Səmənili, yeddi ləvinli axır çərşənbə
Xonçalı, toy-büsatlı Novruz şənlikləri tonqal ətrafında keçirilən çərşənbələrdən başlanır
Bu gün çərşənbələrin sonuncusu - axır çərşənbədir. Od, su, yel həftələrini arxada qoyaraq torpaq çərşənbəsini qarşılayan xalqımız Novruz bayramının astanasındadır. Torpağın oyanışını xəbər verən səməni göyərtməklə, təmizlik işləri aparmaqla bayram hazırlıqlarına başlayan xalqımız digər inancları da əsasən ilaxır çərşənbədə yerinə yetirir.
Özünəməxsus atributları olsa da, bolluq, bərəkət rəmzi olan səmənisi ilə fərqlənən axır çərşənbəni Novruzun müjdəçisi adlandırırlar. İnanclara uyğun olaraq hər bir evdə göyərdilən, bayram süfrəsinin bəzəyi olan səməni haqqında nənələrdən qalma deyimlər hər kəsin dilində səslənir:
Səməni, saxla məni,
İldə göyərdərəm səni.
Təmtərağı
ilə seçilən həmin axşam həyətlərdə
yandırılan, birlik, həmrəylik, səmimiyyət
rəmzi olan tonqalların ətrafına toplaşanlar bayramın əsas simalarından olan Kosa ilə Keçəlin
oyunlarına tamaşa edir,
şənlənir.
“Ağırlığım- uğurluğum
tonqalda yansın” deyərək odun üstündən tullananlar
sıraya düzülür. Evlərdə
dəmə qoyulan zəfəranlı bayram aşının xoş
ətri ətrafa yayılır.
Bayram günlərində körpələri
alınan yeni geyimlərlə sevindirmək
adəti də el şənliyinə xas milli xüsusiyyətlərdəndir.
Tonqal ətrafına toplaşan
uşaqlar əvvəlcədən
boyanmış qırmızı yumurtaları “sınaqdan
çıxarırlar”.
Axır
çərşənbənin illərdən bəri qorunub saxlanılan xüsusiyyətlərindən
biri də həmin axşam
nişanlı qızlara, təzə ailə qurmuş
gəlinlərə mahnılarda deyildiyi kimi “püstə, nabat, noğul, qoğal, ləbləbi”
xonçasının aparılmasıdır. Bu günlərdə
küsülülər barışır, qonşular
biri-birinə bayram aşından, şəkərbura
və paxlavadan pay
göndərir. Gecə ilə gündüzün
bərabər olduğu günə təsadüf
edən , baharın gəlişindən xəbər verən Novruzun “bir
addımlığında” olan ilaxır həm
də niyyətlərin sınağa çəkildiyi gündür. Məhz axır
çərşənbədə yeniyetmə qız və oğlanlar sevib-
seçdikləri yarısına qovuşacağına əminlik
nümunəsi kimi bağlı qapı
arxasında “açar salma”,
üzük, qulaq
falı kimi el adətinə
inamlarını nümayiş etdirər,
gələcək həyatlarını eşitdikləri
sözlərə uyğun müəyyənləşdirərlər.
İllərin təcrübəsindən
çıxmış həmin inanc bu günə qədər də
etibarını qoruyub saxlaya
bilir. Nənələr, el
ağsaqqalları da təsdiqləyir ki, həmin gün
eşidilən sözlərin yozumu ürəklərdə
tutulan niyyətlərə işıq
salır, güzgü kimi
əks olunur.
El məclisi, mağarlar
qurulur, aşıqlarımız Azərbaycan
xalqına məxsus dastanlardan söz açır, Dədə Qorquddan ərməğan qalmış
sazın, sözün qüdrətini öz məharətləri ilə bir daha göstərirlər.
İlaxır
axşamının səhəri, gün
doğmamış, elliklə axar suda əl-üzü yumaq,
içmək, qarşıdan gələn ilin
bolluq, bərəkət gətirməsinin
simvolu olan bulaqlardan daş gətirmək,
götürülən suyu evlərə,
həyətlərə səpmək kimi
adətləri yerinə
yetirmək də insanları birliyə, həmrəyliyə səsləyən
inanclardandır.
...Bu
gün el adəti ilə
yola saldığımız, ötən ilin son, Novruzun
müjdəçisi axır çərşənbədir. Təbiət
oyanır. Hər tərəf təbii səmənilərə,
yaşıllığa, çəmənliklərə
boyanır. Çiçəklərin ən zərifi bənövşələr
torpaqdan baş
qaldırır, torpağa, təbiətə
can, həyat verən Günəşi
salamlayır. İnsanlar da
təbiətin oyanışına, yeni həyatın
başlanmasına sevinir, şənliklər
keçirir.
Yurdumuza qədəm qoyacaq bu ilimizin də ən xoş xatirələrlə
yaddaşlarımızda yaşaması hər bir
azərbaycanlının arzusudur. Qoy çərşənbə
tonqallarımız gur alovlansın,
ocağımız isti, yeddi
ləvinli süfrələrimiz dolu olsun. Elimizə, obamıza qədəm qoyan Novruz- yeni
ilimiz yurdumuza bolluq, bərəkət, əmin-amanlıq, sülh gətirsin. Subaylığın
daşını atanlar kimi
ailələrə sevinc, xoşbəxtlik
gətirən körpələrin də sayı artsın, hər
ailəyə bol ruzi-bərəkət və
xoş ovqat gətirsin.
Amin.
Xuraman
İsmayılqızı
İki sahil.- 2014.- 18 mart.- S.19.