Avropa İttifaqı: geosiyasi
iddialar
və xarici siyasətin
problemləri
II yazı
Qlobal miqyasda mürəkkəb geosiyasi proseslərin intensivləşdiyi bir dövrdə Avropa İttifaqı kimi bir təşkilatın taleyi maraq doğurur.
Xüsusilə, son illər onun dərin böhranla üzləşməsi məsələni daha da aktuallaşdırır.
Hazırda bir sıra regionlarda gərginlik mövcuddur, silahlı toqquşmalar baş verir. Hətta bəzi ölkələrin ərazi bütövlüyünə qəsdlər olur. Belə bir şəraitdə Aİ-nin hansı xarici siyasət kursunu seçməsindən çox şey asılıdır. Analitiklər bununla bağlı öz proqnozlarını verirlər.
Müxtəlif yanaşmalar mövcuddur. Onların sırasında iki strateji xətt ayrıca vurğulanır. Belə görünür ki, Avropa hələlik konkret çıxış yolu tapmayıb.
"Realist Avropa": "parçalanmış çöküş"dən çıxış yolu?
Yeni mövqe
tərəfdarları "Realist Avropa gücü" modelini təklif edirlər. Onlar
"Normativ Avropa gücü" xəttinin təşkilatı
"yumşaq, yavaş,
parçalanmış bir
çöküş"ə sürüklədiyini iddia edirlər. Həmin məqam
müasir mərhələdə Aİ-nin xarici siyasətinin
əsas problemi hesab edilir (bax: Timothy Garton Ash. With
this timid choice of leaders, the EU may have the faces it deserves / "The
Guardian", 25 noyabr 2009). Bu yanaşmanın tərəfdarları
"realist olmaq" dedikdə, Avropanın dünya
gücünə çevrilməsi zərurətinin dərkini
nəzərdə tuturlar. Təşkilatın
xarici siyasətinə bu aspektdə baxanda maraqlı məqamları
izləmək mümkündür.
Hər şeydən
əvvəl, Avropa
İttifaqının hərbi güc tətbiq etməsi məsələsi
ön plana çıxır. "Realistlər" artıq bu
addımı atmağın zamanı
çatdığını deyirlər. Yaxın Şərq və
Ukrayna hadisələri bunun əyani təsdiqi kimi təqdim
olunur.
Həmin prizmadan Almaniyanın son
aylar Aİ-nin hərbi güc tətbiq etməli olduğunu
vurğulayan ideyaları yada düşür. Bu ilin əvvəlində
keçirilən beynəlxalq təhlükəsizliyə həsr
olunmuş tədbirdə Berlin özünün gücə
arxalanan iddialarını irəli sürmüşdü. Belə
çıxır ki, "realist" yanaşma təkcə
analitik və ekspertlərin dairələrinə aid deyil.
O da məlumdur ki, Almaniyanın yeni dünya liderliyi
iddialarına böyük dövlətlərin heç biri
isti yanaşmadı. Vaşinqton sözdə Berlini dəstəklədiyini
ifadə etsə də, konkret işə gəldikdə, fərqli
mövqe tutdu.
Məsələn, Ukrayna məsələsində
ABŞ-ın Almaniyanın geri çəkilməsini
istədiyi haqqında informasiyalar yayılır. Bunun təsdiqi kimi
almanların adamı sayılan V.Kliçkonun prezidentliyə
namizədliyini irəli sürməməsi göstərilir.
Əlavə olaraq, Vaşinqtonun Berlinin təklif etdiyi "sərt
hərbi reaksiya" təklifini qəbul etmədiyi haqqında
da danışılır.
Burada Aİ daxilində
uzun illərdir ki, özünü göstərən
Britaniya, Fransa və Almaniya arasında bir sıra beynəlxalq
məsələlərə fərqli baxışların
mövcudluğunu da unutmaq olmaz. Hətta təşkilatdaxili
islahatlarda belə həmin ölkələr arasında ortaq
fikir yoxdur. Berlin inteqrasiyanı iqtisadi-maliyyə müstəvisində
dərinləşdirməkdə maraqlıdırsa, Paris və
London daha geniş sahədə prosesin aparılmasının tərəfdarıdır.
Ayrıca, Aİ-nin pul vahidi
avroya münasibətdə bir-birinə uyğun gəlməyən
yanaşmalar özünü göstərməkdədir. Bundan başqa, Almaniya
Aİ-nin BMT TŞ-də daimi yer almasında maraqlıdırsa,
Britaniya və Fransanı bu, qane etmir.
Ekspertlər onu da vurğulayırlar ki, "Ərəb baharı"nda Aİ-nin aktiv iştirak edə bilməməsinin əsas səbəbi Fransa ilə Almaniyanın məsələyə fərqli yanaşmasındadır (bax: Ольга Потемкина. Европейский союз как игрок на международной арене. ''Российский совет по международным делам'', 23 oktyabr 2012).
Perspektivli geosiyasət: yeni konsepsiya mövcuddurmu?
Ekspertlərin fikrinə görə, bütün bunlar Aİ-nin 2014-cü ildə yeridəcəyi siyasətə də öz təsirini göstərməlidir. Təşkilatın qlobal siyasətdə aktiv olub-olmaması burada əsas məsələlərdən biri hesab edilir.
Çünki Aİ-də hələ də üzv-dövlətlərin öz maraqlarına üstünlük verməsi meyli qalmaqdadır. Vahid mövqedən çıxış etmək əvəzinə, onlar şəxsi maraqlarını təmin etməyə can atırlar. Xüsusilə, böhranlı məsələlərə münasibətdə təşkilat üzvləri ehtiyatlı davranırlar. Bu mənada, 2014-cü ilin çətin dövr adlandırılması iki amil ilə izah edilir.
Birincisi, bu il Aİ-də ciddi kadr dəyişiklikləri olmalıdır. Parlamentdə seçkilər keçirilməli, təşkilatın xarici siyasət idarəsinə yeni şəxs seçilməlidir (K.Eştonun səlahiyyət müddəti bitir). Gözlənilən dəyişikliklərdən biri də Avropa Komissiyasına yeni sədrin seçilməsi ilə bağlıdır.
Bu proses Aİ-nin strateji məqsədlərinə zərər vurmasa da, cari problemlərin həllində çətinliklər yarada, məsələn, Ukraynanın böhrandan çıxarılması işini ləngidə bilər. Ekspertlərin rəyinə görə, bütövlükdə 2014-cü ildə Aİ-nin "xarici siyasətində bəzi durğunluqlar və sınmalar baş verə bilər" (bax: Karen E.Smith. AB Dış Politikası: Sorunlar ve Öncelikler / USAK, "Analist", yanvar, 2014).
İkincisi, təşkilata üzv olan dövlətlər arasında xarici siyasətdə vahid mövqe formalaşdırmaq imkanları məhdud görünür. Bu il onların koordinasiyalı fəaliyyət göstərə biləcəyinə inam yoxdur.
Burada əsas amillərdən biri kimi həmin dövlətlərin "Avropa dəyərləri"nə əməl etməyən ölkələrlə əməkdaşlığa meyl etməməsi göstərilir (bax: əvvəlki mənbəyə). Belə bir mövqe Aİ-nin dünyanın böyük geosiyasi gücləri ilə də münasibətlərində müəyyən çətinliklər yaradır. Bu sırada bir sıra məqamlara nəzər salmağa ehtiyac görürük.
Corc Fridman Ukrayna məsələsində Qərbin Rusiya ilə vahid mövqedən apardığı danışıqların perspektivi kontekstində yazır: "Avropada elə bir fiqur yoxdur ki, Avropa dövlətləri adından bu vacib məsələ üzrə çıxış edə bilsin. Britaniyalılar britaniyalıların, fransızlar fransızların, almanlar almanların, polşalılar isə polşalıların adından danışırlar. Avropalılarla danışıqlar aparanda onlara əvvəlcə öz aralarında razılaşmağa imkan vermək lazımdır.
Müzakirələrdən sonra
ayrı-ayrı ölkələr və ya
deyək ki, Avropa
İttifaqı, müşahidəçilər göndərə
bilər. Ancaq söhbət güc siyasətindən
gedəndə, Avropa mücərrəd
anlayış kəsb edir" (bax: George Friedman. Russia
and the United States Negotiate the Future of Ukraine / Stratfor,
"Geopolitical Weekly", 1 aprel 2014).
"Startfor"un qurucusu bundan belə nəticə çıxarır ki,
Vaşinqton təkbaşına Moskva ilə müzakirələr
aparmalıdır. Şübhəsiz ki, bu mövqe Aİ-nin
qlobal güc olmaq niyyətlərinə heç də uyğun
deyil. Lakin 2014-cü ildə bu aspektdə hansısa dəyişikliyin
ola bilməsi ehtimalı çox azdır. Həmin səbəbdən,
ABŞ-la Aİ arasında geosiyasi ziddiyyətlərin
qalacağını proqnozlaşdırmaq olar. Bu aspektdə
Avropada son dövrlərdə baş qaldıran "realistlər"in
Aİ-nin dünya lideri olması iddiasına Amerikanın
reaksiyası maraqlı ola bilər.
Məsələ bundadır ki, avropalı "realistlər"in mövqeyi
ABŞ-ın üstünlük verdiyi qüvvələr
balansı strategiyasına uyğun gəlmir. Amerikalılar həmin
konsepsiya çərçivəsində hərbi güc tətbiqini
doğru saymırlar. C.Fridman hesab edir ki, beynəlxalq problemlərin
həllində "təhdidlə müharibə arasında fəaliyyət
variantları tapılmalıdır" (bax: George Friedman. U.S.
Defense Policy in the Wake of the Ukrainian Affair / "Geopolitical
Weekly", 8 aprel 2014). "Realistlər" isə hərbi
amilə diqqət yetirməyi təklif edirlər ki, bu da məhz
yuxarıda qeyd edilən mövqeyə uyğun gəlmir.
Bundan əlavə,
müasir dövrdə
milli maraqların gözlənilməsi ilə beynəlxalq
normalara əməl edilməsi arasında müəyyən
ziddiyyətlər müşahidə edilir. O cümlədən, əraziləri
güc vasitəsi ilə zəbt etməyin
qarşısının alınması məqsədi ilə
daha geniş beynəlxalq normaları yaratmaq cəhdi göstərilir.
Lakin, aşkar faktdır ki, hələ də hərbi
işğala rast gəlinir. Buna misal olaraq Dağlıq Qarabağ,
Abxaziya, Cənubi Osetiya, İraq, Əfqanıstan və son
olaraq Krım hadisələrini göstərmək olar.
Bu kontekstdə Fərid
Zəkəriyyənin bir qeydi çox
maraqlıdır. O yazır: "Növbəti onillik ərzində yeni
inkişaf edən güclərin özünü necə
aparmasından bu normalar ya yeni səviyyəyə qalxacaq, ya da
yoxa çıxacaqdırlar" (bax: Fareed Zakaria. The tension
between global norms and national interests / "The Washington Post",
11 aprel 2014).
Yuxarıda deyilənlər belə bir qənaətə gəlməyə imkan
verir ki, Aİ kimi qlobal geosiyasi güc olmaq iddiasında olan təşkilatların
özlərinin beynəlxalq hüquqi normalara necə əməl
edəcəklərindən çox şey asılı
olacaqdır.
Hələlik isə təəssüf ki, biz daha çox
"ikili standart"dan danışmalı oluruq.
Krım hadisələrinə Qərb
dövlətlərinin reaksiyası fonunda
bu, özünü daha qabarıq surətdə göstərir.
İndi Amerika başda olmaqla Avropa ölkələri beynəlxalq
hüquq normalarının pozulduğunu vurğulayırlar. Lakin Dağlıq Qarabağ
məsələsində onlardan bu cür reaksiya olmadı. Səbəb
nədir?
Digər
tərəfdən, əgər
hazırda Avropa İttifaqı qlobal
geosiyasi güc olmaq üçün hərbi vasitədən
istifadəni "realist yanaşma" kimi təqdim etmək
arzusundadırsa, onda eyni davranışa görə Rusiya və
ya Çini ittiham etmək süni humanistlik təsiri
bağışlayır. Belə şərtlər daxilində
dünyada sabit geosiyasi nizam yaratmaq, düşünürük
ki, imkan xaricindədir. Problemin başqa bir aspekti Avropa
İttifaqının özünün gələcək taleyi
ilə əlaqəlidir.
Məsələ ondan ibarətdir ki, bəzi proqnozlara görə, bu təşkilat
ya çox zəifləyər, ya da tamamilə dağıla
bilər. Görünür,
Avropada bir sıra siyasətçilər və hərbi dairələr
bu ssenarini istisna etmirlər.
Bu səbəbdən, xarici siyasətə radikal
elementlər daxil etmək meylinə düşürlər. Lakin belə bir dəyişikliyin
nə dərəcədə "realist" olduğu
mübahisəli məsələdir. Bizcə, burada qlobal səviyyədə
mövcud geosiyasi vəziyyəti daha da gərginləşdirmək
ehtimalı var. Maraqlıdır ki, Aİ-də həmin aspektdə
danışmaq istəmirlər.
Belə nəticə çıxarmaq
olar ki, "Realist Avropa gücü"
ideyası da çıxış yolu deyildir. Əlavə olaraq, əgər
həmin kursu bütün böyük dövlətlər
seçmiş olsa, bəşəriyyət yeni fəlakətlərlə
üzləşə bilər. Əslində, hazırda bunun əlamətləri
özünü göstərir.
Dünyanın müxtəlif regionlarında
müşahidə edilən silahlı
toqquşmalar, bir sıra ölkələrin ərazi
bütövlüyünə qəsdlər, beynəlxalq
hüquq normalarına "ikili standart"la yanaşmalar belə
qənaətə gəlməyə əsas verir. Bəlkə də bu, indi
yalnız Avropa İttifaqının deyil, böyük dövlətlərin
hər birinin xarici siyasətinin ən mühüm problemlərindəndir.
Kamal Adıgözəlov
İki sahil.- 2014.- 9 may.- S.46.