50 il
səmada
Milli Aviasiya Akademiyasının
nəzdində fəaliyyət göstərən
Mülki Aviasiya Muzeyinin stendlərindən
ağ-qara fotolar boylanır. Bu şəkillərdə
XX əsrin səması, sevgisi, romantizmi, hərb və
sülhü əks olunur. Çöhrələrdə
aşıb-daşan gənclik eşqi, yenilməz iradə,
sonsuz səmalarda qanad açmaq arzusu bu fotoşəkilləri
dəmir əsrin obrazına çevirir. Qəhrəman
Azərbaycan şahinləri bu muzey sakitliyində indi xatirələrlə
təkbətək qalıblar...
Stendlərin birindən Azərbaycan Mülki Aviasiyasının canlı əfsanələrindən
olan Əzimbala Əzimovun portreti asılıb. Onunla burda görüşməyi vədələşmişik.
Hələ vaxta var. Mülki Aviasiya Muzeyinin direktoru, əməkdar mədəniyyət
işçisi Firəngiz Hüseynova ilə söhbətləşirik.
Məşhur fransız yazıçısı,
təyyarəçi Ekzüperinin sözləri yadıma
düşür. “İnsanların planeti” əsərinin
ön sözündə o deyir: “Hava yolları salmaq
üçün alət olan təyyarə insanı intəhasız
məsələlərlə üzləşdirir”. Bu işıqlı zaldakı, zamanın müxtəlif
dövrlərini ehtiva edən təyyarə modellərinə
baxa-baxa anlayıram ki, doğrudan da Ekzüperi demişkən,
təyyarə idrak alətidir. Əslində,
bu muzey idrakın bir parçası, insan zəkası və rəşadətindən
danışan bir epizoddur.
Firəngiz xanım Əzimbala
Əzimov haqqında danışır: “O,
nadir adamdır. Azərbaycan Mülki Aviasiyasının
flaqmanlarından biridir. Düz 50 ildir ki, aviasiyadadır. Bu
müddətdə o, 28 min 500 saat uçuşda olub.
Bütün MDB məkanında bu göstərici birincidir.
Ə.Əzimov indi Aviasiya Akademiyasında dərs deyir, həm
də uçuş heyətlərinin məsləhətçisidir”.
Biz zamandan danışırıq. 28500 saatın ənginliyinə
baxıram, insan ömrünün bu sonsuz səmanın səthində
28500 saat uzunluğunda bir cığır cızmasını
anlamaq istəyirəm. Bir azdan bu məğrur yerişli,
şux görkəmli insan ilə üzbəüz əyləşib
söhbət edəndə o, maraqlı bir epizodu misal çəkib,
anlamaq istədiyim həqiqətə aydınlıq gətirəcək: “Qatı buludlardan bir az yuxarı
qalxanda, qəribə bir mənzərə yaranır. Səndən
aşağıda qalan buludların
üfüqlə kəsişdiyi yerə qədər səmanın
parlaq işartısından başqa heç nə
görünmür. Mən gənc pilotlara deyirəm: Baxın
bu mənzərəyə və bilin ki, bu möcüzəni
görmək üçün yaşamağa və
uçmağa dəyər”.
Lap əvvələ qayıdırıq. Sonsuz səmalardan yerə
enirik. O yer ki, bizə güc verir, bizə
özümüzü tanıdır. Hər şey ötən
əsrin ikinci yarısından başlayır. Artıq
dünyanı sarsıdan, simasını dəyişən
müharibə başa çatıb.
1948-ci ilin sentyabrı...
Bakının Əmircan qəsəbəsində bir oğlan
uşağı dünyaya göz açdı. Adını
Əzimbala qoydular. Babası ilə nənəsinin himayəsində
böyüdü. Abşeronun qədim adətlərindən
biridir - ata-anaya kömək olsun deyə, uşaqlardan
birini baba ilə nənə
öz öhdəsinə götürür. Qocalar ona
torpağa sevgi ilə yanaşmaq kimi çətin bir elmi
öyrədirdilər. Bir az qabağa gedib deyim ki, elə indi də
Əzimbala müəllimin gözoxşayan
bağ-bağçasında torpaq elminin izləri çox
açıq-aydın görünür. Amma torpağa nə qədər
bağlı olsa da, onun qəlbi daha çox sirli-sehrli səmaya
sarı boylanırdı. Bəlkə də bu, daha çox qədim
Xilənin, indiki Əmircanın üstündən tez-tez
ötüb keçən təyyarələrin cazibəsi idi.
Hər insanın taleyində bir gün, bir həlledici məqam
olur. Səmaya qapı açan o gün Əzimbalanın
yaddaşında əbədi həkk olundu.
1958-ci ilin 18 avqustu. Hər il olduğu kimi o
gün də bütün SSRİ-də Aviasiya bayramı kimi təmtəraqla
qeyd olunurdu. Zabrat aerodromunda keçirilən bayram şənliyində
Əzimbalanın atası “Lİ-2” təyyarəsinə bilet
aldı. Sevinci yerə-göyə sığmayan 10
yaşlı Əzimbala ilk dəfə
idi ki, səmadan dünyaya baxacaqdı. Bir neçə
dövrə vurandan sonra “Lİ-2” yerə endi. Ancaq o, təyyarədən
yerə düşmək istəmirdi. Atası bu dəfə
ona “PO-2”də uçmaq üçün bilet aldı. Bu təyyarənin
Əzimbala üçün ən böyük gözəlliyi
onun kabinəsinin şüşəsiz olması idi. Yerin əsrarəngiz
görünüşü və səmanın parlaq rəngləri
onun qəlbini sehrləmişdi.
Elə bu sehrin işığında 1961-ci ildə Bakı
aeroklubuna gəldi. Üç il sonra - mayın 9-da Qala aerodromunda ilk dəfə
paraşütlə tullanaraq özünü sınadı. Qələbə
günü - mayın 9-da başlanan bu sınaq sonrakı illərdə
109 dəfə təkrarlandı. 1965-ci ilin “Krılya
Rodinı” jurnalının 9-cu sayında Əzimbala Əzimovun
fotoşəkli çap olundu. Bu cümlələr də həmin
jurnaldan götürülüb: “208 nömrəli məktəbin
10-cu sinif şagirdi Əzimbala Əzimovun planerdə ilk sərbəst
uçuşu uğurla keçdi”. Amma bu pafoslu cümlənin
əks tərəfində qonşularının nənəsinə
dediyi belə sözlər var idi: “Ay qonşu,
gözünün ağı-qarası bir uşaqdı, onun
aeroplanda nə işi var?” Nənəsi isə deyib: “Allah
saxlayanda, saxlayır”.
1969-cu ildə Ə.Əzimov
Sasovo Mülki Aviasiya Uçuş məktəbini
bitirib. Bəzən
zamanı ehtiva edən rəqəmlərə biz sadə bir
riyazi işarə kimi baxırıq. Əslində isə, bu,
böyük bir ömrün
ağlı-qaralı səhifələridir.
O, 1969-cu ildən Zabrat aviodəstəsində
2-ci pilot, sonra isə komandir vəzifəsində
çalışır. Bu, o vaxtlar idi ki, ulu öndərimiz Heydər Əliyev təzəcə
hakimiyyətə gəlmişdi. Artıq sənaye, tikinti, kənd
təsərrüfatı və digər sahələrdə
böyük bir canlanma başlamışdı. Elə həmin
coşub-çağlayan vaxtlarda Ə.Əzimovun komandiri
olduğu aviodəstə pambıqçılıq
rayonlarına səfərbər olunmuşdu.
Aviasiyaçıların bu köməyi nəticəsində
pambıqçılıqdakı irəliləyişlər
artıq göz qabağında idi.
Bu romantik nəslin
keçdiyi həyat yolu, onların şərəfli
zəhməti bu gün də dillərdə şirin bir
söhbət mövzusudur. Onlar Vətənin xoş gələcəyi üçün
fədakarlıq göstərirdilər. İndi də o
dövrün inkişaf sıçrayışının
xronikasına baxanda, bu əməksevər insanlara ürəyində
bir minnətdarlıq duyğusu baş qaldırır. Onda
Ə.Əzimov yazıçı Həmid Axundlunun qızı
Şəfəq xanımla təzəcə ailə
qurmuşdu. Evlərində iki oğul balası
böyüyürdü. Amma bütün bunlara baxmayaraq, o, zəhmətlə,
sabahkı günün uğurları ilə nəfəs
alırdı. Xalqın ümummilli lideri Heydər Əliyevin
respublikanı birincilər sırasına çıxarmaq çağırışına səs
verən və Ə.Əzimovun da təmsil olunduğu bu nəsil
Azərbaycan tarixinin parlaq səhifələrini yazdı.
1972-ci ildə 24 yaşlı Ə.Əzimov “Şərəf
nişanı” ordeni ilə təltif olundu. Ömrün parlaq
anları bir-birini əvəzləyirdi. Gənc olsa da,
kollektivdə böyük nüfuz qazanmışdı. Peşəkarlığı,
insanlara qayğıkeşliyi, ən əsası isə
yüksək əxlaqi keyfiyyətləri onu hamının
gözündə ucaltmışdı.
1974-cü ildə tale onu böyük aviasiyaya gətirdi. Əvvəlcə Bakı
Birləşmiş Aviadəstəsində “İl-18” təyyarəsinin
2-ci pilotu, sonra isə komandiri vəzifəsinə təyin
olundu. İndi onun məsuliyyəti beşqat
artmışdı. Artıq o, kiçik bir heyətin yox,
bütün sərnişinlərin məsuliyyətini
daşıyırdı. Amma bu məsuliyyətin arxasında
Ə.Əzimovun bir şəxsiyyət kimi özünütəsdiqi
dayanırdı. Ən çətin anlarda düzgün qərar
vermək bacarığı və cəsarəti onun əsas
keyfiyyətlərindən idi. Qısa bir zamanda Ə.Əzimov
“TU-154” təyyarəsinin, sonra isə aviaeskadrilyanın
komandiri vəzifəsinə seçilir. O, sovetlər məkanında
ilk azərbaycanlı təyyarəçi idi ki, çətin
hava şəraitində uçmaq üçün imtahan verərək
2-ci kateqoriyanı almışdı.
Onun xatirələrində belə bir epizod vardır:
“1986-cı ilin fevralında Moskvada Sovet İttifaqı Kommunist
Partiyasının qurultayı keçirilirdi. Qurultay ərəfəsində
hava çox sərt və tutqun idi. Ağır hava şəraiti
ilə bağlı müttəfiq respublikalardan qurultay
nümayəndələrinin Moskvaya gəlişi gecikirdi. O vaxt SSRİ mülki aviasiya naziri
V.Buqayev, təbii ki, bundan çox narahat olmuşdu. Biləndə
ki, Azərbaycan nümayəndələri artıq
Moskvadadır, heyrətlənmişdi. Elə həmin gün də
Bakıdan gələn təyyarə heyətinin
mükafatlandırılması barədə göstəriş
verir. Məhz onun təqdimatı ilə Ə.Əzimov həmin
vaxt “Qırmızı Əmək Bayrağı” ordeni ilə
təltif olunur.
Mükafat və onu izləyən
şöhrət Ə.Əzimovun həyatında heç nəyi
dəyişmir. O, sadə həyat tərzi sürür.
Dost-tanış, yaşadığı Əmircan qəsəbəsinin
sakinləri onu xeyirxah insan kimi tanıyır, böyük
hörmət bəsləyirlər. Zəhmətlə
yaşanan ömür-gün onun insana, torpağa olan sevgisini
bir az da cilalayıb. Yenə də qəsəbənin
qayğıları ilə yaşayır. Yenə də
bağçadakı ağaclara, gül-çiçəyə
qulluq etməkdən zövq alır. Ekzüperinin sözləri
yadıma düşür: “Yer bizə özümüzü
anlamağa kömək edir. Heç bir kitab onun kimi kömək
edə bilməz. Çünki yer bizə müqavimət
göstərir. Adam özünü maneələrlə
mübarizədə tanıyır”.
Bu sözlərin hikmətini
anlamaq üçün Ə.Əzimovun həyətində
öz əli ilə saldığı səliqəli
bağçaya, düzəltdiyi müxtəlif təyyarə
modellərinə baxmaq kifayət edir. Onun intellekti və zəhmətsevərliyindən
övladlarına da pay düşüb. Oğlu Şəhriyar
təyyarəçi kimi Avropa və Asiyanın böyük
şəhərlərinə uçur. Səkkiz yaşlı nəvəsi
Əzim rəngkarlıqla məşğul olur, gözəl
şahmat oynayır. Hərdən babasını udmağı
ilə fəxr edir. Əzimbala müəllim deyir ki, atama 40 il əvvəl
iki məsələdə söz vermişəm: “Birincisi -
halal yaşamaq, ikincisi - həyatı zəhərləyən
içki və siqaretdən uzaq durmaq. Bu and mənim
üçün müqəddəsdir. Övladlarım da ona əməl
edirlər. İnanıram ki, bu qiymətli mirasa nəvələrim
də sadiq qalacaqlar. Elə insanlar var ki, onların dilində
söz əməlin, xeyrin təsdiqidir - Əzimbala müəllimin
timsalında olduğu kimi.
Onun həyatı
gənc pilotlar
üçün də nümunədir. 1991-ci ildə Leninqrad
Mülki Aviasiya Akademiyasını mühəndis-təyyarəçi
ixtisası üzrə bitirən Ə.Əzimovun indiyə qədər
yüzlərlə kadrın hazırlanmasında əvəzsiz
xidmətləri olub. Onun tələbələrinin
uçuş coğrafiyası, demək olar ki, bütün Yer
planetini əhatə edir. Bir maraqlı məqamı da qeyd etmək
yerinə düşər. Pilotlar Əmircan ilə
Bülbülə qəsəbələri arasındakı
gölə “Əzimbala gölü” deyirlər. Bu göl ilə
Heydər Əliyev Beynəlxalq Aeroportunun uçuş
zolağı arasında 7 kilometrlik məsafə vardır. O,
istiqamət və enmə bucağını naviqasiya cihazı
ilə yox, məhz təbiətin bu nişanı ilə
hesabladığı üçün gölə bu adı
veriblər.
Əlli ildir ki, o, səmanı fəth
edir.
Ə.Əzimovun ağır və çətin günləri
də olub. 1986-cı ildə komandiri olduğu “TU-154” təyyarəsi
Domadedova uçuş zolağından qalxma anında 2-ci
mühərrikdə qəza vəziyyəti yaranır. Lakin son
anda Əzimbala müəllimin böyük peşəkarlığı
və ekstremal vəziyyətdə düzgün qərar qəbul
etməsi 164 nəfər sərnişinin həyatını
xilas edir. Ay yarım ondan əvvəl İrkutsk hava
limanının yaxınlığında baş vermiş belə
bir hadisə faciə ilə nəticələnmişdi.
Onun bu rəşadəti Moskva tərəfindən
“QAZ-24” markalı avtomobillə mükafatlandırılır. Amma onun ən böyük
mükafatı xilas edilmiş insanların həyatı idi. Qəzadan
sonrakı günlərdə rastlaşdığı, hətta
tanımadığı adamların üzündəki təbəssüm
ona bir dünya sevinc bəxş edirdi. Əzimbala müəllimə
elə gəlirdi ki, bu təbəssümdə onun da payı
vardır. Çünki hələ sarsıntısı
çəkilib getməmiş o günlərdə xilas etdiyi
adamların sevinci ilə nəfəs alırdı, qəzadan
sağ-salamat qurtaranların evlərində yanan
işığın istisini ürəyində hiss edirdi. 1995-ci ildə daha ağır bir
aviaqəza baş verdi. Burada da komandirin ustalığı, cəsarəti
minlərlə insanı ölümün cəngindən
aldı. Axşam saat 19.00 radələrində Çindən
qayıdan “Boinq-717”nin heyəti silsilə problemlərə yol
açan təkər kilidlənməsi ilə üz-üzə
gəldi. Təyyarə Maştağa qəsəbəsinə,
evlərin üstünə düşə bilərdi. Bu fəlakətin
ağlagəlməz ölçüləri,
dağıdıcı gücü heyəti qorxuya
salmışdı. Bu çətin anda Ə.Əzimov
düzgün qərara gələrək, təyyarəni qəsəbədən
aralıdakı qamışlığa endirməyi bacarır.
Özü ciddi xəsarət alsa da, insanların həyatını
xilas edir. Maştağa camaatı minnətdarlığını
bildirmək üçün, demək olar ki, hər gün xəstəxanada
onu ziyarət edirdi. Sonralar “Boinq” şirkətinin nümayəndələri
Ə.Əzimovun məharəti qarşısında
heyranlıqlarını gizlədə bilmirdilər.
Çünki 1978-ci ildə Çikaqoda analoji aviaqəzada
yüzlərlə insan həlak olmuşdu. Əzimbala müəllim
deyir ki, o günün axşamı, o gərgin anlarda, demə,
anası namaz qılırmış. Ümumiyyətlə,
Əzimbala müəllim haqq dünyasına qovuşan
anası və nənəsindən danışanda kövrəlir,
gözləri yaşarır, qəhər onu boğur,
sözü yarımçıq qalır. Bu hal Əzimbala
müəllimi adamın gözündə daha da ucaldır.
Yer üzündə
ləyaqətlə yaşanan
ömürdən işıqlı izlər qalır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 2006-cı il 1
iyun tarixli Sərəncamı ilə Əzimbala Xanbaba oğlu
Əzimov “Şöhrət” ordeni ilə təltif olunub. Bu
mükafat Ə.Əzimovun əlli illik səma ömrünə
düşən şöhrət işığıdır.
Mülki Aviasiya Muzeyində Əzimbala müəllimə verilən
fəxri fərmanlar, qol saatı ən dəyərli eksponat
kimi qorunub saxlanılır. Çünki o, canlı əfsanədir.
Muzeyin direktoru Firəngiz xanım deyir ki, mayın 9-da Mülki
Aviasiya Muzeyində Ə.Əzimovun 50 illik səma ömrünə
həsr olunmuş böyük tədbir keçiriləcəkdir.
Əzimbala Əzimovun səmadakı ilk sınağı da, məhz
əlli il əvvələ - mayın 9-a təsadüf edir.
Qorxmaz Şıxalıoğlu
İki sahil.-2014.- 3 may.- S.22.