Dünya sənin, dünya mənim,
dünya heç kimin....
Müxtəlif
janrlı əsərlərin, şeirlərin, poemaların
müəllifi olan Məmməd Arazın zəngin yaradıcılığı öz
rəngarəngliyi ilə seçilir. Məmməd Araz
yaradıcılığında mövzu müxtəlifliyi var
- sevgi, insanlıq, dostluq, lirika, insani hisslər, ictimai-siyasi məzmun. Şairin
yaradıcılığında
məhəbbət lirikası əsas yer tutur.
Maraqlıdır ki, Məmməd Arazın ilk şeirlər
kitabı da 1959-cu ildə “Sevgi nəğməsi” adı
altında çap olunmuşdur. M.Araz xalqın şairidir. Məhz buna görədir ki, onun məhəbbət
lirikasında da şifahi xalq yaradıcılığı
ab-havası var. Şairin iki gəncin məhəbbətindən
bəhs edən şeirləri məhəbbət
dastanlarını xatırladır, məhəbbət şeirlərinin lirik qəhrəmanı sevgilisini məhəbbətdə
dastan qəhrəmanı kimi güclü, inamlı, sədaqətli
olmağa səsləyir.
Müsahibimiz Naxçıvan Dövlət
Universitetinin Jurnalistika və dünya ədəbiyyatı
kafedrasının dosenti İman Cəfərov maraqlı
söhbəti ilə bizə yol yoldaşı oldu.
- İman müəllim, səbəbi sevginin elə
dastanlarda mövcudluğumu,
yoxsa şairin yaradıcılığında əsas
istiqamətin xalqın şairi
olmaq missiyasından irəli gəldiyindənmi?
- Mən bir məsələni qeyd edim ki, siz
çox haqlı olaraq şairin
yaradıcılığında dastanlardan söhbət
açdınız. Prinsip etibarilə Məmməd Arazın
hansısa dastan yazması bəlli deyil. Amma mənim fikrimcə,
zaman gələcək Azərbaycan xalqı yeni bir
dastanını yaradacaq və bu dastan Məmməd Arazın adı
ilə bağlı olacaq. Bu dastanda məhəbbət
lirikası öz yerini tutsa belə, mənim obrazlı ifadəmə
görə, dastanın adı “Məmməd Araz və Vətən”
olacaq.
Məmməd Araz poeziyasında məhəbbət
aparıcı yer tutur. Amma Məmməd Araz bizim
orta əsrlər şairləri kimi məhəbbəti bir
baxış bucağından
işıqlandırmırdı.
Məmməd Araz
poeziyasındakı məhəbbəti Füzuli, Nəsimi kimi göylərdə
axtarmırdı. Bu məhəbbətin özəyi od məhəbbəti,
məmləkət, yurd məhəbbəti, bizim gündəlik
həyatımızda mövcud olan, real məhəbbətdir.
Şairin yaradıcılığında
daha çox orta əsrlər yox, XX əsr realist şair və
yazıçılarından bəhrələnməyi
görürük. Orada bir çiçəyə, vətəndaşa,
torpağımızın hansısa bir dağına,
daşına, ağacına, suyuna, sözün həqiqi mənasında
bir insana olan məhəbbətdən
söhbət gedir. Bu cəhətdən Məmməd
Arazın məhəbbət lirikası özünəməxsusdur,
tamamilə yenidir, bizim üçün yeni cığırlar
açır.
- Məmməd Arazı orta əsrlər
şairlərindən bəhrələnməyən şair
kimi qeyd etdiniz. Ancaq şairin yaradıcılığına nəzər
salanda onun poetik ənənə, yaradıcı şəkildə
faydalanma baxımından Məhəmməd
Füzuli və Mirzə Ələkbər Sabirdən bəhrələndiyini
aydın görə bilərik.
-Məhəmməd Füzuli yazır ki, mən
nədən yazıramsa onun aşiqiyəm. Güldən,
çiçəkdən, torpaqdan, hətta müharibələrdən
yazıramsa da orada həlak olanların aşiqiyəm. Bizim bu məhəbbəti təkcə
Leyli Məcnun məhəbbəti kimi mənalandırmağımız
düzgün olmazdı. M.Füzuli deyib ki, mən aşiqəm,
sözüm hər zaman aşiqanədir. Məmməd Araz da
Füzulinin bu aşiqliyini qəbul edir. Siz doğru olaraq
Sabirin adını da qeyd etdiniz. Sabirdə məhəbbət
lirikası Füzuli qədər deyil, ancaq o da tənqid etdiyi
tipləri sevə-sevə, çirkinliklərində gözəllik
axtararaq sevirdi. Onların çirkinliklərindən yazsa da, o
da gözəllik istəyirdi. Bu mənada Məmməd Araz da nədən
yazıbsa, o, Füzuli məhəbbətidir, o, ağaca,
çiçəyə, daşa, Azərbaycan adlı məmləkətə
məhəbbəti ifadə edir.
Məmməd Araz kitablarından birinə
yazdığı müqəddimədə deyilir: “Əsl tərcümeyi-hal
şairin şeirləridir. Şair çox halda öz
yazılarının baş qəhrəmanı ola bilir”.
Məni şeirimdə gəz insan kimi,
Qəlbimdə nə varsa, onu demişəm.
Anadan-bacıdan gizlətdiyimi
Kağızdan, qələmdən gizlətməmişəm.
- İman müəllim, şair,
yazıçı həqiqətənmi
yaşadıqlarını, yoxsa
yaşamaq istədiklərini, arzularını qələmə
alır?
- Bu çox maraqlı sualdır. Məmməd
Arazın şeirləri sanki onun tərcümeyi-halıdır.
Onun şeirlərində bir məmləkət və vətəndaş
ayrılmazdır. O məmləkət öz təbiəti ilə,
ictimai həyatı ilə, dağıyla, daşıyla, fauna
və florasıyla belə bütöv haldadır, vəhdətdədir.
Bu səbəbdən biz bəzən Məmməd Araz şeirlərində
təbiət və insan sərhəddini ayırmaqda çətinlik
çəkirik. Biz bu gün Azərbaycan şeirində Azərbaycan
təbiəti və Azərbaycan vətəndaşını
ayıra bilmiriksə, bu, Məmməd Arazın birinci baza
ixtisasından, coğrafiya təhsilindən irəli gəlir.
Mən qeyd edərdim ki, Məmməd Araz öz şeirlərində hətta
özündən sonrakı tərcümeyi-halını
yazır.
Baş daşımı kim öpəcək son
dəfə,
Bir sən, bir də vətən küləkləri.
Məzarıma gül səpəcək son dəfə,
Bir sən, bir də vətən küləkləri...
Bu şeirdə təbiət və insanın sərhədini
ayırmaq mümkün deyil. Əslində burada bir sən ifadəsi
bütöv Azərbaycan, bütövlükdə Məmməd
Araz sevərlərdir. Baş daşımı kim öpəcək
-deyəndə Məmməd Araz bundan sonrakı həyatını
qələmə alır. Burada böyük təbiət təsviri,
peysaj yaradır.
- Çırpısı tətikdə, odunu dəmdə
deyəndə şair nəyi nəzərdə tuturdu?
- Məmməd Araz üçün Vətən
anlayışı böyükdür. Vətən
anlayışı hardan başlanır-sualına Məmməd
Araz bu cür cavab verir- Ata ocağı və ata
ocaqlarının daima yandığı, alovlandığı
yerdən. O özü müəyyən yaş dövründən
sonra doğulub boya-başa çatdığı Nursu kəndində
yaşamasa belə, daim onun şeirlərində bir Nursu
obrazı var. Bu obraz ata yurdundan başlanır. Bu da təsadüfi
deyil ki, Məmməd Arazın poemaları içərisində
son dərəcə doğma olan poemalarından biri də
“Atamın kitabı”dır. Bu Məmməd
Arazın o ocağa mənən
bağlılığını ifadə edir. Bu bizim hər
birimizə ata ocağına bağlı olduğumuzu bir daha
yada salır.
- İman müəllim, şair şeirlərindən
birində özünü milli şeirimizin “daş əsgəri”
adlandırır. “Vətən
daşı olmayandan olmaz ölkə vətəndaşı”
deyir. Vətəndaşlıq missiyası daşımaq Vətənin
daşı olmaqdanmı keçir?
- Vətən daşı olmayandan olmaz ölkə
vətəndaşı Məmməd Arazın
yaradıcılıq düsturudur. Bu yazılıb və dəyişilməyən
düsturdur.
Azərbaycan qayalarda bitən bir çiçək,
Azərbaycan çiçəklərin
içində qaya
Yenə dağlar, yenə məmləkət,
yenə daşlar, amma bunların hamısı çiçək
içərisindədir. Məmməd Araz
yaradıcılığının proloqu, ön sözü
bu iki misradır. Şairin dünyasının
başlanğıcı, baxış bucağı, əsas mərkəzi
nöqtəsi, nüvəsi Azərbaycan adlı məmləkətdir.
Şair fəlsəfi mənada
deyirdi ki, dünya daşdan yaranıb elə daş
olaraq da qalacaq. Bu mənada dünyanın əbədi, ölməz
ifadəsinə də gəlirik. Məmməd Arazın
sözü, sənəti böyük mənada
insanlığa xidmət edən sənət sahəsi kimi diqqətimizi
cəlb edir.
- “Urəyimsiz kəlmə kəsən deyiləm” deyən şair
yaradıcılığı boyu bu ideyaya sadiq qalmağı
bacara bilibmi?
- Məmməd Araz bütün
yaradıcılığı boyu bu ideya ilə yaşayıb.
Bəzən biz Məmməd Araz şeirini
görməkdən və dərk etməkdən ötrü Məmməd
Araz səviyyəsinə qalxmalıyıq. Şair şeirləri
ilə azərbaycanlı deyilən bir vətəndaşı
Azərbaycan adlı bir ideya ətrafında birləşməyə
çağırır. Məmməd Araz şeiri nədən
yazmağından asılı olmayaraq bizə Azərbaycan
sevgisi, vətən sevgisi təlqin edir. Məmməd
Araz doğrudan da bu ideyaya sadiq qalaraq 1988-1990-cı illərdə
öz şeirlərində meydan hərəkatında əgər
milyonları insanı Azərbaycan uğrunda mübarizəyə
səsləyə bilirdisə,
bu Məmməd Araz şeiri sözün həqiqi mənasında
bir ordudan artıq Azərbaycan İstiqlal hərəkatına
xidmət edən sənət növü kimi bizim diqqətimizi
çəkir. Məmməd Araz sənətə gətirdiyi
sözə qeyrətlilik, millilik, azərbaycançılıq bəxş edir, o şeiri də azərbaycançılıq
odu ilə yanan ocağa dönür, qəlblərimizi isidən
sənət məbədinə çevrilir. Bu mənada Məmməd
Araz şeiri sözün həqiqi mənasında, öyrənilməyə,
əzbərlənməyə və dönə-dönə
üz tutulmağa layiq sənət növü kimi diqqətimizi
çəkir.
- Mərd ölsə də, mərdlik
ölmür, - deyir şairimiz. Siz necə dəyərləndirərdiniz
bu fikri?
- Təbii ki bu, bizim mənəvi dəyərlərimizdir.
Bizim milli mənəvi dəyərlərimiz daim yaşayacaq. Məmməd
Araz deyir mərd ölə bilir, cismən ölür, amma mərdlik
ölmür. Bizim mərd oğullarımız Azərbaycan
adlı məmləkətin uğrunda canlarından keçməyə
hazırdırlar. Bu məqamda mərdlik ölmür və
ölməyəcək də.
Hələ yeriyirəm qəlbimlə qoşa,
Hələ çoxlarına örnəyəm,
bala.
Qoca büdrəyəndə büdrəyən
qoca,
Körpə ağlayanda körpəyəm,
bala.
Bu, əslində sırf azərbaycanlı
obrazıdır. Məmməd Arazın yaratdığı bu
azərbaycanlı obrazı- qoca büdrəyəndə
büdrəmək, körpə ağlayanda ağlamaq
bütün mənəvi dəyərləri də bu
obrazın içərisindədir.
- İman müəllim, sonda dünya heç
kimin olduğunu bildiyi halda,
şair nə üçün dünya mənim, dünya sənin
deyirdi?
- Biz şeirlərimizdə, bəzən
poeziyamızda dünyanın vəfasızlığından
söhbət açırıq. Amma bu şeirdə başqa fəlsəfi
yöndən baxış bucağı var. Əslində vəfasız
olan dünya yox, insanlardır.
Dünya elə qalır, bizdən əvvəl də var idi,
bizimlə də var, bizdən sonra da olacaq. Məmməd Araz bu
şeiri ilə insanı dünya haqqında yenidən
düşünməyə, dünyaya niyə gəldiyi haqda
sual verməyə səsləyir. İnsan dünyaya xidmət etməkdən ötrü
gəlib, dünyanı dağıtmağa yox. Məmməd Araz sadəcə
müasir gəncliyə üzünü tutaraq deyirdi ki, dünyaya, insanlığa xidmət etmək lazımdır.
Yoxsa sən dünyaya yox, dünya sənə gülər.
Dünya əbədidir, insansa bir ömür yaşayır,
onun əsas missiyası insanlığa xidmətdən ibarətdir.
İnsanlığa xidmət baxımından biz Məmməd
Araz yaradıcılığına mənən, ruhən, qəlbən
borcluyuq.
- Biz Məmməd Arazın təkcə
şairliyindən danışmaqla onun
yaradıcılığını kölgədə qoymuruq
ki?
- Məmməd Araz yalnız Azərbaycan ədəbiyyatında
yox, Azərbaycan publisistikasında, tərcümə sənətində,
Azərbaycan jurnalistika tarixində əsas yer tutur. Amma Məmməd
Araz və Azərbaycan jurnalistikası o qədər də
geniş öyrənilmir. Halbuki onun jurnalistika fəaliyyəti
şairliyindən heç də geri qalmır və öyrənilməyə,
tətbiq edilməyə ehtiyacı vardır. O, “Ulduz”
jurnalının məsul katibi, “Ədəbiyyat və incəsənət”
qəzetinin baş redaktor müavini, Azərbaycan Dövlət
Nəşriyyatının baş redaktor müavini və
1974-cü ildən ömrünün sonuna (2004-cü ilə qədər)
“Azərbaycan təbiəti” jurnalının baş redaktoru
olub. Bunlar sadəcə bu vəzifədə işləyib
demək deyil. Məmməd Arazın publisistikası şair qələmindən
çıxmış bədii publisistikadır. Bədii tərcümə
sahəsində də Məmməd Araz uğurla fəaliyyət
göstərmişdir. Buna görədir ki, onun tərcümələrinin
böyük əksəriyyəti Məmməd Arazın
şair ürəyindən qopan öz şeirləri kimi səmimi
və poetikdir. Məmməd Araz qəlbimizdə
yaşayır, bizim müasirimizdir, bizdən sonra gələn
nəsillərlə də yaşayacaq, onların da müasiri
olacaq.
Xalqımızın və ədəbiyyatımızın
böyük qayğıkeşi, görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyev Xalq şairi Məmməd Arazın sənətinə
və şəxsiyyətinə böyük ehtiram bəsləmişdir.
Məmməd Arazın anadan olmasının 60
illik yubileyinin ölkəmizdə dövlət səviyyəsində
geniş qeyd olunması, şairin yüksək “İstiqlal”
ordeni ilə təltif edilməsi, Almaniyaya müalicəyə
göndərilməsi tədbirləri Məmməd Arazın bədii
yaradıcılığının inkişafına
şərait yaratmışdır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin Məmməd
Arazın 80 illik yubileyinin keçirilməsi haqqındakı
27 sentyabr 2013-cü il tarixli Sərəncamı görkəmli
sənətkarın böyük sənətinə dövlət
səviyyəsində göstərilən yüksək diqqəti
və qayğını aydın şəkildə ifadə
edir.
Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisinin Sədri Vasif Talıbovun Xalq
şairi Məmməd Arazın 80 illiyinin qeyd olunması və
böyük söz ustadının dünyaya gəldiyi
Şahbuz rayonunun Nursu kəndində ev-muzeyinin yaradılması
haqqındakı sərəncamları, keçirilən yubiley
tədbirləri qədim diyarda görkəmli sənətkarın
yaradıcılığına verilən qiymətin ən
bariz nümunəsidir. Xalq şairi Məmməd Arazın
kamil, müdrik, mübariz sənəti yaşayır, nəsillər
ötdükcə yaşayacaq.
Səadət Əliyeva
İki
sahil.- 2017.- 18 oktyabr.- S.20.