Görkəmli siyasi xadim,
tanınmış alim
XX əsrdə
Naxçıvanın muxtariyyətini əldə etməsi bir
çox tarixi mərhələlərdən keçmişdir.
Çar hökumətinin 10 aprel 1840-cı
il islahatına əsasən, 1841-ci il yanvarın 1-də
Gürcüstan-İmeretiya quberniyasının tərkibində
Naxçıvan qəzası yaradılmışdı. Mərkəzi
Naxçıvan şəhəri olan Naxçıvan qəzası
1920-ci ildə yaradılmış Naxçıvan Sovet
Sosialist Respublikasının, 1923-cü il fevralın 27-dən
Naxçıvan ölkəsinin (diyarının), 1924-cü
ildən isə Naxçıvan MSSR-in tərkibinə daxil olub
və 1929-cu ildə ləğv edilib.
Muxtariyyətin qazanılması ərəfəsində
və qazanıldığı dövrdə
naxçıvanlılar hər sahədə ciddi mübarizə
aparmışlar. Belə ki, 1918-ci illərdə
azğın düşmənlə - erməni daşnakları
ilə qəhrəmanlıqla döyüşən
naxçıvanlılar, sonralar bir çox sahələrdə,
o cümlədən maarifçiliklə, yeni məktəblərin
yaradılmasında ciddi fəaliyyət göstərmişlər.
Naxçıvanı Azərbaycanın ayrılmaz tərkib
hissəsi kimi qoruyan naxçıvanlılar, sonralar
Naxçıvan Muxtar Respublikasının yaradılmasında
da var qüvvələri ilə
çalışmışlar. Belə unudulmaz şəxsiyyətlərdən
biri də görkəmli siyasi xadim və ensiklopedik alim Mirzə
Vahab Həsənzadədir. O, 1919-cu ildən
1934-cü ilədək Naxçıvanın siyasi, iqtisadi və
mədəni həyatında fəal iştirak etmişdir
.Əvvəlcədən qeyd edək ki, Mirzə Vahab Həsənzadə
haqqında onun oğlu filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi mərhum Turan Həsənzadə,
tədqiqatçı alimlər F.Xəlilov və T.Kərimova
yazmışlar.Aparılan araşdırmalar göstərir ki,
M.V.Həsənzadənin həyatı və fəaliyyətinin
açılmamış səhifələri var. Azərbaycanın
dövlətçilik tarixində və elmində
böyük xidmətləri olan M.V.Həsənzadə az qala
unudulmuşdur. Müasir gəncliyin çox az
tanıdığı vətənpərvər ensiklopedik alim
unudulmağa layiq deyil. Buna görə də əsas məqsədimiz
onun həyatını və fəaliyyətini hərtərəfli
araşdırmaqdır. Azərbaycanın
dövlətçiliyi tarixində onun ayrılmaz tərkib
hissəsi olan Naxçıvanın xüsusi yeri vardır.
Çünki çox mürəkkəb və ziddiyyətli
olan 1918-1920-ci illərdə naxçıvanlılar müstəqillik
uğrunda qan və can bahasına mübarizə
aparmış, həmçinin yadelli
işğalçılara qarşı qəhrəmanlıqla
vuruşmuşlar. Zəfərlərlə dolu Azərbaycan
tarixinin parlaq səhifəsini yaratmışlar.
1918-1920-ci illərdə erməni
daşnakları ilə vuruşan və sonralar
Naxçıvan Muxtar Respublikasının yaradılmasında
fəal iştirak edən Mirzə Vahab Həsənzadə
Salman oğlu 1890-cı ildə Ordubad rayonunun Yuxarı
Əylis kəndində anadan olmuşdur. Qeyd edək ki,
Yuxarı Əylis-Azərbaycanda yaşayış məntəqəsi
olmaqla, sənətkarlıq və ticarət mərkəzi kimi
orta əsrlərdə məşhur olmuşdur. Yuxarı
Əylis kəndi sanki orta əsrlərə aid bir maraqlı
tarixi abidələr muzeyidir. O, Arazın sol qolu
olan Əylis çayının hər iki sahilində əzəmətli
qayalıqlar içərisində yerləşir. Əylis
çayı Zəngəzur silsiləsindən (3100 m)
başlanan Vardanaxdərə və Dabaxlıdərə
çaylarının birləşməsindən əmələ
gəlir. Əsasən ipək ticarəti ilə məşğul
olan Yuxarı Əylis tacirləri bir çox Şərq və
Avropa ölkələri ilə ticarət edirdilər. Tarixi mənbələr
təsdiq edir ki, 1752-ci ilədək Əylis adlı şəhər
olub. Lakin XVII-XVIII əsrlərdə baş vermiş Səfəvi-Osmanlı
müharibələri nəticəsində Əylis
dağıdılmış, XIX əsrin sonlarında isə
Yuxarı və Aşağı Əylis kəndlərinə
ayrılmışdır. Mirzə Vahabın atası Salman
kişi Yuxarı Əylisin çox bacarıqlı
boyaqçılarından olmuşdur. Maraqlıdır
ki, Həsənzadələrin ailələri Şəkiyə
köçəndə, ordakı məktəbin də adı
“boyaq” mənasını verən ərəbcə “sibqət”
sözündəndir. Şəki də öz ipəyi ilə
məşhur olduğundan orada belə bir adda məktəb fəaliyyət
göstərmişdir. Mirzə Vahab Həsənzadə
ilk təhsilini Yuxarı Əylis kəndində
almışdır. Amma sonralar, daha doğrusu 1905-ci ildə a
tası Salman və anası Zöhrə ilə birlikdə Şəki
şəhərinə köçmüşdür. O,
1905-1907-ci illərdə Şəkidəki “Sibqət” məktəbində
oxumaqla bərabər, həm də Şəki mədrəsəsində
ərəb dilini öyrənib. “Sibqət” məktəbini
bitirdikdən sonra təhsilini davam etdirmək üçün
Gəncə şəhərindəki ruhani seminariyasına
daxil olmuşdur. Aparılan araşdırmalar göstərir
ki, M.V.Həsənzadənin seminariyada oxumaqda məqsədi ərəb
dilini və islam dininin incəliklərini dərindən
öyrənmək olub. O, 1905-1912-ci illərdə Gəncədəki
ruhani seminariyasında oxumuşdur. Seminariyada təhsilini davam etdirən
Mirzə Vahab Həsənzadə ərəb dilini, fars dilini, ərəb
qrammatikasını, məntiq, kəlam, fiqh, üsul, islamiyyət,
İslam tarixini, astronomiya, nücum və s. elmləri mükəmməl
öyrənməyə nail olmuşdur. Bacarıq və
istedadına görə seminariya müəllimlərinin
böyük etimad və hörmətini qazanmışdır .
M.V.Həsənzadə 1912-ci ildə
seminariyanı bitirdikdən sonra islamiyyətə aid bir
çox fənlərdən Zaqafqaziya “Şeyxül-islam
idareyi-ruhaniyyə”sində imtahan verərək diplom
almışdır. Seminariyanı bitirən M.V.Həsənzadə
Yuxarı Əylis kəndinə qayıtmış, vətən
övladlarının maarifləndirilməsi,
savadlandırılması üçün “Üsuli-cədid”
məktəbi təsis etmişdir.Maraqlı haldır ki , onun
foto arxivində müəllim işlədiyi həmin illərə
aid fotoşəkilləri vardır. Öz ana vətəni olan Yuxarı Əylis kəndində
yaratdığı məktəbin müdiri və müəllimi
olan M.V.Həsənzadə məktəbə cəlb etdiyi
qız və oğlanlara əlifbadan başlayaraq dil, ədəbiyyat,
Şərq ədəbiyyatı, fars dili, habelə təbiət,
zoologiya, coğrafiya, astronomiya və digər dünyəvi
elmlərin əsaslarını öyrədirdi.
“Üsuli-cədid” məktəbində təhsil alan qızlar
və oğlanlar birbaşa ibtidai sinif müəllimi hüququ
alırdılar. Onun yazdığı ərəb dərsliyi
üç hissədən ibarətdir: I hissə:
“Əldürusül-ibtidaiyyə”, II hissə:
“Əldürusül-nəhviyyə”, III hissə: Nurəddin
Əbdürrəhman Caminin “Qəvaidül təyaiyyə” əsəri.
Mirzə Vahab Həsənzadənin məktəbində
qısa müddətdə təhsil alıb müəllim kimi
işləməyə layiq olanları gördükdə
hamı onun bacarıq və biliyinə, qabiliyyətinə
heyran olaraq “Üsuli-cədid” məktəbini bir “Küpə”
oxşadaraq deyirdilər ki, bu müəllimlər Mirzə
Vahabın küpündən çıxanlardır. Hətta
M.V.Həsənzadə İkinci Dünya müharibəsi illlərində
öz evinin yarısını məktəbə verib ki, dərs
keçsinlər.
Mirzə Vahab Həsənzadə 1918-1920-ci illərdə
Naxçıvan diyarına hücum edən erməni
daşnaklarına qarşı mərdliklə
vuruşmuşdur. Naxçıvan Muxtar
Respublikasının Dövlət Arxivində saxlanılan bir sənəddə
göstərilir ki, Yuxarı və Aşağı Əylis kəndlərinə
köməyə gəlmiş türk
döyüşçülərinin komandiri Ədib bəy gənc
müəllim M.V.Həsənzadənin döyüş hünərlərindən
razıdır. Həm də döyüşçülər
M.V.Həsənzadənin evində qalırlar. Buna görə
də Ordubadın həmin vaxt pristavı olan Mir Əbülfət
ağa (o, türk zabiti Ədib bəylə yola getmirdi) M.V.Həsənzadəni
incidir. Türk döyüşçülərinin dostu olan
M.V.Həsənzadəni hamının gözü önündə
möhkəm döydürür. Bundan xəbər tutan Xəlil
bəy və III Kalbalı xan Naxçıvanski , həmçinin
Naxçıvanın qubernatoru Cəmillinski Naxçıvanda
məsləhətləşirlər. Qərara alırlar ki,
geniş səlahiyyətlərə malik bir komissiya
yaradılsın və məsələni dərindən
araşdırmaq üçün Ordubada ezam edilsin.
Yaradılan komissiyaya Əmirov Türkiyə tərəfdaşı
kimi, müsavatın nümayəndəsi Mirzə Cabbar Məmmədov
və ictimaiyyət adından isə Bəhmən bəy
Kazımbəyov daxil edilir. Komissiya Ordubadda məsələni
araşdırıb Xəlil bəyə və III Kalbalı
xana hesabat təqdim edir. Baş verən hadisələrdə
qubernatorun qohumu, pristav Mir Əbülfət ağa günahkar
bilinir. Naxçıvana çağrılan
pristav səhvlərini etiraf edir və Ordubaddakı
qarşıdurma aradan qaldırılmış olur. Əylis kəndini
erməni quldur dəstələrindən müdafiə edən
qoşunların tərkibində cəsurluqla vuruşan M.V.Həsənzadə
1918-1920-ci illərdə Müsəlman İctimai Siyasi Təşkilatları
Milli Şurasının İcraiyyə Komitəsinin
katibi olmuşdur. Ordubad Müdafiə Komitəsinin
ən fəal üzvlərindən və cəsur
döyüşçülərindən biri olan Mirzə Vahab
Həsənzadə 1920-ci ildə Naxçıvanda sovet
hakimiyyəti qurulduqdan sonra Naxçıvan Maarif
Komissarlığının əmri ilə yenidən Yuxarı
Əylisdəki məktəbə müdir təyin olunub.
M.V.Həsənzadə 1921-1922-ci illərdə Ordubad Qəza
İnqilab Komitəsinin sədri, Naxçıvan İnqilab
Komitəsinin üzvü olmuşdur. O,
1923-cü ildə Ordubad qəza xalq maarif şöbəsinin
müdiri, 1923-cü ildən 1929-cu ilin fevral ayına kimi
Naxçıvan ölkə xalq maarif komissarı vəzifəsində
çalışmışdır. 8 dekabr 1922-ci ilə aid bir
arxiv sənədindəki 167 nömrəli əmrdə deyilir:
Ordubad Qəza İnqilab Komitəsinin və Ordubad xalq maarifinin
müavini M.Səməndərov işdən azad olunsun və
onun yerinə V.Həsənzadə təyin edilsin .
M.V.Həsənzadə Naxçıvan Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsinin üzvü seçilmiş və
deputatı olmuşdur. Qeyd edək ki, vəzifədə
işlədiyi illərdə o, Naxçıvanda və
Ordubadda maarifçiliklə ciddi məşğul olmuş,
müəllim kadrlarının yetişdirilməsində
böyük zəhmət sərf etmişdir. Onun
Naxçıvanın Maarif komissarı işlədiyi illərdə
imzaladığı çoxlu sayda vəsiqələr arxivdə
saxlanır. Hətta burada onun bir çox şəxslərin
günahsız olması haqda imzaladığı və
möhürlədiyi rəsmi məlumatlar da var. Bütün
bunlar bir daha Mirzə Vahabın ən çətin illərdə
təmiz və xeyirxah insan olduğunu təsdiqləyir. Arxiv
fondlarında onun 1923-1924-cü illərdə həm də
müxtəlif məktəblərdə müəllimlik etməsi
haqda xeyli sənədlərə rast gəlinir .
25 may 1925-ci ildə Azərbaycanı Tədqiq və
Tətəbbö Cəmiyyətinin Naxçıvan
şöbəsi yaradıldı. M.V.Həsənzadə bu cəmiyyətə
sədr təyin edilir. Naxçıvan Tədqiq və Tətəbbö
Cəmiyyətinin 1925-1928-ci illər ərzində keçirilən
41 iclasının protokolları Azərbaycan dilində ərəb
əlifbası ilə yazılıb.Qeyd etmək yerinə
düşər. Həmin protokolları ilk dəfə
filologiya elmləri doktoru F.Xəlilov elmi dövriyyəyə
daxil etmiş və bu haqda maraqlı kitab
yazmışdır(Bax:F.Xəlilov.Naxçıvanı
öyrənən elmi cəmiyyət. Baki, 2005).
Bu protokollardan aydın olur ki, Mərkəzi Cəmiyyətin
nümayəndəsi Məhəmməd Baharlının
iştirakı ilə keçirilən birinci iclasda Vahab Həsənzadə
sədr, Mirbağır Mirheydərzadə isə elmi katib
seçilib. Protokolda qeyd edilib ki, bu cəmiyyətin
yaradılmasında məqsəd Naxçıvan
respublikasının maddi mədəniyyət abidələrini,
etnoqrafiya və tarixini, iqtisadiyyatı və təbiətini ətraflı
və planlı şəkildə öyrənməkdir.
Naxçıvanı öyrənən elmi cəmiyyətin - Tədqiq
və Tətəbbö Cəmiyyətinin iclas
protokollarından məlum olur ki, M.V.Həsənzadə bu elmi
cəmiyyətə sədrlik etməklə yanaşı, həm
də bilavasitə elmi ekspedisiyalarda iştirak etmişdir. Hətta
onun Xaraba Gilanda bir arxeoloq kimi qazıntılarda olduğunu təsdiqləyən
foto da şəxsi arxivində saxlanılır .Həmin fotonu
da oxuculara təqdim edirik.
Məşhur
tarixçi-arxeoloqlardan V.M.Sısoyevin, A.A.Millerin, İsa bəy
Əzimbəyovun və digərlərinin məruzələrinin
dinlənilməsi və axtarışların nəticələri
Naxçıvan Tədqiq və Tətəbbö Cəmiyyətinin
diqqət mərkəzində olmuşdur. Bu baxımdan
professor A.A.Millerin Qızılvəngin (Qızılburunun) tədqiqi
haqqındakı məruzəsinin tarixi əhəmiyyəti
böyükdür. Cəmiyyətin sədri
M.V.Həsənzadə fəaliyyətə
başladığı ilk günlərindən etibarən
tarixi abidələrin qorunması məqsədi ilə
onların təmir edilməsinə
çalışmış və bu işi həmişə
diqqət mərkəzində saxlamışdır. Bu dövrdə cəmiyyətin keçirdiyi
iclaslarda Naxçıvan şəhərinin Şahab məhəlləsindəki
Yusif Kuseyir oğlu türbəsinin, Qala məhəlləsindəki
İmamzadə memarlıq kompleksinin, Qarabağlar kəndində
olan türbə və qoşa minarələrin təmir və
bərpa edilməsi məsələsi qaldırılmışdı.
Axtarışlar zamanı məlum oldu ki , Mirzə Vahab ilk dəfə
4 aprel 1925-ci ildə Naxçıvan Diyarının təhqiqi
üzrə Xüsusi Komissiyanın iclasında xalq komissarı
vəzifəsindən azad edilib və Bakıya MK- nın sərəncamına
göndərilib.Səbəb göstəriblər ki, o,
öz mənşəyini gizlədib. Ruhani seminariyasında
oxumağını qeyd etmişlər (protokol ¹6). Həmin
iclasda M.C.Bağırov,Ə.Qarayev də iştirak ediblər.Amma
çox iradəli olan Mirzə Vahab ona atılan
böhtanları Bakıda ifşa edərək
Naxçıvana qayıtmışdır.
Mirzə Vahab Həsənzadə
Naxçıvanda maarif komissarı işləyərkən
1926-1927-ci illərdə ilk dəfə olaraq “Qızıl qələmlər”
ədəbiyyat cəmiyyətini yaratmış və həmin
cəmiyyətin sədri olmuşdur. Bu haqda protokol ¹28-də məlumat
verilir: 1926-cı il sentyabr ayının 3-də
Naxçıvan Tədqiq və Tətəbbö Cəmiyyətinin
ümumi iclası yoldaş V. Həsənzadənin sədarəti
və Ə. Sadıqzadənin katibliyi ilə
açılır. İclasda 20 üzv və bir neçə
nəfər Azərbaycan Pedaqoji İnstitut tələbələri
iştirak edirdilər. Müzakirə olunan 2-ci məsələ
haqqında müəllim Ə. Sadıqzadə məruzə edərək
Azərbaycan Ədəbiyyat Cəmiyyətinin
Naxçıvanda şöbəsini təşkil etməyi təklif
edib Nizamnaməsini oxuyur. İclas tərəfindən
şöbənin təşkil olunması qəbul olunub.
Şöbənin heyəti-rəyasəti 9 nəfərdən
ibarətdir:
1. Mehdi bəy Hacınski
2. Vahab Həsənzadə
3. Mirbağır Mirheydərzadə
4. Qəzənfər Hacılı
5. Müəllim Şərif Əfəndizadə
6. Əbülfəzl Sadıqzadə
7. Məhəmməd Rasizadə
8. Rza Paşazadə
9. Həsən Səfərli
Bunlardan sədrliyə Vahab Həsənzadə,
katib isə Əbülfəzl (Sadıqzadə) seçilir.
M.V. Həsənzadənin foto arxivində ədəbiyyat cəmiyyətinin
üzvləri ilə birlikdə maraqlı fotoşəkilləri
vardır. Burada adı çəkilən Əbülfəzl
Sadıqzadə yazıçı Əvəz Sadıqdır. Qeyd etmək yerinə düşər. 1928-ci ildə
“İnqilab və mədəniyyət” jurnalında proletar
yazıçılarının birinci qurultayı münasibətilə
verilmiş materialların arasında M.V.Həsənzadə sədrlik
etdiyi Naxçıvan Ədəbiyyat Cəmiyyətinin
üzvlərinin onunla birlikdə fotoşəkil də dərc
olunmuşdur.
M.V.Həsənzadə 1929-cu ildən 1934-cü
ilin may ayına kimi Ordubad konserv zavodunun direktoru olmuşdur. O bu zavodda işlədiyi illərdə fəhlələrin
yaxşı əmək haqları almalarına
çalışmış, hətta buna görə yuxarı
təşkilatların tənqidinə də məruz qalıb.
Şərq dillərinin mahir bilicisi olan M.V.Həsənzadənin
yaşadığı Yuxarı Əylis kəndindəki
memarlığı ilə göz oxşayan evində
çox zəngin kitabxanası olub. Onun
kitabxanasında olduqca zövqlə tərtib edilmiş orijinal
kitablar səliqəli yığılırmış. Orada
Nadir şahın münşisi və saray tarixçisi
olmuş Mirzə Mehdi xan Astrabadinin(Nizaməddin Məhəmməd
Hacı əl-Hüseyni əs Səfəvi) “Tarixi-Nadiri(Nadirin
tarixi), Mirxondun ən qədim dövrdən on beşinci əsrin
sonlarınadək baş vermiş hadisələrdən
bəhs edən 7 cildlik (“Rövzət əs- səfa fi sirat əl
ənbiya və-l-muluk və-l xüləfa”- “Peyğəmbərlər,hökmdarlar
xəlifələrin həyatına dair təmizlik
bağçası”), Mirxondun nəvəsi Xandəmirin(Xondəmir
Qiyasəddin ibn Hümaməddin əl- Hüseyni) “Həbib əs-siyər
fi əxbar əfrad əl-bəşər”(“Görkəmli
adamlar haqqında xəbərləri təsvir edən ilk əsər”)
və digər kitablar vardı. Zəngin bədii ədəbiyyat
xəzinəsində Sədi Şirazinin, Hafizin, Nizami Gəncəvinin
“Xəmsə”si, Xaqani Şirvaninin, Məhəmməd
Füzulinin “Leyli və Məcnun”u, Firdovsinin “Şahnamə”si
və digər şairlərin kitabları olmuşdur. Onun nəvəsinin dediyinə görə bu
kitabxananı alimin sədaqətli həyat yoldaşı Həlimə
xanım qoruyub saxlayırdı.Qədim kitablarla dolu
sandıqlar son illərədək M.V.Həsənzadənin
Yuxarı Əylisdəki mülkündə
qalırmış. Hətta bu kitabxana haqqında akademik Yusif Məmmədəliyevin
tədqiqatçıları da yazmışlar. “Mamedaliyev”
kitabının (rusca) müəllifi, B.A.Platonov yazır: “Məlum
oldu ki, evdə və qonşularda olan kitablar hamısı
oxunub. Yusif eşitmişdi ki, Ordubaddan 7-8 km aralı olan
Əylis kəndində müəllim Mirzə Əbdülvahab
Həsənzadənin zəngin kitabxanası vardır (sonralar
Naxçıvanda Sovet hakimiyyəti qurulanda Mirzə
Əbdülvahab maarif komissarı işləmişdi). Hər
şeyi öyrənmək istəyən gənc müəllimin
xoşuna gəldi, onu kitablarla təchiz etdi, ancaq şərt kəsdi:
bir-bir götürmək və onlarla səliqəli davranmaq
lazımdır”. Mirzə Vahab Həsənzadənin
zəngin kitabxanasından istifadə edənlərdən
akademik Yusif Məmmədəliyevin, Müzəffər
Abutalıbın, professor Bəhmən Axundovun, müəllim,
ziyalı Əli Qənbərlinin, Həsən Kazımzadənin
və bir çoxlarının təhsil görüb yetişmələrində
onun böyük xidmətləri olmuşdur .
1934-cü ildə M.V.Həsənzadə
Bakıda-Azərbaycan kinofilm trestində işə dəyişdirilib
və o, 1935-ci ilin axırınadək burada işləyib.
M.V.Həsənzadə həm də poliqlot olmuşdur. O, ərəb, fars, əfqan, tacik, özbək, rus
dillərini mükəmməl bildiyindən onu SSRİ Elmlər
Akademiyasının Azərbaycan filialına dəvət
etmişdilər. 1936-cı ildən orada elmi kitabxananın
müdir müavini və akademiyanın Şərq şöbəsinin
müdiri vəzifəsində işləmişdir. Bu
müddətdə respublika əlyazmaları Fondunun
yaradılması və təşkili işində ilk fəaliyyət
göstərənlərdən biri olmuşdur. Bu səbəbdən
o, tariximizlə və ədəbiyyatşünaslığa
aid çoxlu əlyazmaların və qiymətli kitabların
toplanması üçün böyük işlər
görmüşdür. Mirzə Vahab ərəb
və fars dillərini, islamşünaslığı mükəmməl
bildiyindən Quranın müxtəlif nəşrlərinin və
nadir əlyazmaların toplanması kimi çox xeyirxah və
faydalı iş görmüşdür. İndiki M.Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunun yaradılmasında da Mirzə
Vahab Həsənzadənin böyük xidmətləri
olmuşdur.
Mirzə Vahab Həsənzadə Bakıda
işləyərkən İçərişəhərdə,
Əli Bayramov küçəsində kommunal mənzildə
(25 ¹-li evdə) akademik Həsən Əliyevlə qonşu
olub. Bu iki ailə arasında həm də mehriban dostluq əlaqələri
yaranıb. Bu haqda xalq yazıçısı E.Axundova
yazır: “Zərifə xanımın atası
Mirzə Əbülvahab Həsənzadə
Naxçıvanın məşhur pedaqoqu, Naxçıvan
Muxtar Respublikasının ilk xalq maarif komissarı, keçən
əsrin 30-cu illərinin sonu, 40-cı illərinin əvvəllərində
Azərbaycan Elmlər Akademiyası kitabxanasının direktoru
vəzifələrində işləyib. Heydər
Əliyevin qardaşı Həsən Əliyev kommunal mənzildə
onunla qonşu olub. Onlar İçərişəhərdə,
Əli Bayramov küçəsi, 25 nömrəli evdə
yaşayır, axşamlar isə bir-birinə qonaq gedərmişlər.
Kitabın qəhrəmanı da bura tez-tez baş çəkərmiş.
Zərifə xanım o günləri belə xatırlayır:
“Atamı yazıçılardan Məmməd Səid Ordubadi,
İslam Səfərli, Səməd Vurğun yaxşı
tanıyırdılar. Mənzilimizdə bədii qiraət gecələri
keçirərdilər. Bəzən Bakıya,
qardaşıgilə qonaq gələn Heydər Əliyev də
bu tədbirlərdə iştirak edərdi. Heydər Həsən
müəllimgilə qonaq gələndə, qardaşlarım
nərd oynayardılar. Onu da deyim ki, Heydər uduzmağı
xoşlamırdı. Nə olursa olsun, udmalı idi.
Yadımdadır, hətta atam qardaşım Rahibə deyirdi:
“Yaxşısı budur, sən onu güzəştə get,
görmürsən o uduzanda nə günə
düşür? Bir gün onlar yenə də
oynayırdılar. Oyunu bitirəndən sonra Heydər mənə
dedi: “Zərifə, belə otur, şəklini çəkim.”
Çəkdi. Portret mənim çox xoşuma gəldi. Mən
onu aparıb çarpayımın üstündən asdım.
Sonra biz Ordubada köçdük, portreti rayona gətirdim.
Sonralar onu özümlə albomda gəzdirirdim. Biz Bakıdan
Ordubada köçəndə mənə məxsus əşyalarımdan
yalnız bu portreti götürdüm. Onu çantamda gizlətdim.
O mənim üçün həyatda hər şeydən qiymətli
idi. Sonralar hara köçürdümsə, bu şəkli
özümlə götürürdüm. Onu
cehiz kimi ərimin Ordubaddakı evinə də gətirdim”.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin cavan vaxtlarında
böyük ustalıqla çəkdiyi rəsmlərdən
biri olan və öz əli ilə yazdığı “Zərifənin
şəkli” rəsm əsəri bu gün də çox
maraqla nümayiş etdirilir.
Mirzə Vahab Həsənzadə 1935-1938-ci illərdə
Tarix, Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun “Azərbaycan
tarixi” şöbəsində kiçik elmi işçi
işləyərkən həm də tərcüməçiliklə
məşğul olmuşdur. O, Mirzə
Adıgözəl bəyin “Qarabağnamə”sini ruscadan, Səədullanın
Azərbaycanın tarixindən bəhs edən “Zübdət-ət-Təvarix”ini
farscadan, həmçinin Nizamülmülkün “Siyasətnamə”sini,
Həmdulla Qəzvininin, Şeyx Fəzlullahın, Mirzə
Mehdixanın, Mirxondun, Xandəmirin, Mirzə Məmməd Tağı
xanın və digərlərinin əsərlərini Azərbaycan
dilinə tərcümə etmişdir. O, 1937-ci ilin avqustundan
dövlət tapşırığını yerinə yetirmək
üçün Din Tarixi Muzeyinin açılışı
işlərinə cəlb edilmişdir.
1941-ci il dekabrın 19-da Azərbaycan SSR XDİK
orqanları tərəfindən “əksinqilabi ədəbiyyatı
saxlamaqda” təqsirli bilinərək həbs edilmiş və 5
il müddətinə azadlıqdan məhrum edilmişdir. Mənzilində
aparılan axtarış zamanı tapılan kitablar (ərəb
əlifbası ilə) “zərərli” olduqlarına görə
SSRİ EA Azərbaycan Filialının xüsusi şöbəsinə
təhvil verilərək məhv edilməli idilər. Həmin
kitabların AzF xüsusi şöbəsinə təhvil verilməsi
haqqında özünün qeyd aparmasına baxmayaraq, əslində
onlar onun kitabxanasında saxlanılırdı.
Beləliklə, öz həyatı və
azadlığı hesabına o nadir əlyazmaları və
kitabları məhv olmaqdan xilas etmişdir. Əslində Mirzə
Vahabı 1918-1920-ci illərdə erməni daşnaklarına
qarşı vuruşduğu üçün sovet çekistləri
(ermənilər) mühakimə edir və incidirdilər. Onun
foto arxivində 1919-cu ildə Yuxarı Əylis kəndində
türk zabiti Ədib bəylə birlikdə şəkli də
vardır. Həbsdən sonra Azərbaycana
qayıdan Mirzə Vahaba Bakıda və Naxçıvanda
yaşamağa icazə vermirlər. 1944-cü il mart
ayının 30-dan Azərbaycan Maarif Nazirliyinin əmri ilə
Quba iki illik Dövlət Müəllimlər İnstitutuna fars
dili və Azərbaycan orta əsrlər ədəbiyyatı
müəllimi təyin olunmuşdur. Həmin illərdə
o, institutun kitabxanasına həm də müdir təyin
edilmişdi. Təqaüdə çıxandan sonra, daha
doğrusu 1956-cı ildən sonra ana vətəni Yuxarı
Əylisə dönmüş və ömrünün qalan 4
ilini ailəsi və balaları ilə birlikdə
keçirmişdir. Qeyd edək ki. Mirzə Vahabla Həlimə
xanımın nikahından iki oğul və qızları olub.
Oğlanları Turan və Rauf, qızları Zərifə.
Mirzə Vahab və ömür-gün yoldaşı Həlimə
xanım öz övladlarını da Azərbaycana layiq
böyütmüşlər və onlar ali təhsilli mütəxəssislər
kimi fəaliyyət göstərmişlər.Böyük
alimin elmi irsinin ,foto arxivinin qorunmasında onun gəlini
tarixçi alim Tahirə Həsənzadəyə və nəvəsi
istefada olan polkovnik-leytenant Mir Qasım Seyidova minnətdarıq.
Görkəmli siyasi xadim və maarifpərvər
ziyalı, böyük alim Mirzə Vahab Həsənzadə
1960-cı il yanvarın 14-də ürəkdən sevdiyi
Yuxarı Əylis kəndində vəfat etmiş və orada dəfn
olunmuşdur. Ensiklopedik biliyə malik vətənpərvər
alim, Naxçıvanı erməni daşnaklarından mərdliklə
müdafiə edən Mirzə Vahab Həsənzadə
Naxçıvan Muxtar Respublikasının yaradılmasında
və inkişafında böyük xidmətlər göstərmişdir.
Musa Rəhimoğlu (Quliyev)
AMEA Naxçıvan Bölməsi tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
İki sahil.- 29 iyun.-
S.13-14.