MDB: Minsk sammiti və təşkilatın
perspektivləri
Belarusun paytaxtında Müstəqil Dövlətlər Birliyinin növbəti sammiti keçirildi. Orada əməkdaşlıqla bağlı maraqlı fikir mübadiləsi aparıldı. Bununla yanaşı, qarşılıqlı ittiham halları da qeydə alındı. Moldova Prezidentinin Rusiyaya etirazlarına V.Putin sərt sözlərlə cavab verib. Belə vəziyyət Ukrayna və Moldovanın Avropa İttifaqına assosiativ üzvlükdən irəli gələn iqtisadi şərtlərdən yaranıb. Eyni zamanda, Ermənistanın Avrasiya İqtisadi İttifaqına 2015-ci ilin yanvarından üzv olması haqqında sənədin imzalanması da diqqəti çəkib. Həmin məsələ ilə əlaqədar fərqli fikirlər vardır. İrəvanın bu təşkilatdakı yeri və rolu ətrafında müxtəlif rəylər söylənilir. Azərbaycanın Minsk sammitindəki fəaliyyəti isə uğurlu hesab edilir.
Ziddiyyət və əməkdaşlıq: Minsk görüşünün
maraqlı məqamları
MDB dövlət
başçılarının sammitinə Minsk
ciddi hazırlaşmışdı. Prezident A.Lukaşenko qonaqlara xüsusi diqqət
yetirirdi. Təbii ki, tədbir
iştirakçıları da eyni münasibəti göstərdilər. Lakin müzakirələrdə emosiyalı
çıxışlar da oldu.
Moldova Prezidenti ilə Rusiya
dövlət başçısının qızğın
mübahisələri və Özbəkistan Prezidenti
İ.Kərimovun, Qırğızıstanın
başçısı A.Atambayevin Ukrayna rəhbərinin sammitə gəlməməsini
qınaması jurnalistlərin nəzərindən
yayınmadı (bax: Nakal strastey
na sammite SNQ v Minske / “Newsland”,
10 oktyabr 2014).
Bunlar
gözlənilən hal idi.
Çünki mürəkkəb geosiyasi proseslərin baş
verdiyi bir mərhələdə
MDB ölkələri arasında münasibətlər
aydınlaşdırılmalıdır. Avropa
İttifaqının (Aİ) Ukrayna və Moldova ilə assosiativ üzvlük haqqında sazişi
imzalamasının burada ayrıca təsiri
olmuşdur. Moldova prezidenti N.Timofti ilə V.Putinin mübahisəsi məhz bu məsələ ilə bağlı idi. P.Poroşenkonun nəyə
görə sammitə getmədiyi də məlumdur.
Şübhəsiz ki, bütün
bunlara təşkilat üzvləri
münasibət bildirməli idilər.
Assosiativ üzvlük məsələsi MDB daxilinə yeni ziddiyyətlər gətirə bilərmi? Ekspertlər bu suala müsbət cavab verirlər. Doğrudan da, burada söhbət təşkilata daxil olan ölkələrin iqtisadiyyatına mümkün mənfi təsirlərdən gedir. V.Putin bu məqamın nəzərə alınmasını tələb edir. Ukrayna, Moldova və Gürcüstan isə həmin iradları qəbul etmirlər. Bununla da MDB öz tarixində ilk dəfə olaraq ciddi beynəlxalq geosiyasi ziddiyyətlə qarşı-qarşıyadır.
Hələlik bu problem həllini tapmayıb. O, MDB daxilində
barıt çəlləyi
olaraq alır. Lakin Minskdə təşkilat üzvləri daha sıx əməkdaşlıq
etmək istədiklərini
ifadə etdilər.
Bəlkə də daha vacib olan məsələ
budur. Azərbaycan
Prezidenti sammitdəki çıxışında həmin
kontekstdə vurğulayıb:
“Azərbaycan özünün
MDB-də iştirakına
böyük əhəmiyyət
verir... Hesab edirəm ki, ikitərəfli əlaqələr
bizim təşkilat çərçivəsində münasibətləri daha
da möhkəmləndirir
və biz bundan sonra da ikitərəfli
əməkdaşlıq potensialını
artırmağa çalışacağıq”
(bax: Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Minskdə MDB Dövlət Başçıları
Şurasının iclasında
iştirak edib / AzərTAc, 10 oktyabr 2014).
Bütövlükdə tədbirdə bu cür əhval-ruhiyyə
hakim idi. Sevindiricidir ki, Azərbaycan
orada çox səmərəli və təqdirəlayiq mövqe
tutub. Ölkə başçısının nitqində iqtisadi məsələlərlə yanaşı,
regional və beynəlxalq
təhlükəsizlik problemlərini
də önə çəkməsi tam yerinə
düşdü. Açıq
görünürdü ki,
Azərbaycan MDB çərçivəsində
də müstəqil siyasət yeridən, müasir geosiyasi şərtləri nəzərə
alan ölkədir.
Bunun fonunda Ermənistanın mövqeyi sönük təsir bağışladı.
Erməni kütləvi
informasiya vasitələri
bununla bağlı yazır ki, “Serj Sarkisyan çox alçaldıcı
situasiya ilə qarşılaşdı” (bax:
məs.,
İqorğ Muradən.
Vse-taki jenilsə / Lragir.am, 10 oktyabr 2014). Səbəb kimi Avrasiya İttifaqının Ermənistana
dəyər vermədiyi,
onun problemlərinə
etinasız yanaşdığı
göstərilir. İrəvan burada forpost kimi qəbul edilir. Erməni ekspertləri daha
çox qıcıqlandıran
isə N.Nazarbayevin
Minsk sammitində səsləndirdiyi
bir fikir olub.
Qazaxıstan Prezidenti bəyan edib ki, Ermənistan
Aİİ-yə öz
sərhədləri üzrə
qəbul edilir. Dağlıq Qarabağ buraya aid deyil. Bu, Ermənistanla
Dağlıq Qarabağ
arasında gömrük
postlarının qurulması
deməkdir (bax: Armeniə podpisala doqovor o prisoedinenii k EAGS: Nazarbaev zaəvil o dostijenii “kompromissa po delikatnomu voprosu” / Panarmenian.net, 10 oktyabr
2014).
Həqiqətən, bu məsələ ciddi siyasi, geosiyasi
və iqtisadi əhəmiyyətə malikdir. MDB Dağlıq Qarabağı
Azərbaycan ərazisi
kimi tanıyaraq onu faktiki olaraq
rəsmi sənəddə
təsdiqləyib. Artıq
Ermənistan bu təşkilat çərçivəsində
Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünə qarşı heç bir iş apara
bilməz. Digər tərəfdən, Rusiya ATƏT-in Minsk qrupunun
həmsədrlərindən biri kimi həmin
faktı mütləq
nəzərə almalıdır.
Bir sıra ekspertlər bütün bunların Dağlıq Qarabağın
Azərbaycana qaytarılması
prosesinə təkan verəcəyini bildirirlər.
İmkanlar: potensial
tam tükənməyib
Rəsmi İrəvanın bu cür vəziyyətlə
üzləşməsi heç
də təsadüfi deyil. Çünki onun apardığı
xarici siyasətin xarakteri müasir dövrün tələblərinə
uyğun gəlmir.
Ermənistan başqa dövlətin
torpaqlarına təcavüz
siyasətindən əl
çəkmir. Üstəlik, Avrasiya İqtisadi İttifaqına üzv olmaq məsələsindən
süni istifadə edərək, həmin təşkilatı siyasi avantüraya çəkməyə
çalışırdı.
Rusiya, Belarus və Qazaxıstan Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü tanıyır. Bu faktın
mövcudluğu şəraitində
həmin ölkələr
tərəfindən Ermənistanın
Dağlıq Qarabağla
birlikdə Aİİ-yə
daxil edilməsi nonsens olardı.
Qəribədir ki, Ermənistanın siyasi dairələri bu adi həqiqəti
qəbul etmək istəmirlər. Onlar Dağlıq Qarabağın
hər hansı yolla Aİİ-yə Ermənistana bağlı olan ərazi kimi qəbul edilməsi üçün
cəhdlər edirlər.
Bu kimi addımların nəticəsi
məlumdur. İrəvanın 2015-ci ilin yanvarından
üzvü olacağı
təşkilatda nüfuzu
yoxdur. Ona qarşı münasibətin
gələcəkdə necə
olacağı məlum
deyil. Hələlik, rəsmi İrəvana
müəyyən ümidlər
verilir. Onların reallaşdırılması isə elə də asan məsələ
olmayacaq. Çünki geosiyasi müstəvidə
kifayət qədər
mürəkkəb proseslərin
baş verdiyi bir dönəmdə Ermənistanın hansı
tərəfə meylləndiriləcəyini
demək çətindir.
Bunlarla yanaşı, MDB-nin gələcəyi ilə bağlı müəyyən
proqnozlar vermək mümkündür. Prezident İlham Əliyev Minsk sammitindəki nitqində vurğulayıb: “Bu fikrə
mən də şərikəm ki, MDB-nin potensialı tükənməyib. Bu, əməkdaşlıq,
qarşılıqlı fəaliyyət,
regional və beynəlxalq
həyatın aktual məsələlərinin müzakirəsi
məkanıdır” (bax:
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Minskdə MDB Dövlət
Başçıları Şurasının
iclasında iştirak
edib / AzərTAc, 10 oktyabr 2014). Həmin keyfiyyətdə təşkilatın faydalı
olacağını düşünmək
olar.
Xüsusilə, MDB postsovet məkanında inteqrasiya proseslərinə
yeni təkan verə bilər. Bu regionla əlaqədar Qərbin dəstəklədiyi
bir sıra birləşdirici ideya var.
Avropa İttifaqının
özünün həyata
keçirdiyi proqramlar
məlumdur. Ancaq son zamanlar
müşahidə edilən
ziddiyyətli geosiyasi proseslər təsdiq etdi ki, bu
sahədə ciddi çatışmazlıqlar mövcuddur.
Məsələn, postsovet məkanında
mövcud olan münaqişələrin həllinin
ədalətli mexanizmi
hazırlanmayıb. Yaxud iqtisadi
əməkdaşlıqda heç
də bütün iştirakçıların maraqları
eyni səviyyədə
nəzərə alınmır.
Siyasi məsələlərə münasibətdə
ikili yanaşmalara yol verilir və
s.
Bunların fonunda ədalətli və real iş mexanizminə malik inteqrativ təşkilatların yaradılması
ehtiyacı açıq
hiss edilməkdədir. Doğrudur, MDB hələlik bu keyfiyyətə malik deyil. Lakin indi vəziyyət
elə dəyişir ki, MDB-nin yeniləşməsi
mümkündür. Minsk
sammitində prezidentlərin
həmin aspektdə ifadə etdikləri inam əsasız deyil. Qarşıda yaranan perspektivi
görmək lazım
gəlir.
MDB-nin perspektivləri haqqında
yuxarıda ifadə edilən fikirlər başqa ssenarilərin meydana çıxa bilməyəcəyi anlamına
gəlmir. Çünki müasir dünyada
çox sürətli
və gözlənilməz
proseslər gedir.
Onların Avrasiya məkanında bütövlükdə
geosiyasi mənzərəni
dəyişə biləcəyi
ehtimalı az
deyil. Ortaya daha faydalı
əməkdaşlıq modelinin
çıxması və
ya ümumiyyətlə,
Avrasiyanın xaosa sürüklənməsi mümkündür.
Hadisələrin fərqli ssenarilər
üzrə inkişaf
ehtimalının olması
mütləq nəzərə
alınmalıdır.
Nəhayət, Azərbaycanın
Minsk sammitində növbəti dəfə
uğur qazandığını
açıq demək gərəkdir. Prezident İlham
Əliyevin iqtisadi sahə ilə
yanaşı, regional və qlobal təhlükəsizliklə əlaqədar
verdiyi təkliflər maraqla
qarşılandı. MDB üzvləri onu da dərk edirlər ki, Azərbaycan
rəhbərliyi irəli sürdüyü
təkliflərin gerçəkləşməsinə nail olur. Minsk toplantısı bu
kontekstdə faydalı proseslərə təkan verə bilər.
İki sahil.
- 2014.- 18 oktyabr.- S.13.