Dünya
şöhrətli naxçıvanlı rəssam
Naxçıvan
torpağının yetirməsi, görkəmli rəssam
İbrahim Səfi(1898-1983) XX əsr
Türkiyə rəssamlıq sənətinin ən
böyük nümayəndəsi olmuşdur. İbrahim Səfi
müasir türk incəsənətində ən məhsuldar
fırça ustası olmuş, 10 mindən artıq rəsm əsəri
çəkmişdir. Türkiyə rəssamlığında
özünün yaradıcılıq məktəbi olan,
fırça ustalarına başçılıq etmiş bu
böyük sənətkar ilk rəsm əsərlərini Azərbaycanda,
Naxçıvan torpağında yaratmışdır.
Belə
ki, hələ 1913-cü ildə rəsm etdiyi “Araz
balıqçıları” və bir az
sonra meydana çıxan “Köç” əsərləri onun
gələcəyin böyük rəssamı
olacağından xəbər verirdi. Türkiyədə
İbrahim Səfi haqqında nəşr olunmuş kitabda əksini tapan bir
müsahibədə bu sənət korifeyi yəqin ki, XX əsrin
yetmişinci illərində, həmin məsələyə də
toxunmuş, keçmiş günləri xatırlayaraq
bildirmişdir ki, “Qafqazda incəsənətə qarşı
böyük maraq vardı. Qızlar rəngbərəng
xalçalarda arzularını, diləklərini
naxışlara çevirərkən, oğlanlar həsir,
ağacoyma kimi el sənətkarlığı ilə məşğul
olardılar. Bütün bu gözəlliklər
addım-addım məni rəssamlığa yönləndirdi.
Ətrafımdakı akademiya məzunları,
müəllimlərim məni dəstəkləyir, gələcəkdə
yaxşı bir rəssam olacağımı söyləyirdilər.
Mən də rus rəssamı Repinin əsərlərini
bəyənir, gələcəkdə onun kimi bir rəssam olmağı
çox istəyirdim”.İbrahim Səfi realist rəssamdır
və ömrünün sonuna kimi yaradıcılıq ənənəsinə
sadiq qalmışdır. Sənət fədaisinin
əsərləri onu əhatə edən və real olan əşya
və hadisələrin təsvirindən ibarətdir. O,
mücərrəd mövzulara demək olar ki, müraciət
etməmişdir. Rəssam realist üsluba üstünlük
verməsini özü belə izah etmişdir: “Mənim sənət
anlayışım
rəssamlıqda gözəllik axtarmaq və
gözəllik yaratmaqdan ibarətdir. Mən
gözəlliyi bəyənirəmsə, başqasına da
bunu bəyəndirməyə çalışıram. Sənət xalqa uymalıdır, insanların
anlayacağı şəkildə yaradılmalıdır.
Mən rəssamlıqda gerçəkçiyəm,
portağal çəkirəmsə, yuvarlaq çəkirəm,
amma modernist onu künclü-bucaqlı çəkir”.
Sənətşünas
Süleyman Arısoyun “Türk kültürü” jurnalında
çap olunmuş “Sənətkar rəssam İbrahim Səfi”
başlıqlı məqaləsində qeyd edir ki, “İbrahim
Səfi yaradıcılıq aləminə gəldiyi ilk
günlərdən indiyə kimi realizmə sadiqdir. O, öz
yaradıcılıq təcrübəsində dünya incəsənətinin
ən mütərəqqi ənənələrini davam etdirir” .
İbrahim Səfi ensiklopedik yaradıcılığa
malik rəssamlardandır. O, əsərlərini müxtəlif
janrlarda - natürmort, portret, mənzərə və kompozisiya
janrlarında yaratmışdır. Onun yaratdığı
portret qalereyasına yüzlərlə simalar daxildir. Ən
dəyərli portretlərindən biri olan “Atatürkün
portreti” onun yaradıcılığının şah əsərlərindəndir.
Rəssam müxtəlif illərdə Türk
dünyasının böyük lideri Atatürkün
obrazına müraciət etmişdir. O, ilk dəfə
1925-ci ildə bu mövzuya müraciət ermiş,daha sonra XX əsrin 60-70-ci illərində “Atatürkün Samsuna
çıxışı” və
1975-ci ildə çəkdiyi “Atatürk” əsərləri ilə
cümhuriyyətin qurucusu Mustafa Kamal Atatürkün parlaq
obrazını yaratmışdır.
İbrahim Səfinin Türkiyə mövzusuna və
xarici ölkələrə həsr etdiyi əsərləri
onun yaradıcılığında üstünlük təşkil
edir. “Qaradəniz
sahilləri”, “Topxana meydanı”, “Ankara Maltəpədən”,
“Caddəbostan”, “İzmirdə sərgi köşəsi”,
“Ankaralının portreti”, “Maranqoz Hüseyin”, “Ankara
qalası”, “Boğazda 1935-ci ilin buz axını”, “Qaladan -
Ankara”, Konkord meydanı Paris”, kimi tablolar
yaradıcılığında yer almışdır.
İbrahim Səfi həm qarışıq sərgilərdə
iştirak etmiş, həm də özünün 100 fərdi
sərgisini reallaşdırmışdır. İbrahim Səfi
1955-ci ildən sonra xarici ölkələrdə sərgi
açmağa başlamışdır. Görkəmli
rəssam Almaniya, Amerika Birləşmiş Ştatları,
Böyük Britaniya, Rusiya, Fransa, Yunanıstan və digər
ölkələrdə yaradıcılıq ezamiyyətində
olmuş, bu ölkələrə aid təsirli, yaddaqalan
tablolar yaratmışdır. Bir faktı qeyd edək ki,onun tək Fransanın ən böyük ikinci
şəhəri olan Marsel şəhərində səkkiz fərdi
sərgisi açılmışdır. İbrahim Səfi
Almaniyanın əhalisinin sayına görə
üçüncü şəhəri olan Münhenə aid
“Münhendə bir qış mənzərəsi”, “Münhendə axşam”, “Almaniyada
Tolsi qəsəbəsi”, “ “Münhendə HakkerKaller
qarşısında” və s. mənzərələri də kətan
üzərinə köçürmüşdür. Məlumdur ki, rəssam
ömrünün iki ilini Münhendə yaşamış və
həmin əsərlər də onun
yaradıcılığının Münhen dövrünə
aiddir. Onu da qeyd edək ki, beynəlxalq aləmdə
nüfuz qazanması avropalı gənc rəssamların ondan dərs
almaq istəməsinə səbəb olmuşdur. Təsadüfi
deyildir ki,tanınmış ingilis rəssamı
Conson Baker İbrahim Səfinin yetirməsi olmuşdur.
Ömrünün sonuna kimi ancaq yaradıcılıqla məşğul
olan görkəmli rəssam İbrahim Səfi XX əsr
Türkiyə incəsənəti tarixinə adını
qızıl hərflərlə yazdıran azərbaycanlıdır. İbrahim Səfinin
ölümündən 35 il keçməsinə
baxmayaraq Türkiyədə onun zəngin
yaradıcılığına diqqət
azalmamışıdır. Sakarya universitetinin müəllimi
Rumeysa İşıq Yayla görkəmli rəssamın bədii
irsini tədqiq etmiş, “İbrahim Səfi
yaradıcılığında Şərq mövzusu”
mövzusunda dissertasiya işi yazmış və böyük
fırça ustasının əsərlərində
şərq mədəniyyətinin ifadə vasitələrini,
xüsusiyyətlərini dərindən
araşdırmışdır.
Ancaq
bunlara baxmayaraq dünya şöhrətli bu görkəmli rəssamın
irsi çox az öyrənilmiş, onunla əlaqədar
cəmi üç kitab, bir kataloq işıq üzü
görmüşdür. Bu kitablardan birini dostu
professor Ənvər Tali Çətin 1990-cı ildə
İstanbulda öz vəsaiti ilə nəşr etdirmişdir.
“İbrahim Safi” adlı bu iri həcmli kitabda
böyük rəssam haqqında araşdırmalar, müsahibələr,
xatirələr öz əksini tapmışdır.İbrahim Səfinin
dostlarından, tədqiqatçılarından biri də Naci Tərzidir.
Bu fırça ustası İbrahim Səfi sənətinin
çoxsaylı pərəstişkarlarından biridir. O
yazır:”İbrahim Səfi Türkiyəyə rəng
anlayışını gətirmiş sənətkardır.
Türk rəssamları rəngin nə olduğunu
ondan sonra dərk etməyə başladılar.Mən indiyə
qədər onun kimi alicənab, sənətinə aşiq olan
bir adam görməmişəm. Türk rəsm
sənəti İbrahim Səfidən çox şey öyrəndi”.
Daha sonra
Naci Tərzi sənətkarın ömrü boyu vətən həsrəti
çəkdiyini müşahidə etdiyini göstərərək
yazır: “İbrahim Səfi daim doğulub
böyüdüyü yerlərin xiffətini çəkirdi.
Bunu hiss etdirməməyə çalışsa da, mən daim
gözlərindəki nisgildən sezirdim. Məncə,
İbrahim Səfi bu dünyadan gözləri açıq
getdi, çünki 20 yaşında tərk etdiyi doğma
yurdunu görə bilmədi”.
Başqa bir mənbədə də bu fikri təsdiq edən
faktlara rast gəlirik. Belə ki, akademik Rasim Əfəndi 1970-ci
illərdə Türkiyəyə səfərə getmişdi.
İstanbulda İbrahim Səfi ilə
görüş ona böyük təsir
bağışlamışdı. O,böyük
fırça ustası ilə görüşünü, evində
qonaq olmasını belə təsvir edir: “Vaxtımız az
olduğundan İbrahim Səfi nəfəsini dərmədən
danışır və mənə suallar verirdi. O çox
şeylərlə maraqlanırdı. Tez-tez qəhərlənirdi,elə hey: “Darıxıram, onun
üçün darıxıram. Bircə dəfə
hüsnünü görə bilsə idim, rahat ölərdim”-deyirdi.
Mən dözməyib ondan soruşdum: İbrahim bəy, kimin
xiffətini çəkirsiniz? Bu zaman o, əllərini bərk-bərk
sıxdığı başından aralayıb
arxasındakı divara, oradan asılmış tabloya
tuşladı və dedi: “Onun üçün, onun
üçün”. Divardakı rəsmə yalnız indi diqqət
yetirdim, bayaqdan ev bir az qaranlıq olduğu
üçün fikir verməmişdim. Bu, İbrahim Səfinin qürbətdə çəkdiyi
“Haçadağ” əsəri idi”.
Görkəmli rəssamın fırçasının
hər telinə hopan Vətən sevgisi, yurd sevgisi, sonsuz həsrət,
genetik yaddaş onun əsərlərinin hər birinə
doğma Naxçıvanın bir parçasını həkk
etmişdir.
Sovet Azərbaycanında İbrahim Səfinin
yaradıcılığından demək olar ki, bəhs
olunmayıb. Müstəqillik illərində bu rəssam
haqqında mətbuatda bəzi yazılar çap olunsa da, geniş ictimaiyyət onun
varlığından, əsasən xəbərsiz olub. Azərbaycan
muzeylərində İbrahim Səfinin cəmi 11 əsəri
mövcuddur.
Dünya şöhrətli rəssam
İbrahim Səfinin şəxsiyyətinə,
yaradıcılığına dəyər verən
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədri
Vasif Talıbov 17 oktyabr 2018-ci ildə “Görkəmli rəssam
İbrahim Səfinin 120 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında” imzaladığı Sərəncam bu sahədə
böyük mədəni və ictimai-siyasi əhəmiyyətli
hadisə oldu. Sərəncamda göstərildiyi kimi,
İbrahim Səfinin şəxsiyyəti və
yaradıcılığının tədqiqi
bütünlükdə hər bir vətəndaş,
xüsusilə rəssamlarımız üçün vacibdir.
Azərbaycanı xarici ölkələrdə öz
yaradıcılıq fəaliyyəti ilə layiqincə təmsil
edən rəssam bu gün həyatda
olmasa da, onun yaratdıqları
ölkəmizi layiqli şəkildə təmsil etməkdədir. Bu sərəncamın işığında bu
yaxınlarda Naxçıvan Rəssamlar Birliyinin sərgi
salonunda böyük sənətkarın 54 əsəri
nümayiş etdirilmiş, mətbuatda İbrahim Səfi
yaradıcılığına həsr edilmiş maraqlı məqalələr
nəşr edilmişdir.
Anadan olmasından 120 il keçməsinə
baxmayaraq, Naxçıvan Muxtar Respublikasında bu cür
görkəmli rəssama dövlət tərəfindən diqqət
və qayğı göstərilməsi bir ziyalı kimi bizi çox sevindirdi.
İnanırıq ki, Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi
Sədrinin imzaladığı
Sərəncam dünya şöhrəti
qazanmış, türk dünyasının tanınmış
naxçıvanlı rəssamı İbrahim Səfinin həyat və
yaradıcılığının daha geniş şəkildə
tədqiq edilməsinə, ictimaiyyətə, sənətsevərlərə
təqdim olunmasına münbit
şərait yaradacaq, müasir gəncliyə, gələcək
nəsillərə layiqincə tanıdılmasına təkan
verəcək.
Əbülfəz Quliyev
Sahil.-
2018.- 25 dekabr.- S.27.