“ARDNŞ-də İNSAN
RESURSLARININ İDARƏ EDİLMƏSİ
SİSTEMİNƏ KEÇİD ZƏRURƏTDƏN
DOĞAN QƏRAR İDİ”
XX əsrin 70-ci illərində biznes münasibətlərində
əhəmiyyətli dərəcədə keyfiyyət və
kəmiyyət dəyişiklikləri baş verdi. Belə ki,
bazar iqtisadiyyatının sərhədlərinin genişlənməsi
nəticəsində lokal və regional rəqabət qlobal rəqabətlə
daha da dərinləşdi. Eyni zamanda yüksək
texnologiyalarının istehsalata və idarəetməyə tətbiqi
nəticəsində bir sıra peşələr və
istehsalat sahələri ləğv olundu, qalanları isə
modernləşdirildi. Xidmət və istehsal sahələri
arasındakı disbalans birincinin xeyrinə dəyişməyə
başladı. Digər tərəfdən isə ictimai-sosial
münasibətlərdəki dəyişikliklər əmək
münasibətlərində özünü adekvat olaraq
göstərməyə başladı. Məsələn,
cinsi, irqi-milli diskriminasiyanın azalması və miqrant
axınlarının genişlənməsi əmək
bazarının rəngarəng olmasına gətirib
çıxardı. Bütün
bu amillər işçi qüvvəsinin idarə
olunmasına yeni yanaşmanı şərtləndirirdi.
70-ci illərin sonunda
baş vermiş qlobal böhran isə bu məsələdə
son nöqtəni qoydu. Bir sözlə, “Heyətin idarə
edilməsi” sisteminin yeni biznes mühitində tələblərə
cavab vermədiyi aşkar formada ortaya çıxdı və
işçi qüvvəsinə strateji resurs kimi
yanaşılması konsepsiyası biznes nəzəriyyəçiləri
və praktikaçıları tərəfindən qəbul
edilməyə başlandı. Nəticə olaraq 80-ci illərin
əvvəllərində ABŞ-da İnsan resurslarının
idarə edilməsi (İRİE) nəzəriyyələri
formalaşmağa başladı və həmin illərin
ortalarında Birləşmiş Krallıqda inkişaf yoluna qədəm
qoydu.
Sovet dönəmində
digər ümumittifaq respublikalarında olduğu kimi, Azərbaycanda
da iqtisadi, siyasi, ictimai-mədəni həyatın bütün
sferalarında ideologiyaya söykənən kollektivçilik dəyərləri
dominantlıq təşkil edirdi və bu yanaşma əmək
münasibətlərində özünü hərtərəfli
əks etdirirdi. İşə qəbul təyinat əsasında
həyata keçirilirdi ki, bu da işəgötürənlərin
bilik və bacarıqları yüksək olan şəxsləri
təşkilatlarına cəlb etməsini bir mənalı
olaraq istisna edirdi. Digər tərəfdən, karyera yüksəlişində
həmin müəssisədə uzun müddət
çalışanlara və kommunist ideologiyasının
daşıyıcılarına üstünlük verilməsi
gənc kadrların motivasiyasını azaldır və
işçi məhsuldarlığını çərçivədə
saxlayırdı. Kollektivçilik dəyərlərindən
irəli gələrək təlim və inkişaf məsələlərində
işçinin fərdi olaraq təlim ehtiyacları nəzərə
alınmırdı. Həmçinin siyasi quruluşdakı
mövcud olan piramida şəkilli idarəetmə sisteminin
iş yerlərində tətbiqi nəticəsində əmək
münasibətlərində elastiklik istisna edilmişdi.
İşçilərin istehsal prosesində qərarvermə səlahiyyəti
yox idi. Biznes hədəfləri 5 illik planlara uyğun olaraq
müəssisədən kənarda müəyyən olunur və
nəticədə qoyulmuş hədəflər
reallaşmırdı.
Digər tərəfdən,
“Kadrların idarə edilməsi”nin biznes proseslərində
köməkçi (ikinci dərəcəli) rol oynaması
kimi stereotip yanaşma da insan resurslarının idarə edilməsi
sisteminə keçilməsində böyük maneələrdən
biri idi. Bu situasiya XX əsrin 80-90-cı illərində Avropa və
Şimali Amerikada fəaliyyət göstərən təşkilatlar
üçün də xarakterik hal idi. Almaniya, Birləşmiş
Krallıq, ABŞ, Yaponiya və digər inkişaf etmiş
ölkələrdə tətbiq olunan İRİE sistemlərində
model baxımından fərqliliklər olmasına baxmayaraq, bir
ortaq fikir mövcuddur ki, insan resursları strateji əhəmiyyət
daşıyır və təşkilatın ümumi hədəflərinə
çatmasında həlledici rol oynayır. Bu isə nəticə
olaraq İRİE-nin artıq biznes partnyoru səviyyəsinə
yüksəlməsinə səbəb olmuşdu.
Müstəqillik
qazandıqdan sonra liberal-bazar iqtisadiyyatına keçməyi
öz qarşısında hədəf qoyan Azərbaycan
dövləti bu sahədə mühüm addımlar atmağa
başladı. İlk növbədə qanunvericilik bazası
yaradıldı, əmək münasibətlərinin yeni
iqtisadi sistemə uyğunlaşdırılmasını təmin
etmək üçün beynəlxalq praktika öyrənilməyə
başlandı və İnsan resurslarının idarə edilməsi
sistemini təmin edəcək kadrların hazırlanması bir
vəzifə olaraq qarşıya qoyuldu.
Ulu öndər Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə işlənib
hazırlanmış yeni neft strategiyasının tərkib hissəsi
olan “Əsrin müqaviləsi” çərçivəsində
ilkin neftin çıxarılması Azərbaycanda neft
hasilatının sürətli inkişafına dəstək vermiş
və ölkəmizin siyasi və iqtisadi müstəqilliyinin
möhkəmləndirilməsinə imkan yaratmışdır.
Bu gün də bu uğurlarımız dövlət
başçımız cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında ildən-ilə yüksələn xətt üzrə
davam etdirilməkdədir. Eyni zamanda həm ölkə daxili, həm
də ölkəmizin hüdudlarından kənarda həyata
keçirilən bir sıra irimiqyaslı layihələrin ən
yüksək səviyyədə icrası ilə əlaqədar
olaraq, təbii ki, ilk növbədə ixtisaslı kadrlara
ehtiyac var idi. Bununla bağlı dünyanın BP, “Statoil”,
“Total” və s. beynəlxalq neft-qaz şirkətləri, həmçinin
insan resurslarının idarə edilməsi üzrə
ixtisaslaşmış məsləhətçi şirkətlərlə
mütəmadi görüşlər keçirilir və
müzakirələr aparılırdı. İnsan
resurslarının idarə edilməsi sisteminin ARDNŞ üzrə
tətbiqi çox riskli və məsuliyyətli addım idi.
Dövlət sektorunda
ölkə iqtisadiyyatının lokomotivi olan ARDNŞ bu
çətin və şərəfli vəzifəni öz
üzərinə götürdü. ARDNŞ-də “Heyətin
idarə edilməsi” sistemindən “İnsan resurslarının
idarə edilməsi” sisteminə keçid zərurətdən
doğan bir qərar idi ki, bu iş böyük zəhmət,
hər şeydən öncə isə rəhbərlik tərəfindən
hərtərəfli dəstək gözləyirdi. Uğurlu
neft-qaz strategiyası sayəsində ARDNŞ investisiyalar cəlb
edən şirkətdən daxildə və xaricdə kapital
qoyan bir təşkilat kimi qlobal rəqabət şəraitində
fəaliyyət göstərmək üçün çevik
idarəetmə sisteminə və yüksək ixtisaslı,
güclü motivasiyaya malik insan resurslarının idarə
edilməsi sisteminin tətbiqinə ehtiyac yaranırdı.
Nüfuzlu beynəlxalq audit şirkətlərinin tövsiyələri
əsasında iki pilləli idarəetmə sistemindən bir
pilləli sistemə keçid hədəf olaraq qarşıya
qoyulmuşdu.
Nəhayət,
ARDNŞ-ın beynəlxalq neft-qaz və neft-kimya şirkətinə
çevrilməsi üçün zəruri amillərdən
biri olan rəqabət qabiliyyətli insan resurslarının
idarə edilməsi sisteminin yaradılması, səriştəli
insan kapitalının formalaşması məqsədi ilə
ARDNŞ-ın 18 aprel 2011-ci il tarixli, 44 nömrəli əmri
ilə sahə üzrə münasibətləri tənzimləyən
standart sənədlər qəbul edildi, fəaliyyətin
koordinasiya olunması, ona ümumi rəhbərliyin edilməsi
və müvafiq standart sənədlərin icra vəziyyətinə
nəzarətin təşkil edilməsi məqsədilə
ARDNŞ prezidentinin 28 aprel 2011-ci il tarixli müvafiq əmri ilə
şirkətin Baş ofisinin strukturunda İnsan Resursları
Departamenti (İRD) yaradıldı. Azərbaycanın ən
böyük dövlət şirkəti olan ARDNŞ İnsan
resurslarının idarə edilməsi sistemini tətbiq edən
ilk dövlət müəssisələrindən biri oldu.
İnsan Resurslarının İdarə Edilməsi sisteminin tətbiqinə
ilk növbədə ARDNŞ-ın İnsan Resursları
Departamentindən başlandı və departamentdə işləyən
bütün mütəxəssislər müsabiqə yolu ilə
işə qəbul edildi.
İnsan Resursları
Departamenti yaradılarkən onun qarşısında duran
başlıca vəzifələrdən biri ARDNŞ üzrə
işə qəbul prosesinin mərkəzləşdirilmiş
qaydada və şəffaf şəkildə təşkili idi və
departament bu işin öhdəsindən layiqincə gəldi.
Belə ki, ARDNŞ-də bu günün və gələcəyin
tələblərinə cavab verən kadrların seçilməsi,
hazırlanması və saxlanılması istiqamətində
geniş strateji tədbirlər bu gün də uğurla həyata
keçirilməkdədir. Şirkət müvafiq vakansiya
üzrə iddialı olan dinindən, irqindən və əqidəsindən
asılı olmayaraq hər bir Azərbaycan vətəndaşına
müsabiqədə iştirak etmək və tələb
olunan bilik və bacarığına uyğun olaraq ARDNŞ-də
işə qəbul olunmaq şansını verir. ARDNŞ-də
mütəmadi olaraq yaranan boş iş yerləri üzrə
vakansiyalar şirkətin korporativ veb səhifəsində
(www.socar.az) elan edilir. Bununla paralel olaraq vakansiya haqqında təbliğat
müxtəlif sosial şəbəkələrdə, kütləvi
informasiya vasitələrində və ARDNŞ-in iştirak
etdiyi əmək yarmarkalarında da aparılır. Namizədlər
tərəfindən elektron qaydada doldurulmuş minlərlə
müraciətlərin vakansiyanın tələblərinə
uyğunluğu avtomatlaşdırılmış proqram təminatı
sistemi tərəfindən yoxlanılır və uyğun olan
namizədlər test imtahanına dəvət olunurlar. Test
imtahanında keçid balını toplamış namizədlər
müsabiqənin növbəti mərhələsinə
buraxılırlar. Xüsusi praktiki qabiliyyətlərin
yoxlanılması üçün peşə sınaq
imtahanları təşkil olunur. Fərdi müsahibələr
zamanı isə namizədlərin müvafiq sahə üzrə
bilik, bacarıq və fərdi davranış keyfiyyətləri
yoxlanılır. Müsahibələrdə müşahidəçi
qismində iştirak etmək istəyən müstəqil tərəflərin
- QHT və sahə üzrə ekspertlərin sərbəst
iştirakı üçündə bütün şərait
yaradılıb. Müsabiqənin yekunu olaraq yüzlərlə
namizəddən yalnız biri seçilərək işə
qəbul olunur, yüksək nəticə göstərən
digər namizədlər isə Kadr ehtiyatı bazasına (KEB)
daxil edilir (Daha sonra KEB-ə daxil edilən namizədlər
eyniadlı vakansiya üzrə birbaşa işə qəbul
edilirlər).
Aydındır ki,
müsabiqənin gedişatından narazı qalan vətəndaşlar
da olur və bu təbiidir, çünki yekunda yüzlərlə
namizəddən yalnız biri seçilir. Narazı vətəndaşların
elektron, yazılı və şifahi müraciətləri mərkəzləşdirilmiş
qaydada operativ olaraq araşdırılır və
cavablandırılır. Bunun üçün departamentdə
Apelyasiya Komissiyası fəaliyyət göstərir.
Məlum olduğu
kimi, Azərbaycan Respublikasının Əmək Məcəlləsinə
görə işçi ilə əmək müqaviləsi
bağlayan, onu işə qəbul edən işəgötürəndir.
Ancaq ARDNŞ-də işə qəbul prosesi İnsan
Resursları Departamenti tərəfindən həyata
keçirilir və müsabiqədən keçən namizədlərin
əmək müqaviləsi bağlanılmaqla işə qəbulu
müəssisə tərəfindən rəsmiləşdirilir.
Bununla paralel olaraq
2012-ci ildən etibarən beynəlxalq audit şirkətlərinin
tövsiyəsi və iki pilləli idarəetmə sistemindən
bir pilləli sistemə keçid ilə əlaqədar olaraq
ARDNŞ-də struktur dəyişiklikləri aparılır.
Struktur dəyişiklikləri nəticəsində sərbəstləşən
işçilərin yerləşdirilməsi zamanı ilk
növbədə Əmək Məcəlləsinin müvafiq
tələbləri gözlənilir. Belə ki, qanunla işdən
azad olunması qadağan olunmuş işçilər yeni
strukturda birbaşa işlə təmin olunurlar, digər
işçilər isə tələb olunan ixtisasın və
peşəkarlıq səviyyəsinin daha yüksəyinə
malik olan işçiləri müəyyən etmək
üçün test imtahanına cəlb olunur və imtahan nəticələrinə
əsasən yerləşdirilirlər.
Bütün bu
görülən işlərlə paralel olaraq, İnsan
resurslarının idarə edilməsi sisteminin daha da səmərəli
təşkil olunması üçün zəruri struktur dəyişiklikləri
qaçılmazdır. Təbii ki, bu dəyişikliklərin
həyata keçirilməsi yolunda obyektiv səbəblərdən
qaynaqlanan müxtəlif maneələr və sədlər
olacaqdır. Ancaq ARDNŞ rəhbərliyinin bu məsələlərdə
olan birmənalı mövqeyi yolumuza davam etməkdə
mühüm amildir. Hədəflərə nail olmaq
üçün ARDNŞ-in struktur bölmələrində
İnsan resurslarının idarə edilməsinin gələcək
konsepsiyasına uyğun olaraq maarifləndirmə işləri
davamlı olaraq aparılmalı, onlar üçün mütəmadi
təlimlər təşkil olunmalıdır. Çünki
İnsan resurslarının idarə edilməsi sisteminin beynəlxalq
standartlara uyğun və çevik şəkildə fəaliyyət
göstərməsi üçün ARDNŞ-in müəssisə
və təşkilatlarında mövcud olan aidiyyəti struktur
bölmələrinin (ənənəvi kadr şöbələrinin)
İnsan Resursları xidmətləri ilə əvəzlənməsi
labüddür.
ARDNŞ-də əmək
münasibətlərində zəruri olan bu fundamental formasiya əmək
prosesinin iştirakçıları tərəfindən birmənalı
qarşılanmır. Təbii ki, bu anlaşılan bir
haldır. Belə ki, istənilən əsaslı dəyişilmə
(Change management) mövcud sistemin daşıyıcıları
tərəfindən asanlıqla qəbul edilən deyil. Müəyyən
inkişaf tarixi keçmiş istənilən bir sistem son nəticədə
stabilləşmə mərhələsinə daxil olur və
zaman keçdikcə dəyişilməz dəyərləri
olan bir instituta çevrilir. Başqa sözlə desək
insanlar özləri yaratdıqları “rahat” mühiti tərk
etmək və ya onu dəyişmək arzusunda belə olmurlar.
Minnətdarlıq
hissi ilə qeyd edirəm ki, “İnsan resurslarının idarə
edilməsi” sisteminə keçilməsində yaranmış
məhdudiyyətlərin aradan qaldırılmasında
ARDNŞ prezidenti Rövnəq Abdullayevin hədəfə
yönəlmiş mövqeyi və sözün hər mənasında
güclü dəstəyi və diqqəti var.
Qürur hissi ilə
bildirirəm ki, bu gün ARDNŞ-də müxtəlif vəzifə
və peşələr üzrə yaranmış vakansiyalara
müraciət etmiş 135 171 nəfərdən işə qəbul
olunmuş 2986 nəfəri ARDNŞ-də təşkil olunan
işə qəbul müsabiqələrində təmin olunan
düzgünlüyün və şəffaflığın
şahididirlər və bu qədər keyfiyyətli
kadrların seçilib şirkətin strukturlarında yerləşdirilməsi
böyük nailiyyətdir.
Bundan başqa, Azərbaycan
iqtisadiyyatında aparıcı yer tutan neft sənayesinin və
strategiyasının səmərəli aparılması
üçün yüksək kadr potensialının
hazırlanması işinə də ARDNŞ mütləq səviyyədə
həssas yanaşır. Məlumdur ki, neftin ilk şahidi
neftçi fəhlələrdir. Bu baxımdan nefti ilk
qarşılayan fəhlələrin bacarıqlı və
yüksək peşəkarlığa sahib olması
üçün Dövlət Neft Şirkətində fəhlə
kadrların hazırlığı işinə ciddi
yanaşılır. ARDNŞ-in tərkibində neft sənayesi
üzrə ixtisaslı fəhlələr hazırlayan Təlim,
Tədris və Sertifikatlaşdırma İdarəsinin Kadr
hazırlığının təşkili mərkəzi,
Qobustan Təlim-Tədris Mərkəzi və Sumqayıt Təlim-Tədris
Mərkəzi peşə təhsilinin də nüfuzunun
artmasında ümdə rol oynayır. Bu unikal tədris mərkəzlərində
təhsil almağın bir sıra başqa üstünlükləri
də var. Şagirdlərə aylıq təqaüdün
verilməsi, xüsusi geyimin, gündəlik naharın təşkili
və son olaraq ARDNŞ-də işlə təminat bu qəbildəndir.
Peşəkar fəhlə
kadrların hazırlanması ilə yanaşı, şirkətin
mühəndis-texniki işçilərə olan tələbatının
ödənilməsi istiqamətində atılan addımlardan
biri olaraq ARDNŞ-in maliyyə dəstəyi ilə ölkə
hüdudlarından kənarda nüfuzlu ali məktəblərdə
gənc mütəxəssislərin hazırlanması,
ixtisaslarının artırılması və sonda hazır
mütəxəssis olaraq işlə təmin olunması
prosesi də uğurlu layihə kimi həyata keçirilir.
İndiyədək bu layihə çərçivəsində
179 gənc xaricdə təhsilini müvəffəqiyyətlə
bitirib və ARDNŞ-də işlə təmin olunublar. Eyni
zamanda Azərbaycanın ali məktəblərində yüksək
potensialı müsabiqə əsasında müəyyən
olunan tələbələrə ARDNŞ-nin aylıq təqaüdünün
verilməsi, onların yay tətilində şirkətin
istehsalat müəssisələrində ödənişli yay
təcrübəsinə cəlb olunması və yekunda gənc
mütəxəssis olaraq işlə təmin olunması həyata
keçirilir.
ARDNŞ-ə keyfiyyətli,
potensiallı kadrların cəlb olunması, kadr
hazırlığı işləri ilə yanaşı
şirkətin daxili işçiləri üçün də
karyeranın inkişaf etdirilməsi, işəgötürənlə
işçi arasında münasibətlərin operativ tənzimlənməsi
istiqamətində də müəyyən uğurlu
addımlar atılıb. ARDNŞ-də işçilərin
karyerasının idarə edilməsi prosesinin tənzimlənməsi,
işçinin xidməti və fərdi keyfiyyət göstəricilərinə
uyğun olaraq xidməti irəliləyiş sisteminin
planlaşdırılması və kompleks tədbirlərin həyata
keçirilməsi məqsədi ilə Karyeranın idarə
edilməsi sistemi hazırlanıb. Karyeranın idarə edilməsi
sisteminin uğurla tətbiq edilməsi və eyni zamanda işə
qəbul prosesinin də kompetensiyalara əsaslanmaqla daha keyfiyyətli
həyata keçirilməsi üçün tələb
olunan şirkət üzrə vəzifə və peşə
standartlarının hazırlanması üçün
işçi qrupu yaradılıb və bu istiqamətdə
layihə uğurla həyata keçirilir.
İşəgötürənlə
işçilər arasında zəruri məlumat mübadiləsinin
operativ və effektiv formada həyata keçirilməsinin təmin
olunması və işçilərə daha yaxşı xidmətin
göstərilməsi məqsədi ilə İnsan
Resursları (İR) portalı işlənib hazırlanıb.
İR portalı məlumat və funksional xarakter
daşıdığı üçün işçilər
onlara lazım olan arayışın alınması, məzuniyyət
günlərinin hesablanması, əmək haqqı, iştirak
etdiyi təlimlər və s. məlumatların əldə
olunması kimi bir çox kadr əməliyyatlarından
elektron qaydada istifadə edə biləcəklər. “Xəbər
və elanlar”, “Karyera”, “Mənim Profilim” və “ARDNŞ-də
iş həyatı” kimi bölmələrdən ibarət olan
portalın yaxın günlərdə tam istifadəyə
verilməsi nəzərdə tutulur.
Asif Bəkirli,
ARDNŞ-nin
Baş ofisinin İnsan
Resursları
Departamentinin rəisi
İki
sahil.- 2014.- 10 oktyabr.- S.14.