Azərbaycan dilinin tədrisində nəyi
dəyişməli?
Azərbaycan
təhsili müasir inkişaf mərhələsini
yaşayır. Orta məktəblərdə ana dilimizlə
yanaşı, xarici dillər də tədris olunur. Bu gün
ölkəmizdə türk, rus, ingilis, fransız və s. kimi
dillərdə və həmin ölkələrin proqramları
ilə fəaliyyət göstərən məktəblər və
ya bölmələr var. Bunlardan təlim dili rus, ingilis və
türk dili olan məktəblər sayca çoxluq təşkil
edir. Tədris dili ingilis, rus, türk, fransız olan özəl
məktəblərdə təhsilalanların əksəriyyəti
azərbaycanlı olduğu üçün həmin
şagirdlərin ana dili Azərbaycan dilidir. Eyni zamanda, dövlət
ümumtəhsil məktəblərinin digər dillərdə
tədris aparılan bölmələrində təhsil alan
şagirdlərin mütləq əksəriyyətinin ana dili
Azərbaycan dilidir.
Azərbaycan Respublikası Təhsil
İnstitutunun (ARTİ) mütəxəssisləri isə hesab
edir ki, buna görə də tədris dili Azərbaycan dili
olmayan məktəblərdə dövlət dilinin keyfiyyətli
tədrisini təmin etmək üçün islahatların
aparılmasına ciddi zərurət var. Bununla
bağlı təkliflərə ARTİ-nin Elmi
şurasında baxılaraq Təhsil Nazirliyinə təqdim
edilib.
AZƏRTAC xəbər verir ki, bu fikirlər
ARTİ-nin direktoru Rüfət Əzizovun “Azərbaycan dilinin
tədrisində nəyi dəyişməli?” adlı məqaləsində
yer alıb. Məqalədə bildirilir ki, dil
millətin varlığının başlıca göstəricisidir
və ana dili hər bir insanın milli kimliyinin, mənəvi,
şəxsi, sosial, mədəni və bəşəri dəyərlərinin
formalaşmasında mühüm rol oynayır. Ana dilini
yaxşı bilən şəxs fikir və düşüncələrini
səlis və aydın şəkildə ifadə edə bilir,
insanlarla ünsiyyət zamanı çətinlik çəkmir.
Ana dilini səlis bilmək həm
də müxtəlif əcnəbi dilləri öyrənmək
prosesində böyük əhəmiyyətə malikdir.
Əgər şagirddə ana dili bacarıqları
düzgün şəkildə formalaşarsa, şagird həmin
bacarıqlardan digər dillərin öyrənilməsi
üçün çox rahatlıqla istifadə edə bilər.
Ana dilinin tədrisi zamanı əldə olunan hər hansı
bir bacarıq, yeni xarici dil öyrənərkən avtomatik
transfer olunur, yəni xarici dildə yenidən həmin
bacarıqları formalaşdırmağa ehtiyac yaranmır. Ana
dilini mükəmməl bilmək həm də tənqidi təfəkkürün
inkişafına müsbət təsir edir, analitik
düşünmə, oxuyub-anlama və nitq
bacarıqlarının inkişafında mühüm rol
oynayır.
Erkən yaşlarda ana dilini qurban
verərək uşağa əcnəbi dil öyrətmək,
yuxarıda qeyd olunan müsbət öyrənmə
bacarıqlarından onu məhrum edə və gələcək
nailiyyətlərinə mənfi təsir göstərə bilər.
Unutmaq olmaz ki, ana dili Azərbaycan dili olan
uşağa xarici dil öyrətmək xatirinə evdə
xarici dildə danışmağa çalışmaq, həmin
uşağı həm ana dilindən məhrum edir, həm də
psixososial yöndən mənfi təsir göstərir, eyni
zamanda, formalaşan nitq bacarıqlarından səmərəli
istifadəni məhdudlaşdırır.
“Dövlət dilinin tədrisinə ayrılan dərs
saatı ən azı 2 dəfə artırılsın”
ARTİ təklif edir ki, təlim
dili Azərbaycan dili olmayan ümumtəhsil məktəblərində
dövlət dilinin tədrisinə ayrılan dərs saatı ən
azı 2 dəfə artırılsın. Ümumi təhsilin
yeni dövlət standartlarına əsasən, tədris digər
dillərdə aparılan bölmələrdə ikinci
xarici dilin tədrisi nəzərdə tutulmur.
Belə olan halda əvvəllər ikinci xarici
dilin tədrisinə ayrılan 1 saatı dövlət dilinin tədrisinə
əlavə edərək, ümumi orta təhsil səviyyəsində
dövlət dilinin tədrisini həftədə 3 saata
çatdırmaq olar. Həmçinin tədris digər dillərdə
aparılan təhsil müəssisələrində dərsdənkənar
məşğələlərə ayrılan saatların bir
qisminin də Azərbaycan dilinin tədrisi üçün
istifadə olunması məqsədəuyğun olar.
Bundan əlavə, “Azərbaycan
tarixi”, “Çağırışaqədərki
hazırlıq” fənlərinin, “Zəfər tarixi” kursunun,
“Coğrafiya” və “Ədəbiyyat” dərslərinin Azərbaycan
ədəbiyyatı və coğrafiyasına həsr olunan hissələrinin
də Azərbaycan dilində keçirilməsi təklifdə
əksini tapıb. Eyni zamanda, Azərbaycan
bölməsində istifadə edilən Azərbaycan dili dərsliyi
və tədris digər dillərdə aparılan təhsil
müəssisələrinin Azərbaycan dili (dövlət
dili) dərsliyinin məzmunu və məqsədi
arasındakı fərqin minimuma endirilməsi məqsədəmüvafiq
hesab olunur.
“Dərs saatının azlığı
şagird marağını azaldırmı?”
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
21-ci maddəsinin I bəndində qeyd edilir ki, “Azərbaycan
Respublikasının dövlət dili Azərbaycan dilidir. Azərbaycan
Respublikası Azərbaycan dilinin inkişafını təmin
edir”.
Düşünürük ki, ana
dili Azərbaycan dili olan şagird digər dillərdə tədris
aparılan bölmədə oxuyaraq Azərbaycan dilini mükəmməl
öyrənə bilmir və ya ümumiyyətlə, dövlət
dilində fikrini ifadə etmək bacarığını
itirirsə, bu amil Konstitusiyada dövlət dilinin tətbiqinə
qoyulan həmin tələbin gələcəkdə
pozulmasına gətirib çıxaracaq. Azərbaycan
dilinin məktəb yaşlarından itirilməsi, şagirdlərin
gələcəkdə cəmiyyətə sosial
inteqrasiyasında problemlər yaradacaq, eləcə də
yuxarıda qeyd olunan öyrənmə bacarıqlarının
zəifləməsinə səbəb olaraq sonrakı akademik
nailiyyətlərinə mənfi təsir edəcək.
ARTİ qeyd olunan problemləri nəzərə
alaraq təklif edir ki, təlim müxtəlif dillərdə
olan ümumtəhsil məktəblərində Azərbaycan
dilinin tədrisi saatları ayrıca və ya inteqrasiya
olunmuş şəkildə artırılsın. Sovet dövründən bu yana rəsmi tədris
planında digər dillərdə tədris aparılan təhsil
müəssisələrində Azərbaycan dilinə cəmi
2 saat ayrılır, yəni həftədə iki 45 dəqiqə.
Dərs saatının az olması şagirdlərin dövlət
dilinin tədrisinə marağını azaldır, beləliklə,
bu fənnə qeyri-ciddi münasibət yaranmış olur. Digər
tərəfdən, həftədə 2 saat dil tədrisi zəruri
bilik və bacarıqların əldə edilməsinə mane
olur. Bu vəziyyətin aradan qaldırılması
üçün dövlət dilinin tədrisinə ayrılan
dərs saatlarının azı 2 dəfə
artırılması məqsədəuyğun olardı.
“Biz “ana dili” və “tədris dili”
anlayışlarının fərqini düzgün başa
düşməliyik...”
Pedaqoji heyətə məlumdur ki, təlim dili
təhsilin məzmununun özəyidir. Təlim
rus (və ya digər) dilində aparılan orta məktəblərdə
şagirdlərin təxminən 95 faizi azərbaycanlılar
olduğu üçün burada Azərbaycan dili, Azərbaycan
tarixi, coğrafiya və ədəbiyyatın öyrədilməsi
məsələsinə ciddi önəm verilməli, “ana dili”
və “tədris dili” anlayışlarının fərqi
düzgün başa düşülməli və bu fərqə
düzgün yanaşma sərgilənməlidir. Orta təhsil
pilləsində ana - Azərbaycan dilinin tədrisi məsələsi
diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır.
Ümumi təhsilin yeni dövlət
standartlarına əsasən dərsdənkənar məşğələlər
ümumi təlim saatının 20 faizə qədərini təşkil
edə bilər. Bu çox müsbət haldır və tədris
planının daha çevik olmasına şərait
yaradır. Təlim dili rus (və ya digər) bölmələrində
dərsdənkənar saatların bir qismi Azərbaycan dilinin tədrisi
üçün istifadə oluna bilər.
İstər Azərbaycan bölməsində,
istərsə də digər dillərdə tədris
aparılan təhsil bölmələrində Azərbaycan
dilinin kurikulumu dilin tədrisində dil qaydalarının əzbərlənməsi
deyil, şagirdin nitq və idraki bacarıqlarının
inkişafı istiqamətində təkmilləşdirilməlidir.
Şagirdlərin dilin məntiqini və
funksiyasını özlərinin dərk etməsi, öyrəndiklərini
şifahi və yazılı nitqlərində istifadə edə
bilməsi nəzərdə tutulmalıdır.
Bu istiqamətdə ARTİ tərəfindən
hazırlanmış ehtiyat dərsliklər yaxşı
nümunədir və tədricən ibtidai siniflərdə tətbiq
olunur. İbtidai siniflər üzrə hazırlanan I-IV sinif Azərbaycan
dili dərsliklərində öyrədilən sözlərdən
ibarət orfoqrafiya və izahlı lüğətin
hazırlanması şagird nailiyyətlərinin yüksəldilməsinə
öz töhfəsini verə bilər. Müəyyən
tədris mərhələsində şagirdlərin malik
olduqları söz ehtiyatını müəyyənləşdirməyə
və uyğun söz bazası əsasında qiymətləndirmə
materiallarının hazırlanmasına da ehtiyac var. Şagirdlərin
oxuyub-anlama bacarığının inkişaf etdirilməsi
üçün onların yaş səviyyəsinə uyğun
uşaq ədəbiyyatı vəsaitlərinin kəmiyyətinin
artırılması müsbət nəticə verə bilər.
Yuxarıda qeyd edilən təkliflər
nəzərə alınarsa və dövlət dilinin tədrisinə
ayrılan dərs saatlarının artırılması təmin
edilərsə, Azərbaycan bölməsində istifadə
edilən Azərbaycan dili dərsliyi və rus (və digər)
bölməsinin Azərbaycan dili (dövlət dili) dərsliyinin məzmunu və məqsədi
arasındakı fərq minimuma endirilə bilər. Bu
hal, bəlkə də, gələcəkdə hər iki
bölmə üzrə dərsliklərin eyni olmasına da
imkan yarada bilər.
“Dövlət dili kimi Azərbaycan dilini tədris
edən pedaqoji kadrların hazırlığı
ehtiyacını necə qarşılamalı?”
Yeni Azərbaycan dili dərsliklərinin
tətbiq olunduğu pilot siniflərdə aparılan monitorinqlərin
nəticəsinə görə Azərbaycan dilini tədris edən
müəllimlər fənnin məqsədinə (nitq
bacarıqlarının inkişaf etdirilməsi) uyğun tədris
aparmaqda çətinlik çəkirlər. Belə ki,
müəllimlər daha vacib nitq bacarıqlarının (dinləmə,
danışma, oxuyub-anlama, yazı) inkişafına deyil, əsasən
Azərbaycan dilinin qrammatik qayda-qanunlarının öyrədilməsinə
diqqət edirlər. Müxtəlif təlimlərin və
kursların təşkil edilməsi ilə yanaşı, bəhs
olunan sahədə pedaqoji kadr yetişdirən ali təhsil
müəssisələri ilə sıx
qarşılıqlı əlaqənin təmin olunması zəruridir.
Dövlət dili kimi Azərbaycan dilini tədris edən
pedaqoji kadrların çatışmazlığı da ciddi
narahatlıq doğuran məqamlardandır. Kadr
hazırlığı ilə bərabər, hazırkı
kadrların peşəkar inkişafı yönündə zəruri
addımların atılmasına ehtiyac var.
Təfəkkür insana dildən keçir və
şəxsiyyətinin formalaşmasında rolu
böyükdür. İnsan necə düşünürsə,
elə danışır. Bu baxımdan Azərbaycan milli-mənəvi
dəyərlərinin şagirdlər tərəfindən əxz
olunması üçün adıçəkilən dərsləri
öz dillərində öyrənmələri daha məqsədəuyğundur.
Sözsüz ki, dünyaya çıxış
üçün şagirdlərin rus, ingilis, fransız və
dünyanın digər aparıcı dillərini öyrənməyi
faydalıdır, amma ilk növbədə ana dilini mükəmməl
öyrənməliyik...
O da reallıqdır ki, qloballaşan dünyada
ana dilini qoruyub saxlamaq olduqca çətindir və Azərbaycan
dilinin tədrisinin gücləndirilməsi ilə bağlı
yuxarıda əksini tapan təkliflərin reallaşması da
ana dilimizin qorunmasında əhəmiyyətli rol oynaya bilər.
İki sahil.- 2021.- 17
avqust.- S.21.