Heydər
Əliyev və milli iqtisadiyyat
Ulu Tanrı tərəfindən
xalqımıza nicat yolu kimi bəxş edilən ümummilli
lider Heydər Əliyev canı qədər sevdiyi doğma Azərbaycanımızı
son yarım əsrə yaxın bir dövrdə hərtərəfli
inkişaf etdirdi, dayanıqlı, müqavimətli, perspektivli
bir dövlət kimi formalaşdırdı. Onun rəhbərliyi altında davamlı inkişaf
yolu keçən ölkəmiz iqtisadi firavanlığın,
sosial dayanıqlığın, ictimai-siyasi sabitliyin mərkəzinə
çevrildi və bu, hər bir azərbaycanlının
gündəlik həyat tərzinin yaxşılaşmasında
özünü göstərdi.
Xalq təsərrüfatının bütün sahələrində
davamlı yüksəlişin əldə olunması,
bütün cəhətlərlə yanaşı sanki, ölkəmizin
hazırkı müstəqillik dövrü üçün də
tam hazırlanmasına hesablanmışdır. Elə təsadüfi
deyil ki, bu gün dillər əzbərinə çevrilən
“Ulu Öndər ölkəmizin müstəqil dövlətə
çevrilməsini elə keçmiş İttifaq
dövründən təmin etmişdir” deyimi özünün
gerçək təsdiqini tapmaqdadır. Buna
çoxlu əsaslarımız da var. Belə ki, dahi rəhbərin
ölkəmizə başçılıq etdiyi 1969-1982-ci
qızıl illərdə yüzlərlə zavod, fabrik,
istehsalat sahələri yaradılmış, 213 iri sənaye
müəssisəsi işə salınmışdır.
Bununla da bir çox mühüm istehsal sahələrinə
görə Azərbaycan keçmiş Sovet İttifaqında
aparıcı yerlərdən birini tutmuşdur. Respublikamızda istehsal olunan 350 adda məhsul
dünyanın 65 ölkəsinə ixrac olunurdu. Bu illərdə istehsal olunan sənaye məhsulları
öz həcminə görə əvvəlki 50 ilin iqtisadi
inkişafına bərabər idi.
Dahi rəhbərin ölkəmizə başçılıq
etdiyi həmin dövrlərdə nəhəng iqtisadi layihələr
gerçəkləşdirilərək inkişaf edən
bütün sahələrdə özünə kök
saldı. Bu, çox çətin və əhəmiyyətli
bir məsələ idi. Çünki həmin
dövrdə bunları təmin etmək üçün
keçmiş SSRİ rəhbərliyi ilə münasibətlər
yüksək səviyyədə olmalı idi. Məhz bu idarəetmə mexanizmi yalnız Heydər
Əliyev böyüklüyündə var idi. On beş müttəfiq respublika içərisində
təkcə Azərbaycanın yüksək intibah
dövrünü yaşaması bunu təsdiq edir. Məsələn, 1969-1982-ci illərdən ibarət
uğurlu zaman kəsiyində ölkə iqtisadiyyatının
mühüm aparıcı və böyük potensiala malik sahəsi
olan sənayedə də, digər sahələrdə
olduğu kimi yüksək nailiyyətlər əldə
edilmişdir. Bu dövrdə sənaye məhsulları
istehsalının real həcmi 2,7 dəfə
artmışdır. Respublikanın sənayesi keçmiş İttifaqın
bütün respublikaları arasında orta illik 7,9 faizlik artım göstəricisi ilə daha
yüksək sürətlə inkişaf edirdi.
Hazırkı dövrdə də Prezident cənab
İlham Əliyev tərəfindən çox zəruri və
mühüm amil kimi önəm verilən insan amilinə
qayğı da məhz 1969-1982-ci qızıl illərdən
öz başlanğıcını
götürmüşdür. Hər bir azərbaycanlının təhsil
alması, sağlam olması, elmi səviyyəsinin, mədəni
yüksəlişinin, intellektual qabiliyyətinin
inkişafı, xalq, millət, dövlət üçün
yararlılıq keyfiyyətlərinin daim diqqətdə saxlanılması,
milli ruhun üstün tutularaq milli maraqlara xidmət olunması
Heydər Əliyev siyasətinin ən vacib tərkib hissələrindəndir.
Bu baxımdan da həmin illərdə tikilən 483,4 min
şagird yerlik ümumtəhsil məktəbləri, 68,1 min
yerlik məktəbəqədər uşaq müəssisələri,
13,5 min çarpayılıq xəstəxana, növbədə
13,7 min nəfər qəbul edən ambulatoriya-poliklinika müəssisələri
iqtisadi potensialın ən yüksək zirvəsini təmin
edirdi. 1982-ci ildə istifadəyə verilmiş xəstəxana
çarpayılarının sayı 1969-cu illə müqayisədə
42,2 faiz, məktəbəqədər
uşaq müəssisələrində yerlərin sayı isə
16,1 faiz artmışdır. Bütün bunlar isə
söz yox ki, Heydər Əliyev siyasətinin, uzaqgörənliyinin
xalqla, dövlətlə qırılmaz tellərlə
bağlılığını bir daha təsdiq edirdi.
Dahi rəhbərimizin uğurlu iqtisadi siyasətinin əsaslarından
biri kimi istinad etdiyimiz insan potensialının inkişafı, təkmilləşdirilməsi
və səmərəli istifadəsi meyarlarının
hazırlanmasından ibarət olan siyasət hər addımda
özünün uğurlu nəticələrini göstərməkdə
idi. Kadr
potensialının gücləndirilməsi ilə
müşayiət olunan bu proses 1969-1982-ci illərdə də
diqqət mərkəzində saxlanılan ən zəruri məsələ,
amil idi. Həmin illərdə iqtisadiyyatın sürətli və
hərtərəfli inkişafına uyğun olaraq
respublikanın ali və orta ixtisas təhsili
sistemi xeyli gücləndirilmişdir. Keçmiş
SSRİ-nin 170 qabaqcıl ali məktəbinə
3500 azərbaycanlı gənc göndərilirdi. Bu proses
çox uğurlu istiqamətdə davam edərək, hər il təhsil almaq üçün Azərbaycandan
kənara 800 tələbənin yola salınması təmin
edilirdi.
İqtisadiyyatın
müxtəlif sahələrində sağlam mühitin kök
salması, iqtisadi subyektlərin səmərəli fəaliyyətinin
təmin olunması, etibarlı, dayanıqlı və
müqavimətli proseslərə düzgün istiqamət
verilərək milli iqtisadi inkişaf üçün yönləndirilməsi
1969-1982-ci illərdə on beş müttəfiq
respublika içərisində Azərbaycanın
etibarını daha da möhkəmlətmiş və təbii
ki, bu da Heydər Əliyev siyasətinin müdrikliyinə
böyük əsaslar gətirmişdir. Şübhəsiz ki,
inkişaf yolu ilə gedən heç bir ölkənin
iqtisadiyyatı təksahəli ola bilməz.
Bu baxımdan da iqtisadiyyatının tərəqqi,
yüksəliş, intibah dövrünü yaşayan Azərbaycan
dahi rəhbərin siyasi fəaliyyətinin birinci mərhələsində,
yəni 1969-1982-ci illərdə iqtisadiyyatın bütün
sahələrində əsrə bərabər uğurlar əldə
etmişdir. Məlumdur ki, Azərbaycan
iqtisadiyyatında kənd təsərrüfatı mühüm
yer tutur. 1969-1982-ci illərdə xalq təsərrüfatının
bu aparıcı sahəsində sözün həqiqi mənasında
misli görünməmiş yüksək nailiyyətlər əldə
edilmişdir. Həmin illərin
sosial-iqtisadi inkişaf xronikasına diqqət edərkən
bunu açıq şəkildə görə bilərik.
1982-ci ildə kənd təsərrüfatının ümumi
məhsulu 1969-cu illə müqayisədə 2,5
dəfə artmışdır. 1982-ci ildə 1211,3 min ton
taxıl, 558,9 min ton pambıq, 1815,6 min ton üzüm, 916,7 min
ton tərəvəz, 57,0 min ton tütün, 345,0 min ton meyvə
və giləmeyvə istehsal olunmuşdur.
Ümumiyyətlə, ulu öndər Heydər
Əliyevin siyasi fəaliyyəti ölkəmizin hərtərəfli
yüksəlişinə bir neçə istiqamətdə təkan
olmuşdur. Məhz
1969-1982-ci illərdən başlanan həmin dəstək
sonralar müstəqillik illərini də əhatə etməklə,
onun siyasi fəaliyyətinin Naxçıvan MR dövrünü
və 1993-cü ildən ölkəmiz miqyasında
davamından ibarətdir. Sanki Ulu Tanrı
xalqımızı ən çətin anlardan xilas etmək
üçün bu tarixi şəxsiyyəti xilaskar kimi
göndərmişdi. Müstəqilliyimizin
ilk illərində ölkəmizin yaşadığı
ağrılı-acılı günlər yalnız Heydər
Əliyev siyasətinin nəticəsində sona yetdi. Uçurumun bir addımlığından
qayıdaraq davamlı yüksəliş yollarında inamlı
addımlarla parlaq gələcəyə doğru irəlilədi.
Bu mənada da onun həyata keçirdiyi siyasətin
xalqımıza və dövlətimizə bəxş etdiyi
töhfələr illər üçün deyil, əsr
üçün davam etməkdədir. Müasir dövrdə yeni
iqtisadi siyasətin yüksələn dinamika ilə müəyyənləşdirilməsi
1994-cü ilin “Əsrin müqavilə”sindən başlanmaqla,
1995-ci ilin iqtisadi islahatları ilə davam etməklə,
2009-2013-cü illəri əhatə edən “Regionların
sosial-iqtisadi inkişafına dair Dövlət
Proqramı”nı əhatə edərək, 2013-cü ildən
Sənaye parkları haqqında nümunəvi əsasnamənin
təsdiq edilməsilə və bütün bu kimi
uğurların müşayiəti ilə 2016-cı ildə
“Milli iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları
üzrə strateji yol xəritələri”nin təsdiq edilməsinə
qədər hər bir iqtisadi uğuru özündə birləşdirmişdir.
Təbii ki, bura müstəqil Azərbaycanın
hərətərfli inkişafının təməl daşları
kimi çıxış edəcək istənilən
addım, həyata keçirilən hər cür tədbir,
sosial-iqtisadi və hüquqi bazanın mövcudluğu və təkmilləşdirilməsi
aiddir.
Böyük Heydər Əliyev ölkəmizdə milli
iqtisadiyyatın əsas istiqamətlərinin çox
güclü dayaqlarını formalaşdırdı. Ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində Azərbaycanın
məruz qaldığı sosial-iqtisadi tənəzzül və
ictimai-siyasi nizamsızlıq milli iqtisadiyyatın artım
tempinin azalmasına səbəb olmuşdur. Yalnız dahi siyasətçinin dövlətimizin
başçısı kimi fəaliyyətə başlamasından
sonra ardıcıl olaraq bu sahədəki tənəzzül
tamamilə aradan qaldırıldı və sağlam milli
iqtisadiyyatın təməl prinsipləri müəyyən
edildi. Böyük Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə həyata keçirilən uğurlu islahatlar və uzaq
gələcəyə hesablanmış qətiyyətli tədbirlər
öz pozitiv nəticələrini verməyə
başlamışdır. Belə ki,
1996-cı ildən əsas makroiqtisadi göstərici olan
ÜDM-nin həcmində ilbəil davamlı və dinamik
artım mümkün olmuşdur. Faktlara müraciət
edərkən aydın olur ki, 1996-cı ildə müvafiq
göstəricinin orta illik artım tempi 1,5
faiz, 1997-ci ildə 5,8 faiz, 1998-2003-cü illərdə isə
orta hesabla 10 faiz artmışdır.
Böyük
Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında Azərbaycan
iqtisadiyyatının sosiallaşma qabiliyyəti daha da güclənmiş,
əhalinin tədiyyə (alıcılıq) qabiliyyəti
artmış, müəssisə və təşkilatların
stimullaşdırıcı iqtisadi-istehsal fəaliyyəti təmin
edilmişdir. Təbii ki, bunlar sağlam və
müqavimətli büdcə-maliyyə siyasətinin nəticəsində
baş vermişdir. Fikrimizi rəqəmlərin dili ilə
ifadə etsək görərik ki, Ulu Öndərin gündəlik
qayğısı və diqqəti ilə əhatə olunan
yuxarıdakı amillərin təmin etdiyi dayanıqlı
sosial-iqtisadi siyasət nəticəsində 1995-ci ildən
büdcə kəsirinin ÜDM-dəki həcminin
azaldılmasına nail olundu və həmin ildə 0,6 faiz həddində qərarlaşdı. Bu proseslərin pozitiv xətt üzrə
davamlılığı mümkün olmuş, hətta
böyük siyasətin formalaşdırdığı əlverişli
mühit 1996 və 1997-ci illərdə deflyasiya (büdcə gəlirlərinin
xərclərdən artıq olması) təmin edilməsinə
səbəb olmuşdur. Büdcə kəsiri 1998-ci ildə
1,8 faiz, 1999-cu ildə 2,4 faiz, 2000-ci ildə
1,0 faiz, 2001 və 2002-ci illərdə isə 0,4 faiz
olmuşdur.
Azərbaycan Respublikası keçmiş İttifaq,
hazırda isə MDB məkanında hərtərəfli
inkişaf modelini yaratmaqla, hətta müharibə şəraitində
dayanıqlı iqtisadiyyat formalaşdırdı. Son on dörd
illik inkişaf tarixi üçün güclü baza
yaradılmış oldu. Davam edən
islahatlar, təmin olunan hüquqi tənzimləmələr, bərpa
edilən istehsal (iqtisadi) münasibətləri,
sağlamlaşdırılan makroiqtisadi proseslər milli
iqtisadi inkişafa birbaşa xidmət etdi. Qeyd edək ki,
1995-2003-cü illər ərzində ÜDM-də 95 faiz, sənaye
məhsulunun həcmində 25,7 faiz, kənd təsərrüfatı
istehsalının həcmində 53,9 faiz, dövlət büdcəsinin
gəlirlərində 3 dəfə, ölkənin valyuta
ehtiyatlarında 85 dəfə, xarici ticarət dövriyyəsində
4 dəfə, orta aylıq real əmək haqqında 5,1 dəfə
artım qeydə alındı.
Böyük Heydər Əliyevin əsaslarını
qoyduğu milli iqtisadiyyyat və onun inkişaf istiqamətləri
2003-cü ildən bu günə qədər çox ciddi və
etibarlı inkişaf yolundadır. Artıq on dörd ildir ki:
1. Azərbaycan
iqtisadiyyatının şaxələndirilmə prosesi
böyük uğurlarla davam etməkdədir. İqtisadiyyatın
sahə strukturu tam təşkilatlanmış və
makroiqtisadi siyasət yüksələn xətt üzrə
istiqamət almışdır. Bunun da nəticəsində
ölkə iqtisadiyyatının neft sektoru etibarlı baza
olmaqla, qeyri-neft sektorunun inkişaf istiqamətləri müəyyənləşdirilmiş,
o, cümlədən turizm infrastrukturu, aqrar inkişaf prosesi, sənayeləşmə
siyasəti, milli iqtisadiyyatın əsas sektorlarının
perspektivləri və bir çox uzaq gələcəyə nəzərdə
tutulan tədbirlər həyata keçirilmişdir;
2. Regionların
sosial-iqtisadi inkişafında dair Dövlət proqramları
uğurlu icrasının üçüncü mərhələsindədir.
Təbii ki, bu, iqtisadi rayonların səmərəli
ixtisaslaşmasında və məhsuldar qüvvələrdən
istifadənin faydalılığının
artırılmasında stimullaşdırıcı amilə
çevriləcəkdir. Nəticədə isə əmək
ehtiyatlarından istifadə ölkənin əsas prioritetləri
içərisində yer alan məşğulluq
potensialının artırılması və səviyyəsinin
yüksəldilməsinə əlverişli zəmin
yaradacaqdır;
3. Ölkəmiz dünyanın inkişaf
etmiş ölkələri ilə qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlıqda və beynəlxalq təşkilatlara
inteqrasiya proseslərində ən sadiq və çevik tərəfdaşa
çevrilmişdir. Bunun da nəticəsində
respublikamızın ev sahibliyi etdiyi və edəcəyi
dünya miqyaslı yarış və tədbirlərin
yüksək səviyyədə baş tutduğunu qürurla
qeyd etmək lazımdır;
Təbii ki, sadalanan amillərin hər biri Azərbaycan
Respublikasının müasir dünya gerçəklikləri,
çağırışları əsasında etibarlı
iqtisadi siyasəti nəticəsində təmin edilmişdir. Düşünürük ki, bu mənzərə
ölkəmiz və onun gələcək perspektivləri
üçün çox uğurlu bir gələcək vəd
etməkdədir. Çünki istər ölkəmizin
mövcud inkişaf potensialı da, istər region ölkələri
içərisindəki nizamlayıcı və tənzimləyici
funksiya yerinə yetirməsi də, istərsə də beynəlxalq
təşkilat və qurumların ölkəmiz
haqqındakı pozitiv rəyləri də belə qərara gəlməyə
əsas verir. Belə ki, Dünya Bankının
“Doing Business” hesabatında Azərbaycan Respublikasının
65-ci yerdə təşəkkül tapması və Davos
Ümumdünya İqtisadi Forumunun hesablamalarına görə
isə, ölkə iqtisadiyyatının dünya miqyasında
rəqabətqabiliyyətliliyinə görə 37-ci pilləyə
irəliləməsi qənaətimizi daha da ciddiləşdirir.
Cavadxan Qasımov
İki
sahil.- 2017.- 6 may.- S.27