Böyük alim, istedadlı
nasir, fədakar təhsil qurucusu
İftixarla barəsində
söz açmaq istədiyimiz böyük pedaqoq, görkəmli
təhsil qurucusu, filosof, yazıçı-dramaturq Ağarəhim
Nüsrət oğlu Rəhimov Azərbaycan cəmiyyətinin
sayılıb-seçilən isimlərindəndir. Əvvəldən
qeyd edim ki, sadə, kasıb bir ailədə dünyaya göz
açan Ağarəhimin ömür
yolu heç də axar-baxarlı olmamışdır.
Onun kimliyini bilmək üçün özünün sevə-sevə
qələmə aldığı «Yaddaşda yaşar xatirələr»
romanını oxumaq kifayətdir. Əslində bu əsər
onun yazıçı taleyinin başlanğıcıdır.
Ağarəhim Rəhimov mətin,
həssas, ağı qaradan seçməyi bacaran, əxlaqi-mənəvi
dəyərləndirməni özünün daxili tələbatına
çevirən sənətkardır. İctimai həyatın
mahiyyətinə varan, ziddiyyətləri, konfliktləri əvvəlcədən
düzgün proqnozlaşdıran filosofdur. Onun bədii-etik
düşüncələri oxucuya çox şey verir. Atasının çox erkən dünyadan
köçməsi, kiçik bacı-qardaşlarını
böyüdüb ərsəyə çatdırması,
onları müstəqil, həm də sağlam həyata
hazırlaması ömür kitabının
acılı-şirinli səhifələrindəndir. Ağarəhim müəllim həyatın
qaydasız oyunları ilə qaydalar çərçivəsində
oynamağı bacaran təmkinli, tədbirli və yetkin
ağıl sahiblərindən, həyatın hər növbəti
sınağının hardan gələcəyini bilməsə
də, onları dəf etməyə hər an hazır olan
müdrik ziylıdır.
Yazıçı, dramaturq Ağarəhim Rəhimov
1948-ci ilin oktayabr ayında Ucar rayonunun Boyat kəndində dünyaya
göz açıb. Çox kiçik yaşlarından əzab-əziyyət
görüb, çətinlik görüb. Boynuna düşən
yük ağır olsa da, mətin böyüyüb, mərd
böyüyüb. Heç kəsə əyilməyib! Qəddini,
qamətini düz tutmağı bacarıb. Onun fikrincə, əyilməklə
sürünməyin arasında çox az məsafə var.
Əyilməyə vərdiş edənlər, sürünməyi
də qəbahət sanmırlar. O çətin günləri
özü belə xatırlayır:
“Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər İnsitutunda işləyirdim,
az bir əmək haqqı ilə həm kirayə pulu verməli,
həm də ailəni dolandırmalı idim. Xeyir-şərdən
də qalmaq olmazdı… Sanki, mənlə həyat arasında
mübarizə gedirdi. Ya sınmalı, məhv olmalı, ya da
mübarizə aparıb qalib gəlməli idim”.
Ağarəhim Rəhimov dəyərli tədqiqatları
ilə elmi ictimaiyyət içərisində dərin
nüfuz qazanan, sanballı pedaqoq alimlərdəndir. Fundamental tədqiqatları ictimaiyyət tərəfindən
yüksək dəyərləndirilir. İndiyədək 49
monoqrafiya, dərslik, dərs vəsaiti, kitab və
kitabçası, 300-dən artıq qəzet və jurnal məqaləsi
işıq üzü görüb. Çoxsaylı hekayə
və miniatür mətnlər, 12 povest, 14 roman, 29 pyes, 12 kinossenari, 4 fəlsəfi esse, 21 portret əsəri
oxuculara təqdim olunmuşdur. Ədibin bədii əsərlərindən
10-u ingilis, 4-ü rus, 1-i ərəb
dilinə tərcümə edilmişdir. Ədəbi-bədii
yaradıcılığı haqqında ədəbiyyat
mütəxəssisləri tərəfindən 23 adda kitab
yazılmışdır. Barəsində 3 sənədli
televiziya filmi çəkilmişdir.
Ağarəhim
Rəhimov elmlər doktoru olandan, professor elmi adı alandan, zəngin
həyat təcrübəsi qazanandan sonra bədii
yaradıcılığa gəlməsinin nəticəsidir ki,
əsərlərinin keyfiyyəti, obrazlara aydın
baxışı oxucu xarakterini formalaşdırma
baxımından geniş imkanlar açır. Bu mənada “Ağarəhim bədii
yaradıcılığa gec başlayıb” deyənlər
çox ciddi surətdə yanılırlar. Əslində isə
o, bədii
yaradıcılığa çox vaxtında - bədii sözə daha çox
ehtiyac duyulduğu, ədəbi mühitdə boşluq olduğu,
başlıcası isə özünü ədəbi
aləmə təqdim etməyə hazır olduğu bir vaxtda
gəlib. O, öz yazılarında elmi, fəlsəfi və bədii
düşüncə tərzinin sintezini ustalıqla
qovuşdura bilib. Onun ilk iki adda ssenarisi əsasında “Canavar
balası” və “Qırmzı qar” filmləri çəkildi.
Bunun ardınca “Əsgər anası”, “Pul hərisləri”,
“Cinayət və etiraf” pyesləri öz uğurlu səhnə həllini
tapdı.
Ağarəhim Rəhimov içi dolu, fikri və
düşüncəsi azad, amalı və məsləki saf
olan bir yazar, həyatını bütünlüklə gənc
nəslin inkişafı və təlim-tərbiyəsinə həsr
edən bir pedoqoqdur. Onun
insanlarda görmək istədiyi, ədalət,
xeyirxahlıq, mənəvi saflıq, ruhun gözəlliyi, ləyaqət,
şərəf, insanın özünə hörmət
hissinin olmasıdır. Yazıçı
arzuladıqlarını, insanlarda görmək istədiklərini,
cəmiyyətdə bəzən tapa bilmədiklərini bədii
əsərlərində, yaratdığı obrazların
mahiyyətində verir. Onun “Qoşa qanad” romanında İlham
Elvüsal, “Səfalət”də
Asiman, “Məhəbbət və cinayət”də Şəlalə
obrazları oxucunun ruhuna qida verməklə, onun yaşam
eşqini artırır. Ağarəhim
zahirdən batilə, hadisədən
mahiyyətə, konkret olaylardan dərin ümumiləşdirmələrə
can atan sənətkardır. Onun əsərlərində səthilikdən
zənginliyə, nəzəriyyədən təcrübəyə,
primitivlikdən mürəkkəbliyə, formadan məzmuna, səbəbdən nəticəyə
keçid səhnələri ilə tez-tez
qarşılaşırıq.
Ağarəhimin
yaradıcılığı ilə tanış olarkən,
ilk növbədə yurdunu, vətənini ilahi bir eşqlə
sevən, millətinin dərdinə için-için yanan,
qıvrılan, sevincinə sevinən, uğuruna uşaq
saflığı ilə qürurlanan bir azərbaycanlını,
xalqının, millətinin dərdini özünə yük edən bir yazıçının, vətənin
azadlığı və bütövlüyü uğrunda
canını fəda etməyə hazır olan bir vətənpərvərin,
nəhayət, özünə hörmət qoymağı
bacaran olduqca ləyaqətli bir kişisinin obrazını
görürsən. Onun “Metior parçası” əsərində
yaratdığı Mürsəl,
“Tənha çinarın pıçıltıları”nda
Saleh, “Cinayət və etiraf”da İqrar, “Kabus”da Ayaz,
“Qasırğa”da Rəşid oxucuya Vətən sevgisi sərgiləyən
obrazlardır.
Bədii
yaradıcılığa avtobioqrafik əsər hesab olunan
“Yaddaşda yaşar xatirələr” romanı ilə
başlasa da, onun əksər əsərlərinin
mövzusunu, əsasən xalqımızın başına gətirilən
müsibətlərin bədii-fəlsəfi təsviri təşkil
edir. Onun məhsuldarlığı və əsərlərinin
sambalı, mövzularının rəngarəngliyi, ideya və məzmunca zənginliyi
ilə seçilən bir yazar olduğu oxuculara yaxşı məlumdur.
Amma bu rəngarəngliyin
içində Qarabağ dərdi, Qarabağ harayı əsas
mövzu olaraq bu və ya digər
formada öz bədii həllini tapır. Onun “Canavar balası”, “Qırmızı qar”, “Əsgər
anası”, “Xəyanət”, “Haray”, “Uçurum” pyesləri, “Gəlinqayada
qoşa məzar”, “Ulu kəndim”, “Metior parçası” povestlərində,
“Qoşa qanad”, “İkili dünyam”, “Ovlaq keçidi”, “Səfalət”,
“Qasırğa” romanlarında məzmun
və forma, fəlsəfi, estetik, sosioloji, siyasi pedoqoji-pisxoloji
durumlar fərqli olsalar da, mövzu, ideya yaxınlıqları
vardır. Qarabağ dərdi, Qarabağ
acısı, Qarabağ yanğısı. Həmin əsərlərdə
hadisələrin təsviri o qədər real, orijinal,
özünəməxsus verilib ki, adam birbaşa
özünü cərəyan edən hadisələrin
iştirakçısı sanır, prosseslərin içində
axtarır.
Ağarəhim Rəhimovun əsərlərini
oxuyarkən müəllifin qəlbinin hərarətini, ürəyinin
döyüntüsünü eşidirsən, həyəcanını
duyursan, sevgisini canında hiss
edirsən. Bir elm-ürfan sahibi ilə təmasda olduğunu zənn
edirsən. Hiss edirsən ki, xeyirxahlıq, kasıba əl
tutmaq, yıxılanın qolundan tutub qaldırmaq kimi müqəddəs
hisslərə sahib olan, adı böyk hərflə
yazılası bir insanla ruhən təmasdasan.
Pedoqoq-yazıçı “Ulu kəndim” povestində el
ağsaqqalı, kolxoz sədri Yaqub kişinin obrazını
xatırlayarkən deyir: “Yaxşı yadımdadı, 1967-ci
ilin avqust ayında beş nəfər məzun ali məktəbə
qəbul kağızını alıb kəndə
qayıtdıq. Bizi el ağsaqqalı, kolxoz sədri Yaqub
kişi kabinetinə çağırdı. Sevincindən
kişinin gözləri gülürdü. Söhbətin
sonunda bizə məsləhətlərini verdi: “Siz bu
elin-obanın gələcəyisiz. Elmsiz, mərifətsiz
yaşam baş aşağılığıdı, dil
gödəkliyidi, heyvan kimi ömür sürməkdi. Kənd
camaatının gözləri sizdədi. Ümid yerləri
sizsiniz. Cavansız… Çalışın, məğrur,
qürurlu, vüqarlı olun! Kimsəyə yerli-yersiz tərif
deməyin. Kimsənin gördüyü işi şişirtməyin.
Kimsəyə məddahlıq etməyin. Fikirləşin, sonra
danışın, övladlarım. Yoxsa, qoşqu atına
dönərsiz. Ömrü boyu gözüqıpıq
yaşamalı olarsız. Bu məktublar kənd əhlinin sizə
hədiyyəsidi”. Söhbətinin sonunda o, hərəmizə
ağzı bağlı bir zərf verdi. Zərfin üstünə
yazlımışdı: “Tam məxfi!” Kimə nə qədər
məbləğ düşdüyünü indi də bilmirəm.
Mən aparıb o zərfi cicimə verdim. Cicim hər ay o
puldan mənə göndərərdi. Təhsilim sona yetəndə
cicim göndərdiyi pulların hesabını qarşma qoydu:
“İlk maaşını da
apar, oğlum, Yaqubun stolunun üstə qoy” - dedi. Cicim deyən
kimi elədim. Yaqub kişi - “Biz öz borcumuzu eləmişik”
- deyə gülümsündü. Göründüyü kimi,
yazıçı burada diqqəti Yaqub kişinin
xeyirxahlığı ilə yanaşı, həm də
çox böyük ustalıqla şəxsiyyətin
bütövlüyünə, alicənablığına
çəkir. Yaqub kişi “mən” demədi, “biz” dedi, deyə
qeyd edir. Yaqub kişi mənəm-mənəm deyənlərdən
deyil. Sadədir, müdrikdir… Öz etdiklərini də kəndinin,
elinin, obasının, onu özlərinə rəhbər
seçən kənd camaatının adına
çıxarır. Yaqub kişinin timsalında oxucu
bütövlükdə yazıçının
özünün xarakter cizgilərini, düşüncələrini,
bir şəxsiyyət kimi bütövlüyünü
görür. Görünür,
Ağrəhim Rəhimov da “biz” deməyi bacaran kişilərdən
dərs aldığı, o mühitdə
böyüdüyü üçün beləcə elmin və
ziyalılığın zirvəsinə ucalmağı
bacaranlardan oldu.
Ağarəhim müəllim təkcə
elminin gücü ilə deyil, saflığı, nümunəvi
həyat tərzi, əxlaqı, mənəviyyatı,
böyük yaradana olan sevgisi, parlaq daxili dünyası ilə
işıq saçan azsaylı
ziyalılarımızdandır. Çoxsahəli fəaliyyətlə
məşğul və məşhur olan
yazıçı-dramaturq, həm də öz fəlsəfi
düşüncələri ilə oxucusunu heyran etməyi
bacaran filosofdur. O, öz fəlsəfi
düşüncələrini qəliz, anlaşılmaz,
mücərrəd və mürəkkəb elmi terminlərlə
deyil, əslində, hamının başa düşə biləcəyi,
anlayacağı və qəbul edəcəyi bir dildə elə
izah edir ki, adam bu dünyanın sehrindən çıxa bilmir.
Ağarəhim sözə qüdrət verən,
sözünün qədrini-qiymətini bilən bir yazar, fikir
sahibi, söz adamıdır. Onun sözü həm də ona
görə qiymətlidir ki, o sözlə dediklərini əməldə
təsdiq edə bilir. Dediyi sözü əməlində,
işində görmək olur. Fikrimizcə,
elmimizə və təhsilimizə öz layiqli töhfəsini
verən, saflığı ilə
mənəvi dünyamızın simvolu sayıla biləcək
qədər təmiz və şəffaf ada sahib olan Bakı
Qızlar Universitetinin yaradıcısı və qurucusu
olması da, onun mənəvi dünyası ilə əməli
fəaliyyətinin bir-birini tamamladığının
göstəricisi kimi dəyərləndirilə bilər.
Ağarəhim Rəhimov öz məhsuldarlığı
ilə seçilən yazar, elmi potensialı ilə fərqlənən
alim, fərqli fəlsəfi düşüncə tərzi ilə
tanınan filosof, çalışqanlığı ilə ad
çıxarmış ictimai
xadim, tələbkar nasir, qəlbi yuxa bir insan, nümunəvi
ailə başçısı, tələbkar müəllimdir.
Qayğıkeş rəhbər, həm də çox fərqli
bir təhsil qurucusudur. Onun insanlarda ən çox görmək
istədiyi doğruluq, dürüstlükdür.
İnsanın özünə hörmət hissi, insan şəxsiyyətinə
və ləyaqətinə düzgün qiymətin verilməsidir.
Zəngin həyat təcrübəsi olan, müdrikliyin və
yaradıclığın zirvəsini fəth edən bu
insanı illərin yaddaşından süzlüb gəlmiş
şəxsiyyət də adlandırmaq olar. Bəli, şəxsiyyət!
Alim, yazıçı, nasir olmaq da olar, amma şəxsiyyət
olmaq, özünü qorumağı bacarmaq hər insana nəsib
olan zirvə deyil. “Professor kimi auditoriyada tələbələrə
mühazirə deyəndə ruhum dincəlir.
İşıqlı, saf, bu vətənin gələcəyini
düşünən gəncləri görəndə qəlbim
riqqətə gəlir. Millətimin istiqbalını
düşünəndə sevinirəm. Vətənimin
qüdrətini, artan iqtisadi inkişafını duyanda fərəhimdən,
qürurumdan vəcdə gəlirəm, cəmiyyətə
fayda verən işin qulpundan yapışanda, doğru
seçim etdiyimi biləndə çox fərəhlənirəm.
Bu vətən hamımızındır.
Düşünürəm ki, hamımız yumruğu
bir yerə vura bilsək,
«zərbi kərən sındırar». Bəzən
oxucuların əlində öz kitablarımı görəndə,
oxucularım yanıma gəlib dərdlərini mənimlə
bölüşündə, düşünürəm ki,
yaşadığım bu illəri boşuna xərcləməmişəm”
deyir Ağarəhim.
Cəsarətlə deyə bilərik ki, o,
böyük ideya, dərin düşüncə, saf vicdan
sahibidir. O, əxlaq və mənəviyyatdan, başqa sözlə,
«insanlıq»dan yazır. Məramı həqiqət və ədalətdir.
Həqiqəti dananlar, ədalətə arxa çevirənlər,
başqasını alçaltmağa, varidatını ələ
keçirməyə, ikiüzlülüyə,
yaltaqlığa, mədhiyyəçiliyə cəhd edənlər
daim onun qəzəb və nifrət obyektindədir. Elm,
xeyirxahlıq və mərhəmət onun başlıca
amalıdır. Qəlbi çox həssasdır. Sədaqətlidir.
İlqarı düzdür. O, hər
zaman, həm də bütün əsərlərində həyatdan
yazır. Yazılarında olduqca
ciddi və sərtdir. Ancaq onun ciddiyyətinin, sərtliyinin
nüvəsində mərhəmət və qayğı
dayanır. O, təmənnasızdır.
Göründüyü kimi, ömrünün
70 ilini yola salmağa hazırlaşan böyük alim,
böyük filosof, tanınmış ictimai xadim,
yazıçı-dramaturq Ağarəhim Rəhimovun həyat və yaradıcılıq
yolu olduqca zəngin və rəngarəngdir. Onun
ömür kitabını vərəqlədikcə,
qeyri-ixtiyari olaraq göz önündə qartal kimi zirvədə
dayanmağı, ağsaqal kimi
başda oturmağı bacaran müdrik və ləyaqət
simvolu olan bir obraz yaranır. Əslində isə bu obraz deyil,
həmin obrazları yaratmış olan insanın
özüdür. Ömrünüz uzun, qələminiz
iti olsun, əziz Ağarəhim müəllim!
Qafar Cəbiyev
İki
sahil.- 2018.- 16 oktyabr.- S.29