Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
fəaliyyətə başlamasından 21 il keçir
“Konstitusiya Məhkəməsinin simasında
milli dövlətçiliyimizi, Konstitusiyaya əsaslanan
hüquq qaydasını, ən əsası isə insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarını həqiqətən
müdafiə edən mötəbər təsisata malikik”.
Azərbaycan
xalqının Ümummilli Lideri Heydər Əliyev
Bu günlərdə ali konstitusiya ədalət
mühakiməsi orqanı olan Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin fəaliyyətə
başlamasının növbəti ildönümü tamam
olur.
Bu növbəti
ildönümü Azərbaycanın müasir tarixində
xalqımız üçün taleyüklü hadisə olan –
Ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycan rəhbəri
seçilməsinin 50 illik əlamətdar yubileyinə təsadüf
edir. 14 iyul 1969-cu ildə qəbul edilmiş qərar Azərbaycan
dövlətçiliyinin inkişafının yeni və
dönməz vektoru olmaqla, müstəqillik həsrətinə
qalmış millət üçün yeni tarix
hesablamasına çevrilmişdir. Bu iki tarix
arasında əlaqə çox rəmzi xarakter
daşıyır, çünki ölkəmizdə
konstitusionalizm ideyalarının təsis edilməsi, o cümlədən
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
simasında konstitusiya nəzarəti orqanının
yaradılması xalqımızın ümummilli lideri Heydər
Əliyevin adı ilə bilavasitə bağlıdır.
Müasir Azərbaycan dövlətinin
memarı, ulu öndər Heydər Əliyevin ölkənin
siyasi rəhbərliyinə qayıdışından sonra
bütün sahələrdə sabitliyin təmin olunması
ölkədə çoxşaxəli islahatların
aparılmasına şərait yaratdı. Vətəndaş cəmiyyəti
və hüquqi dövlət quruculuğunu əsas
inkişaf istiqaməti olaraq seçən Azərbaycanda
qısa müddətdə irimiqyaslı qanunvericilik
islahatları reallaşdırılaraq əhəmiyyətli
nailiyyətlər əldə edildi. Başlanılmış
köklü hüquqi islahatlar çərçivəsində
ən mühüm hadisələrdən biri, şübhəsiz
ki, 1995-ci il noyabrın 12-də ümumxalq səsverməsi yolu
ilə müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiyasının
qəbul edilməsi oldu. Bununla da, ümummilli lider Heydər
Əliyevin bilavasitə rəhbərliyi ilə
hazırlanmış bu tarixi sənəd dövlətçiliyimizin
inkişafında dönüş yaradaraq keyfiyyətcə
tamamilə yeni səhifə açdı.
Konstitusiyada müasir sivil vətəndaş cəmiyyətinin
inkişaf istiqamətlərini müəyyənləşdirən,
hüquqi dövlət quruculuğuna imkan verən mütərəqqi
ideya və dəyərlər geniş şəkildə öz
əksini tapmışdır.
Bu mühüm tarixi əhəmiyyətə
malik sənəd ölkəmizdə insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarına lazımi təminatlar
yaratmaqla hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun möhkəm təməlini təşkil etdi.
Konstitusiyada xalqın dövlət hakimiyyətinin
yeganə mənbəyi olması, idarəçiliyin hakimiyyət
bölgüsü əsasında təşkil olunması kimi təməl
prinsiplər təsbit olunmuş, insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsi
isə dövlət siyasətinin əsas istiqaməti,
bütün dövlət orqanlarının fəaliyyətinin
əsas məqsədi kimi müəyyən edilmişdir.
1995-ci ildə Əsas Qanunun qəbulu ölkədə
genişmiqyaslı qanunvericilik islahatlarının həyata
keçirilməsinə təkan verərək digər bir
çox sahələrdə olduğu kimi, məhkəmə-hüquq
islahatlarının da əsasını qoydu.
Hüquqi dövlətin təməlini
qanunların aliliyinin təmin olunması, o cümlədən
insan hüquqlarının və azadlıqlarının
müdafiəsi təşkil edir. Bu baxımdan
bu və ya digər ölkənin demokratik inkişafı
üçün Konstitusiyanın qəbul edilməsi ilə
yanaşı, onun aliliyinin təmin olunması, dövlət
hakimiyyəti orqanlarının fəaliyyətinin konstitusiya
prinsipləri çərçivəsindən kənara
çıxmaması üçün konstitusiya nəzarəti
institutunun yaradılması da olduqca vacib idi.
Fəaliyyətə
başladığı gündən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi ölkə
Konstitusiyasının aliliyini təmin etmək, hər kəsin
əsas hüquq və azadlıqlarını müdafiə etmək
kimi ali məqsədə xidmət etmiş və üzərinə
düşən vəzifələrin öhdəsindən
layiqincə gəlməyə
çalışmışdır. Bu illər ərzində
Konstitusiya Məhkəməsi Azərbaycanda hüquqi, dünyəvi
dövlət quruculuğu prosesində fəal iştirak edərək
ölkəmizdə konstitusionalizm ideyalarının həyata keçirilməsinə,
hüquq düşüncəsinin və hüquq mədəniyyətinin
inkişafına, hər kəsin Konstitusiyaya və
qanunlara hörmət və ehtiramının, ədalət,
azadlıq və humanizm kimi prinsiplərin möhkəmləndirilməsinə
töhfələr vermişdir.
Qeyd edilməlidir ki, müasir
dövrdə konstitusiya ədalət mühakiməsi
hüququn aliliyinin təmin olunmasının mühüm və
səmərəli mexanizmlərindən biri, eyni zamanda
demokratik dəyərlərin hakim olduğu hüquqi dövlətin
ayrılmaz atributlarından biri kimi qəbul edilir.
Bu gün məhkəmə sistemi
vətəndaş cəmiyyətinin və beləliklə də,
hüquqi dövlətin inkişafında özünəməxsus
və əvəzedilməz rol oynayır. Şübhəsiz
ki, Konstitusiya ilə məhkəmələrin üzərinə
düşən vəzifələrin qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş qaydada effektiv şəkildə həyata
keçirilməsi son nəticədə cəmiyyətin
dövlətimizin adından qəbul edilən məhkəmə
aktlarına etimadının gücləndirilməsi
üçün xüsusi zəmin yaradır.
Ümumilikdə müasir
dövrdə məhkəmə hakimiyyətini cəmiyyətdə
cərəyan edən proseslərdən təcrid edilmiş
şəkildə təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. Şübhəsiz ki, bu proseslər
mütərəqqi xarakterli olduqda onların digər sahələrə,
o cümlədən məhkəmə sisteminə
şamil edilməsi yalnız müsbət nəticələr
verə bilər.
Biz hamımız onun şahidiyik ki, ölkəmizdə
bütün sahələrdə ən qabaqcıl yanaşmalar
tətbiq olunur və bu gün Azərbaycan dünya birliyinin
inkişaf etmiş tamhüquqlu üzvü kimi qəbul edilir. Dövlət başçısı cənab
İlham Əliyev tərəfindən ölkəmizdə
ayrı-ayrı sahələrdə müasir ideyaların tətbiqinə
hər zaman dəstək verilir, bir çox sahələrdə
olduğu kimi, məhkəmə sisteminin də müasirləşdirilməsi
prosesi cəmiyyətin inkişafına adekvat olaraq uğurla
həyata keçirilir.
Məhkəmə-hüquq
sisteminin müasir və mütərəqqi prinsiplər əsasında
təkmilləşdirilməsindən bəhs edərkən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
imzalanan “Məhkəmə-hüquq sistemində islahatların
dərinləşdirilməsi haqqında” 2019-cu il 3 aprel
tarixli Fərman ədalət mühakiməsinin keyfiyyətcə
yeni mərhələyə qədəm qoyması
üçün olduqca mühüm addım olduğu
vurğulanmalıdır. Bu Fərman dövlət
başçısının məhkəmə hakimiyyətinə
verdiyi müstəsna əhəmiyyətin növbəti təzahürü
olaraq həyata keçirilən məhkəmə-hüquq
islahatlarının mühüm tərkib hissəsi olmaqla, bu
sahədə islahatların dərinləşdirilməsini,
yeni inkişaf mərhələsində müasir
çağırışlara uyğun davam etdirilməsini
şərtləndirir.
Fərman məhkəmə
sistemində islahatların aparılması və müasir
texnologiyaların tətbiqinin vacibliyini bəyan etməklə,
məhkəmələr üçün ədalətlilik, qərəzsizlik,
süründürməçiliyə yol verilməməsi,
aşkarlıq, şəffaflıq kimi mühüm prinsiplərin
daim aktual olduğunu bir daha vurğulayıb.
Vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının məhkəmə
müdafiəsinin daha etibarlı təmin olunmasına, məhkəmə
hakimiyyətinin nüfuzunun artırılmasına, ədalət
mühakiməsinə ictimai etimadın yüksəldilməsinə
xidmət edən Fərmanda məhkəmə icraatının
effektivliyinin yüksəldilməsi, işlərə
baxılmasının keyfiyyətinin artırılması, əhaliyə
daha çevik, asan və alternativ xidmətlərin göstərilməsi
qarşıya vəzifə kimi qoyulmuşdur.
Əminliklə demək olar ki, dövlət
başçısının imzaladığı bu Fərman ədalət
mühakiməsi prosesində keyfiyyətcə yeni və cəmiyyət
üçün çox vacib yanaşmaların tətbiqinə
mühüm təkan verəcəkdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin fəaliyyətindən
bəhs edərkən qeyd edilməlidir ki, Məhkəmənin
əsas səlahiyyətləri Konstitusiyanın 130-cu maddəsində
əksini tapmışdır.
Qanunvericilik və icra hakimiyyəti orqanlarının
normativ aktlarının, bələdiyyə və məhkəmə
aktlarının Konstitusiyaya və hüquqi qüvvəsinə
görə daha üstün olan aktlara uyğunluğunun
yoxlanılması Konstitusiya Məhkəməsinin əsas səlahiyyətlərindən
biridir. Bu səlahiyyəti vasitəsilə Konstitusiya Məhkəməsi
Konstitusiyanın və qanunların aliliyini təmin etmiş
olur. Burada mühüm məqam ondan ibarətdir
ki, yoxlanılan norma məhz Əsas Qanunun hərfinə və
ruhuna, onun təməl prinsiplərinə uyğunluq
baxımından qiymətləndirilir və Konstitusiya ilə
uyğunsuzluq təşkil etdiyi halda qüvvədən
salınmış normalar qanunvericilik sistemindən kənarlaşdırılmış
olur.
Konstitusiya Məhkəməsinin mühüm səlahiyyətlərindən
biri Konstitusiya və qanunların şərh edilməsidir. Burada əsas məqsəd bu və ya digər
normanın məzmununu aydınlaşdırmaqla, onun vahid tətbiqi
qaydasını müəyyən etməkdir. İnsan hüquq
və azadlıqlarının həyata keçirilməsi ilə
bağlı qanunvericilik müddəlarının bəzən
birmənalı dərk edilməməsi mübahisəli
hüquq məsələlərinin məhkəmələr tərəfindən
həlli zamanı müxtəlif kolliziyaların ortaya
çıxmasına səbəb olur. Bu isə son nəticədə
vətəndaşların hüquqlarının və
azadlıqlarının, qanuni mənafelərinin müdafiəsinin
dövlət təminatını zəiflədən hüquqtətbiqetmə
təcrübəsinin yaranmasına gətirib
çıxarır.
Qeyd edilməlidir ki, Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu tərəfindən qəbul edilmiş qərarlar
sırasında məhkəmələrin müraciətləri
əsasında Konstitusiya və qanunların şərhinə
dair çıxarılmış qərarlar xüsusi çəkiyə
malikdir. Ümumiyyətlə, Konstitusiya Məhkəməsi hər
zaman digər məhkəmələrlə
qarşılıqlı əməkdaşlıq çərçivəsində
fəaliyyət göstərir. Son dövrlərdə
Konstitusiya Məhkəməsinə məhkəmələr tərəfindən
edilən müraciətlər məhkəmələrin daha ədalətli
və əsaslandırılmış qərarlar qəbul etməsi
zərurətindən irəli gəlir. Belə
ki, məhkəmələrin müraciətləri əsasında
qəbul edilmiş qərarlar qanunvericilikdə mövcud olan
qeyri-müəyyənliklərin aradan qaldırılmasına
şərait yaratmaqla, hüquqi müəyyənlik prinsipinin
təmin edilməsi baxımından ümumi məhkəmə
təcrübəsinin formalaşmasına mühüm
töhfə verir.
Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun qərarlarının, xüsusilə də bu qərarlarda
ifadə olunan hüquqi mövqelərin məhkəmələr
tərəfindən birmənalı tətbiqi məhkəmə
təcrübəsinin stabilliyinə, eyni zamanda Konstitusiya Məhkəməsi
Plenumunun qərarlarının məcburiliyi barədə
qanunvericiliyin tələblərinin yerinə yetirilməsinə
xidmət edir və nəticə etibarilə hüquqtətbiqetmə
təcrübəsinin təkmilləşdirilməsi
baxımından vacib əhəmiyyətə malikdir.
Konstitusiya Məhkəməsinin səlahiyyətlərindən
bəhs edərkən fərdi şikayətləri xüsusilə
qeyd etmək lazımdır. Ulu öndər Heydər
Əliyevin təşəbbüsü və siyasi iradəsi ilə
2002-ci ildə keçirilmiş konstitusiya islahatlarından və
2004-cü ildə “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında”
yeni Qanunun qüvvəyə minməsindən sonra Konstitusiya Məhkəməsində
fərdi şikayətlər institutu fəaliyyətə
başladı. Bu gün təcrübə
onu göstərir ki, fərdi şikayət institutu
Konstitusiyanın aliliyinin təmin edilməsinin səmərəli
vasitələrindən biri kimi insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi baxımından kifayət
qədər faydalı və effektiv imkanlar yaradır.
Konstitusiya Məhkəməsinə
hər hansı bir formada, o cümlədən Məhkəmənin
rəsmi internet səhifəsi vasitəsilə elektron şəkildə
göndərilən şikayət, ərizə və məktublara
diqqətlə baxılır, araşdırılaraq müvafiq
qaydada cavablandırılır.
Xüsusilə qeyd edilməlidir ki, bu günlərdə
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu öz 400-cü qərarını
qəbul edib.
Keçən fəaliyyət ili ərzində
Plenum tərəfindən sorğu, müraciət və
konstitusiya şikayətləri əsasında bir sıra
mühüm qərarlar qəbul edilmişdir.
Belə ki, Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin
müraciəti əsasında qəbul edilmiş “Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 125-ci maddəsinin VII hissəsinin
Azərbaycan Respublikasının mülki prosessual qanunvericiliyi
baxımından şərh edilməsinə dair” 2019-cu il 18
mart tarixli Qərarında Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu əvvəlki qərarlarında ifadə edilmiş
hüquqi mövqelərə istinad edərək qeyd
etmişdir ki, hər bir tərəf öz tələblərinin
və etirazlarının əsası kimi istinad etdiyi
halları sübut etməlidir. Məhkəmə işin
gedişində təqdim olunmuş ancaq o sübutları qəbul
edir və nəzərə alır ki, onlar işdə tərəflərin
tələblərini müəyyən edən faktlarla və
hallarla əlaqədardır. Qətnamə iş üzrə
müəyyən edilmiş həqiqi hallara və tərəflərin
qarşılıqlı münasibətinə uyğun əsaslandırılmalıdır.
Həmin Qərarında Plenum belə
nəticəyə gəlmişdir ki, mülki məhkəmə
icraatında Konstitusiyanın 125-ci maddəsinin VII hissəsinin
“Məhkəmə icraatı həqiqətin müəyyən
edilməsini təmin etməlidir” müddəası
Konstitusiyanın 127-ci maddəsinin II, IV və VII hissələrində,
129-cu maddəsinin III hissəsində təsbit
olunmuş ədalət mühakiməsinin çəkişmə,
tərəflərin bərabərliyi, faktlar əsasında və
qanuna müvafiq keçirilməsi, məhkəmə qərarının
qanuna və sübutlara əsaslanmasına dair ədalət
mühakiməsinin həyata keçirilməsinin əsas
prinsipləri və şərtləri ilə əlaqəli
şəkildə tətbiq olunmalıdır.
Mülki işlər və
iqtisadi mübahisələr üzrə məhkəmə
icraatı zamanı məhkəmələr ədalət
mühakiməsini çəkişmə və tərəflərin
bərabərliyi prinsipinə riayət etməklə, tərəflərin
təqdim etdiyi sübutlar və faktlar əsasında həyata
keçirməli, öz qərarlarını
yalnız tərəflərin çəkişmə prinsipinə
əsasən müzakirə etdiyi dəlillərlə,
onların verdiyi izahatlarla, təqdim etdikləri və Mülki
Prosessual Məcəllənin tələblərinə
müvafiq olaraq əldə edilmiş sübutlarla əsaslandırmalı,
həmin sübutların araşdırılmasından irəli
gələn həqiqəti müəyyən etməlidir.
Azərbaycan Respublikası
Prokurorluğunun sorğusu əsasında qəbul edilmiş
“Azərbaycan Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
92.10.1, 92.10.3 və 244.2-ci maddələrinin əlaqəli
şəkildə şərh edilməsinə dair” 2019-cu il 28
mart tarixli Qərarında Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu hüquqi yardım almaq hüququ ilə bağlı
qeyd etmişdir ki, hər kəsin yüksək
keyfiyyətli hüquqi yardım almaq hüququnun ictimai əhəmiyyəti
ondan ibarətdir ki, bu hüquq öz mahiyyətinə görə
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsinin vacib təminatıdır.
Bu hüququn funksiyalarından biri olan preventiv
funksiya nəinki şəxsin öz hüquq və
azadlıqlarını qanuna uyğun həyata keçirməsinə
kömək edir, həmçinin dövlət hakimiyyəti
orqanlarının və onların vəzifəli şəxslərinin
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının
qeyri-qanuni məhdudlaşdırılmasına yönəlmiş
hərəkətlərinin qarşısının
alınmasına zəmanət verir.
Bu Qərarda
vurğulanmışdır ki, şübhəli və ya təqsirləndirilən
şəxsin qanuni mənafeyinin qorunması üçün
müdafiəçi müdafiə etdiyi şəxsin
iştirakı ilə aparılan prosessual hərəkətlərdə
iştirak etməklə öz prosessual vəzifələrini
yerinə yetirir. Cinayət prosesində
müdafiəçinin qanunvericiliklə nəzərdə
tutulmuş prosessual hüquqlarının və vəzifələrinin
həyata keçirilməsinin təmin edilməsi son nəticədə
ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsinə
mühüm töhfə kimi çıxış edir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu həmçinin qeyd etmişdir ki, istintaq və ya digər
prosessual hərəkətlərdə müdafiəçinin
mütləq iştirak etməli olduğu hallar mövcud
olmadıqda, eləcə də şübhəli və ya təqsirləndirən
şəxs bunu tələb etmədikdə cinayət
prosesini həyata keçirən orqan tərəfindən
müdafiəçinin belə hərəkətlərin
aparılmasında iştirakının tələb edilməsi
yolverilməzdir.
Həmin Qərarında
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu belə nəticəyə
gəlmişdir ki, Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin
92.10.3-cü maddəsinin tələbləri baxımından,
həmin Məcəllənin 244-cü maddəsində nəzərdə
tutulmuş axtarış və ya götürmə istintaq hərəkətləri
şübhəli və ya təqsirləndirilən şəxsin
iştirakı olmadan aparıldıqda, müdafiəçi
müdafiə etdiyi şəxsin razılığı olmadan
həmin prosessual hərəkətlərdə iştirakdan
imtina edə bilməz.
Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin
digər bir müraciəti əsasında qəbul edilmiş
“Azərbaycan Respublikası Mülki Məcəlləsinin
2.5-ci maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2019-cu il 24
aprel tarixli Qərarda qeyd edilmişdir ki, Mülki Məcəllənin
2.5-ci maddəsi, qanunvericilikdə ayrı qaydanın nəzərdə tutulduğu hallar istisna olmaqla, digər
bütün hallarda mülki qanunvericilik müddəalarının
bir tərəfin digər tərəfə inzibati və ya digər
hakimiyyət tabeliyinə əsaslanan əmlak münasibətlərinə,
o cümlədən vergi, maliyyə və inzibati münasibətlərə
tətbiq edilməsini prinsipial şəkildə
qadağan edir. Bu cür qadağa, mülki
hüquq başda olmaqla, bütün xüsusi hüquq sahələrinə
xas olan hüquqi tənzimləmə metodlarının publik
hüquq sahələrinə, o cümlədən inzibati,
sosial təminat, vergi hüququna xas tənzimləmə
metodlarından əhəmiyyətli dərəcədə
fərqli olmasından irəli gəlir.
Həmin Qərarında
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
vurğulamışdır ki, qanunverici “əgər
qanunvericilikdə ayrı qayda nəzərdə tutulmayıbsa”
müddəasını Mülki Məcəllənin 2.5-ci maddəsində
ifadə edərkən, ümumi (publik) hüquq münasibətlərində
mülki qanunvericiliyin tətbiqini tam istisna etməmişdir.
Bu, yalnız qanunvericinin birbaşa göstərişinin
olduğu halda mümkündür. Məsələn, Vergi Məcəlləsinin
78.2-ci maddəsinə müvafiq olaraq, vergi öhdəliklərinin
yerinə yetirilməsi Mülki Məcəllədə nəzərdə
tutulmuş ardıcıllıqla həyata keçirilir.
Sumqayıt Apellyasiya Məhkəməsinin
müraciəti əsasında qəbul edilmiş “Azərbaycan
Respublikası İnzibati Xətalar Məcəlləsinin 128-ci
maddəsi baxımından həmin Məcəllənin 109-cu
maddəsinin şərh edilməsinə dair” 2019-cu il 3 may
tarixli Qərarında Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
qeyd etmişdir ki, İnzibati Xətalar Məcəlləsinin
qərardadlardan bəhs edən nə ümumi, nə də
xüsusi normalarında məhkəmə qərardadlarından
şikayət verilməsinin nəzərdə tutulmaması
onunla izah olunur ki, qərardad məsələni mahiyyəti
üzrə həll etmir, şəxsin hüquq və
azadlıqlarını məhdudlaşdırmır,
mübahisənin gələcəkdə davam etdirilməsini
istisna etmir, o, yalnız işin ədalətli həll
olunmasına xidmət edir. Eyni zamanda, qanunverici, “prosessual qənaət”
prinsipini rəhbər tutaraq məhkəmə prosesinin
lüzumsuz olaraq uzanmasının qarşısını almaq
məqsədi ilə hər bir
qərardad üzrə şikayətin verilməsini
mümkünsüz hesab etmişdir.
Adıçəkilən Qərarda
Plenum belə nəticəyə gəlmişdir ki, İnzibati
Xətalar Məcəlləsinin 128-ci maddəsinin tələbləri
baxımından həmin Məcəllənin 109-cu maddəsində
nəzərdə tutulmuş inzibati xətalar haqqında
işin baxılmasına hazırlanması zamanı qəbul
edilən qərardadlardan apellyasiya şikayəti vermək
hüququ istisna edilir.
Həmçinin vurğulanmışdır ki,
inzibati protokolu tərtib etmək səlahiyyəti olan orqan (vəzifəli
şəxs) həmin protokolu tərtib edərkən
İnzibati Xətalar Məcəlləsinin tələblərinə
ciddi riayət etməlidir. Məhkəmələr
protokol və ya digər sənədlərin düzgün tərtib
olunmadığını və ya təqdim edilmiş
materialların natamam olduğunu müəyyən etdikdə
“prosessual qənaət” və “işlərə ağlabatan
müddətdə baxılması” prinsiplərini rəhbər
tutaraq sənədləri onu tərtib etmiş orqana, vəzifəli
şəxsə qərardadla qaytarmazdan əvvəl, həmin
qüsur və natamamlıqların aradan qaldırılması
üçün bütün imkan və vasitələrdən
istifadə etməlidir.
Qeyd olunduğu kimi, cənab
Prezident tərəfindən imzalanan “Məhkəmə-hüquq
sistemində islahatların dərinləşdirilməsi
haqqında” 2019-cu il 3 aprel tarixli Fərmanda cəmiyyətdə
yüksək nüfuza malik ədalət mühakiməsinin
formalaşdırılması prosesini sürətləndirmək
məqsədilə məhkəmə icraatının
effektivliyinin yüksəldilməsi, eyni zamanda
süründürməçiliyin və digər neqativ
halların aradan qaldırılması üçün
görülən tədbirlərin gücləndirilməli
olması vurğulanmışdır.
Məhz Fərmanın tələblərini
nəzərə alaraq, Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun
qəbul etdiyi son qərarlardan biri olan Davud Zöhrab oğlu
Bağırovun şikayəti üzrə 2019-cu il 3 iyun tarixli
Qərarında xüsusilə vurğulanmışdır ki,
Plenumun qərarında göstərilən hüquqi mövqelər nəzərə
alınmadan, yenidən eyni ziddiyyətli yanaşmalara yol verməklə
yanlış qərarın qəbul edilməsi
Konstitusiyanın 60-cı maddəsinin II hissəsinin tələblərinə
zidd olmaqla işə baxılma müddətinin əsassız
uzanmasına və süründürməçiliyə səbəb
olur.
Həmçinin, qeyd edilməlidir
ki, Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun bir sıra digər qərarlarında
da işlərə ağlabatan müddətdə
baxılmasının, eyni zamanda süründürməçiliyə
yol verilməməsinin vacibliyi ilə bağlı mühüm
hüquqi mövqelər formalaşdırılmışdır.
Belə ki, N.Rzazadə və R.Rzazadənin şikayəti
üzrə 2018-ci il 11 dekabr tarixli Qərarında Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu oxşar hüquqi mövqedən çıxış
etmişdir. Həmin Qərarda ədalətli məhkəmə
araşdırması hüququ ilə bağlı qeyd
edilmişdir ki, bu hüququn mühüm elementlərindən
biri də hər hansı bir işə məhkəmələr
tərəfindən ağlabatan müddətdə
baxılmasıdır. Məhkəmə
icraatının ağlabatan müddətdə
aparılması vaxtında qanuni və əsaslı məhkəmə
aktı qəbul edilməsi ilə proses
iştirakçılarının hüquq və
azadlıqlarının, qanuni mənafelərinin müdafiə
edilməsi məqsədi daşıyır.
Həmçinin Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu xüsusi olaraq vurğulamışdır ki, eyni işə
dəfələrlə məhkəmələr tərəfindən
baxılması üç pilləli məhkəmə
sisteminin təyinatına, məhkəmə hüquq
islahatlarının məqsədlərinə, ədalət
mühakiməsini həyata keçirən məhkəmələrin
qanunla nəzərdə tutulmuş vəzifələrinə
uyğun gəlməyərək məhkəmənin
nüfuzuna mənfi təsir göstərir.
Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu tərəfindən qəbul edilən qərarlardan bəhs
edərkən qeyd edilməlidir ki, bu qərarlarda
Konstitusiyanın aliliyi və birbaşa hüquqi qüvvəsi,
Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrin
müddəaları, habelə insan hüquqlarının
və azadlıqlarının prioriteti prinsipi nəzərə
alınmaqla mühüm hüquqi mövqelər
formalaşdırılır. Sözsüz ki, Konstitusiya Məhkəməsinin
qərarının yüksək hüquqi qüvvəsi onun
bütün hissələrinə, o cümlədən
hüquqi mövqelərinə də şamil edilir. Digər mühüm bir məqam isə ondan ibarətdir
ki, Konstitusiya Məhkəməsinin hüquqi mövqelərinin
hüquqi qüvvəsi ümumi xarakter
daşıdığından, yalnız konstitusiya işinin
predmetini təşkil edən hala deyil, hüquq tətbiqetmə
təcrübəsində rast gəlinən analoji hallara da
şamil edilir. Bu mənada həmin qərarlar yalnız məhkəmələr
deyil, həmçinin bütün hüquq tətbiqedici
orqanlar üçün əhəmiyyətli mənbə
qismində çıxış edir.
Həmçinin qeyd edilməsi
vacibdir ki, Konstitusiya Məhkəməsinin təcrübəsinin
tətbiqi prosesində hər hansı bir hüquqi mövqeyə
istinad edilməsi zamanı onun düzgün və müvafiq
şəkildə istifadə edilməsi, ümumi kontekstdən,
mahiyyətindən və mənasından kənar işlədilməməsi
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
İstənilən konstitusiya nəzarəti
orqanı kimi Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi
konstitusiya ədalət mühakiməsinin qabaqcıl
inkişaf tendensiyalarının öyrənilməsinə hər
zaman önəm verir.
Qeyd edilməlidir ki, Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu hər zaman beynəlxalq təcrübəyə
xüsusi diqqət yetirməklə, qəbul edilən qərarlarında
beynəlxalq hüquqi aktların, o cümlədən
“İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında” Avropa Konvensiyasının müddəalarına, İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin presedent
hüququna, həmçinin Respublikamızın tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq sazişlərə,
xarici ölkələrin konstitusiya nəzarəti
orqanlarının mütərəqqi məhkəmə təcrübəsinə
istinadlar edir.
Digər tərəfdən,
Konstitusiya Məhkəməsi fəaliyyətə
başladığı ilk illərdən beynəlxalq əlaqələrinin
genişləndirilməsinə xüsusi önəm vermiş,
xarici ölkələrin konstitusiya nəzarəti orqanları
ilə, bir sıra mötəbər beynəlxalq təşkilatlarla
səmərəli əməkdaşlıq münasibətləri
qurmağa nail ola bilmişdir. Bu gün Məhkəmə
Konstitusiya Ədalət Mühakiməsi üzrə Dünya
Konfransının, Avropa Konstitusiya Məhkəmələri
Konfransının, Asiya Konstitusiya Məhkəmələri və
Ekvivalent İnstitutlar Assosiasiyasının, habelə Avrasiya
Konstitusiya Nəzarəti Orqanları Assosiasiyasının
tamhüquqlu üzvüdür.
Fəaliyyət göstərdiyi
bu illər ərzində Konstitusiya Məhkəməsi Əsas
Qanunun fundamental prinsiplərinin təmin edilməsi, insan
hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsi
sahəsində səmərəli fəaliyyəti ilə ali
dövlət orqanları sırasında özünəməxsus
yerini tutmağa nail olmuşdur. Əlbəttə
ki, Məhkəmənin bu fəaliyyəti xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyev tərəfindən əsası
qoyulmuş və bu gün də Azərbaycan
Respublikasının möhtərəm Prezidenti cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə uğurla davam
etdirilən hüquqi dövlət quruculuğu sayəsində
mümkün olmuşdur.
Konstitusiya Məhkəməsi hər zaman ulu
öndər Heydər Əliyevin dəstəyini hiss etmiş,
bu gün isə Məhkəmənin fəaliyyəti Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
dəstəklənir. Cənab Prezident tərəfindən Məhkəməyə
göstərilən bu etimad çox qürurverici olmaqla, eyni
zamanda bizim hər birimiz üçün böyük məsuliyyəti
nəzərdə tutur. Konstitusiya Məhkəməsi bundan
sonra da bu etimadı doğrultmaq üçün qarşıya
qoyulan vəzifələrin öhdəsindən layiqincə gəlməyə
çalışacaqdır.
Konstitusiya Məhkəməsinin
20 illik yubileyi münasibətilə dövlət
başçısı cənab İlham Əliyevin Konstitusiya
Məhkəməsinin kollektivinə ünvanladığı təbrik
məktubunda Məhkəmənin fəaliyyətinin fərqləndirilməsi
həmçinin qarşımızda duran prioritet istiqamətləri
və vəzifələri müəyyən etmişdir.
Bu gün Azərbaycan sürətlə yeniləşir
və müasirləşir. Sözün əsl mənasında,
tam müstəqil siyasət yürüdən ölkə
olaraq Azərbaycan dövlətinin öz siyasi dəst-xətti,
dövlətçilik siması, inkişaf yolu vardır. Ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu inkişaf konsepsiyası son 15 ildə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
bu günün çağırışları nəzərə
alınaraq daha da təkmilləşdirilmiş, məqsədyönlü
dövlət siyasətinin həyata keçirilməsi,
dövrün tələblərinə uyğun sistemli
islahatların aparılması, ictimai-siyasi və sosial-iqtisadi
sahələrdə mütərəqqi dəyişikliklərin
edilməsi nəticəsində ölkəmizdə yüksək
inkişaf dinamikasına nail olunmuşdur.
Həmçinin səmərəli
dövlət idarəçiliyinin, təhlükəsizliyin və
sabitliyin gücləndirilməsi ilə bağlı
görülən tədbirlər müstəqilliyimizin daha da
möhkəmləndirilməsini, dövlətimizin nüfuzunun
artmasını, eyni zamanda xalqımızın rifah
halının yüksəlməsini təmin etmişdir.
Ölkəmiz, hər il mötəbər
humanitar və iqtisadi tədbirlərə, idman
yarışlarına, musiqi və incəsənət
festivallarına, konfrans və sərgilərə layiqincə
ev sahibliyi edir. Həqiqətdir ki, bu gün ölkəmiz bir
sıra beynəlxalq layihələrin, ikitərəfli və
çoxtərəfli görüşlərin nəinki
iştirakçısı, həmçinin təşəbbüskarı
qismində çıxış edir. Bakı son illərdə
beynəlxalq əhəmiyyətli tədbirlərin
keçirildiyi mərkəzə çevrilmişdir. Bu cür
dünyamiqyaslı görüşlərin mütəmadi
olaraq Bakıda keçirilməsi bir daha sübut edir ki, ölkəmiz
etibarlı tərəfdaş olmaqla, əməkdaşlığa
hər zaman açıqdır.
Müşahidə edilən bu cür davamlı
inkişaf və tərəqqi şübhəsiz ki, dövlət
başçısının siyasi iradəsi, uğurlu daxili və
xarici siyasəti nəticəsində mümkün olmuşdur.
Əminik ki, Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyevin həyata keçirdiyi
uğurlu fəaliyyətinə dəstək olaraq Əsas
Qanunun aliliyinin təmin edilməsi, insan hüquqlarının
və azadlıqlarının səmərəli müdafiəsi
işinə bundan sonra da öz töhfəsini verməkdə
davam edəcəkdir.
Fərhad Abdullayev
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin sədri