Barmaqları qızıldan olan adam
Fərhad Xəlilov
Deyirlər rəssamlar incəsənət “dəlisi”
olurlar. Onlar
nəinki fitri istedadları, həmçinin
şəxsiyyətləri, düşüncələri, həyat
tərzlərinə görə
də digər insanlardan fərqlənirlər.
İstedadlı insanın bəxti
o zaman gətirir ki, o, cəmiyyət tərəfindən yaxşı
qəbul olunur, lazım olan qiyməti alır. Tarixdə istedadı, bacarığı, qəribəlikləri
ilə ad qoyan, tanınan və bundan sonra yüz
illər keçsə
belə, insanların yaddaşında qalacağına
əmin olduğumuz bir çox şəxsiyyətlər var. Azərbaycanı
bütün dünyada
tanıdan, Xalq rəssamı, sözün
əsl mənasında
barmaqları qızıldan
olan Fərhad Xəlilov məhz belə insanlardandır. Xalq rəssamı ilə müsahibə nə qədər məsuliyyətli və çətin olsa da, o qədər də səmimi və xoş idi. Dünya şöhrətli rəssamın “İki sahil” qəzetinə müsahibəsini təqdim
edirik.
- Fərhad müəllim, adətən
azərbaycanlılar bir-birilərini
görəndə ilk olaraq
əhvallarını soruşurlar.
Mən də müsahibəmizə ənənəvi
sualla başlamaq istəyirəm: Necəsiniz?
-O zaman mən də ənənəvi cavab verim. Yaxşıyam. Təşəkkür edirəm dəvətiniz
üçün.
- Müsahibə haqqında telefonda danışanda dediniz ki, əlinizdə yarımçıq bir əsər var. İstərdim
o yarımçıq əsərin
gələcəyindən danışaq...
- Yarımçıq əsər
həmişə var. Bir
söhbət yadıma
düşdü. Bir dəfə
sərgilərimin birində
bir italyan jurnalist mənə sual vermişdi ki, bu sərgidə
ən yaxşı əsəriniz hansıdır?
Cavab verdim ki, mənim
ən yaxşı əsərim molbertimin üzərindəndi, hələ
bitməyib. O əsər
hazır olandan sonra bəlkə də mənim ən yaxşı əl işim ola bilər.
Ona görə yarımçıq
əsər həmişə
var, olacaq.
- Belə başa düşdüm ki, ümumiyyətlə, sizin üçün yaradıcılığınızın ən yaxşı əsəri hələ də çəkilməyib
və hesab edirsiniz ki, çəkilən
hər yeni əsər əvvəlkindən
daha yaxşı olmalıdır.
- Əlbəttə. Mən
ən yaxşını
axtarıram, hələ
tapmamışam.
- Məndə olan məlumata görə, bu yaxınlarda bir neçə Avropa ölkəsində sərgiləriniz
açılacaq...
- Bəli. Çox sərgi açan
rəssamam. Elə vaxtlar
oldu ki, heç sərgi keçirə bilmədim.
Söhbət 90-cı illərdən gedir. Vəziyyət elə idi ki,
onda heç kim sərgi
haqqında düşünə
bilməzdi. Mümkün də deyildi.
Amma indi çox yaxşı zamandır.
Tez-tez sərgilər keçirmək
üçün hər
cür şərait
var. Moskvadakı Şərq
Muzeyində mənim sərgim açılıb.
Həmin
sərgi hələ də davam edir.
Bu, birinci hissə
idi. Noyabr ayının 10-da yenidən Moskva şəhərində sərgimin
ikinci hissəsi açılacaq. Yeni əsərlərim
təqdim olunacaq.
Təbii
ki, bu, son deyil. Digər Avropa şəhərlərində
də sərgilərim
təşkil olunacaq.
İşlər çoxdur.
- Moskvada açılan sərgilərinizdən
söz düşmüşkən,
istərdim bu şəhərin sizin həyatınızda qoyduğu
izlərdən danışaq.
Belə başa düşürəm ki, oradakı insanların da sənətiniz haqqındakı fikirləri
sizin üçün
çox önəmlidir.
- Doğrudur. Orada yalan söz ola biləz.
Çünki Moskvada fəaliyyət
göstərən sənətkarlar
özlərinə hörmət
edən insanlardır.
Ya onlar, ümumiyyətlə,
danışmayacaqlar, ya
da düzünü deyəcəklər. Ona görə
də onların fikirləri mənim üçün önəmlidir.
Moskva Bakıdan sonra mənim üçün ikinci doğma şəhərdir. Ona görə ki,
mənim tələbələyim
orada keçib, eyni zamanda, orada
həddindən artıq
çox dostum var. Moskvada mənim doqquz fərdi sərgim açılıb.
Bəlkə heç rus
rəssamlarının özlərinin
bu qədər sərgisi olmayıb orada. Demək istəyirəm
ki, mənim üçün Moskva çox önəmli yerdir.
Oradakı sənətkarların özlərinə,
şəxsiyyətlərinə, yaradıcılıqlarına
hörmətim sonsuzdur.
- Moskvadan başqa da sizin
dünyanın müxtəlif ölkələrində sərgiləriniz
açılıb. Bir çox ölkələrin mədəniyyətləri,
dinləri, dilləri ilə tanış
olmusunuz. Maraqlıdır, hansı ölkədəki
sərgidə insanların əsərlərinizə münasibəti
heç vaxt yadınızdan çıxmır?
- Bəli, hər bir rəssam sərgini ona görə təşkil
edir ki, insanların onun sənətinə olan
marağının hansı səviyyədə olduğunu
görsün. Mən ümumiyyətlə,
öz sərgilərimdə iki dəfə iştirak edirəm.
Sərginin açılış və bağlanış
günlərində. Yadıma gəlir,
1985-ci ildə yenə də Moskva şəhərində
böyük fərdi sərgim təşkil olunmuşdu. Sonuncu gün sərgiyə gəldim ki, görüm
necə gedir. İki nəfər diqqətimi
cəlb etdi. Biri ayağı şikəst, yaşlı
bir kişi idi, digəri isə nisbətən
cavan, hündürboylu oğlan. Bir-biri ilə
söhbət edirdilər. Yaşlı kişi
cavana təkid edirdi ki, buradan çıx, bura sənin yerin
deyil. Cavan da məni, mənim əsərlərimi
söyür. Yaşlı nə qədər istəyir
ki, onun dediklərini
heç kim eşitməsin, amma onu bayıra çıxara
bilmirdi. Bax bu toqquşma mənim kimi bir rəssam
üçün çox maraqlı idi.
Digər bir maraqlı hadisə London şəhərində, “Sarte”
qalereyasında olmuşdu. Bilirsiniz ki, “Sarte”
qalereyası dünyanın ən məşhur
qalereyalarından biridir. Həmin sərgidə yenə də
axırıncı gün iştirak etdim və 3 saat orada
qaldım. Əvvəl onu qeyd edim ki, bu 3
saat ərzində bir saniyə də mənim sərgim boş
qalmadı. Hər saniyə zala adam
girir və bu, insanı heyran edir. Bu, rəssam
üçün çox böyük qürurdur. Öz sərginə kənardan durub baxırsan.
Kimi sənin əsərlərinə saatlarla durub baxır, kimi
yan keçir, kimlərsə deyir filan əsəri alıram və
s. İnsanların verdiyi müxtəlif reaksiyaları görmək
rəssam üçün çox önəmlidir. Amma ən yadda qalan məqam sərgi zalının
bir saniyə də boş qalmaması idi. Həmin
sərgidə anladım ki, insanların təsviri sənətə
nə qədər marağı var.
- Hesab edirsiniz ki, başqa ölkələrdə
təsviri sənətə maraq Azərbaycandan daha çoxdur?
- Bir şeyi qeyd
edim ki, hər sərgiyə bu cür axın olmur. Elə Londonun özündə də hər sərgiyə
belə maraq göstərilmir. Mənim
başqa ölkələrdə də xeyli sayda sərgilərim
olub. Hamısına axın olmayıb.
Azərbaycanda indi təsviri sənətə
maraq getdikcə çoxalır. Əsərlər
alınır. Artıq Azərbaycan elə bir mərhələdədir
ki, biz 10 il, 20 il qabaq düşünə
bilməzdik ki, Azərbaycan bu qədər inkişaf edər. İnsanların bu sənətə marağı
getdikcə daha da artacaq.
- Fərhad müəllim,
deyirlər rəssamlar incəsənət
“dəlisi” olurlar. Ağıllı o rəssamlardır ki, öz əsərlərini
sata bilirlər...
- Yalnız ağılla əsər satmaq mümkün deyil. O ki
qaldı “dəliliyə”, ola bilsin bizə
“dəli” demək olar, amma yaxşı mənada. Bilirsiniz, cəmiyyətdə
norma var. O normadan kənara çıxanlar
dəli sayılırlar. Pol Sezan hesab edirdi ki,
Van Qoq dəlidir. Amma Sezan özü də
Van Qoqdan geri qalmırdı. O anasının dəfninə
getməyib ki, mənim görüşüm var. Soruşublar
ki, görüşünüz kiminlədir. Deyib
motivlə. Gərək mən motivi
başa vurub sonra gedəm. Bu, artıq
normadan kənara çıxmaqdır. Ümumiyyətlə,
əsl sənətkar normadan kənar olandır.
- Bəs siz əsərlərinizi
satırsınızmı? Elə olub ki, satmaq ürəyinizdən
keçməyib, amma məcbur olmusunuz?
- Bayaq dediniz ki, ağıllı
rəssamlar əsərlərini sata bilənlərdir. Yox, gərək əvvəl əsəri yaradasan.
Yadıma gəlir, Amerikada üç Sovet
adamının sərgisi açılmışdı. Biri heykəltəraş idi, biri qrafik boya ilə
işləyən rəssam, biri isə mən idim. Onlar Rusiyadan idilər, mən Azərbaycandan. Həmin sərgidə tanınmış bir rejissor mənim
əsərimi almaq istəyirdi, amma mən satmaq istəmirdim.
O rejissor iki gün mənim əsərimin arxasınca gəzdi.
Rejissor mənə yaxınlaşdı və
soruşdu ki, sənə nə qədər pul verirlər?
Dedim, heç nə vermirlər. Dedi sən
dəlisən. O, əsəri yüksək məbləğə
almaq istəyirdi. Mən dedim ki, almaq üçün başqa
əsərlərimə baxın, amma bu əsər
satılmır. Bilirsiniz, bu psixoloji bir hal idi.
Mən elə bir mərhələdə idim ki,
o əsəri verə bilməzdim, gərək həmin əsər
məndə qalaydı. Düzdür, indi
xatırlamıram o əsər haradadır. Amma ona görə ki, mənim həmin əsərlə
bağlılığım itib. Əlbəttə, rəssam
istəmir əsərini versin. Hər rəssam
çalışır ki, ən yaxşı əsərini
özündə saxlasın. Elə əsər
var ki, sən onu rahat kiməsə verirsən, çünki
bağlılıq yoxdu. Hərdən mənə
deyirlər ki, sən xəsissən, əsərlərini
bağışlamırsan. Amma elə
deyil. Mən gərək
bağışlayanda ən yaxşı əsərimi
bağışlayam. 30 il bundan qabaq
xoşuma gəlməyən əsərləri
bağışlayırdım. İndi başqa
cür fikirləşirəm (gülür).
- Müsahibənin
əvvəllində qeyd
etdiniz ki, 90-cı illərdə çətin vaxtlar idi və
heç kim sərgi haqqında fikirləşmirdi.
Eyni zamanda sərgi açmaq böyük xərc
tələb edirdi. Necə keçdiniz o mərhələni?
- Sərgini açmamağımın
səbəbi maliyyə baxımından
çətinliyim olduğu üçün deyildi. Mən o hadisələrin içində idim. Yadıma gəlir, rəhbərlik etdiyim Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqında səhər 100 nəfər bir
yerdə iclas keçirdi. Halbuki fövqəladə
vəziyyətin tələblərinə görə, 3 nəfərdən
çox yığışmağa icazə yox idi. Şəhidlərin ilk şamlarını
yandıranlar biz olmuşuq. Artıq ordu
Bakıya girmişdi. Görüşlər,
danışıqlar. Yəni həmin
dövr hər şey çox pis idi. Mən
bu haqda çox danışa bilərəm. İnsanlar ağır şəraitdə
yaşayırdılar. Azərbaycanın
tanınmış rəssamları mənə deyirdilər ki,
pulumuz çatmır. Adamın ürəyi
partlayırdı. Həmin vaxtlarda sərgi
mənim heç yadıma da düşmürdü. Biz ancaq fikirləşirdik ki, insanlara kömək edək.
Ondan sonra 10 il sərgi açmadım. Bir
tanınmış rəssam mənə dedi ki, sən səhv
edirsən. Gərək davam edəsən. Sonra Parisdən təklif gəldi və mən təzədən
başladım. Ağır işləyirsən,
o qədər sərbəst deyilsən. Çünki
beynində çətin məsələlər var ki, həllini
tapmaqda acizsən. 2000-ci ildən başladım və bu günə qədər
davam edirəm.
- Yaradıcılığınızda Abşeron motivləri daha çox üstünlük təşkil
edir. Haradan gəlir bu sevgi?
- Candan, qandan gəlir. Mən burada
doğulmuşam, burada böyümüşəm. Amma mən bütün Azərbaycanı sevirəm və
bunu söz xatirinə demirəm. 14
yaşım var idi. Qardaşım geoloq
idi. Bir müddət onunla işləyib,
daş daşımışam. Bütün
Qarabağı ayaqyalın gəzmişəm. Yenə gəzəcəyik. Bu
gün mənim əsərlərimə baxsanız görərsiniz
ki, Azərbaycan, Qarabağ, Bakı, Abşeron hamısı
bir-birinə qarışıb. Amma
Abşeron fərqlidir. Onun gözəlliyini hər adam görə bilmir. Sadəlik və
gizli gözəllik. Bax budur sevdiyim.
- Tablo və fırça rəssamın
dostlarıdır, yoxsa yalnız iş alətləri?
- Məncə, nə iş alətidir, nə də dostudur. Ümumiyyətlə, rəssamla onların
arasında heç bir fərq yoxdur. Tablo,
fırça, kətan, molbert. Onlarla rəssamın
arasında məsafə varsa, onda o rəssamda problem var.
Onlarsız rəssamı təsəvvür etmək
mümkün deyil.
-Rəssamlıq insanda sonradan yarana bilərmi, yoxsa bu, insanla birlikdə
doğulan bir istedaddır?
- İnsanla birlikdə
doğulan bir şeydir rəssamlıq. Amma
çalışmalısan. İstedad yoxdursa, nə qədər
sənətin sirlərini öyrənsən, nə qədər
çalışsan yenə də peşəkar rəssam,
yaradıcı insan ola bilməzsən. O
vaxtlar deyirdilər ki, İslamda belə bir fikir var: Sən
insanın portretini yarada bilməzsən. Ona
görə ki, rəssam Yaradanla mübarizəyə girir, o da
yaradır. Məncə, bu fikir rəssama
göstərilən dəyərdir əslində. Yaradıcı insan Yardana ən yaxın insandır,
məncə. Heç bir məktəb,
heç bir akademiya səni rəssam edə bilməz.
- Siz, həmçinin Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqının sədrisiniz. Maraqlıdır,
İttifaqa daxil olmaq istəyən insanları hansı
xüsusiyyətlərinə görə seçirsiniz?
- Çətin zamanlarda İttifaqa daxil olmaq üçün çox
insan müraicət edirdi. O vaxtlar iki cür rəssam var idi:
dövlət rəssamları və müstəqil rəssamlar.
Mən İttifaqa sədr seçiləndə
bütün müstəqil rəssamlar dedilər ki, biz kef edəcəyik.
Dedim, yox. Rəssam realistlərin,
avanqardistlərin, solçuların,
sağçıların, bir sözlə, hamının
işində ola bilər. Mənim
üçün heç vaxt forma önəmli olmayub. Əsas odur ki, həmin insanların istedadı,
yaratmaq eşqi olsun.
-Bəs bu gün gənc
rəssamlarda yaratmaq eşqi varmı?
-Əlbəttə, bu
gün Azərbaycanın
çox istedadlı gənc rəssamları var. Mən
onları şəxsən tanıyıram. Lazım olanda
kömək edirəm. Əminəm ki, Azərbaycanda
həmişə rəssam olacaq. Çünki
Azərbaycan xalqı sənəti sevən, ona dəyər verən
xalqdır. Bizlər sənəti sevən
millətik. Digər bir coğrafi şərait,
münbit təbiət, tarix, ənənə, məcbur edir səni
yaratmağa.
- İncəsənət
adamları, xüsusilə
rəssamlar azad ruhlu insanlar olurlar. Müəyyən bir vaxt siyasətlə də
məşğul oldunuz. Azad ruhlu incəsənət
adamının siyasətdə fəaliyyəti necə
qarşılandı?
- O illər elə dövr idi
ki, sən xeyir
gətirməli idin öz xalqına. Hər bir
insan bunun üçün çalışmalı idi. Mən də əlimdən gələni etdim. Amma bir vaxt gəldi və mən seçim etməli
oldum. Ona görə Milli Məclisə
ikinci dəfə seçiləndə istefa verdim. Bununla da mənim siyasi fəaliyyətim bitdi. Ya rəssam olmalısan, ya da ictimai xadim. Mən birincini seçdim. Bu qərara
1992-ci ildə Vaşinqtonda olarkən gəldim. Amerikanın ən güclü konqresmenlərindən
biri olan Liqamneton mənimlə 50 dəqiqə söhbət
etdi. Bizdən başqa iki erməni deputat
var idi, amma Liqamneton onu susdurdu ki, sizdən xəbərimiz var.
Həmin vaxtda bizi doğrudan da tanımırdılar. Mən
nə qədər istədim ona başa salam
ki, mən rəssamam. O mənə dedi ki, yox, sən konqresmensən.
Belə də sağollaşdıq. Oradan qayıdan günün səhəri mən elan
etdim ki, mən daha deputat olmayacağam.
- Bu yaxınlarda
Roma Rəssamlar Akademiyasına fəxri üzv seçilmisiniz.
Bu münasibətlə də təbrik edirik
sizi. İstərdim bu haqda da danışaq...
- Təşəkkür edirəm.
Bir neçə il bundan qabaq mənim Romada
görüşüm var idi. Oradakı Rəssamlar
Akademiyasının rektoru mənə dedi ki, siz çox
gözəl danışırsnız. İstərdim
sizin heç olmasa bir əsərinizi görüm. Mən əsərlərimi, kataloqlarımı
özümlə daşımağı xoşlamıram.
Onun köməkçisi var idi. Dedim ki,
axtarıb tapsın. Bir əsərimi tapdı və
rektoruna göstərdi. Əsərimi
görəndəm sonra rektor məni möhkəm qucaqladı.
Dedi ki, bir əsər kifayətdir. Beləliklə, biz dost
olduq. Aprel döyüşlərində biz zəfər
çaldıq, eyni zamanda şəhidlər verdik. Həmin
vaxt mən Romaya, Rəssamlar Akademiyasının rektoruna zəng
vurub dedim ki, Azərbaycanla bağlı yazı yazsın. Səhəri gün o Azərbaycan haqqında o qədər
gözəl bir məqalə yazdı ki. Dünya
şöhrətli, tanınmış bir heykəltəraşın
Azərbaycan haqqındakı fikirlərini bütün
dünya oxudu. İndi onlar məni Roma Rəssamlar
Akademiyasına fəxri üzv seçiblər. Bu, mənim simamda Azərbaycana verilən dəyərdir.
- Özünüzü şanslı
hesab edirsinizmi?
-Bilmirəm. Anam deyirdi ki, bu
uşaq hamının işini bir saniyəyə düzəldir,
öz işi nədənsə quyudan çıxır. Amma mənim şansımdan heç bir şikayətim
yoxdur. Əslində heç vaxt fikirləşməmişdim
bu sualın cavabını. Amma hesab edirəm
ki, hər şey yerindədir.
- Ananızın adını çəkdiniz.
Ümumiyyətlə,
yaradıcılığınızda valideynlərinizin rolu nədən
ibarət olub?
- Dəstək olublar həmişə mənə. İnanıblar.
Atam məni emalatxanada çox izləyirdi.
O, dərindən bilmirdi ki, mən nə yaradıram, amma mənə
çox inanırdı. Həmişə
başqaları deyəndə ki, oğlun yaxşı rəssamdır,
sevinirdi. Mənə dedi ki, bəlkə işlərini
memarlığa verəsən. O vaxt memarlıq bir sənət
kimi daha məşhur idi. Amma mən dedim ki, rəssam
olacağam.
- Yəqin ki, yaradıcılığınıza
təsiri olan rəssamlar olub...
-Mənim yaradıcılığıma
ən böyük təsiri
Van Qoq göstərib. 15 yaşımda olarkən
onun haqqında bir kitab oxudum. O kitab mənim həyatımı
tamamilə dəyişdi. Onun həyatı, dəliliyi,
çətinlikləri məni özünə, bu sənətə
bağladı. Van Qoq 10 ildə elə
böyük əsərlər yaradıb ki, digər rəssamlar
100 ildə elə əsərlər yarada bilməzlər.
O yanıb-yaradıb. Siz onun məktublarını
oxusanız görərsiniz ki, Van Qoq nə qədər dərin,
incə, fəlsəfi fikirlərə malik insan olub. Halbuki çoxları ona dəli deyirdilər.
- Deyirlər ki, yaradıcı insanların ailə həyatı
başqalarına nisbətən daha çətin olur. Həyat yoldaşı baxımından bəxtiniz gətiribmi?
- Bəli. O əvvəl
çalışırdı ki, məni dəyişdirsin. Amma
sonradan məni olduğum kimi qəbul etdi, başa
düşdü, lazımi azadlığı verdi.
Özü də yaradıcı insandır.
Maraqlı fəlsəfi şeirlər yazır. Bir-birimizi yaxşı başa düşürük.
- Nəyə görə jurnalistlərdən qaçırsınız?
Siz ki, suallara
bu cür səmimiyyətlə cavab
verməyi sevən adamsınız...
- Tamamilə vaxtla bağlı olan bir problemdir. Bilirsiniz,
vaxt indi çox dəyərlidir mənim üçün.
Daha yaxşı əsərlər
yaratmaq lazımdır.
- Dəyərli vaxtınızı ayırıb
bizimlə müsahibəyə
gəldiyiniz üçün
təşəkkür edirik.
P.S. Yazı çapa hazırlanarkən
xəbər aldıq ki, Prezident İlham
Əliyevin Sərəncamı
ilə Fərhad Xəlilov “Şərəf”
ordeni ilə təltif edilib. Bu münasibətlə qəzetimizin kollektivi adından Fərhad müəllimi təbrik edir, ona gələcək
yaradıcılığında yeni-yeni uğurlar arzulayırıq.
Şəfiqə
Dadaşova
İki sahil.- 2016.- 26 oktyabr.- S.8; 13.