Naxçıvanın hər
addımında
tarixə boylanmaq
mümkündür
Naxçıvanın hər
qarışı gəzdikcə görməli, gördükcə
gəzməlidir. Nə yalan deyim, Naxçıvanı gəzib
mədəni-tarixi abidələrini gördükcə, bizi bu
qədim diyardan bir neçə saatdan sonra ayıracaq səfər
biletimizin vaxtını dəyişmək, ən azından bu
tarixi torpaqda bir gün də artıq qalmaq keçirdi
içimdən. Kaş ki, təyyarə
reysimiz hava şəraiti üzündən təxirə
düşəydi, kaş ki, Naxçıvanın mədəni-tarixi
abidələrini görmək üçün tələsmədən,
qarış-qarış gəzəydik bu diyarı deyirəm
ürəyimdə… Hərdən özümü də bu yay məzuniyyət
müddətimi Naxçıvanda keçirəymədiyim
üçün qınayıram. Amma bilmirdim axı
Naxçıvanın hər addımında tarixə
boylanmağın mümkün olduğunu… Bilmirdim axı, bu qədim
diyarın keçmişimizin bizə miras qoyduğu,
yüzillikləri özündə yaşadan canlı tarix
olduğunu… Elə ürəyimdə götür-qoy edə-edə
bir də gördüm ki, artıq hələ kitablarda möhtəşəm
görünüşü ilə məni heyrətləndirən
Möminə Xatun türbəsinə gəlib
çatmışıq.
Qoç heykəllər, daş kitabələr
- 169 maddi
-mədəniyyət nümunəsi
bir muzeydə…
Bakıdan
səfərə gələn 20 KİV rəhbəri ilə birgə
Möminə Xatun türbəsinə bizi aparan bağın
içərisində Ulu Öndərin büstü
önündə xatirə şəkli çəkdirdikdən
sonra türbənin qarşısındakı Açıq Səma
Altında Muzeylə də tanış oluruq. Burada bizə məlumat
verirlir ki, muzey 2002-ci ildə Naxçıvan şəhərində
təşkil olunubdur. "Əcəmi" seyrangahında yerləşən
muzeydə Naxçıvan Muxtar Respublikasınin ərazisindən
tapılmış müxtəlif dövrlərə aid
qoç heykəllər, daş kitabələr, müxtəlif
daş fiqurlardan və qəbirüstü sanduqələrdən
ibarət 169 maddi-mədəniyyət nümunəsi mühafizə
və nümayiş etdirilir. 2,58 ha sahəni əhatə edən
muzeyin ərazisində Azərbaycan Atabəylər dövlətinin
fəaliyyətini əks etdirən XII əsrə aid
Mömünə xatun türbə-muzeyi də fəaliyyət
göstərir. Açıq Səma Altında Muzeydə olarkən,
buradakı qoç heykəllərlə bağlı
maraqlı məlumat da əldə etdim. Sən demə
keçmiş dövrlərdə dünyasını dəyişən
insanın məzarı üzərinə indiki kimi dəbdəbəli
və bahalı məzar daşı yox, elə bu qoç heykəlləri
qoyarmışlar. Həmin heykəllərin üzərinə
isə, dünyasını dəyişən insanın
hansı peşə sahibi olduğunu əks etdirən şəkil
çəkilərmiş… Məlumata görə, Möminə
Xatun türbəsini görməyə gələnlər
öncə Açıq Səma Altında Muzeydəki
qoç heykəllərə, daş kitabələrə,
müxtəlif daş fiqurlardan və qəbirüstü sanduqələrə
baxmamış türbəyə daxil olmurlar.
Şərq memarlığı incisi
olan
Möminə Xatun türbəsində…
Budur,
artıq, Naxçıvan tarix-memarlıq incisi sayılan
Möminə Xatun türbəsindəyik. Əcəmi Əbubəkr
oğlunun dövrümüzə çatmış ən
gözəl əsəri olan Möminə Xatun türbəsi
bu gün də orta əsrlər Naxçıvan şəhərinin
əzəmətini əks etdirir. Deyərdim ki, bu əsər
Azərbaycan milli memarlığının möhtəşəm
abidəsi, şərq memarlığı incilərindən
biridir. Burada qonaqlara məlumat verildi ki, türbə 1186-cı
ildə memar Əcəmi Əbubəkr oğlu
Naxçıvani tərəfindən Naxçıvan şəhərinin
qərb hissəsində tikilib.
Azərbaycan
Atabəylər dövlətinin banisi Şəmsəddin Eldəniz
arvadı Möminə Xatunun qəbri üzərində məqbərə
yaradılmasına qərar verib. Bu möhtəşəm sənət
əsəri, elin yaddaşında “Atabəy günbəzi”
adı ilə qalıbdır. Abidənin baştağında
kufi xətti ilə bu sözlər yazılıbdır: “Biz
gedirik, ancaq qalır ruzigar. Biz ölürük, əsər
qalır yadigar”. Ümumi hündürlüyü 34 m olan,
sonralar 8 m hündürlükdə olan xarici örtüyü
dağılıbdır. Türbə yeraltı sərdabə
və yerüstü hissələrdən ibarətdir. Bəzi
tədqiqatçılara görə, sərdabədə Atabəylər
dövlətinin başçısı Şəmsəddin Eldəniz,
onun arvadı Möminə Xatun və oğlu Məhəmməd
Cahan Pəhləvan dəfn olunubdur. Sərdabədə dəfn
olunanların məzarlarının başdaşıları
vaxtilə oğurlanıb aparılıbdır. 2003-cü ildə
sərdabədə qiymətli daşlardan nəfis şəkildə
əsaslı bərpa işləri aparılıbdır.
Türbənin yerüstü hissəsi xaricdən
onüzlü bütün tərəfləri kufi kitabələrlə
haşiyələnibdir, daxildən isə dairəvidir.
Günbəzinin
daxilində xəlifələrin adı yazılmış
dörd dairəvi medalyon var. Türbənin qərb hissəsi
işlənmə xüsusiyyətinə görə fərqlənir.
Burada səth iki yerə bölünüb, aşağı
hissəsində giriş qapısı baştağ şəklində
həll edilmiş, yuxarı hissəsində isə ornamental bəzəklər
verilibdir. Memarın adını və abidənin inşa
tarixini göstərən kitabələr baştağdan
yuxarıda həkk edilibdir. Abidə əzəmətli
memarlıq zənginliyi ilə yanaşı, Azərbaycanın
qədim tarixini, möhtəşəm dövlətçiliyini,
yüksək səviyyəli mədəniyyətini,
böyük memarlıq məktəbinə malik olduğunu
göstərir. XIX əsrə aid rəsm əsərlərindən
və fotoşəkillərdən görünür ki,
Möminə Xatın türbəsinin yanında monumental
tikililər, o cümlədən, Came məscidi olubdur.
XVIII əsrin yadigarı- Xan
Sarayı...
Qonaqlar
Möminə Xatun türbəsində xatirə kitabına
ürək sözlərini yazdıqdan sonra, yollanırıq
Naxçıvan şəhərində XVIII əsrə aid
tarixi-memarlıq abidəsi olan Xan Sarayına… Qeyd edim ki,
türbə ilə Xan Sarayını cəmi 40-50 metr məsafə
ayırır. Burada öyrənirik ki, şərq memarlıq
üslubunda tikilmiş abidə XX əsrin əvvəllərinə
qədər Naxçıvan xanlarının
yaşayış evi olubdur. Sarayı XVIII əsrin sonunda axırıncı
Naxçıvan xanı Ehsan xanın atası Kalbalı xan Kəngərli
tikdiribdir. Abidə 3600 m2 sahəsi olan saray kompleksinin qərbində,
xan dikinin relyefinə uyğun olaraq üzü
günçıxana tərəf inşa edilibdir. Bina ikimərtəbəlidir.
Vaxtilə saray iki ayrı-ayrı bölmədən ibarət
olub. Cənub bölmə inzibati işlər və yüksək
mənsəbli qonaqların qəbulu, şimal bölmə isə
xan ailəsinin yaşayışı üçün nəzərdə
tutulub. Bölmələrə giriş ikimərtəbəli,
balkon tipli çatma tağlı dəhlizlərdən olub.
Bölmələr arasında daxili keçid yaradılıb.
Dəhlizlərə pilləkənlərlə qalxılır.
Pəncərələrdə şəbəkə
üslubundan və bütün otaqlarda Naxçıvan
yaşayış evlərinə xas olan müxtəlif
ölçülü taxçalardan istifadə olunubdur. Bina
divarlara yerləşdirilmiş iki buxarı vasitəsilə
isidilirmiş. Xan Sarayı 2015-ci ildən yeni yaradılaraq
"Xan Sarayı" Dövlət Tarix-Memarlıq, Möminə
Xatın və Açıq Səma Altında Muzey Kompleksi kimi
fəaliyyət göstərir. Muzey 8 zaldan ibarətdir. Burada
Naxçıvan xanları ailəsinə mənsub sənəd
və fotoşəkillər, xanlıqlar dövrü tarixini əks
etdirən orijinal mənbələr, həmçinin həmin
dövrə aid misgərlik nümunələri və digər
dəyərli muzey materialları mühafizə olunaraq
nümayiş etdirilir. Xan Sarayı kompleksində 42x8 m
ölçüdə yardımçı bina da var. Onu da
öyrəndik ki, muzeydə 900-dən artıq eksponat var.
Bayraq meydanından açılan
gözəl mənzərə
- bir ucu Araz çayı, bir yanı
Ağrı dağı...
Tarixi
özündə yaşadan bu abidələrə
baxışdan sonra yolumuzu salırıq Naxçıvanın
müxtəlif dövrlərinə aid bayraqlarının
qorunub saxlandığı Dövlət Bayrağı
Meydanı və Muzeyinə. Qeyd edək ki, Dövlət
Bayrağı Meydanı və Muzeyi Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisi Sədrinin 2014-cü il 22 avqust
tarixli Sərəncamına əsasən yaradılaraq
2014-cü il noyabrın 17-dən fəaliyyətə
başlayıb. Bayraq Muzeyindən Naxçıvanın göz
oxşayan mənzərəsi adamı baxdıqca valeh edir.
Buradan bir ucu cənubi Azərbaycana uzanan Araz çayına,
Ağrı dağına gözəl bir mənzərə
açılır. Muzey isə insanı xanlıqlar
düvrünə aparır. Burada Naxçıvanda müxtəlif
dövrlərdə qəbul edilmiş bayraqlar və dövlət
atributları nümayiş etdirilir. Muzeydə bizə qəbul
olunmuş tarixi qərarlar, Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Bayrağı və digər dövlət
atributları haqqında ətraflı məlumatlar verildi.
Qala divarlarının sehrində-Naxçıvanqalada...
İndi
yolumuz Naxçıvanın cənub-şərqində yerləşən
qədim arxeoloji abidəyə-Naxçıvanqlaayadır. Bura
getməyimizin iki səbəbi var. Həm bu tarixi canlı seyr
etmək, həm də burada keçirilən “bal
yarmarkası”nda iştirak etmək. Biz Naxçıvanqalaya
çatanda cəngi musiqisinin sədası ətrafa
yayılmışdı. Hava yağışlı olsa da, bura
bal almağa gələnlərin sayı kifayət qədər
çox idi. Naxçıvan öz balı ilə məşhur
olduğundan buradan qonaqlar arasından bal almamış geri
qayıdan da az oldu. Öz qala divarları ilə qonaqları
heyran qoyan Naxçıvanqala sən demə xalq
arasında"Köhnəqala" adları ilə də
tanınır. Qalanın inşa tarixi 632-652-ci illərə
aid edilir. 1957-1959-cu illərdə qalanın ərazisində
aparılan tədqiqatlar zamanı zəngin arxeoloji materiallar,
xüsusilə, saxsı qab fraqmentləri, daş gürzlər
aşkar olunubdur. Arxeoloji tədqiqatlardan məlumdur ki, belə
daş gürzlərdən Tunc dövründə eramızdan əvvəl
3-2-ci minilliklərdə Duz mədənlərində istifadə
olunub. Türk səyyahı Övliya Çələbinin
verdiyi məlumata görə monqol
işğalçıları qalanı dağıdıblar. Həmin
qalanı sonralar Naxçıvanda olmuş fransız səyyah
Şarden və Frehanq da əsərlərində
xatırladırlar. Qala XIX əsrədək fəaliyyətdə
olubdur. 1827-ci il planında bu qala sxematik qeyd olunubdur.
Plana əsasən
qala iki hissədən – Kiçikqala - Narınqala və
Böyükqaladan ibarətdir. Narınqalanın cənub-qərbində
300 nəfərin qoruna biləcəyi yeraltı
sığınacaq-mağara var. Onun havalandırılması
və işıqlandırılması üçün
yuxarıdan oyuq açılmışdır. Mağaradan
qalanın şərqinə tərəf gedən gizli yol
çox güman ki, qaladan təxminən 2 kilometr aralı məsafədə
axan Naxçıvan çayına çıxır.
Narınqalanın altından keçən kəhrizin iki quyusu
qalanın içərisində yerləşir.
Naxçıvanqalanın bərpasına 2010-cu ildən
başlanılıbdır. Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisinin Sədri
"Naxçıvanqala" Tarix-Memarlıq Muzey Kompleksinin
yaradılması haqqında" 2013-cü il 5 iyun tarixdə Sərəncam
imzalayıb. 2014-cü il aprel ayının 7-də Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
iştirakı ilə "Naxçıvanqala"
Tarix-Memarlıq Muzey Kompleksinin açılışı olub.
Proqramımız o qədər sıx idi ki, iki günə
Naxçıvanın gəzməli-görməli, tarixi abidələrini
ziyarət etməyə çalışırdıq.
Burada
olarkən öyrəndim ki, Naxçıvanqalanın
yanında sən demə Nuh Peyğəmbərin türbəsi
də varmış. Naxçıvana gəlmişkən Nuhun
məqbərəsini də ziyarət etmək fürsətini
qaçırmaq istəmədim. Burada məlumat alaraq öyrəndim
ki, türbə Naxçıvan şəhərinin cənub tərəfində,
Köhnəqala adlanan ərazidə VIII-XII əsrlərə
aid memarlıq abidəsidir. Sən demə K.A.Nikitinin
"Naxçıvan şəhəri və Naxçıvan qəzası"
adlı məqaləsində Həzrəti Nuh Peyğəmbərin
buradakı məzarı və türbəsi təsvir olunub:
"Nuhun qəbri Naxçıvan şəhərinin cənub
tərəfində, qədim qalanın qalıqlarının
yaxınlığında yerləşir. Məzarın
hazırkı görkəmi VIII yüzillikdə bərpa
edilibdir. İndiki görkəmdə məzar yerdən qalxan,
çox da böyük olmayan türbəni xatırladır.
Əvvəlcə burada məbəd olmuş, sonra uçub
dağılıbdır. Hazırkı türbə
keçmiş məbədin aşağı mərtəbəsinin
qalıqlarından ibarətdir. Məbədin pilləkənlərlə
aşağı düşmək tələb olunan interyeri
dairəvi, ortadan daş dirəklə möhkəmləndirilmiş
sərdabə tipindədir. Rəvayətə görə həmin
dirəyin altında Nuhun cənazəsi yerləşir. Sərdabədə
obrazların və bəzəklərin təsviri yoxdur. Sərdabənin
divarları ağardılmış, səyyahların və
ibadətə gələn zəvvarların müxtəlif dillərdə
olan adları ilə yazılıb doldurulubdur". Azərbaycan
realist rəssamlıq sənətinin banisi Bəhruz Kəngərli
(1892-1922) XX əsrin əvvəllərində yağlı boya
ilə Naxçıvan şəhərindəki Nuhun türbəsinin
naturadan şəklini çəkib. Naxçıvanda Nuhun qəbri
ilə bağlı xeyli əfsanələr var. Əfsanəyə
görə dünya tufanı zamanı Həzrəti Nuh
peyğəmbərin gəmisi Naxçıvan ərazisindəki
Haçadağa toxunaraq, Qapıcıq zirvəsinə
yaxın dağ ətəyində lövbər salıb. Həmin
yerin Gəmiqaya adlandırılması, bu ərazidə "Nəbi
yurdu" adlanan yaylaq yerinin və yaxınlıqda
"Nuhdaban" adlanan qədim yaşayış məskəninin
mövcud olması əfsanədə öz əksini tapan mətləblərin
gerçəkliyə uyğunluğunu ehtimal etməyə əsas
verir. Nuhun türbəsinin Naxçıvanda olması
haqqında İ.Şopen, Dyubua-de Monpere, K.A.Nikitin,
V.M.Sısoyev və digər tədqiqatçılar məlumat
veriblər. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi Sədrinin
"Nuh peyğəmbərin Naxçıvan şəhərindəki
məzarüstü türbəsinin bərpa edilməsi
haqqında" 2006-cı il 28 iyun tarixli Sərəncamı əsasında
2007-2008-ci illərdə qədim abidə tarixi mənbələr
nəzərə alınmaqla yenidən bərpa olunaraq, ərazidə
geniş abadlıq və yenidənqurma işləri
aparılıbdır.
Məmməd Arazı onun doğum
günündə
öz torpağında anmaq da
varmış qismətdə…
Naxçıvana
gələsən, bu gözəl diyarın yetirməsi olan
xalq şairi Məmməd Arazı ziyarət etməyəsən.
Həm də onun doğum günündə. Bəlkə də,
Məmməd Araz sevənlər arasında elə ən
şanslısı biz idik. Hamı bu gün Məmməd
Arazı anmaq üçün Bakıda onun məzarını
ziyarət üçün Fəxri Xiyabana toplaşsa da, biz
xalq şairini onun dünyaya göz açdığı
Şahbuzun Nursu kəndində anmağa yollanırdıq.
Şairin sevimli kürəkəni, millət vəkili Aqil
Abbasın müşayəti ilə…
Yolboyu
diqqətimizi çəkən əsas məqamlardan biri də,
Şahbuzun kəndlərinə bizi aparan yolların abad
olması, kəndlərə təbii qaz xətlərinin
çəkilişi, hər kənddə müasir məktəb,
tibb məntəqəsinin olması idi. Aqil Abbasın duzlu-məzəli
söhbətlərinə qulaq asa-asa, onun Məmməd Arazla
bağlı xatirələrini dinləyə-dinləyə mənzil
başına çatdıq. Budur, artıq şairin
doğulduğu torpaqdayıq. 2004-cü ildə istifadəyə
verilən bu ev muzeyində Məmməd Arazı yaşadan o qədər
xatirə vardı ki… Onun əlyazmalarından tutmuş,
geyindiyi kostyuma, gənclik illərinə dair fotolarına,
iş stoluna qədər, hər bir əşya xalqın
sevimli şairindən bizə qalan xatirə idi… Qeyd edək ki,
ümummilli liderimiz Heydər Əliyev də Məmməd Araz
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirib.
Prezident
İlham Əliyev Məmməd Arazın Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafındakı xidmətlərini yüksək dəyərləndirərək
demişdir: “Ana dilinin bütün incəliklərini
özündə toplamış Məmməd Araz poetik irsi gəncliyin
mədəni-mənəvi dəyərlərə ehtiram ruhunda
formalaşması baxımından müstəsna əhəmiyyətə
malikdir”. Bəli, Məmməd Arazın yazdığı hər
misrada dilimizin incəliyi,zənginliyi hiss olunur. Bəlkədə
ona görə də, artıq el arasında belə bir deyim
formalaşıb: “Məmməd Araz bu xalq üçün elə
Azərbaycan deməkdir”.
Vətən
mənə oğul desə, nə dərdim,
Mamır
olub qayasında bitərdim…
kimi məşhur
misraların müəllifi olan Məmməd Araz bu gün də
xalqın ürəyində vətənpərvər şair
kimi yaşayır. Şairin ev muzeyindən, onun dünyaya
göz açdığı torpaqdan ayrılıb şəhərə
doğru yol alırıq.
Görüşənədək
Naxçıvan, qədim diyar...
Bu,
Naxçıvanda ziyarət etdiyimiz son məkan idi. İndi
bizi bu qədim diyardan ayırmağa sayılı saatlar
qalmışdı. “Təbriz mehmanxanası”na çatanda
artıq saat əqrəbləri 6-nın üzərində
idi. İki gün ərzində Naxçıvanda xeyli sayda mədəni-tarixi
abidəni ziyarət etsək də, görmədiyimiz görməli
yerlər də qalmışdı. Bura Qazançı qala, Fərhad
evi, Yusif Küseyir oğlu türbəsi, Qarabağlar türbəsi,
Xanəgah Memarlıq Kompleksi, Kırna türbəsi, Ordubad
Buzxanası, Qazançı Körpüsü, Qeysəriyyə
memarlıq abidəsi, “İsmayılxan” hamamı kimi yerlər
daxildir.
Amma biz bu
qədim diyarı biryolluq yox, bir də gəlmək, bu səfərimizdə
gəlib gəzə bilmədiyimiz yerləri gələn səfər
görmək arzusu ilə tərk edirdik. Bu səfərimizdə
Naxçıvandan yüksək təəssüratlarla
ayrılırdıq. Onu da ümid edirdik ki, Naxçıvan səfərimiz
öz zəngin tarixi irsi, qonaqpərvərliyi ilə bizim
yaddaşlarımızda iz qoyduğu kimi, media ilə əməkdaşlığın
genişləndirilməsində də yeni bir yol açacaq...
Zülfiyyə
QULUYEVA
İki sahil.- 2016.- 25 oktyabr.- S.15;
18.