15 İyun
Milli Qurtuluş Günü ölkəmizə
və xalqımıza dirçəliş, intibah gətirdi
Milli
Məclisin Regional məsələlər komitəsinin sədri,
YAP İdarə Heyətinin üzvü Arif Rəhimzadənin
www.yap.org.az saytına müsahibəsi
- Arif müəllim, 1993-cü ilin iyun hadisələrindən 21 il ötür. Həmin dövrdə baş verən proseslərin iştirakçısı kimi fikirlərinizi bilmək istərdik: bu hadisələrin baş verməsində hansı amillər rol oynadı?
- Azərbaycan
xalqının tarixində faciəli anlar,
sarsıntılar az olmayıb.
Xalqımız dəfələrlə milli
faciə miqyaslı təhlükələrlə üzləşib.
1990-cı illərin əvvəli ölkəmiz və
xalqımız üçün ən faciəli
bir dövr olub. Söhbət bizim bir millət kimi
varlığımızdan gedirdi. Azərbaycan
dövlətçiliyinin dünyanın siyasi
xəritəsindən silinməsi, parçalanaraq
məhv olması təhlükəsi ilə üzləşmişdi.
Bu
faciəyə aparan proseslər xeyli əvvəl – keçmiş
Sovetlər İttifaqında dağıdıcı, əksmərkəzləşmə
meylləri dövründə başlanmışdı.
Yaranmış vəziyyətdən istifadə edən erməni
millətçiləri Azərbaycana qarşı ərazi
iddiaları irəli sürərək, özlərinin “böyük
Ermənistan” xülyasını həyata keçirməyə
əlverişli şərait tapmışdılar. Belə bir şəraitin mövcudluğunu
ittifaqda olan hərc-mərclikdən
daha çox, respublikaya rəhbərlik edənlərin
bacarıqsızlığı və fəaliyyətsizliyi
müəyyən edirdi.
Azərbaycanı
dünya ictimaiyyətinin gözündən
salmaq üçün
Sumqayıt hadisələri törədildi, 200 mindən çox azərbaycanlı Ermənistandan didərgin
salındı, Bakıda Qanlı Yanvar faciəsi
baş verdi. Ölkəyə
rəhbərlik edənlər isə hadisələrin
qarşısını almaq üçün təsirli tədbirlər görmək əvəzinə
hər vəchlə öz hakimiyyətlərini
qoruyub saxlamağa üstünlük verirdilər. Nəticədə
ölkə müdafiəsiz qaldı, Qarabağda
azərbaycanlıların təhlükəsizliyi təmin
olunmadı, Xocalı faciəsi baş verdi. Sonralar Şuşa və Laçın işğal olundu.
Xalqın belə ağır vəziyyətə düşməsinə
baxmayaraq, hakimiyyət uğrunda
mübarizə səngimək bilmirdi. Hər
yerindən qalxan özünü
dövlət başçısı kimi görürdü. Məqsədlərinə nail olmaq üçün
heç nədən çəkinmirdilər.
Azərbaycan Xalq Cəbhəsi dövlətdə
tutduğu bir neçə
mühüm vəzifələrlə kifayətlənmir,
bütövlükdə hakimiyyəti ələ almaq istəyirdi. 1992-ci il
mayın 14-də hakimiyyət bütövlükdə AXC-nin əlinə keçdi.
- AXC-Müsavat cütlüyünün hakimiyyəti dövründə ölkəmiz üçün hansı problemlər yarandı?
- Bu qüvvələrin hakimiyyətə gəlməsi
ilə Azərbaycanın yeni tarixinin ən faciəli dövrü
başlandı. 13 aya yaxın olan bu müddət ərzində
respublika talan olundu, ölkənin sərvətləri xaricə
çıxarılıb satıldı. Ən dəhşətlisi
o idi ki,
cəmiyyətdə mənəvi
aşınma prosesi başladı. Kriminal düşüncəli adamlar
dövlət başına vəzifəyə gətirildi,
ölkədə mənəviyyatsızlıq hökm
sürürdü. Respublikada
mənəm-mənəmlik baş alıb
gedirdi. Daxili işlər
naziri insanları qanunsuz
həbs edir, məhkəməsiz 700 nəfər
məhbusu azadlığa buraxıb,
silahlandırmışdı. Prezident
ölkədə real vəziyyətdən,
cəbhədəki durumdan bixəbər idi. Ali Baş
komandan olduğunu unutmuş bu şəxs
nazirlərin fəaliyyətinə nəzarət etməyi
lazım bilmirdi. Ölkədə özəlləşdirilmə
prosesi getmədiyi halda
300-400 dövlət maşınını məmurlar şəxsi
istifadə üçün mənimsəmişdilər.
1993-cü il may ayının 25-də
Prezident Aparatında hüquq
mühafizə orqanları işçilərinin
müşavirəsində prezident
Əbülfəz Elçibəy demişdi:
“Xalq deyir kaş canımız bu Xalq Cəbhəsinin əlindən
qurtaraydı. Prokurorluqdan, məhkəmədən
xahiş edirəm buna
cavab versinlər. Bu gün
respublika niyə dağılır?” “İqtisadi cinayətkarlıq elə bir vüsət alıb ki,
dövlət əmlakının açıq-aşkar mənimsənilməsi,
qeyri-qanuni yolla xaricə
satılması, bir sözlə dövlət
əmlakının talan edilməsi adı
hala çevrilib.
Respublikada rəsmi özəlləşdirmə
başlamamış, qeyri-qanuni yolla dövlət əmlakının özəlləşdirilməsi
adı ilə mənimsənilməsi prosesi
gedir. Respublikada xidməti
maşınların özəlləşdirilməsi kütləvi
hal alıb. 3 mindən çox
xidməti maşın özəlləşdirilib”. Bu isə o zamankı
dövlət katibinin sözləridir.
- Gəncə hadisələrinin baş verməsi də, həmin hakimiyyətin apardığı siyasətin «məntiqi nəticəsi» deyildimi?
- 1993-cü
ildə respublikada artıq həyatın bütün sahələrini böhran
bürümüşdü. Səriştəsiz
rəhbərlik nəticəsində müstəqilliyimiz süquta uğramaq təhlükəsi
ilə üzləşmişdi. Ölkədəki xaos və anarxiyadan cana doymuş xalqın səbr
kasasını dolduran son damla
Gəncə hadisələri oldu. Bu AXC – Müsavat hakimiyyətinin məntiqi süqutunu yaxınlaşdıran bir hadisə idi. Ölkə
od-alov içərisində olduğu, vətəndaş müharibəsinin
başladığı, qardaş
qanının töküldüyü, ərazilərimizin
dalbadal ermənilər tərəfindən
işğal olunduğu
bir şəraitdə ölkə rəhbərliyi
iflic vəziyyətində idi. Gəncə hadisələrinin
başlanmasında iki gün
keçməsinə baxmayaraq, rəhbərlikdən
heç kimin vəziyyət
haqqında dəqiq məlumatı yox idi və təbii ki,
prosesləri idarə edə bilmirdilər. Hətta
telefon vasitəsi ilə əlaqə saxlamaqdan belə çəkinirdilər.
Əməliyyatı keçirməkdən ötrü
Gəncəyə göndərilmiş milli
təhlükəsizlik nazirinin və daxili işlər nazirinin
müavinləri, respublikanın Baş prokuroru, kənd təsərrüfatı naziri orada
saxlanılmışdılar. Baş
prokuror qorxusundan və
adi insani keyfiyyətlərinin
kasadlığından prezidentin həbsinə
sanksiya vermişdi.
Belə bir zamanda, bir
qrup YAP üzvü Elektrotexnika İnstitutunda
toplaşıb vəziyyəti müzakirə etdik
və qərara gəldik ki, vəziyyəti
öyrənmək üçün
partiyamızın üzvləri olan
ziyalılar, eləcə də ağsaqqlar
Gəncəyə getsin. Bu
istəyimizi Prezident Aparatına
çatdırdıq. Doğrusu bizə təəccüblü gəldi ki, Gəncəyə getmək, gərginliyi mümkün qədər aradan
qaldırmaq və məsələlər barəsində həqiqəti
araşdırmaq kimi təşəbbüsümüzü
o zamankı prezident məmnuniyyətlə
qəbul etdi. Ancaq bu qrup Gəncədən qayıdıb hadisələr
barədə məlumat verdikdən sonra da respublika rəhbərliyi
həqiqəti anlamaq, müvafiq
tədbirlər görmək, hadisələrə obyektiv qiymət vermək iqtidarında
olmadı. Belə ki, Gəncə hadisələrindən
dörd gün sonra Milli Məclisdə
keçirilən müzakirələrdə iqtidar
nümayəndələri cılız düşüncə
dairəsindən kənara çıxa bilmir
və dövlətçilik təfəkküründən çox uzaq
olduqlarını nümayiş etdirirdilər.
Hətta bizim verdiyimiz
məlumatları inkar etməyə
çalışırdılar. Müzakirələrdə
onlar faciənin mahiyyətini, məsələnin
həlli yollarını araşdırmaq əvəzinə,
hansı tərəfin birinci hücum etməsi, Gəncəyə gedənlərin
məlumatını şübhə altına almağa,
ölənlərin və yaralananların sayı ətrafında
uzun - uzadı söhbətlərə
üstünlük verirdilər. Guya 69 nəfər yox, 55 nəfər
ölübsə, bu, faciənin
miqyasını azalda bilər. Halbuki hər iki tərəfdən
ölənlər və yaralananlar bizim ölkənin vətəndaşları
idilər. Silahı düşmənlərə yönəltmək
əvəzinə bir-birlərini qırırdılar. İqtidar nümayəndələri bir nəfər kimi sübut etməyə
çalışırdılar ki, baş verənlərdən xəbərləri
yoxdur. Parlamentin iclasında
prezidentə sual verdilər ki, ali baş
komandan kimi vəziyyət
ilə bağlı məlumat versin. O da belə cavab verdi ki, hadisələrdən
xəbəri yoxdur, müharibə şəraitində
bütün silahlı hərbi birləşmələr
müdafiə nazirinə tabedir. Bununla da, bütün
işləri müdafiə nazirinin
üstünə atmağa
çalışırdı. Amma sonradan bizə məlum oldu
ki, müdafiə naziri
heç Gəncəyə gedib
çıxmayıbmış.
Beləliklə, real təhlükə təkcə dövlətçiliyimizə
deyil, hər bir vətəndaşa
qarşı yönəlmişdi. Şər qarışandan sonra əhali evdən bayıra
çıxmağa çəkinirdi. Dövlət tam iflic vəziyyətində
idi. Cənubda
“Talış-Muğan Respublikası” yaratmağa
cəhd göstərilir, şimalda xarici havadarların köməyi ilə
separatçılıq meylləri getdikcə güclənirdi.
Ən böyük faciə isə ondan ibarət idi ki, cəmiyyətdə böyük
bir ümidsizlik
yaranmışdı.
- Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışı prosesini necə
xatırlayırsınız? Bu
qayıdış xilaskarlıq missiyası
daşıyırdı...
- Tarixinin bu böhranlı məqamında
xalq ümidini böyük oğlu Heydər
Əliyevə bağlamışdı. Xalqın şüurunda Heydər Əliyev təkcə
70-80-ci illərdəki quruculuq fəaliyyəti
ilə deyil, həm də blokada
şəraitində yaşayan
Naxçıvandakı gördüyü
işlərlə Azərbaycanın gələcəyinə ümidlə baxmağa əsas yaradırdı. Hamı başa düşürdü
ki, ölkəni bu fəlakətlərdən
yalnız Heydər Əliyev xilas edə
bilər və 1992-ci ilin oktyabrında bir qrup Azərbaycan
ziyalıları ona müraciət edərək
Yeni Azərbaycan Partiyasının
yaradılmasını təklif etdilər. Bu müraciətin arxasında Azərbaycanın
görkəmli alimləri, ziyalıları, mədəniyyət
və incəsənət xadimlər, sadə əmək
adamları dururdu. Müraciətdə bildirilirdi: “Əgər bu
partiyanın əsası Sizin kimi təcrübəli dövlət xadimi tərəfindən qoyularsa,
onda o, bizim
xalqın bir neçə nəsli üçün siyasi kamillik məktəbinə çevrilə bilər”.
Həmin ilin noyabr ayında respublikanın
müxtəlif bölgələrindən olan
təşəbbüs qruplarının 550 nümayəndəsinin
iştirakı ilə Naxçıvanda partiyanın təsis
konfransı keçirildi. Konfransda
Heydər Əliyev partiyanın sədri seçildi.
Tezliklə bu siyasi qurum öz ətrafına sağlam düşüncəli insanları toplaya bildi. Onu da qeyd
edim ki, iyun hadisələrinə qədər
partiyamızın təşkilatlanma prosesi
sürətlə həyata keçirilirdi.
İnsanlar Heydər Əliyevin
partiyasına böyük ruh
yüksəkliyi ilə qoşulurdular. Yəni
həmin dövrdə qısa müddət ərzində
yaranmasına baxmayaraq partiyamızın böyük nüfuzu var idi. Yeni
Azərbaycan Partiyası Heydər Əliyevin intellektual
ordusu idi.
İyun hadisələri zamanı xalqın təkidli
tələbi və iqtidarın çoxsaylı xahişi ilə Ulu Heydər
Əliyev Bakıya gəlməyə razılıq verdi. Hətta o zamankı
hakimiyyət də Heydər Əliyevi Bakıya dəvət
etməyə məcbur oldu. Amma iqtidar təmsilçiləri
istəyirdilər ki, Heydər Əliyevə
heç bir səlahiyyət
verilmədən Onun köməyi ilə bu problemlər aradan
qaldırılsın. Heydər Əliyev isə böyük siyasətçi kimi
səlahiyyətsiz şəkildə heç
bir tədbir görülə bilməyəcəyini
bilirdi. Vəziyyət o
zamankı prezidentə izah olundu
və qərar gəlindi ki, Heydər
Əliyevin parlamentin sədri vəzifəsinə
namizədliyi irəli sürülsün. Təsəvvür edin ki, hamı, o cümlədən
də vaxtilə Ulu öndərimizə
qarşı çıxış edənlər də Heydər
Əliyevin namizədliyinə səs verməyə hazır
idilər. Çünki anlayırdılar
ki, Heydər Əliyev olmadan
Azərbaycanı ağır vəziyyətdən xilas etmək mümkün
deyil. Amma bəzi
adamlar öz məqsədləri
üçün vəziyyətdən
sui-istifadə etməyə çalışırdılar. Məsələn,
1993-cü il iyunun 13-də
parlamentdə Heydər Əliyevin namizədliyi məsələsinə
baxılacaqdı, yəni sədr seçkisi
keçiriləcəkdi. Bu zaman Rəhim Qazıyev yerindən durub dedi ki,
Gəncədəki qüvvələrin rəyini nəzərə
almadan bu seçkinin əhəmiyyəti olmayacaq. Yəni R.Qazıyev bu
şantaj xarakterli
çıxışı ilə gərgin vəziyyəti daha da uzatmağa
çalışırdı. Həmin gün
parlamentdə sədr seçkisi
keçirilmədi. Ulu öndər Heydər Əliyev vəziyyəti
öyrənmək üçün Gəncə
şəhərinə səfər etdi. İyunun 15-də isə Heydər Əliyev Ali Sovetə sədr seçildi
və bu gün Azərbaycan
xalqının və dövlətçiliyinin Milli
Qurtuluş Günü
kimi tariximizə həkk olundu.
- Arif müəllim, qurtuluş Azərbaycan dövlətinə və xalqına nə verdi?
- Ulu
öndər Heydər Əliyevin siyasi
hakimiyyətə qayıdışı ilə ilk
növbədə Azərbaycan məhv olmaqdan,
parçalanmaqdan xilas
oldu. Heydər Əliyevin
dühası, qlobal inkişaf
meyllərini irəlicədən görmək, öz
ölkəsinin dünya birliyində rolunu, yerini və
imkanlarını dəqiq müəyyənləşdirmək
qabiliyyəti, çox böyük
nüfuzu və insanları öz arxasınca aparmaq
bacarığı sayəsində Azərbaycanın
başı üstünü almış
təhlükələr aradan
qaldırıldı. Qanunsuz silahlı birləşmələr
və quldur dəstələri ləğv
edildi, ölkənin parçalanmaq
təzahürləri dəf edildi, vətəndaş
müharibəsi dayandırıldı, ordu
yaradıldı. Dövlət çevrilişi
cəhdlərinin, terror aktlarının
qarşısı alındı. Asayiş
və qayda-qanun bərqərar edildi, soyğunçuluğa,
vətəndaşların əmlakının qəsb
olunmasına son qoyuldu.
Qarabağ müharibəsində atəşkəs əldə
edildi, münaqişəsinin dinc yolla nizama
salınmasına dair danışıqlara
başlandı. Azərbaycanın haqq səsi
dünya birliyi tərəfindən
dəstəkləndi. İdarəetmə sistemi
yaradıldı, insanlara öz
qüvvələrinə inamı qaytarıldı.
1995-ci
ildən başlayaraq iqtisadiyyatda,
mədəniyyətdə, mənəviyyatda dirçəliş
dövrü yaşandı. Azərbaycanın
dünya birliyinə fəal
inteqrasiyası başlandı. Ölkədə siyasi və iqtisadi islahatlar aparıldı. Müstəqil dövlətimizin
yeni Konstitusiyası qəbul olundu. Ölkədə dövlətçilik,
azərbaycançılıq ideyası formalaşdı.
2003-cü
ildə cənab İlham Əliyev Azərbaycan
Prezidenti seçildikdən sonra ölkənin inkişafında yeni mərhələ başlandı. Artan iqtisadi potensial və büdcə imkanları, dövlət
bölmələrinin dəqiq fəaliyyəti, işçilərin
ixtisas səviyyəsinin yüksəlməsi
idarəçilikdə yeni ideya və yanaşmaların tətbiqinə, iqtisadiyyatın üstün istiqamətlərində dövlət
təsirini gücləndirməyə imkan
verdi.
Müstəqillik əldə
edilənədək iqtisadiyyatın və sosial
sahənin inkişafını müəyyənləşdirən
əsas sənəd dövlət planları idi.
Dövlət planlarının həddindən artıq təfsilatlı
və iri həcmli olması onların bazar iqtisadiyyatı şəraitində perspektivsiz olması fikrini
doğurmuşdu. Amma istənilən böyük layihə uzun
müddət ərzində reallaşdırılır, nəhəng
kapital qoyuluşu, problemin kompleks halda nəzərdən keçirilməsini tələb
edir. 2004-cü ildən etibarən belə
bir qayda qoyuldu ki, dövlət
büdcəsi ilə birlikdə respublikanın qarşıdakı
üç ildə iqtisadi
və sosial inkişafı konsepsiyası da təsdiq edilir. Bir neçə
il ərzində həyata keçirilən,
iqtisadiyyat və sosial
həyat sahələrinin inkişaf
parametrlərini müəyyənləşdirən, dövlətin
resurslarını və özəl kapitalı üstün
istiqamətlərdə cəmləşdirməyə imkan verən dövlət proqramları
hökumətin və bütövlükdə icra
orqanlarının fəaliyyətində mühüm
yer tutur.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafına,
elektroenergetikanın, yol şəbəkəsinin,
digər nəqliyyat kommunikasiyalarının, informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları sahəsinin, neft-kimya kompleksinin, metallurgiya sahəsinin,
kiçik biznesin
inkişafına dair dövlət
proqramları qəbul edilmişdir və uğurla yerinə yetirilir.
Orta təhsilin inkişafı, məktəblərin
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi,
orta pillə kadrlarının
hazırlanması proqramları reallaşdırılır. Beləliklə,
Ulu öndər Heydər Əliyevin 21 il bundan əvvəl
hakimiyyətə ikinci gəlişi - yeni tariximizə Milli Qurtuluş Günü kimi həkk olunan gün - ölkəmizə və
xalqımıza dirçəliş, intibah
gətirdi.
İki sahil.- 2014.- 14 iyun.- S.8.