Darıdağın
möcüzəsi
Qədim
Naxçıvan torpağı Azərbaycan elm və mədəniyyətinə
nadir simalar bəxş etmişdir. Belə tanınmış
şəxsiyyətlərdən biri də görkəmli nasir,
tanınmış dramaturq, tərcüməçi,
maarifçi, ictimai xadim, redaktor, rəssam Nağı
Nağıyevdir. O, 70 illik şüurlu ömrünün 40
ilini bədii yaradıcılığa həsr etmişdir.
Yazıçı Azərbaycan ədəbiyyatına və mədəniyyətinə
bir neçə səhnə əsəri, bir çox hekayə,
oçerk, roman, povest və s. bəxş etmişdir.
Bütövlükdə, Nağı Nağıyev 2 roman, 4
povest, 6 səhnə əsəri, 29 bədii və satirik hekayə,
43 miniatür yazı, 4 xatirə və 9 oçerkin müəllifidir.
Görkəmli
yazıçının “Püskürən dərə”
oçerki aktuallığı ilə diqqəti özünə
cəlb edir. Günümüzlə səsləşən,
1965-ci ildə qələmə alınmış bu əsər
əsrlərdən bəri camaatın “şor su” adlandırdığı
Darıdağ mədəninə həsr olunmuşdur. O
Darıdağ ki, onun müalicəvi suyunun şöhrəti
ta uzaqlarda eşidilir. Bu möcüzəvi suyun tarixçəsinə
qısa bir nəzər salaq: Naxçıvan Muxtar
Respublikasını mineral suların təbii “muzeyi”
adlandırırlar. Böyük debitə malik olan yeraltı sərvətlərdən
biri də məhz Darıdağ arsenli mineral suyudur.
Açıq ensiklopediyadan öyrənirik ki, muxtar
respublikanın Culfa rayonu ərazisində Culfa şəhərindən
8 km. şimal-şərqdə, Darıdağın
sıldırım yamacları arasında, okean səviyyəsindən
900 metr hündürlükdə yerləşən Şorsu dərəsində
“Şəfa bulağı” adlanan əraziyə
yaxınlaşdıqca ecazkar bir mənzərə ilə
qarşılaşırsan. Yazıçı Nağı
Nağıyev də əsərinin giriş hissəsində bu
haqda yazır: “Naxçıvan Muxtar Respublikasını
şimaldan şərqə doğru hasarlayan “Göy
dağların” zirvəsində təzə qar
görünürdü. ...cavan geoloq-mühəndis Ramazan
Əliquliyev əlini bizdən üç-dörd kilometr
uzaqdakı Darıdağın dərələrinə
doğru uzadıb həyəcanla dedi: - Odur bax,
görürsünüzmü? Təpələrin arasından
göyə tüstü kimi millənən zolağa baxın!
Baxdıq. Sıldırımların qırmızı-qəhvəyiçalar
Darıdağın qoynundakı, hələ bizə aydın
görünməyən dərənin qabığını
boz təpələr, kiçik qırmızı dağlar kəsmişdi.
Bu dağlarda dəyirman daşları kəsilib, hər yerə
göndərildiyini bilirdim. Onu da bilirdim ki, indi keçdiyimiz
bu düzə elə buna görə “Daşkəsən
düzü” adı veriblər. Daş kəsilən bu
dağ-təpələrin arxasından, Darıdağınsa
sıldırımlarından öndə ağ bir
“tüstü” dik durmaqda idi”. Ramazan və geoloji kəşfiyyat
dəstəsi sürücü Oqtayı məcbur edirdilər
ki, bu əfsanəvi dərələrdə,
çınqıllı, nanəli, üzərrikli, yovşan
qoxan Darıdağın ətəklərindən Araza qədər
uzanan qara və göy rəngli torpaq yolda avtomabili sürətlə
sürsün və müəllifin “başda-başa təbiət
möcüzəsi” adlandırdığı bu yerləri bir
an əvvəl görsünlər. Səbri tükənmiş,
dil açan dərələrin dörd bir yanından nisgil
dolu bir haray onları səsləyirdi: “Məgər bilmirsiniz
ki, mən bu dünyada təkəm?! Qoynumda gizlətdiyim sərvətlərin
- suların tayı heç yerdə yoxdur! Axı mənim
sularım min bir dərdin dərmanıdır! Mən şəfa
üçün yaranmışam!” Elə bil oradakı
qaynaqlar deyirlər: “Niyə indiyə kimi bizə belə kəmməhəl
olubsunuz?!” Bəlkə də, bu laqeyd münasibətin nəticəsi
idi ki, “yer tələsdi, qoynundakı misilsiz sərvətləri
göyə püskürüb bizə göstərməklə
dediklərini sübut etməyə çalışdı?!”
Misilsiz kəşfin
aparıcısı olan Ramazan vaxtilə bu mədəndə fəhlə
işləyən Kərbəlayi İsmayıl kişinin
oğludur. Onun uşaqlığı bu sirli torpağın
qoynunda keçmişdi. “Bir yerində palçıq
pıqqıldayan, bir yerində su, bir yerində qaz, bir yerində
qazla su poqquldayıb qalxan bu dərələr” onu
torpağın bağrından qopan bu möcüzənin sirli
dünyasından baş çıxarmağa sövq etdi.
Çilənib
töküldüyü hər şeyin şəklini, görkəmini,
rəngini dəyişib ağ-sarımtıl hala salan,
axdığı yerləri sarımtıl kaşı kimi hamar
daşla suvayan bu sehrbaz su toxunduğu çöpün,
sapın, kolun-kosun, hətta metalın üstündə
daş bağlaya-bağlaya onu böyüdür, ağ,
sarımtıl, başqa rəngə salır və onlardan
bambaşqa şeylər düzəldirdi. Bu, sanki ətrafındakı
hər şeylə oynayır, onu yenidən yaradır,
başqa bir forma və ecazkar ruh verirdi. Burda su tüğyan
edir, çılğınlaşıb sanki ağzından
köpük daşlanan kinli dəvə kimi ətrafına su
püskürdür. Torpağın altından gələn səs
insanı vahiməyə bürüyür. Yazıçı
daima gurultulu, fışıltılı, uğultulu,
haylı-küylü, səsi-səmiri kəsilməyən Darıdağdakı
mənzərəni belə canlandırır:
“...otsuz-alafsız dərələr, maşınlarla, adamlarla
dolu idi. Adamlar: müxtəlif xəstələr maraqlanıb gələnlər
idilər. Müalicə üçün gələnlər
qaynaqlardan, palçıqdan istifadə edir, sularda çimirdilər.
Tamaşa üçün gələnlər bu fontanlara,
orda-burda pıqqıldayan su, qaz qaynaqlarına heyran-heyran
baxır, şaxələnən dərələri adlayaraq
buradakı ecazkarlığı görür, öz
aralarında mülahizə edirdilər”. Buradakı səs-küyü,
təbiətin gurultusunu yazıçı orijinal bir bənzətmə
ilə təsvir edir: “Sanki burda hər kəs karla
danışırmış kimi qışqırırdı”.
Dərdinin
əzabından dözülməz xəstəliklərdən əziyyət
çəkənlərin ünvanına çevrilən bu
gözdən uzaq, könüldən iraq baxımsız məkan
haqqında müəllif onu da yazır ki, “özümüz
şahidik ki, neçəsi qoltuğu ağaclı, beli
bükülü, qıçları şil gəlib,
palçığın köməyi ilə sağalıb
qayıdıb. ...qaynaq halında çıxan sularda belə
çimən insanlara bu suyun şəfalı olması bineyi-qədimdən
məlum olub. ...həkimlər də təsdiq edirlər ki, bu
su qadın xəstəliklərini, yel, dəri xəstəliklərini
dərhal sağaldır”. Mütəxəssislərin fikrincə,
bu sudan hələ qədim zamanlardan kustar şəkildə
sümük-oynaq, əzələ sistemi xəstəliklərində,
o cümlədən “duzlaşma” adlanan patologiyalar və onun
müxtəlif fəsadlarında geniş istifadə edilib.
Təbiətin
heç bir möcüzəsini əsirgəmədiyi bu yerlərə
insanları bu qədər marağının olmasına, dəstə-dəstə
insanların bura axın etməsinə baxmayaraq, “burda
rahatlıq üçün hələ heç nə edilməmişdir”-
yazan müəllif təəssüfünü və bu yerlər
haqqındakı düşüncələrini belə qələmə
alır: “- Nə üçün qayalıqlar üstündə
taxta evlər, heç olmazsa daldalanacaqlar düzəltmirlər
ki, qadınlar, uşaqlar rahatca çimə bilsinlər. Plyaj
kimi hamı bir-birinə qarışıb, camaat daş
üstündə soyunur, açıq havada qurulanır!..”
Bu mənzərəni
təəssüf hissi ilə müşahidə edən Xudam
Əhmədov kəşfiyyatlarının və tədqiqatlarının
nəticələrini Moskvaya göndərəcəklərini
və burda sanatoriya salınması üçün müraciət
edəcəklərini həmkarlarına bildirərkən
camaatın səbirsizliklə bu günü gözlədiyini və
dözə bilmədiyini də vurğulayır. O müraciətdən
və o arzuların reallaşmasına bəslənən
ümidlərin üstündən yarım əsr keçdikdən
sonra həmin təbii arzular reallaşdı. Təbii ki,
“Böyük Sovet Ensiklopediyası”nda məlumat verilən,
dünyanın sadəcə üç yerdə: Fransanın
Liborildəki, İtaliyanın Ronçenyudakı və
Kamçatkadakı sularından üstün olan
Darıdağın şəfalı suyu üçün sovet
dövləti bizim alimlərin, yerli camaatın istəklərini
reallaşdırmazdı.
Nağı
Nağıyevin “Dərədə söhbət” felyetonu da
Darıdağın o dövrdəki acınacaqlı vəziyyətindən
bəhs edir. məlumdur ki, cəmiyyətin həqiqətləri
onu əmələ gətirən sadə insanların
timsalında gizlənir. Əgər burdakı vəziyyətdən
cəmiyyət - sadə xalq vətandaşı
narazıdırsa, deməli mövcud hökümət səhv
yoldadır. Bax yerli camaat üçün belə əhəmiyyətli
bir vəziyyət yazıçı tərəfindən
möhtəşəm bədii üslubda
çatdırılır. Uzun illərdən bəri xəstəlikdən
əzab çəkən bir gənci atası yaşlı
dostunun tövsiyəsi ilə yel sularına gətirməsi və
orda şəfa tapması əsərin əsas məzmununu təşkil
etsə də, əsas ideya “dərdlər dərmanı olan”
bu suya dövlətin biganəliyidir. Əsərdə
atasının söhbətlərinə maraqla qulaq asan gənc
oğlan bu sirli bulaqlar haqqındakı yazıları dönə-dönə
oxuyur və məlumatlar əldə edir.
Yazıçının təhkiyəsində, həmçinin
gənc oğlanın qarşısında açılan mənzərə
haqqındakı düşüncələri oxucunu həyəcanlandırmaqla
yanaşı, Darıdağ haqqında məlumatlar əldə
etməsinə zəmin yaradır. Bulaqların səsini
(yazıçı əsərdə sovet dövlətinin
onlara qarşı biganəliyindən şikayətlənən
qonşu bulaqların bir-biri ilə söhbət etməsini təsvir
edir - Z.İ.), burdakı mənzərəni təəccüblə
izləyən gənc oğlan yaşlı qocadan
“Darıdağdakı dünyada misli tapılmayan suların qədrini
nə vaxt biləcəksiniz?! Bura üz tutanlar
üçün niyə şərait yaradılması
üçün müraciət etmirsiniz?” - sualına
yaşlı adamın cavabı maraq doğurur: “- Ah ay oğul,
deməynən olmaz. İş görənin gərək
canında ola! Deməyinə demişəm. Yaxşı da
qulaq asıblar, deyiblər: “Pis olmaz, görək, bəlkə
bir təhər elədik” - Deyiblər də, yaddan
çıxardıblar da. Özün görürsən ki,
köhnə hamam, köhnə tas! Bir də, ay oğul, belə
işləri görmək üçün gərək bir
baş ola, bir yanan ürək, bir cəsarət, bir də ki
qeyrət! Bunlar olandan sonra iş görməyə nə var
ki...”. Bu möcüzəvi yerlərə dərindən bələd
olan yaşlı adamın Sovet dönəminin 50-60-cı illərində
“Ay oğul, belə işləri görmək
üçün gərək bir baş ola, bir yanan ürək,
bir cəsarət, bir də ki qeyrət!” - deyə ifadə
etdiyi xalq hikmətindən, el təfəkküründən və
ümumxalq yanğısından yoğrulmuş istəyini
müstəqillik illərində qədim yurd yerlərimizin hər
daşına, qayasına dərin məhəbbətlə
sarılan, min illərlə yaşından xəbər verən
abidələrinə qayğı göstərən, onlara həyat
bəxş edən, təbii sərvətlərinə vətəndaş
yanğısı ilə yanaşan, saçlarını bu
yolda ağardan bir rəhbər - Cənab Vasif Talıbov kimi
müdrik bir şəxsiyyət reallaşdırdı.
İndi
ilan mələyən bu düzlərdə müasir dünya
standartlarına cavab verən işlər görülür.
Burada həmçinin müasir tələblərə
uyğun yeni binalar tikilir, müalicə olunanların daha da
yaxşı istirahəti və rahatlığı
üçün hərtərəfli müasir şəraitin
yaradılmasından ötrü geniş kompleks quruculuq işləri
gedir. Naxçıvan-Ordubad magistral yolundan Darıdağ
Arsenli Su Müalicəxanasına dönən yol yenidən
qurulmuş, asfalt-beton örtük salınmaqla müalicə
ocağına gələn avtomobillərin hərkətinə
təminat yaratmışdır.
Qələmə
alınmasından yarım əsrdən çox zaman keçən
“Püskürən dərə” oçerkinin sonu bu cümlələrlə
bitir: “”Arazdan Darıdağın sinəsinə
qaldırılan sudan bu dərələrə kəmər
çəkib, hər yerin
yaşıllaşdırılmasına başlamaq
lazımdır. Onda görün buralar necə dəyişir!
Sinələrdə “meşə”lər, parklar, müalicəxanalar,
aşağıda isə üzümlüklər, süni
yağışlar, Araz...” Onun böyük inamla, sevinc və hərarətlə
dedikləri xəyalımı gələcək günlərə
apardı, özümü Böyük Vətənimizin hər
guşəsindən, başqa ölkələrdən
axışıb gələn minlərlə qonaqların
arasında gördüm. Mən onlara “Xoş gəlmisiniz!”
dedim...”
Vətən sevgili, yurd həsrətli, vətəndaş qayğılı görkəmli yazıçının 60-cı illərdəki xülya hesab edilən bu arzuları indi reallığa qovuşub. İndi nəinki yazıçının təbirincə desək, “Böyük Vətənimizin hər guşəsindən”, hətta dünyanın hər yerindən şəfa tapmaq üçün bu müalicəvi sanatoriyaya üz tuturlar. Bu “PÜSKÜRƏN DƏRƏ” isə onları öz ecazkar qoynunda ağırlayıb-əzizləyir, gözəlliyi, rahatlığı ilə insanları məftun edir və dərdlərin dərmanına çevrilən “PÜSKÜRƏN DƏRƏ” ora üz tutanlara “Xoş gəlmisiniz!”, - deyir.
Zülfiyyə
İsmayıl,
filologiya üzrə
fəlsəfədoktoru, dosent
AMEA
Naxçıvan Bölməsi
İki sahil.-2020.- 1 may.- S.15.