Gerçək soyqırımını kim
törədib?
Erməni
silahlı dəstələrinin hazırlanması və fəaliyyətləri
(1914-cü il
avqust – 1915-ci il aprel)
Ermənistan Respublikası və
erməni diasporu tarixdə heç bir zaman olmayan uydurma erməni
soyqırımının 100 illiyini qeyd etməyə
hazırlaşır. Əslində
soyqırımı kimlər törədib: türklər,
yoxsa ermənilər? Ən mötəbər
arxiv mənbələri bu barədə nə deyir?
Dünya müharibəsinin
başlanması
1914-cü
il iyulun 28-də Birinci Dünya müharibəsi,
o dövrdə deyildiyi kimi, Böyük müharibə
başladı. Almaniya avqustun 1-də Rusiyaya
müharibə elan etdi. Az sonra Fransa və
İngiltərə də müharibəyə
qatıldılar.
Bir-birinə qarşı döyüşən bloklara
daxil olan ölkələrin hər biri müharibədə
konkret məqsədlər güdürdülər. Bu,
dünyanı yenidən bölmək, ucuz xammal mənbələri
və əlverişli satış bazarları uğrunda
aparılan ədalətsiz, işğalçı və
imperialist müharibə idi.
Daşnaklar və kilsə fəallaşır.
Müharibəyə
qatılmamışdan əvvəl
Osmanlı dövlətinə
qarşı silahlı
dəstələrin hazırlanması planları
Dünyanın böyük dövlətlərindən
biri olan Osmanlı bu zaman hələ müharibəyə
qatılmamışdı. Bununla belə, həm
Osmanlı, həm də Rusiya ərazisində yaşayan ermənilərin
türk düşmənçiliyinin həddi-hüdudu yox idi.
Onlar qırğınları törətməyə
artıq hazır idilər. Bunun
üçün məqam gözləyirdilər.
Daşnakların niyyətləri ilə bağlı olaraq
Qafqaz canişinliyinin mülki işlər üzrə köməkçisi
N.Peterson 1914-cü il 9 avqust tarixli 1457 ¹-li
tamamilə məxfi məktubunda Bakı qubernatoru
V.V.Alışevskiyə yazırdı:
“Ermənilər türk-erməni məsələsini
növbəyə qoymaq üçün imkan qazanmaq istəyirlər”.
Dünya
müharibəsi başlayan kimi Daşnaksütyun imperator II
Nikolaya aşağıdakı məzmunda bir müraciət
etdi:
“Bizim əziz vətənimizin payına rus
silahının və Rusiyanın Şərqdə tarixi vəzifələrinin
yerinə yetirilməsi sınağı düşür. Qoy, rus
bayrağı Bosfor və Dardaneldə azad dalğalansın.
Əlahəzrət hökmdar, Türkiyə zülmü
altında qalan xalqlar qoy, Sizin iradənizlə
azadlıq alsınlar”.
Dünya
müharibəsi başladıqdan az sonra
ermənilərin katolikosu V Gevork Qafqaz canişini
İ.İ.Vorontsov-Daşkova göndərdiyi 1914-cü il 18/5
avqust tarixli 1131 ¹li məktubunda bütün erməni əhalisinin
Osmanlı əleyhinə müharibəyə
susadığını bildirərək, onların
silahlandırılması və təşkilatlandırılmasına
dair təkliflərini yazdı. Bunun müqabilində
ermənilər üçün islahatların
aparılmasını xahiş etdi. O,“erməni
məsələsi”nin həlli üçün
aşağıdakı ilkin şərtlərin həyata
keçirilməsini təklif edirdi:
1.
Mövcud şəraitdə Türkiyə ermənilərinin həyatını
və əmlakını qorumaq üçün tezliklə
yerlərdə general-inspektorları yerləşdirmək.
2. Avropa
müharibəsi başa çatdıqdan sonra ermənilər
üçün Rusiyanın şəksiz nəzarəti
altında ilkin rus proqramına əsasən Türkiyədə
erməni islahatını həyata keçirmək.
İ.İ.Vorontsov-Daşkov V Gevorkun təkliflərini
öyrəndi.
Onların yerinə yetirilməsini arzuedilən hesab edərək,
1914-cü il 22/9 avqust tarixli 1955 ¹li məxfi
məktubu ilə Nazirlər Şurasının sədri
İ.Qoremıkinə göndərdi.
İ.İ.Vorontsov-Daşkov yazırdı:
“Mənə elə gəlir ki, Avropa müharibəsi
başa çatdıqdan sonra Türkiyə ermənilərinə
dair Rusiyanın öz proqramını həyata keçirəcəyi
barədə hökumətin vədlərini vermək
lazımdır. Hazırda isə general-inspektor haqqında
ermənilərin istəklərini yerinə yetirmək
çox məqsədəuyğundur”.
İ.Qoremıkin
tanış olduqdan sonra həmin məktubu
xarici işlər naziri S.D.Sazonova yolladı. S.D.Sazonov
1914-cü il 30/17 avqust tarixli 587 ¹li məxfi
məktubunda İ.Qoremıkinə Qafqaz canişininin göstərilən
məxfi məktubu ilə əlaqədar olaraq yazırdı:
“Mövcud siyasi şəraitdə və imkanlar səbəbindən
yaxın vaxtlarda Türkiyə ilə münasibətləri kəsmək
və Kiçik Asiyanın erməni vilayətlərində
indi islahatlar keçirmək tamamilə yersiz və yolverilməzdir. Bununla əlaqədar
olaraq general-adyutant qraf Vorontsov-Daşkova müraciət
etmiş erməni ictimai xadimlərinə onun verdiyi cavaba mən
yalnız qatıla bilərəm.
Canişinin
dediyi kimi, Qafqazın erməni əhalisinin ayağa
qaldırılmasının və bu iş üçün cəlb
edilməsinin tamamilə başa
düşüldüyünü nəzərə alaraq,
hökumətin Türkiyəyə münasibətdə siyasəti
və erməni xalqının gələcəyinə dair
baxışları ilə bu xalqın nümayəndələrini
daha ətraflı tanış etmək məqsədəuyğun
olardı.
Mövcud şəraitin gərginliyinə baxmayaraq,
Türkiyə ilə münasibətləri kəsmək hələ
gerçəkləşməmişdir, diplomatik yolla onu aradan
qaldırmaq imkanı itirilməmişdir. Bu məsələdə
müttəfiqimiz Fransa və İngiltərə bizə lazimi
yardımı göstərir.
Əksinə, hərbi əməliyyatlar meydanında
başlıca gediş, şübhəsiz, tərəddüd
edilən bütün məsələlərə həlledici
təsir edə bilər. Hər halda müttəfiqlərimizin də
tamamilə razılaşdıqları kimi ümumi siyasi
nöqteyi-nəzərdən Türkiyə ilə müharibəni
onun özü törətmişdir, bizim tərəfimizdən
edilən hər hansı hərəkətlərlə törədilməmişdir.
Ona görə də siyasi şəraiti tam
aydınlaşdırmadan ermənilər arasında hər
hansı üsyan yaratmaq tamamilə arzuolunmazdır və hətta
təhlükəlidir. Sonuncu (yəni,
üsyan - M.Q.) bu xalq üçün xeyli kədərli nəticələrə
gətirə bilər. Türkiyə ilə
sülhü qoruya bilməsək, ona (ermənilərə -
M.Q.) silahlı qüvvə ilə kömək edərik.
Lakin məncə, ermənilərə belə
bir məsələdə ən müsbət vədlər vermək
lazımdır ki, Türkiyə ilə bu saziş əldə
edilərsə, bu, erməni məsələsi zəminində
heç cür güzəştə getmək olmasın.
Bununla belə, həm ermənilərlə, həm
də kürdlərlə ən sıx münasibətlər
saxlamaq lazımdır ki, Türkiyə ilə münasibətlər
kəsilərsə, mövcud halda onlardan istifadə etmək
mümkün olsun. Bu baxımdan sərhəddən
silah və sursat keçirmək və münasibətlər kəsildikdə
və ya kəsilməsi qaçılmaz olduqda onların xaricdəki
əhaliyə paylanması üçün hər cür
hazırlıq işlərini görmək lazımdır”.
Qeyd etmək
lazımdır ki, bu məktub göndərilməmişdən
bir neçə gün əvvəl, 1914-cü il 19/6 avqust
tarixli 768 ¹-li teleqramında Rusiyanın İstanbuldakı səfiri
M.N.Girs Vandakı konsula yaranmış şəraitdə necə
hərəkət etmək barədə
aşağıdakı təlimatı vermişdi:
“Bizimlə əvvəlcədən razılaşmadan ermənilərin
hər hansı çıxışları bizim
üçün arzuedilən deyildir. Yaxın gələcəkdə
mümkün ola biləcək belə
işlərə indi qatılmaq hələ tezdir,
çünki biz hələ Türkiyə ilə sülh
şəraitindəyik. Biz onunla münasibətləri
heç cür kəsmək istəmirik”.
Bu müraciətlərlə təqribən eyni zamanda erməni
xadimləri və kürd başçıları
İ.İ.Vorontsov-Daşkova müraciət edərək
kürdləri və assuriyalıları Türkiyəyə
qarşı qiyamlara qaldırmaq barədə öhdəlik
götürməyə hazır olduqlarını bildirdilər. Xarici işlər naziri
S.D.Sazonova göndərilən təkliflərə ehtiyatla
yanaşmağa tərəfdar olan İ.İ.Vorontsov-Daşkov
1914-cü il 24/11 avqust tarixli 455 ¹-li teleqramında bu sahədə
bir sıra hazırlıq tədbirləri görməyi,
türklərə düşmən olan elementlərin üzə
çıxmasına imkan yaratmağı və onlardan qüvvə
hazırlamağı, hərbi əməliyyatlar
başladıqda həmin anda istifadə etməyi məqsədəuyğun
və mümkün saydı. Ona görə də xarici işlər
nazirindən xahiş etdi ki, onun sərəncamına 25 min
üçatılan tüfəngin və 12 milyon patronun verilməsi
üçün Hərbi Nazirliklə əlaqəyə girsin.
Bu silahlar hazırlanmış plana uyğun
olaraq bölüşdürülməli idi.
İ.İ.Vorontsov-Daşkov
1914-cü il 20/7 sentyabr 760 ¹-li
teleqramında Türkiyə ermənilərinin
hazırladığı qiyam planı barədə müfəssəl
məlumat verirdi. Bu plana görə, Oltin,
Sarıqamış, Kağızman və İqdırda yerli hərbi
hissənin rəisinin başçılığı
altında silahlı dəstələr yaradılmalı idi.
İran hüdudlarında Voropanovun və
Xoydakı konsulun nəzarəti altında Xoyda və Dilmanda
kiçik olmayan dəstələr hazırlanmalı idi.
Maku yaxınlığında konsul S.Olferovun
vasitəsi və Əbdülrəzzaqın iştirakı ilə
kürdlər təşkil edilməli idi.
Urmiyada assuriyalılardan və ermənilərdən ibarət
dəstə yaratmaq konsullar Vvedenskiyə və Andreyevskiyə
həvalə edildi. İ.İ.Vorontsov-Daşkov birmənalı olaraq
yazırdı:
“Hamının rəhbər tutmalı əsas göstəriş
ondan ibarətdir ki, dəstələr yalnız bizim
razılığımızla fəal hərəkətə
başlamalıdırlar. Bütün
hazırlıq işlərini gizli, yalnız konsulların və
hərbi rəislərin vasitəsi ilə, fars mülkü və
jandarma administrasiyasının iştirakı olmadan
aparmağı təklif edirəm”.
S.D.Sazonov
bu təklifləri 1914-cü il 23/10 sentyabr
tarixli teleqramı ilə baş qərargah rəisi
N.N.Yanuşkeviçə göndərdi. Həmin gün
N.N.Yanuşkeviç 4180 ¹-li teleqramında S.D.Sazonova belə
bir cavab verdi:
“Vorontsov-Daşkovun
layihələşdirdiyi tədbirləri Ali baş komandan (imperator
II Nikolay – M.Q.) tamamilə bəyənir və müdafiə
edir”.
Aparılan
müzakirələrdən dərhal sonra, 1914-cü il 23/10
sentyabr tarixli 2851 ¹-li teleqramında Rusiya Xarici İşlər
Nazirliyinin III siyasi şöbəsinin məsləhətçisi
Klemm İstanbuldakı səfir M. N. Girsə yazırdı:
“Ali baş komandan və Qafqaz canişini ilə
razılığa əsasən Türkiyə ilə
müharibə olacağı təqdirdə ermənilərin,
assuriyalıların və kürdlərin üsyanını
vaxtında hazırlamaq qəbul edilmişdir. Dəstələr Azərbaycandakı
(Cənubi Azərbaycan nəzərdə tutulur – M.Q.) bizim
konsulların və bizim oradakı dəstə rəislərinin
nəzarəti altında fars
administrasiyasından tamamilə gizli hazırlanacaqdır. Tüfənglər hazırlanmışdır, lakin
onlar yalnız lazım olduqda veriləcəkdir. Pulla maliyyələşdirmək üçün
kredit də vardır. Dəstələr fəal
hərəkətə yalnız bizim icazəmizlə
başlayacaqlar. ...şərait mürəkkəbləşdikdə
vaxt itirmədən yuxarıda göstərilən tədbirləri
hazırlamağa başlamaq lazımdır, lakin hələ vəziyyəti
üsyan dərəcəsinə çatdırmamağı məqsədəuyğun
hesab edir”.
Bununla da çarizm hakimiyyət orqanları, erməni
kilsəsi, daşnaklar və digər təşkilatlar
Osmanlı dövləti əleyhinə birləşmiş
oldular. Hazırlıqlar başlandı. Bununla
bağlı olaraq Tiflis quberniya jandarma idarəsinin rəisi
Daxili İşlər Nazirliyinin Polis Departamentinə bir
müddət əvvəl, 1914-cü il avqustun 25-də 4272 ¹-li
tamamilə məxfi məktubunda yazmışdı:
“Türkiyə də Rusiyaya müharibə elan edəcəkdir. Türkiyə
erməniləri Qafqaz erməniləri ilə əlaqə
qururlar. Türkiyə erməniləri
güclü silahlanırlar və Rusiyaya kömək edəcəklər.
Qələbədən sonra Türk Ermənistanının
(Türkiyənin Şərq vilayətləri nəzərdə
tutulur – M.Q.) muxtariyyəti məsələsini qoyacaqlar”.
Beləliklə,
erməni təşkilatlarının başlıca məqsədi
tarixdə olmayan və qondarma yaradılmış “erməni məsələsi”ni həll etmək üçün Osmanlı
dövlətini parçalamaq idi. Bu məqsədlə
planların həyata keçirilməsinə və silahlı
dəstələrin hazırlanmasına başlanıldı.
Silahlı dəstələrin
hazırlanmasına başlanılır
Osmanlı dövləti müharibəyə hələ
qatılmasa da, bütün Qafqaz daşnaklarının sentyabr
ayında Tiflisdə keçirilən rayon toplantısında
türklərə qarşı döyüşmək
üçün ermənilərdən ibarət milis dəstələri
hazırlamağa dair məsələ müzakirə edildi. İlk dəstələr
hazırlanmağa və Türkiyə ərazisinə göndərilməyə
başlandı. Bununla bağlı olaraq Qafqaz rayon
mühafizə bölməsi rəisi 1914-cü ilin sentyabr
ayında yazdığı məlumatda vurğulayırdı:
“Artıq sentyabr ayında Türkiyə ilə sərhədə
zinvorlar göndərildi”.
Silahlı dəstələr üçün vəsait
toplanmasında Bakı Erməni Mədəniyyət
İttifaqının Mərkəzi Komitəsi xüsusi rol
oynayırdı. Bu komitə orduya çağırılanların ailələrinə
yardım üçün 1914-cü il
sentyabrın 20-də müraciət etdi. İanələr
Bakıdakı Torqovı küçəsi ilə Million
küçəsinin kəsişdiyi yerdə yerləşən
Mədəniyyət İttifaqının binasında komitənin
katibi Aleksandr Bahaduryansa verilirdi.
Erməni təşkilatları müharibənin yekununa
ümid edirdilər. Bu ümid qondarma yaradılmış və heç bir əsası
olmayan “erməni məsələsi”nin həlli
ilə bağlı idi.
Erməni mətbuatı həmin istəkləri geniş
təbliğ edirdi. Məsələn, “Mşak” (“Əməkçi”) qəzeti
1914-cü il 1 oktyabr tarixli sayında “Biz nəyi
xahiş etməliyik?” adlı məqaləsində
yazırdı:
“Erməni məsələsini İsrail Ori
başladı. “Erməni məsələsi”nin
müəllifi Rusiyadır. Müharibənin yekununda biz bu məsələnin
həllinə nail olmalıyıq”.
Ermənilərin etdikləri yardımlar sırf özlərinin
maraqlarından doğurdu. Bununla bağlı olaraq “Orizon” qəzetinin
1914-cü il 7 oktyabr tarixli sayında
çap edilmiş “Ermənilər və cari vəziyyət”
adlı məqalədə yazılırdı:
“Rus-türk fəlakətində rus silahına
böyük köməyimiz sadəcə vətəndaş vəzifəsi
ilə bağlı deyildir, bizim yüksək siyasi məqsədlərimizə
xidmət edir”.
Osmanlı dövləti hələ müharibəyə
qatılmamış erməni silahlı dəstələrinin
hazırlanmasını Daşnaksütyunun qurucularından biri
və daşnak Ermənistanın baş nazırı olmuş
Ov.Kaçaznuni də sonralar etiraf edirdi. O, yazırdı:
“1914-cü ilin payızında Türkiyə hələ
müharibə aparan dövlətlər ailəsinə
qatılmamış və buna hazırlaşmamış Cənubi
Qafqazda erməni könüllü dəstələri
böyük hay-küy və enerji ilə təşkil edilməyə
başlandılar. Erməni könüllü dəstələri
yaradılaraq türklərə qarşı
çıxış etdilər. Biz
sözsüz, Rusiyaya istiqamətlənmişdik. Biz əsas olmadan qələbəyə aludə
olmuşduq. Biz inanırdıq ki, çar
hökuməti bizim sədaqətimizə, əzablarımıza
və köməyimizə görə, bizə muxtariyyət
verəcəkdir, bu muxtariyyət Türkiyənin azad olan erməni
vilayətlərindən və Cənubi Qafqaz Ermənistanından
ibarət olacaqdır”.
Osmanlı dövlətinin müharibəyə
qatılması və erməni təşkilatları
Rusiya ilə Osmanlı dövləti arasında
müharibənin başlanması yalnız an məsələsi
idi. Nəhayət,
belə bir an gəlib çatdı.
Türk donanması 1914-cü il
oktyabrın 17-də Novorossiysk limanını bombardman etdi. Bundan sonra, oktyabrın 20-də İmperator II Nikolay
bütün Rusiya təbəələrinə müraciət
etdi. Müraciətdə deyilirdi ki, rus əsgəri
artıq Dunay sularını, Balkan zirvələrini, Plevne
çöllərini, Ədirnəni və Ərzurumu, Mərmərə
dənizinin sahillərini və Çarqradın ətrafını
görmüşdür. Türkiyə ilə
müharibə başlamışdır.
Rusiya ilə Osmanlı arasında Qafqazda hərbi əməliyyatların
başlaması və yaranmış şərait ermənilərin
maraqlarına tamamilə uyğun idi. Onlar hay-küy
içində idilər.
Müharibə
başlayan kimi Qafqaz canişini İ.İ.Vorontsov-Daşkov
Rusiya Xarici İşlər Nazirliyinin razılığı ilə
Tiflis şəhər başçısı, erməni
A.İ.Xatisovu və yepiskop Mesropu yanına çağıraraq,
könüllü erməni dəstələrinin təşkil
edilməsi arzusunu bildirdi. Onun dediyinə görə,
hərbi əməliyyatlar meydanında erməni dəstələri
dövlət vəsaiti hesabına təmin olunacaqdılar.
Çar hökuməti müharibənin
başlanğıcından erməni dəstələrinin təşkil
edilməsi üçün ilkin olaraq 242 min 900 rubl vəsait
ayırdı. Silahlı dəstələr
yaradılmağa başlandı. Rusiya
imperiyasının müxtəlif yerlərindən ermənilər
dəstə-dəstə Cənubi Qafqaza gətirilirdilər.
Silahlı dəstələrin təşkili
üçün erməni Mərkəzi Komitəsi və erməni
drujinalarının bölüşdürlüməsi komitəsi
quruldu. Mərkəzi Komitənin tərkibinə
tanınmış ermənilər daxil edildilər. Drujinaların bölüşdürülməsi
komitəsi erməniləri toplayır, təlim keçir və
cəbhəyə göndərirdi. Bu komitənin
hər iki üzvündən biri daşnak idi. Tiflis, İrəvan, İğdır və Vanda komitənin
bölmələri var idi.
Hərbi əməliyyatlar başladıqdan sonra
çarizmin Daşnaksütyuna olan münasibəti tamamilə
dəyişdi.
Qafqaz canişini İ.İ.Vorontsov-Daşkov
imperator II Nikolaya yazdığı məktubunda daşnaklar
üzərində məhkəmə proseslərini pisləyərək,
çarizmin erməniləri himayə etməklə həm
Rusiyada, həm də Türkiyədə özünə
etibarlı təbəə əldə edəcəyini bildirdi.
Hökumət daşnakları sürgünlərdən
geri gətirdi və həbsxanalardan azad etdi.
Daşnaklar ailələri ilə birlikdə Qafqaza
dönməyə başladılar. Qısa müddət ərzində
Qafqazda 18 yaşından 40 yaşadək olan ermənilərin
səfərbərliyi keçirildi. Daşnaksütyun
“Türkiyədə yaşayan qardaşlarının azad edilməsi”
kimi demoqoji şüarlar altında ermənilərdən ibarət
dəstələr yaradaraq Qafqazda çar ordusunun cərgələrini
doldurdu.
Erməni silahlı dəstələrinin
hazırlanması və ianələr toplanması işi daha
da genişləndirildi. Dünyanın müxtəlif ölkələrindəki
və Rusiya imperiyasındakı ermənilər hərəkətə
keçdilər. Bu işdə
Daşnaksütyun və erməni kilsəsi aparıcı rol
oynayırdılar. Oktyabrın 26-da Daşkənddəki
erməni kilsəsində keçirilən toplantıda nitq
söyləyən keşiş Şərqdəki düşmənə
qarşı (Osmanlı dövləti nəzərdə tutulur
– M.Q.) mübarizədə ermənilərin həyatlarını
və sərvətlərini verməyə hazır
olduqlarını bildirdi. Bu toplantıda bir
çox Daşkənd ermənisi türk ordusunun arxasında
partizan müharibəsini aparmaq üçün milli legiona
daxil olmaq arzusunu bəyan etdi.
Moskvada isə
S.Q.Mamikonyanın sədrliyi ilə erməni komitəsinin
toplantısında müharibə ehtiyaclarını ödəmək
və ianə toplamaq üçün 7 komissiya
yaradıldı: 1. Maliyyə. 2. Jurnal dərc etmək
üçün redaksiya. 3. Sanitar. 4. İnformasiya. 5.
Qadınlar. 6. Gənclər. 7. İanə
toplamaq üçün yardımçı komissiya.
Artıq
qeyd edildiyi kimi, bu iş Bakıda da aparılırdı. Bakı quberniya jandarma idarəsinin məxfi məlumatına
görə, Daşnaksütyunun Bakı Mərkəzi Komitəsi
çarizm agenturasının göstərişinə
uyğun olaraq erməniləri silahlandırmaq
üçün Bakıda pul toplayırdı.
Romanovda yaşayan ermənilər oktyabrın 29-da
yığıncaq keçirərək ermənilərin
ümumi milli işə - erməni dəstələrinə
yardım məsələsini müzakirə etdilər. Xüsusi
olaraq Romanova gəlmiş Armavirdəki yardım komitəsinin
üzvü L.M. Gülümyans fəaliyyət
proqramını açıqlayaraq, yerli erməniləri bu
proqrama qoşulmağa dəvət etdi. “Erməni
könüllü drujinalarına, yaralılara və onların
ailələrinə kömək üzrə Romanov komitəsi”
quruldu. Komitə ianələr toplayaraq
katolikosun başçılığı ilə Tiflisdə fəaliyyət
göstərən büroya çatdırırdı. O,
eyni zamanda dəstələrin cərgələrini yeni-yeni
üzvlərlə doldurmalı idi.
Rostov erməniləri də qanlı əməllərin
törədilməsi üçün yardım etməyə
başladılar. Şəhərdə yaşayan ermənilərdən
20-25 nəfəri 60.000 rubl verdi.
Yekaterinodardakı erməni koloniyası komitə
seçdi. Bu komitəyə 34 nəfər daxil idi. Komitənin sədri I Dövlət Dumasının
üzvü Ter-Petrosyan seçildi. Komitənin iki
komissiyası var idi: könüllü drujinalar təşkil
etmək; xəstəxanalar və ianələr toplamaq. Komitə əvvəlcə təcili olaraq 40.000 rubl
toplamaq qərarına gəlsə də, sonradan bu məbləği
70.000 rubla çatdırdı. Az
müddət ərzində Yekaterinodar şəhərindən
150, Yekaterinodar quberniyasından da 150-yə qədər erməni
türklərlə döyüşmək üçün cəbhəyə
yola salındı.
Odessadan ermənilərin ilk dəstəsi oktyabrın
30-da türklərə qarşı vuruşmaq
üçün Qafqaza gəldi. Bu dəstədə 135 nəfər,
ikinci qrupda isə 1000-ə qədər adam
var idi.
Don
rayonundakı Mariopol, Yuzovka, Yenikeyev və Makeevka qəsəbələrində
yaşayan ermənilər 400 nəfəri Tiflis komitəsinin sərəncamına
göndərdilər. Onlar az sonra cəbhəyə
yola salındılar.
Rus ordusu noyabrın 1-də türk sərhədini
keçdi. Rusiya noyabrın 2-də isə Osmanlı dövlətinə
müharibə elan etdi.
Əvvəllər islahatlar arzusu ilə yaşayan erməni
təşkilatları müharibənin yekununda Anadoluda ermənilərə
muxtariyyət, daha sonra tam müstəqillik alacaqlarına ümid
edirdilər. Məqsədlər fərqli olsa da, çarizmi və
erməni təşkilatlarını Osmanlı dövlətinə
qarşı düşmənçilik birləşdirirdi.
Erməni dəstələrinin hazırlanması işi
sürətləndirildi. Bolqarıstandan gələn Andranik
Ozanyan Tiflisdə canişin ilə görüşərək,
başında durduğu dəstə üçün onun sərəncamına
əsasən bir neçə min tüfəng aldı. Onun ətrafı terrorçularla dolu idi.
Çarizm sənədlərində bununla bağlı olaraq
yazılırdı:
“Silahlı dəstələrin başına Andranik məşhur
terrorçuları təyin etdi”.
“Kaspiy” qəzetinin
1914-cü il 5 noyabr tarixli nömrəsində
Andranikin fəaliyyəti ilə bağlı
yazılırdı:
“Erməni azadlıq hərəkatının veteranı,
az qala Türkiyə ermənilərinin əfsanəvi qəhrəmanı
olan Andranik indi türk ordusunun arxasında əməliyyat
keçirən bütün erməni könüllü dəstələrinin
başçısıdır. ...Qafqazda olduğu bir neçə
gün ərzində ona baş əyirlər. ...Andranikin
keçdiyi dəmiryol vağzallarında könüllülər
ona qoşulurlar...”.
Birinci erməni drujinasına Andranik, ikincinə Dro,
üçüncünə Keri, dördüncünə
Amazasp başçılıq edirdilər. Beşinci dəstə
də quruldu. Bunlar Ararat dəstəsi
adlanırdı. Onların
hamısının ümumi rəhbəri Vardan idi. Dəstələri çarizm təchiz edirdi. Daha sonra yeni bir dəstə İşxanın rəhbərliyi
altında yaradıldı. Ona Tapon dəstəsi
deyilirdi.
Vanda
bomba, sursat və top anbarı yaradıldı. Van
gölündə hərəkət üçün 5 motorlu
qayıq alındı. Şəhər işğal
edildikdən sonra Daşnaksütyun kürdləri və
türkləri məhv etmək, soyub-talamaq əmrini verdi. Erməni dəstələri
dinc türk, müsəlman əhalinin yaşadıqları kəndlərə
girərək kütləvi surətdə qırır, ərzağı
qarət edir və evlərini talayırdılar. Hökumət və jandarma binalarını
yandırırdılar. Bundan sonra həmin
kəndlərə rus ordusu daxil olurdu. Çarizm
hakimiyyət orqanlarının sənədlərində
yazıldığı kimi, erməni dəstələri
xalqı qarət edir, rus ordusu isə dəstələrin ələ
keçirdikləri qəniməti onlardan alırdı.
Buna görə də daşnaklar rus
komandanlığına nifrət edirdilər.
1914-cü
il noyabrın 5-də Bakıdan 80,
noyabrın 6-da 120, Mərvdən isə 25 nəfər erməni
türklərlə döyüşmək üçün cəbhəyə
yollandı. “Mşak” qəzeti 1914-cü ilin
noyabr ayında 700 nəfər silahlı
qnçakçının dağlara keçərək
Türkiyəyə qarşı hərbi əməliyyatlara
başlayacaqlarını yazırdı. Eyni
bəyanatı Zeytun erməniləri də vermişdi.
Dro Kanayanın rəhbərlik
etdiyi 500 nəfərlik dəstə noyabr ayının əvvəllərində
İğdırdan Bəyazidə getdi. Az
sonra dinc əhaliyə qarşı qırğınlara
başladı.
Bakıda Erməni Mədəniyyət
İttifaqının Mərkəzi Komitəsi müharibədə
“vətənpərvərlik işinə yardım” adı
altında kampaniya aparırdı. Müxtəlif vəzifələrdə
çalışan ermənilər pul verirdilər. Məsələn,
D.B.Avak Yüzbaşyan Siqnaxskinin şəhər kontorunda
işləyən qulluqçuları sentyabr ayı
üçün 39 rubl 6 qəpik, yenə onun Bibiheybətdəki
mədənlərinin qulluqçu və fəhlələri
sentyabr üçün 21 rubl 95 qəpik, M.X.Avakovun şəhər
kontorunun qulluqçuları 20 rubl 30 qəpik və s. pul
köçürmüşdülər. Bütövlükdə,
ermənilər Bakıda yalnız bir ay müddətində
18.804 rubl 81 qəpik pul toplamışdılar.
Aparılan antitürk təbliğatı nəticəsində
Osmanlı ordusundakı erməni əsgərləri xəyanət
edir və silahları ilə birlikdə kütləvi şəkildə
Rusiya tərəfə keçirdilər. Uzun illər
boyu Osmanlıda rahat bir şəkildə yaşamış ermənilərin
xəyanət edərək Türkiyəyə qarşı
vuruşmaları türkləri hiddətləndirirdi. Bununla bağlı olaraq Odessa şəhər jandarma
idarəsinin aldığı məlumatda deyilirdi ki, türklər
aşağı kasta hesab etdikləri ermənilərə
etibar etmirlər. Çünki ermənilər
silahlar alır və səhra istehkamları qururlar.
1914-cü ilin noyabr ayında Suxumidən 300 nəfər
erməni Arşak, Artun, Bazar və Sarkisin rəhbərliyi ilə
yerli silahlı dəstələrə qatılmaq
üçün Cənubi Azərbaycana yola düşdülər. “Mşak” qəzeti
daha 100 nəfərin oraya gedəcəyini yazırdı.
Həmin ilin noyabr ayında Andranikin dəstələri Cənubi
Azərbaycanda qırğınlara başladı. Andranikin dəstəsinin
fəaliyyəti rus qərargahı tərəfindən
yüksək qiymətləndirildi. O, ən yüksək
mükafata və qızıl silaha, dəstəsinin 121
üzvü isə Georgi xaçına layiq görüldülər.
Yeni dəstələrin hazırlanması
işi daha da genişləndirilirdi.
Aramın rəhbərliyi altında ermənilərin bir
hissəsi Xoya, oradan da Dilmana keçdi. Burada dinc əhaliyə
qarşı amansız qırğınlar törətdi.
Sonralar, 1915-ci il 26 aprel tarixli90-cı
sayında dərc etdiyi məqaləsində“Orizon” qəzeti
yazırdı:
“Məlumdur ki, katolikosun himayəsi altında Qafqazda
artıq üçüncü ildir Milli Büro mövcuddur və
Türkiyə ermənilərinin məsələləri ilə
məşğuldur. O da məlumdur ki, rus-türk müharibəsi
başlayan zaman, elə bu büro erməni könüllü
qruplarının təşkili ilə məşğul oldu və
onların saxlanılması üçün çoxlu pul
toplanmasını həyata keçirdi. Rusiyanın
və Qafqazın mərkəzi şəhərlərində
bölmələr təsis etdi, onlar da bu milli büroya
geniş yardım etməyə başladılar”.
Belə bir şəraitdəermənilər hətta Səlanikdən
Odessaya, oradan da Qafqaza gələrək türklərə
qarşı döyüşmək üçün yola
düşürdülər. Dekabr ayında “Priaz.
Kr” qəzetində erməni kilsə xadimləri V Gevorkun və
Q.X.Çalkumyanın erməni komitələrinə belə
bir müraciəti dərc olundu:
“Bununla, bütün erməni komitələrinin diqqətinə
çatdırırıq ki, bundan sonra erməni
könüllülərinin təlimi,
ekipajlaşdırılması və zəruri olan bütün
hər şeylə təchiz edilməsi yalnız Tiflisdə
olacaqdır. Burada hökumət bizim könüllülərin
ehtiyaclarına geniş kömək edir. Buna
görə də Tiflis bürosunun sərəncamına
uyğun olaraq bütün erməni komitələrindən
yerli xərclərdən imtina etmələrini xahiş edirik.
Çünki vəsaitə kəskin ehtiyac vardır və ianələri
təcili olaraq Tiflis bürosunun sədri Samson Stepanoviç
Arutunovun adına göndərməyi
xahiş edirik (Qriboyedov küçəsi, Tiflis)”.
Tehran erməniləri də xüsusi fəallıq
göstərirdilər. Şəhərdə isti paltar hazırlayan
qadın komitəsi yaradılmışdı.
Bolqarıstan, Rumıniya və digər ölkələrdən
gələn ermənilər 1000 nəfərlik dəstə ilə
rus-türk cəbhəsinə yollandı. Sonralar erməni
tarixçisi A.Lalayan yazırdı ki, 1914-cü ilin əvvəllərindən
1915-ci ilin sonunadək Daşnaksütyun 10000 könüllü
yaradaraq Türkiyəyə qarşı döyüşə
göndərdi. Müharibədə erməni silahlı dəstələrinin
rolu haqqında “Orizon” qəzeti yazırdı:
“Erməni
könüllü dəstələrinin təşkilində məqsəd
hələ müharibə başlanana qədər məlum
idi: hərbi əməliyyatlar meydanında erməni əhalisini
müdafiə və rus ordusuna kömək etmək. İndi demək olar ki, könüllü dəstələri
qarşıya qoyulan vəzifələri gözəl yerinə
yetirmişlər. Daimi orduya
könüllü dəstələrin yardımı və
köməyi həm ictimaiyyət, həm də bu sahədə
səlahiyyəti olan şəxslər tərəfindən
qeyd edilmişdir. Onların qəhrəmanlığı
haqqında hamı danışır. İkinci
məqsədə – əhalinin qorunmasına gəldikdə, dəstələrin
bu sahədə fəaliyyəti tarixidir. Orduda
dəstələrin olmasının və erməni kəndlərinə
birgə daxil olmanın əhali üçün çox
müsbət nəticələri vardır”.
Ermənilər
Şərqi Anadoludakı kilsələrdən silah anbarı
kimi istifadə edirdilər.“Qolos Kavkaza” qəzetinin
1914-cü il 30 dekabr tarixli 2404 ¹-li sayında V.Arsakov adlı
bir erməni müəllif kilsələrin
silah anbarına çevrildiyini yazaraq, səbəblərini belə
izah edirdi:
“Türk
hökuməti dindarlara az şübhə ilə
yanaşır və onu təqib etmirdi… Avropa
dövlətlərinin nüfuzu da çox kömək edirdi,
hadisələr zamanı xristian dininə itaət edənlərin
nümayəndələrini müdafiə edirdilər. Buna görə də kilsənin himayəsi
altında biz hərbi baza yaratmaq qərarına gəldik”.
Erməni təşkilatlarının məqsədi
Erməni
silahlı dəstələrinin hazırlanmasını
çar hökuməti maliyyələşdirsə də, bu dəstələr Rusiya naminə deyil, ermənilər
üçün muxtariyyət almaq uğrunda
döyüşür, məqsədlərinə nail olmaqdan
ötrü türk və müsəlman əhalini kütləvi
surətdə öldürməklə əsassız iddia etdikləri
ərazilərə yiyələnmək istəyirdilər.
Belə bir şəraitdə çarizm Qafqazda torpaq
islahatı həyata keçirmək istəyirdi. Buna dair Rusiya
Dövlət Şurasının üzvü A.M.Eristov
“Birjevıe vedomosti”də çap olunmuş Qafqazda torpaq
islahatından bəhs edən məqaləsində
yazırdı ki, canişin Qafqazın yeni inzibati quruluşu
haqqında layihəni imperatora göndərmişdir. Bu layihəyə görə, guya yeni inzibati
bölgü milli mənsubiyyətə – erməni,
gürcü və azərbaycanlı bölgüsünə əsaslanır.
Lakin görməmək mümkün deyildir ki,
söhbət yalnız başdan-başa təkcə erməni ərazisinin
yaradılmasından gedir. O, yazırdı:
“Canişinin
layihəsinə görə, Axısxa qəzası Tiflis
quberniyasından alınıb Kars vilayətinə, Borçalı
qəzasının xeyli hissəsi və Yelizavetpol
quberniyasının ermənilər yaşayan hissəsi İrəvan
quberniyasına birləşdirilməli, Yelizavetpol
quberniyasını incitməmək üçün Tiflis
quberniyasının Borçalı qəzasının qalan
hissəsi kompensasiya kimi ona verilməlidir. Beləliklə,
Tiflis quberniyasının dörddə üç hissəsi
ermənilərin yaşadıqları İrəvan
quberniyasına və Kars vilayətinə verilməli idi.
Bu, kimə xidmət edir?”.
Muxtariyyətin qurulması məsələsində rus
hakimiyyət dairələrində vahid bir fikir yox idi. Bu da səbəbsiz
deyildi. Çünki erməni millətçilərinin
“Böyük Ermənistan” iddiaları gürcüləri də
hiddətləndirirdi. Onlar da muxtariyyət
arzusuna düşmüşdülər. Perm quberniya
jandarma idarəsinin rəisi Polis Departamentinə 1914-cü il
dekabrın 4-də göndərdiyi 9313 ¹-li tamamilə məxfi
məktubunda bununla bağlı olaraq yazırdı ki, erməni
millətçilərinin irəli sürdüyü
“Böyük Ermənistan” şüarı gürcülər
arasında muxtariyyət hərəkatının artmasına təsir
və müsəlmanları Rusiya isə əleyhinə
düşmənçiliyə sövq edir.
Bir çox alimlər də ermənilərə muxtariyyət
verilməsinin əleyhinə çıxırdılar. Rusiya tarixçisi, professor
P.N.Milyukov “Kavkazskiy teleqraf” qəzetinin
1914-cü il 7 dekabr tarixli 61-ci sayında dərc olunmuş
“Türk Ermənistanının taleyi” adlı məqaləsində
yazırdı ki, etnoqrafik Ermənistan hüdudlarında
yaşayan bütün əhali içərisində xristianlar
1.183.000 nəfər və ya 45,2 %-dir. Onlardan ermənilər
1.018.000 nəfər və ya 45,1 %, digər dinlərin
nümayəndələri 254.000 nəfər və ya 0,1 %-dir.
Deməli, burada yaşayan əhalinin 54,8%-i müsəlmandır,
cəmi 2 milyon 615 min nəfər əhali yaşayır.
P.N.Milyukov vurğulayırdı:
“Mən ermənilərin milli məsələlərini
onlardan yaxşı başa düşməyə iddia edə
bilmərəm. Ancaq burada məsələnin başqa bir
tərəfi vardır. Məsələ
dövlət və millətlərin ümumi münasibətləri
baxımından qiymətləndirilməlidir. Türkiyə Ermənistanında muxtariyyət
qurulması və Qafqazda mövcud vəziyyətin
saxlanılması ilə müxtəlif rejimlərdə
yaşayan bir xalqdan ibarət olan iki vilayət
yaranacaqdır. Bunun fərqliliyi
bütün ermənilər üçün Qafqazda hələ
unudulmayan münasibətlərin qəmli pisləşməsi
olar. Erməni xalqının birləşməməsi
ermənilik üçün arzuedilməz vəziyyətə
gətirər”.
Ermənilərin Rusiya tərəfdən onlara vəd
verilən “erməni muxtariyyəti” məsələsinə
olan ümidləri sönməyə başladı. Məlum oldu
ki, Rusiya işğal etdiyi əraziləri ermənilərə
vermək niyyətində deyildir. Buna
görə də ermənilər arasında ruh
düşkünlüyü yarandı.
Silahlı
dəstələrin ruhunu yüksəltmək
üçün Tiflisdən yepiskop Mesrop və İrəvandan
yepiskop Xoren cəbhəyə gələrək drujinalara
baş çəkdilər. Onlar
drujinaçılara dedilər ki, ələ keçirdikləri
silahları rus ordusuna verməsinlər, əgər Rusiya
muxtariyyət verməsə, ermənilər əldə silah
onun uğrunda döyüşəcəklər. Kilsə xadimləri ermənilərin “Böyük
Ermənistan” ideyasının həyata keçirilməsinə
mane olmamaq üçün silahı gələcəkdə azərbaycanlılara
qarşı işlədə biləcəklərini də
söylədilər.
Məqsədlərinə
nail olmaq üçün erməni silahlı dəstələri
dinc türk, müsəlman əhaliyə qarşı
amansız qırğınları törədirdilər. Onlar qadın, qoca və uşaqlara belə, aman
vermirdilər.
Dinc türk, müsəlman əhalinin
kütləvi surətdə öldürülməsi
Türklər Sarıqamışda məğlub olduqdan
sonra ermənilər döyüş meydanlarında qalan
çoxlu silahı oğurlamağa başladılar. Bununla
bağlı olaraq Yelizavetpol quberniya jandarma idarəsinin rəisi
yazırdı ki, ermənilər öz əsgərləri,
drujinaları və oraya xüsusi olaraq göndərilmiş
adamları vasitəsilə oğurluq yolu ilə və ucuz qiymətə
gizli olaraq silah, sursat və patron gətirirlər.
Erməni dəstələrinin dinc türk və müsəlman
əhalini qırmaqda davam etməsi rus hərbi
komandanlığını narahat edirdi. Bununla bağlı olaraq Kars
vilayətinin müvəqqəti general-qubernatoru general-leytenant
Zubov əhaliyə 1915-ci ilin yanvar ayında dərc etdirdiyi
müraciətində yazırdı:
“Türkiyə ilə müharibə başladıqdan
sonra az mədəniyyətli xristian əhalinin bir hissəsinin
(ermənilər nəzərdə tutulur – M.Q.) vilayətin
yerli müsəlmanlarına münasibətdə
müşahidə edilən düşmənçiliyi son
vaxtlar açıq hücumlara çevrilmiş, bunun nəticəsində
bir neçə dinc müsəlman
öldürülmüşdür. Xeyli qəmli olan bu təzahür
rus təbəələrinə xas deyildir, bizim vətənimizdə
belə hallara yol verilməməlidir. Rusiya
türk hökuməti və ordusu ilə
döyüşür, yerli dinc əhali ilə
döyüşmür. Hətta türk təbəəsi
olan dinc müsəlmanlar rus qanunları ilə qorunmaq və himayə
olunmaq haqlarına sahibdirlər, hələ rus təbəəsi
olan müsəlmanları demirik, onlar da xristianlar kimi bərabər
hüquqlara malikdirlər. Mövcud
qanunlardan kənarda Rusiya hüdudlarında hətta Rusiyaya və
onun hərəkətlərinə düşmən münasibətdə
olan ayrı-ayrı şəxslər və qruplar üzərində
hər hansı zorakılığa və özbaşına
mühakiməyə yol verilmir. Bunun
üçün hakimiyyət və məhkəmə
vardır. Günahkarlar mövcud qanunlar əsasında
cəzalandırılmaq üçün məhkəmələrə
verilməlidir. Əhali yalnız təqsirkar
şəxslərin hakimiyyətə verilməsinə
yardım etməli, onların üzərində istədikləri
kimi məhkəmə qurmamalıdır. Belə
zorakılıq və mühakimə edən şəxslər
cinayətkarlardır və qanun qarşısında məsuliyyət
daşıyırlar. Yaxın vaxtlarda dinc
müsəlman əhalinin öldürülməsi idarəçilik
qaydalarına qarşı cinayətdir və günahkarlar
müharibə dövrünün qanunlarına uyğun olaraq hərbi
məhkəmələr tərəfindən mühakimə
ediləcəklər”.
Dinc müsəlmanların öldürülməsini digər
məmurlar da etiraf edirdilər. Kars qubernatoru Podqurski 1915-ci ilin yanvar
ayında Bakı Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyətinin sədrinə
göndərdiyi teleqramında yazırdı:
“Kars vilayətinin müsəlman əhalisi müharibədən
çox zərər çəkmişdir. Ehtiyac
böyükdür və təhlükə vardır. Heç yerdən yardım yoxdur. Cəmiyyətə müraciət edərək
yardım istəyirəm”.
O,
yardım göstərilməsi üçün hökumətdən
xahiş edəcəyini bildirərək, xeyriyyə cəmiyyətini
də bu işə qatılmağa çağırdı.
Erməni silahlı dəstələrinin müharibə
dövründə türkləri və digər müsəlmanları
kütləvi şəkildə məhv etmələri ABŞ,
rus, erməni, türk və Azərbaycan mənbələrində
də təsdiq edilir. ABŞ tarixçiləri Castin Makkarti və
Karolin Makkarti 100 min Rusiya və Anadolu erməni
döyüşçüsünün Anadoluda müsəlmanlara
qarşı vuruşduğunu yazırlar. Bu,
rus mənbələrindəki rəqəmlərlə eyniyyət
təşkil edir. Çastin Makkarti və
Karolin Makkarti yazırlar ki, Şərqi Anadoluda ermənı
üsyanları qalxdı. Üsyan
üçün yığılmış silahlar paylandı.
Müsəlmanlar orduya
çağırıldıqları üçün şəhərlərdə
və kəndlərdə yalnız qocalar, uşaqlar və
qadınlar qalmışdı. Partizan
müharibəsi başlandı. Erməni
inqilabi təşkilatları və ruslar erməni
partizanlarını Cənubi Qafqazda və Şərqi Anadoluda
öyrədir və təşkil edirdilər. Kommunikasiyalar dağıdıldı. Jandarma binalarına hücumlar edildi. Müsəlman kəndləri hücumlara məruz
qaldı. Kənd yerlərində müsəlmanlar
ermənilərin, ermənilər isə kürd
tayfalarının hücumlarına uğrayırdılar.
Bir milyon nəfərdən çox müsəlman
rusların və ermənilərin işğal etdikləri əraziləri
tərk etməyə məcbur oldu.
Osmanlı
arxiv sənədlərində isə yazılır ki, rus
ordularının hərəkət etdiyi yollarda erməni dəstələrı
müsəlmanlara qarşı kütləvi
soyqırımı törətdilər və islam
adına olan hər şeyi məhv etdilər. Təkcə
insanlar məhv edilmədi, həmçinin məscidlərdəki
xalılar və sərvətlər toplanaraq Rusiya paytaxtına
göndərildi.
Türklərin və digər müsəlman xalqların
kütləvi şəkildə öldürülməsini erməni
ictimai xadimləri də etiraf edirdilər. Qafqaz Erməni Xeyriyyə Cəmiyyəti
və müharibədən zərər çəkənlərə
erməni yardım Mərkəzi Komitəsinin sədri
S.Arutunov 1915-cı il yanvarın 27-də
Tiflis Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyətinin idarə heyətinə
göndərdirdiyi məktubunda yazırdı:
“Mən
Karsı gəzərkən əmin oldum ki, müharibədən
əziyyət çəkən, evlərini itirən, din
qardaşlarına pənah gətirən müsəlman
qaçqınlar da vardir. Onlar kəndlərini buraxaraq hərbi
əməliyyatlardan uzaq yerlərə din qardaşlarına pənah
aparmışlar”.
S. Arutunov
müsəlman qaçqınları üçün
yardım toplamağı və bununla bağlı olaraq
Karsın hərbi qubernatoru Podqurskiyə müraciət etməyi
məsləhət görürdü. Tiflis
Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti məlumatı verdiyi
üçün S.Arutunuova təşəkkür etdi. Yardım toplamaq üçün icazə
alındı.
Müsəlmanların kütləvi şəkildə məhv
edilməsini mətbuat orqanları da etiraf edirdi. Ermənilərin nəşr
etdikləri “Baku” qəzeti 1915-ci il 30 yanvar
tarixli sayında yazırdı:
“Kars vilayətində Şildir dairəsində 24,
Düz Ardahan dairəsində 18, Şadivanda 2, Qolda 34 müsəlman
kəndi büsbütün yandırılmışdır”.
Millətindən
asılı olmayaraq qaçqınlara yardım edilməsi
üzrə Bakıda yaradılmış komitənin rəhbəri
V.İ.Frolov, üzvlər Məşədi Əzizbəyov,
E.Anşeles, T.A.İsaxanyan, P.J.Karamurza, N.J.Kolesnikov,
P.V.Talakvadze hərbi əməliyyatlar meydanından gələn
qaçqınlara yardım edilməsi ilə bağlı
1915-ci ilin fevral ayında müraciət etdilər. Müraciətdə
deyilirdi:
“Məlum olduğu kimi, Kars vilayətinin müsəlmanları
hərbi əməliyyatlardan çox ziyan görmüşlər. Hər yerdə
soyuq və aclıq hökm sürür. Təcili
kömək lazımdır”.
Görkəmli
Azərbaycan publisisti Ömər Faiq Nemanzadə “İqbal” qəzetındə
müharibə ilə əlaqədar olaraq Qafqaz müsəlmanlarının
ağır iztirablara düçar olmasından bəhs edərək
yazırdı:
“Karsdan
Bakıya köçən qaçqın ailələrinin vəziyyəti
bədbəxtliklərə nümunə ola
bilər. Müsəlmanlar Kars, Ardahan, Kağızman və
Oltində aclıqla üzləşmişlər”.
O, təşkilatları
müsəlman qaçqınlara kömək etməyə
çağırdı. Düşdükləri
ağır vəziyyətdə azərbaycanlıların ermənilərə
olan nifrəti də artırdı. Ermənilər
isə Türkiyənin müharibədə məğlub
olacağına və dağılacağına sevinirdilər.
Belə hərəkətlər müsəlmanları
qəzəbləndirirdi. Bununla bağlı olaraq
Yelizavetpol qubernatoru 1915-ci il fevralın
5-də Daxili İşlər Nazirliyinin Polis Departamentinə
338 ¹-li məxfi məktubunda yazırdı:
“Müsəlmanların ermənilərə nifrəti
Karsda müsəlmanlar üzərində ermənilərin
etdiyi qanlı vəhşilikdən və Türkiyə məğlub
olduqdan sonra onun xarabalıqlarında ermənilər
üçün əlverişli şərait
yaradılacağı haqqında şayiələrdən sonra
artmışdır. Bu nifrət ermənilər ilə müsəlmanların
bütün münasibətlərini əhatə edir”.
Ermənilərin azərbaycanlılara
məxsus torpaqlara yerləşdirilməsi
Hərbi əməliyyatların getdiyi ərazilərdə
yaşayan müxtəlif millətlərdən olan əhali
qaçqına çevrilirdi. Məsələn, 1914-cü il noyabr ayının əvvəllərinə
olan məlumata görə, İrəvan quberniyasında 93
min qaçqın var idi. Bunun 30 min nəfəri
Yelizavetpol quberniyasına göndərilmişdi. Yelizavetpol quberniyasında yerləşdirilən ermənilərin
sayı 40 min nəfərə çatırdı.
Ermənilər Cənubi Azərbaycandan da gəlməyə
başlamışdılar. 1914-cü il
dekabrın 19-da Urmiyədəki Rusiya konsulu Vvedenski xristian əhalisinə,
xüsusən Rusiya təbəələrinə məsləhət
gördü ki, quru və ya dəmiryolu ilə sakitcə,
hay-küysüz Urmiyani tərk etsinlər. Bundan
sonra hər bir şəxs öz ailəsinin
qayğısına qaldı. Bununla
bağlı olaraq “Mşak” qəzetində dərc edilən
“Azərbaycandan böyük köç” adlı məqalədə
yazılırdı ki, dekabrın 20-də saat 8-dən
bütün Urmiya hərəkətdə idi. Nə etmək lazım olduğunu bilməyən ermənilər
rus konsulu Vvedenskiyə müraciət etdilər. Cavabında konsul söylədi ki, aldığı əmrə
görə, î və rus
ordusu Urmiyani tərk etməlidir. Beləliklə,
xristian əhali dekabrın 23-də şəhəri tərk
etdi. Dekabrın 25-də türklər
şəhəri azad etdi, əmlakını qoyan əhali
xırda əşyalarını götürüb uzunqulaqlara
və camışlara yükləyərək,
Urmiya-Salmas-Xoy-Culfa yolu ilə 270 verstlik yolla hərəkət
etdi. Arxasınca rus ordusu gəldiyindən
onlar üçün heç bir qorxu olmadı. Dördüncü gün Salmasa, 10 gündən sonra
isə Culfaya gəldilər. Təbrizdəki
erməni yepiskopu Nerses başda olmaqla kilsə erməniləri
yerləşdirməklə məşğul oldu.
“Rossiyskoe
slovo”nun müxbirinin məlumatına görə, müharibə
başlayandan 1914-cü il dekabrın 30-dək
Cənubi Azərbaycandan Cənubi Qafqaza 25.000 erməni gəlmişdi.
Bu dəfə də gəlmələr azərbaycanlılara
məxsus torpaqlara, əsasən Naxçıvan bölgəsində,
Yelizavetpol, İrəvan və Bakı quberniyalarında yerəşdirildilər.
1915-cı ilin əvvəllərində
İrandan gələn ermənilərin Culfada yerləşdirilməsi
işi üzrə komitəyə arximandrit Simon rəhbərlik
edirdi. Komitənin tərkibinə 15 nəfər
daxil idi.
1915-ci ilin yanvar ayında Kars vilayətində müxtəlif
millətlərdən olan 45 min qaçqın
toplanmışdı. Kars şəhərində isə 5 min erməni
var idi. İrəvan quberniyasının altı qəzasına
gəlib yerləşən ermənilərin sayı
aşağıdakı kimi idi: İrəvan şəhərində
1435, İrəvan qəzasında 3765, Eçmiadzin qəzasında
7702, Naxçıvan qəzasında 6517, Sürməli qəzasında
3284, Şərur-Dərələyəz qəzasında 1077,
Yeni Bəyazid qəzasında 885 nəfər. Gələn
ermənilərin sayı cəmi 24 min 666 nəfər idi.
“Baku” qəzetinin 1915-ci il 14 yanvar tarixli
sayında yazılırdı ki, gələn bütün ermənilər
İrəvan quberniyasının Naxçıvan qəzasının
kəndlərində yerləşdiriləcəklər.
Qaçqınlara
yardım üzrə Erməni Mərkəzi Komitəsinin fəxri
sədrı yepiskop Mesrop erməni qaçqınlarına
yardım kampaniyasına başlayan və özü 50.000 rubl
keçirən Petroqrad şəhər
başçısına yazırdı ki, 100 min Türkiyə
ermənisi Qafqaz diyarında yerləşmək ümidindədir.
İrandan Qafqaza gələn ermənilər
1915-ci ilin yanvar ayınadək 20 min nəfər idi. Təbriz və onun ətrafı nəzərə
alınmadan Qərbi Azərbaycandan 60 min nəfər erməni
Cənubi Qafqaza gəlmişdi. Bütövlükdə,
onların sayı 100-120 min nəfər idi. Bununla bağlı olaraq “Qolos Kavkaza” qəzeti 1915-ci
i 20 yanvar tarixli sayında qeyd edirdi ki, Türkiyə ilə
müharibə başladığı son iki ayda Cənubi
Qafqaza Türkiyə və İran hüdudlarından 120 min nəfər
erməni gəlmişdir. Məqalədə daha sonra
vurğulanırdı:
“800.000 erməni əhalisinin son 2 ayda artıq 120.000-ə
qədəri köçürülmüşdür, bu da
bütün Türkiyə ermənilərinin 15%-ni təşkil
edir”.
Digər bir məlumata görə, 1915-ci ilin yanvar
ayınadək Qafqaza gələn qaçqınların
sayı millətindən asılı olmayaraq 100 min nəfər
idi.
Qaçqınlar üzrə komitənin 1915-ci il
15 yanvar tarixli hesabatında isə yazılırdı:
“...İrandan
və Türkiyədən qaçqınlar 120 min nəfərə
qədərdir. Rus təbəəsi olan 30 min nəfər,
bütövlükdə 150 min nəfər qaçqın
vardır”.
Yanvar ayında təkcə İrəvan quberniyasına
80 minə qədər erməni gəlmişdi. “Kavkazskoe
slovo”nun məlumatına görə, 1915-ci ilin yanvar ayınadək
İranda çarizmin işğal etdiyi ərazilərdən gələn
ermənilərin sayı 100-200 min nəfər idi. Onlar əsasən Naxçıvan, Sürməli,
Eçmiadzin, İrəvan və Aleksandropol qəzalarında
yerləşdirilmişdilər. Bakı quberniyasına
gətirilən ermənilərin bir qismi Şamaxının Mədrəsə
kəndində yerləşdirildi. Bu kənddən
3000 erməni türklərlə döyüşə göndərilmişdi.
Bir tərəfdən,
hərbi əməliyyatlar meydanından qaçan ermənilər
Cənubi Qafqazda azərbaycanlılara məxsus torpaqlara yerləşdirilir,
digər tərəfdən isə erməni silahlı dəstələri
çar ordusunun işğal etdiyi ərazilərdə dinc
türk, müsəlman əhalini kütləvi surətdə
öldürməklə təmizləyib, həmin ərazilərə
yiyələnmək istəyirdilər.
İşğal edilmiş türk
torpaqlarına ermənilərin
yiyələnmə istəklərinə çarizmin
münasibəti və erməni təşkilatları
İşğal edilmiş ərazilərdə yiyələnmək
məqsədi ilə erməni silahlı dəstələrinin
dinc türk və müsəlman əhaliyə divan tutması
rus ordu komandanlığını narahat edirdi. İş o
yerə çatdı ki, 1915-ci ilin yanvar ayında katolikos
bütün kürd və türk əhalinin
yaşadığı kəndləri ermənilərə verməyi
çar hökumətinə təklif etdi. Lakin
çarizm həmin təklifi soyuq qarşıladı və
erməni silahlı dəstələrinin cəbhədən
geri çəkilməsinə dair göstəriş verdi. Ermənilərin ələ
keçirdikləri silahları rus ordusunun alması və
işğal edilən ərazilərə ermənilərin yerləşdirilməsinə
icazə verilməməsi daşnakları hiddətləndirirdi.
Çar hökumətinin mövqeyindən narazı qalan
Daşnaksütyunun Rusiyaya münasibəti dəyişdi. Çarizm sənədlərində
yazıldığı kimi, ermənilərin ümidləri
özünü doğrultmadı. Daşnaklar
bildirdilər ki, Rusiyadan ermənilər üçün
muxtariyyət gözləməyə dəyməz, ona görə
də silahı rus ordusuna vermək olmaz, o, gələcəkdə
Rusiyaya qarşı yönəldilə bilər.
Bu məsələlər
1915-ci il fevralın 16-18-də Tiflisdə
Daşnaksütyunun nümayəndələrinin
iştirakı ilə keçirilən yerli erməni komitələrinin
qurultayında müzakirə edildi. Qurultay işinə
başlayan gün yepiskop Mesrop Qafqaz canişini ilə
görüşərək iki şey üçün icazə
istədi: erməni drujinalarına və erməni
qaçqınlarına kömək. Erməni
drujinaları məsələsinin hay-küylə və
açıq-aşkar edilməsinin arzuedilən
olmadığını bildirən canişin qeyd etdi ki, qanun vətəndaşlara
toplantı azadlığı verir və siz istədiyiniz yerdə
toplaşa bilərsiniz, hakimiyyət belə drujinaların
yaradılmasına mane olmayacaqdır. O, bu məqsədlə
qəzetlərdə elan verməyin və gurultulu iclaslar
keçirməyin məqsədəuyğun
olmadığını dedi. Canişin Rusiya
imperiyasının türk, müsəlman əhalisinin hiddətlənəcəyindən
çəkinirdi. O, qurultaya və ermənilərin bu
istiqamətdə fəaliyyətinə nəzarət etməyi
Tiflis quberniya jandarma idarəsinin rəisinə
tapşırdı.
120 nəfərin iştirak etdiyi qurultayın nümayəndələrindən
8-i keşiş, 8-i qadın idi. Daha sonra qurultay məhdud
çərçivədə yepiskop Mesropun evində davam
etdirildi. Fevralın 17-dən etibarən
Rusiyanın və Qafqazın hər yerindən ermənilər
Tiflisə daha çox axışmağa başladılar.
Qurultayda erməni drujinalarının ehtiyacı
üçün vəsaitlər toplanmasına dair qərar qəbul
edildi. Qərarda yazılırdı ki, ermənilərin
bir qisminin silhalandırılması gələcəkdə
xüsusi rol oynamayacağı üçün hərbi xidmətləri
olacaq böyük drujinalar qurmaq lazımdır.
Çıxış
edən Andranik bildirdi ki, erməni drujinalarının sayı
az deyildir, lakin onlar daha da
artırılmalıdır. Əgər “erməni
məsələsi” mənfi həll edilərsə, onda vahid
erməni drujinası fayda verəcəkdir” deyən Andranik
Rusiyadan ermənilərə verdiyi vədi yerinə yetirməyi
tələb etmək təklifini irəli sürdü.
Andranikdən sonra çıxış edən Rusiya
Dövlət Dumasının üzvü M.İ.Papacanov bildirdi
ki, rus hökuməti erməni drujinalarının
sayını artırmağa razılıq vermişdir. Onun fikrincə,
ermənilərin Türkiyədən böyük düşməni
yox idi.
Qurultay ermənilərin bir yerə cəmlənməsi və
vahid cəbhədə birləşməsi haqqında qərar
qəbul etdi.
Daşnaksütyun bütün üzvlərinə
müraciət etdi. Müraciətdə
yazılırdı ki, hal-hazırda ermənilərin çar
hökuməti ilə birliyi müvəqqətidir, gələcəkdə
ermənilərin çıxışları rus ordusuna
kömək deyil, siyasi çıxışlar olacaqdır.
Buna görə də Daşnaksütyun hökumətdən
silahlar almağı və döyüş bölgələrində
ələ keçirilən silahları təhvil verməməyi
tövsiyə etdi. Müraciətdə
yazılırdı:
“Hələ məlum deyildir ki, bu silahlar kimə
qarşı tuşlanacaqdır”.
Qurultaydan sonra təkcə Daşnaksütyun deyil, digər
erməni təşkilatları da silah və sursat toplama,
silahlı dəstələr qurma fəaliyyətlərini daha
da genişləndirdilər. Məsələn,
Qnçak 1915-ci ilin fevral ayında silahlı dəstələr
təşkil etmək üçün səylərini Tiflisdə
artırdı.
Bu fəaliyyətlərə yanaşı olaraq ermənilərin
azərbaycanlılara məxsus torpaqlara yerləşdirilməsi
davam edirdi. Məsələn,
“Erməni qardaşlıq köməyi”nin İrəvan komitəsi
1915-ci ilin fevral ayında Şərqi Anadoludan və İrandan
gələn erməniləri İrəvan quberniyasının
7 qəzasında, Kars vilayətinin 4 qəzasında və
Tiflis quberniyasının Axalkələk qəzasında
qeydiyyatdan keçirdi. Məlum oldu ki, 6 qəzada
32.291 nəfər vardır. Onlardan 7626 nəfəri
assuriyalı, 24.665 nəfəri erməni idi. İrəvanda 9465, Eçmiadzində və
Naxçıvanda 7741 nəfər erməni yerləşdirildi.
Assuriyalıların 5700 nəfəri İrəvan
qəzasında, 1525 nəfəri Şərur-Dərələyəzdə
yerləşdirildi.
Erməni kilsəsi də yaranmış vəziyyətə
münasibətini bildirdi. Məsələ 1915-ci il martın 2-də Eçmiadzində
keçirilən kilsə qurultayında müzakirə edildi. 12 məruzənin dinlənildiyi qurultayın sənədlərində
yazılırdı ki, Cənubi Qafqaza gələn ermənilərin
sayı 8900 ailə və ya 60 min nəfərdir. Onlara yardım haqqında qərar qəbul edildi.
Katolikos gələn ermənilərə
yardım etmək üçün imperatora müraciət
etdi. Eçmiadzin qurultayı Anadoludan və İrandan gələn
ermənilərin ümumi sayını belə müəyyənləşdirdi:
60 min nəfər.
1915-ci ilin mart ayının əvvəllərində
Yekaterinadordakı yerli erməni məktəbinin müəllimləri
və daşnaklar birgə iclas keçirdilər. Daşnaklar
maliyyə vəsaitlərinin artırılmasının
vacibliyini bildirərək, açıq şəkildə dedilər
ki, müharibədən sonra bizim tələblər
olacaqdır, əgər verilməsə, zorla almalı
olacağıq.
Bundan sonra Erməni Milli Bürosunun nəzdində
xüsusi maliyyə komitəsi yaradıldı. Komitənin əsas
məqsədi silah almaq üçün pul toplamaq idi. Daşnaksütyun bildirdi ki, Türkiyədəki “erməni
ərazilərini saxlamaq” və bu ərazilərin bir daha
Türkiyəyə qayıtmaması üçün silah və
sursat daha çox toplanmalıdır.
Digər yerlərdə də silah və sursat ehtiyatı
yığılırdı. İrəvan
quberniyasının Kəmərli kəndinə qonşu kəndlərin
də erməniləri toplaşaraq silah toplamaq qərarına
gəldilər. Bildirdilər ki, bu silah hələlik
rus hökumətinin Türkiyə üzərində qələbəsi
üçün lazımdır. Qələbə
nəticəsində Türkiyədə yaşayan ermənilərə
muxtariyyət verilməlidir. Bununla bağlı olaraq
çarizm sənədlərində yazılırdı:
“Ermənilər rus ordusunun tutduğu ərazilərin
onlara verilməsini istəyirlər”.
Məqsədlərinə çatmaq naminə silah və
sursat toplamaq üçün daşnaklar müxtəlif
üsullardan istifadə edirdilər. Bununla bağlı olaraq Tersk vilayət
jandarma idarəsinin 1915-ci il 3 mart tarixli 767 ¹-li məlumatında
yazılırdı ki, erməni drujinaları silahları gizlədirlər,
itirdiklərini bəhanə gətirərək yenilərini
alırlar, “itirdikləri” silahları Daşnaksütyunun yerli
komitələrinə verirlər. Daşnaklar deyirdilər:
“Gələcəkdə rus hökumətinə
qarşı mübarizə aparacaqlar və Eçmiədzinin
rəhbərliyi altında muxtariyyət alacaqlar”.
Bununla
bağlı olaraq A.Çobanyan adlı erməni ictimai xadimi
1915-ci ilin mart ayında “Reç” qəzetində P.N.Milyukova
yazdığı geniş bir məktubunda qeyd edirdi ki, “erməni
məsələsi”ni küll halında Rusiyanın himayəsi
altında altı vilayətdən və Kilikiyadan ibarət Ermənistan
muxtariyyəti qurmaqla həll etmək üçün
ingilis-rus-fransız sazişi bağlamaq lazımdır. Onun yazdığına görə, bu, həm erməni
xalqı, həm də Rusiya üçün əlverişli
olardı. “Erməni məsələsi”ni
təkcə siyasi deyil, eyni zamanda heysiyyat məsələsi
hesab edən A.Çobanyan Rusiyanın həmin məsələnin
həllinə yardım göstərəcəyinə ümid
edirdi.
Lakin çar Rusiyası həmin istəyi yerinə yetirməkdə
həvəsli deyildi. Onun müttəfiqlərini də daha
geniş planlar düşündürürdü.
Daşnaksütyun isə İrəvan quberniyasında
drujinaların yaradılması sahəsində fəaliyyətini
davam etdirir, hazırlanan yeni dəstələri Osmanlı ərazisinə
göndərirdi. Törədilən qırğınlar dəhşətli
idi. Belə ki, 1915-ci il martın 6-da
verilən məlumata görə, ermənilərin Kars və
Ardahanda öldürdükləri müsəlmanların
sayı 30 min nəfərə çatırdı.
Qaçıb canını qurtarmağa çalışan
minlərlə müsəlmanı Qafqazda dağlarda don
vurmuşdu.
Erməni silahlı dəstələrinin törətdikləri
qırğınlardan qaçanların dəstələr
halında Azərbaycana gəlmələri çoxlu problemlər
yaradırdı. Rusların işğal etdiyi türk ərazilərindən
bütövlükdə 850 min nəfərdən çox
müsəlman qaçqına çevrilmişdi.
Məqsədə
nail olmaq üçün silahlı dəstələrin
hazırlanması işi davam etdirilirdi. 1915-ci
ilin aprel ayında Qnçak Rumıniya və Bolqarıstanda
ermənilərdən silahlı dəstələr təşkil
etmək üçün fəaliyyətini genişləndirdi.
Çarizm sənədlərində
yazılırdı ki, Qnçak Bolqarıstan və
Rumıniyadan erməniləri gətirərək drujinalar
formalaşdırmaqla məşğuldur. Nəticədə Qnçak 6-cı erməni
drujinasını təşkil etdi. Sonralar
bu drujina 1-ci erməni atıcı batalyonuna çevrildi.
Təşkilatın aprelin 4-7-də Tiflisdə
keçirilən konfransında drujinaların işləri ilə
məşğul olmaq üçün idarəçilik
orqanı quruldu.
Artıq qeyd edildiyi kimi, çarizmin işğal etdiyi ərazilərdə
ermənilərin yerləşdirilməsi məsələsi
mübahisələr yaratmışdı. Erməni təşkilatları
ilə rus hakimiyyət orqanları arasında bu məsələdə
fikir ayrılığı var idi. Ermənilərin
işğal edilmiş ərazilərdə yerləşmək
arzusu rus komandanlığının etirazına səbəb
oldu. Komandanlıq həmin ərazilərdə
rusları və kazakları yerləşdirməyi uyğun
görürdü. Əvvəllər Qafqaz ordusunun qərargah
rəisi, 1915-ci ilin yanvar ayından isə komandanı təyin
edilmiş general N.N.Yudeniç 1915-ci il aprelin 5-də Qafqaz
canişininə yazdığı 1482 ¹-li məktubunda
vurğulayırdı ki, ermənilər türklərin və
kürdlərin qoyub getdikləri ərazilərə özlərinin
yerləşdirilməsini təklif edirlər. O, bu təklifi qəbulolunmaz
hesab edərək, səbəbini belə izah edirdi:
“Çünki ermənilərin ələ keçirdikləri
torpaqları müharibədən sonra geri almaq və həmin ərazilərin
onlara məxsus olmadığını sübut etmək
çətin olacaqdır. Buna misal olaraq
1877-1878-ci illər rus-türk müharibəsindən sonra ermənilərin
ələ keçirdikləri əraziləri göstərmək
olar. Bütün bunları nəzərə alaraq o, sərhəd
ərazilərində daha çox rus maraqlarına cavab verən
üsulların həyata keçirilməsini, işğal
edilmiş ərazilərdən türklərin və kürdlərin
çıxarılmasını, oralara Kuban və Dondan olan
adamların, sərhədçi kazakların yerləşdirilməsini
təklif edirəm. Həmin ərazilərə
adamların yerləşdirilməsinə müharibə sona
çatdıqdan sonra başlamaq olar. Alaşkird
və Bəyazid əraziləri Rostov və Dondan gələnlərlə
doldurula bilərdi. Burada fəhlə artelləri
yaradıla və onlara silah da verilə bilərdi”.
N.N.Yudeniçə verdiyi cavab məktubunda canişin
onunla həmrəy olduğunu bildirirdi. Eyni zamanda qeyd
edirdi ki, işğal edilmiş ərazilərə erməniləri
buraxmayan rus əsgərlərinə ermənilər atəş
açmışlar.
Təkcə N.N.Yudeviç belə
düşünmürdü. Erməni elementinin
maskalandığını və Rusiyaya zərbə vurmaq
üçün məqam gözlədiyini söylənən
digər yüksək rütbəli məmurlar da var idi.
Məsələn, Rusiya daxili işlər nazirinin müavini
V.F.Cunkovskiy baş qərargah rəisi N.N.Yanuşkeviçə
bununla bağlı olaraq yazırdı:
“…erməniçiliyin
sol elementləri Rusiyaya loyallıqları ilə yalnız
maskalanmışlar, onlar özləri üçün ilk əlverişli
məqamda bu maskanı atmağa, böyük dünya
müharibəsinin sona çatmasına gözləmədən
bu silahı
özlərinin yeganə dirəkləri və
müdafiəçisi olan Rusiyaya qarşı yönəltməyə
hazırdırlar. Yaxın zamanlarda olmuş hadisələr
bunu tamamilə təsdiq etdi”.
Qeyd etmək lazımdır ki, Rusiyanın hərbi
uğurları artdıqca ermənilərin əsassız
iddiaları tədricən unudulurdu. Çünki Cənubi
Qafqaza gələn ermənilər qanunsuz hərəkətləri
və özlərini pis aparmaları ilə çarizmin
ümumi siyasətinə ziyan vururdular. Təkcə
işğal edilmiş deyil, həmçinin yerləşdirildikləri
azərbaycanlılara məxsus ərazilərdə də
milli ziddiyyətləri kəskinləşdirdiklərindən
çarizm ermənilər barədə müəyyən tədbirlər
aldı. Onların Tiflis, Tiflis quberniyası, Sürməli
qəzası və İqdırda, eyni zamanda Bakı
general-qubernatorunun təqdimatı ilə Bakıda yerləşdirilməsi
qadağan edildi.
Bu zaman
erməni xadimləri bir tərəfdən, erməni
xalqının vəziyyətinin guya acınacaqlı olması
haqqında xarici ölkələrdə haray-həşir
qoparır, digər tərəfdən isə erməni
silahlı dəstələri tarixdə ollmayan “Böyük
Ermənistan” qurmaq yolunda yeni bir addım atmaq üçün
dinc türk, müsəlman əhalini kütləvi şəkildə
məhv edirdilər. Belə ki, 1915-ci il aprel
ayının ortalarında erməni elementi Vanda qiyam
qaldıraraq dinc türk və müsəlman əhalini
kütləvi şəkildə qətlə yetirdi, hakimiyyət
binalarını qarət etməyə və yandırmağa
başladı. Vanda 30 min müsəlman
öldürüldü. Az sonra Diyarbəkir, İzmit,
Maraş, Sivas və b. yerlərdə erməni silahlı dəstələri
dinc əhalini amansızlıqla qətlə yetirməyə
və hökumət binalarını dağıtdılar. Bununla da kifayətlənməyən ermənilər
Antanta ölkələrinin xeyrinə casusluq fəaliyyətlərini
artırdılar.
Osmanlı dövləti qanuni təhlükəsizlik
tədbirləri almağa məcburdur
Bu zaman bir neçə cəbhədə hərbi əməliyyatlar
aparan Osmanlı dövləti ağır vəziyyətdə
idi. Hökumət
bir tərəfdən, ölkə daxilində erməni
qiyamları nəticəsində türk və müsəlmanların
öldürülməsinin, dövlət və ictimai
binaların dağıdılmasının
qarşısını almalı, ictimai təhlükəsizliyi
təmin etməli, digər tərəfdən isə uydurma
“erməni məsələsi” üstündə xarici ölkələrin
diplomatik-siyasi təzyiqlərinə, yaradılmış mənfi
rəyə tab gətirməli idi. Bütün bu vəzifələrin
öhdəsindən gəlmək çətin bir iş idi. Müharibə aparan Osmanlı dövlətini arxadan
vuran, dinc türk, müsəlman əhalini kütləvi surətdə
qıran erməni silahlı dəstələrinin qanlı fəaliyyətlərinin
qarşısını almaq zərurəti hökuməti bəzi
qanuni tədbirləri almağa məcbur etdi.
***
Beləliklə, ən mötəbər mənbələr
sübut edir ki, Birinci Dünya müharibəsinə Osmanlı
dövləti hələ qatılmamış erməni
silahlı dəstələrinin hazırlanması
üçün planlar qəbul edilmişdir. Osmanlı dövlət
müharibəyə girdikdən sonra hazırlanan həmin dəstələr
hərbi əməliyyatlar gedən bölgələrdə
dinc türk-müsəlman əhalini kütləvi şəkildə
məhv etmiş, muxtariyyət almaq, sonra isə “Böyük
Ermənistan” qurmaq üçün bir addım atmaq məqsədilə
çarizmin işğal etdiyi ərazilərə yiyələnmək
istəmiş, erməni ünsürü isə bir neçə
cəbhədə hərbi əməliyyatlar aparan dövləti
arxadan vurmuşdur. Çarizm işğal etdiyi əraziləri
erməni ünsürünə verməmiş, Osmanlı
dövləti isə təhlükəsizlik tədbirləri
almağa məcbur olmuşdur. Döyüş
bölgələrindən Cənubi Qafqaza gələn ermənilər
azərbaycanlılara məxsus torpaqlara yerləşdirilmişlər.
Arxiv sənədlərindən aydın olur ki,
müharibə illərində gerçək
soyqırımı erməni silahlı dəstələri
törətmiş, öz qanlı əməllərinin gizlətmək
üçün “soyqırımı” uydurmuşlar.
Musa Qasımlı,
Milli Məclisin deputatı,
AMEA Dünya Siyasəti İnstitutunun
direktoru, professor
İki sahil.-
2015.- 23 aprel.- S.10; 14; 23-24.