“İgid oğlan”, “Döyüşçünün
ölümü”, “Kimin
qanıdır o qan?!”
və yaxud tarixin
poeziyası, poeziyanın
tarixi
Şair Ənvər Əlibəylini
bir vaxtlar Azərbaycan Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsində işləyənlər
təbiətcə təvazökar,
xasiyyətcə mülayim,
prinsipial bir insan kimi xatırlayırlar. “Azərbaycanım” şeiri
Səməd Vurğunun
“Azərbaycan” şeirinin
məntiqi davamı kimi oxunan şair
Ənvər Əlibəyli
Böyük Vətən
müharibəsi başlayanda
ordu sıralarına çağırılıb, Tbilisidəki
hərbi məktəbi
bitirdikdən sonra leytenant rütbəsi ilə döyüşən
ordu sıralarına göndərilib.
Artilleriya batareyasının komandiri
olan leytenant Ənvər Əlibəyli
sonralar 416-cı Taqanroq
diviziyasının tərkibində
döyüşüb. 1944-cü ildə ağır yaralanıb, ordu sıralarından tərxis
edilib. “İnqilab
və mədəniyyət”
qəzetində, “Təbliğatçı”
jurnalında içləyən
Ənvər Əlibəyli
1948 - 1952-ci illərdə “Ədəbiyyat
qəzeti”ndə redaktor,
1952 - 1968-ci illərdə Azərbaycan
Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsinin
sədri vəzifələrində
işləyib.
1944-cü ilin yazında
döyüşən ordudan
Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqına göndərilmiş
məktub azərbycanlı
zabitin rəşadətinə,
cəsarətinə verilən
dəyərdir və bu məktubda xarakteri qürurla, iftixarla xatırladılan zabitin diviziyada şair kimi ehtiramla əhatələndiyi
də şübhəsizdir. Belə
olmasaydı məktub Yazıçılar İttifaqına
deyil, Hərbi komissarlığa ünvanlanardı:
“Böyük Vətən
müharibəsi cəbhələrində
rəşadət və
fədakarlıq göstərən
həqiqi Azərbaycan
balası, sizin yetisdirməniz, gənc cəbhəçi şair
Ənvər Əlibəyli
haqqında sizə yazmağı və belə bir vətənpərvər
şair tərbiyə
etdiyinizə görə
sizə təşəkkür
etməyi borc bilirik. Baş leytenant Ənvər
Əlibəyli bizim hissənin ən qabaqcıl, mübariz zabitlərindən biridir.
Əlibəyli yoldaş
azğın alman işğalçılarına qarşı döyüşlərdə
igidlik və rəşadət göstərdiyinə
görə “Qırmızı
Ulduz”, “İkinci dərəcəli Vətən
müharibəsi” ordenləri
ilə təltif edilmişdir. Komandanlıq Ənvər Əlibəylinin
simasında özünün
ən bacarıqlı
və döyüşkən
zabitini tanıyır.
Sizin qəhrəman şairinizlə
fəxr etməyə haqqınız var.”
Ənvər Əlibəyli belə
zabit olub...
Akademik Bəkir
Nəbiyev yazır ki, “Ənvər Əlibəylinin şeirləri
hay-küydən, gurultudan
uzaqdır. Bu xüsusiyyət
onun müharibə şeirlərində də
özünü büruzə
verir.”
Mən bu şeiri topların
əjdaha nəfəsindən,
Mərmilərin havanı yaran nəriltisindən,
Vətən yolunda gedən qızğın vuruşmalardan,
Ruhlanaraq
yaratdım səngərdə
yatan zaman, -
deyən şair
Ənvər Əlibəylinin
döyüş yolu həm də onun yaradııcılıq
yolunun bir hissəsidir. Özünəməxsusluğuyla
seçilən bu yaradıcılığı ədəbi
tənqid yüksək
səmimiyyətlə dəyərləndirirdi:
“Şair Ənvər Əlibəylinin müharibəyə,
cəbhəyə aid şeirlərində gurultulu
çağırışlara, nidalara rast gəlmirik.
O, ifadə etmək istədiyi fikirləri və hissləri, döyüşçü üçün
əziz olan bir məktub, bir şəkil, yaxud müəyyən bir hadisə ilə bağlayır, kiçik və sadə süjetlər qurur” (Ə.Cəmil).
1941-ci ildən 1944-cü ilə kimi döyüşən,
döyüşlər səngiyəndə
düşüncələrini, gördüklərini, müşahidə
etdyi hadisələri ədəbiyyata gətirən
şairin Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
Gəray Əsədova
ithaf etdiyi “İgid oğlan” şeiri sıradan bir döyüş epizodu kimi oxunmur,
şeir bir qəhrəmanlığın tarixidir.
Bu qəhrəmanlıq şair Ənvər Əlibəylinin təqdimatında
qəhrəmanlığı müxtəlif şəkildə
tarixləşən yüzlərlə
Gərayların qəhrəmanlığının
poetik obrazıdır.
Döyüş gedir. Düşmənin pulemyotu döyüşçülərimizin
döyüşə-döyüşə
irəliləməsinə imkan
vermir. Döyüşçü (Gəray Əsədov)
bir anlığa düşünür, “gen sinəsini
torpağa söykəyir”,
sonra “pulemyota sarı sürünür”. Az sonra “pulemyotun alov saçan lüləsi onun pəhləvan vücuduyla qapanır”:
Düşmən susur...
Bizimkilər üzüktək,
Dövrə vurur, alır onu araya...
Şeir təsvirlə tamamlanmır,
şair bu döyüşü tarix yazan bir qəhrəmanlıq
kimi, Azərbaycanlı
döyüşçüsünün şücaəti, milli xarakter kimi təqdim
edir. Belə qəhrəmanlıq sonralar müxtəlif cəbhələrdə, müxtəlif
şəraitlərdə təkrar
edilmişdi. Bu amil
şeirin sonluğunda
yaşarı bir kəlam kimi ümumiləşdirilib:
Müqəddəsdir əzəl gündən deyiblər,
Vətən eşqi, el sevgisi, məhəbbət.
İgid
oğlan, yaşadacaq səni də
Əsrlərlə bu şücaət, bu şöhrət.
“Döyüşçünün ölümü” də Ənvər Əlibəylinin
şeirlə yazılan
və döyüş
təəssüratları kimi
oxunan, həm də müharibənin tarixi kimi diqqəti
çəkən əsərlərindəndir. “Döyüşçünün
ölümü”nü mahiyyəti
təbiəti də heyrətləndirən bir
qəhrəmanlıq haqqında
elegiya da adlandırmaq
müm-kündür:
Sən öləndə bahardı,
Çöllərdə, çəmənlərdə
Min cürə çiçək
vardı.
Səni
dəfn etdik səhər
Matəm
bayrağı kimi
Əyilmişdi lalələr.
Şeirdə “lalələrin matəm bayrağı kimi əyilməsi” dəfnin rəsmiliyini bildirməklə,
ehtiramın səviyyəsinin
də göstəricisidir. Mükəmməl, səmimi, təbii təsvir döyüşçülərin
də, təbiətin
də insan xarakterinə, bu anlamda qəhrəmanlığa
ehtiramını ifadə
edir. Belə ehtiramlar bəşəri ehtiram deyirik...
“Kimin qanıdır
o qan?” şeiri bədii ümumiləşdirmə
əsasında qələmə
alınıb. Döyüşçü ağır yaralanıb,
çox qan itirib. Vurulan qan onun həyatını xalas edir, yaşamının davamına dönür.
Bunu özünə gələndə
bilir. Onu da öyrənir ki,
ona vurulan qan arxa cəbhədən
göndərilib. Məni kimin
qanı xilas edib? - soruşur.
Vurulub?
Bildirirlər ki, səni xilas edən burada yoxdur. Yaralı döyüşçünün təkidi müqabilində
həkim qız ona üstünə donorun adı-soyadı, ünvanı yazılmış
bir şüşə
verir. Yaralı döyüşçü heyrətlənir:
...Ürək quştək çırpınır gördüyüm
mənzərədən,
Öz anamım qanıdır mənə həyat verən qan!..
Kiçik həcmli əsərlərində
də obrazlar yarada bilən şair Ənvər Əlibəyli Bəxtiyar Vahabzadənin “Dörd yüz on altı” poemasında döyüşçü
kimi, şair kimi, şair-döyüşçü
kimi təqdim edilib:
Yumşaq
təbiətli bu həlim insan
Deyərdin, quşa da daş ata bilməz.
Ancaq...Top
ardına keçdiyi zaman
O, yalnız əsgərdir,-
Ölər, yenilməz!
Döyüşdə əsgərdir,
Adicə
əsgər,
Döyüş qurtardımı,
Şairdi Ənvər.
“Mən ölmək
istəyirəm səngərdə
əsgər kimi” deyən (yəni ölər olsam səngərdə əsgər
kimi ölməliyəm! Bu qərar
belə ölümün
ömür kimi dəyərləndirilməsidi), “İgid oğlan”, “Döyüşçünün ölümü”, “Kimin qanıdır o qan?!” kimi düşündürücü
şeirlər tarixin poeziyası, poeziyanın tarixi kimi oxunub,
belə də oxunacaqdır...
Rəşid Faxralı
İki sahil.- 2020.- 29
aprel.- S.19.