi müəllim peşəsinin
dalınca getdilər. Çünki bu sənət çox
ciddi və çətindir. Təkcə gənclik həvəsi
kifayət etmir. O vaxtlar mərhum Mirzə İbrahimov
Yazıçılar İttifaqının sədri idi və
İttifaqın nəzdində də Gənclər günü
adlı dərnək yaratmışdı. Bütün
institutlardan, universitetdən şeir həvəskarları,
yazıçılıq eşqinə düşənlər həmin
o dərnəyə gəlirdilər. Orada şeirlərini,
hekayələrini, məqalələrini oxuyurdular. Sonra gənclərin
qələmlərinin məhsulları müzakirə olunurdu.
Müzakirədə, oxunuşlarda M.İbrahimovdan başqa
hamısı- Süleyman Rəhimov, Əli Vəliyev, Mehdi
Hüseyn, Süleyman Rüstəm, Məmməd Rahim, Osman
Sarıvəlli və başqaları iştirak edirdilər. Bəyəndikləri
şeirləri, hekayələri ya “Ədəbiyyat” qəzetində,
ya da “Azərbaycan” jurnalında çap üçün məsləhət
görürdülər. Xoşlarına gəlməyən
yazıların, şeirlərin müəlliflərinə isə
məsləhət verirdilər. Baxın, mən ədəbiyyata
bu cür gəlmişəm.
Anam yadımda deyil
Atam tarix müəllimi
idi. Məktəb direktoru işləyirdi.
Anam isə mən 3-4 aylıq olanda vəfat edib. 7-8 yaşına qədər
ana nənəm, daha sonra isə
ata nənəmin himayəsində qalmışam.
Atam şeirə- ədəbiyyata
həvəs göstərdiyim
üçün məndən
narazı idi. İnanmırdı ki, məndən şair, yazıçı ola bilər. Bir əsası da bu idi ki,
böyük əmim də vaxtilə şeir filan yazmışdı, ancaq heç nə alınmamışdı. Atam məni
Tiflisə, Zaqafqaziya Dəmiryolu Mühəndisliyi
İnstitutuna təhsil
almaq üçün
göndərmək istəyirdi.
Məcburən mən, 1944-cü ildə Tiflisə getdim. Həvəsim yox idi deyə, mayda atamdan icazəsiz sənədlərimi geri götürüb Azərbaycan
Dövlət Universitetinə
göndərdim. Tədris
ili bitənə
qədər Tiflisdə
qaldım. Bu özbaşına
hərəkətimin üstü
avqustun ortalarında açıldı. Bir axşam
yoldaşlarla söhbətə
ləngiyib, evə gec gəldim. Gördüm
ki, atam çox pərtdi. Səbəb Bakıda universitetə qəbul olunmağım haqqında universitet göndərişinin gəlməsi
idi. Atam məni xeyli danladı, çox acı sözlər dedi. Bir həftə nə
atam, nə də evdəkilər məni danışdırdı.
Amma sonunda hər şey yoluna qoyuldu və atam da
təhsilimi davam etdirməyim üçün
razılıq verdi. Mən III kursda oxuyanda
atam “Azərbaycan gəncləri” qəzetində
çap olunan ilk şeirim “Anam sən oldun”u oxuyub bəyənmişdi.
Səməd Vurğun məsləhət gördü
ki, Sabirabada gedib həyat təcrübəsi
toplayım
Universiteti bitirib,
təyinat vaxtı gələndə belə fikirləşdim ki, gedib Səməd Vurğunla məsləhətləşim.
Ürəyimdə tutmuşdum ki, burda şəhərdə
qalım. Dedim bəlkə mənə
kömək edə. Səməd Vurğun
məni tanıyırdı və öz seçimi ilə “Gənclik almanaxı”nda mənim
3 şeirimi bəyənib, çap
da etdirmişdi. Beləliklə,
getdim Yazıçılar
İttifaqına. Orada görüşdük.
Dedim Səməd müəllim, bu arzuyla gəlmişəm,
sizin də fikrinizi
bilmək istəyirəm. O mənə belə bir
söz dedi “sən orta məktəb skamyasından qalxıb, gəlib
ali məktəb skamyasında oturubsan. Həyatı hələ bilmirsən,
həyat təcrübən, həyat biliyin
yoxdur. Şair,
yazıçı olmaq üçün
birinci növbədə həyat biliyin olmalıdır. Gərək
müşahidələrin olsun, həyatın
çətinliklərini biləsən. Başqa
bilikləri sonra da
öyrənmək olur. Odur
ki, məsləhət görürəm gedib bir neçə il rayonda işləyəsən”.
Bunun arxasınca da dedi “get Sabirabad
rayonuna”. O vaxtlar özü “Muğan”
poemasını yazmışdı. Söylədi ki, oranın gələcəyi var,
rayonun Maarif
şöbəsinin müdiri də mənimlə
tanışdı. Tapşıraram səndən göz-qulaq olar. Bunu dedi, amma
mən ürəyimdə Səməd müəllimdən incik qaldım, bir söz də deyə bilmədim.
Çıxdım gəldim, yolda da bir az
peşmançılıq çəkdim. Aradan
bir həftə, on gün keçmiş biz məzunları yığdılar rektorun otağına. O vaxtkı Maarif Nazirliyindən, raykomdan
da 7-8 nəfər nümayəndə gəlmişdi.
Bütün siyahı oxundu
qurtardı, lakin mənim adım
oxunmadı. Əlimi qaldırdım və rektorumuz,
professor Abdulla Qarayevə
adımın səslənmədiyini bildirdim.
Rektor dedi “səni aspiranturada saxlayırıq”. Bu
sözlərdən sonra gərək mən
ona təşəkkür edib
əyləşəydim. Amma mən əyləşmədim.
Professor soruşdu ki, nə isə
sözün var, bala? Cavab verdim ki, mən bu yaxınlarda
Səməd Vurğunun
qəbulunda oldum.
O mənə məsləhət
gördü ki, gedim rayona bir
az həyat
biliyi qazanım, işləyim. Nə isə getdim
Sabirabada.
İlk nəsr əsərim olan “Gəlin” povesti mətbuatda çox tərifləndi
Sabirabadda bir il işlədim. Sonra Maarif şöbəsinin
müdiri də mənə kömək etdi və mən
ərizə yazdım
qayıtdım Bakıya.
Bir müddət burada işlədim. Daha sonra
Yazıçılar İttifaqından
məni Moskvaya,
SSRİ Yazıçılar İttifaqı nəzdindəki
Ədəbiyyat İnstitutuna
oxumağa göndərdilər.
Elə Moskvada da “Gəlin”
povestini yazdım.
Povest Bakıda çap olundu. Əsər mətbuatda çox
tərifləndi. Bununla da
mən nəsrə keçdim.
35 illik fasilədən sonra yenidən şeir yazdım
“Gəlin”dən sonra 6 roman (“Vicdan susanda”, “Müqəddəs
ocaq”, “Ömürlük
əzab”, “Gizlinlər”,
“Gecikmiş eşq” və “Bulanlıq dünya” romanları), povestlər (“Ayazlı gecələr”, “Həyat bizi sınayır”, “İnsaf nənə”, “Ana intiqamı” povestləri), çoxlu hekayələr,
publisistik məqalələr
yazmışam, müxtəlif
xarici ölkə yazıçılarından tərcümələr
etmişəm. Düz
35 il mən
şeir yazmadım. Ta
ki bizim bu müstəqillik uğrundakı mübarizələrimizə
qədər. 89-cu ildə elə bil ürəyimdəki şeir duyğuları təzədən közərdi.
“Qırmızı qəbirlər”,
“Hoydu dəlilərim,
hoydu”, “Kişilik haqqında himn” və s. şeirlərim qəzetlərdə çap
olundu. Hətta mənim “Hoydu
dəlilərim, hoydu”
şeirimə musiqi də bəstələndi.
Sonralar siyasi-ictimai tədbirlərdə
o mahnı oxunurdu.
3 şeir kitabım
nəşr olunub.
Yazıçı ictimai-siyasi mühitdə vacib rol oynayır
Mirzə Ələkbər Sabir, Cəlil Məmmədquluzadə, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin və digər ədəbiyyat xadimlərimizin
əsərlərinin hər
biri zamanında ictimai-siyasi mühitə çox böyük təsir göstərib.
Müstəqillik uğrundakı mübarizələrdə
mən də əsərlərimlə, məqalələrimlə,
hekayələrimlə öz
köməyimi etmişəm.
Düşünürəm ki, heç də az
iş görməmişəm.
Hətta
Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrında Qarabağ müharibəsindən bəhs
edən “Ana intiqamı”
povestimin əsasında
tamaşa da səhnələşdirilib. Baş qəhrəmanı Leyla Bədirbəyli oynayırdı.
Mənim fikrimcə, hər bir yazıçının
əsas borcu xalqına xidmət etmək, onun yaxşı xüsusiyyətlərini
başqa xalqlara tanıtmaq və sevdirməkdir. Son zamanlar haqlı
etirazlara səbəb olmuş Əkrəm Naibovun “Daş yuxular” əsəri bu dediklərimin tam əksinədir. Televiziyada izləmişəm,
qəzetlərdəki yazılardan
da görürəm ki, Əkrəm çox böyük səhv edib. Yazıçıya yaraşmayan bir
hərəkət edib.
1989-cu ildə o yenə həmin bu “Drujba narodov”da,
jurnalın redaktoru ilə müsahibəsi çap olunmuşdu.
Əkrəm orada da həmin səhvi etmişdi. Xalq haqqında o cür
danışmaq, xalqa çirkab atmaq, xalqı təhqir etmək, olmayan, baş verməyən hadisələrdə xalqı
günahlandırmaq - bu
yazıçıya yaraşmayan
hərəkətdir. Əksinə elə romanlar, povestlər yazılmalıdır
ki, dünyada onun xalqının hər bir nümayəndəsini
sevsinlər, ona məhəbbət bəsləsinlər.
Yazıçının ən
birinci arxası elə xalqıdır! Öz xalqı onu yaşatmasa, yazıçının
əsəri başqa hansı dilə tərcümə olunur olunsun, o yaşamayacaq.
Əkrəm “Daş yuxular”ını
hansısa iştahla yazıb. Ermənilərə qahmar çıxıb,
ermənilərə dəstək
verib. Onlar bu dəqiqə
hər yerdə “Daş yuxular”ı əllərində bayraq ediblər. Bu baxımdan da Əkrəmin bu hərəkəti ilə heç cür barışa bilmərəm.
Mən şəxsən ondan o cür hərəkəti gözləmirdim. Xalqa qara
yaxmaq ziyalılıqdan
da, insanlıqdan da kənar bir
şeydir.
İndi çox darıxıram
Beynimdə təzə bir mövzu var. Səhhətim imkan vermir deyə yaza bilmirəm.
Sonuncu romanımı da yenidən işləmək,
yeni fikirlərimi ora daxil etmək
istəyirəm. Yəni bu
yaşda da mən hələ tükənməmişəm. Əsl şairlərin, yazıçıların
ilahidən vəhyləri
gəlir. Obrazlar, hadisələr
hamısı beyində,
ürəkdə hazırlanır.
Başqalarını bilmirəm, amma
məndə belədir.
Hələ yazıb-yaratmaq həvəsim
tükənməyib. Gözlərim
imkan versə, Allahın köməkliyi ilə qələmimi işlətmək həvəsindəyəm...
Günel Eyyubova
İki
sahil.- 2013.- 3 may.- S.30.