Türkiyənin yeni Avropa
strategiyası: üç istiqamətdə islahatlar
Uzun illərdir ki, Türkiyənin Avropa İttifaqına üzvlüyü məsələsi gündəmdədir. Lakin məsələ hələlik həllini tapmayıb. Meydana müxtəlif ziddiyyətlər çıxır. Aİ bəhanələrlə məsələnin həllini uzadır.
Təşkilatın
2014-cü il Türkiyə hesabatı bunların fonunda ekspertlərin
marağına səbəb olub. Rəsmi Ankara onu “tarazlı və
obyektiv” adlandırıb. Bununla yanaşı, tərəflər
arasında ciddi fikir ayrılıqlarının da olduğu məlumdur.
Bu baxımdan Türkiyənin Aİ strategiyası hansı məqamları
özündə birləşdirir? Yaxın perspektivdə bu
ölkənin həmin təşkilata üzv olması
ehtimalı mövcuddurmu? Bu kimi sualların
aktuallığı şübhə doğurmur. Eyni zamanda,
Ankaranın Aİ-yə üzvlüklə bağlı yeni
strategiya hazırlaması bu məsələyə müəyyən
aydınlıq gətirə bilər.
Problemin həlli:
Ankara
və
Brüsselin mövqeləri
Türkiyənin Avropa İttifaqına üzvlüyü
məsələsi sanki Yaxın Şərqin geosiyasi problemlərinin
kölgəsində qalıb. Zaman-zaman tərəflər
arasında müəyyən məsələlər üzrə
müzakirələr aparılır. Bütövlükdə
Ankaraya ümid verə biləcək hadisə baş vermir.
Əksinə, qarşılıqlı ittihamlar intensivləşir.
Mütəxəssislər Türkiyənin Aİ-yə daxil
olması şansını yüksək qiymətləndirmirlər.
Bir sıra ekspertlər hətta bunun mümkün
olmayacağı qənaətindədirlər. Onun iki səbəbini
vurğulayırlar.
Birincisi, Aİ reallıqda Ankaranı öz
sıralarında görmək istəmir. Çünki
Türkiyə sosial-iqtisadi və mədəni potensialına
görə böyük imkanlara malikdir. Onun Aİ-yə
üzv olması Avropanın güclü dövlətləri
üçün müəyyən sıxıntılar yarada
bilər. İkincisi, Türkiyənin özü bu təşkilata
üzv olmaqla, sürətlə inkişaf edən və
regionda söz sahibi olan dövlət kimi hansısa təşkilatda
ikinci dərəcəli rol oynamaq istəmir.
Ekspertlərin bu rəylərinin əsası var. Uzun illərdir
ki, Türkiyə müxtəlif bəhanələrlə
Aİ-yə qəbul edilmir. Bununla yanaşı, məsələnin
aktuallığını itirdiyini düşünmək
doğru olmazdı. Türkiyə rəsmiləri dəfələrlə
bildiriblər ki, onlar üçün Aİ-yə
üzvlük prioritetdir. Xarici siyasətdə bu məqam
aparıcı yerlərdən birini tutur. Buna görə də
“müzakirə sürəci” deyilən bir proses mövcuddur.
Bunun cərəyan etmə mexanizmini mütəxəssislər
təhlil edirlər.
Hazırda Türkiyənin aşağıdakı
üç istiqamətdə Aİ-nin meyarlarına
uyğunlaşmalı, bu sahələrdə daha səmərəli
çalışmalı olduğu bildirilir - siyasi islahatlar,
sosial-mədəni yeniləşmələr və
kommunikasiyaların intensiv inkişafı (bax: Furkan Şenay.
Türkiye’nin AB Süreci’nde Yeni İletişim Stratejisi / “SETA
Perspektif”, 2014, ¹75). Sonuncu məqama daha çox önəm
verilir. Burada Türkiyənin informasiya, təbliğat və təşviqat
sahəsində prinsipial dəyişikliklər etməli
olduğu vurğulanır.
Bunları təbii ki, qəbul etmək olar. Ancaq
Türkiyə üçün siyasi islahatların
aparılması ciddi əhəmiyyət daşıyır.
Aİ-nin bu sahədə Ankaranı ittiham etməsi heç
kimə sirr deyil. İnsan haqlarının qorunması, məhkəmə
prosesinin aparılması, jurnalistlərin
hüquqlarının təmini və s. kimi məsələlərdə
Türkiyəyə olan iradlar az deyil. Onların
reallığı əks etdirib-etdirməməsi başqa bir
mövzudur. Məsələ burasındadır ki, Aİ bu
şərtləri qoyur və onların yerinə yetirilməsini
tələb edir.
Ədalət naminə demək olar ki, Ankara bunlara etiraz
etmir. Ölkənin özünəməxsus tarixi inkişaf
yolunun olduğunu nəzərə alaraq o, bir sıra məqamlarda
Brüsselin tələblərini qəbul etmir. Xüsusilə,
insan haqlarının müdafiəsi, milli azlıqların
hüquqlarının təminatı, söz
azadlığı ilə bağlı Türkiyə öz
arqumentlərini müdafiə edir. Rəsmi Ankara ölkənin
parçalanmasına yol verməyəcəyini bəyan edir.
Maraqlıdır ki, Aİ-nin genişlənməyə məsul
şəxsi Ştefan Füle bu il oktyabrın 8-də təşkilatın
Türkiyə ilə bağlı məruzəsi kontekstində
vurğulayıb: “Türkiyə ilə Avropa
İttifaqının hər zamankından daha çox bir-birinə
ehtiyacı vardır” (bax: Fatma Yılmaz-Elmas. 2014 İlerleme
Raporu: Türkiye Gündeminin Neresinde? / www.usak.org.tr, 9 oktyabr
2014). Bu o deməkdir ki, Aİ Yaxın Şərqdə
müşahidə edilən geosiyasi dəyişikliklər
fonunda Türkiyəni özündən uzaqlaşdıra bilməsə
də, onu üzv qəbul etmək fikrində də deyil.
Kommunikasiya
və informasiya imkanları:
Ankara daha
da fəallaşır
Bu müstəvidə Türkiyə ilə müzakirələrin
strategiyası nədən ibarət ola bilər? Hər
şeydən əvvəl onu deyək ki, Ankaranın Brüssel
üçün əhəmiyyəti yalnız Yaxın Şərq
məsələsi ilə məhdudlaşmır. Burada Qafqaz və
Mərkəzi Asiya faktorunu, Rusiya məsələsini unutmaq
olmaz. Türkiyə Xəzər hövzəsinin neft-qaz
ehtiyatlarının Avropaya nəqlində ciddi rol oynaya bilər.
Bu ölkə bir neçə istiqamətdən Avropaya gedən
enerji marşrutlarının üzərində yerləşir.
Moskva ilə yaranmış böhran Brüsseli Ankaraya daha da
yaxınlaşdırır. Bunlara görə Ş.Fülenin
yuxarıda gətirdiyimiz fikri heç də təsadüfi
deyil. Problem Aİ-nin üzv qəbul etmək istəmədiyi
bir dövlətlə nə dərəcədə əməkdaşlıq
etmək istəməsindədir. Bu məqam hələlik tam
aydınlaşmayıb.
Bunlara rəğmən, Aİ-nin 2014-cü il Türkiyə
hesabatını rəsmi Ankaranın “tarazlı və obyektiv”
qiymətləndirdiyini demək lazımdır (bax: əvvəlki
mənbəyə). Bu, bir qədər gözlənilməz təsir
bağışlaya bilər. Məsələyə başqa
aspektdə yanaşdıqda isə Türkiyənin məntiqli
davrandığı aydın olur.
Ankara dünya miqyasında söz sahibi olmaq
üçün siyasi və iqtisadi islahatları genişləndirməyin
vacibliyini anlayır. Bu istiqamətdə hökumət konkret
proqramlar da işləyib. Lakin bu problem yalnız ölkədə
sabitlik olduğu halda öz həllini tapa bilər. Türkiyəni
qarışdırmaq istəyənlərin də məqsədi
məhz cəmiyyətdəki sakitliyi pozmaqdan ibarətdir.
Onların bir qolunun Aİ-yə üzv olan dövlətlərə
gedib çıxdığı haqqında Türkiyə rəsmiləri
fikir bildiriblər. Deməli, Ankaranın istəyi ölkə
daxilində sabitliyi pozmağa çalışan qüvvələrə
Avropanın dəstək verməməsidir. Təəssüf
ki, bu məsələdə hələlik bir irəliləyiş
yoxdur.
Digər tərəfdən, Yaxın Şərqdə
baş verən geosiyasi proseslər Türkiyənin
regiondakı rolu ilə əlaqədar bir sıra çətinliklər
yaratdı. Əvvəlcə rəsmi Ankara xarici siyasətində
“qonşularla sıfır problem” adlı formuldan istifadə etməyə
başladı. Sonra isə bölgədə kənar qüvvələrin
təsiri artdı və Türkiyənin formalaşdırmaq
istədiyi mənzərə yaranmadı. Bundan dərhal
Ankaranın əleyhinə istifadə olundu və ölkənin
nüfuzu bir qədər kölgədə qaldı. Aydın
oldu ki, regionda tam mənada liderə çevrilmək
üçün Türkiyəyə etibarlı tərəfdaşlar
lazımdır.
Aİ də həmin dövrdə müəyyən
çətinliklərlə üzləşdi. Onun Rusiya və
Çinlə münasibətlərində problemlər meydana
gəldi. Ən maraqlısı isə ABŞ-Aİ əlaqələrində
“qara ləkələr” aşkarlanması oldu. Məsələn,
Vaşinqtonun Aİ dövlət rəhbərlərini gizli
dinlədiyi məlum oldu. Buna Berlin kəskin reaksiya verdi. Ancaq
Ukrayna məsələsi vəziyyəti daha da gərginləşdi.
Bütün bunlar sanki Türkiyə ilə Aİ-ni təbii
müttəfiq etmiş olur. Onlar bir-birlərinə dəstək
verməlidirlər. Görünür, bu səbəbdən
Aİ ölçülü-biçili hesabat hazırlamaq qərarı
verib. Bununla yanaşı, Brüssel Türkiyə ilə
bağlı strateji mövqeyini dəyişmək fikrində
deyil.
Ankaraya gəldikdə isə, onun öz planları var.
Artıq “Yeni Türkiyə” ifadəsi işlənməkdədir.
Daha qərarlı, demokratik, güclü və qlobal miqyasda
söz sahibi olan bir ölkədən bəhs olunur. Hakimiyyətin
daxili iğtişaşlara sərt reaksiyasının
kökündə də həmin qətiyyət dayanır.
Yuxarıda deyilənlərin fonunda Türkiyənin yeni
Aİ strategiyası çox maraqlı və aktual təsir
bağışlayır. Belə görünür ki, Ankara həmin
təşkilatla münasibətlərini növbəti səviyyəyə
qaldırmaqda qərarlıdır. Siyasi, sosial-iqtisadi və
kommunikasiya sahələrində nəzərdə tutulan yeniləşmələr
ölkənin inkişafına yeni təkan verə bilər.
Burada əsas rolu informasiya təminatının
oynayacağı bildirilir. Rəsmi Ankara Türkiyə cəmiyyətini
Avropaya inteqrasiyanın ölkə üçün faydalı
olacağına inandırmalıdır. Bu, cəmiyyətdə
rəyi dəyişdirmək anlamına gəlir və
çoxsaylı işlər tələb edir. Yeni strategiyada
insanlarda Avropa standartlarına yüksəlməyin faydalı
olduğuna inamın formalaşdırılması ciddi yer tutur
ki, bu da dərin düşünülmüş
yanaşmadır. Başqa bir tərəfdən, Türkiyə
Avropadakı imicini dəyişməkdə qərarlıdır.
Bunun üçün avropalıların rəyini öyrənmək
məqsədi ilə ölkənin müxtəlif təşkilatlarının
xaricdəki fəalliyyətlərini genişləndirməsi nəzərdə
tutulur. Aparılan tədqiqatların nəticəsi olaraq
dövlət konkret proqramları həyata keçirəcəkdir.
Göründüyü kimi, Türkiyə yalnız
Aİ-yə üzv olmaq xatirinə deyil, daha çox dünya miqyasında
qəbul ediləcək demokratik və güclü dövlət
yaratmaq üçün çalışır. Bu strategiya
perspektivli görünür. Rəsmi Ankaranın həmin
istiqamətdə fəaliyyətini yeni səviyyəyə
qaldırdığı halda, bu fəaliyyət uğurlu
olacaqdır. Lakin bəzi xarici qüvvələr buna imkan verəcəklərmi?
Bu sualın cavabı tam aydın deyil.
Kamal
Adıgözəlov
www.newtimes.az
İki sahil.- 2014.- 4 noyabr.- S.14.