“Azərbaycan ədəbiyyatında
erməni xisləti”
Buludxan Xəlilovun təqdimatında: “Azərbaycan
ədəbiyyatında erməni xisləti”
Bu
yaxınlarda filologiya elmləri doktoru, professor Buludxan Xəlilovun “Azərbaycan ədəbiyyatında
erməni xisləti” kitabı işıq üzü
görüb.
Siyasi
elmlər doktoru, professor Hikmət Babaoğlunun elmi
redaktorluğu ilə nəşr olunan kitabın rəyçiləri
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Ağasən Bədəlzadə
və tarix üzrə fəlsəfə doktoru, Dövlət
mükafatı laureatı Nazim Mustafadır.
Günümüzün
aktual mövzularından birinə
həsr olunmuş kitabın annotasiyasında qeyd olunur ki, nəşrdə
Mirzə Fətəli Axundzadənin, Cəlil Məmmədquluzadənin,
Nəriman Nərimanovun, Cəfər Cabbarlının,
Üzeyir Hacıbəylinin və Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
yaradıcılığı əsasında ermənilərin
qorxaqlığı, ikiüzlülüyü, böhtanı,
müsəlmanları (azərbaycanlıları) əsas hədəf
kimi götürmələri, milli ədavətin
qızışdırıcısı və
iştirakçısı olmaları, başqalarını təqlid
etmələri və digər məsələlər
ətraflı şərh və təhlil olunur. Bundan başqa, erməni-müsəlman münasibəti,
ermənilərin həmişə başqalarından istifadə
etmələri, onların millətlərin arasına nifaq
toxumu səpməsi, başqalarına yarınmaq yolunda hər
cür oyundan çıxmaları, qonşu xalqlara xəyanət
etmələri, hazırda yaşadıqları əraziyə gəlmə olmaları, həmişə
“xristianlıq mərhəməti”ndən öz mənfəətləri
naminə istifadə etmələri və sair məsələlər
bədii mətnlərə istinad olunmaqla erməniləri və
onların psixologiyasını, xislətini oxuculara təqdim edir.
Mirzə Fətəli Axundzadənin
yaradıcılığında erməni məsələsini
araşdıran müəllif daha çox diqqəti “Hacı
Qara” komediyasına yönəldərək əsərdəki
erməni yüzbaşısı Ohanın simasında ermənilərin
qorxaqlığını, ikiüzlülüyünü və
böhtançı olduğu qənaətini oxucularla
bölüşüb: “Əsərdə Hacı Qaranın dili
ilə ermənilərin hiyləgər olduqları,
nadürüstlükləri, başqalarını tovlayıb
(kazakları) üstə gətirmələri tənqid olunur.
Belə ki, ermənilər, daha doğrusu, yüzbaşı
Ohanın dəstəsi qorxularından uzaqlaşıb gözdən
itdikdən sonra Hacı Qara ilə Heydər bəy arasında
söhbət belə olur: “Hacı Qara: A kişi, niyə erməniləri
buraxdınız? Niyə qolların bağlayıb bu
qamışlığa salmadınız?
Heydər bəy: Nədən ötrü,
Hacı?
Hacı Qara: Ondan ötrü ki, gedib
üstümüzə kazak gətirməsinlər.
Heydər bəy: Camış alanın nəyinə
lazımdır ki, gedib özünə zəhmət verə,
üstümüzə kazak gətirə?
Hacı Qara: Sən bilmirsən, şəksiz, bular
camış alan deyillər! Oların sözünə necə
inanmaq olar? Eşitmədin, Səfər bəy deyirdi ki,
buların yüz hiyləsi olur?”.
Cəlil Məmmədquluzadənin “Danabaş kəndinin əhvalatları”
hekayəsinə müraciət edən müəllif Karapet ağanın xarakterinin ermənilərə
xas cizgiləri əsasında onların xislətini
açır və “erməni ilə müsəlmanın nə
alveri?” fikrini bir daha
vurğulayır. Ədibin digər bir əsərində-
“Usta Zeynal” hekayəsindəki Muğdusi Akopun xarakteri ilə
bağlı nüansları açarkən ritorik suallarla
fikrini əsaslandırır: “Bu, Muğdusi Akopun alicənablığıdır,
laqeydliyidir, biganəliyidir, yoxsa qanmazlığıdır?
Bizcə, bunların heç biri deyil. Erməniyə məxsus
olan soyuqqanlılığıdır. Həmin
soyuqqanlığın içərisində nələr
yoxdur? Onu erməninin özündən başqa heç kəs
bilməz. Daha doğrusu, erməninin özü qədər,
Muğdusi Akopun özü qədər heç kəs bilməz”.
Erməni məsələsindən söz
düşmüşkən, professor Buludxan Xəlilov Mirzə Cəlilin məşhur
“Kamança” hekayəsini də diqqətdən qaçıra
bilməzdi: “Bu ermənilər müsəlmanların toyunda
plov yeyir, müsəlmanların pullarını ciblərinə
doldurur, müsəlman kəndlərini yandırır, igid
müsəlman övladlarını öldürürlər.
Onlar bu müsəlmandan nə istəyirlər? Heç
özləri də öz istəklərini bilmirlər, istəklərinin
nə ilə nəticələnəcəyini başa
düşmürlər. Sonra da “Kaş müsəlmanın
sonrakı ağlı məndə olaydı” deyimi ilə təsəlli
tapırlar. Erməninin xislətində abır-həyanın
olmaması və qorxaqlıq milli keyfiyyətdir. Abır-həyadan
uzaq olmaq erməniyə imkan verir ki, istədiyini etsin,
qorxaqlıq isə imkan yaradır ki, çətin məqamlarda,
aciz məqamlarda başqalarının qarşısında
ağlasın”.
Başqa bir məqamda isə müəllif
yazır: “Erməninin marağı, bəlkə də ağ
eləməsi o səviyyədədir ki, kamançanın
Muğuş balasına çatdırılmasını istəyir.
Burada incə bir mətləb və məna var: Erməni
ona aid olmayan, ona məxsus olmayan kamançanın sahibi kimi
özünü aparır . Erməni Baxşının
qanının arasına kamança girir.Qəhrəman
yüzbaşı kamançanı Baxşıya uzadır “A
balam, yazıqsan, barı bir dəfə də çal” deyir.
Baxşıya da bu fürsət lazım idi. O, fürsətdən
məharətlə istifadə edir, Qəhrəman
yüzbaşının ürəyini yumşaldır.
Çox həvəslə “Rast” havasını çalır.
Rastdan sonra “Şikəsteyi fars”a keçir. Onun
çalğısı Qəhrəman yüzbaşını
elə ələ alır ki, o, qəməni yavaş-yavaş,
guya özündən bixəbər, soxur belindəki
qınına və qulaq asır . Əgər erməni
Baxşı kamançanı çala bilməsəydi nə
baş verərdi? Deməli, erməni Baxşı
kamançadan istifadə edərək öz işini
görür, pul qazanır, lazım gələndə müsəlmanın
ürəyini yumşaldır. Görün Qəhrəman
yüzbaşı erməni Baxşının
kamançanı çalmasından sonra nə deyir: “A balam,
erməni, bir de görüm bizdən nə istəyirsiniz? (Baxşı təəccüblü baxır və
bir söz demir. Qəhrəman
yüzbaşı acıqlı və bir az ucadan). Sənnən
söz soruşuram ey, niyə dinmirsən? Kar deyilsən ki! Bir
de görüm, bizdən niyə əl
götürmürsünüz?”
Qəhrəman yüzbaşının bu sualı tarix
boyu yaxamızdan əl götürməyən ermənilərə
ünvanlanan aktual bir sual kimi diqqəti çəkir... Professor Buludxan Xəlilov Nəriman Nərimanovun
“Bahadır və Sona” romanı ilə baglı
düşüncələrini qeyd edərkən erməni
qızı Sonanın şıltaqlığı, erməni
missiyasında müsəlmanların əsas hədəf
olmasını önə çəkib və “Bahadır və Sonanın fəlsəfəsi
camaatın fəlsəfəsinə ziddir” qənaətinə
gəlir.
Cəfər Cabbarlının
yaradıcılığında erməni məsələsini
araşdıran professor “1905-ci ildə” pyesindəki şəxs
adlarını önə çəkərək bu qədər
yaxınlıqdan ermənilərin məqsədli şəkildə
istifadə etdiklərini və
ürəyi təmiz azərbaycanlıların adlarını
da özlərinə qoyduqlarını bildirib: “ Heç
utanmadan, çəkinmədən Allahverdi, Nabat, Eyvaz, Sona
adlarını daşıyıblar. Qonşuluq münasibətində
azərbaycanlıları o qədər ələ alıblar
ki, o qədər “səmimiyyət” göstəriblər ki,
onlara inanmamaq heç kəsin ağlına gəlməyibdir.
Cəfər Cabbarlı “1905-ci ildə” əsərində
elə məqamlara toxunur ki, onların hər biri həm tarixə,
həm də bu gün də müşahidə etdiyimiz,
qarşılaşdığımız məsələlərdir.
Bu mənada Cəfər Cabbarlının “1905-ci ildə” əsəri
erməni məsələsi ilə
bağlı dəyərli bir mənbədir. Bu mənbəni
dönə-dönə oxumaq, dönə-dönə təhlil
etmək, dönə-dönə gənc nəslə
çatdırmaq lazımdır. Erməni məsələsinin
belə aydın şəkildə
işıqlandırılmasına görə hər birimiz Cəfər
Cabbarlıya minnətdar olmalıyıq”.
Buludxan Xəlilov Üzeyir
Hacıbəylinin “İrşad”
qəzetinin 1906-cı il 9 mart tarixli 64-cü nömrəsinin
1-2-ci səhifəsində “Üzeyir bəy Hacıbəyli”
imzası ilə çap etdirdiyi “Biz hamımız qafqazlı
balalarıyıq” sərlövhəli məqaləsinə
istinad edərək ədibin
proqressiv, demokratik, internasional görüşlər təqdim
etdiyini yazır: “O, qafqazlı balalarını səadətə,
xoşbəxtliyə, məhəbbət və sevgiyə, həmrəyliyə
və həmməsləkliyə
çağırmışdır. Görəsən bu cür
düşünən erməni yazıçısı
olmuşdurmu? Görəsən bu cür yanğı ilə
qafqazlıların probleminə yanaşan erməni
ziyalısı olmuşdurmu? Görəsən Qafqazın
taleyini, xoşbəxtliyini, gələcəyini bu cür
anlayan erməni başbilənləri varmı? Olsaydı, yəqin
ki, Qafqaza xor baxanlar da olmazdı, Qafqazı müharibə,
münaqişə yuvasına çevirənlər də
olmazdı. Doğrudan da, erməni xisləti Qafqazın
inkişafına bir əngəl olubdur. Ermənilərin
yazıçıları, şairləri, ziyalıları,
ictimai-siyasi xadimləri həmişə
araqızışdıran yazıları,
çıxışları və mövqeləri ilə
Qafqazın qana çalxalanmasına nail olublar”.
Professor kitabda yer alan “Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
“İki od arasında” romanı: erməni xisləti, erməni
məkri” sərlövhəli məqalələr silsiləsində erməniləri
tarixən nifaq toxumu səpən şeytanlar kimi səciyyələndirib:
“Ermənilərdə yaltaqlıq, ikiüzlülük, kimlərəsə
yarınmaq xisləti də bir milli keyfiyyətdir. Qonşu xalqlarla
düşmənçilik etmək, bu düşmənçiliyi
həyata keçirmək üçün kilsə ilə, erməni
ruhaniləri ilə əlaqə qurmaq xisləti də ermənilərə
məxsus olan xüsusiyyətdir”.
Sonda müəllif ermənilərin haqsız, ədalətsiz
və məkrli işlərini həyata
keçirə bilmək üçün hər yola əl
atdıqlarını vurğulayır və yazır ki, tarix
boyu belə olub, indi də belədir.
Bizim qarşımızda duran əsas vəzifə
isə faciələrimizin gələcəkdə təkrarlanmaması üçün belə dəyərli
araşdırmaları oxuyub öyrənərək tarixdən
ibrət dərsi almaqdır...
Sevinc Mürvətqızı
İki
sahil.- 2018.- 8 iyun.- S.14.