Tarixdə iz buraxanlar: Niyazi
Niyazi
Zülfüqar oğlu Tağızadə-Hacıbəyov
1912-ci il avqust ayının 20-də Tiflisdə anadan olub.
Atası Zülfüqar bəy, anası Böyükxanım
xanımdır. Niyazi niyə iki soyadı
daşıyırdı? Tağızadə-Hacıbəyov
soyadı Niyazinin öz seçimi olub. Tağızadə
anası Böyükxanımın soyadıdır. Yeganə
dayısı Heydərəli Tağızadə
inqilabçı olub. Onun faciəli qətlindən sonra Niyazi
bu soyadı yaşatmağı özünə borc bilib.
Niyazinin
atası Zülfüqar Hacıbəyov Azərbaycanda musiqili
teatrın banilərindən və dahi Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyovun qardaşı idi. Anası
Böyükxanım ixtisasca həkim olub. Niyazi uşaqlıq
illərindən Ü.Hacıbəyov, M.Maqomayev,
Ə.Haqverdiyev, C.Məmmədquluzadə, H.Cavid kimi
dövrün tanınan sənət adamları,
yazıçıları arasında böyüyüb. O, ilk təhsilini
Bakı Musiqi Texnikumunda alıb, fəqət sonra təhsilini
davam etdirmək üçün Moskva və Leninqrad şəhərlərinə
gedib.
Üzeyir
Hacıbəyovun məsləhəti ilə Moskvaya gedən
Niyazi orada Onesinlər adına Musiqi-Pedaqoji Texnikumunda, görkəmli
müsiqiçi və müəllim Mixail Fabianoviç
Onesinin sinfində musiqi təhsilinə başlayıb. Onun
M.F.Onesinin rəhbərliyi altında məşğul
olduğu illər gərgin əmək və bəstəkarlıq
sənəti xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi
dövrü idi. Moskva şəhərinin zəngin
bədii həyatı – opera tamaşaları, simfonik və
kamera musiqisi konsertləri, görkəmli dirijorların, musiqi
ifaçılarının çıxışları
Niyazinin istedadının inkişafına təkan verib.
1929-1931-ci illər ərzində Niyazi Leninqrad Mərkəzi
Musiqi Texnikumunda Q.Popovun və P.Ryazanovun rəhbərliyi altında
bəstəkarlıq məşğələlərini davam
etdirib. Həmin dövrdə Niyazi gənc Azərbaycan
bəstəkarı Asəf Zeynallı ilə birlikdə
Leninqradda Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərindən
ibarət konsertlərin təşkil edilməsi və
keçirilməsi sahəsində mühüm işlər
görüb. Fəqət Leninqradın iqlimi Niyazinin səhhətinə
pis təsir etdiyinə görə orada təhsilinə davam edə
bilməyib. Bir müddət sonra Dağıstana
köçüb və Dağıstan Xalq Maarif
Komissarlığında elm, ədəbiyyat və incəsənət
bölməsinin müdiri təyin edilib. Bu illər ərzində
Niyazi Üzeyir bəy Hacıbəyov ilə müntəzəm
olaraq yazışır, onun məsləhətlərini diqqətlə
dinləyirdi. Eyni zamanda Üzeyir Hacıbəyov da tez-tez
öz yaradıcılıq planları və Azərbaycanın
musiqi həyatında baş verən hadisələr
haqqında Niyaziyə məlumat verirdi. 1933-cü ilin
ortalarında Niyazi Bakıya qayıdır. Burada o, müəyyən
müddət Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
aspiranturasında professor L.Rudolfun və S.Ştrasserin rəhbərliyi
altında məşğul olur.
Niyazi bəstəkarlıq
fəaliyyətinə məhz həmin dövrdə
başlayıb. O öz qüvvəsini müxtəlif janrlarda
sınayıb, tezliklə ilk əsərləri olan “Od
içində” fortepiano poemasını və Azərbaycan
simfonik musiqisinin ilk nümunələrindən olan “Zaqatala
suitası”nı yaradıb. Niyazi 1934-cü ildə Azərbaycan
Bəstəkarlar təşkilatının üzvü olub. Bir
ildən sonra o, M.Maqomayevin muğamların nota salınması
təşəbbüsünü davam etdirərək məşhur
xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun ifasında “Rast” və
“Şur” muğamlarının not yazılarını tərtib
edib. Bu not yazılarının Azərbaycan
muğamlarının şifahi sənət növü olan
muğamların qorunması və bəstəkar
yaradıcılığında istifadəsi üçün
böyük nəzəri və təcrübi əhəmiyyəti
vardı. Eyni zamanda həmin not yazıları 30-cu illərdə
milli musiqimizə, çalğı alətlərimizə
qarşı çıxan yanlış nəzəriyyələri
təkzib etdi.
Niyazi
keçən əsrin 30-cu illərində kino və teatr
musiqisi sahəsində fəal çalışıb. O,
atası ilə birlikdə Cəfər Cabbarlının “Almas”
dramının ssenarisi əsasında çəkilən ilk səsli
Azərbaycan bədii filmi üçün musiqi yazıb, dram
tamaşalarına musiqi bəstələyib.
Niyazi
dirijorluq fəaliyyətinə də həmin dövrdən
başlayıb. O, 1934-1935-ci illərdə Azərbaycan
Neftçilər İttifaqı dram teatrının orkestrinə
rəhbərlik edib, sonralar Azərbaycan bəstəkarlarının
ilk simfonik əsərlərini, Ü.Hacıbəyovun,
M.Maqomayevin operalarından orkestr fraqmentlərini idarə edib.
Niyazinin M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera və
Balet Teatrının səhnəsində M.Maqomayevin “Nərgiz”
operasının yeni tamaşasının hazırlanması ilə
bağlı işi onun dirijorluq fəaliyyətində yeni mərhələ
olub. Bu mərhələdə Niyazi M.Maqomayevin
“Nərgiz” operasının yeni musiqi redaksiyasını
hazırlayıb. 1938-ci ildə “Nərgiz” operası Moskvada ilk
dəfə keçirilən Azərbaycan incəsənəti
dekadasının proqramına daxil edilib və dekada
iştirakçıları tərəfindən yüksək
qiymətləndirilib. Son dərəcə böyük
ifadəliklə dirijorluq edən Niyazinin istedadı xüsusilə
qeyd olunub və bu uğuruna görə layiq olduğu
mükafat – “Şərq nişanı” ordeni ilə təltif
edilib. Tezliklə o, Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının bədii rəhbəri təyin edilib və
bu vəzifədə Üzeyir Hacıbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Simfonik Orkestrinin daimi tərkibini təşkil etmək
üçün fəaliyyət göstərib.
Niyazinin
ifaçılıq yaradıcılığının
inkişafının yeni mərhələsi simfonik orkestrlə
birgə işi ilə başlanıb, onun dirijorluq texnikası
təkmilləşib, orkestrin repertuarı zənginləşib.
Onun simfonik əsərlərin təbliği ilə
bağlı olan fəaliyyəti məhz həmin dövrdə
meydana çıxıb və sonralar intensiv inkişaf edib. Bu dövrdə Niyazinin repertuarı sovet
respublikaları bəstəkarlarının əsərləri
ilə zənginləşib.1939-cu ilin sonlarında Bakıda keçirilən
sovet musiqisi dekadasında S.Turenkovun “Belorusiya” suitasından,
N.Lışenko-Revutskinin “Taras Bulba” operasının
uvertürasından, R.Qliyerin “Şahsənəm”
operasının uvertürasından ibarət olan proqramla
çıxış edən Niyazi Üzeyir bəy Hacıbəyovun
“Koroğlu” operasının tamaşalarına da bu zamandan
dirijorluq etməyə başlayıb.
Niyazinin
Ü.Hacıbəyovun musiqisi ilə əlaqəsi tədricən
dərinləşib və daha maraqlı olub. O, həmin musiqiyə daha çox məftun
olub və bu musiqi xəzinəsindən böyük ehtiramla bəhs
etməyə başlayıb. Niyazi Ü.Hacıbəyovun
“Koroğlu” operasına xüsusi bir duyğu ilə
yanaşıb, bu müdrik əsərin musiqisini böyük
sadəlik, yetkin ustalıqla ifa edib. O, müəllifin
partiturasını dinləyicilərə bənzərsiz parlaq
cizgilərlə, emosional zənginliklə, incə dinamika ilə
və coşqun ritmik əlavələrlə
çatdırırdı. 1940-cı ildə Niyazi Azərbaycan
SSR Əməkdar İncəsənət Xadimi fəxri
adına layiq görülüb.
Müharibə
illəri Niyazi üçün gərgin yaradıcılıq
və ictimai-fəaliyyət dövrü olub. O,
dəfələrlə hərbi hissələrə gedib,
böyük siyasi tərbiyə işləri aparıb. 1941-ci
ilin oktyabr ayında Niyazi M.F.Axundov adına Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının kollektivilə
birlikdə sovet qoşun hissələri qarşısında
çıxış etmək üçün İrana
gedib. Burada özünün dirijorluğu ilə nümayiş
etdirdiyi teatr tamaşaları, o cümlədən Üzeyir
Hacıbəyovun “Koroğlu” operası böyük uğurlar
qazanıb. Niyazi İran səfərindən aldığı
təəssüratları S.Rüstəmin sözlərinə
bəstələdiyi “Təbrizim” adlı səmimi
mahnısında əks etdirib.
1942-ci il
may ayının 22-də Niyazinin rəhbərliyi altında Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının səhnəsində
onun “Xosrov və Şirin” lirik-dramatik operası səhnəyə
qoyulub. Bu operanın musiqisində səmimi, lirik ariyalar, ifadəli
xor və orkestr fraqmentləri diqqəti cəlb edir.
Operanın quruluşunu hazırlayan İ.Hidayətzadə
yazırdı: “Bəstəkar misilsiz poeziyanın cazibə
qüvvəsini əxz etmiş və onu musiqidə təqdim
edə bilmişdir.”
Niyazi Uca
Yaradanın Azərbaycan xalqına bəxş etdiyi ən
böyük sənətkarlardandır. O, əlindəki dirijor
çubuğu ilə sanki musiqinin xəritəsini
cızırdı. Maestro böyük dirijor olmaqdan əlavə,
həm də bənzərsiz bir bəstəkar idi.
Yaratdığı “Çitra” baletinə görə Niyazini
Hindistanda Beynəlxalq Nehru mükafatına layiq görüblər.
Azərbaycan milli peşəkar dirijorluq məktəbinin
formalaşması Niyazinin adı ilə bağlıdır.
Milli bəstəkarların bir çox əsərləri, o
cümlədən Üzeyir Hacıbəyovun “Koroğlu”
operası onun dirijorluğu altında dünya musiqisinin
qızıl fonduna daxil olub. Maestronun
böyük şövq və məhəbbətlə
tamaşaya hazırladığı “Nərgiz”(M.Maqomayev), “Vətən”
(Q.Qarayev və C.Hacıyev), “Sevil”(F.Əmirov), “Qaratoxmaq
qadın” (P.Çaykovski), “Knyaz İqor” (A.Borodin), “Karmen”
(J.Bize)... operaları, “Gülşən” (S.Hacıbəyov),
“Yeddi gözəl”, “İldırımlı yollarla” (Q.Qarayev)...
baletləri incəsənət tariximizin yaddaqalan səhifələridir.
Niyazi böyük bir dahi idi. O, həm əməlləri, həm
əsərləri, həm də xeyirxah işləri ilə mədəniyyətimizə,
xüsusən də musiqi sənətinə misilsiz töhfələr
bəxş edib.
Azərbaycan
Dövlət Simfonik Orkestrinin bədii rəhbəri və
baş dirijoru Niyazi Şuşa, Xankəndi, Ağdam, Ağcabədi,
Bərdə və Yevlaxda simfonik konsertlərin və
festivalların təşkilatçısı olub. O:
“Xalqın – xüsusən də gənc nəslin ümumi mədəniyyətinə,
mənəvi aləminə musiqi zövqünün
düzgün istiqamətdə formalaşmasına klassik
musiqinin təbliği güclü təsir göstərir.
Düzgün qurulan musiqi təbliğatı bu aktual problemi həll
edə bilər”– deyirdi.
1959-cu ildə
SSRİ Xalq Artisti adına layiq görülən Niyazi 1961-ci
ildə S.M.Kirov adına Leninqrad Opera və Balet
Teatrının baş dirijoru təyin olunub. SSRİ-nin ən
məşhur teatrlarından birinə rəhbərlik etmək
o dövrdə onun bir musiqiçi kimi böyük
nüfuzundan xəbər verirdi. O burada A.Məlikovun “Məhəbbət
əfsanəsi” baletinin ilk tamaşasını hazırlayıb.
Həmçinin P.Çaykovskinin “Yatmış gözəl” və
S.Prokofyevin “Daş çiçək” baletlərinin yenu
quruluşlarına dirijorluq edib, həmin baletlərlə
Parisin “Qran-Opera”, Londonun “Kovent-Qarden” teatrlarında qastrol
tamaşaları verib və böyük uğurlar qazanıb.
Müqavilə əsasında xarici ölkələrdə
işləmək təklifi alan dirijor, bir azərbaycanlı
kimi, ona doğma olan Türkiyəni seçib. Niyazi
P.Çaykovskinin “Yevgeni Onegin” və “Qaratoxmaq qadın”,
C.Verdinin “Aida” operalarına Ankara Opera və Balet teatrında,
türk bəstəkarı Ə.Sayqunun “Koroğlu”
operasına İstanbul Opera Teatrında ilk quruluş verib, onun
ilk tamaşasına və “Yunus Əmrə” oratoriyasına
dirijorluq edib. İfaçılıq sənəti ilə
tanınan sənətkarlar D.Şostakoviç,
Ş.Şarayev, K.Sekki, B.Tarcan və başqaları tərəfindən
yüksək qiymətləndirilən Niyazi Azərbaycana
qayıdaraq Dövlət Akademik Opera və Balet
Teatrının bədii rəhbəri və baş dirijoru təyin
edilib.
Niyazinin ən böyük xidməti ondan ibarətdir ki, o
həm bəstəkar kimi milli müsiqimizi zənginləşdirib,
həm də bir dirijor kimi Ü.Hacıbəyovdan başlayaraq
gənc bəstəkarlaradək, onların yaratdıqları əsərlərin
meydana çıxması, xalqa çatdırılması, səhnələrdə
tamaşaya
qoyulması üçün misilsiz işlər görüb.
Niyazi sənəti əbədidir. Çünki onun
istedadı, yaradıcılıq fəaliyyəti və yorulmadan
çəkdiyi böyük zəhmət əsl ümumxalq məhəbbəti
qazanıb.
Bu da bir həqiqətdir
ki, Niyazi Azərbaycan dirijorluq məktəbinin əsasını
qoyub. O, Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə çox
böyük töhfə verən, tanınan və istedadlı
dirijorlardan biri idi. Niyazi Azərbaycanı, Azərbaycan
xalqını həm sovet məkanında, həm də
dünyada layiqincə təmsil edirdi, xalqımızın
istedadını nümayiş etdirirdi. Tarixi şəxsiyyət
Şostakoviç: “Azərbaycan bəstəkarları xoşbəxtdirlər,
çünki bu ölkədə Niyazi var”– deyib . Maestro Niyazi
onun əsərlərini həqiqətən də hər yerdə
– Praqada, Londonda, Parisdə ifa edirdi. Maestro Niyazi, əlbəttə,
Qara Qarayevlə, Fikrət Əmirovla da işləyirdi və
onların yeni əsərlərinə birinci dirijorluğu da
özü edirdi. Niyazi əsl xalq adamı idi, millətini
ürəkdən sevirdi.
Bəli,
Niyazi böyük şəxsiyyət, böyük sənətkar
və Azərbaycan xalqının layiqli nümayəndəsi
idi. Elə bir ölkə yoxdur ki, orada maestro Niyazini
tanımasınlar və sevməsinlər. Niyazi ilə sıx
yaradıcılıq münasibətlərində olan
böyük rus bəstəkarı Dmitriy Şostakoviç
onun haqqında belə deyib: “Cəsarətlə təsdiqləyə
bilərik ki, Azərbaycan musiqisinin bütün dünyada
tanıdılması üçün borclu olduğu
müsiqiçilərdən biri Niyazidir. Azərbaycan fəxr
edə bilər ki, belə bir dirijoru var.”
Maestro
Niyazinin misilsiz xidmətləri daima xalqımız və
dövlətimiz tərəfindən yüksək qiymətləndirilib.
Ona olan xalq məhəbbəti bu gün də yaşayır.
Maestronun mənzili 1994-cü ildən onun ev-muzeyi kimi fəaliyyət
göstərir. Hər il avqust ayında burada Maestronun xatirə
gecəsi keçirilir. Böyük sənətkar
doğulduğu ayda, 1984-cü il avqust ayının 2-də vəfat
edib.
Allah
rəhmət eləsin.
Fazil
QARAOĞLU
Professor
Bakı xəbər.- 2018.- 2 fevral.- S.15.