Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə
vergi siyasəti
Cümhuriyyət hökuməti mövcud maliyyə resurslarından düzgün istifadə edilməsi istiqamətində
fəal iş aparırdı
1918-ci ilin may
ayında Şərqin
ilk demokratik respublikasının - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
qarşıya qoyduğu
əsas vəzifələrdən
biri də iqtisadi müstəqilliyin təmin olunması və müstəqil maliyyə-fiskal vergi sisteminin qurulması idi. Vergilər Nazirliyinin Media və Kommunikasiya Mərkəzi AZƏRTAC-ın
sifarişi ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
yürüdülən vergi
siyasətini şərh
edib.
Cümhuriyyətin mövcud olduğu
23 ay müddətində
dövlətin iqtisadi
siyasətini həyata
keçirəcək nazirlik
və müvafiq qurumlar təsis olunmuşdu, dövlətin
iqtisadi tənzimləmə
fəaliyyətini təmin
etmək və gücləndirmək üçün
büdcə-fiskal siyasətinin
istiqamətləri
müəyyənləşdirilmişdi.
Mütəxəssislər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin
həyata keçirmək
istədiyi maliyyə-vergi
siyasətini şərti
olaraq iki hissəyə bölürlər:
1. Cari dövr
üçün maliyyə-fiskal
siyasət. Bu dövrdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti özünün mövcud
maliyyə resurslarından
tam və düzgün istifadə etmək siyasəti yürüdüb.
2. Cümhuriyyətin öz imkanlarını müəyyən etdikdən
sonra həyata keçirdiyi maliyyə-vergi
siyasəti. Bu siyasətin əsas prioritetləri isə vergilərin artırılması
deyil, tədiyə qabiliyyətinin yüksəldilməsi
yolu ilə vergilərin tədricən
azaldılmasına üstünlük
verilməsi idi.
Nazirlər Kabineti
müstəqil büdcə
quruculuğuna və vergi işinin təşkilinə mühüm
yer ayırırdı.
1918-ci ilin sonlarında
Azərbaycanda müstəqil
dövlətin büdcə
quruculuğu təcrübəsinin
əsası qoyuldu. Vergi siyasətini həyata keçirmək məqsədilə parlamentin
1919-cu il iyunun 17-də
qəbul etdiyi qərarla Maliyyə Nazirliyinin nəzdində Vergi Müfəttişliyi
təsis olundu. Yeni quruma vergi
müvəkkillərinin və
vergi məntəqələrinin
fəaliyyətini nəzarətdə
saxlamaq və təftiş etmək səlahiyyətləri verildi.
Həmin dövrdə
vergi polisinin yaradılması nəzərdə
tutulsa da, hökumət bu qurumun təsis olunmasını məqsədəuyğun
hesab etməmişdi.
Vergi Müfəttişliyinin yaradılması və fəaliyyətə başlaması
ilə vergi orqanlarının mərkəzi
və yerli şəbəkəsi formalaşdırıldı.
Cümhuriyyətin vergi
siyasəti ilə bağlı mühüm addımlarından biri həmin dövr üçün xüsusi
aktuallıq kəsb edən aksiz vergilərinin toplanmasını
təmin etmək idi. Bu məqsədlə
aksiz idarələri yaradılmışdı. İdarələr
Bakı, Gəncə,
Zaqatala quberniyaları
daxil olmaqla mərkəzləşdirildi, qəza
rəislərinin vergi
yığmaq funksiyası
ləğv olundu. Vergi Müfəttişliyi
ilə bərabər,
şəhər özünüidarəetmə
orqanları da bəzi vergilərin toplanmasına kömək
edirdi. Hökumətin
vergi növləri aşağıdakı tədiyələr
üzrə müəyyənləşdirilmişdi:
- Müstəqim (birbaşa vergilər) - torpaq, daşınmaz əmlak, sənaye, kapital qoyuluşu, hərbi mükəlləfiyyət,
notarial və dövlət gəlir vergiləri;
- Qeyri-müstəqim (dolayı vergilər) - tütün, papiros kağızları, şəkər,
çay, ağ neft, benzin, kerosin,
sürtkü yağlarından
və digər neft məhsullarından tutulan vergi, gömrük rüsumu və gəlirləri;
- Möhür haqqı - məhkəmə,
kargüzarlıq, sənəd
yazışmalarından gəlirlər;
- Hökumət inhisarlarına aid vergilər - mədən gəliri, poçt gəliri, teleqraf gəliri, meşələrdən,
balıq vətəgələrindən,
pambıqçılıq təsərrüfatlarından
gəlirlər;
- Dövlət dəmir yolundan - yük daşınmasından
gələn gəlirlər.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hakimiyyətinin ilk illərində ölkənin
maliyyə vəziyyəti
qənaətbəxş deyildi.
Xəzinənin əsas gəlir
mənbəyi olan neft sənayesində durğunluq yaranmış,
Batumi limanı ilə xaricə ixracın həcmi xeyli azalmışdı. Əsas alıcı ölkə olan Rusiya ilə münasibətlərin gərginləşməsi
neft sənayesini ağır vəziyyətə
salmışdı. Xəzinənin
əsas mənbəyi
olan qeyri-neft sahələrinin inkişafı
da zəif idi. Ölkənin ixracının əsasını
təşkil edən neft sənayesi dağılmış, ağırlıq
ərzaq - əmtəə
məhsullarının üzərinə
keçmişdi.
Parlamentdə və hökumət
strukturlarında neft sənayesinin aksiz vergisinə cəlb edilməsi, yaxud dövlət inhisarına verilməsi məsələsi
ətrafında geniş
müzakirələr aparılırdı.
Məqsəd Bakı neftindən xəzinəyə
daha çox gəlir daxil olmasını təmin etmək idi. Geniş müzakirə və diskussiyalardan sonra liberal iqtisadiyyata üstünlük verilməsi,
neft məhsullarının
sərbəst satışı
yolu ilə (aksizlərə cəlb edilməsi ilə) büdcəyə müəyyən
məbləğin köçürülməsi
məqsədəuyğun hesab
olundu. Bununla əlaqədar aksiz rüsumları haqqında
nizamnamə qəbul edildi. Neft məhsulları aksizlərinin,
gömrük rüsumlarının
və dəmir yolu üzrə vergi dərəcələrinin
artırılması qərara
alındı. Nazirlər
Kabineti tərəfindən
1918-ci il oktyabrın
1-də neft sənayesinin
özəlləşdirilməsi barədə dekret imzalandı və bu qərar həmin
sahədə vergi tənzimlənməsində
müsbət rol oynadı.
1919-cu ilin ortalarında dövlət
vergi siyasətinin formalaşmasında əsas
rol oynayan ən mühüm qanun ("Kapital vergisinin ödəniş möhləti və tarif dərəcələrinin
dəyişdirilməsi haqqında”)
qəbul olundu ki, bu da
ölkənin maliyyə-iqtisadi
inkişafı üçün
mühüm əhəmiyyət
kəsb edirdi. Qanun birbaşa vergilərin ödənilməsi
üçün təyin
olunmuş vaxtı və tarif dərəcələrini
müəyyən edirdi.
Həmin növ vergilər hər 100 manatdan 30 manat olmaqla, ilin başlanğıcında,
fevralın 1-dən gec
olmayaraq ödənilirdi.
Digər vergilər müxtəlif rüblər
üzrə, gəlir vergisi isə ilin sonunda, yəni
gəlirin miqdarı məlum olandan sonra ödənilirdi.
Vergi Müfəttişliyi 1919-cu ilin büdcə zərfinin müzakirələri
zamanı dövlət
büdcəsinə daxil
olan gəlir mənbələrini genişləndirmək
məqsədilə əmtəə
və xammalın istehsalını artırmaq,
digər iqtisadi sahələri canlandırmaq
təklifləri ilə
hökumətə
müraciət etdi. Hökumət gəlir mənbələrinin
artırılması təşəbbüsünü
yüksək dəyərləndirərək
bank fəaliyyətini
canlandırmaq və banklara etibarı artırmaq üçün
fəaliyyət planı
hazırladı. Məqsəd
imkanlı şəxslərin
əlində cəmləşmiş
100 milyonlarla rublun (həmin dövrdə əməliyyatlar Çar Rusiyasının
ödəniş vasitəsilə
tənzimlənirdi) milli
iqtisadiyyata və ticarətə cəlb edilməsi idi.
Hökumətin həyata keçirdiyi
siyasət nəticəsində
1919-cu ildə dövlət
büdcəsinə ödənilən
vergilərin həcmində
əvvəlki illə
müqayisədə artım
qeydə alındı.
Dolayı və neft mədənlərindən
alınan vergilər büdcə gəlirlərinin
52,3 faizini təşkil
edirdi. Balıqçılıq
təsərrüfatından daxil olan vergilər
isə ümumi vergi gəlirlərinin təxminən 30 faizinə
bərabər idi. Gömrük daxilolmalarının
vergilərdəki payı
15 faiz idi. Digər vergilərin ümumi payı isə 4-5 faiz təşkil edirdi.
Vergi siyasətində ən mühüm məqamlardan biri parlamentin 1919-cu il oktyabrın 2-də qəbul
etdiyi qanuna əsasən, hərbi verginin ləğv edilməsi oldu. 1915-ci il aprelin 19-dan hərbi mükəlləfiyyətdən
azad olunanlara tətbiq edilən verginin ləğvi hərbçilərdə yaranmış
sosial narahatlığı
aradan qaldırdı.
İki
sahil.- 2018.- 1 may.- S.16.