Ayaz Orucov: “Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinin qorunması
kimi tarixi missiyanı məhz ulu öndər
gerçəkləşdirə bildi”
Bugünkü
müstəqil, qüdrətli respublikamız Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yarımçıq qalmış
ideyalarının, qarşısıalınmış
inkişafının davamıdır
Müsahibimiz
Milli Məclisin deputatı, iqtisadiyyat elmləri doktoru Ayaz
Orucovdur. Ayaz müəllimlə söhbətimiz böyük təntənə
ilə qarşıladığımız 28 May Reıpublika
günü ilə bağlıdır.
-Ayaz
müəllim, 28 may Respublika Gününün tarixi əhəmiyyəti
və xalqımızın həyatındakı rolu nədən
ibarət olmuşdur?
-Azərbaycan 1918-ci il mayın 28-də müsəlman
Şərqində öz müstəqilliyini elan edən ilk
demokratik respublika kimi tarixə düşmüş,
xalqımız qısa müddətdə müstəqillik
ideallarına qovuşmuşdur. Ümummilli lider Heydər
Əliyev 2001-ci ildə 28 may Respublika Günü münasibətilə
təşkil olunmuş rəsmi qəbuldakı dərin məzmunlu
nitqində demişdir: “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
qurulması, o dövrdə Azərbaycanın öz istiqlaliyyətini
bəyan etməsi heç də təsadüfi hadisə
deyildi. Hələ XIX əsrin ikinci yarısında, XX əsrin
əvvəllərindən xalqımızın mütəfəkkir
şəxsiyyətlərinin, qabaqcıl insanlarının fəaliyyəti
nəticəsində Azərbaycanda milli oyanış, milli
dirçəliş hissləri get-gedə artmışdı.
Artıq XX əsrin əvvəllərindən, demək olar ki,
xalqımız, onun qabaqcıl şəxsiyyətləri
müstəqillik arzusu ilə yaşamışlar. 1917-ci ildə
baş vermiş oktyabr inqilabı, rus-çar
imperatorluğunun dağılması və o zaman onun ərazisində
müxtəlif proseslərin meydana çıxması Azərbaycanın
istiqlaliyyətinin elan edilməsi və Xalq Cümhuriyyətinin
yaradılması üçün şərait yaratdı”.
Qeyd edim ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ilk hüquqi sənədi 1918-ci il mayın 28-də elan
olunmuş İstiqlal Bəyannaməsi olmuşdur. Konstitusiya
aktı statusuna malik bu sənəddə müstəqil Azərbaycan
dövlətinin yarandığı bəyan olunmuş, onun
hakimiyyətinin şamil edildiyi ərazinin hüdudları
müəyyənləşdirilmiş, dövlətin əsas
fəaliyyət prinsipləri əksini tapmışdı.
Hökumətin və ali qanunverici orqanın səlahiyyətlərini
eyni zamanda icra edən Milli Şuranın ilk mühüm
addımlarından biri 1918-ci il iyunun 4-də qardaş
Türkiyə ilə hərbi-siyasi müqavilə imzalaması
oldu. Osmanlı imperiyası ilə hərbi sahədə
strateji əməkdaşlığı nəzərdə tutan
belə bir müqavilənin bağlanması Azərbaycan
dövlətçiliyinin beynəlxalq aləmdə təsdiqi
və Azərbaycan xalqının müstəqilliyinin
saxlanılmasında zəruri addım idi. 1918-ci ilin mayında
Azərbaycanın müstəqilliyinin elan olunmasına
baxmayaraq, respublika ərazisinin müəyyən hissəsi, o
cümlədən Bakı və ətraf rayonlar erməni-bolşevik
birləşmələrinin nəzarəti altında idi.
Birinci Dünya müharibəsindən, habelə Rusiyada baş
vermiş 1917-ci il fevral və oktyabr çevrilişlərindən
istifadə edən ermənilər mənfur iddialarını
bolşevik bayrağı altında reallaşdırmağa nail
olmuş, Azərbaycanın bəzi bölgələrini, o
cümlədən Bakını işğal etmişdilər.Vəziyyətin
gərginliyi həm də onunla bağlı idi ki, hələ
1917-ci ilin dekabrında Osmanlı dövləti ilə
bolşeviklərin Zaqafqaziya Komissarlığı arasında
bağlanmış Ərzincan barışığına
uyğun olaraq Qafqaz cəbhəsindən çıxarılan rus
ordusunu əvəzləyən erməni hərbi birləşmələri
faktiki başıpozuqluq şəraitindən istifadə edərək
yerli müsəlman əhaliyə qarşı
soyqırımı siyasətinə
başlamışdılar. Nəticədə hələ
1918-ci ilin martına qədər İrəvan quberniyasında
199 azərbaycanlı kəndi dağıdılmış, 135
min azərbaycanlının böyük əksəriyyəti
ermənilər tərəfindən qətlə yetirilmiş,
sağ qalanlar isə Osmanlı ordusunun nəzarət etdiyi ərazilərə
qaçmağa məcbur olmuşdular. Vəziyyətin gərginləşdiyini
görən Osmanlı hökuməti özünün
ağır durumuna baxmayaraq, 1918-ci ilin iyununda qardaş Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünü təmin etmək məqsədilə
Nuru paşanın komandanlığı altında hərbi
qüvvələrini Azərbaycana göndərdi. Azərbaycan
xalqı tərəfindən hərtərəfli dəstəklənən
Qafqaz İslam Ordusunun hərbçiləri Gəncə ermənilərini
tərksilah etdilər, Qaraməryəm, Kürdəmir,
Şamaxı, Binəqədi döyüşlərində
daşnak-bolşevik birləşmələrinə
ağır zərbələr endirdilər. Nəhayət, rəşadətli
Qafqaz İslam Ordusu ağır döyüşlərdə
eser-menşevik və daşnak qoşunlarını
darmadağın edərək sentyabrın 15-də Bakıya
daxil oldu. Qəhrəman Azərbaycan-türk əsgərlərinin
şücaəti, qanı bahasına Bakı və digər
rayonların azad olunması ilə AXC hökuməti öz
hakimiyyətini ölkənin bütün hüdudlarında təmin
etdi. Cümhuriyyət hökumətinin xalqda milli
özünüdərki gücləndirməyə xidmət edən
mühüm addımlarından biri də 1918-ci il iyunun 27-də
“Azərbaycan dilinin dövlət dili elan edilməsi
haqqında” qərarın qəbulu idi. Həmin qərar
Gülüstan (1813) və Türkmənçay (1828)
müqavilələri ilə Azərbaycanın ikiyə
bölünməsindən sonra ana dilinin dövlət dili kimi
işlədilməsinə dair ilk sənəd idi. Bu qərarla
Azərbaycan-türk dili bütün ölkə ərazisində
dövlət dili elan edildi.
Eyni zamanda 28 mayda uzun qərinələr
boyu əzab burulğanında
çırpınan məmləkətimizin ilk
istiqlal bəyannaməsi qəbul edilmişdi. Həmin gün Şərqdə ilk
dəfə olaraq azad,
demokratik, dünyəvi dəyərlərə
söykənən müstəqil bir
respublikanın yarandığı elan olundu. Şura üzvləri
bəyannaməni ayaq üstə, sevinc içərisində qəbul etdilər.Ancaq
azadlıq və xoşbəxtlik rəmzi olan
milli bayrağımız cəmi 23 ay dalğalandı.
1920-ci ildə ilk müstəqilliyimiz əldən
çıxdıqdan sonra 1991-ci ilədək
imperiya bayrağı altına
sığınmaq məcburiyyətində qaldıq. Lakin haqq yolumuzdan
dönmədik. Libasımızı dəyişsək də,
məslək və əqidəmizi dəyişmədik. Ruh düşkünlüyünə qapılmadıq.
71 il ərzində Azərbaycan böyük zəfər yolu
keçdi.
-Ayaz müəllim demək olarmı ki, 1969-cu ildən sonra məhz ulu öndərin sosialist Azərbaycanına rəhbərliyə gəlməsi ilə milli oyanış, özünü dərk prosesləri başladı.
Təbii
ki, həmin dövrdəki uğurlar
ilk növbədə 1969-cu ildə hakimiyyət
kürsüsünə qalxmış qüdrətli şəxsiyyətin-
Heydər Əliyevin titanik zəhmətinin,
siyasi uzaqgörənliyinin, xalqı öz ətrafında vahid
bir əqidə bayrağı altında
birləşdirmək bacarığının nəticəsi idi. Məhz inkişafdan
qalmış bir aqrar
respublikanın qısa müddətdə sənaye
respublikasına çevrilməsi, əhalinin sosil
rifahının yüksəlməsi, SSRİ kimi
nəhəng bir ölkədə söz sahibi
olmağımız Heydər Əliyev şəxsiyyəti ilə
bağlı idi. Eyni zamanda,
Azərbaycanın ötən əsrin ikinci
onilliyinin əvvəlində itirdiyi müstəqilliyini əsrin sonuncu onilliyinin əvvəlində
- 1991-ci ildə yenidən qazanmaq imkanı
yarandı .Lakin dövlət müstəqilliyimizin
ilk üç ilində
dövlətin taleyi Tanrının
ümidinə qalmışdı. Ölkədə hərc-mərclik
və hakimiyyətsizlik baş alıb gedirdi. Sənaye və kənd
təsərrüfatı istehsalının səviyyəsi
günbəgün azalır, manatın məzənnəsi
sürətlə aşağı düşür,
çörək və digər ən zəruri ərzaq məhsulları
üçün uzun
növbələr yaranır, vaxtilə tam
gücü ilə işləyən nəhəng müəssisələrin
qapılarından qara qıfıllar
asılır, minlərlə təcrübəli mütəxəssis
öz iş yerləri
ilə vidalaşmaq məcburiyyətində
qalırdı. Respublikanın bölgələrində
separatçılıq əhval-ruhiyyəsi güclənir, insanlar təqiblərə məruz
qalır, hakimiyyət iddiasında olan qruplaşmalar arasında silahlı toqquşmalar baş verirdi. Bir tərəfdən
də erməni silahlı dəstələrinin ölkədəki
hakimiyyətsizlikdən istifadə edib
Dağlıq Qarabağı və ətrafındakı 7 rayonu işğala məruz
qoymaları respublikamızı və xalqımızı
çıxılmaz vəziyyətdə qoymuşdu.
Azərbaycanın əsl müstəqilliyi 1993-cü ildən
Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışından sonra
başladı.
-Ayaz müəllim, bu bir tarixi həqiqətdir ki, müstəqil dövlətimizin uzun müddətdən sonra yenidən bərpası və onun qorunub saxlanması bir tarixi missiya idi. Həmin tarixi missiyanı isə məhz ulu öndər həyata keçirməklə ölkəmizə daim müstəqillik, qarşısıalınmaz inkişaf, firavanlıq gətirdi.
-Ulu
öndər heç də təsadüfən
demirdi ki, müstəqilliyi
qazanmaq qədər də onu
qoruyub saxlamaq çətin
və mürəkkəb işdir. Onun ikinci dəfə hakimiyyətə
qayıdışı zamanı dövlətimiz müstəqilliyini
itirmək təhlükəsi ilə üz-üzə idi. Azərbaycan qurdlar
süfrəsində bir dadlı loxmaya çevrilmişdi.
Məhz onu bu bəladan
quratmaq üçün
müdrik və qətiyyətli lider gərək idi.
Tanrı bu lideri
vaxtında xalqımıza yetirdi. Onun sistemli şəkildə
həyata keçirdiyi fundamental
dəyişikliklər sayəsində qısa bir
zaman çərçivəsində atəşkəsə
nail olundu. Azərbaycanı parçalamaq
ehtirası ilə qovrulan separatçı
qüvvələrin, dövlət çevrilişi
cəhdlərinin, terror aktlarının
qarşısı qətiyyətlə alındı. Ölkədə
güclü qanunverici
baza yaradıldı. Siyasi,
iqtisadi, hüquqi, demokratik islahatlar həyata
keçirildi, onun təsisatları
yarandı və bu islahatlar
həyatın bütün
sahələrində ölkənin tərəqqisinə güclü təkan verdi.
Gəlin açıq etiraf
edək ki, heç bir dövlət torpaqlarının 20 faizi düşmən tapdağında olan, əhalisinin hər 9 nəfərdən biri qaçqın və məcburi
köçkünə çevrilən, hər an dəhşətli hücum
təhlükəsi qarşısında qalan
bir
ölkəyə daxil olub,
onunla iqtisadi əlaqələr
qurmağa, oraya güclü sərmayələr
yatırmağa özündə cəsarət tapmazdı. Ancaq dünyanın ən nəhəng şirkətləri
heç nədən çəkinməyərək
Azərbaycana böyük inamla
qədəm qoydular. Bu
inamın banisi öz
ölkəsini və xalqını qorumaq
iqtidarına malik olan
Heydər Əliyev idi. O
qüdrətli şəxsiyyət 1994-cü ilin
sentyabrında planetimizin ən nəhəng
şirkətləri ilə “Əsrin müqaviləsi”ni imzalamaqla ölkəyə uğur
gətirən yeni neft
strategiyasını həyata keçirməyə
başladı. Həmin müqavilə regionda
Azərbaycanın geostrateji mövqeyini xeyli gücləndirdi,
dünyanın aparıcı dövlətləri ilə əlaqələrinin
daha da möhkəmlənməsinə
güclü təkan verdi.
Bu,
ölkəmizin müstəqil dövlət kimi
siyasi və iqtisadi diplomatiya sahəsində manevr
etmə imkanlarını genişləndirdi, iqtisadi
böhrandan hələ xilas
olmamış məmləkətimizə xarici
investisiyaların cəlb edilməsi yolunda
yaşıl işıq yandırdı. “Əsrin müqaviləsi”
sözün əsl mənasında müstəqilliyimizin
toxunulmazlığının və əbədiyaşarlığının
təsdiqi idi. Həmin beynəlxalq layihə
bu gün məhsulları
dünyanın onlarca ölkəsinə ixrac edilən Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərlərinin polad
bünövrəsi oldu. Hazırda bu kəmərlərlə Azərbaycandan əcnəbi
ölkələrə neft və qaz, əvəzində isə həmin ölkələrdən
respublikamıza valyuta axmaqdadır.
-Azərbaycanın dünya birliyinə sürətli inteqrasiyası məhz davamlı iqtisadi inkişafdan, demokratik islahatlardan keçdi deyə bilərikmi?
-Bilirsinizmi,
iqtisadi inkişafın nəticələrini
əhalinin sosial rifahına yönəltmək
qətiyyətli və müdrik dövlət
başçılarına xas olan dəyərli keyfiyyətdir. Sosial rifah halının
yüksəlişi, firavanlığın təmiantı, eyni zamanda, demokratik
dəyərlərin inkişafını öz
ardınca gətirən mühüm amildir. Bu mənada,
yüksək iqtisadi inkişafa
nail olan Azərbaycan
dövləti üçün demokratik islahatları sürətləndirmək
zəruri şərt idi və biz bunu həyata keçirdik. O ki qaldı dünya Birliyinə inteqrasiyaya
bu da həm iqtisadi yüksəlişin, həm də demokratik iknikşafn bir diqtəs idi. Avropanın humanist və demokratik dəyərlərinə inteqrasiya yolu tutan Azərbaycan 2001-ci ildə Avropa
Şurasına daxil olub,
onun tam hüquqlu üzvləri arasında öz layiqli yerini tutdu, ölkəmizin
NATO, Avropa Birliyi və
dünyanın bir çox
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların
işində yaxından iştirakı, çoxsahəli əməkdaşlığın qurulması müstəqillik
yolları ilə inamla addımlayan Azərbaycanın
əbədiyaşarlığına xidmət edən dəyərli
işlərdir.Eyni zamanda, Prezident
İlham Əliyevin fərmanı ilə təsdiqlənən
“Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” İnkişaf Konsepsiyasında qarşıya qoyulan əsas hədəf də ölkəmizi
inkişaf etmiş
dövlətlər sırasında görmək, yüksək
gəlirli ölkəyə çevirməkdir.
Dünyanın
nüfuzlu maliyyə qurumlarının
hesabatlarında, sorğu mərkəzlərinin
apardıqları sorğuların nəticələrində Azərbaycanın
hər zaman yüksək göstərici əldə
etməsi onu deməyə əsas verir ki, inkişaf,
tərəqqi dövlətimizin siyasətində əsas yer tutmaqla yanaşı, bu
istiqamətdə əhəmiyyətli addımlar
atılmış və bunun nəticəsi
olaraq ölkəmizə beynəlxalq
baxış yüksək səviyyədədir. Prezident İlham
Əliyevin məhz fədakar zəhməti sayəsində
artıq bölgədə lider dövlətə
çevrilmiş Azərbaycan dünya iqtisadi sisteminə
inamla inteqrasiya etməkdədir.
Son 10 il ərzində Azərbaycanın strateji valyuta ehtiyatları
artaraq 50 milyard
dolları ötüb. 2003-2013-cü illərdə
iqtisadiyyatımıza 140 milyard dollar investisiya yönəldilib
ki, bunun da yarıdan çoxu daxili investisiyadır. İnamla
demək olar ki, Azərbaycan
son 10 ildə bəzi ölkələrin heç 100 ildə belə keçə bilmədiyi
şərəfli bir yol
keçib.
- Hazırda respublikamız Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə inkişafının ən sürətli dövrünü yaşayır. Və bu dövrü bir iqtisadçı alim kimi necə dəyərləndirirsiniz?
-Bu gün Azərbaycan əgər inkişaf
etmiş böyük
dövlətlərin zirvə görüşlərinə dəvət
olunursa, dövlətmizin rəhbəri cənab
İlham Əliyev dünya
liderləri ilə dünyanın qlobal
problemlərinin həlli müzakirələrində nəinki iştirak edir, hətta dəyərli tövsiyələrini
veririsə, eyni zamanda,
Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
qarantına çevrildiksə bunlar,
insanlarımızda artıq azərbaycanlı olmaq
qüruru yaradır.
Fərəhlidir ki,
vaxtilə öz iqtisadiyyatını
dirçəltmək üçün xarici investisiyalara möhtac olan Azərbaycanın
özü bu gün digər ölkələrin
iqtisadiyyatına investisiya qoyan
bir ölkəyə çevrilib.
Bu gün regionda heç bir layihə Azərbaycanın iştirakı olmadan reallaşa bilməz.
Düşünürəm ki, gələcək
10 illər ərzindədə Azərbaycan dövləti İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə daha möhtəşəm uğurlara
nail olacaqdır.
Elçin
Zaman
İki
sahil.- 2014.- 23 may.- S.9.