Çin Yaxın Şərqdə:
“səssiz və təmkinli”
siyasət
Pekin xarici siyasətini
getdikcə daha da fəallaşdırır.
Onun dünyanın müxtəlif
regionlarına təsir imkanları genişlənir. Yaxın
Şərq bu aspektdə daha
çox maraq doğurur. Çin həmin
məkanda çoxvektorlu siyasət yeridir. Mütəxəssislər onun xüsusi məzmun kəsb
etdiyini deyirlər. Bu
siyasətin əsas məqamları prizmasından Pekinin geosiyasi
strategiyasının bir sıra əhəmiyyətli
cəhətlərini müəyyənləşdirmək olar. Burada həmin istiqamətdə
müşahidə edilən yeni çalarlar böyük maraq doğurur.
“Dörd modernləşmə”:
yeni diplomatiyaya keçid
Çin dünyanı təkcə təəccübləndirmir,
həm də düşündürür.
Pekinin yürütdüyü
siyasətin mahiyyətinə varılmağa
çalışılır. Bu proses keçən əsrin
70-ci illərində “dörd modernləşmə”
adlanan və əsasən, iqtisadi
inkişafın yeni modelini
nəzərdə tutan proqramın
hazırlanması ilə başlayıb. Çin
qarşısına qoyduğu yeni geosiyasi, iqtisadi, siyasi, hərbi və
mədəni məqsədlərə çatmaq
üçün diplomatiyasını da yeniləşdirməli idi.
Mütəxəssislər
onu “təmkin diplomatiyası”
adlandırırlar. Həmin diplomatiyanın məzmunu Çin mədəni-siyasi ənənəsindən
qaynaqlanır. Əsas hədəfi belədir: “Fəaliyyət
göstərilən regionda öz geosiyasi təsir dairəsini
genişləndirməklə, həmin məkandan kənarda
yerləşən dövlətlərin oradakı geosiyasi təsir dairəsini məhdudlaşdırmaq”.
Bunun üçün əsas
prinsip heç bir dövlətin daxili
işinə qarışmamaq və regiona
təsir edən ölkələrə mane
olmamaqdan ibarətdir. Ekspertlər
obrazlı olaraq bu
diplomatiyanı “səssiz və yumşaq”
siyasət kimi xarakterizə edirlər (bax: Eyüp Ersoy. Çin Dış
Politikasında Ortadoğu: Temkin Diplomasisi
Üzerine Bir İnceleme / Uluslararası Stratejik
Araştırmalar Kurumu (USAK),
“Uluslararası Hukuk ve
Politika”, 2012, Cild: 8,
Sayı: 31, s. 37-55). Çin
xarici siyasətində bu
xətt tam gücü
ilə XX əsrin 90-cı illərindən özünü
göstərməyə başlayıb. Bunun
səbəbi isə ölkənin böyük
enerji idxalçısına çevrilməsi
olub. Pekin öz tələbatını ödəmək
üçün əvvəllər elə
də maraq göstərmədiyi regionlarla sıx əlaqə qurmağa
başladı.
Həmin sırada Çinin diqqətini Yaxın Şərq daha çox çəkdi.
Bu regionun dövlətləri
ilə diplomatik münasibətlər
1956-cı ildən Misirlə əlaqələrin qurulmasından
başlayır. Sonra Suriya,
Yəmən və İraq gəlir.
Ayrıca, Səudiyyə Ərəbistanı Misirdən sonra Çinin əhəmiyyət
verdiyi digər ölkədir. Pekin üçün Liviya xüsusi yer tuturdu. Müəmmar
Qəddafi devriləndən sonra Çinin bu ölkəyə
qoyduğu 18,5 milyard dollar sərmayə batdı. Ekspertlər Pekinin bundan “dərs
aldığını” vurğulayırlar (bax:
Serqey Luzənin. Politika
Kitaə na Blijnem Vostoke: “nakormitğ volkov i soxranitğ
oveü” / Rusiya
Federasiyası Xarici İşlər Nazirliyinin MDBMİ(U)-nin
portalı, 17 dekabr 2012).
Çinin Yaxın Şərqdə İsrail faktoruna
yanaşması da maraqlıdır. Bu ölkə ilə diplomatik
əlaqələri Pekin 1992-ci ildə qurub. Eyni zamanda,
o, Fələstinlə də yaxın əməkdaşlıq
edib. BMT-də fələstinliləri
müdafiə edib. Buna
baxmayaraq, Çin
İsraillə hərbi sahədə də əlaqələr yaradıb.
Yalnız Vaşinqtonun ciddi müdaxiləsindən sonra
bu prosesin
inkişafı bir qədər ləngidi (bax: Eyüp Ersoy. Göstərilən əsəri,
s. 48). 2000-2006-cı illərdə isə
ümumiyyətlə, Təl-Əviv Pekin
qarşısında silah satışı
ilə bağlı götürdüyü
öhdəlikləri yerinə yetirə bilmədi.
Çinin ərəb ölkələri, İran və Türkiyə ilə enerji və iqtisadi əlaqələri
isə daha uğurla inkişaf etməkdədir. 2007-ci ildə Çin enerjiyə olan tələbatının
38,7%-ni Yaxın Şərq ölkələrinin hesabına
ödəyirdisə, bu rəqəm 2010-cu
ildə 47% olub. 2012-ci ildə isə 30%-ə düşüb.
Lakin həmin
ildə Çinin 18 ərəb ölkəsi
ilə ticarət dövriyyəsi 200 milyard
dollar təşkil edib
(bax: Eyüp Ersoy. Göstərilən əsəri,
s. 46).
Yuxarıda baxılan
kontekstdə Çin-İran münasibətlərini
ayrıca qeyd etmək gərəkdir. Çin 2007-2009-cu illər arasında İranla 3,76 milyard dollar həcmində neft-qaz
müqaviləsi imzalayıb. Hazırda bu
ölkə enerjiyə olan
ehtiyacının 14%-ə qədərini İrandan
ödəyir. Çinin “Chery”
avtomobil şirkəti özünün
ilk xarici nümayəndəliyini
İranda açmışdır.
Hazırda iki ölkə arasında enerji sahəsində əməkdaşlıq
genişlənib. Pekin Vaşinqtonun
təzyiqlərinə baxmayaraq, Tehranla əlaqələrini inkişaf
etdirir. Doğrudur, bu ilin fevralında
ABŞ-ın dövlət katibi Con Kerri Çinə səfəri
zamanı Pekinin İran
nüvə proqramı məsələsinə münasibətini
konstruktiv hesab etdiyini demişdi. Ancaq o, eyni
zamanda, Çin-İran
münasibətlərinin tərzini dəyişməyin
vaxtının çatdığını da
vurğulamışdı.
Yaxın Şərqdə strateji
rəqabət:
Pekin “səssizliyini” pozurmu?
Ekspertlərin
fikrincə, Pekin bu
tövsiyəni qulaqardına vurub. Çünki “Çinin İrana dəstəyi ABŞ və Çinin Yaxın Şərqdəki strateji rəqabətinin mühüm
elementidir” (bax: Nikolay Bobkin. İran
i Kitay: v osnove drujestvennıx otnoşeniy praqmatizm / “Novoe Vostoçnoe Obozrenie”, 21 fevral 2014).
Çinin Yaxın Şərq siyasətinin
maraqlı bir aspektini
hərbi sahə təşkil edir. Bu istiqamətdə Pekin daha çox İsrail və Səudiyyə Ərəbistanı
ilə əməkdaşlıq edir. Son illər İraq, Suriya və Qətərlə də əlaqələr
genişlənib. Türkiyənin Çindən yeni raketlər almağı nəzərdə tutan müqavilə imzalaması
unudulmamalıdır. NATO buna etiraz etsə də, Ankara
fikrindən dönmür.
Bütün bunlar Çinin Yaxın Şərq siyasətinin əsas
məqamlarını ifadə edir. Burada ilk növbədə,
Pekinin həmin regiona,
ümumiyyətlə, Qərbi Asiya və Şimali Afrika kontekstində
yanaşmasını qeyd etmək
lazımdır. Burada əsas məqsəd
ölkənin iqtisadi inkişafı ilə
geosiyasi maraqlarını daha
geniş məkanda sistemli
surətdə təmin etməkdən ibarətdir. Çin əvvəlcə iqtisadi
və hərbi sahəyə üstünlük
verib. Son illər isə
sosial-mədəni istiqamətə diqqətini artırıb. Dil və mədəniyyətin
yayılmasında Pekinin uğurlar
əldə etdiyi etiraf
olunur.
Ümumilikdə
Çinin Yaxın Şərq siyasəti
“təmkinli”dir, ancaq “təşkiledici” deyil (bax: Eyüp Ersoy. Göstərilən əsəri,
s. 53). Yəni Pekin
həmin regionda geosiyasi
proseslərin ümumi istiqamətini müəyyənləşdirmir.
O, hələlik mövcud şərait
daxilində yerli dövlətlərin daxili işlərinə qarışmamaqla “tərəfsiz
tərəf” olmağa
çalışır. Lakin bölgədə
getdikcə yeni vəziyyət yaranır və
Pekin xarici siyasətində
çətinliklər hiss edir.
Mütəxəssislər ABŞ, Rusiya və
Çinin Yaxın Şərq siyasətində
fərqli cəhətlərin məhz bu
müstəvidə olduğunu
vurğulayırlar.
ABŞ-ın
müdafiə naziri Çak
Heygel Vaşinqtonun
Yaxın Şərq siyasətinin mahiyyətinin “proseslərin
gedişatının formalaşdırılmasından” ibarət
olduğunu deyib (bax: Nataşa
Mozqovaə. SŞA,
Kitay, Rossiə - tri raznıx vzqləda na Blijniy Vostok / “Qolos
Ameriki”, 10 may 2013). Amerika regionun ümumi
geosiyasi mənzərəsini müəyyənləşdirməyə
çalışır. Bununla o,
bütövlükdə vəziyyətin dəyişmə
dinamikasını nəzarətdə saxlamaq məqsədi ilə
hərəkət edir.
Ekspertlərin
fikrincə, bundan fərqli olaraq, Rusiyanın həmin
regiondakı siyasəti ziddiyyətlidir. Məsələn, Rusiya Elmlər Akademiyasının
ABŞ və Kanada İnstitutunun Yaxın Şərq
münaqişələrinin təhlili Mərkəzinin direktoru
Aleksandr Şumilin hesab edir ki, “...xüsusilə İran və
Suriya məsələsində Moskva çətin başa
düşülən addımlar atır. Deyək ki, bir
tərəfdən İranla iqtisadiyyat, enerji və s. sahələrdə
əməkdaşlıqda maraqlıdır, digər tərəfdən
isə bu ölkənin nüvə silahına malik
olmasını istəmir. İsraillə
münasibətlərdə də eyni vəziyyət hökm
sürür. Moskva bu ölkə ilə viza rejimini ləğv
edir və eyni zamanda, BMT-də onun əleyhinə səs verir”
(bax: əvvəlki mənbəyə).
Pekin Universitetinin professoru Vu Binqbinq Çinin ABŞ və Rusiyadan
fərqli olaraq Yaxın Şərqdə heç bir prosesə
təsir etmək fikrində olmadığını deyir (bax: əvvəlki
mənbəyə). Bununla yanaşı, Pekin
BMT-də Suriyanı müdafiə edir, İranla enerji sahəsində
əməkdaşlığı inkişaf etdirir və Fələstini
müdafiəyə qalxır. Bunlara paralel
olaraq, həmin regionun böyük dövlətləri ilə
bütün sahələrdə əlaqələri genişləndirməyə
cəhd edir. Belə çıxır ki,
sözdə gizlətməsinə baxmayaraq, Çin Yaxın
Şərqdə öz geosiyasi maraqlarını getdikcə
daha çox müdafiə etməyə
çalışır. Bunun konkret səbəbi
vardır.
Məsələ
ondan ibarətdir ki, ABŞ son illər Çini “geosiyasi mühasirəyə” almaq istiqamətində fəaliyyət
göstərir. Bu prosesdə Yaxın Şərq xüsusi yer tutur. Təsadüfi deyil ki, Vaşinqton həmin bölgənin Çinlə
əməkdaşlıq edən
ölkələrinin hər
birinə təzyiq edir. Regiondakı münaqişələrin coğrafiyasına baxanda bunu görmək mümkündür. Belə bir
şəraitdə Çinin
xarici siyasətinin Yaxın Şərqdə nə dərəcədə
“səssiz, yumşaq və təmkinli” olacağını proqnozlaşdırmaq
çətindir.
İki
sahil.- 2014.- 18 mart.- S.21.