Beşinci enerji
dəhlizi ilə bağlı çağırışlar
Aİ-nin Şərqi Aralıq dənizinin təbii qazı perspektivləri
Ukrayna böhranı
fonunda təchizatın
şaxələndirilməsi və Rusiyanın qaz inhisarının azaldılmasının zərurəti
ittifaq üçün
mühüm vəzifəyə
çevrilmişdir. Dördüncü enerji dəhlizi hesab olunan Cənub
Qaz Dəhlizinin (CQD) buradakı rolu danılmazdır. Lakin
CQD vasitəsilə Avropaya
nəql ediləcək
qazın həcmi nəzərə alınsa,
layihənin dönüş
yaradacağı ehtimalı
olduqca azdır.
Mənbə
və marşrutların
şaxələndirilməsi üçün çoxsaylı
alternativlər mövcuddur. Şərqi Aralıq dənizinin karbohidrogen ehtiyatları
Aİ-nin şaxələndirmə
siyasəti üçün
növbəti alternativ
olub-olmaya da bilər. ABŞ Geoloji
Xidmətinin məlumatına
əsasən, Şərqi
Aralıq dənizinin ehtiyatları 3.4 trilyon kubmetrə bərabərdir
ki, bu da
Aİ-nin təbii qaz tələbatının bir
neçə il ödənilməsi deməkdir.
Aralıq dənizi hövzəsində
yerləşən bütün
dövlətlərin (Misir
istisna olmaqla) təbii qaza olan tələbatını
xarici ölkələr
təmin edir.
Cənub-Şərqi Aralıq dənizi hövzəsində “Ərəb
baharı’’ndan doğan
qeyri-sabit geosiyasi vəziyyət, Misirdə dövlət çevrilişi,
Suriyadakı vətəndaş
müharibəsi, İraqda
İŞİD kimi tanınan
radikal islamçılıq
faktoru, Türkiyə-İsrail
gərginliyi və İsrail-Fələstin münaqişəsi
regionun enerji mənzərəsinə böyük
təsir edib və bundan sonra da edəcəkdir.
Gələcək təchizat
baxımından Şərqi Aralıq hövzəsinin təbii
qazının nəqli üçün
kifayət qədər imkanlar var: Ərəb Qaz Şəbəkəsi,
Vassilikos məntəqəsində İsrail-Kipr maye qaz zavodu, İsrail
ərazisində olan maye
qaz zavodu, Leviathan-Ceyhan kəməri, Misirin
maye qaz ixrac terminallarından istifadə və Şərqi
Aralıq kəməri.
Ərəb Qaz Şəbəkəsi
(ƏQŞ) - Misirdən başlayan bu kəmər İordaniya,
Suriya və Livan
üzərindən keçərək Türkiyəyə qədər
uzanır. Lakin təhlükəsizlik
baxımından bu kəmər fəaliyyət
göstərə bilməz. Misirdəki kütləvi etirazlar zamanı bu kəmər
hətta radikallıların hücumuna məruz
qalmışdır. Bundan əlavə,
Türkiyə bu kəməri öz ərazisində inşası ehtimal olunan Hələb (Suriya) və Kilis
(Türkiyə) kəmərləri ilə birləşdirmək
niyyətindədir. ƏQŞ-in Türkiyə və
Avropaya uzadılması və
İraqlın infrastrukturu ilə birləşdirilməsi
ilə bağlı razılıq hələ 2008-ci ildə əldə
edilmişdir. İştirakçı
dövlətlər Türkiyə, İraq,
Misir, İordaniya, Suriya və 2005-ci ildən etibarən
adıçəkilən dövlətlər arasında
inteqrasiyanın təşviqi və vahid
qaz bazarının yaradılması məqsədini
daşıyan “Avro-Ərəb Məşreq Qaz
Bazarı Layihəsi’’-ni dəstəkləyən Avropa İttifaqı olmuşdur.
Şərqi
Araqlıq dənizinin dayaz sularında
(Aşqelon/Qəzza zolağı) və İsrailin
(Tamar/Leviathan) və Kiprin (Aphrodite) ərazi
sularındakı yeni yataqların kəşfi
regiona enerji şirkətlərini
cəlb etmişdir. “Leviathan’’
və “Aphrodite’’ yataqları biri-birinə
yaxın yerləşir, bu isə gələcəkdə
qazın Kiprin Vassilikos
maye qaz zavoduna nəqlini asanlaşdırır. Bu yataqlar həm Kipr və İsrailin daxili tələbatını ödəyə,
həm də onları təbii qaz
ixracatçısına çevirə bilər. Ancaq qazın mayeləşdirilməsi
zavodlarının inşası Kipr üçün bahalı təşəbbüs
olacaq (təqribən 15-20 milyard
ABŞ dolları). Digər tərəfdən, İsrail
hələ də Vassilikos maye
qaz terminalına sərmayə
yatırılması və nəql üçün
ondan istifadə edilməsi ilə
bağlı marağını rəsmi ifadə etməmişdir.
Həmin yataqlarda kəşfiyyat işlərinin
aparılması Kip üçün
mühüm əhəmiyyət kəsb edir, çünki bununla ölkə sözügedən terminalın
tikintisi və təminatı üçün kifayət qədər qaz həcmi əldə edəcəkdir.
Lakin Türkiyə ilə Kipr
arasında olan mübahisə vəziyyəti
mürəkkəbləşdirir. Türkiyə hesab edir ki,
münaqişə həll edilməyənə qədər Kipr hökumətinin adanın təbii
ehtiyatlarını təkbaşına istismar
edə bilməz. Lakin Türkiyənin
müqavimətinə rəğmən, Kipr
kəşfiyyatı davam etdirir.
Bununla yanaşı, Kipr
alternativ olaraq Avropaya qazı Türkiyə üzərindən
və Şərqi Aralıq kəməri vasitəsilə Krit adası üzərindən Yunanıstana nəql
edə bilər. Enerji sahəsində əməkdaşlıq Türkiyənin
Kipr və İsrail ilə
münasibətlərini yaxşılaşdıra bilər, həmçinin
Türkiyəni enerji qovşağına
çevirərək ölkənin Aİ ilə münasibətlərində
mövqeyini gücləndirər və Avropa İttifaqının tranzit
baxımından asılı vəziyyətə salar.
Türkiyə ilə
mübahisəli sularda yerləşən yataqlarda qaz kəşfiyyatına
dair Kipr və
Yunanıstan arasında əldə edilmiş
razılığa baxmayaraq, işlərə
hələ də başlanılmamışdır. Buna səbəb Türkiyə hərbi gəmilərinin
işlərə maneə olmasıdır, çünki
sonuncu həmin suları özünün
Müstəsna İqtisadi Zonası elan etmişdir. Türkiyənin
İsrail və Kipr ilə
olan siyasi problemi onu Şərqi
Aralıq dənizinin enerji layihələrindən
və qaz kəşfiyyatından kənarda
qoymuşdur.
İtaliyanın
ENİ və Koreyanın KOGAS şirkətinin “Blok
9’’ adlı yataqda kəşfiyyat işlərinin
aparılmasına etiraz olaraq
Türkiyənin bir tədqiqat və iki hərbi gəmisinin Kiprin
mübahisəli sularına daxil olması
nəticəsində Türkiyə-Kipr sülh
danışıqları dayandırılmışdır. Lakin “Famagusta Gazette’’
nəşrinə əsasən, Türkiyə silahlı
qüvvələrinin baş
komandanlığı Türkiyəyə məxsus hərbi gəminin
dənizdə təhlükəsizliyin təmin edilməsi məqsədilə
“Aralıq Qalxanı Əməliyyatı’’ çərçivəsində
platformanın doqquz kilometrliyində
müşahidə apardığını bəyan etmişdir. Oktyabr
ayının əvvəlində Türkiyə Kiprin
Müstəsna İqtisadi Zonası hesab olunan sularda
seysmik tədqiqatların
aparılacağını bildirmişdir. Maykl Ley məqaləsində
yazır ki, “Türkiyə dənizdə enerji məsələsini münaqişənin
nizamlanması danışıqlarına daxil
etmək istəyir’’.
Türkiyənin
ENİ şirkəti tərəfindən Kiprin
mübahisəli sularında kəşfiyyat işlərinin
dayandırılması xəbərdarlığına baxmayaraq, Total, ENİ və
KOGAS şirkətləri gələcək illər üçün Kiprin 2,
3, 9, 10 və 11 Bloklarında qazma işləri
üçün lisenziyalar
almışlar. Bundan dərhal sonra Ankara Samsun-Ceyhan neft kəməri daxil olmaqla ENİ şirkəti ilə bütün layihələri
dayandırmışdır. Lakin, ENİ-nin “Cənub axını’’ layihəsinin
səhmdarlarından olmasını nəzərə alsaq, bu addımı
Moskvanın mövqeyinə qarşı çıxmaq kimi qiymətləndirmək olar.
Türkiyənin
münasibətinə baxmayaraq, BMT Kiprin adanın su hövzəsi
və quru üzərində tam suverenliyini
tanıyır və bu mənada Kipr Misir, Livan
və İsrail ilə demarkasiya
müqavilələrini imzalamışdır. Lakin
Türkiyənin etirazları səbəbindən həmin yataqlar istismar edilmir. Türkiyə israr edir ki, adanın təbii sərvətlərdən
əhalinin yalnız cənub hissəsi deyil
bütün adanın əhalisi (Türk kiprliləri daxil olmaqla) bəhrələnməlidir.
Yunan Kipri hökumətinin
həmin sərvətlərin adanın bütün
əhalisinə xeyir verəcəyi ilə
bağlı zəmanətinə isə Türkiyə inanmır.
Kipr ərazisində maye
qaz zavodu və boru kəmərləri inşası sayəsində
regionun enerji
qovşağına çevrilmək istəyir. Digər tərəfdən,
Türkiyə ilə münasibətlər pisləşdiyi halda Kipr Türkiyəyə
axan qazı dayandırmaqla boru
kəmərlərində texniki problemlər
yarada bilər.
Lakin Misirdə Məhəmməd Mursinin prezident seçilməsindən
sonra Misir hökuməti
Misir və Kipr
arasında demarkasiya sazişini
ləğv etmişdir və iki ölkənin dəniz sərhədlərinin
yenidən baxılmasına qərar vermişdir.
Kipri məyus edən şərtlərdən
biri burada üçüncü ölkə kimi Türkiyənin də mövqeyi
nəzərə alınmalı idi. Yeni qanuna əsasən, Misirin imzalamadığı Kipr
və İsrail arasında 2012-ci ilin demarkasiya sazişi, 2013-cü ildə imzalanmış Misir və Kipr sazişindən
üstün tutulmuşdur.
Bununla yanaşı, Eilat, Aşkelon,
Aşdod və Hayfa
limanlarında yerləşən maye qaz zavodları marşrutların şaxələndirilməsi
üçün mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. İsraildən
Kiprə və daha sonra
Yunanıstana, oradan isə
bağlayıcı kəmərlərlə Balkanlar
və İtaliyaya uzana
biləcək Şərqi Aralıq Qaz Kəmərinin inşası və
reallaşdırılması yolunda hələ
də texniki və maliyyə məsələləri
qalmaqdadır. 2012-ci ildə “Şərqi Aralıq Dənizi Enerji Dəhlizi’’ ilə bağlı İsrail, Kipr və
Yunanıstan arasında imzalanmış üçtərəfli
müqaviləyə əsasən, Kipr və
İsrail qazı Yunanıstana nəql
edilməsi nəzərə tutulur.
Daha bir alternativ
İsraildən (Leviathan) Türkiyəyə
(Ceyhan) kəmərin inşasıdır. Lakin, Türkiyə və İsrail
arasında mövcud siyasi
problem, habelə layihənin olduqca bahalı olması bu
planın reallaşdırılmasını çətinləşdirir.
Kəmərin Livan və Suriya ərazisi və sularından istifadə olunaraq çəkilməsi digər bir variant ola
bilər, ancaq bu
ölkələrdəki təhlükəsizlik vəziyyəti
narahatlıq doğurur. Çünki
“Jerusalem Post’’ qəzetinin
məlumatına əsasən, Misirdəki kütləvi
etirazları zamanı radikallar Sinay kəmərinə hücum
etməsi nəticəsində İsrailin qaz təminatı
dayandırılmışdır. Məhz bu
səbəbdən Leviathan-Ceyhan kəmərinin
Livan və Suriya
üzərindən aparılması təhlükəli seçim ola bilər.
Türkiyə-İsrail
münasibətlərində isinişmə ABŞ Prezidenti Barak Obamanın
2013-cü ildə İsrailə səfərindən sonra baş vermişdir. Obamanın təkidi ilə Netanyahu “Mavi Mərmərə’’
insidentinə görə üzr istəmişdir.
Lakin Kipr
İsrail-Türkiyə münasibətlərin
yaxşılaşmasında maraqlı deyil,
çünki bu Kiprin İsrail ilə enerji əməkdaşlığına mane olur. Rəcəb Tayyib Ərdoğanın Türkiyənin prezidenti seçilməsi və Qəzza
zolağının son bombardmanından sonra Türkiyə yenidən İsrail
ilə təmasları dayandırmışdır.
Türkiyə
və ya Kipr ilə əməkdaşlıq
arasında seçim İsrail
üçün strateji
qərardır, çünki Türkiyə
istiqamətində kəmərin inşası qiymət, manevr qabiliyyəti və ölkənin coğrafi baxımından Asya
və Avropa arasında yerləşməsi
səbəbindən olduqca cəlbedici görünür. Karen Ayat
yazır ki, “Ola bilsin ki, İsrail
seçim etməməyi seçəcək...
və həm Türkiyə, həm də Kipr
ilə əməkdaşlıq edəcək. Marşrutları
şaxələndirərək İsrail “bütün yumurtaları bir
səbətə yığmayacaq’’. Ancaq bu yalnız mübahisələrin həll edildiyi təqdirdə mümkün
olacaqdır.
Türkiyə-İsrail
əlaqələrinin yaxşılaşdırılması Rusiya üçün da faydalı ola bilər.
Belə olan halda “Mavi axın II’’ təbii qaz
kəmərinin inşası vasitəsilə İsrailə
qazın nəqli üçün münbit şərait yaranacaqdır. Bundan savayı, Rusiya Şərqi
Aralıq dənizində kəşfiyyat aparmaq
arzusunu bildirmişdir.
Bu səbəbdən
Rusiya Kipr və Yunanıstan
ilə əlaqələri gücləndirmək üçün bu ölkələrin
iqtisadiyyatına sərmayə qoyuluşunu,
qazla təchizatını (yalnız
Yunanıstan) və Türkiyə ilə mübahisədə Kipri dəstəkləməyi nəzərdən
keçirir.
RİA Novosti-nin məlumatına əsasən,
2013-cü ildə “Gazprom’’ və “Levant LNG Marketing Corporation’’ arasında Tamar
layihəsindən hasil olunacaq
İsrail qazının satışına
dair 20-illik müqavilə
imzalanmışdır. İsrail
qazının kiçik həcminə baxmayaraq, Rusiya Aİ ilə
münasibətlərdə əlavə üstünlük
əldə edərək Avropaya qaz
axınına nəzarət etmək istəyir. Öz növbəsində Türkiyənin enerji naziri qeyd
etmişdir ki, strateji əməkdaşlığa zidd olaraq Rusiyanın “Gazprom’’ və “Rosneft’’
şirkətləri bu layihələrdə
iştirak etməyəcəklər.
Rusiya tərəfi
də ehtiyatların təsdiq edilməməsi və “Cənub
axını’’ layihəsinin Türkiyənin ərazi
sularından keçəcəyi səbəbindən bu ölkə ilə münasibətlərin
pozulmasının yolverilməzliyini xatırladaraq kəşfiyyat
işlərinin olduqca riskli
olduğunu qeyd etmişdir.
Müsahibəsində
Şərqi Aralıq qazının perspektivi
haqqında danışan Sohbet Karbuz bildirmişdir ki, “Gazprom’’ ilə mövcud müqavilələr və Avropaya ixrac olunan qazın həcmi, habelə İsrail və Kiprin qaz ehtiyatları və hasilata
tələb olunan zaman
baxımından Şərqi Aralıq qazı Avropa
üçün məsələnin həlli demək deyil.
Digər bir müsahibəsində
S.Karbuz söyləmişdir ki, “Potensial olaraq İsrail və Kipr Avropaya təqribən
Azərbaycanın Cənub Qaz Dəhlizi
vasitəsilə təklif edəcəyi həcmə bərabər...
lakin daha ucuz qiymətə qaz təklif
edə bilər’’.
Aralıq dənizi
qazının Aİ üçün vəziyyəti
kökündən dəyişmək iqtidarında
olub-olmaması mübahisəli mövzudur.
Lakin, hətta zəruri infrastrukturun
bir hissəsi və hüquqi
bazaya malik Cənub Qaz Dəhlizi yalnız 2018-ci ildə tam istismara veriləcəkdir.
Bu səbəbdən
İsrail və Kipr
qazının Şərqi Aralıq qaz kəməri
vasitəsilə və ya maye
qaz şəklində Avropaya
nəqlini nəzərdə tutan beşinci enerji dəhlizinin
reallaşdırılması üçün
zaman, kifayət qədər qaz ehtiyatı və münbit
siyasi vəziyyət tələb olunur ki, burada
ərazi mübahisələri və qeyri-sabitlik
maneələr törədir.
İsrail və Kipr ilə olan gərgin münasibətlər səbəbindən Türkiyə mümkün kəşfiyyat işləri və kəmər layihələrindən kənarda qalmışdır. Ancaq suallardan biri odur ki, İsrail və Kipr avropalı müştərilərin ödəmək istədiyi qiymətə razı olacaqlarmı? Digər tərəfdən, İsrail və Kipr İordaniya və Omana da qazın satışını nəzərdən keçirir. Bu dövlətlər eyni zamanda ixraclarını Asiya və Avropa istiqamətində şaxələndirmək iqtidarındadırlarmı? Asiyada maye qazın qiymətinin yüksək olduğundan ABŞ həmin bazarları hədəfləyib və bu da Aralıq qazı üçün rəqabət yaradır. Lakin Cənub Qaz Dəhlizi kimi, Şərqi Aralıq qazı da Avropa üçün Rusiyanın qaz qiyməti və kəmərlər inhisarından azad olmaq deyil, bu inhisarın yalnız azalması deməkdir.
İlqar
Qurbanov
İki
sahil.- 2014.- 21 noyabr.- S.31.