SOSİAL-İQTİSADİ
TƏRƏQQİNİN
ÜMUMBƏŞƏRİ
YANAŞMALARI
Azərbaycan sosial və mədəni tərəqqisinə, habelə, rəqabət qabiliyyətliliyinə görə dünya xalqlarının diqqətini cəlb etməkdədir. Belə faktları beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən aparılan müşahidə və sorğular bir daha sübut edir. Bütün bunlar Azərbaycan xalqının ulu öndəri Heydər Əliyev tərəfindən müəyyən edilən böyük siyasətin uğurlu davamından xəbər verir.
Lakin dünya ictimaiyyəti bilməli və
qəbul etməlidir ki, Azərbaycan
Respublikası sosial-iqtisadi sahədəki
həmin misilsiz uğurları, 1 milyondan artıq qaçqın və köçkünün sosial-iqtisadi
problemlərini tənzimləməklə həm də özünü Ermənistan dövlətinin riyakar işğalçılıq siyasətindən müdafiə edərək
80 faiz potensialı ilə
qazanmışdır. Cəsarətlə demək olar ki, bax
budur Böyük Siyasətin
uğurları.
Azərbaycan Prezidenti cənab İlham
Əliyev dəfələrlə demişdir
ki, ölkəmizin qarşısında duran sosial və iqtisadi problemlər mərhələlər
üzrə, həm də çox böyük müvəffəqiyyətlə həll
olunur. Lakin biz Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin hələlik
müharibə yolu ilə deyil,
sülh və danışıqlar yolu ilə həll edilməsinə üstünlük veririk.
Lakin bu da
bir həqiqətdir ki,
Dağlıq Qarabağ probleminin
tezliklə həlli getdikcə artmaqda olan ümumdünya
münaqişələrinin tənzimlənməsi
yollarından keçir. Ona
görə də hüquqazidd əməllərin
sahibi olan ölkələr
ən azı səbəb olduqları itki
və tələfatlara, bəşəriyyətin
sosial-rifahına mənfi təsir göstərə bilən əməllərə
görə iqtisadi sanksiyalara
məhkumdurlar. Hər bir
ölkənin mövcudluğu şübhəsiz
ki, onun daxilində olan ayrı-ayrı vətəndaşların
birgə fəaliyyətindən, onların güzəranından,
yaşayış səviyyəsindən asılıdır.
Əgər hər hansı qanun pozuntusuna görə kimlərsə mühakimə
olunursa, deməli, onda
beynəlxalq hüquqazidd əməllərə
yol verən ölkələrin də daha ciddi cəzalandırılması
lazım gəlir. Deməli bütün hallarda əlavə xərc tələb olunur ki, bu
da cəmiyyətimizin hər bir üzvünün xeyrinə
ola bilməz. Bunlardan biri də təqsirkar ölkənin
qarşı tərəfə vurduğu hər
cür zərərə görə təzminatlar
ödəməsi üzrə (konpensasiya, restitusiya, satifikasiya, reabilitasiya və s.
formasında) beynəlxalq qaydaların müəyyən edilməsindən
ibarətdir. Belə arqumentlər yalnız xüsusi
sertifikata malik olan ekspertlər (qiymətləndiricilər) tərəfindən,
həm də “Beynəlxalq Qiymətləndirmə
standartları”-nın tələblərinə müvafiq
olaraq həyata keçirilməli və tətbiq
edilməlidir. Fikrimizcə, məsələnin
belə qoyuluşunu dünya
birliyində müdafiə edən hər kəs Nobel mükafatına layiq
görülməlidir. Çünki
hazırda davam edən və səngimək
bilməyən maliyyə-iqtisadi böhranın ən
başlıca səbəblərindən biri
də budur. Azərbaycana
gəldikdə isə bu ölkə
böhranın acınacaqlı təsirindən uzaqdır, onun xalqı və Prezidenti
cənab İlham Əliyev mütəmadi olaraq bütün bəşəriyyəti
işgüzar əməkdaşlığa
“hə”, münaqişəyə, müharibəyə, terrora və işğalçılıq siyasətinə
“yox” deməyə
çağırışlarında davam
etməkdədir.
Müharibələr,
münaqişələr və terror
aktları nəticəsində baş vermiş itki və tələfatlara
görə, günahkar tərəfdən
təzminatların tələb edilməsi qaydası beynəlxalq
təcrübədə tətbiq olunmaqdadır. Zərər vurulan dövrdə hakimiyyətdə kimin olmasına baxmayaraq günahkar dövlət zərərçəkənin
məruz qaldığı bütün növ itki və tələfatlara
görə hüquqi və siyasi məsuliyyət daşıyır.
Silahlı təcavüzlər nəticəsində əmələ
gələn zərərlərin məbləği “Beynəlxalq
Qiymətləndirmə Standartları”na uyğun
hesablanır. Bu hesablamalar
beynəlxalq sertifikatlı mütəxəssislər və
ekspertlər tərəfindən təsdiqlənir.
Beynəlxalq
hüquqdakı təzminatlar barədə müddəalar və
XX əsrdə ayrı-ayrı dövlətlərin təzminat
ödəmələri barədəki faktlar
Azərbaycan Respublikasına qarşı Ermənistan tərəfindən
həyata keçirilən əsassız ərazi iddiaları nəticəsində
yaranan Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi, habelə onun
ağır nəticələri və davam
etdirilməsi səbəbindən baş
verən və ilbəil artan zərərə
görə Ermənistan dövlətindən Azərbaycanın
təzminat tələb etmək hüququna
malik olmasına bir daha əsas verir.
Ermənistanın
hüquqazid və
işğalçılıq siyasəti nəinki Azərbaycan
Respublikasının, hətta bütün
Qafqaz regionunun, habelə
bu münaqişə dünya
xalqlarının sosial rifahına mənfi
təsir göstərir desək heç də
yanılmarıq.
1993-cü
ilin yayında öz
xalqının çağırışı ilə Azərbaycanda
siyasi hakimiyyətə qayıdan ümummilli lider Heydər
Əliyevin həyata keçirdiyi strategiya təcavüzkar Ermənistanın Azərbaycana
qarşı həyata keçirdiyi hərbi
işğalçılığın
qarşısının alınması,
işğalçı tərəfin ifşa edilməsi, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
sülh yolu ilə
nizamlanması, region ölkələrinin kompleks inkişafı üçün
məqsədyönlü strategiyanın əsasını qoymuşdur. Bu siyasətin
Prezident İlham
Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilməsi Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
ilə bağlı tamamilə yeni bir mənzərə yaratmışdır. Prezident İlham Əliyevin dövlət
başçısı kimi fəaliyyətinin
bütün istiqamətləri, habelə
qətiyyətli və cəsarətli addımları, dəqiq
hədəflərə hesablanmış qərarları Ermənistanın
təcavüzkar niyyətlərini ifşa
etməkdə, işğalçı tərəfin hüquqazidd iddialarını puça çıxarmaqdadır.
Dünyadakı mövcud ikili
standartların təcavüzkar Ermənistanın maraqlarına
uyğun olmasına baxmayaraq
Azərbaycan tərəfinin çevik
diplomatiyası bir sıra məqamlarda beynəlxalq
təşkilatları və böyük
dövlətləri fakt
qarşısında qoymuşdur.
Məlumdur ki, Ermənistan təcavüzkar siyasətindən
rəsmi sürətdə imtina etməyənə
və işğal faktı aradan qaldırılmayana qədər Azərbaycan
dövləti Ermənistanın işğalçılıq
siyasətinə qarşı öz mövqeyini dəyişməyəcəkdir. Odur ki, dövlətimizin başçısı cənab
İlham Əliyev tərəfindən təcavüzkar
Ermənistanın hərbi işğalı nəticəsində
Azərbaycan Respublikasının məruz qaldığı maddi və mənəvi itkilərini “Beynəlxalq
Qiymətləndirmə Standartları”na uyğun
dəyərləndirilməsi, mövcud metodlarla hesablanması və beynəlxalq
təşkilatlar qarşısında təqdimatların təşkili
ilə bağlı Baş nazir
Artur Rasizadəyə ünvanlanan
(¹3/2593 saylı, 23 dekabr 2011-ci il tarixli) məktub tarixi əhəmiyyət daşıyır. Bu məktub təcavüzkar
Ermənistanın məlum münaqişədə günahkar tərəf olduğunu
əsaslandırmaq, Azərbaycana vurulmuş
çoxistiqamətli zərərləri hesablamaq,
işğalçı tərəfə qarşı iddialar irəli sürməkdən ötrü yeni bir fəaliyyət istiqamətinin yaranması və
inkişaf etdirilməsi üçün hüquqi
əsas verir. Odur ki,
Nazirlər Kabinetinin bu
məktub əsasındakı qəbul etdiyi
müvafiq Sərəncam Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
nəticəsində Azərbaycan xalqının pozulmuş hüquqlarının bərpası
və qorunması istiqamətində atılmış növbəti
rəsmi addım kimi qiymətləndirilməlidir.
Bütün bu hüquqi
əsaslar imkan verir ki, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı danışıqlarda Azərbaycanın siyasi üstünlüyünü
gücləndirmək istiqamətində olduqca
cəlbedici və sübutedici faktlar, dərin mülahizələr əsasında
yeni bir konsepsiya həyata keçirilsin.
Bütün ölkələrlə bərabərhüquqlu
münasibətlərin qorunmasında maraqlı olan Azərbaycan Respublikası müharibə və
münaqişələrin qarşısının
alınmasına, beynəlxalq terrorçuluqla
mübarizənin gücləndirilməsinə böyük
töhfələr verməsinə baxmayaraq
ikili standartlardan çox əziyyət çəkən regionlardan biridir. Odur ki, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
nəticəsində Azərbaycana vurulmuş
zərərin dəqiq, şəffaf və ədalətli
hesablanmasının ortaya
çıxaracağı arqumentlər dünyadakı ikili standartların dəf edilməsi üçün də vacib
olan bir istiqamət kimi özünü doğrulda bilər.
Bu
bir həqiqətdir ki,
dünyada münaqişələrin
sayı ilbəil artır. Ən dəhşətlisi isə
Ermənistanın Azərbaycana qarşı əsassız ərazi
iddiaları nəticəsində iki
dövlət arasında müharibəyə çevrilmiş
bu reallıqların uzun
müddət davam etməsidir. Buna baxmayaraq,
təcavüzkar tərəf münaqişə ilə
bağlı daim saxta
mülahizələr əsasında dünya
ictimaiyyətində yanlış rəy formalaşdırmaqda davam edir. Ermənistanda fəaliyyət
göstərən “Qaçqınlar və beynəlxalq hüquq” cəmiyyətinin saxta
yanaşmaları işğalçı tərəfin uydurma mülahizələr əsasında cərəyan
edən fəaliyyətinə bir nümunədir.
Təəssüf ki, adıçəkilən
cəmiyyətin hesabatında münaqişənin
başlanması səbəbi və günahkar
tərəfin kimliyinə rast gəlinmir. Qeyd edə bilərik ki, saxta ittihamlar, həqiqətə
uyğun olmayan məqamlar
əsasında təqdim olunan hər bir hesabat və iddia özlüyündə ümumbəşəri
dəyərlərə hörmətsizlik, beynəlxalq hüquq qarşısında məsuliyyətsizlikdir.
Bu barədə beynəlxalq səviyyəli
qanunlarda hərtərəfli və geniş şərhlər məvcud
olmaqdadır.
Erməni
təcavüzkarlığı və Ermənistan
Respublikasının təcavüzkar siyasəti iki yüz ilə yaxındır
ki, Azərbaycan xalqının
torpaqlarını, onun maddi
və qeyri-maddi irsini
xəyanət və hər cür
riyakarlıq hədəfinə almışdır. XX əsrdə Qafqazda
mövcud olan bütün münaqişələr erməni
amili özünü
büruzə vermiş, həm də aktiv tərəf və səbəbkar kimi mövcud olmaqda davam edir.
Ermənistan dövləti Azərbaycana
qarşı əsassız ərazi iddiaları qaldırmaqda, bu iddiaları iki xalq arasında münaqişəyə
çevirməkdə və birtərəfli qaydada
hərbi təcavüz həyata keçirməkdə təqsirkardır
və bütün bu
proseslərin ağır nəticələrinə görə
məsuliyyət daşıyır. Eləcə
də təcavüzkar dövlət olan
Ermənistan münaqişə nəticəsində Azərbaycan
və Ermənistanda zərər çəkmiş insanlar qarşısında da
hüquqi məsuliyyətə məhkumdur.
Çünki münaqişənin
yaranması və ağır nəticələrlə başa çatmasında səbəbkardır.
Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
(BMT) Baş Assambleyasının 14 dekabr 1974-cü ildə qəbul etdiyi 3314 (XXIX) saylı qətnamənin 5-ci
maddəsində “Təcavüzün tərəfi”
anlayışı aydın şəkildə ifadə olunmuşdur. Bu sənəd əsasında da
silahlı təcavüz, onun törətdiyi
münaqişələr, müharibələr, terror aktları və soyqırımların
törədilməsi, eləcə də insanlığa
qarşı yönəlmiş bütün
cinayətlər habelə bütünlüklə
işğalçılıq siyasəti Roma
statusunun 5-ci maddəsinə əsasən
Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin yuridiksiyasına aid edilmişdir.
Azərbaycan
ərazilərinin hərbi işğala məruz
qalması, zəbt olunmuş torpaqlardan mənfəət əldə etmək
imkanlarının itirilməsi, işğal
altında saxlanılan torpaqlarda terrorçu düşərgələrin
qurulması, bu ərazilərdə
narkoplantasiyaların salınması və narkodəhliz kimi istifadə edilməsi, Naxçıvan Muxtar Respublikasının sosial-iqtisadi blokadada saxlanılması və s. cinayət əməlləri BMT-nin
Nizamnaməsinə və digər beynəlxalq konvensiyaların
sülh, sabitlik, inkişaf və tərəqqiyə
qarşı olan tələblərə uyğun gəlmir.
Məlumdur
ki, bütün
münaqişələrdə təcavüzkar və
basqıya məruz qalan tərəflər
var. Əksər hallarda
bu münaqişələrin
yaranmasında və inkişafında üçüncü
tərəf mövcud olur.
Üçüncü tərəf həmişə
münaqişələri qızışdırmaqla öz
maraqlarını təmin edir. Lakin istənilən halda
münaqişə iştirakçıları - təcavüzkar
və zərər çəkən tərəflər böyük tələfatlara və itkilərə
məruz qalırlar. Son otuz
ilin statistikası göstərir ki, Yer kürəsindəki
milli və dini zəmində
baş vermiş
münaqişələrin sayı 10-12 dəfə
artmışdır. Təhlillər sübut edir ki, dünyada baş verən münaqişələrin nəticələrinin
aradan qaldırılması məqsədi
ilə donor ölkələrin göstərdikləri
yardımlar, dinc məqsədli - tərəqqi
və inkişaf layihələrinə sərf
olunan məbləğlərdən qat-qat çoxdur. Təcrübə göstərir ki,
münaqişələri həll etməyin yeganə yolu dünya birliyinin təcavüzkar tərəfə
qarşı sərt mövqe nümayiş etdirilməsi, siyasi-iqtisadi
sanksiyaların tətbiqindədir. Əks mövqe
təcavüzkar tərəfi ruhlandırır, münaqişənin
həlli uzanır, bütövlükdə münaqişə
regionunun inkişafı geriləyir. Buna misal olaraq
Ermənistanın Azərbaycana qarşı təcavüzkar
siyasətinin nəticəsini göstərə bilərik. Beynəlxalq dərəcəli ekspertlərin ilkin hesablamalarına görə, Ermənistanın
Azərbaycana qarşı əsasız ərazi
iddiasının ortaya çıxması,
müharibəyə çevrilmiş Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
nəticələri Azərbaycan Respublikasına ümumilikdə
500 milyarddan çox
ABŞ dolları məbləğində ziyan
vurmuşdur. Bu münaqişənin təcavüzkar tərəfə
fayda gətirdiyini düşünmək də
əsassızdır. Doğrudur, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsini
yaradan erməni millətçilərinin bir qismi siyasi
hakimiyyət sərvətinə sahib olmuş, digər bir qismi qarət və talanlar
hesabına mənfəətlər əldə etmişdir.
Lakin məlum
münaqişə sıravi ermənilərə yalnız faciə
və fəlakət gətirmiş, Ermənistan dövləti
isə regiondakı bütün beynəlxalq
iqtisadi layihələrdən kənarda qalaraq qaçılması mümkün
olmayan sosial-iqtisadi böhrana yuvarlanmışdır. Nəticədə
isə pis və çətin həyat tərzi
ermənilərin bu ölkəni tərk
etməsinə səbəb olan əsas
amilə çevrilmişdir. Bütün bunlarla
yanaşı Ermənistan silahlı təcavüz nəticəsində
Azərbaycana qarşı hərbi cinayətlər törətmiş,
əhaliyə və dövlətə böyük
həcmdə maddi və mənəvi ziyan vurmuşdur. Beləliklə, işğalçı Ermənistan
münaqişənin nəticələrinə görə, təkcə
Azərbaycan xalqı və onun dövləti
qarşısında yox, o
cümlədən münaqişədən zərər
çəkmiş Qafqaz regionunun
qarşısında da hüquqi-siyasi
məsuliyyət daşıyır. Odur ki,
təcavüzkar Ermənistanın
işğalçılıq siyasətinin nəticələrinin
cinayət tərkibi barədə əsaslandırmaların dünya dövlətləri tərəfindən
qəbul edilməsinə nail olunmaqla həm də mühüm
strategiya kimi tədricən
öz həllini tapmalıdır. Belə
yanaşma hər bir
insanın sosial rifahının
yaxşılaşmasına əhəmiyyətli təsir
göstərər.
Xanhüseyn Kazımlı,
Milli Məclisin deputatı,
Sosial Rifah
Partiyasının sədri
İki
sahil.- 2014.- 22 aprel.- S.3.