Azərbaycan
diplomatiyasının böyük uğuru
Xəzərin hüquqi statusu məsələsinin
təxminən 300 illik yaşı var. XVIII əsrin
sonlarından başlayaraq Xəzər sahilində Rusiya,
Osmanlı və Böyük Britaniya imperiyaları arasında
Azərbaycana məxsus tarixi ərazilər uğrunda bir
neçə çoxillik və qısa müddətli
qanlı müharibələr yaşanmışdır. Xəzərsahili ərazilərin
bölüşdürülməsi və Azərbaycan
torpaqlarının gələcək “hüquqi statusu və mənsubiyyəti”
ilə bağlı ilk dövlətlərarası sənəd
Rusiya ilə İran arasında rus çarı I Pyoturun
1722-1723-cü illərdə 80 min qoşunla Xəzər
hövzəsinə ilk yürüşündən sonra
Sankt-Peterburqda imzalanmışdır.
Öz iştirakı olmadan, Azərbaycan
torpaqlarının hüquqi mənsubiyyətinin və Xəzərin
statusunun müəyyən edilməsinə növbəti cəhd
XX əsrin əvvəlində - (1907-ci ildə) işğalçı
ingilis və rus imperiyaları arasında “İran,
Əfqanıstan və Tibet ərazilərində müstəmləkəçilik
fəaliyyəti” ilə bağlı imzalanan Birgə
Konvensiyada göstərilmişdir. Konvensiyaya görə,
bütün Azərbaycan (İran) əraziləri Şimal və
Cənub olmaqla iki hissəyə ayrılırdı ki, bunlar da
müvafiq olaraq İngiltərə və Rusiyanın təsir
dairəsinə daxil edilirdi. Bu müqavilədən
başlayaraq Rusiya Xəzərin Cənub-Qərb və
Şimal sahillərində yerləşən Azərbaycan ərazilərini,
Bakı, Astara və Dərbənd kimi iri şəhərlərini
öz təsir dairəsinə salaraq, imperiya ərazilərinə
qatmışdır. 1917-1921-ci illər
arasındakı qısa zaman kəsiyi istisna olmaqla, bu ərazilər
SSRİ dağılana qədər şəriksiz şəkildə
Rusiyanın təsir dairəsində olmuşdur.
Birinci
Dünya müharibəsinin nəticələrinə və
Versal (1919-cu il) sülhünün şərtlərinə
görə dünyada və Xəzər regionunda baş verən
geosiyasi və coğrafi dəyişikliklər, Rusiyada
bolşevik inqilabının baş verməsi, Osmanlı
imperiyasının süqutu, Fars körfəzi, Orta Asiya, Cənubi
Qafqaz və Avrasiyanın digər bölgələrində
yaşanan ciddi beynəlxalq proseslər 1921-ci ildə sovet
Rusiyası ilə hövzənin digər böyük ölkəsi
hesab olunan İran şahlığı arasında Xəzər
bölgəsinin statusu məsələsinə yenidən
qayıtmaq və Azərbaycanın taleyini həll etmək məsələsini
aktuallaşdırdı. O zaman müharibənin qalib dövlətləri,
ilk növbədə, Böyük Brianiya tərəfindən
ciddi təzyiqlərə və geostrateji basqılara məruz
qalan hər iki tərəf həmin ildə
bağladıqları müqavilə ilə “hər hansı
bir xarici dövlətin gəmilərini Xəzər dənizinə
buraxmamaq” haqqında qarşılıqlı öhdəlik
götürdülər. Faktiki olaraq Xəzərin əvvəlki
(1828-ci il) bölgüsü xəritəsini
- Şimal və Cənub təsir dairələrinə
ayrılmasını və müvafiq olaraq idarə edilməsini
yenidən təsdiq etdilər. Müqavilənin
şərtlərinə görə hər iki ölkə Xəzərdə
müstəsna hüquq qazanır, birgə
balıqçılıq fəaliyyəti həyata keçirmək,
xarici gəmiləri dənizə buraxmamaq öhdəliyi
götürürdü. Mütəxəssislərin
fikrinə görə, bu müqavilə faktiki olaraq Rusiya və
İranın xarici ölkələrə qarşı birgə
mübarizə aparmaq haqda “strateji müttəfiqliyini” təsbit
edərək, Xəzəri yalnız iki ölkənin birgə
istifadə edə biləcəyi geosiyasi məkana və daxili
dənizə çevirirdi. Razılaşmaya
müvafiq olaraq Xəzərin cənubunda İran, qalan
bütün sahillərində isə sovet Rusiyası ətraf ərazilərin
və xalqların taleyini istədiyi kimi həll etmək
imkanı qazanırdı.
Təxminən eyni məzmunlu hüquqi müqavilə
1935 və 1940-cı illərdə iki ölkə rəsmilərinin
imzaladıqları iki hökumətlərarası müqavilədə
öz əksini tapmışdır. 1940-cı ildə
İkinci Dünya müharibəsi təhlükəsi hər
iki ölkənin astanasında dayanan zaman, SSRİ-nin təşəbbüsü
ilə İranla Xəzər hövzəsinin hüquqi statusu və
iki ölkə arasındakı münasibətlərlə
bağlı müqaviləyə yenidən
baxılmışdır. Bu müqavilələrdə
qeyd olunmasa da, SSRİ və İran arasında öz sərhədlərinin
təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədilə
Xəzər dənizi faktiki olaraq iki hissəyə (milli
sektorlara) bölünmüşdü. İranın sahil
sərhədlərindən dənizin orta xəttinə qədər
olan hissə (təxminən bütün dəniz səthinin 14
faizi İrana, 86 faizi isə Sovet İttifaqına
düşmüşdü) İranın, qalan hissə isə
SSRİ-nin ərazisi hesab olunurdu.
İki
ölkə arasında 1954, 1956 və 1957-ci illərdə həyata
keçirilmiş sərhəd demorkasiyası zamanı da
yuxarıda göstərilən bölgü əsas
götürülmüş və İranın Xəzər sərhədlərinin
başlanğıcı Azərbaycanın Astara - Türkmənistanın
Həsənqulu yaşayış məntəqələrindən-
dənizin orta xəttinə qədər- düz xətt
üzrə müəyyən edilmişdir. O dövrün
bütün siyasi xəritələrində bu bölgü
prinsipial olaraq sərhəd hüdudu olaraq göstərilmişdir.
SSRİ isə öz daxili qaydalarına müvafiq olaraq ( eyni
orta xətt prinsipi üzrə) Xəzər dənizinin ona aid
olan 86%-lik ərazisini milli təsərrüfat işləri
aparmaq və s. məqsədlərlə 1970-ci ildə dörd
Xəzərətrafı respublika arasında - Rusiya (19%),
Qazaxıstan (29%), Azərbaycan (21%) və Türkmənistan
(16%) olmaqla milli sektorlara bölmüş, hər bir müttəfiq
respublikanın dəniz ərazilərini (sektorlarını)
müəyyən etmişdir.
SSRİ-nin süqutundan və Xəzər ətrafında
Sovet İttifaqının tərkibindən
çıxmış 3 yeni müstəqil dövlət meydana
gəlir. Xəzər hövzəsi öz geosiyasi və geoiqtisadi
xarakteristikasına görə nəinki təkcə bölgə
ölkələri üçün həyati əhəmiyyətli
məkana, eyni zamanda mühüm planetar bir faktora çevrilir.
Xəzər dənizinin yeni geosiyasi statusu onun karbohidrogen
yataqlarının mənsubiyyətini, su hövzəsində
iş aparmaq hüququnu və üstün mövqe
haqqını, dənizin xəzərətrafı ölkələr
arasında bölüşdürülməsini və s. kimi
çoxsaylı dövlətlərarası geosiyasi məsələlərin
həllini də gündəmə gətirdi.
2018-ci il avqustun 12-də Qazaxıstanın Aktau şəhərində
keçirilən beşinci Zirvə toplantısında Xəzərin
statusunu müəyyənləşdirən Konvensiya
imzalandı. Azərbaycan, İran, Qazaxıstan,
Rusiya və Türkmənistan prezidentlərinin iştirakı
ilə baş tutan sammitin yekunu olaraq imzalanan bu Konvensiya
ümumilikdə 24 maddədən ibarətdir. Sənəddə ərazi suları, dəniz sərhədləri,
dənizin dibinin bölgüsü, naviqasiya qaydaları,
balıq ovu hüquqları, ətraf mühitin qorunması, dəniz
elmi tədqiqatları, hərbi əməkdaşlıq məsələləri,
dənizin sərvətlərindən istifadə və
başqa məqamların tənzimlənməsi yer alır.
Konvensiyanın imzalanmasına qlobal miqyasda
böyük maraq var idi. Dünyanın
müxtəlif ölkələrindən xeyli sayda jurnalist
sammitin gedişini izləyirdi. Əlbəttdə,
bu, həm də Xəzərin yerləşdiyi geopolitik
mövqe ilə bağlıdır. Çünki
Xəzər adi su hövzəsi hesab olunmur. Onun dibində milyardlarla barrel neft və trilyonlarla
kibmetr təsdiqlənmiş qaz ehtiyatları var. Əslində,
Xəzərin statusuna görə mübahisələrin bu qədər
uzun müddət sürməsinin əsas səbəbi də
elə bu hesab olunur.
İllərlə davam edən müzakirələr
zamanı ən mübahisəli məqamlardan biri də Xəzərin
göl və ya dəniz olması ilə bağlı idi. Çünki
bu amil onun statusunun müəyyənləşməsində və
bölgüsündə həlledici faktor idi. Xəzərin göl kimi qəbul olunması onun 5
sahil dövləti arasında bərabər
bölüşdürülməsini tələb edirdi. Konvensiyaya görə, 5 sahilyanı dövlət Xəzərin
dəniz olması barədə ortaq razılıq əldə
etdilər. Su hövsəsinin dəniz
olaraq qəbul edilməsi o deməkdir ki, hər bir ölkənin
payına dənizin orta xətti ilə müəyyənləşən
sektorlar düşəcək. Danışıqların
əvvəlindən Azərbaycanın tutuduğu mövqe də
elə bundan ibarət idi. Yəni,
Konvensiyada əksini tapan prinsiplər Azərbaycanın illər
boyu irəli sürdüyü mövqe ilə üst-üstə
düşürdü. Azərbaycanın
israrlı mövqeyi və Prezident İlham Əliyevin
apardığı düşünülmüş siyasət nəticəsində
Konvensiyanın imzalanması istiqamətində mövcud olan
bir çox anlaşılmazlıqlar aradan qalxdı. Məsələn, Türkmənistanın
mövqeyinin daha konstruktiv olmasında Azərbaycanın
müstəsna xidmətinin olduğunu qeyd etmək olar. Eyni zamanda daha öncə Rusiya, Qazaxıstan və Azərbaycan
arasında imzalanmış razılaşmanın da bu prosesdə
əhəmiyyətli rol oynadığını söyləmək
olar. Bu baxımdan Konvensiyanın
imzalanmasını ilk növbədə Xəzəryanı
ölkələrin, xüsusən də Azərbaycanın
uğuru kimi qiymətləndirmək olar.
Konvensiyanın ən əhəmiyyətli tərəflərindən
biri ondan ibarətdir ki, sənədin 14-cü maddəsinə
görə sahilyanı ölkələr dənizin dibi ilə
qaz və neft kəmərləri çəkə bilərlər,
bunun üçün sadəcə olaraq kəmərin
keçdiyi sektorlara sahib ölkələrin
razılığı kifayət edir. Bu maddə Türkmənistan
və Qazaxıstanın karbohidrogen ehtiyatlarının Azərbaycan
vasitəsilə Türkiyə və Avropaya nəqlinə
yaşıl işıq yandırır. Belə
ki, indiyədək statusun qeyri-müəyyən olması
Qazaxıstanın planlaşdırdığı Xəzər
Kəmərinə və Türkmənistanın öz
qazını Avropa bazarına çıxarmaq istədiyi TransXəzər
Kəmərinə ciddi maneə törədirdi. Konvensiyaya görə, sahil dövlətləri
öz sektorlarında baş verən texnogen qəzalara görə
birbaşa məsuliyyət öhdəliyi də
götürürlər. Razılaşmaya əsasən,
Xəzərdə yalnız sahil ölkələrinin hərbi
dəniz donanmaları ola bilər. Eyni zamanda, Xəzər dənizinin suları da ticarət
üçün açıq elan olunur.
Bir sözlə, imzalanan Konvensiya ilə bütün
mübahisəli məsələlər öz həllini
tapdı. Bu da Xəzər regionunda sabitliyi təmin etməklə
yanaşı, Azərbaycanın beynəlxalq tranzit ölkəsi
rolunu daha da gücləndirərək, iqtisadi qüdrətini
daha da artıracaq.
Sevinc Azadi
İki sahil.-
2018.- 18 avqust.- S.10.