Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi təşkilatı və Azərbaycanın hərbi-geostrateji maraqları

 

1992-ci ildə keçmiş SSRİ-nin mövcud olduğu Avrasiyanın əhəmiyyətli geosiyasi məkanlarına hər hansı xarici və kənar güc mərkəzlərinin daxil olmasının qarşısını almaq üçün Rusiya bəzi keçmiş sovet respublikalarının iştirakı ilə Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi adlanan (1)  (KTM) hərbi blok yaratmış və hazırda onu daha da genişləndirmək kursu yürüdür.

Yarandığı gündən  KTM-in və onun əsas himayədarı olan Rusiyanın Cənubi Qafqaz və Xəzər-Qara dəniz hövzəsindəki regional təhlükəsizlik siyasətinin əsasında bölgə ölkələrini hərbi-təhlükəsizlik sahəsində NATO və Qərbin təsirindən qorumaq, onları vahid hərbi-strateji çətir altında saxlamaqdan ibarətdir. Əvvəllər özünü daha çox müxtəlif  bəyanatlar verməklə təsdiq etdirməyə çalışan və üzv ölkələrin təhlükəsizliyini təmin etmək anlamında heç bir təşkilati strukturu və yaxud hüquqi səlahiyyəti olmayan KTM, 2003-cü ilin oktyabrından konkret hərbi-siyasi blok adı ilə çıxış edir. Həmin il oktyabrın 7-də MDB-nin Kişinyov sammitində Rusiya, Belarus, Ermənistan, Qazaxıstan, Qırğızıstan və Tacikistan prezidentləri Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsinin (KTM) Kollektiv Təhlükəsizlik Təşkilatına (KTT) çevrilməsi və onun “vahid təhlükəsizlik qüvvələrinin” yaradılması haqda müqavilə imzaladılar.

Rusiyalı bəzi politoloqlar fəaliyyət göstərdiyi 18 il ərzində postsovet regionunda  səmərəli kollektiv  təhlükəsizlik strukturuna çevrilə bilməmiş KTM-in  KTT ilə əvəz olunmasını müsbət hadisə kimi xarakterizə edərək, onu “Avrasiya hərbi-siyasi blokunun yaradılması” kimi təqdim edirlər. Lakin müstəqil ekspertlərin fikrincə,  KTT-nin bugünkü fəaliyyəti nə üzv dövlətləri tam qane edir, nə səmərəli bir təşkilat kimi digər ölkələr üçün cəlbedicidir, nə də əksər postsovet ölkələrinin vahid təhlükəsizlik maraqlarına cavab verir. Məsələn, Cənubi Qafqaz və Qara dəniz ətrafı ölkələrindən yalnız Ermənistanın blokda təmsil olunmasına, KTT-nin tərkibindəki əksər ölkələrin Rusiya ilə mövcud geosiyasi və geoiqtisadi münasibətlərinə, təşkilat daxilindəki real vəziyyətə nəzər salan politoloqlar KTT-ni vahid bir təhlükəsizlik bloku kimi qəbul etmirlər. Təşkilatın əsas üzvləri olan Rusiya, Belarus, Qazaxıstan, Özbəkistan, Qırğızıstan, Tacikistan və Ermənistan arasındakı həqiqi dostluq münasibətləri, hərbi maraqların  tarazlığı və ortaq təminatı məsələsi də bir çox müstəqil ekspertlərdə ciddi şübhə doğurur. Onların fikrincə, təşkilata üzv olan ölkələr arasındakı bütün sahələr üzrə mövcud olan  geosiyasi, hərbi və iqtisadi ziddiyyətləri gizlətmək mümkün deyildir. Məsələn, Rusiya ilə Belarusun münasibətləri ciddi hərbi-geostrateji müttəfiqlik və tərəfdaşlıqdan çox uzaqdır. Yaxud Orta Asiya ölkələrinin, Belarus və Qırğızıstanın, Rusiya və Tacikistanın, Rusiya və Özbəkistanın ikitərəfli münasibətlərinin mövcud vəziyyətini, Özbəkistan, Tacikistan,  Qırğızıstan arasındakı mübahisəli müxtəlif etnik məsələləri və s. faktları mütəxəssislər  KTT-nin ciddi problemlər yaşamasının göstəricisi hesab edirlər (2).

Rəsmi Moskva son zamanlar Ukrayna, Azərbaycan, Moldova və Gürcüstanın da bu blokda təmsil olunmasına çalışır. Lakin adı çəkilən hər bir ölkənin bloka qoşulmamasının öz səbəbi mövcuddur. Azərbaycan Respublikasını KTT-yə qoşmaq istiqamətində göstərilən sonuncu cəhd 2004-cü ilin payızında - MDB dövlət başçılarının Astanada keçirilən sammitində baş vermişdir. Lakin rəsmi Bakı Ermənistanla Azərbaycan arasında Dağlıq Qarabağ münaqişəsi həll edilməyənə  və ölkənin pozulmuş ərazi bütövlüyü bərpa olunmayana qədər özünün regional təhlükəsizlik məsələləri ilə bağlı mövqeyində hər hansı dəyişiklik etməyə, hansısa hərbi bloka qoşulmağa heç bir əsas olmadığını bəyan edərək,  KTT-yə qoşulmaqdan imtina etmişdir.

Cənubi Qafqazın digər ölkəsi - Gürcüstan da dəfələrlə bu hərbi-siyasi bloka üzv olmaq niyyətində olmadığını bildirərək,  əksinə, öz ərazisindəki Rusiya hərbi bazalarının ölkədən çıxarılması tələbi ilə çıxış etmiş və sonrakı illərdə buna nail olmuşdur.

O ki qaldı Moldova və Ukraynaya, birincidə hələ kimin və hansı qüvvələrin gələcəkdə ölkənin siyasi taleyini həll edəcəyi qaranlıq qalır. Ukraynada isə sonuncu hakimiyyət dəyişikliyindən sonra bu dövlətin Rusiya ilə geosiyasi münasibətlərini hərtərəfli şəkildə yaxşılaşdırmasına, NATO-ya üzv olmaq fikrindən rəsmi şəkildə imtina etməsinə baxmayaraq, Xarici İşlər Nazirliyi “Kiyevin yaxın zamanlarda hər hansı  hərbi bloka qoşulmaq fikrində olmadığını” bəyan edərək,  KTT-yə  üzv olmaq fikrindən uzaq olduğunu bildirmişdir.  Bundan başqa, KTT-nin rəsmi üzvü olan Özbəkistan da neçə illərdir ki, prezident səviyyəsində KTT-nin sammitlərini boykot edir. Bu da təşkilatın “vahid hərbi-strateji blok olması” fikrini şübhə altına alır.

KTT-nin 2010-cu ilin dekabrında Moskvada keçirilən son sammitində Özbəkistan prezidentinin çox ciddi narazılığı və səsləndirdiyi bəyanat  göstərdi ki, hazırda KTT-yə  üzv dövlətlər arasında mövcud olan ziddiyyətli və ayırıcı məqamlar onları birləşdirən və hərbi-geostrateji müttəfiq kimi bir-birinə bağlayan məqamlardan çoxdur. Rusiya son zamanlar çalışır ki,  qurumun nizamnaməsinə bəzi dəyişikliklər edərək onu digər üzv dövlətlərin daxili münaqişələrini həll etmək üçün  “operativ hərbi təşkilat”a çevirsin və lazım gələndə KTT-nin ümumi hərbi missiyasından istifadə edərək, üzv dövlətlərin suverenliyi, ərazi bütövlüyü və daxili sabitliyi ilə bağlı  yerli və xarici təhlükələrin qarşısını alsın. Məlumatlara görə, Özbəkistan prezidenti İslam Kərimov Moskva sammitində təşkilatın nizamnaməsinə  olunan dəyişikliyə etiraz edərək bildirmişdir ki, KTT-nin əsas vəzifəsi heç də MDB, yaxud KTT çərçivəsində mövcud olan ölkələrarası və ölkədaxili ziddiyyətləri,  münaqişələri nizamlamaq deyil, üzv ölkələri xarici təhlükələrdən qorumaqdan ibarətdir. Özbəkistan prezidenti öz ölkəsinin yeni nizamnamə dəyişikliyinə və KTT çərçivəsində yaradılacaq hər hansı “operativ kollektiv müdaxilə” qurumuna qoşulmayacağı haqqında ciddi bəyanat vermişdir (3). Lakin Özbəkistan və başqa KTT üzvlərinin etirazına baxmayaraq, KTT-yə postsovet məkanında daxili və ölkələrarası münaqişələrə de-yure müdaxilə etmək səlahiyyəti verən dəyişikliklər qəbul edilmişdir. Mütəxəssislərin fikrincə, Rusiya NATO təcrübəsindən istifadə edərək, KTT-ni  regionun vahid hərbi-strateji təşkilatına çevirmək, bölgədə baş verən əksər hərbi, strateji, siyasi və s. hadisələri öz nəzarəti altında saxlamaq istəyir. Lakin onların fikrincə,

* üzv ölkələrin hərbi gücünün, hərbi-geostrateji maraqlarının və bu təşkilata təsir etmə imkanlarının tamamilə fərqli olmasından;

* MDB-nin digər üzv ölkələrinin ayrı-ayrı səbəblərdən (hərənin öz səbəbi var) bu təşkilatda iştirakdan imtina etməsindən;

* üzv ölkələrin hərbi-siyasi liderlik anlamında vahid məqsədlərinin olmaması və fərqli vəzifələrə xidmət etməsi səbəbindən və s. Rusiya de-fakto bu məqsədlərinə nail ola bilmir.

Əlbəttə, Rusiya KTT-ni  gücləndirmək və onun idarəçiliyini əlində saxlamaqla,  həm də hərbi-geostrateji plan kimi Avrasiyada NATO-nun mövqelərinin zəiflədilməsini və öz təsirinin gücləndirilməsini də  təmin etmək istəyir. Bundan başqa,  regionda qərblə texnologiya, iqtisadi və investisiya baxımından tam yarışa bilməyən Moskva heç olmazsa, hərbi-siyasi sahədə bölgədəki üstünlüyünü qorumağa çalışır. Bəzi mütəxəssislər hesab edir ki, əgər ABŞ nə zamansa yenidən, hər hansı postsovet ölkəsini öz hərbi-strateji təsiri altına salmağa cəhd göstərsə, o zaman Rusiya  yerli ictimai-siyasi və digər dairələri də işə qoşmaqla,  ona sərf edən hakimiyyəti, idarəçilik rejimini müdafiə etmək və yaxud əleyhinə çıxmaqla məqsədlərinə nail olmaq üçün hərəkətə keçəcəkdir.

KTT-nin gələcək inkişafı və davamlı mövcudluğu ilə bağlı hazırda ortada hər hansı  ciddi bir konsepsiya və strategiyaya mövcud deyildir. Bunu  qurumun ayrı-ayrı dövrlərdə Ukrayna, Azərbaycan, Gürcüstan, Özbəkistan, Moldova, Belarus və başqa postsovet ölkələri ilə bağlı reallaşdırdığı ziddiyyətli geosiyasətin məzmunu və  nəticələri də sübut edir. Məsələn, adıçəkilən bu ölkələrdən biri və yaxud hamısı nə zamansa yenidən Qərbə, yaxud onun hərbi strukturlarına üz tutsa,  KTT-nin hansı addımları atacağı, yaxud Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi həll olunandan sonra təşkilatın Qafqazda bu iki ölkəyə münasibətinin daha hansı manevrlər üzərində reallaşacağı və s. bu kimi məsələlər nə KTT-nin, nə də ki, Rusiyanın hazırkı hərbi-geostrateji planlarında öz əksini tapmamışdır.

Hazırda Rusiya əksər postsovet ölkələrini KTT-yə qoşmaq və onların NATO-ya meyillənməsini önləmək üçün ciddi tədbirlər görür. Qərbin ikili standartlara söykənən tələblərinə o qədər də ciddi reaksiya vermədən, Rusiya  Avrasiyanın məqsədəuyğun hesab etdiyi bütün bölgələrində,  bütün məqbul vasitələrlə “öz həyati maraqlarını” qorumaqda və geosiyasi təsir mexanizmlərini saxlamaqda davam edir. Son illərdə bu ölkənin bəzi siyasi dairələrinin dilindən “böyük ölkələrin regional maraq dairələrinin və geosiyasi təsir zonalarının” tanınması və qorunması, belə demək mümkünsə,  planetar məkanların “Jirinovski sxemi üzrə, müxtəlif iri dövlətlərin təsir və maraq dairələrinə bölünməsi”, kiçik ölkələrin hüquqlarının nəzərə alınmaması hesabına “böyüklərin təhlükəsizlik maraqlarının dönməz şəkildə təmin edilməsi”  və s. kimi beynəlxalq hüquqa zidd çağırışlar səslənməkdədir. Bir faktı qeyd etmək lazımdır ki, “dünyanın maraq dairələri üzrə faktiki olaraq yenidən bölünməsini” rəsmən bəyan edən  və “planetin yeni  təhlükəsizlik memarlığı” adlanan belə  geostrateji plan və mülahizələrə, rəqib hərbi bloklara və ölkələrə meyil göstərən dövlətləri və xalqları müxtəlif iqtisadi, siyasi, sosial və s. təzyiq vasitələri ilə sıxışdırmaq cəhdinə bütün böyük ölkələrin timsalında rast gəlmək mümkündür. Tədqiqatçıların fikrincə, son zamanlar bir çox kiçik ölkələrin regiondakı müstəqil geosiyasi amil kimi çıxış etməsinə mane olan əsas səbəblər onların böyük ölkələrdən strateji sahələr üzrə - təhlükəsizlik, enerji, iqtisadi, ərzaq və s. asılılığı hesab olunur.

Regional təhlükəsizlik müstəvisində  məxsusi  mənafeləri və iddiaları ilə təmsil olunan Azərbaycan özünün bütün  geosiyasi məkan xarakteristikası, iqtisadi, siyasi və hüquqi varlığı ilə nəinki təkcə Cənubi Qafqazın, Xəzər-Qara dəniz hövzəsinin, həm də Avrasiyanın, bütövlükdə qlobal dünyanın mühüm geosiyasi, geoiqtisadi və hərbi-geostrateji hədəflərindən biri kimi çıxış edirdi. Onun beynəlxalq və regional təhlükəsizliyindən, milli maraqlarının qorunmasından və milli təhlükəsizliyinin təmin olunmasından bəhs edərkən  Prezident Heydər Əliyev  bildirmişdir ki, bir dövlət olaraq Azərbaycanın milli maraqları və  təhlükəsizliyi beynəlxalq aləmin, Avropanın, Xəzər-Qara dəniz hövzəsi və Cənubi Qafqazın təhlükəsizliyindən,  dünyanın və regionun ümumi maraqlarından ayrıca,  təcrid  olunmuş şəkildə  təmin oluna bilməz (4). Bütün bunlar göstərir ki, Azərbaycanın beynəlxalq, regional və milli təhlükəsizlik maraqlarının öyrənilməsi və təmin olunması vəzifəsi yerli tədqiqatçılardan həm də bütövlükdə beynəlxalq və regional geosiyasi, hərbi-geostrateji və s. məsələlərin geniş şəkildə  araşdırılmasını tələb edir.

Təhlükəsizlik maraqları çərçivəsindən yanaşdıqda, birmənalı şəkildə təsdiq etmək olar ki, Azərbaycanın milli mənafeləri  Rusiya ilə    rəqiblik deyil, əksinə, bərabərhüquqlu, qarşılıqlı-faydalı və strateji tərəfdaşlıq münasibətlərinin yaradılması və inkişafını tələb edir. Xüsusən 2001-ci ildən etibarən, iki ölkənin prezidentləri arasında yaranan qarşılıqlı münasibətlərin yüksək siyasi səviyyəsi müvafiq olaraq dövlətlərarası əlaqələrin bütün sahələrində hərtərəfli  əməkdaşlığın və tərəfdaşlığın inkişafını şərtləndirir. Təhlükəsizlik sahəsində regional əməkdaşlığın möhkəmləndirilməsi, iki dövlət arasında transsərhəd təhlükəsizliyi, transmilli cinayətkarlığa qarşı birgə mübarizə, Xəzər dənizi və və müştərək quru sərhədlərin təhlükəsizliyi və mühafizəsi, Qəbələ RLS-in istifadəsi kimi məsələlərdə tərəfdaşlıq proseslərinin dərinləşdirilməsi hər iki ölkənin qarşılıqlı mənafelərinə xidmət edir. Bundan başqa, təhlükəsizlik sahəsində çoxtərəfli regional münasibətlərin yaradılması, həm Rusiya, həm də digər bölgə ölkələri ilə  sivil ticarət-iqtisadi, investisiya, elmi, mədəni və digər  əlaqələrin qurulması Azərbaycanın milli təhlükəsizlik maraqlarına tam cavab verir.

Hazırda Cənubi Qafqazda bitərəf təhlükəsizlik siyasəti yürüdən Azərbaycan  həm Rusiya və KTT, həm də ABŞ və NATO ilə tərəfdaşlıq münasibətləri saxlamağa çalışır. Bu sahədə Rusiya ilə yaranan yeganə problem onun Cənubi Qafqazda Ermənistan kimi militarist bir ölkəyə göstərdiyi hərtərəfli hərbi yardımla bağlıdır.   Bəzi mütəxəssislərin fikrinə görə,  Rusiyanın hazırkı təhlükəsizlik maraqları “Dağlıq Qarabağı nə Ermənistana vermək, nə də Azərbaycana qaytarmaq” məqsədinə uyğundur. Çünki Moskva bu münaqişədən bəhrələnərək hər iki ölkənin  beynəlxalq fəaliyyətini və regional siyasətini öz təsiri altında saxlamaq istəyir. Onların fikrincə, Cənubi Qafqaz respublikalarındakı mövcud ziddiyyətlərin və münaqişəli halların birdəfəlik həll edilməsi və bu regionda əbədi sülhün bərqərar olması Rusiyanın regional təhlükəsizlik siyasətinin uzunmüddətli məqsədlərinə qətiyyən cavab vermir (5).

Cənubi Qafqazın Rusiya modeli ilə planlaşdırılan təhlükəsizlik sistemində Azərbaycanı qane etməyən əsas cəhət  məhz Rusiyanın bölgədə hamını qane edəcək  səmərəli kollektiv təhlükəsizlik mexanizmlərinin yaradılması əvəzinə, Ermənistanla kollektiv təhlükəsizlik və hərbi-strateji müttəfiqlik çərçivəsində Azərbaycanın suveren dövlət hüquqlarına, milli təhlükəsizlik maraqlarına və Cənubi Qafqazın regional güc  tarazlığına mənfi təsir göstərən bəzi addımları hesab oluna bilər. Azərbaycanın,  əsasında Rusiya və onun yaratdığı Kollektiv Təhlükəsizlik Təşkilatı dayanan MDB təhlükəsizlik sisteminə qoşulmaqdan imtina etməsinin səbəbi də, ilk növbədə, məhz bu məsələ ilə bağlıdır. Rusiya ilə Ermənistan arasında 1995-ci ildə imzalanmış “hərbi-strateji tərəfdaşlıq haqqında” müqaviləyə uyğun olaraq,  Rusiya  Ermənistanda öz hərbi-geostrateji maraqlarını və təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədilə  “25 il müddətinə 102-ci hərbi bazasını saxlamaq və  onunla razılaşdırılmış,  əlaqələndirilmiş birgə regional təhlükəsizlik, xarici siyasət fəaliyyəti yürütmək” haqqında “dövlətlərarası razılığa gəlmişdir”.  Mütəxəssislər bu sazişi əslində siyasi, iqtisadi, hərbi gücü və vəziyyəti heç də “bərabərhüquqlu və qarşılıqlı təhlükəsizlik” müqaviləsi imzalamağa imkan verməyən, qeyri-bərabər statuslu iki ölkənin “təhlükəsizlik imitasiyası”, Qərbin Cənubi Qafqazda hərbi-geostrateji maraqlarının artması və  bölgə ölkələrinin NATO-ya həvəs göstərməsi fonunda Rusiyanın “forpostu” olmaqdan başqa heç bir ciddi potensial nümayiş etdirmək qabiliyyəti olmayan Ermənistanın “xarici və təhlükəsizlik maraqlarını müdafiə etmək” adı altında öz suveren dövlət hüquqlarını birtərəfli qaydada  güzəştə getməsi kimi qiymətləndirirlər. Onların fikrinə görə, Cənubi Qafqazda Rusiyanın Ermənistana güclü iqtisadi və hərbi yardım göstərməsi, onun işğalçı ordusunu təmənnasız silahlandırması, bir tərəfdən işğalçı  ölkənin siyasi rəhbərliyini Dağlıq Qarabağ  münaqişəsinin dinc yolla həllindən yayındırır, danışıqlarda qeyri-konstruktivliyə  təşviq edir, digər tərəfdənsə Azərbaycanın beynəlxalq təhlükəsizlik siyasətinə, regional hərbi-geostrateji seçiminə fərqli təsir göstərir. Odur ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi hazırda həm Ermənistana, həm də Azərbaycana təsir göstərmək üçün Rusiyanın əlində ciddi bir mexanizmdir.

 Əlbəttə, torpaqlarının bir qismi  Ermənistanın işğalı altında olan Azərbaycan ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədr dövlətlərindən biri kimi, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ətrafında sülhyaratma proseslərinə cəlb edilmiş Rusiyanın rəqib ölkə ilə “hərbi-strateji tərəfdaşlığına”, bu ölkədə xüsusi hərbi baza saxlamasına və işğalçı erməni ordusunu təmənnasız silah-sursatla təmin etməsinə biganə qala bilməz. Odur ki, Azərbaycan rəsmiləri bu sazişə etiraz edərək Rusiyanın Cənubi Qafqazdakı regional təhlükəsizlik sahəsindəki fəaliyyətinin “bitərəf qalmaq öhdəliyi” ilə bir araya sığmadığını bildirmiş, bu məsələni beynəlxalq aləmin diqqətinə çatdırmışdır.

Rusiya Cənubi Qafqazda yürütdüyü təhlükəsizlik siyasətini və Ermənistan kimi işğalçı dövlətə göstərdiyi hərbi dəstəyi onunla izah etməyə çalışır ki, guya Ermənistanda yerləşən və  ona məxsus 102-ci hərbi baza bu ölkəni müdafiə etmək, yaxud hər hansı bölgə dövlətinin təhlükəsizliyini təhdid etmək deyil, yalnız Rusiyanın bölgədəki “hərbi-geostrateji” maraqlarını təmin etmək məqsədilə saxlanılır. Hətta öz mövqeyinin inandırıcı görünməsi üçün Rusiyanın  bəzi siyasi və hərbi dairələri eyni məzmunlu müqaviləni Azərbaycan və Gürcüstanla da imzalamağa, onlarla da hərbi-strateji müttəfiqlik münasibətləri yaratmağa hazır olduqlarını bəyan edirlər.

Azərbaycan rəsmiləri dəfələrlə bəyan etmişlər ki, onların ölkəsi Rusiya və KTT ilə hər hansı ikitərəfli və çoxtərəfli əməkdaşlığın, hərbi-strateji tərəfdaşlığın əleyhinə deyil. Azərbaycanın Rusiya və KTT ilə əməkdaşlığına bilavasitə təsir göstərən ən əsas məsələ onun pozulmuş ərazi bütövlüyünün bərpası, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli  sahəsindəki fəaliyyətlə bağlıdır. Azərbaycanın torpaqlarını  açıq-aşkar işğal edən, Cənubi Qafqazda qonşu ölkələrə qarşı ərazi iddiası irəli sürən, sabit millətlərarası və dövlətlərarası regional mühiti pozan, işğalçı və militarist Ermənistanın hərəkətlərinə beynəlxalq hüquqa əsaslanan prinsipial münasibət bildirmək istəməyən, əksinə, işğalçı ölkə ilə hərbi müttəfiqlik edən,  Qafqazda mövcud olan digər region ölkələrinin siyasi-hərbi təhlükəsizliyinə, ərazi bütövlüyünə və regional sülhə  təminat verməyən qurum və ona himayədarlıq edən ölkə ilə strateji tərəfdaşlıq etmək bu gün üçün mümkün görünmür. Azərbaycan  Rusiyanın rəhbərliyi altında yaradılan Kollektiv Təhlükəsizlik Təşkilatı ilə əməkdaşlığın əksər  üzv ölkələrin təhlükəsizlik və xarici siyasət suverenliyinin təmin olunmasına maneçilik törətmək deyil,  köməklik göstərmək istiqamətində olmasını arzulayır. Əslində bəhs olunan  Rusiya-Ermənistan hərbi müttəfiqlik müqaviləsindən bir az keçməmiş Rusiyanın  erməni ordusuna bir milyard dollar dəyərində “təmənnasız” hərbi texnika, silah-sursat bağışlaması ətrafında yaranmış beynəlxalq hay-küy də göstərdi ki, bu ölkənin Cənubi Qafqazdakı hərbi-strateji fəaliyyəti hələ də anlaşılmaz olaraq qalır. Odur ki, Azərbaycan öz regional təhlükəsizliyi ilə bağlı həm Rusiya,  həm ABŞ, NATO və Türkiyə, həm də digər müvafiq strukturlarla, ayrı-ayrı maraqlı ölkələrlə fərdi tərəfdaşlıq siyasətini davam etdirir.

Rusiya ilə  münasibətdə Azərbaycanın həyata keçirdiyi regional təhlükəsizlik siyasəti ona əsaslanır ki,  bu ölkə bölgədə həlledici söz sahibidir və bu gün onu Azərbaycanın maraqlarına uyğun siyasət yürütməyə məcbur etmək mümkün deyilsə,  deməli,  bu ölkənin mövcud siyasətinin verdiyi imkanlardan maksimum bəhrələnərək, Azərbaycanın milli, regional və beynəlxalq təhlükəsizlik sahəsində qarşıda duran digər milli vəzifələri həyata keçirmək lazımdır. Regional təhlükəsizlik sahəsində Rusiya ilə Azərbaycanın üst-üstə düşən maraqları sırasında əsasən, onların müştərək sərhədlərə malik olması və həmsərhəd bölgələrdə sabitliyin qorunması, hər ikisinin etnik separatizmdən əziyyət çəkməsi, bir-birinə  sabitliklə bağlı yardım etməsi və s. göstərilir. Hər iki ölkə  həm də  ortaq təhlükəsizlik təhdidləri ilə - terror təhlükəsi, ekstremizm, radikal islam təmayülləri, mütəşəkkil cinayətkarlıq, narkotik qaçaqmalçılığı və silah alveri kimi problemlərə qarşı da birgə mübarizə maraqlarına malikdir. Bu sahədə hər iki ölkənin təhlükəsizlik orqanları  sıx və səmərəli əməkdaşlıq edirlər.

Rusiya Cənubi Qafqazda Azərbaycanın NATO və Türkiyə ilə istənilən hərbi-geostrateji əlaqələrini, əməkdaşlıq cəhdlərini ciddi qısqanclıqla qarşılayır. Bu ölkə bütün  Qafqaza, o cümlədən də Azərbaycanın  suveren ərazisinə “öz milli  təhlükəsizlik zonası” kimi baxır və bu əraziyə hər hansı kənar dövlətin hərbi-geosiyasi  nüfuzunu qəbul etmir. Bu da iki ölkənin təhlükəsizlik siyasətinin üst-üstə düşməyən məqamları sırasına daxildir. Azərbaycan dövləti bütün bunları nəzərə alaraq NATO-ya üzvlük haqqında indiyə qədər heç bir  bəyanat verməmişdir və onunla yalnız  Rusiyanın özünün də həyata keçirdiyi “hərbi-geostrateji əməkdaşlıq”  əlaqələri yaratmışdır. Azərbaycan eyni zamanda, Rusiyaya və onun yaratdığı KTT-yə də indiyə qədər “üzvlük formasında” münasibətlərə deyil, yalnız “hərbi təhlükəsizlik sahəsində bərabərhüquqlu əməkdaşlıq” etməyə müsbət cavab vermişdir.

Lakin bir faktı da qeyd etmək lazımdır ki, 1992-2000-ci illərdəkindən fərqli olaraq Rusiyanın Cənubi Qafqazdakı bugünkü regional təhlükəsizlik siyasətində və Azərbaycanla hərbi-geostrateji münasibətlərində müsbətə doğru ciddi dəyişikliklər hiss olunmaqdadır. Məsələn, indiyədək dəfələrlə sınaqdan keçirilmiş “etnik münaqişələr” taktikasına yanaşmada Rusiyanın mövqeyindəki müsbət dəyişikliklər hələ 1994-cü ildən - Çeçenistan münaqişəsi  alovlanandan hiss olunmağa başlamışdır. Həmin il Rusiya Prezidenti Boris Yeltsinin Federasiya Şurasındakı çıxışında verdiyi “Rusiya sərhədləri yaxınlığındakı münaqişə ocaqları, MDB ölkələrindəki iqtisadi və dövlətçilik böhranları Rusiya üçün real təhlükədir” bəyanatı bundan xəbər verirdi. Lakin bu sahədə ciddi dəyişikliklər daha çox Vladimir Putinin prezident seçilməsi və ali hakimiyyətə gəlməsindən sonra baş vermişdir. Bəzi  mütəxəssislər hesab edirlər ki, istənilən halda, Rusiyanın regional proseslərə və Cənubi Qafqazın təhlükəsizlik problemlərinə yanaşması əsrlər boyu bu ölkədə formalaşmış “parçala, hökm sür” strategiyasından kənara çıxmır. Onların fikrincə,  Dağlıq Qarabağ münaqişəsi yaranan vaxtdan  Rusiyanın açıq, yaxud gizli formada Ermənistanı dəstəkləməsi, onun Azərbaycanla münasibətlərinə birmənalı mənfi təsir göstərmişdir. Azərbaycan Rusiyanın belə siyasətinə qarşı bəzən Avroatlantik strukturlarına inteqrasiya yolunu tutmaq, öz təhlükəsizliyinin təmin olunmasında alternativ yollar axtarmaq, ABŞ, Türkiyə və digər NATO üzvlərinə, onların təsir  imkanlarına arxalanmaq kimi addımlar atmağa məcbur olur ki, bu da Rusiyanı qane etmir.  Bundan başqa, Ermənistan Kollektiv Təhlükəsizlik  Təşkilatının üzvü olduğundan Rusiya  ilə hərbi-strateji müttəfiqlik münasibətləri yaradaraq öz ərazisində  bu ölkənin hərbi bazalarını yerləşdirmişdir.  Rusiya Ermənistanı ucuz enerji ehtiyatları və təmənnasız olaraq silahlarla təmin edir. Bu da Azərbaycanın regional təhlükəsizliyinə müəyyən təhdidlər yaradır. Rusiya həm də Azərbaycanın Cənubi Qafqazda hərbi-strateji cəhətdən  güclənməsinə, Türkiyə,  ABŞ və NATO ilə təhlükəsizlik sahəsində tərəfdaşlıq əlaqələrinin yaranmasına  qısqanclıqla yanaşır və maneçilik törədir. Bütün bunlar da iki ölkə arasındakı münasibətlərə mənfi təsir göstərir (6)

Regionun enerji təhlükəsizliyi sahəsində də Rusiyanın Azərbaycanla tam üst-üstə düşməyən bir çox geoiqtisadi maraqları mövcuddur. Əsas siyasəti dünya  enerji bazarında bugünkü aparıcı mövqelərini və Xəzər hövzəsinin enerji ehtiyatları üzərində ənənəvi təsir mexanizmlərini qorumaq və davamlı şəkildə saxlamaqdan ibarət olan Rusiya Cənubi Qafqaz və Xəzər hövzəsində mövcud sahədə onunla rəqabət yaradan Azərbaycanın enerji ixracatçısı kimi çıxış etməsindən bir qədər narahat görünür. Rusiya  həm də ABŞ, Avropa Birliyi, Çin və başqa ölkələrin sərbəst şəkildə, onun iradəsindən kənarda bölgəyə daxil olmasının və Xəzər hövzəsinin zəngin neft-qaz ehtiyatlarına çıxışının, bu məhsulların Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə vasitəsilə Avropa və Asiya bazarlarına çatdırılmasının tərəfdarı deyil.  Üçüncü minillikdə Xəzər və Orta Asiyanın enerji mənbələri uğrunda  gedən qlobal mübarizənin tərkib hissəsi  sayılan bu prosesdə Azərbaycanın enerji təhlükəsizliyi maraqları  daha çox azad bazar münasibətlərini təlqin edən ölkələrinki ilə üst-üstə düşür. Mütəxəssislər hesab edirlər ki, Xəzər hövzəsində Rusiyanın enerji maraqları, hər şeydən əvvəl, özünün enerji təhlükəsizliyini möhkəmləndirməyə yönəlib və qonşu ölkələrin adekvat maraqları ilə üst-üstə düşmür. Rusiyanın Azərbaycanla üst-üstə düşməyən enerji və nəqliyyat təhlükəsizliyi  siyasətinin əsasında Cənubi Qafqaz və Mərkəzi Asiyanın enerji daşıyıcılarının Avropa istehlakçılarına birbaşa satışına, regiondan Avropaya  Rusiya ərazisindən yan keçməklə reallaşdırılan  nəqliyyat-tranzit yollarına, neft-qaz kəmərlərinin tikintisinə münasibət məsələsi və “kənar qüvvələrin”  Azərbaycan vasitəsilə regionun enerji və transmilli nəqliyyat sektoruna çıxışını məhdudlaşdırmaq xətti dayanır. Rusiyanın Xəzər hövzəsini Avropanın enerji bazarları ilə bağlayan köhnə ixrac kəmərlərindən əvvəlki illərdə olduğu kimi istifadəni davam etdirmək və onun iradəsi xaricində yeni müstəqil marşrutlar yaradılmasına mane olmaq siyasəti Azərbaycanı və onun tərəfdaşlarını qane etmir.

 

QEYDLƏR:

 

1. KTM 1992-ci ilin mayında Daşkənddə MDB-yə üzv olan 6 ölkə - Rusiya, Ermənistan, Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan və Özbəkistanın  iştirakı ilə, üzv ölkələrin təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədilə,  kollektiv hərbi qurum kimi yaradılmışdır. Quruma sonradan Azərbaycan (24 sentyabr 1993-cü il), Gürcüstan (9 dekabr 1993-cü il) və Belarus (31 dekabr 1993-cü il) müşahidəçi qismində qoşuldular. Digər MDB üzvləri - Ukrayna, Moldova və Türkmənistan ümumiyyətlə bu qurumda iştirakdan imtina etdilər. Bir qədər sonra,  KTM-in prinsipləri, məramı və şərtləri Azərbaycan və Gürcüstanı qane etmədiyindən, hər iki ölkə bu təşkilatla əməkdaşlıqdan imtina etdi, 1999-cu ildən isə qurumda müşahidəçi qismində iştiraklarını da dayandırdı. Eyni addımı  az sonra Özbəkistan da atdı, lakin sonradan bu dövlət yenidən KTM-ə qayıtdı.

 

 

Əli Həsənov,

Tarix elmləri doktoru,

professor

 

İki sahil.- 2013.- 16 may.- S.6; 11.