Dünya
memarlığının nadir inciləri
Naxçıvan abidələri
Qədim diyarımız
Naxçıvan xalqımızın daş yaddaşı,
misilsiz sərvəti olan, yaşı minilliklərə
söykənən sirli-soraqlı tarixi abidələrlə zəngindir.
Sevindirici haldır ki, bu gün təkcə paytaxt şəhərimizdə
deyil, muxtar respublikamızın hansı səmtinə üz
tutsan orada hər daşı-qayası min bir tarix
danışan şanlı keçmişinin yadigarı olan,
dünəndən bu günə işıq salan abidələr
görərsən.
Elə
götürək Naxçıvanın Şərqə
açılan qapısı Culfa rayonunu... Xalqımızn mərdlik,
yenilməzlik, mübarizlik rəmzi - Əlincə qalası, Azərbaycan
memarlığının əvəzsiz nümunəsi -
Gülüstan türbəsi, qədim insanların müdafiə
istehkamı - Qazançı qalası, qoca Şərqin
memarlıq incisi, şeyxlər ocağı - Xanəgah abidə
kompleksi, əcdadlarımızın iman yeri, zikr evi - Kırna
türbəsi ulu diyarımızın tarixi zənginliyindən
xəbər verən abidələrdir.
Öncə
dünya mədəniyyəti tarixində özünəməxsus
yeri olan Əlincə qalasının keçmişinə nəzər
salaq. Bu qalanın tarixi xalqımızın öz
azadlığı və istiqlaliyyəti uğrunda yadelli
işğalçılara qarşı apardığı
mübarizə ilə bağlıdır. Elə bu səbəbdəndir
ki, qala qədim diyarın mübarizlik və əyilməzlik
simvolu kimi özünə şöhrət qazanıb.
Araşdırdığımız mənbələrdə
qalanın salınma tarixi barədə dəqiq məlumat
olmasa da bu abidənin orta əsrlərdə Azərbaycanın
tərkibində olan dövlətlərin tarixində əvəzolunmaz
rol oynadığı və xarici düşmənlərə
qarşı müdafiə istehkamı kimi istifadə edildiyi
qeyd olunub. Əlincə
yüzillərlə Azərbaycanın və Yaxın Şərqin
müxtəlif hakim sülalələrinin istehkam qalası olsa
da, tarixdə daha çox Azərbaycan Atabəylərinin iqamət
və xəzinə yeri kimi tanınıb. Azərbaycan Atabəyləri
- Eldənizlərin hökmranlığı dövründə
Əlincəqalanın istər hərbi-strateji, istərsə
də siyasi mövqeyi xeyli artıb.
Qalanın tarixində XIV əsr isə xüsusi yer tutur.
Bu, Əmir Teymurun hücumları və qalanın mərd-mərdanə
müdafiəsi ilə bağlıdır. Yenilməz, əyilməz,
mübariz qala 14 il Əmir Teymur qoşunlarının həmləsinə
sinə gərib, çağının ən güclü hərbi
qüvvələrini məğlubyyətə uğradan
böyük cahangir Əmir Teymuru öz möhkəmliyi ilə
heyrətləndirib. Bu illər ərzində qalaya dəfələrlə
hücumlar olsa da, Əmir Teymurun qoşunu qalanı ala bilmyib.
Azərbaycanda orta əsrlərin sonlarına yaxın baş
verən feodal çəkişmələri və müharibələri
nəticəsində qala dağıdılsa da bu gün qədirbilən
dövlətimizin qayğısı sayısində yurdumuzun
köksündə yenidən bərq vurur. Muxtar
respublikamızda tarixi-mədəni irsimizə daim qayğı
ilə yanaşan dövlətimizin apardığı məqsədyönlü
siyasətin nəticəsidir ki, ədadlarımızın
miras qoyub getdiyi bütün mədəni sərvətlərimizin
gələcək nəsillər üçün qorunub
saxlanılması ilə bağlı mühüm tədbirlər
həyata keçirilir. Yeri gəlmişkən, 2007-ci ildə
Naxçıvan Muxtar Respublikası ərazisində mövcud
olan dünya əhəmiyyətli daşınmaz tarix və mədəniyyət
abidələrinin siyahısına daxil edilən Əlincəqalada
muxtar respublika rəhbərinin “Culfa rayonundakı “Əlincəqala”
tarixi abidəsinin bərpa edilməsi haqqında” 11 fevral
2014-cü il tarixli Sərəncamına əsasən
aparılan genişmiqyaslı bərpa işləri bu sahədə
görülən tədbirlərin növbəti təzahürüdür.
Qalanın
etimologiyasına gəldikdə isə bu toponim mənbələrdə
“əlini çək” kimi qeyd olunsa da, elmi mülahizələrə
görə Əlincə, Alançıq - “meydança”,
“kiçik meydan”; alan - qədim türk dilində “düzənlik”,
“meydan” sözlərini ifadə edir.
Naxçıvan folklorunda isə qalanın toponimi
başqa bir maraqlı fikirlə mülahizə olunur. Deyilənlrə
görə bu ad Nuh peyğəmbərin nəticəsi
Alınca xanın adı ilə bağlı yaranıb. Zaman
keçdikcə həmin qala adı canlı danışıq
dilində tədricən Əlincə şəklinə
düşüb.
Azərbaycan
xalqının əyilməzlik və mübarizlik rəmzi kimi
özünə şöhrət qazanan Əlincə qalası
ən qədim ulu dastanımız “Kitabi Dədə Qorqud”da da
möhkəm istehkam qala kimi də təsvir olunub. Onuncu boyda
“Əgrəgi tutdular, Əlincə qalasına zindana
bıraqdılar”; “Hünərin var isə qartaşın
Əlincə qələsində əsirdir, var onu qurtar” ifadələri
bunu bir daha təsdiq edir.
Qalanın
çevrəsindəki qəbirstanlıq, türbələr və
xanəgahlar bu yerlərin uzun illər abad yaşayış məskəni
olduğundan da xəbər verir. Mənbəlrdə hürufilərin
yaşayış məskəni, qiyam və mübarizə məkanı
kimi qeyd olunan qalada Hürufiliyin
banisi Fəzlullah Nəiminin 1394-cü ildə Miranşahın
əmri ilə burada öldürüldüyü barədə
də məlumatlar qeyd olunub. Yerli sakinlərin fikrincə, Nəimi
Əlincədə qətlə yetirildikdən sonra onun cənazəsi
Xanəgah kəndində dəfn edilib. Hazırda qəbrin
üzərində Xanəgah adlı abidə də
ucaldılıb. Yerli əhali tərəfindən “Şeyx
Xorasan” adlanan abidə tədqiqatçılar tərəfindən
Nəiminin təhsil alıb kamilləşdiyi Xorasandan Azərbaycana
gəldiyi üçün Xorasanlı şeyx, Xorasan şeyxi
kimi izah edilir. Bu qəbrin üzərində ucalan abidə
Culfa rayonunun Xanəgah kəndində, Əlincəçayın
sahilində orta əsrlərə aid memarlıq kompleksidir.
Kompleksdə türbə, məscid və bəzi tikililərin
qalıqları zəmanəmizədək gəlib
çatıb. Buraya daxil olan türbənin cənubdan
giriş qapısının baş tərəfində qoyulan
kitabənin məzmunundan aydın olur ki, türbə əmir,
isfəhsalar, böyük alim Uluq Qutluq Lala bəyin əmri ilə
memar Xacə Cəmaləddin tərəfindən inşa
edilib. Türbənin cənubunda ona bitişik inşa
edilmiş türbə-məscid isə sufi təriqətinin rəhbərlərindən
olan Şeyx Hacı Lələ Məliyin xatirəsinə hicri
901, miladi 1495-1496 -cı illərdə Xond Bikə xatın tərəfindən
inşa edilib.
İgidlərə
qalxan, yağıya sipər olan digər istehkam isə
Qazançı qalasıdır. Qazançı kəndindən
şimalda yerləşən eramızdan əvvəl III-I
minilliklərin əvvəllərinə aid edilən abidə
Azərbaycan ərazisində geniş məskunlaşmış
qədim Kas türklərinin adı ilə bağlıdır.
Qala çoxpilləli möhtəşəm müdafiə
sistemindən ibarətdir. Sədlərdən bir-birinə
keçid yolu var. Mənbələrdə qala eramızdan əvvəl
II minilliyin əvvəlində Əlincəçay vadisində
yaşamış iri tayfa birliyinin mərkəzi olaraq da qeydə
alınıb. Qazançı qalasından toplanmış
yerüstü materiallar dən daşları, boz və çəhrayı
rəngli gil qab - küpə, kasa, çölmək tipli qab
nümunələri bu qalanın qədim keçmişindən
xəbər verən tarixi əhəmiyyətli mənbələrdir.
Buradakı
türbələr keçmişimizdən bu
günümüzə açılan pəncərə, ötənlərimizin
oxunmamış kitabıdır. Bu baxımdan
Naxçıvanın türk-islam mədəniyyəti
nümunələrindən biri olan Gülüstan türbəsi də Azərbaycan memarlıq abidələri
içərisində özünəməxsus yer tutur. Culfa
rayonunun Gülüstan kəndi yaxınlığında yerləşən
bu türbə muxtar respublika ərazisində qeydiyyata
alınmış dünya əhəmiyyətli daşınmaz
tarix və mədəniyyət abidələrindən biridir.
Orta əsr mənbələrində bəzən “Kəsik
günbəz” kimi xatırlanan, memarlıq-konstruktiv
quruluşuna görə Naxçıvanın,
bütövlükdə Azərbaycanın türbə tipli digər
memarlıq abidələrindən fərqlənən
Gülüstan türbəsinin sərdabəsi
kürsülük adlanan yerüstü hissədə yerləşir.
Kürsülük xaricdən kəsik piramida, daxildən
silindrik quruluşa malikdir. Türbənin səthləri oyma həndəsi
ornamentlərlə və dekorativ tağlarla bəzədilib.
Naxçıvan memarlıq məktəbinə məxsus digər
türbələrdə olduğu kimi, Gülüstan türbəsində
də taxçaların içərisi incə həndəsi
ornamentlərlə örtülüb. Türbənin memarlıq üslubu Səlcuqilər
dövrünün abidələri ilə, üzərindəki
həndəsi ornamentlər isə
Əcəmi memarlıq məktəbinə daxil olan abidələrlə
oxşarlıq təşkil edir. Gülüstan türbəsinin
və abidənin yerləşdiyi ərazinin tarixi və mədəni
əhəmiyyəti nəzərə alınaraq burada
“Gülüstan” Tarix-Mədəniyyət Qoruğu
yaradılıb. Qoruq Araz çayının sol sahilində
yerləşir. Tarixi keçmişimizə göstərilən
hörmət və ehtiramın nəticəsidir ki,
Naxçıvan ərazisində mövcud olan tarixi abidələr
qorunur və mühafizə
altına alınır. Bu gün əcdadlarımızın
yadigarlarına göstərilən diqqət və
qayğı sayəsində tarixi abidələrimizə yeni həyat
verilir, daş yaddaşımız əvvəlki vəziyyətinə,
görünüşünə qaytarılmaqla təzələnir.
Tariximizin qaranlıq qalan hər bir səhifəsi yenidən vərəqlənir,
oxunur. Bu mənada Gülüstan türbəsi də dövlətimizin
qayğısı ilə əhatə olunan abidələrdəndir.
Türbə Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi
Sədrinin 2015-ci il 7 oktyabr tarixli “Gülüstan türbəsinin
bərpası və tədqiq olunması haqqında” Sərəncamı
əsasında bərpa olunub.
Xalqımızın
tarixini, mədəniyyətini, adət-ənənələrini
özündə yaşadan digər daş
yaddaşımız isə Kırna türbəsidir. Culfa rayonunun Kırna kəndində
yerləşən bu memarlıq abidəsinin ümumi
quruluşu onun türbə və ya məscid olması haqqında
mülahizə yürütməyə əsas verir. Planda
kvadratşəkilli olan bina türbələr
üçün səciyyəvi şəkildə ikiqat
örtüklü olub, içəridə
çatmatağlı, xaricdən isə piramidaşəkilli
çadırvari günbəzlə örtülüb. Abidənin
üzərində kitabə olmadığından tikintinin
inşa tarixinin dəqiq müəyyənləşdirilməsi
mümkün deyil. Lakin türbənin memarlıq quruluşuna
görə onun XIII əsrə aid olduğu ehtimal edilir.
Bəli,
abidələr təkcə tariximizin daş yaddaşı
deyil, eyni zamanda onu yaradan
xalqın istedad və zəkasının məhsulu, mədəni
səviyyəsinin meyarıdır. Gücün, qüdrətin,
zəkanın, mədəniyyətin bir növ nümayişi,
tarix boyu əyilməz olan bir xalqın, bir ulusun bu günə
əmanətidir. Bu əmanəti qorumaqla tarixi və mədəni
irsimizi yaşatmaq hər birimizin vətəndaşlıq
borcudur. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədri
Vasif Talıbovun dediyi kimi: “Hər bir yerin tarixi yalnız
kitablarda deyil, onun torpağında, tikililərində, abidələrində
yaşayır. Tarixini, Vətənini sevən insanlar abidələri
qoruyub gələcək nəsillərə ötürməlidir.
Hər birimiz tariximizlə qürur hissi keçirməli,
bütün dünyaya göstərməliyik ki, ulu
babalarımız, əcdadlarımız belə zəngin tarixə
malik olublar”.
Gülcamal Tahirova
İki sahil.- 2018.- 9 avqust.- S.11.